eitaa logo
ماهنامه فرائد
92 دنبال‌کننده
27 عکس
0 ویدیو
6 فایل
🔶ماهنامه علمی تخصصی «فرائد» ✅وابسته به موسسه فقهی امیرالمومنین(ع)_قم 📍تحت اشراف آیه الله فرحانی ارتباط با سردبیر: @Mohammad_reza_babaie
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و احترام ❌کلاس نویسندگی فردا برگزار نمی‌گردد❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊«بهشت» از مراتب ولایت امام علی ✍حجه الاسلام سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) 🔹شیخ صدوق در کتاب امالی از پیامبر نقل می کند : « إِنَ‏ حَلْقَةَ بَابِ‏ الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ‏ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ : يَا عَلِيُّ » (امالی صدوق/588) صدای کوبه درب بهشت ، «یا علی» است یعنی مومن در برابر درب بهشت با کوبیدن کوبه آن ، مالک بهشت که امیر المومنین است را صدا می کند تا إذن ورود یابد و وارد گردد . 🖊نسبت بهشت با ولایت : «ولایت» یکی از واژه های پر تکرار در فرهنگ شیعی است که بیشتر با معنای تشریعی و سیاسی آن انس داریم و از معنای تکوینی و ملکوتی آن غافلیم با آنکه اصالت با آن است . ولایت تکوینی ، واقعیتی زنده و ملکوتی می باشد که حامل آن «امام» است . ولایت دارای مراتبی است و بهشت یکی از مراتب آن بشمار می رود ل ذا بهشت از مراتب وجود امام می باشد . 🔸ولایت غیبی با آنکه بر جهان طبیعت احاطه دارد اما حس انسان از درکش ناتوان است « لاَ تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ » و تنها در آخرت با کنار رفتن حجاب انیّت و استقلال بینی ، حقیقت ولایت بر انسان نمایان می گردد « لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ » اما این ولایت ، تجلیات و مظاهری در دنیا دارد . مقررات و نُسُک دینی ، ارزش های فطری ، مکان ها و زمان های مقدس و سنن الهی که از فرآورده های دین بشمار می رود ، همگی از تجلیات ولایت در دنیا است . در واقع نبوت و دین تجلی ولایت در زندگی انسان هستند . بنابراین همه عبادات و اعمال نیک انسان در دنیا ، باطن ملکوتی دارند که همان بهشت است که از مراتب ولایت امیر المومنین می باشد . از این رو ، عبادت و کار نیک انسان بدون هدایت و راهبری امام از باطن نورانی ملکوتی برخوردار نخواهد شد . 🖊تجلیات بهشت در زندگی انسان : 🔺پیامبر در روایت کوبه درب بهشت ، گزارشی از تمثل جسمانی بهشت ارائه فرموده که بر درب بهشت حلقه ای از یاقوت سرخ است که در هنگام نواخته شدن ، ندای «یا علی» سر دهد . کوبه درب بهشت که «یاقوت أحمر» است تمثل ملکوتی توسل و محبت به اهل بیت در دنیا می باشد . لذا کوبه درب بهشت با اقامه توسلات و عزاداری ها در دنیا نواخته می شود و ندای «یا علی» کوبه درب بهشت ، تمثل باطن توسلات است که همه به امام علی ختم می شود . 🖇از این رو در آخرت کسی می تواند برای ورود به بهشت ، کوبه درب بهشت را بنوازد که در دنیا محبت و توسل به اهل بیت داشته باشد ؛ زیرا توسل و محبت سبب اتصال روحی با امام می گردد. اما کسی که خود را از ولایت و محبت اهل بیت محروم گرداند ، اگر چه توشه ای از اعمال نیک و عبادات به همراهش باشد ناتوان از کوبیدن درب بهشت ، در پشت آن ناکام می ماند . از این رو ، اعمال نیک بدون ولایت اهل بیت مقبول درگاه الهی نگردد . پیامبر می فرماید : « وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ أَنَّ رَجُلًا لَقِيَ اللَّهَ بِعَمَلِ‏ سَبْعِينَ‏ نَبِيّاً ثُمَّ لَمْ يَأْتِ‏ بِوَلَايَةِ أُولِي الْأَمْرِ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ‏ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلا » (امالی شیخ مفید/ص 115) 🌹 علیه السلام مبارک باد . https://eitaa.com/faraedmag
سلام کلاس نویسندگی انجمن نویسندگان موسسه امیرالمومنین فردا(شنبه) ساعت ۱۳_۱۴ در مدرس ۸ برقرار است. پ.ن: به دوستان دیگر نیز اطلاع‌رسانی فرمایید. با تشکر
خدا نه حکیم است نه فقیه، خدا خداست! ✍ جواد جعفری؛ طلبه موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جای رفع حُجب به جمع کُتب پرداختم که گویی در کون و مکان خبری نیست جُز یک مُشت ورق‌ پاره که به اسم علوم انسانی و معارف الهی و حقایق فلسفی طالب را که به فطرت الله مفطور است از مقصد بازداشته و در حجاب اکبر فرو برده. اسفار اربعه با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت نه از فتوحات فتحی حاصل و نه از فُصوص الحِکَم حکمتی دست داد، چه رسد به غیر آنها که خود داستان غم انگیز دارد. به قدری درگیر مضامینی بودم که نمی دانستم چگونه می توانم این موارد را درک کنم و برای مسیر و سیر سلوک به سوی استکمال نفسانی چه طریقی را اخذ کنم، به زعم خودم استکمال نفسانی گرو رعایت تقوای الهی و تحصیل علوم الهی بوده است و با این مبنا به سوی ذات اقدس الهی قدم برداشتم درحالی که عارف پیر مکتب ما این مورد را جزو موانع رشد و استکمال می دانستند! حال واقعا چه سیر و سلوکی باید طی می شد به این هدف رسید! مگر غیر از این بود که به ذات حق باید از طریقی می رسیدیم و چه طریقی در ذهنمان بهتر از علوم الهی بود ؟ در صورتی که همین علوم الهی و انسانی مانع رشد ما بود و خود نمی دانستیم . خدای که در اول مسیر تصور می کردیم خدای فقیه بود ، خدای که خوب و بد را به ما حکم کرده بود ، در اثنای مسیر فهمیدیم که نه خدای ما فقیه نیست و بلکه حکیم است! حالا پیر و مرید ما در سیر آخرین مسیر خود می گوید همه اینها حجاب هستند و این نیست ! با چه عنوانی بخوانیم با چه دیدگاهی بیندیشیم ! این خدای که ما می شناسیم کیست ! نمی دانم درست می اندیشم یا نه واقعا این شناخت از چه نوع و از چه جنسی می باشد ، آیا واقعا شناخته ایم که این خدا کیست که درصدد شناساندن آنیم! اگر به مرحله شناخت خود نرسیدیم اعمال و رفتار و گفتار را با چه معیاری تنظیم کردیم ! مسیر ما به کجا ختم می شود ! شاید نوشتن در مورد بعضی حقایق غلط است ، شاید آن جمله گرگیاس که می گفت : واقعیتی نیست ، اگر هست نمی شناسم و اگر باشد و بشناسم نمی توانم توصیف کنم از این جنس عارفانه و به حق بوده است ! و ما این عصر را عصر شکاکی می نامیم بار منفی در ذهنمان داشته است . به کانال ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
🔅به همت خبرگزاری تسنیم و پایگاه تحلیلی رحا مدیا برگزار می‌شود؛ ✍️رواق اهل قلم(15) 💢 چگونه یادداشت جریان‌شناسانه بنویسیم؟ 🖊تجربه‌های حسن ابراهیم‌زاده تحلیلگر و مدرس یادداشت‌نویسی ☑️ همراه با بررسی چند یادداشت از نویسندگان حوزوی 📅 زمان: یک‌شنبه 30 دی‌ماه ⏰ ساعت: 18:30 تا 20 ▫️شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3، مرکز مطالعات راهبردی تسنیم 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
صبح سیاه و سفید ✍ حسن یاری؛ طلبه درس خارج موسسه فقهی امیرالمومنین(ع) صبح موقع خروج از منزل پیام را در کانال مدرسه خواندم و با خودم گفتم قطعا از طلبه هایی است که قبلا اینجا بوده و سالها بخاطر بیماری خانه نشین است و حالا تسلیم مرگ شده. خدایش بیامرزدی ساده در ذهنم پیچید. وارد مدرسه شدم و سراشیبی را پایین آمدم که بابامحمدی در آغوش رفیق سیاه پوشش زار میزد و میگفت آخه چرا؟ این صحنه مرا کمی تکان داد. انگار ماجرا از چیزی که فکر میکردم غمناک‌تر است. کنجکاو شدم که تصویری از او ببینم. صوت قرآن با کمی صدای هق هق گریه در نماز خانه می‌پیچد. فضا سنگین بود و چهره‌ها غم‌زده. چند نفری مشکی پوشیده بودند. هم‌زمان به دنبال تصویرش می‌گشتم. عکس را که در گوشی دیدم خشکم زد. دیروز سر درس از درب آخر وارد شد و مثل همیشه داخل کتابخانه رفت و امروز در این دنیا نیست. من مثل بقیه، از نزدیک او را نمی‌شناختم و فقط چند باری او را دیده بودم اما کاش آخرین بار جلوی چشمم نیامده بود تا کمتر او را به خاطر می آوردم. روضه که شروع شد بغض همه ترکید و طلبه‌ها های های گریه می‌کردند. رسید به این ابیات: «دستگیری ز گدا گردن هر ارباب است کار ما دست تو آقاست اباعبدالله» بیت بعدی با مسمی تر چرا که تازه از کربلا برگشته بود: "زائر کرب‌وبلا حق شفاعت دارد قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله" صبح سیاهی که با روضه سفید شد... به ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
سلام و احترام با توجه به فعالیت‌های مستمر مکتوب طلبه فاضل جناب آقای ، ایشان موفق به عضویت در کانون مدادالفضلاء شده و گزارشات ماهانه‌شان بعنوان سابقه تبلیغی در سامانه شمع و مرکز خدمات و سایر مراکز حوزوی قابل بهره‌برداری خواهد بود. طلاب محترم دیگر برای احراز شاخص‌های عضویت در کانون با این آیدی مرتبط باشند. 👇 @Mohammad_reza_babaie شرایط بهره‌مندی از مزایای انجمن نویسندگان: 1- راه اندازی کانال شخصی و انتشار یادداشت در آن. 2- ارایه ماهانه حداقل دو یادداشت علمی به ماهنامه فرائد موسسه فقهی امیرالمومنین(ع). 3- حضور در گعده‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های توان افزایی نویسندگی که از طرف موسسه برگزار می‌گردد. 4- ثبت‌نام در سامانه شمع. به ماهنامه فرائد بپیوندید👇 https://eitaa.com/faraedmag
❇️ اسامی برندگان مسابقه «توصیه‌های استاد مطهری به اهل تحقیق و پژوهش چیست؟» 🔹 برندگان (بخش اول) نفرات برتر در داوری نهایی: 1️⃣ مصطفی بیرانوند 2️⃣ معصومه محمدنژاد 3️⃣ مهدی رسولی 🔹 برندگان (بخش دوم) افرادی که متن ارسالی آنها در داوری اولیه پذیرفته شده و با قرعه‌کشی انتخاب شده‌اند: 1️⃣ امیرمحمد جوادی 2️⃣ زهرا ایزانلو 3️⃣ عباس عبدالهی 4️⃣ علی فتحی 5️⃣ محسن نوروزی 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
سلام کلاس نویسندگی انجمن نویسندگان موسسه امیرالمومنین فردا(شنبه) ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۴:۳۰ در مدرس ۸ برقرار است. پ.ن: به دوستان دیگر نیز اطلاع‌رسانی فرمایید. با تشکر