eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
♨فن سخنوری 🔸استاد علی حق شناس🔸 🔰استاد حق شناس در سال تحصیلی96_95 طی دو جلسه از سلسله جلسات درس اخلاق و هنر معلمی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بوشهر به آموزش فن سخنوری پرداخته اند. 💥ایشان در جلسه اول به اصول کلی سخنوری می پردازند و در جلسه دوم ظرافت ها و ریزه کاری های سخنوری را بیان می کنند. 💐به معلمان عزیز حاضر در این کانال و همچنین همه ی علاقه مندان به هنر سخنوری توصیه می کنیم با دقت به این دو جلسه گوش دهند خصوصا این که می توانند قواعد گفته شده را در اجرای استاد به وضوح ببینند. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
5.mp3
51.87M
♨فن سخنوری. 🔸 استاد علی حق شناس🔸 🔰جلسه اول ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
جلسه6.mp3
47.44M
♨فن سخنوری. 🔸 استاد علی حق شناس🔸 🔰جلسه دوم ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨انتخاب رشته/ اصول کلی انتخاب با محوریت انتخاب رشته/ ویژه معلمان و مشاوران. 🔸قسمت اول🔸 نویسنده:فانوس 🔰انتخاب از اساسی ترین مسائل زندگی انسان است تا آن جا که در تعریف زندگی گفته شده است: ( زندگی مجموعه ای از انتخاب هاست). در یک تقسیم بندی انتخاب ها به چهار دسته ی: بنیادی، اساسی، ویژه و روزمره تقسیم می شوند. 1. بنیادی: انتخاب هایی هستند که نگاه انسان به زندگی و عالم را تشکیل می دهند و همه ی انتخاب ها تحت تاثیر آن قرار می گیرند. 2. اساسی: انتخاب هایی هستند که در روند زندگی اثرگذاری زیادی دارند مانند: انتخاب رشته، شغل، همسر و دوست. 3. ویژه: انتخاب هایی که در شرائط خاص و بحرانی صورت می پذیرند. 4. انتخاب های روزمره مانند نوع پوشش، خوراک و... 🔰در رابطه با انواع انتخاب ها، عوامل اثرگذار بر آن ها و معیارهای هر یک، مطالب فراوانی وجود دارد و هدف نگارنده در این نوشتار تنها بیان مسائلی است که در انتخاب رشته کلاس نهمی ها موثر است و مشاوران و آموزگاران عزیز باید از آن ها مطلع باشند. ادامه ی مقاله در پست های بعدی خواهد آمد... ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
🎥در این مستند 90 دقیقه ای، مروری خواهیم داشت بر زندگی و فعالیت های خستگی ناپذیر خانم (1306-1395) از فعالیت های علمی تربیتی پیش از انقلاب در تا حدود 50سال فعالیت بی وقفه در تدوین و تنظیم و... 👇👇
☘او را نامیده اند. 📽بیشتر تصاویر این مستند، از خستگی ناپذیری این زن در آخرین سال های عمر اوست. 💎اگر به دنبال حال و هوای خوبی هستید، دیدن این مستند قطعا راهگشاست. با دیدن این حجم از و و و و و ، حتما حالتان خوب می شود و احتمالا در جای جای این فیلم، چشمانتان به اشک خواهد نشست. 🔹ما اگر تنها همین یک نکته را از توران خانم میرهادی بیاموزیم، عالی می شود، که: غم های بزرگتان را تبدیل کنید به کارهای بزرگ. 🔸برای علاقه مندان به مسائل آپ، سرنخ های زیادی در این فیلم پیدا می شود. 🌐در قابل مشاهده است. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽تیزر مستند توران خانم
فانوس
♨انتخاب رشته/ اصول کلی انتخاب با محوریت انتخاب رشته/ ویژه معلمان و مشاوران. 🔸قسمت اول🔸 نویسنده:فانو
♨انتخاب رشته 🔸قسمت دوم🔸 نویسنده:فانوس 🔰از جمله مسائلی که در انتخاب رشته موثر است شناخت موانع انتخاب صحیح است که همه آن ها در یک جمله (دید واقع بینانه نداشتن) جمع می شوند. پس می توان گفت برخی از موانع واقع بینی در انتخاب رشته عبارتند از: ✅انتخاب رفاقتی: بعضی از دانش آموزان، متاثر از حال و هوای عاطفی نوجوانی به خاطر دوستانشان رشته ای را انتخاب می کنند که با واقعیت های آن ها تناسبی ندارد و در آخر نیز به شکست می انجامد در حالی که محور رفاقت، محبت و اعتماد است نه کنار هم بودن. همین جا این نکته باید ذکر شود که برخی از دانش آموزان به خاطر نظر اولیا رشته ای را که خودشان دوست دارند رها می کنند در صورتی گفته های پدر و مادر بیشتر ناشی از معیارهای غلط و عوامانه است و مدیر مدرسه، معاون آموزشی و مشاور وظیفه دارند که در تصحیح معیارهای انتخاب رشته والدین بکوشند. ✅جزئی نگری در معیارها: 1.برخی از دانش آموزان به خاطر یک درس از یک رشته که شاید مجموع ساعت آن در هفته به سه ساعت هم نرسد، آن رشته را که اتفاقا متناسب با واقعیت های آن هاست انتخاب نمی کنند. 2.در نظر گرفتن فقط یک معیار در انتخاب رشته: در هر انتخابی علاوه بر عواملی که در آن موثر است و بعدا آن ها را خواهیم گفت، چند معیار وجود دارد که در هر انتخابی مجموع و برآیند کلی آن ها را باید سنجید و توجه به یکی دو مورد از آن ها باعث انتخاب غلط است. این معیارها شامل: علاقه، استعداد( خودشناسی)، آینده شغلی، نیاز جامعه، میزان اثرگذاری، جایگاه اجتماعی، وظیفه، ظرفیت کمی رشته، ریسک پذیری، آینده پژوهی و... است. در این رابطه خصوصا توجه صرف به آینده شغلی و مسائل اقتصادی زیان بار است اما اگر دانش آموزان به کمک والدین و مشاور خود بتوانند واقع بینانه انتخاب کنند و علاقه ی خود را در نظر بگیرند حتی اگر وضعیت اقتصادی و شغلی کشور مساعد نباشد احتمالا آن ها جذب کار خواهند شد البته اگر به اوج تخصص و مهارت در آن رشته برسند و پایبند انتخاب خود باشند. ✅نداشتن تصور صحیح از رشته و کارکرد آن: به طور مثال شاید این جمله را بسیار شنیده باشید که هرکس حفظیاتش خوب است برود انسانی و... . ✅در انتخاب رشته و مشاوره باید توجه داشت که جامعه به طور کلی به همه ی رشته ها( و نه زیر شاخه ها) احتیاج دارد و البته به همه ی رشته ها و زیر شاخه ها به یک مقدار نیاز ندارد و از طرفی اگر رشته ای متناسب با نیاز جامعه نباشد خود به خود آینده ی شغلی آن هم در خطر است. پ.ن: در پست بعدی نکاتی کوتاه در رابطه با عوامل اثرگذار بر انتخاب و همچنین لوازم بعد از انتخاب خواهیم گفت. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
209.mp3
6.93M
♨ارکان آموزش جامع (وقوف، اطمینان، ایمان و اجرا ) 🌹🌹🍃🌹🌹 🔰استاد علی حق شناس 🔺با فانوس همراه شوید🔻 👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
فانوس
♨انتخاب رشته 🔸قسمت دوم🔸 نویسنده:فانوس 🔰از جمله مسائلی که در انتخاب رشته موثر است شناخت موانع انتخ
♨انتخاب رشته 🔸قسمت سوم🔸 نویسنده: فانوس در پست های قبلی اهمیت انتخاب، اقسام آن و موانع انتخاب واقع بینانه ی رشته بیان شد. در این قسمت سعی داریم به طور خلاصه به بیان عوامل اثرگذار در انتخاب و مسائل مهمی که باید دانش آموزان بعد از انتخاب رشته رعایت کنند و به آن ها توجه داشته باشند بپردازیم. ✅عوامل موثر در انتخاب: در هر انتخابی معیارهای عمومی و اختصاصی وجود دارد که برخی از آن ها را ناظر به انتخاب رشته بیان کردیم اما علاوه بر آن ها عواملی در کیفیت انتخاب موثر است که شخص مشاور و خود دانش آموز باید به آن ها توجه داشته باشد: _جهان بینی _سن _جنسیت _تحصیلات _تجربه _شرائط خانوادگی _شرائط سیاسی_اجتماعی و... ✅اما در رابطه با مسائلی که باید بعد از انتخاب رشته به آن ها توجه داشت چند مورد به صورت کوتاه ذکر خواهد شد: 1. انتخاب غلط همیشه راه بازگشت دارد و در انتخاب رشته اگر دانش آموزی در پایان سال دهم واقعیت خودش را با آن رشته مطابق ندید می تواند برای تغییر رشته اقدام کند. 2. در هر انتخابی ده ها انتخاب دیگر هست مثلا ادامه دادن یا رها کردن، استقامت و تلاش یا تنبلی و... پس صرف انتخاب رشته یا هر انتخابی ما را به موفقیت نمی رساند بلکه اگر انتخاب صحیح داشته ایم باید هر روز و هر دقیقه آن را انتخاب کنیم تا به موفقیت برسیم. 3.نکته ی آخر این که تخصص در یک رشته نفی تسلط و آشنایی با دیگر رشته ها نیست و هیچ کس حق ندارد اگر می تواند مهارت ها و دانش های بیشتری فرا بگیرد تا با آن ها اثرگذاری بیشتری بر جامعه و اطرافیانش داشته باشد، خود را به یک دانش یا فن محدود کند. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨نگرش صحیح به علم آموزی/ علم وسیله است یا هدف؟/ نقش وظیفه اجتماعی در انتخاب رشته و ادامه تحصیل/ برای مشاوره به سال نهمی ها و دوازدهمی ها. 🔸استاد شهید مطهری🔸 🔹باید دید علم از نظر اسلام هدف است یا وسیله. بدون شک بعضی از علوم هدف است، مثل معارف ربوبی و خداشناسی و آنچه از شئون خداشناسی شمرده می‌شود، مثل معارف مربوط به خودشناسی و معاد. 🔹از اینها که بگذریم سایر علوم وسیله‌اند نه هدف؛ یعنی هر علمی از آن جهت لازم و مفید است که مقدمه و وسیله انجام یک عمل و یک وظیفه است. همه علوم دینی ـ به استثنای معارف الهی ـ از قبیل علم اخلاق و فقه و حدیث همین طورند، یعنی همه وسیله‌اند نه هدف، تا چه رسد به مقدمات ادبی و منطق معمولی که در مدارس دینی خوانده می‌شود.ی لهذا فقها و علمای دینی اصطلاحی دارند، می‌گویند: وجوب علم، تهیؤی است؛ یعنی از آن جهت واجب است که آمادگی و تهیؤ می‌دهد برای کاری که موافق با منظور اسلام است. حتی خود یاد گرفتن مستقیم مسائل عملیه، یعنی احکام و مسائل نماز و روزه و خمس و زکات و حج و طهارت که معمولا در رساله‌های عملیه ذکر می‌شود، فقط برای این است که شخص بتواند و آماده بشود که وظیفه دیگری را درست انجام دهد. مثلا یک نفر مستطیع که می‌خواهد به حج برود باید یاد بگیرد تا آمادگی و تهیؤ پیدا کند که مراسم حج را درست انجام دهد. 🔹وقتی که این اصل را دانستیم، نوبت به اصل دیگر و مطلب دیگر می‌رسد و آن اینکه اسلام چگونه دینی است و چه هدفهایی دارد و چگونه جامعه‌ای می‌خواهد؟ منظورهای اسلامی چه اندازه وسعت دارد؟ آیا اسلام تنها به چهار تا مسائل عبادی و اخلاقی قناعت کرده؟ یا دامنه و دستورهای این دین گسترش یافته است در همه شئون حیاتی بشر، و به همه شئون حیاتی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بشر نظر دارد و در همه آنها منظور و هدفهایی دارد که باید تأمین گردد. آیا اسلام می‌خواهد که جامعه مسلمان مستقل باشد یا اهمیت نمی‌دهد که زیردست و محکوم باشد؟ بدیهی است که اسلام جامعه‌ای می‌خواهد مستقل، آزاد، عزیز، سربلند، مستغنی. 🔹 باز مطلب سومی را هم باید بشناسیم و توجه کنیم و آن اینکه امروز دنیا بر پاشنه علم می‌چرخد. کلید همه حوایج، علم و اطلاع فنی است. بدون علم نمی‌توان جامعه‌ای غنی، مستقل، آزاد، عزیز و قوی به وجود آورد. خود به خود نتیجه می‌گیریم که در هر زمانی، خصوصآ در این زمان، فرض و واجب است بر مسلمین که همه علومی را که مقدمه رسیدن به هدفهای اسلامی است فرا گیرند و کوتاهی نکنند.با این مقیاس می‌توانیم همه علوم مفید را علوم دینی بدانیم، می‌توانیم بشناسیم چه علمی واجب کفایی است و چه علمی واجب عینی، می‌توانیم بفهمیم که در یک زمان ممکن است خواندن یک علمی از اوجب واجبات باشد و در زمانی دیگر آن طور نباشد. این دیگر بستگی دارد به میزان هوشیاری و توجه کسانی که در هر زمانی اجتهاد می‌کنند و به استنباط احکام می‌پردازند. 📚بیست گفتار، ص186 پ.ن:این مطلب در توضیح معیار وظیفه گرایی( توجه به نیاز جامعه) در انتخاب رشته کارساز است. 🌷با فانوس همراه شوید🌷 👇👇👇👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
♨⬆پیرامون ارزشمندی علم در مدارس و تشویق دانش آموزان به آموختن. پاسخ: استاد علی حق شناس 🔰سوال 1. علم آموزی، چگونه در مدارس ارزشمند می شود ؟ ۱ - حضور معلمینی کارآمد و فاضل. ۲ - نبود موانع اقتصادی و اجتماعی معلمین در داشتن امنیت خاطر . ۳ - ایجاد و گسترش گروههای مشورتی و بازآموزی مفید علمی معلمین . ۴ - ایجاد رابطه ای روحی و منطقی میان معلم و محصل . ۵ - مطالعه و مشاوره نسبت به شناسایی موانع یادگیری و رغبت علمی دانش آموزان . 🔰سوال2. بهترین راه تشویق دانش آموز به آموختن و تفکر چیست؟ ۱ - تشکیل گروههای درسی و فکری دانش آموزی در کلاس و مدرسه . ۲ - ایجاد اعتماد به نفس و تغییر نگاه اجتماعی در دانش آموزان . ۳ ایجاد مسایل و پرسشهای درسی، علمی و اجتماعی متناسب با ظرفیت های فکری و ذهنی دانش آموزان در شرایط کاربردی و غیر الزامی . ۴ - ورود و نفوذ غیر احساساتی شخصیت متوازن معلم در جان و دل دانش آموز از طریق جلب و جذب اعتماد درونی و قلبی آنها ‌به واسطه مهربانی ها و مشاوره های صادقانه و علمی معلمین . ۵ - حضور گهگاه و متناسب با شرایط معلمین و محصلین دربازیها ، مسابقات ورزشی ، اردوها و سرگرمی های مناسب دانش آموزان به دور از ظاهر سازی و تکلف. ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha