eitaa logo
النّکت الاـבبيـہ وَ الاصولِيهْ
246 دنبال‌کننده
186 عکس
10 ویدیو
94 فایل
✅پل ارتباطی ما @Farahi20 ✅لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/3599695893Ce8e803f4d1
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ دو فعلی را که در دو باب اِفعال و مُفاعله هم شکل هستند را نام ببرید؟ جواب؛ آن دو فعل به این ترتیب هستند : الف)؛ آمَنَ . ب)؛ آذی . ولی استعمال این دو مادہ مهموز الفاء ، فقط از باب اِفعال است نه از باب مفاعله. از این رو وزن آمَنَ و آذی : اَفعَلَ است نه فاعَلَ .
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ منظور از افعال مثلّث العین چه افعالی هستند؟ جواب؛ منظور از مثلّث العین ، افعال ماضی ای است که عین الفعل شان با هر سه حرکت اصلی " فتحه و کسره و ضمه " قرائت می شود ؛ کَمَلَ - کَمِلَ - کَمُلَ .
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ در باب تَحذیر که یکی از مباحث نحوی هست ، آیا متکلم خودش را و یا شخص غائب را می توان تحذیر کند؟ جواب؛ خیر ، در نتیجه گفتن اِیّایَ و السیارةَ ، اِیّاه و السیارةَ ، صحیح نیست ؛ ولی گفتن ایاکَ و السیارةَ صحیح است.
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ جناب شیخ بهائی قدس سره الشریف ابواب ششگانہ فعل ثلاثی مجرد را چطور به رمز درآورده؟ جواب؛ تبیین رمز اینچنین است که ؛ فَتحُ ضَمٍّ فَتحُ کَسرٍ فَتحَتان کَسرُ فَتحٍ کَسرُ کَسرٍ ضَمَّتان توضیح این رمز ؛ جناب شیخ بهائی به حرکات عین الفعل ماضی و مضارع اشاره کرده ، به ترتیب رمز اینچنین است که : فَعَلَ یَفعُلُ ،، فَعَلَ یَفعِلُ ،، فَعَلَ یَفعَلُ . فَعِلَ یَفعَلُ ،، فَعِلَ یَفعِلُ . فَعُلَ یَفعُلُ .
🌹نکتہ ادبی - منطقی ؛ سؤال؛ رابطہ فعل ماضی فَعُلَ و یَفعُلُ ، چیست؟ جواب؛ رابطہ این دو از نسب اربعہ منطقی ، عموم و خصوص مطلق است مثل گرد و گردو ، به این بیان که : هر فَعُلَ مضارعش یَفعُلُ است ؛ ولی هر یَفعُلُ ماضی اش فَعُلَ نیست . هر گردویی گرد است ؛ ولی هر گردی گردو نیست .
🌹نکتہ ای مربوط به علوم قرآن ؛ سؤال؛ فصیح ترین قرائت قرآن از میان قُرّاء سَبعه متعلق به چه کسی هست ؟ جواب ؛ متعلق به قِرائت جناب حَفص از عاصِم است به طوری که جناب عاصِم دارای فصیح ترین قرائت در میان قراء سبعه می باشد . اما اسامی قراء سبعه در دو بیت زیر اینچنین به نظم کشیده می شود که ؛ اُستاد قرائت بِشمُر پنج و دو پیر بُو عَمرو علا و نافع و ابن کثیر پس حمزه و ابن عامر و عاصم را از جنس کسائی شِمُر و هفت بگیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹نکتہ لغوی؛ سؤال؛ شِقشِقِیَّه به چه معناست ؟ جواب؛ خطبہ سوم نهج البلاغه به شقشقیه معروف است ، شَقشَقَ الجَمَلُ اَو الطَیرُ در لغت یعنی : شتر صدایش را در گلو پیچاند ، یا پرنده آواز سر داد . نام این خطبه برگرفتہ از متن خطبه است ، آنجا که امیر المؤمنین علی علیه السلام خطاب به ابن عباس - که خواستار ادامہ درددلهای سوزناک آن حضرت بود - می فرماید : هَیهاتَ یابن عباس ! تلک شقشقة هَدَرَت ثمَّ قَرَّت . ترجمه : هرگز ! ای ابن عباس ! شعله ای از آتش دل بود که زبانه کشید و فرو نشت . ابن عباس می گوید : به خدا سوگند ! بر هیچ گفتاری مانند قطع شدن سخن امام علیه السلام اینگونه اندوهناک نشدم که امام نتوانست تا آنجا که دوست دارد به سخن ادامه دهد .
🌹نکتہ اخلاقی ؛ سؤال؛ کلام امیر المؤمنین علی علیه السلام را در مورد آزمایش که آهنگ و وزن خاصی هم دارد را تبیین کنید؟ جواب ؛ امیر المؤمنین در خطبہ ۱۶ نهج البلاغه می فرماید،: " لَتُبَلبَلُنَّ بَلبَلَةً و لَتُغَربَلُنَّ غَربَلَةً " ترجمه : سخت آزمایش می شوید ؛ چون دانه ای که در غربال ریزند.
🌹نکتہ ادبی ؛ سؤال؛ منظور از " سَماعی " که بارها در صرف و نحو به آن برخورد می کنیم ، چیست ؟ جواب؛ سَماعی : منسوب به سَماع است : شنیدنی. آنچه که از راه گوش شنیده شود و ضابطه ای نداشته باشد . به عبارت دیگر : سماعی در اصطلاح دانشمندان ادب عربی، طرز استعمال کلمات عربی ، مبتنی بر شنیدن است برخلاف قاعده و قیاس ، مثل افعال در زبان انگلیسی که به دو نوع با قاعده " قیاسی " و بی قاعده " سماعی " تقسیم می شود .
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ معلوم و مجهول در حقیقت صفت فعل است یا فاعل ؟ جواب؛ معلوم و مجهول در حقیقت صفت فاعل هستند ؛ ولی به طور مجازی به فعل نسبت داده می شود و گفته می شود : فعل معلوم و فعل مجهول و منظور این است که فعلی که فاعلش ، معلوم و فعلی که فاعلش ، مجهول است .