#ارسالی_مخاطبان
🔰تعلیم و تربیت از منظر کانت
🔹كانت مى گويد متأسفانه يكى از مفاسدى كه در جامعه ما وجود دارد اين است كه اطفال را براى اينكه «سازگارى هر چه بيشتر با وضع موجود» پيدا كنند پرورش مى دهند ولى اصلا چنين منظورى صحيح نيست بلكه «بهبود بخشيدن به وضع موجود» بايد هدف تربيت باشد. يعنى بايد بچه ها را طورى پرورش داد كه وقتى بزرگ شدند اين وضع موجود جامعه را بهتر كنند نه اينكه خودشان را با وضع موجود هماهنگ و همرنگ سازند كه در نهايت مثل ما شوند. پدر و مادرى موفقند كه بچه ها را براى اينكه بهتر ازخودشان شوند تربيت مى كنند نه براى اينكه مثل خودشان شوند. كانت مى گويد:« پرورش مناسب پرورشى است كه عطف توجه به حال ندارد بلكه به آينده دارد.» سخن كانت نظير آن مطلبى است كه از حضرت على بن ابيطالب نقل شده كه بچه هاى خود را براى زمانِ خودتان تربيت نكنيد بلكه براى زمان آتى تربيت كنيد.
🔹نكته ديگر در باب آموزش و پرورش از ديدگاه كانت، نظر او در باب آموزش است. كانت مى گويد اهداف آموزش هم زودگذرتر از پرورش است و هم تخصصى تر از پرورش. وقتى ما اطفال خود را پرورش مى دهيم، ايشان را از آن جهت كه مى خواهند انسان باشند پرورش مى دهيم ولى آموزش از آن جهت كه انسان شوند در موردشان صورت نمى گيرد بلكه از آن جهت كه مهندس شوند، پزشك شوند، معلم شوند، پل بسازند و... مى آموزند. از اين نظر است كه آموزش، تخصصى است يعنى انسان براى انسانيت طرف نيست بلكه براى اين است كه فرد بتواند فلان حرفه خاص را بلد باشد. پس پرورش براى همه انسانها لازم است ولى آموزش ويژه هر فردى متناسب با خواست شغلى اوست.
🔹نكته ديگر اينكه آموزش زودگذر است; يعنى جامعه وقتى تطور پيدا كرد آموزش هايش هم به سرعت متطور و متغير مى شود ولى پرورش اينگونه نيست; پرورش به غايت قصوايى نظر دارد كه گويا فوق اين تطورات اجتماعى است، او مى خواهد انسان درست كند و انسان را در هر زمانى بايد با يك لوازم خاصى بپرورد، لذا پرورش ديرگذرتر از آموزش است. ولى در عين حال، كانت مى گويد: با اينكه آموزش بايد تخصصى باشد ولى بايد جنبه هرمى خودش را حفظ كند. يعنى در سالهاى ابتدايى ما بايد از هر رشته علمى يكسرى معلوماتى به بچه ها ياد دهيم، علوم تجربى، علوم فلسفى، علوم تاريخى و بعد آهسته آهسته اين دامنه را تنگ تر كنيم و يك علوم خاص ترى ـ وابسته به آن شغل و حرفه اى كه فرد مى خواهد انتخاب كند ـ ياد دهيم و به اين ترتيب اين دامنه تنگ تر و تنگ تر شود تا در نهايت براى آن شغل يك تعليم خاصى داشته باشيم. ما بايد به صورت هرمى آموزش دهيم تا اينكه بچه در هر سنّى اگر از آموزشهاى بيشتر محروم شد، لااقل در آن مقدار كارائى داشته باشد. آموزشها بايد هر چه تخصصى تر مى شوند تعداد آنها كمتر شود ولى آن علومى كه باقى مى مانند به صورت عمقى ترى ياد گرفته شوند.
🔹در عين حال، در اين مدت نبايد به گونه اى آموزش داد كه فضل فروشى در بچه ها افزايش و رواج پيدا كند. كانت مى گويد متأسفانه در نظام تعليم و تربيت ما، وضع چنين است كه الفاظ و اصطلاحات زياد است و اينها فقط به درد بازارگرمى و فضل فروشى مى خورد. به اعتقاد او، از هر علمى يك مقدار دقيقش را ياد بدهيد ولى زياد وارد الفاظ و اصطلاحاتش نشويد كه اينها به درد لفّاظى مى خورند و بس. از هر علمى يك محدوده كم ولى عمقى و دقيق ياد دهيد.
🔹نكته مهمى كه در كتاب تعليم و تربيت كانت وجود دارد آن فضائل اخلاقى است كه در پرورش بايد در بچه ها رسوخ داده شود. او راه رسوخ كردن آن را هم بيان كرده است. يكى از نكاتى كه او مى گويد اين است كه از اول به بچه ها نگوييد:« دروغ نگوييد چون خدا گفته است دروغ نبايد گفت»; چون اگر بعداً براى او از لحاظ فلسفى درباره وجود خدا مشكلاتى پيش آمد و شك كرد كه خدا وجود دارد يا نه يكباره اخلاقش هم فرو مى ريزد، چون تا به حال راست مى گفت براى اينكه معتقد بود خدا وجود دارد و خدا گفته است، حالا كه معلوم شد خدا وجود ندارد پس نبايد راست هم بگويد.
🔹كانت مى گويد عكس آن را بگوييد:«راست بگوييد چون راست گفتن براى انسان خوب است و خدا هر چه را كه براى انسان خوب است امر كرده است.» اگر روزى برايش معلوم شد كه خدا وجود ندارد باز آن مطلب اصلى سرجاى خودش باقى مانده است. يعنى حسن راست گفتن را متوقف بر وجود خدا نكنيد كه اگر شكى در وجود خدا پديد آمد در حسن راستگويى هم شك حاصل آيد، بلكه بگوييد راست گفتن و... از آن رو كه انسان هستيم بايد انجام دهيم چه خدا باشد و چه خدا نباشد. اما متدينان مى گويند خدايى وجود دارد كه او هم گفته است اين كارها را انجام دهيد. اگر مطابق اعتقاد كانت بگوييد، اگر روزى از دين بيرون رفت، از اخلاق بيرون نمىرود.
🌐منبع: مصطفی ملکیان،تاریخ فلسفه غرب،جلد 3،صفحه 134
#فانوس رهیافتی در زیست معلمانه...
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
🔰نگاهی به کتاب آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی
✍احمدرضا مرادی
🌱🌱🌱
@fanoosemellatha
👇👇👇
💡قسمت اول
آموزش و پرورش یعنی مدرسه و مدرسه آن نهادی ست که متولی امر تربیت در یک کشور است.
شاکله ی تربیت در هر جامعه با نام مدرسه بسته می شود و این نام است که تمام ساخت های تربیتی یک کشور برای آن برنامه می ریزند و بودجه می گذارند و معلم تربیت می کنند.
در این فرآیند، مدرسه را از چند جهت می توان بررسی کرد:
1- ساختار مدرسه
2- محتوای ارائه شده در مدرسه
3- تاثیرات متقابل مدرسه و جامعه
4- تاثیرات متقابل مدرسه و حکومت
مارتین کارنوی، کاری بسیار ارزشمند و بی نهایت متقن انجام داده است و مدرسه را به عنوان یک ساختار در بطن تحولات سرمایه داری تحلیل کرده. او آموزش و پرورش و اقتصاد و سیاست را در کنار هم چیده، و ساختار و تاثیرات این ساختارها را بر یکدیگر بررسی نموده است.
کارنوی، در کتاب آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی، مدرسه ی سرمایه داری را، نه عاملی آزادی بخش( Decolonizer) بلکه عاملی استعماری می داند که در آن، سعی می شود ناکارآمدی ها و ناعدالتی های ناشی از سرمایه داری را طبیعی جلوه دهد و به نوعی آدرس غلط به جامعه منتقل کند که اگر شما موفق نیستی و عده ی انگشت شماری موفق هستند، این ایراد از سرمایه داری نیست؛ بلکه ایراد از شماست که نتوانسته ای موفق باشی. مدرسه با نمرات صِرف، و با آزمون های کتبی سنجش هوش و... قصد دارد شما را از عوامل بیرونی و درونی مدرسه، که شما را ناموفق و سرخورده و کودن کرده، دور کند و عامل عدم موفقیت تان را شخص خودتان معرفی کند. پس مدرسه عاملی آزادی بخش نیست، بلکه توجیه گر تام و تمام ناعدالتی است.
مدرسه ما را درگیر کرده و عواملی همچون محیط زندگی، کیفیت آموزش دریافتی و عوامل گوناگون دیگر را دور می اندازد و ما را به یک عامل تک بعدی به نام نمره می سپارد و می گوید فارغ از شرایطت، و فارغ از تمام نابرابری ها و فارغ از تمام آن بی عدالتی های جامعه، اگر تو نتوانستی درس بخوانی و پیشرفت کنی، پس خودت مقصری. و این ایراد بر نظام و سیستم مدیریت کشور وارد نیست.
پس چرا آن بچه تهرانی که بین هر نیم ساعت درس یک میان وعده می خورد و با هر دو ساعت درس خواندن، معلم خصوصی برایش گرفته می شود موفق شد؟ و تو نشدی؟
اگر تو مشکل مالی، خانوادگی، شخصی، فرهنگی و ... داری، ایراد از توست نه از سیستم سرمایه داری!!
و این از وظایف مدرسه است که ما را و شرایط ما را اينگونه توجیه کند...
در یادداشت های بعدی، از آموزش و پرورش در خدمت امپریالیسم فرهنگی، بیشتر خواهم گفت.
#معرفی_کتاب
#بررسی_کتاب
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
آموزگار خلق شدیم اما
نشناختیم خود الف و با را
بت ساختیم در دل و خندیدیم
بر کیشِ بد، بَرَهمَن و بودا را
✍پروین اعتصامی
🌱🌱🌱🌱
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 *ایتا:*
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 *تلگرام:*
t.me/fanoosemellatha
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سالروز رحلت معلم بزرگ، امام خمینی (رحمت الله علیه) گرامی باد.▪️
🌸با فانوس همراه شوید:
🍃 *ایتا:*
https://eitaa.com/joinchat/1301086245C667b7e0321
🍃 *تلگرام:*
t.me/fanoosemellatha
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
هدایت شده از تاملات
📮 ...به حرفهای امام فکر میکنم و به تصویری که از چشمهای آرامَش در ذهن و جانم نگه داشتهام. آنچنان آرام که گویی نوبت فرا رسیدن همه چیز را از پیش میدانست و برای رخ دادن هیچ رخدادی نگران نبود. این پرسش برای بسیاری همچنان باقی است که او چگونه در متن بحرانیترین حوادث آنچنان آرام بود که گویی مسافری بعد از سفر طولانی در کویر، پایش را در نهر آب خنکی فرو برده و خستگی در میکند!
✍️ وحید یامینپور
📚 رمان ارتداد
⚜️ @Taammolat74
🔷 رنگ و بوی هیأت علمی به رتبهبندی معلمان میدهیم
🔻رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تلاشمان این است که رنگ و روی هیأت علمی به رتبهبندی معلمان بدهیم؛ یعنی مثل اعضای هیأت علمی دانشگاهها که جایگاه علمی دارند، درباره معلمان هم، استادمعلم، مربی معلم و دانشیار معلم مطرح شود و همچنین تلاش میکنیم حقوق معلمان هم به همان نسبت دیده شود.
🔻منادی با بیان اینکه کلیات لایحه رتبهبندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده است، افزود: یکی از اقداماتی که انجام دادیم این بود که کار رتبهبندی دو ماه جلوتر افتاد یعنی دو شوری کردیم که با سرعت در هیأت رئیسه مطرح شود.
🔗http://fna.ir/1u1c8
#بسته_خبری
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@Nezammabahes
هزار طائفه آمد هزار مکتب رفت
و ماند شیعه که "قال الامام صادق" داشت
◼️شهات امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد◼️
___________
🌸فانوس رهیافتی در زیست معلمانه...
🌸با فانوس همراه شوید:
👇👇👇
🍃 ایتا:
eitaa.com/fanoosemellatha
🍃 تلگرام:
t.me/fanoosemellatha
🍃 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
#پاسخ_به_چهار_پرسش
▪️در ادامه ی دو پرسش قبلی و پاسخ هایی که منتشر گردید،
سوال اول:
https://eitaa.com/fanoosemellatha/1490
سوال دوم:
https://eitaa.com/fanoosemellatha/1520
سوال سومی که از #استاد_حق_شناس پرسیدیم به شرح زیر است:
♨️برای گسترش فضای مطالعه، پژوهش و گفت و گوی علمی در بین معلمان با توجه به عوامل مخل انگیزه معلم چه راهکارهایی وجود دارد؟
✅اما پاسخ تفصیلی ایشان به این سوال:
👇👇
فانوس
✍ فانوس 🔰هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست(1) 🔺محمود روح الامینی متولد 1307 و درگذشته ی سال 1389، ا
✍فانوس
✳️در این قسمت:
🔸استادِ تحمیلی برای دانشجویان
🔸پرسش های شعارگونه و اعتراضی
🔸خواهشمند است ورقه ی مرا بخوانید
🔸نمره ی «وجبی»
🔸تصحیح اوراق عربی به جای انگلیسی
👇👇👇