302.mp3
12.66M
♨️اکسیر محبت در معلمی/ نقش محبت در تربیت/ تفاوت انبیاء و فلاسفه.
🔸استاد علی حق شناس🔸
✅ تا زمانی که دانش آموز، خودت را دوست نداشته باشد درست را پذیرا نیست.
#اخلاق_معلمی
#اکسیر_محبت
🌛با فانوس همراه شوید🌜
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#تربیت_مطهر
♨️ترس و تربیت(1): ترس مانع طغیان و رشد استعدادهای پست
🔸استاد شهید مطهری🔸
🔰در مسئله عامل ترس و ارعاب، چه در تربیت فردی کودک و چه در تربیت اجتماعی بزرگسال، یک بحث این است که آیا ترس و ارعاب، عامل تربیت به مفهوم پرورش و رشد دادن است؟ و آیا ترس می تواند عامل رشد دهندهی روح انسان باشد؟
نه، نقش ترس این نیست که عامل رشد دهنده باشد.
ولی یک بحث دیگر این است که آیا عامل ترس جزء که باید برای تربیت کودک یا تربیت اجتماع از آن استفاده کرد یا نه؟ جواب این است: بله، ولی نه برای رشد دادن و پرورش استعدادها بلکه برای بازداشتن روح کودک یا روح بزرگسال در اجتماع از برخی طغیان ها.یعنی عامل ترس عامل فرونشاندن است؛ عامل رشد دادن و پرورش دادن استعدادهای عالی نیست، ولی عامل جلوگیری از رشد استعدادهای پست و پایین و عامل جلوگیری از طغیانهاست.
📚تربیت و رشد اسلامی، انتشارات بینش مطهر، ص۲۲و ۲۵
#روشهایتربیتی
#ترس
#تنبیه
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#تربیت_مطهر
♨️ترس و تربیت(۲): آگاهی از عامل تنبیه
🔸استاد شهید مطهری🔸
🔰 در عین اینکه ما عامل ترس را عامل رشد دهنده و پرورش دهنده نمی دانیم، ولی عامل لازمی میدانیم اما مخصوصاً در مورد کودک این نکته باید مورد توجه باشد و نکته خوبی است که امروز بیشتر توجه دارند که کودک کاملاً باید آگاه باشد که تشویق یا تهدیدی که میشود برای چیست. اگر کودک نفهمد که برای چه تشویق میشود و به خصوص اگر نفهمد که برای چه تهدید میشود روحش به کلی مشوش میگردد و امروز به این نکته پی بردند که بسیاری از بیماریهای روانی در اثر ترساندن ها یا کتک زدن ها و ارعاب های بیجا در کودکی پیدا میشود. فرض کنید مادری بچه اش در مجلسی روی دامن دوستش نشسته است. بچه ای که نمی فهمد که نباید ادرار بکند. برای این بچه ادرار کردن مثل آب خوردن است و دیگر فرقی نمیکند که در دامن مادر ادرار می کند یا در دامن دوست مادر. این عمل را انجام میدهد. مادر ناراحت و عصبانی می شود و کتکش می زند. بدیهی است که این بچه نمی فهمد که معنای این کتک این است که تو چرا اینجا ادرار کردی و قبلاً نگفتی. آنچه که در روح او وارد میشود این است که نباید ادرار بکند و نتیجه این است که هر وقت بخواهد ادرار کند یک حالت اضطراب و هیجانی به او دست میدهد، یک ترسی در روحش وارد میشود از ادرار کردن و بعد از آن همیشه از عمل طبیعی خودش ترسناک است و این ممکن است عوارض جسمانی و عصبی و روانی ایجاد کند و ایجاد هم می کند. این از نظر بچه یک ترس بی منطق است و از نظر مادر یک منطقی دارد ولی از نظر بچه منطقی ندارد...
بله، بچه هر وقت رسید به این حد که بر اثر عادت کردن فهمید که نباید مثلا روی فرش ادرار کرد، آن وقت اگر از روی فهم چنین کاری بکند این یک حالت طغیانی است در او، در چنین مواردی خشونت کردن ممکن است مفید واقع بشود.
📚تربیت و رشد اسلامی، انتشارات بینش مطهر، ص۲۵و ۲۶
#روشهایتربیتی
#ترس
#تنبیه
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#درنگ
🌸در زمین عشقی نیست که زمینت نزند...
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
♨️یک پرسش و چند پاسخ!
🔰مدتی پیش از اساتید دوران دانشجوییم و از هم کاران دوران معلمیم پرسیدم که به نظر شما مهم ترین مسائل امروز آموزش و پرورش که مانع از پیشرفت و توسعهی آن شده اند چه چیزهایی هستند؟
جوابهای خوبی ارسال شد که قصد داریم در هر روز یکی از آنها را در کانال انتشار دهیم تا مخاطبان عزیز کانال فانوس نیز از پاسخهای آن بزرگواران بهره ببرند.
پاسخها تیتروار و بدون توضیح است. برای پیدا کردن درک عمیقی نسبت به هر یک از مسائل نیاز به کاوش و پرس و جوی بیشتر است که ان شآء الله در وقت مقتضی به آن پرداخته خواهد شد اما همین پاسخهای کوتاه برای اهل مطالعه و پژوهش فرصتهایی را ایجاد خواهند کرد.
✍باتشکر_رضانوری فر
#نقد_آپ
#موانع_پیشرفت_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️یک پرسش و چند پاسخ! 🔰مدتی پیش از اساتید دوران دانشجوییم و از هم کاران دوران معلمیم پرسیدم که به
♨️پاسخ شماره ۱
✍دکتر حیدر محمدی باغملایی( استاد با سابقه دانشگاه فرهنگیان بوشهر، دکترای روانشناسی تربیتی، نویسنده و پژوهشگر)
سلام.
۱. متولیان آ.پ هم در سطح کلان مثلاً وزیر و هم در سطح مدیران تابعه از دانش، تخصص و تجربه در حوزهی آ.پ برخوردار نیستند.
۲. متولیان آ.پ و زیر مجموعههای آنها بیشتر در فعالیتهای خود به سیاسی کاری و جناح بازی می پردازند، و ثبات هم ندارند.
۳.برنامه ی عملیاتی برای اجرا کردن سند تحول ندارند.
۴. به معنی دقیق کلمه از متخصصان روانشناسی ( تربیتی) و سایر نخبگان مربوط استفاده نمی شود.
۵. در آموزش و پرورش ما از رویکرد علمی استفاده نمیشود.
۶. تمام نگاهها به ساختار فیزیکی و سخت افزار(ساختن مدرسه, بحث سرمایش و گرمایش) است و به محتوا( نرم افزار) توجه نمیشود.
۷. به آموزش های پایه مثل دبستان توجه نمیشود.
۸. آموزش پیش دبستانی هنوز در کشور ما غیر رسمی است.
۹. جذب معلمان مشتاق و علاقه مند با هوش بالا در دستورکار قرار ندارد.
۱۰.خط مشی آ.پ دستوری، بخشنامهای، متمرکز و از بالا به پایین است.
۱۱. آموزش و پرورش ما انسجام ندارد، یکپارچه نیست و ارتباط، تعامل و همکاری بین بخشی بین ادارات، مدارس و بالعکس وجود ندارد و بیشتر جزیره ای و مکانیکی عمل می کنند.
۱۲. به نظارت و اثر بخشی برای تحقق اهداف آموزش و پرورش توجه نمیشود.
۱۳. هنوز در آموزش و پرورش ما، معلم و دانش آموز محوریت ندارد.
#نقد_آپ
#موانع_پیشرفت_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
21.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️جلوگیری از نفوذ دشمن در تعلیم و تربیت.
🔸استاد حسن رحیم پور ازغدی🔸
#سند_۲۰۳۰
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
♨️غلط مصطلح و مرجعیت معلم!
✍رضانوری فر
✅نگاههای مرسوم همیشه درست نیستند؛ غلطهایی هستند که مصطلح شده اند.
خصوصیت انسانهای دقیق این است که همیشه به گفته ها و قانونهای نانوشته و نوشته با عینک بدبینی نگاه میکنند، بالعکس همه!
اگر بدون ذرهبین نقد به مسائل نگاه شود، ذهن پر می شود از دادههای بی اساس و کج و مُعوَج و عمل از اهمال کاری و ولنگاری و اباحه گری.
✅معاون آموزشی یکی از مدارس را دیدم که والدین بعضی از دانش آموزان تماس می گرفتند و می گفتند فررند ما میخواهد ترک تحصیل کند، کمی التماس می کرد! وقتی می دید فایده ندارد با یک خداحافظی همه چیز را از یاد می برد.
سوال این جاست که چه کسی به ما آموزگاران و معلمان یاد داده است که ما تا جایی مسئول دانشآموزان هستیم که در مدرسهای که مشغول هستیم درس می خوانند؟ کدام دانشمند تعلیم و تربیتی ارتباط معلم و شاگردی را محدود به مدرسه کرده است؟ در کدام کتاب یا مقاله پژوهشی نوشته اند وقتی ساعت کلاسی تمام شد، یا دانش آموز از مدرسه شما به مقطع بالاتر رفت و یا اصلا ترک تحصیل کرد دیگر کاری به کارش نداشته باش؟ آیا رابطه معلم_شاگردی فقط محدود به کلاس درس و مدرسه است یا کلاس و مدرسه فقط بستری برای ایجاد ارتباط هستند؟ آیا بخشی از رهاشدگی فرهنگی به خاطر رهاکردن دانش آموزانمان و بالتبع بی پناهی آن ها نیست؟
از مدتها پیش سوال برایم پیش آمده بود که چرا معلم، آن چنان که باید از گروه های مرجع در جامعه نیست؟
✅جدای از همهی نقایص سیستم آ.پ از گزینش معلمان ناکارآمد، نبود خط مشی مشخص و بدون ابهام، نداشتن رسیدگی کافی به مسائل اقتصادی معلمان و... اگر خودمان بخواهیم می توانیم مرجعیت را دوباره به معلمان برگردانیم.
فراموش نکنیم گروه و صنفی در جامعه قدر و قیمت پیدا می کنند که مرجع باشند. تا وقتی معلمی محدود به ۶ساعت کلاس رفتن و درس گفتن است نمی توانیم مرجع خوبی برای دانشآموزان و خانوادههایشان باشیم.
گروه مرجع در کف میدان و در دل جامعه است، با نیازهای مردم آشنا و پی گیر رفع آنهاست، نسبت به رشد جامعه حساس است، مردم نسبت به او احساس نیاز شدیدی دارند و او را از خودشان می دانند.
چند معلم با ویژگیهای بالا می شناسید؟
#نقد_آپ
#جایگاه_معلم
#مرجعیت_معلم
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️پاسخ شماره ۱ ✍دکتر حیدر محمدی باغملایی( استاد با سابقه دانشگاه فرهنگیان بوشهر، دکترای روانشناسی
♨️پاسخ شماره ۲
✍استاد محسن ریاضی( ارشد علوم و قرآن و حدیث، مشاور خانواده و امور جوانان )
سلام.
۱.عدم بکار گیری نیروهای علاقمند و دارای استعداد آموزش در آموزش و پرورش.
۲.عبور ندادن علاقمندان به این شغل از صافی های متعددی که اثبات کند، به این امر علاقمندند.
۲. حجم عظیم مطالب درسی که سهمی معلوم در زندگی دانش آموز نداشته و کمتر جنبه ی عملیاتی شدن دارند.
۴.کم توجهی و یا بی توجهی به نیازهای واقعی دانش آموزان در هر پایه و مقطع.
۵. منتج نشدن دروس دوره به مهارت آموزی و بی ارتباط بودن آموزه های درسی با صنعت، کشاورزی، اقتصاد و ... و حواله کردن این امر به دانشگاهی که آن هم گرفتار تمامی معضلات بالاست.
۶. به رغم نام آموزش و پرورش، به جنبه های پرورشی یا اصلا پرداخته نمی شود یا به قدری اندک است که به جرات می توان گفت: تولید انسان اخلاقی، هیچ نسبتی با آموزش و پرورش ندارد و اگر کسی در این زمینه ها رشد می کند یا محصول خانواده ی آگاه، یا مساجد و محافل مذهبی و یا دوستان مناسب است. آیا سراغ دارید کسی را که دینش را از نظام و محتوای آموزش و پرورش گرفته باشد.
۷.بی توجهی یا کم توجهی به وضعیت معیشتی معلمان به گونه ای که بسیاری از آنان نمی توانند فارغ البال فقط به فکر آموزش و پرورش باشند و کم نیستند معلمانی که با دوشغل، گذران زندگی می کنند.
۷. ندادن جایگاه ارزشی در خور به معلمان به گونه ای که دستیابی به این مهم، آرزویی برای علاقمندان این شغل باشد(در کشورهای پیشرفته چنین اتفاقی افتاده است).
۸.نباید کاری کرد(تا مانند امروز) به آموزش و پرورش به عنوان معدود جاهایی نگریست که دست انسان را سریعا به شغل، بند می کند چه در این صورت، هجوم متقاضیان شغل به این سمت خواهد بود و بطور طبیعی ممکن است عده ای از این افراد هیچ علاقه ای به امر آموزش یا پرورش نداشته باشند.
#نقد_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
❤⚘صلّی الله علیک یا رسول الله❤⚘
عید ولادت آقا رسول الله( ص) و امام جعفرصادق(ع)بر همهی مسلمانان جهان مبارک باد.
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#بنرتبلیغاتیفانوس
لطفا فانوس را به معلمان و دیگر فعالان عرصه تعلیم و تربیت معرفی کنید...
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️پاسخ شماره ۲ ✍استاد محسن ریاضی( ارشد علوم و قرآن و حدیث، مشاور خانواده و امور جوانان ) سلام. ۱
♨️پاسخ شماره ۳
✍استاد کفشیری( معلم و مدیر بازنشسته آموزش و پرورش با چهل سال سابقه فرهنگی)
سلام.خسته نباشید
۱--در اولویت نبودن آموزش وپرورش
۲--عدم همراهی جدی پرورش با آموزش
۳--کمبود امکانات سخت افزاری و به روز نبودن
۴--نبود بودجه برای تقویت آموزش وپرورش
۵--عدم تامین مالی مجریان آموزش وپرورش(معلمان)
۶--ضعف مدیریتها و عدم بکار گیری نیروهای توانمند و بابرنامه و یا عدم همکاری آنها به هر دلیل...
۷--همراه نبودن نهادهای فرهنگی کشور باآموزش وپرورش
۸--ازاولویت افتادن مسئله تحصیل برای خانوادهها بدلیل مشکلات پیش روی
#نقد_آپ
#موانع_پیشرفت_آپ
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha