🔰 فردوسی کیست؟
✍🏻دکتر فاطمه اسماعیلی
(معلم و مدرس دانشگاه)
🔸هنگامی که رودکی، پدر شعر فارسی، جهان را وداع میگفت؛ در قریهی باژ از ناحیهی توس، بزرگترین شاعر ملی ایران و یکی از سرآمدترین حماسه سرایان، قدم به جهان گذاشت. در این هنگام ، سال ۳۲۹ ه.ق بود. کودکی که در این سال چشم به جهان گشود بعدها به نام فردوسی شهرت یافت. کنیهی او «ابوالقاسم» است.
🔸از دوران کودکی او چیزی نمیدانیم؛ اما نظامی عروضی نویسنده چیره دست قرن ششم او را از دهقانان توس میداند.
🔸در روزگار پیش از اسلام، رییس طبقه کشاورزان را «دهقان» میگفتهاند. اما بعد از ورود اسلام به ایران، بزرگان را «دهقان» مینامیدند. دهقانان به داستان های باستانی ایران علاقهای وافر داشتند و بسیاری از سنتها و داستان های کهن ایران را این گروه نگهداری کرده و به آیندگان سپردهاند.
چنانکه فردوسی برخی از داستان های شاهنامه را از قول دهقان نقل میکند:
ز گفتار دهقان یکی داستان/ بپیوندم از گفتهی باستان
🔸روزگار کودکی و جوانی را به فراگیری دانش گذرانده. از همان اوان جوانی به شعرسرایی علاقه داشته؛ بنابراین شاهکار حماسی جهان شاهنامه را خلق کرد.
تاریخ درگذشت فردوسی را ۴۱۱ و برخی ۴۱۶ نوشته اند.
🔹یکی از جذاب ترین قسمت های شاهنامه، بدون شک عاشقانههای آن است که در لابهلای داستانهای حماسی، پهلوانی و اساطیری به خوبی میدرخشند. چون از شاهنامه به عنوان یک اثر حماسی یاد میکنند همه چیز در آن تحت الشعاع حماسه قرار می گیرد، عاشقانههای آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما آن چیزی که در مورد عاشقانههای شاهنامه بسیار مهم است این است که عشقهای راستین در شاهنامه غالباً به وصال انجامیده است.
🔹عشق در شاهنامه مانند آب روان و روشن است که جریان آن نه در جهت تسلیم و انفعال یا هوس و غریزه است، بلکه در جهت تلطیف روح پهلوانی و انسانی است. رودابه، تهمینه و منیژه دل بسته نمیشوند مگر به سبب آنکه نیروی مردانگی و جاودانگی در پهلوانان میبینند. زنان در نبرد میان نیکی و بدی و پیروز شدن دوشادوش مردان خود پیش میروند هم دلدار هستند و هم هماورد.
🔰آموزگاری با دستهای شکسته
🔶️ یک معلم کرمانشاهی با اینکه بعد از تصادف دو دستش شکسته و استراحت پزشکی داشته، با همان وضعیت به روستا رفته و تدریس کرده است. سجاد احمدی ۱۳ سالی میشود که در روستای میرمینگه کرمانشاه درس میدهد.
#بسته_خبری
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@Farsna
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#طنز
🟢معلم طبیعیش خوبه🟡
😅😅
معلم هورمونی...🧐😂
پ.ن: تقدیم به معلمان پرورشی عزیز آموزش و پرورش🌺⚘
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
🔰تاثیر زندهکردن سنتهای نو گذشتگان بر کار فرهنگی در دانشگاهها و جامعه
✍رضا نوریفر
✅یکی از مسائل مهمّی که باید در کار علمی و فرهنگی مورد توجّه ویژه قرار گیرد إحیاء سنّت های مؤثر و نو گذشتگان است.
کار علمی و فرهنگی خوب همیشه آن نیست که محصول یک ایده ی تازه و بدیع باشد بلکه اگر دانشجویان، معلمان و فعّالان فرهنگی بتوانند سنّت های مهم دینی مانند: درس اخلاق، دیدار با علماء و دانشمندان و... را که امروزه فراموش شده اند یا کمتر کسی به سراغ آنها می رود دوباره زنده کنند، می توانند به دلائل زیر تأثیر عمیق تری نسبت کارهای نو و تازه کشف شده داشته باشند:
1.مسبوق به سابقه ی طولانی تاریخی هستند و همین در ارزشگذاری افراد نسبت به این برنامه ها مؤثر است.
2.بعضی از این سنّت ها پایه و اساس شکل گیری افراد هستند و در رشد انسان نقش ویژه ای دارند که هیچ چیز دیگری جای آن ها را نمی گیرد مانند:روضه ی امام حسین علیه السّلام ،نشست و برخاست با دانشمندان و... .
3. غالب این سنّت ها بیشتر جنبه معنوی و الهی دارند و سرعت حرکت انسان به سمت کمال را بالا می برند و نقص بحران معنویت در جامعهی امروزی تا حدی جبران خواهد شد.
#دانشگاه_فرهنگیان
#کار_فرهنگی_صحیح
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
newspaperpdf_1417_3.pdf
506.9K
🔰آموزش مجازی؛ چالشها و فرصتها
✍دکتر سمیه صمیمی
(معلم و مدرس دانشگاه)
🌐منبع: پیام عسلویه
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
@fanoosemellatha
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
فانوس
#پاسخ_به_چهار_پرسش 🔰به مناسبت #هفته_معلم، گروه فرهنگی فانوس تصمیم گرفت تا برخی سوالات مهم را که بر
#پاسخ_به_چهار_پرسش
🔰به مناسبت #هفته_معلم، گروه فرهنگی فانوس تصمیم گرفت تا برخی سوالات مهم را که برای بسیاری از معلمان طرح شده است، با چند تن از اساتید و معلمان پر تجربه این مرز و بوم در میان بگذارد و پاسخ آن ها را برای شما عزیزان نیز منتشر کند.
▪️سوال دومی که از #استاد_حق_شناس پرسیدیم به شرح زیر است:
♨️با توجه به فراز و نشیبهای موجود در نسل جدید به علتگسترش رسانهها و دیگر تغییرات فرهنگی_اجتماعی بهترین راهکارهای مواجهی اثر بخش معلم با نسل امروز چیست؟ لطفا در این باره اندکی توضیح دهید.
✅اما پاسخ تفصیلی ایشان به این سوال:
👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مساله اصلی، بالا بردن شان معلمی است.
🎥رهبر معظم انقلاب: معلمی کار بسیار بزرگ، مهم و با ارزشی است.
🔶️گشودن گره های معیشتی معلمان نیز کار بسیار لازم و مهمی است که باید انجام بگیرد.
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@newsfarhangian
16.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰روز بزرگداشت خیام
28 اردیبهشت ماه
#استاد_شفیعی_کدکنی
#مناسبت_روز
╭─┅─🍃🌸🍃─┅─╮
@fanoosemellatha
╰─┅─🍃🌸🍃─┅─╯
فانوس
✅مساله اصلی، بالا بردن شان معلمی است. 🎥رهبر معظم انقلاب: معلمی کار بسیار بزرگ، مهم و با ارزشی است.
🔰سخنی کوتاه پیرامون دغدغه امامخامنهای درباره "حرمت اجتماعیمعلم"
🔶️نقطهی مشترک بسیاری از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان، مسألهی محوری« حرمت معلم» با تعریف خاصی است که ایشان بیان فرموده اند: منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند؛ منزلت معلمی یعنی تأثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگیِ یک ملت. اگر جامعه معلمان بتوانند این کار را انجام دهند، منزلت معلمی به معنای حقیقی کلمه حفظ شده.« ۱۳۸۴/۲/۱۲»
🔶️ اهمیت این مساله نزد ایشان تاحدی است که در تاریخ ۱۳۹۰/۲/۱۴ به وجوب تکریم معلم و نقشافرینی آحاد جامعه در این رابطه امر فرموده اند.
🔶️با توجه به اینکه مقام معظم رهبری همیشه راهکارهایی برای موضوعات مختلف مطرح شده در سخنان خود بیان می فرمایند، با جستجوی کلید واژهی " حرمت معلم" در بیانات ایشان، راهکارهای عملیاتی مهمی با مخاطبین نقش آفرین زیر بدست خواهد آمد:
مسئولین(۸۴/۲/۱۲)، نهاد آموزش و پرورش(۹۱/۲/۱۳)، رسانه ها و صدا و سیما( ۹۹/۶/۱۱ و ۹۷/۲/۱۹)، محیط های فرهنگی و هنری(۹۷/۲/۱۹)، معلمان(۹۱/۲/۱۳)، دانش آموزان و خانواده ها( ۸۶/۲/۱۲) و بالاخره عامه ملت ایران(۸۷/۲/۱۲).
🔶️بنابراین میتوان راهکارهای گفته شده توسط امام خامنه ای( حفظه الله) را در پنج بخش: وظائف معلمان، مسئولین، وظائف مشترک معلمان و مسئولان، وظایف معلمان و رسانه ها و وظائف عمومی مضمون بندی کرد.
🔶️معلمان می توانند پس از مطالعهی دیدارهای امام خامنهای با معلمان و دستیابی نظاممند به این راهکارها، از طریق تشکیل گروههای مختلف در سراسر میهن اسلامی، مطالبهگری و اجرای برخی از این راهکارها را در دستور کار خود قرار دهند.
کلیدی ترین راهکار برای بازگرداندن حرمت اجتماعی معلمان، حضور فعالانهی آنها در اجتماع و تاثیرگذاری در روند تاریخی است.
پ.ن: مدتی پیش راهکارهای مقام معظمرهبری را درباره افزایش حرمت اجتماعی معلم، بیرون کشیده و مضمون بندی کردهام اما به خاطر آن که فعالیت در این زمینه پیشرفت بیشتری داشته باشد، مطلب بالا را به عنوان یکسرنخ و پیشنهاد در کانال قرار دادم تا این دغدغه همهگیرتر شود.
✍رضا نوریفر
#حرمت_اجتماعی_معلم
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
✅ حاجی بابایی : سر معلمان کلاه گذاشتند ، رتبه بندی همان قانون خدمات کشوریست 🔻نماینده همدان در خصوص
🔰چرخش عجیب حاجی بابایی در اظهاراتش پیرامون لایحه رتبه بندی معلمان
🔹حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از برگزاری جلسه این فراکسیون با وزیر آموزش و پرورش خبر داده و گفته : نظام رتبه بندی معلمان از قانون مدیریت خدمات کشوری کاملاً مجزا و شبیه آنچه در دانشگاهها اجرا می شود، خواهد بود!
حاجی بابایی تاکید کرده که : مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم خواهد بود، که مبنای حقوق و مزایا در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد، اعضای هیات علمی دانشگاهها که هم رتبه و هم سابقه هستند، خواهد بود! / ایسنا
🔹 اظهارات اخیر حاجی بابایی در حالی مطرح شده است که این نماینده مجلس چند روز قبل در مورد لایحه رتبه بندی معلمان گفته بود :
لایحه رتبه بندی معلمان که اخیراً از سوی دولت به مجلس ارائه شده، چیزی جز قانون مدیریت خدمات کشوری نیست و سرِ همه معلمان را کلاه گذاشته اند! ما در لایحه رتبه بندی که تدوین کرده بودیم، قرار شد از همان ابتدا که فرد معلم می شود، حقوقش همانند پایه مربی (۸۰ درصد هیات علمی) در دانشگاه ها باشد و سپس براساس فعالیت های علمی و پژوهشی و با تأیید هیات ممیزی ارتقاء بگیرند. برخی معلمان می گویند سریعتر تصویب کنید! چه چیزی را تصویب کنیم وقتی هیچ یک از منافع فرهنگیان و سند تحول بنیادین را محقق نمی کند؟!
#بسته_خبری
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@newsfarhangian