eitaa logo
فانوس
300 دنبال‌کننده
333 عکس
174 ویدیو
122 فایل
🔷می گویند ملت ها یک فانوس دارند و این فانوس معلم است. 🔶#فانوس پاتوقی است برای همه ی کسانی که دلشان برای تعلیم و تربیت نسل جدید می تپد. ⚡کانون فرهنگی_ تربیتی فانوس⚡ ارتباط با ما: @A_fanoos
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️یک پرسش و چند پاسخ! 🔰مدتی پیش از اساتید دوران دانشجوییم و از هم کاران دوران معلمیم پرسیدم که به نظر شما مهم ترین مسائل امروز آموزش و پرورش که مانع از پیشرفت و توسعه‌ی آن شده اند چه چیزهایی هستند؟ جواب‌های خوبی ارسال شد که قصد داریم در هر روز یکی از آن‌ها را در کانال انتشار دهیم تا مخاطبان عزیز کانال فانوس نیز از پاسخ‌های آن بزرگواران بهره ببرند. پاسخ‌ها تیتروار و بدون توضیح است. برای پیدا‌ کردن درک عمیقی نسبت به هر یک از مسائل نیاز به کاوش و پرس و جوی بیشتر است که ان شآء الله در وقت مقتضی به‌ آن پرداخته خواهد شد اما‌ همین پاسخ‌‌های کوتاه برای اهل مطالعه و پژوهش فرصت‌هایی‌ را ایجاد خواهند کرد. ✍باتشکر_رضانوری فر •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
فانوس
♨️یک پرسش و چند پاسخ! 🔰مدتی پیش از اساتید دوران دانشجوییم و از هم کاران دوران معلمیم پرسیدم که به
♨️پاسخ شماره ۱ ✍دکتر حیدر محمدی باغملایی( استاد با سابقه دانشگاه فرهنگیان بوشهر، دکترای روانشناسی تربیتی، نویسنده و پژوهشگر) سلام. ۱. متولیان آ.پ هم در سطح کلان مثلاً وزیر و هم در سطح مدیران تابعه از دانش، تخصص و تجربه در حوزه‌ی آ.پ برخوردار نیستند. ۲. متولیان آ.پ و زیر مجموعه‌های آنها بیشتر در فعالیتهای خود به سیاسی کاری و جناح بازی می پردازند، و ثبات هم ندارند. ۳.برنامه ی عملیاتی برای اجرا کردن سند تحول ندارند. ۴. به معنی دقیق کلمه از متخصصان روانشناسی ( تربیتی) و سایر نخبگان مربوط استفاده نمی شود. ۵. در آموزش و پرورش ما از رویکرد علمی استفاده نمیشود. ۶. تمام نگاهها به ساختار فیزیکی و سخت افزار(ساختن مدرسه, بحث سرمایش و گرمایش) است و به محتوا( نرم افزار) توجه نمی‌شود. ۷. به آموزش های پایه مثل دبستان توجه نمی‌شود. ۸. آموزش پیش دبستانی هنوز در کشور ما غیر رسمی است. ۹. جذب معلمان مشتاق و علاقه مند با هوش بالا در دستورکار قرار ندارد. ۱۰.خط مشی آ.پ دستوری، بخشنامه‌ای، متمرکز و از بالا به پایین است. ۱۱. آموزش و پرورش ما انسجام ندارد، یکپارچه نیست و ارتباط، تعامل و همکاری بین بخشی بین ادارات، مدارس و بالعکس وجود ندارد و بیشتر جزیره ای و مکانیکی عمل می کنند. ۱۲. به نظارت و اثر بخشی برای تحقق اهداف آموزش و پرورش توجه نمی‌شود. ۱۳. هنوز در آموزش و پرورش ما، معلم و دانش آموز محوریت ندارد. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
21.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️جلوگیری‌ از نفوذ دشمن در تعلیم و تربیت. 🔸استاد حسن رحیم پور ازغدی🔸 ۲۰۳۰ ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
♨️غلط مصطلح و مرجعیت معلم! ✍رضانوری فر ✅نگاه‌های مرسوم همیشه درست نیستند؛ غلط‌هایی هستند که مصطلح شده اند. خصوصیت انسان‌های دقیق این است که همیشه به گفته ها و قانون‌های نانوشته و نوشته با عینک بدبینی نگاه می‌کنند، بالعکس همه! اگر بدون ذره‌بین نقد به مسائل نگاه شود، ذهن پر می شود از داده‌های بی اساس و کج و مُعوَج و عمل از اهمال کاری و ولنگاری و اباحه گری. ✅معاون آموزشی یکی از مدارس را دیدم که والدین بعضی از دانش آموزان تماس می گرفتند و می گفتند فررند ما می‌خواهد ترک تحصیل‌ کند، کمی التماس می کرد! وقتی می دید فایده ندارد با یک خداحافظی همه چیز را از یاد می برد. سوال این جاست که چه کسی به ما آموزگاران و معلمان یاد داده است که ما تا جایی مسئول دانش‌آموزان هستیم که در مدرسه‌ای که مشغول هستیم درس می خوانند؟ کدام دانشمند تعلیم و تربیتی ارتباط معلم و شاگردی را محدود به مدرسه کرده است؟ در کدام کتاب یا مقاله پژوهشی نوشته اند وقتی ساعت کلاسی تمام شد، یا دانش آموز از مدرسه شما به مقطع بالاتر رفت و یا اصلا ترک تحصیل کرد دیگر کاری به کارش نداشته باش؟ آیا رابطه معلم_شاگردی فقط محدود به کلاس درس و مدرسه است یا کلاس و مدرسه فقط بستری برای ایجاد ارتباط هستند؟ آیا بخشی از رهاشدگی‌ فرهنگی به خاطر رهاکردن دانش آموزانمان و بالتبع بی پناهی آن ها نیست؟ از مدت‌ها پیش سوال برایم پیش آمده بود که چرا معلم، آن چنان که باید از گروه های مرجع در جامعه نیست؟ ✅جدای از همه‌ی نقایص سیستم آ.پ از گزینش معلمان ناکارآمد، نبود خط مشی مشخص و بدون ابهام، نداشتن رسیدگی کافی به مسائل اقتصادی معلمان و... اگر خودمان بخواهیم می توانیم مرجعیت را دوباره به معلمان برگردانیم. فراموش نکنیم گروه و صنفی در جامعه قدر و قیمت پیدا می کنند که مرجع باشند.‌ تا وقتی معلمی محدود به ۶ساعت کلاس رفتن و درس گفتن است نمی توانیم مرجع خوبی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان باشیم. گروه مرجع در کف میدان و در دل جامعه است، با نیازهای مردم آشنا و پی گیر رفع آن‌هاست، نسبت به رشد جامعه حساس است، مردم نسبت به او احساس نیاز شدیدی دارند و او را از خودشان می دانند. چند معلم با ویژگی‌های بالا می شناسید؟ •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
فانوس
♨️پاسخ شماره ۱ ✍دکتر حیدر محمدی باغملایی( استاد با سابقه دانشگاه فرهنگیان بوشهر، دکترای روانشناسی
♨️پاسخ شماره ۲ ✍استاد محسن ریاضی( ارشد علوم و قرآن و حدیث، مشاور خانواده و امور جوانان ) سلام. ۱.عدم بکار گیری نیروهای علاقمند و دارای استعداد آموزش در آموزش و پرورش. ۲.عبور ندادن علاقمندان به این شغل از صافی های متعددی که اثبات کند، به این امر علاقمندند. ۲. حجم عظیم مطالب درسی که سهمی معلوم در زندگی دانش آموز نداشته و کمتر جنبه ی عملیاتی شدن دارند. ۴.کم توجهی و یا بی توجهی به نیازهای واقعی دانش آموزان در هر پایه و مقطع. ۵. منتج نشدن دروس دوره به مهارت آموزی و بی ارتباط بودن آموزه های درسی با صنعت، کشاورزی، اقتصاد و ... و حواله کردن این امر به دانشگاهی که آن هم گرفتار تمامی معضلات بالاست. ۶. به رغم نام آموزش و پرورش، به جنبه های پرورشی یا اصلا پرداخته نمی شود یا به قدری اندک است که به جرات می توان گفت: تولید انسان اخلاقی، هیچ نسبتی با آموزش و پرورش ندارد و اگر کسی در این زمینه ها رشد می کند یا محصول خانواده ی آگاه، یا مساجد و محافل مذهبی و یا دوستان مناسب است. آیا سراغ دارید کسی را که دینش را از نظام و محتوای آموزش و پرورش گرفته باشد. ۷.بی توجهی یا کم توجهی به وضعیت معیشتی معلمان به گونه ای که بسیاری از آنان نمی توانند فارغ البال فقط به فکر آموزش و پرورش باشند و کم نیستند معلمانی که با دوشغل، گذران زندگی می کنند. ۷. ندادن جایگاه ارزشی در خور به معلمان به گونه ای که دستیابی به این مهم، آرزویی برای علاقمندان این شغل باشد(در کشورهای پیشرفته چنین اتفاقی افتاده است). ۸.نباید کاری کرد(تا مانند امروز) به آموزش و پرورش به عنوان معدود جاهایی نگریست که دست انسان را سریعا به شغل، بند می کند چه در این صورت، هجوم متقاضیان شغل به این سمت خواهد بود و بطور طبیعی ممکن است عده ای از این افراد هیچ علاقه ای به امر آموزش یا پرورش نداشته باشند. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
❤⚘صلّی الله علیک‌ یا رسول الله❤⚘ عید ولادت آقا رسول الله( ص) و امام جعفرصادق(ع)بر همه‌ی مسلمانان جهان مبارک باد. •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
لطفا‌ فانوس را به معلمان و دیگر فعالان عرصه تعلیم و تربیت معرفی کنید... •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
فانوس
♨️پاسخ شماره ۲ ✍استاد محسن ریاضی( ارشد علوم و قرآن و حدیث، مشاور خانواده و امور جوانان ) سلام. ۱
♨️پاسخ شماره ۳ ✍استاد کفشیری( معلم و مدیر بازنشسته آموزش و پرورش با چهل سال سابقه فرهنگی) سلام.خسته نباشید ۱--در اولویت نبودن آموزش وپرورش ۲--عدم همراهی جدی پرورش با آموزش ۳--کمبود امکانات سخت افزاری و به روز نبودن ۴--نبود بودجه برای تقویت آموزش وپرورش ۵--عدم تامین مالی مجریان آموزش وپرورش(معلمان) ۶--ضعف مدیریتها و عدم بکار گیری نیروهای توانمند و بابرنامه و یا عدم همکاری آنها به هر دلیل... ۷--همراه نبودن نهادهای فرهنگی کشور باآموزش وپرورش ۸--ازاولویت افتادن مسئله تحصیل برای خانواده‌ها بدلیل مشکلات پیش روی ┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈ فانوس، رهیافتی‌در زیستِ‌معلمانه 💡 eitaa.com/fanoosemellatha 💡 t.me/fanoosemellatha
4_5931448001548519046.mp3
8.3M
♨اکسیر محبت در معلمی 🔸استاد علی حق شناس🔸 🔹مبنای عالم بر محبت است. 🔹رابطه ی عاشقانه ی معلم و شاگردی رسول اکرم(ص) و ابوذر(ع) پ.ن: بازنشر‌ به مناسبت میلاد با سعادت رسول مهربانی‌ها که عالمی را شیدای محبت خود کرد. 🌼با فانوس همراه شوید🌼 👇👇👇 📲 eitaa.com/fanoosemellatha 📲 t.me/fanoosemellatha
♨️اندر حکایت روز دانش آموز. ✍️فائزه اسداللهی 🎭مریم - خب بچه ها! اگه کسی سوال نداره تا کلاس رو تموم کنیم. فقط یه بار دیگه بگید غایبا کیا بودن؟ +اجازه، فقط مریم! -بازم مریم؟ وقتی کلاسا حضوری بود دیر می رسید، حالا که مجازی شده هم که این همه غیبت کسی خبر داره چرا مریم اینقدر غایب میشه؟😑 +اجازه، مریم ، همه روزها رو نمیتونه حاضر شه سر کلاس! -چرا؟ + اجازه،مریم با گوشی باباش میاد سر کلاس! بیشتر روزها مریم از گوشی استفاده میکنه و سر کلاس مجازی حاضر میشه، بعضی روزها هم دیگه باباش مجبوره بره سرکار! - مگه باباش چه کاره هس؟ +راننده ی تاکسی اینترنتی... 😔 🎭سعید -سعید کجا بودی؟ دبیر ادبیات چند بار صدات زد! بعدم گفت این چرا نیست دوباره! +بیخیالش، درسهای عمومی خیلی مهم نیس! خودم میخونم. -چرا مهم نیس! از نمره مستمرت کم میکنه هااا!! چیه باز اینترنتت تموم شده بود، پول نداشتی بخری؟ +پول داشتم! -خب پس چرا نخریدی؟🤨 +گذاشتم کنار، واسه کتاب تست!!!😶 🎭الهام -وای الهام رسیدی این فصل جدید زیست رو بخونی؟ به نظرم یکم سخته! +نه... مگه درمورد چیه؟ -در مورد قلب و الکتروکاردیوگرام! چطور نرسیدی؟ الان که همش تو خونه ایم که! ولی خب راستش منم گاهی سر کلاس های مجازی خوابم میبره!  تو چی؟؟ -من نه! خواب کجا بود؟ گاهی فقط حواسم پرت میشه  دستم می سوزه یا یه چیزی از دستم میوفته میشکنه یا میریزه! +مگه چه کار میکنی موقع کلاس مجازی تو دختر ؟ -آشپزی، ظرف شستن، اتو ی لباسا... کلا کارای خونه ! تازه رسیدگی به درس های میلاد هم هس! ولی خب بیشتر حواسم به کلاس و درسه! -مادرت خونه نمیان مگه؟ +وضعیت قرمزه، پرستارا هر سه هفته ای یه بار میتونن برن خونه! 🌹روز دانش آموز مبارک @Nezammabahes @fanoosemellatha
♨️نگاهی به دانشگاه امام صادق(ع) با چهار هزار نفر شاگرد! ✅ ۱۲نکته از سیستم آموزشی_ تربیتی امام صادق(ع) ۱.امام صادق(ع) در تدریس، بیشتر از روش‌های مناظره و احتجاج، استدلال و تحلیل استفاده می‌کردند. ۲.سخن امام، سخن روز بود و مسافران، گفتار آن حضرت را به ارمغان می بردند. ۳.در مکتب امام صادق(ع) در همه‌ی رشته‌های علوم که هر کدام به گونه‌ای در رشد فردی و اجتماعی تاثیر داشت، تتبع و بحث می شد. ۴.امام برای هر یک از شاگردان خود وظیفه ویژه‌ای تعیین کرده بود و هر یک در رشته‌ای تخصص داشتند. ۵.حضرت امام جعفرصادق(ع) و یا پدرش نخستین کسی است که علم پزشکی‌ را در عربستان تدریس کرد. ۶.شیخ ابوالحسن خرقانی می گوید: مسلمان و کافر در محضر درس جعفر(ع) حضور می رسانیدند و از خوان فضلش بهره‌مند می شدند. ۷.حسن بن علی وشاء می گوید: در مسجد کوفه، هفتصد استاد دیدم که همه می گفتند: حدثنی جعفر بن محمد. ۸.امام صادق(ع) برای این که شاگردان در روش احتجاج و مناظره، تقویت و تشویق شوند گاهی از آن‌ها می خواست مشروح بحث‌ها و مناظره‌های خود را بیان کنند. در یکی از این صحنه‌ها هشام می گوید: در حضور شما خجالت می کشم. امام(ع)می گوید: وقتی به شما چیزی می گویم پیروی کنید. ۱۰.امام(ع) بیشتر تکیه بر اندیشه و تفکر متعلم داشت نه بر حفظ و خواندن مطالب. ایشان می فرماید: اگر یک حدیث را به دقت بفهمی بهتر از آن است که هزار حدیث را فقط نقل کنی. ۱۱.امام صادق(ع)، شاگرد را وادار می کرد پرسش کند تا مطالب مهم برایش حل شود و توان تفکر و تحلیل علمی در او پرورش یابد. ۱۲.شاگردان امام صادق(ع) تنها به یادگیری اکتفا نمی کردند بلکه سعی می کردند آن‌چه را که یاد گرفته‌اند به دیگران بیاموزند و برای این کار حتی حاضر بودند سفرهای مختلف داشته باشند. آن‌ها پس از یادگیری می توانستند حلقه‌های کوچک درسی جداگانه‌ای تشکیل و به دیگران آموزش دهند. 📚تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام، محمدعلی ضمیری. (ع) •┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈• @fanoosemellatha
🌺پیام تبریک‌ آقای معلم به دانش‌‌آموزان‌ خودش به مناسبت روز دانش آموز🌺 تا دیر نشده شما هم‌ اقدام کنید... 👇👇👇👇👇👇