☑️ نوشتن؛ زکات دستهای شما
✍️ حدیثی شیرین از امام صادق علیه السلام: «زکات دست، بذل و دهش و بخشش است از نعمتهایی که خدا به تو ارزانی داشته است و جنباندن آن است به نگارش دانشها و بهره هایی که مسلمانان از آن در راه فرمانبری خدای بزرگ بهره مند شود.»
سفینة البحار، ج 2، ص 461
#ماهنامه_فرائد
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
دنبال چه هستی؟
✍ محمدحسین زارع؛ طلبه درس خارج موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
انسان به دنبال چیست؟!
جز آنچه خودش ترسیم نموده و در پی آن
به دنبال تغییر تمام مقدرات برآمده
اما حقیقت چیست جز آنکه
خلق شدیم برای انسان بودن
برای آنچه که ترسیم نمودند برای تکامل و ما
حواسمان نبود که برای چه آمدیم
و فردا روزی اگر از ما بپرسند چه ساختید
در جواب چه داریم برای گفتن؟
آیا میتوانیم بگوییم من صرف نمودم عمر خویش را برای فلان ماشین و یا برای فلان جایگاه و…
آیا انسانیت این است که ترسیم کردهایم و دلخوشیم به انسان بودنمان؟!
#ماهنامه_فرائد
#کوتاه_نوشت
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
ایمان پولادین
✍️احمدرضا میرداروطن؛ طلبه موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
اینکه در این تلاطمهای زندگی و هیاوی اغواگرایانه ماشینی چرا به حوزه آمدهام گهگاهی مثل خوره به ذهنم میافتد اما هر بار این مبانی صحیح بودند که در فکر من ریشه دوانده و مرا از لغزش نحات میدهند، بهطوریکه بعدا مصممتر از قبل ادامه میدهم.
کسب دانش از نوع واجبات است
یکی از آن پایههای فکری صحیح که تبدیل به ضرب المثل نیز شده عبارت است از: اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحْدِ، زگهواره تا گور دانش بجوی.
وقتی که به گذشته خویش نگاه میکنم نداری و فقر علمی که آن زمان داشتم موجب اذیتم میشود چرا که بواسطه این ندانستن از اصل این عالم که عبارت است از حقیقت و واقعیت دور بودم.
اما امروز خود را در مدرسهای میبینم که اساتید آن افسون علم رسمی نبوده و واقعیت تدریس میکنند. و شاگردان آنها در کنار نوکری بر اهل بیت(ع) سعه وجودی خود را افزایش میدهند تا حظ و بهرهای بیشتر از واقعیت این عالم که همان وجود مقدس اهل بیت(ع) است ببرند. صبحها در زیرزمین این مدرسه دریای مواج مباحث رد و اثبات مطالب علمی توسط استادی صورت میگیرد که خود 20 سال است مشغول شاگردپروری است که نتایج آن امروز در حوزه علمیه قم به وضوح قابل مشاهده است.
من بودم و گمراهی و حیرانی؛ تا اینکه در این سرمای نا امیدی خضری مرا با اقیانوس علامه طباطبایی، آن عارفِ واصل ِتبریزی آشنایم کرد. دستم بگرفت و پا به پا برد مرا، و مرواریدی از جنس تلالو واقعیت را بهدستانم نهاد که هرگز از جلوه آن را نمیتوانم انکار کنم. درونش را شکافتم به این واقعیت پی بردم که این مروارید هرگز زوال نمیپذیرد.
یافتم یافتمهای ارشمیدس را که شاید گاهی به سخره میگرفتم اکنون خود به علم حضوری درک میکردم، من نائل به واقعیتی شده بودم که تاکنون هیچ از آن نمیدانستم وقتی که این وصال اتفاق افتاد من بودم و فکر شبانهروزی به این واقعیتی که سالها به آن جاهل بودم. تازه درک میکردم که در فهمیدن لذتی است که پادشاهان عالم نیز آن را نچشیدهاند.
روزها میگذرد و من هستم و واقعیتی که زندگی مرا زیر و رو کرده و مرا از دنیای پر از اعتباریات به سمت حقیقیات میکشاند.
#ماهنامه_فرائد
#پویش_نوشتن
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
🖊«بهشت» از مراتب ولایت امام علی
✍حجه الاسلام سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
🔹شیخ صدوق در کتاب امالی از پیامبر نقل می کند : « إِنَ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ : يَا عَلِيُّ » (امالی صدوق/588)
صدای کوبه درب بهشت ، «یا علی» است یعنی مومن در برابر درب بهشت با کوبیدن کوبه آن ، مالک بهشت که امیر المومنین است را صدا می کند تا إذن ورود یابد و وارد گردد .
🖊نسبت بهشت با ولایت :
«ولایت» یکی از واژه های پر تکرار در فرهنگ شیعی است که بیشتر با معنای تشریعی و سیاسی آن انس داریم و از معنای تکوینی و ملکوتی آن غافلیم با آنکه اصالت با آن است .
ولایت تکوینی ، واقعیتی زنده و ملکوتی می باشد که حامل آن «امام» است . ولایت دارای مراتبی است و بهشت یکی از مراتب آن بشمار می رود ل ذا بهشت از مراتب وجود امام می باشد .
🔸ولایت غیبی با آنکه بر جهان طبیعت احاطه دارد اما حس انسان از درکش ناتوان است « لاَ تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ » و تنها در آخرت با کنار رفتن حجاب انیّت و استقلال بینی ، حقیقت ولایت بر انسان نمایان می گردد « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ »
اما این ولایت ، تجلیات و مظاهری در دنیا دارد . مقررات و نُسُک دینی ، ارزش های فطری ، مکان ها و زمان های مقدس و سنن الهی که از فرآورده های دین بشمار می رود ، همگی از تجلیات ولایت در دنیا است . در واقع نبوت و دین تجلی ولایت در زندگی انسان هستند .
بنابراین همه عبادات و اعمال نیک انسان در دنیا ، باطن ملکوتی دارند که همان بهشت است که از مراتب ولایت امیر المومنین می باشد . از این رو ، عبادت و کار نیک انسان بدون هدایت و راهبری امام از باطن نورانی ملکوتی برخوردار نخواهد شد .
🖊تجلیات بهشت در زندگی انسان :
🔺پیامبر در روایت کوبه درب بهشت ، گزارشی از تمثل جسمانی بهشت ارائه فرموده که بر درب بهشت حلقه ای از یاقوت سرخ است که در هنگام نواخته شدن ، ندای «یا علی» سر دهد .
کوبه درب بهشت که «یاقوت أحمر» است تمثل ملکوتی توسل و محبت به اهل بیت در دنیا می باشد . لذا کوبه درب بهشت با اقامه توسلات و عزاداری ها در دنیا نواخته می شود و ندای «یا علی» کوبه درب بهشت ، تمثل باطن توسلات است که همه به امام علی ختم می شود .
🖇از این رو در آخرت کسی می تواند برای ورود به بهشت ، کوبه درب بهشت را بنوازد که در دنیا محبت و توسل به اهل بیت داشته باشد ؛ زیرا توسل و محبت سبب اتصال روحی با امام می گردد. اما کسی که خود را از ولایت و محبت اهل بیت محروم گرداند ، اگر چه توشه ای از اعمال نیک و عبادات به همراهش باشد ناتوان از کوبیدن درب بهشت ، در پشت آن ناکام می ماند .
از این رو ، اعمال نیک بدون ولایت اهل بیت مقبول درگاه الهی نگردد . پیامبر می فرماید : « وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ أَنَّ رَجُلًا لَقِيَ اللَّهَ بِعَمَلِ سَبْعِينَ نَبِيّاً ثُمَّ لَمْ يَأْتِ بِوَلَايَةِ أُولِي الْأَمْرِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلا » (امالی شیخ مفید/ص 115)
🌹#میلاد_امام_علی علیه السلام مبارک باد .
#امام_علی #ماه_رجب
#ماهنامه_فرائد
#پویش_نوشتن
https://eitaa.com/faraedmag
سلام
کلاس نویسندگی انجمن نویسندگان موسسه امیرالمومنین فردا(شنبه) ساعت ۱۳_۱۴ در مدرس ۸ برقرار است.
پ.ن: به دوستان دیگر نیز اطلاعرسانی فرمایید.
با تشکر
خدا نه حکیم است نه فقیه، خدا خداست!
✍ جواد جعفری؛ طلبه موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جای رفع حُجب به جمع کُتب پرداختم که گویی در کون و مکان خبری نیست جُز یک مُشت ورق پاره که به اسم علوم انسانی و معارف الهی و حقایق فلسفی طالب را که به فطرت الله مفطور است از مقصد بازداشته و در حجاب اکبر فرو برده.
اسفار اربعه با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت نه از فتوحات فتحی حاصل و نه از فُصوص الحِکَم حکمتی دست داد، چه رسد به غیر آنها که خود داستان غم انگیز دارد.
به قدری درگیر مضامینی بودم که نمی دانستم چگونه می توانم این موارد را درک کنم و برای مسیر و سیر سلوک به سوی استکمال نفسانی چه طریقی را اخذ کنم، به زعم خودم استکمال نفسانی گرو رعایت تقوای الهی و تحصیل علوم الهی بوده است و با این مبنا به سوی ذات اقدس الهی قدم برداشتم درحالی که عارف پیر مکتب ما این مورد را جزو موانع رشد و استکمال می دانستند! حال واقعا چه سیر و سلوکی باید طی می شد به این هدف رسید! مگر غیر از این بود که به ذات حق باید از طریقی می رسیدیم و چه طریقی در ذهنمان بهتر از علوم الهی بود ؟ در صورتی که همین علوم الهی و انسانی مانع رشد ما بود و خود نمی دانستیم .
خدای که در اول مسیر تصور می کردیم خدای فقیه بود ، خدای که خوب و بد را به ما حکم کرده بود ، در اثنای مسیر فهمیدیم که نه خدای ما فقیه نیست و بلکه حکیم است! حالا پیر و مرید ما در سیر آخرین مسیر خود می گوید همه اینها حجاب هستند و این نیست ! با چه عنوانی بخوانیم با چه دیدگاهی بیندیشیم ! این خدای که ما می شناسیم کیست ! نمی دانم درست می اندیشم یا نه واقعا این شناخت از چه نوع و از چه جنسی می باشد ، آیا واقعا شناخته ایم که این خدا کیست که درصدد شناساندن آنیم!
اگر به مرحله شناخت خود نرسیدیم اعمال و رفتار و گفتار را با چه معیاری تنظیم کردیم ! مسیر ما به کجا ختم می شود !
شاید نوشتن در مورد بعضی حقایق غلط است ، شاید آن جمله گرگیاس که می گفت : واقعیتی نیست ، اگر هست نمی شناسم و اگر باشد و بشناسم نمی توانم توصیف کنم از این جنس عارفانه و به حق بوده است ! و ما این عصر را عصر شکاکی می نامیم بار منفی در ذهنمان داشته است .
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
هدایت شده از نویسندگان حوزوی آذربایجان غربی
🔅به همت خبرگزاری تسنیم و پایگاه تحلیلی رحا مدیا برگزار میشود؛
✍️رواق اهل قلم(15)
💢 چگونه یادداشت جریانشناسانه بنویسیم؟
🖊تجربههای حسن ابراهیمزاده
تحلیلگر و مدرس یادداشتنویسی
☑️ همراه با بررسی چند یادداشت از نویسندگان حوزوی
📅 زمان: یکشنبه 30 دیماه
⏰ ساعت: 18:30 تا 20
▫️شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3، مرکز مطالعات راهبردی تسنیم
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
صبح سیاه و سفید
✍ حسن یاری؛ طلبه درس خارج موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)
صبح موقع خروج از منزل پیام را در کانال مدرسه خواندم و با خودم گفتم قطعا از طلبه هایی است که قبلا اینجا بوده و سالها بخاطر بیماری خانه نشین است و حالا تسلیم مرگ شده. خدایش بیامرزدی ساده در ذهنم پیچید.
وارد مدرسه شدم و سراشیبی را پایین آمدم که بابامحمدی در آغوش رفیق سیاه پوشش زار میزد و میگفت آخه چرا؟
این صحنه مرا کمی تکان داد. انگار ماجرا از چیزی که فکر میکردم غمناکتر است. کنجکاو شدم که تصویری از او ببینم.
صوت قرآن با کمی صدای هق هق گریه در نماز خانه میپیچد. فضا سنگین بود و چهرهها غمزده. چند نفری مشکی پوشیده بودند.
همزمان به دنبال تصویرش میگشتم. عکس را که در گوشی دیدم خشکم زد. دیروز سر درس از درب آخر وارد شد و مثل همیشه داخل کتابخانه رفت و امروز در این دنیا نیست.
من مثل بقیه، از نزدیک او را نمیشناختم و فقط چند باری او را دیده بودم اما کاش آخرین بار جلوی چشمم نیامده بود تا کمتر او را به خاطر می آوردم.
روضه که شروع شد بغض همه ترکید و طلبهها های های گریه میکردند. رسید به این ابیات:
«دستگیری ز گدا گردن هر ارباب است
کار ما دست تو آقاست اباعبدالله»
بیت بعدی با مسمی تر چرا که تازه از کربلا برگشته بود:
"زائر کربوبلا حق شفاعت دارد
قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله"
صبح سیاهی که با روضه سفید شد...
#روایت
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
سلام و احترام
با توجه به فعالیتهای مستمر مکتوب طلبه فاضل جناب آقای #مهدی_رسولی، ایشان موفق به عضویت در کانون مدادالفضلاء شده و گزارشات ماهانهشان بعنوان سابقه تبلیغی در سامانه شمع و مرکز خدمات و سایر مراکز حوزوی قابل بهرهبرداری خواهد بود.
طلاب محترم دیگر برای احراز شاخصهای عضویت در کانون با این آیدی مرتبط باشند. 👇
@Mohammad_reza_babaie
شرایط بهرهمندی از مزایای انجمن نویسندگان:
1- راه اندازی کانال شخصی و انتشار یادداشت در آن.
2- ارایه ماهانه حداقل دو یادداشت علمی به ماهنامه فرائد موسسه فقهی امیرالمومنین(ع).
3- حضور در گعدهها، کلاسها و دورههای توان افزایی نویسندگی که از طرف موسسه برگزار میگردد.
4- ثبتنام در سامانه شمع.
#پویش_نوشتن
#ماهنامه_فرائد
به ماهنامه فرائد بپیوندید👇
https://eitaa.com/faraedmag
❇️ اسامی برندگان مسابقه «توصیههای استاد مطهری به اهل تحقیق و پژوهش چیست؟»
🔹 برندگان (بخش اول)
نفرات برتر در داوری نهایی:
1️⃣ مصطفی بیرانوند
2️⃣ معصومه محمدنژاد
3️⃣ مهدی رسولی
🔹 برندگان (بخش دوم)
افرادی که متن ارسالی آنها در داوری اولیه پذیرفته شده و با قرعهکشی انتخاب شدهاند:
1️⃣ امیرمحمد جوادی
2️⃣ زهرا ایزانلو
3️⃣ عباس عبدالهی
4️⃣ علی فتحی
5️⃣ محسن نوروزی
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir