10.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا از معلمی خسته میشویم؟
پرسش یک مسأله اساسی در زیست معلمانه...
🔹استاد علی حقشناس🔹
کمیّت کار آدم ها را خسته نمی کند،
فقدان انگیزه آدمها را خسته می کند.
#با_معلمی
#در_معلمی
#علت_خستگی_معلمان
#انگیزه_در_معلمی
_______________
🌸فانوس رهیافتی در زیست معلمانه...
🌸با فانوس همراه شوید:
👇👇👇
🍃 *ایتا:*
eitaa.com/fanoosemellatha
🍃 *تلگرام:*
t.me/fanoosemellatha
🍃 *واتساپ:*
https://chat.whatsapp.com/Gu3McRV2zseCMDxHeB3qRG
✅روحانی در حکمی حدادعادل، حجتالاسلام پارسانیا و حجتالاسلام اعرافی را برای مدت چهار سال به عنوان عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان منصوب کرد.
#بسته_خبری
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@Farsna
🔸تدریس کردن به دو طیف از دانش آموزان خیلی دشوار است؛ اول آن ها که بسیار برجسته و با استعدادند و دیگر دانش آموزانی که بسیار ضعیف هستند.
✍️دکتر محمدرضا سنگری
•┈••✾•🍀🌹☘️•✾•┈•
@fanoosemellatha
🟠مقالهی علمی خاطرهنویسی نیست!
✍استاد علی حقشناس
✅مقالات علمی خاطره نویسی نیست که انسان فوری دست به قلم ببرد و بر اساس نمایی از یک تصویرِ ذهنیِ قبلیِ مطلب را روی کاغذ بیاورد. نه، مقاله علمی خلق یک موضوع و تولید دانش است. زمان، فرصت و سلامتی می خواهد؛ حال و حوصله میخواهد. مقالهی علمی کار میبرد این طور نیست که بر گردید به ذهنتان و یک استخراج بکنید این خاطره نویسی است.
✅وقتی شما در طول ماه چهار، پنج مقاله بنویسید آن مقاله، چیز جدیدی نیست.
نوشتن مقاله خیلی رنج می برد؛ وقت می گیرد. مقالات علمی گل های پلاستیکی نیست که با مونتاژ سریع تحویل بدهیم؛ گل طبیعی است و باغبان حوصله میخواهد.
آگاهی، طراحی و متد می خواهد که بداند چه گلی را چه زمانی به کارد، چقدر آب بدهد، چه مقدار نور و هوا به آن برسد و کی کودشان بدهد. خیلی کار دارد. بنا نداشته باشید مقالات زیادی بدهید، مقالات خوب بنویسید.
#معلم_پژوهشگر
#مقاله_نویسی
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
♨️ کرونا هم مانع از عشق معلم به تدریس نشد
🔰 خانم سیما طاهری آموزگار مدرسه ابتدایی ولایت شهرستان کارون که علیرغم ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان، روی تخت بیمارستان نیز همچنان با عشق، وظیفه معلمی خود را انجام داده و امتحانات پایان سال تحصیلی را برای دانشآموزان برگزار می کند/ خوزتاب
#بسته_خبری
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
♨️امید راه آینده است
🔰انسانی که از آینده نومید بشود، گویی میان خویش و آینده دیواری کشیده که عبور از آن ناممکن است. نومیدی جمود است و جمود، در حقیقت، توقف و مرگ. در حالی که زندگی و استمرار آن یعنی بقای انسان در لحظه بعد، یعنی حرکت انسان از لحظهای به لحظه بعد اما اگر جمود حاکم باشد، دیگر حرکتی وجود ندارد و نبودن حرکت به معنای مرگ است.
💡امید عبارت از راهی گشاده و روشن و یأس، تسلیم در برابر وضعیت موجود است. آیا کسی که از آینده خویش ناامید شده، به مرگ طبیعی مرده است؟ نه، بلکه دچار مرگ حقیقی شده است نه مرگ طبیعی.
💡فردی که از آینده ناامید شده، گمان میبرد که زندگی فایدهای ندارد، پس میگوید ما را به حال خود واگذارید. بگذارید بخوریم و در بازار راه برویم و بچریم. همین کافی است.این کارها دلیل بر این است که در این صورت، اتفاق یا حرکتی صورت نمیگیرد، بلکه فقط جمود و سکون است. بنابراین، امید راه آینده است و اگر ناامید شویم، تسلیم وضعیت موجود شدهایم.
📖امام موسی صدر؛ موعود و میعاد
#اخلاق_معلمی
#تحول_خواهی
#امید
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
✍ فانوس
🔰هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست(1)
🔺محمود روح الامینی متولد 1307 و درگذشته ی سال 1389، از اساتید به نام دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود.
▪️او این توفیق را داشت که در ایران از محضر بزرگانی همچون بدیع الزمان فروزانفر، محمد معین، پرویز ناتل خانلری، احسان یارشاطر و ابراهیم پورداوود بهره مند گردد و در فرانسه با استادان شاخصی چون گورویچ و لوی استراوس آشنا شود.
وی دکتری مردم شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه داشت.
⏪ادامه دارد...
⬇️⬇️⬇️
♨️یکی از تالیفات ایشان، کتاب زمینه ی فرهنگ شناسی است که طی پنج بخش، به مقدماتی از انسان شناسی و مردم شناسی پرداخته شده است.
🔸آخرین سرفصل بخش پنجم کتاب، مطلبی است با عنوان 《هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست》
که دکتر روح الامینی در حدود 24صفحه به مطالب جالبی درباره ی نظام آموزشی کشور اشاره کرده اند.
▪️توضیحات اولیه ی ایشان را بخوانید:
✍《پس از امتحان درس مردم شناسی فرهنگی در بهمن ماه 1365، بر آن شدم که به بهانه ی تحلیل محتوایی ورقه های امتحانی، نکته ها و ملاحظاتی پیرامون مسائل مختلف دانشجویی، که برخاسته از سالها تدریس و تجربه و مشاهده است، عرضه بدارم.
بدیهی است در این مقوله، منظور مقصر جلوه دادن یا تبرئه کردن استاد و دانشجو نیست، بلکه مراد بیان واقعیاتی است که در یک روند تدریجی آموزشی برای خود جایی باز کرده است و متاسفانه در مواردی می رود که به مثابه ای ضابطه ای نهادین مستقر شود.》
⏪ادامه دارد...
⬇️⬇️⬇️
🔸دکتر روح الامینی در ابتدا 《به برخی امور جنبی امتحان، که در عین حال اساسی و بنیادی است》طی عنوان های زیر می پردازند:
الف) رابطه ی استاد و دانشجو
ب) مسئله ی حضور و غیاب
ج) جزوه نویسی
د) شب امتحان
ه) تخفیف و ارفاق
و) امتحان تست
🔹پس از آن، نکاتی را که از 120ورقه ی امتحانی یادداشت کرده اند، در دو قسمت طرح می کنند:
1.نکته های عمومی
الف)خط
ب)املای کلمه ها
ج)نکات دستوری
د)کاربرد اصطلاحات کلی و 《قالبی》
2.نکته هایی درباره ی پاسخهای موضوعی درس مردم شناسی فرهنگی
▪️طی روزهای آینده، به مطالب جالبی که دکتر روح الامینی در این عناوین ارائه کرده اند خواهیم پرداخت.
🌱🌱🌱
@fanoosemellatha
🔳⭕️چگونه احمق نباشیم!
دکتر مجتبی لشکربلوکی
احتمالا شما هم در شبکه های مجازی خوانده اید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکی تان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس می فهمد و به کمک شما می آید. یا دیوار چین از ماه دیده می شود. یا نام کرم بستنی (و در نتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخ فروش می کرده گرفته شده.
وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه گمان ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارایه کرده که کمی آن را بازنویسی کردم.
◾️ اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟
◾️کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همان قدر که به اندازه هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان سازی تخیلی ایجاد میکند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع می کنند و یک خبر می سازند!
◾️اعلام زمانهای نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص: یکساعت پیش، دیشب، به تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه «به تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج فارس رایگیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…»
◾️دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان میدهد رازی مخوف یا سندی فوقمحرمانه کشف شده: شرکتهای دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامهی فوق محرمانه و مسقیم درباره زلزله تهران!
◾️جملات خبری علمیطور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کردهاند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟
◾️آدم های بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید.
◾️ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاریهای بسیار مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به صورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو!
◾️تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستانهای غمانگیز، عکسهای دلخراش، تحریک حس وطن پرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است.
◾️عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است!
◾️اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسی زبان ها هم به اندازه ما استعداد گول خوردن دارند.
◾️«آیا میدانید»ها! نادانستههای کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آنها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمی کنند.
◾️شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیدهایم که در دفاع از یک ادعای عجیب می گویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم.
◾️شیوه نگارش و سطح علمی بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفهای هم نشانه خوبی است.
◾️زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکسها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفهای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده اند.
☑️⭕️تجویز راهبردی
▫️ برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر می کنیم هم درست باشد هم بدردبخور.
▫️ برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند.
▫️ برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانهای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران (لینک دانلود) گفته شده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقین پذیری، القاء پذیری، خرافه پرستی، فرمان برداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطه پذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام.
@fanoosemellatha
@Dr_Lashkarbolouki