eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
♨تفاوت تعلیم با تربیت. 🔸آیت الله عبدالله جوادی آملی🔸 🔰تربیت به گفتار حاصل نمی شود. 1. رفتار معلم⬅تربیت 2. لفظ و گفتار معلم⬅ تعلیم ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨انشاء از حفظ!/ انعطاف و آزادی در تربیت. نویسنده: معصومه فخرایی در سال سوم خدمتم، به دلیل کمبود ساعت، دو ساعت انشاء به من داده بودند. یک روز موضوع انشایی به دانش آموزان دادم. هفته بعد که قرار شد بچه ها انشاء بخوانند، دانش آموزی را صدا زدم که بیاید انشاء بخواند. دانش آموز حین خواندن گاهی مکث های کوتاهی می کرد، اما بلافاصله انشاء را ادامه می داد. حدس می زدم که شاید چیزی ننوشته باشد، تا یانکه انشاء تمام شد. وقتی دفتر را از او گرفتم تا نکات دستوری انشاء را نگاه کنم و به او نمره بدهم، دیدم صفحه سفید و خالی است. به او گفتم: دخترم انشایی که خواندید کجاست؟ در جوابم گفت: من انشاء ننوشته ام. گفتم: این مطالب را که می گفتید از کجا بود؟ گفت: از حفظ می گفتم. ابتدا کمی ناراحت شدم که چرا انشاء ننوشته اما بلافاصله در دلم به استعدادش احسنت گفتم که بدون اینکه مطلبی روی کاغذ نوشته باشد، خیلی قشنگ موضوع انشاء را شرح می دهد. اما چون در پایان دانش اموزان متوجه موضوع شده بودند، برای اینکه از طرف ان ها تکرار نشود، ابتدا فواید انشاء و روی کاغذ آوردن مطالب را به او تذکر دادم و از او خواستم که دیگر تکرار نشود. 📚فصل های بی تکرار، ص195 🌷 به فانوس بپیوندید 🌷 👇👇👇👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
☝️درنگ اشتباه کردن، اشتباه نیست؛ در اشتباه ماندن، اشتباه است!
🔰آدمهای کم‌حوصله و عصبانی که زود ناراحت می‌شوند، نمی‌توانند مدیر و رئیس باشند و جمعیتی را اداره کنند، حالا هر نوع مدیریتی می‌خواهد باشد. یک معلم که می‌خواهد یک کلاس را اداره کند، اگر آدم تنگ حوصله‌ای باشد نمی‌تواند اداره کند. یک مرد که می‌خواهد عائله خودش را در درون زندگی خودش اداره کند، او هم باید سعه صدر داشته باشد. به هر نسبت که دایره مدیریت انسان وسیعتر باشد احتیاج به سعه صدر بیشتری دارد. 📚آشنایی با قرآن ج ۱۳ ص۲۰۵ 💞 به فانوس بپیوندید 💞 👇👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽ببینید | بهترین پاسخ به پرتکرارترین سوال نوجوانان/ هدف زندگی. 🔸استاد علی رضا پناهیان🔸 🔻خدایا! چرا من را آفریدی؟ 🔺این کلیپ زیبا را از دست ندهید! منبع: کانال *یک مربی* •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💥به فانوس بپیوندید💥 👇👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
♨نتیجه تربیت ضعیف و ناصحیح 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔰اگر انسان‌ها بد تعلیم و تربیت شوند، ‌ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. در جنگ نظامی، اگر یڪ عده نظامی بر عدۀ دیگری غالب شوند، مغلوب را ‌‌‌‌می‌ڪشند یا به اسارت می‌‌گیرند؛ اما در جنگ فرهنگی، اگر فرهنگی بر فرهنگ دیگر غالب شود، به‌‌جای اینڪه مغلوب ڪشته یا اسیر شود، تغییر سِمَت می‌‌دهد و عوض اینڪه سرباز و افسرِ دوست باشد، سرباز و افسرِ دشمن می‌‌شود. منبع: @haerishirazi 🔺با فانوس همراه شوید🔻 👇👇👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
♨مشکلات آموزش وپرورش 📝دکتر خسرو باقری ( عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران) 🔰آموزش و پرورش با دو دسته از مشکلات روبه رو است: نخست مشکلات برون زاد که از موجودیت کلان جامعه بر آموزش و پرورش بار می شود و دوم مشکلات درون زاد که از متن خود آموزش و پرورش سر بر می آورند. ✅ مشکلات برون زاد: این دسته از مشکلات را رهبران و تصمیم گیران جامعه در حد کلان آن فراهم می آورند و به طور طبیعی حل آنها نیز از حد وزیر آموزش و پرورش فراتر است، هر چند وی می تواند با طرح آنها در مجامع مربوط همچون هیئت دولت، در حل آنها موثر باشد. چنین مشکلاتی موجب می شود که گسلی میان آموزش و پرورش و جامعه کلان بروز کند که در نتیجه این نهاد همچون عضوی از یک ارگانیسم خواهد بود که با عضوهای دیگر پیوند ندارد؛ مانند چشمی که با دست و پا ارتباطی ندارد و مخاطره آمیز بودن چنین وضعی آشکار است. سه نمونه از این گونه مشکلات قابل ذکر است : الف ) ناهمخوانی فضای ایدئولوژیک جامعه با فضای درونی آموزش و پرورش : رهبران کلان جامعه در پی آن اند که آموزش و پرورش، افرادی مومن به دین اسلام فراهم آورد اما آنچه به طور غالب در ذهن و ضمیر دانش آموزان می گذرد، متفاوت و بلکه در جهت عکس آن است. این گسیختگی، با نظر به قدرتمند بودن هر دو سوی کشمکش، برای جامعه و نیز آموزش و پرورش بسیار شکننده است. اندیشمندان کلان جامعه باید برای حل این معضل اندیشه کنند و تنها به انتشار " سند تحول بنیادین " اکتفا نکنند. بسا که لازم باشد راهی از" سند تحول " تا تحول سند پیموده شود. گشودن فضای تفکر انتقادی در کل جامعه و فضای آموزش و پرورش، به طور خاص، راهی است که باید به آن اندیشید. ای کاش دانش آموزان ما با دین ورزی مخالفت کنند و این آمادگی در جامعه وجود داشته باشد که واکنش آنان را در فضایی اندیشمندانه و انتقادی پیش ببرد. مصیبت آن است که آنان به مسائل فکری، شامل مباحث دینی بی تفاوت شوند و حتی نیازی به مخالفت با آن احساس نکنند. ب ) جایگاه ناچیز آموزش و پرورش در بودجه بندی کشور : اگر نهاد آموزش و پرورش در جامعه ای مهم تلقی شود، باید به هنگام بودجه بندی در ردیف نخست سهم بندی قرار گیرد. در جامعه ما ردیف های آخر به آموزش و پرورش اختصاص یافته است. معلم در اندیشه معاش گرفتار است و تنها می تواند با نیمه ناتمامی از وجود خود در کلاس حاضر شود. نمی توان انتظار داشت که هر معلمی در خیل معلمان یک زاهد کامل باشد و اندرون از طعام خالی دارد و در پی نور معرفت باشد. کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد. پ ) تک راهه میان آموزش و پرورش و دانشگاه : طراحان جامعه ما تنها یک راه باریک میان آموزش و پرورش و دانشگاه کشیده اند و هر دانش آموز را وامی دارند که به دانشگاه بیاندیشد و لاغیر. این تک راهه نه تنها افق تاریکی در برابر آموزش و پرورش فراهم آورده بلکه دانشگاه را نیز بیمار و لاعلاج کرده است. باید راه های متعددی را تعبیه کرد: این تنها راه رهایی است.   ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
فانوس
♨مشکلات آموزش وپرورش 📝دکتر خسرو باقری ( عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرا
...صفحه ی2 ✅مشکلات درون زاد: دسته دوم مشکلات از درون آموزش و پرورش می جوشند. وزیر آموزش و پرورش به کمک دانشگاهیان حوزه روان شناسی و علوم تربیتی می تواند از پس این دسته مشکلات برآید. چند نمونه قابل ذکر از این مقوله : الف) تصور خام از تربیت: ایده غالب در آموزش و پرورش ما برای تربیت، شکل دادن (shaping ) است. تصور بر این است که باید به صورت یک سویه دانش آموزان را به آنچه می خواهیم تبدیل کنیم. این معلم محوری ایده منسوخی است که هنوز به آن چنگ آویخته ایم ( the sage on the stage ). برخی مدارس غیر دولتی نوظهور نیز در فرار از این ایده منسوخ، به ایده مدرنی روی آورده اند که دانش آموز را در کانون قرار می دهد و بر یادگیری پای می فشرد (the guide on the side  ). اما این تفریط در پاسخ به آن افراط به ظهور رسیده است. آنچه مدرسه را مدرسه می کند، یادگیری نیست زیرا یادگیری قائم به فرد است و در هر محیطی می تواند رخ دهد. مدرسه را تعامل میان معلم و شاگرد مدرسه می کند؛ تعاملی ناهمتراز که نقش معلم و شاگرد، هر یک اساسی و غیر قابل حذف است.اندیشمندان کلان جامعه باید برای حل این معضل اندیشه کنند و تنها به انتشار " سند تحول بنیادین "اکتفا نکنند. بسا که لازم باشد راهی از" سند تحول " تا تحول سند پیموده شود. ب) تصور خام از تعلیم : در آموزش و پرورش ما ایده غالب برای تعلیم، حتی تاکید بر بعد شناختی نیز نیست بلکه آنچه هست، فشار آوردن به حافظه و انباشتن آن است. شناخت با دانش سر و کار دارد و آنچه میان معلمان و دانش آموزان ما می گذرد، به طور عمده داد و ستد اطلاعات است. دانش (knowledge  ) را به خطا با اطلاعات ( information ) یکی گرفته ایم. این خطا در بخش های مختلف آموزش و پرورش ما نیز سرریز می شود؛ مانند ارزشیابی و امتحان که بر محور حافظه می گردد و لوازمی چون مراقب و تقلب و ... را در پی می آورد. پ) صورت گرایی در اصلاحات آموزشی : طلسم آموزش و پرورش ما این است که هر طرح نوآورانه موفق در هر جای دنیا را که به داخل کشور می آورد، آن را بی خاصیت و سرانجام قابل زدودن می گرداند. یک نمونه،ارزشیابی کیفی است که چند سال پیش وارد آموزش و پرورش شد و هم اکنون در بوته تردید و حذف قرار گرفته است. اما گفتنی است که من قریب سی سال پیش، به هنگام تحصیل دکتری در استرالیا، برای اولین بار با این شیوه ارزشیابی مواجه شدم و هم اکنون نیز این شیوه در آنجا معمول است. این مشکل درون زاد آموزش و پروش، به سبب صورت گرایی رخ می دهد. قالب را می آوریم بدون محتوا، جسد را حاضر می کنیم بدون روح. البته صورت گرایی اختصاصی به آموزش و پرورش ندارد بلکه شکل دیگری از آن در سطوح عالی تعلیم و تربیت در دانشگاه ما ( بازی مقالات ) نیز جریان دارد. منبع: کانال دکتر خسرو باقری ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
نوجوانان مانند همه دوست ندارند تحقیر شوند. تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که مورد تحقیر و توهین والدین هستند در زندگی فردی و اجتماعی در مقایسه با دیگران موفقیت کمتری دارند. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پناهیان: معرفی کتب ایشان به جوانان و اهل علم را وظیفه ی خود می دانم. 📹 پیشنهاد علیرضا پناهیان برای مطالعه یک مجموعه کتاب جذاب: 🔻اگر به دنبال حکمت هستید، به کتاب‌های آیت الله حائری شیرازی مراجعه کنید! اگر در مطالعه ی کتب دینی احساس عدم جذاب بودن می کنید حتما کتب آیت ا... حائری شیرازی را امتحان کنید. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
💠مجموعه آثار آیت الله حائری شیرازی(ره) 🔸بیانی عمیق و متفکرانه، همراه با حلاوت حکمت آمیز بودن. 🔸قابل استفاده برای عموم و قابل بهره برداری بیشتر برای اهل علم و معلمان عزیز. 🔸مقام معظم رهبری در پیام تسلیت رحلت ایشان این عالم را عالمی متفکر خطاب فرمودند که این نشان دهنده ی غنای مطالب ایشان است. 🔸 حجه الاسلام و المسلمین پناهیان: گرمای کتاب های آیت الله حائری شیرازی، نسبت به کتاب های ما است. ✅دو کتاب [ مربی و تربیت] و [تربیت دینی کودک] ویژه آموزگاران و مربیان. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
🔰کتاب خانم مربی خاطرات شفاهی خانم سعیده صدیق زاده-مربی پرورشی https://eitaa.com/fanoosemellatha/49 🔰کتاب آیین دوست یابی نوشته ی دیل کارنگی https://eitaa.com/fanoosemellatha/268 🔰مقاله معلم الهام بخش https://eitaa.com/fanoosemellatha/317 🔰مقاله مروری بر آرای تربیتی غلامحسین شکوهی https://eitaa.com/fanoosemellatha/412 🔰کتاب داستان پداگوژیکی نوشته ی آنتون سمیونوویچ ماکارنکو https://eitaa.com/fanoosemellatha/357 🔰کتاب از مکتبخانه تا مدرسه نوشته ی فروزنده ی محفوظ https://eitaa.com/fanoosemellatha/440 🔰مجموعه آثار آیت الله حائری شیرازی https://eitaa.com/fanoosemellatha/464 🔰کتاب عطای پهلوان ✍محمدعلی علومی https://eitaa.com/fanoosemellatha/500 🔰نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن ✍دیوید مناشری https://eitaa.com/fanoosemellatha/641 🔰مربای گل محمدی خاطرات مربیان پرورشی دهه شصت آدربایجان شرقی https://eitaa.com/fanoosemellatha/717 🔰نیمه پنهان آ.پ رسمی ✍عبدالعظیم کریمی https://eitaa.com/fanoosemellatha/793 🔰آسیب شناسی نظام آموزشی در ایران ✍ ولی بهرامی https://eitaa.com/fanoosemellatha/979 🔰لبخندی به رنگ شهادت ✍مومن دانشگر_محسن حسن زاده https://eitaa.com/fanoosemellatha/952 🔰سفر زندگی ✍دکتر محمدرضا سنگری https://eitaa.com/fanoosemellatha/919 🔰نقد علمی بر سند ۲۰۳۰ ✍حجت الاسلام سید محمدحسین راجی https://eitaa.com/fanoosemellatha/883 🔰معلم باید در خط مقدم باشد، سایه‌ی نبی و منشور معلمی در کلام‌مقام معظم رهبری. ✍سعید ابوالقاضی، غلام حسین جعفری، معاونت پژوهشی و فنآوری دانشگاه فرهنگیان https://eitaa.com/fanoosemellatha/871 🔰فکر، کودک، فلسفه ✍غلامرضا حیدری ابهری https://eitaa.com/fanoosemellatha/677