6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فواید سینه زنی در پزشکی
▪️ تحقیقات انجام شده پزشکی روز بر اثراث گریه و سینه زنی بر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که تا کنون نمی دانستیم.
#ارسالی اعضای کانال
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
فراجالب
خیلیامون فکر می کنیم تاسوعا و عاشورا به معمای روز نهم و روز دهمه که اشتباهه مفهومش تو این کلیپ توضی
مطلب بالا درباره ریشه و معنای تاسوعاء و عاشوراء، غیرقابل اتکاست زیرا:
کلمه «عاشوراء» قبل از شهادت امام حسین(ع) و قبل از عصر پیامبر(ص) هم وجود داشته و مثلا یهودیان روزی به نام «عاشورا» داشته اند و در آن، روزه می گرفتند.
در برخی از روایات در کتب شیعه آمده که پیامبر اکرم (ص) در آغاز، عاشورا را روزه می گرفتند اما وقتی روزه ماه رمضان واجب شد دیگر روزه عاشورا را به کلی ترک کردند(کلینی، الکافی، ج 1 ، ص 290 ، حدیث 6 و ج 4، ص 146، حدیث 4 و صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 85، حدیث 1800).
طبعا ما نیز شایسته است به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) از روزه گرفتن در عاشورا پرهیز کنیم.
بنابراین اطلاق کلمه «عاشوراء» بر دهم محرم در عصر اسلامی یک ابتکار بی سابقه نیست و ربطی به «معاشرت» با معصومان (ع) ندارد.
طبق برخی از روایات، حتی کلمه تاسوعاء هم در زمان پیامبر (ص) وجود داشته و دقیقا به روز نهم اطلاق می شد.
از نظر زبانشناسی تاریخی و فرهنگی این حرفهای شاعرانه که بگوییم عاشورا از معاشرت و تاسوعا از وسعت می آید تأیید نمی شود.
ضمنا لزوم ندارد اگر به دهم و نهم ماه محرم لقب عاشوراء و تاسوعاء داده می شود لزوما به نهم و دهم سایر ماهها نیز چنین لقبی بدهند
گاهی به دلیلی نهم و دهم یک ماه خاص، مشمول چنین تسمیه ای می شود.
اما تفاوت نهم و دهم محرم با نهم و دهم سایر ماهها چیست؟
پاسخ اینست که چون محرم، نخستین ماه سال هجری به شمار می آید، دهم محرم، دهمین روز سال هم هست و نهم محرم نهمین روز سال هم هست در حالی که نهم و دهم ماه صفر، دهمین روز سال نیست.
ضمنا لزوم ندارد اگر مثلا برای عدد 9 و 10 از وزن فاعولاء استفاده شده لزوما برای عددهای دیگر هم استفاده شود کما اینکه مثلا برای یک واژه هایی مثل «واحد»، «اَحَد» و «اِحدی» داریم ولی برای عدد 2 واژه های «اثنین»، «اثنان»، «اثنتین» و «اثنتان» داریم و برای عدد 3 واژه های «ثلاث» و «ثلاثة» را داریم.
یعنی لزومی ندارد برای همه عددها دقیقا از الگوی یکسان یا وزنهای مشابه در تصریف استفاده شود.
درباره اعداد عربی چند گونه واژه سازی داریم و قواعد آنها لزوما با هم یکسان نیست.
درباره عاشوراء اصل بر اینست که بگوییم از ریشه «عشر» به معنای «عدد ده» مشتق شده و اینکه بگوییم از «عشرت» و «معاشرت» مشتق شده هیچ شاهد و مدرکی بر این ادعا نداریم.
تعبیر «معاشرت کردن» در قرآن درباره رفتار مردان با زنانشان آمده است: وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (و با آنان، بطور شایسته رفتار کنید) (سوره نساء؛ آیه 19)
همچنین کلمه «العشیرة» در قرآن به معنای «طایفه و بستگان» و کلمه «العشیر» به معنای «همدم» و «همسر» به کار رفته است(مثلا بنگرید به سوره حج؛ آیه 13 و سوره شعراء؛ آیه 214 و کلینی، الکافی، ج 5 ص 514 ، حدیث 2)
اما آیا در هیچ آیه یا حدیثی آمده که با امام خود «معاشرت» کنید؟!
در مکتب اهل بیت (ع) و ادبیات و فرهنگ شیعه، رابطه شیعیان با ائمه (ع) «معاشرت کردن» نیست و واژه «عشرت» و معاشرت» برای آن به کار نمی رود بلکه با اصطلاحاتی همچون محبت، مودّت، ولایت، موالاة، اطاعت و نصرت بیان می شود.
بنابراین اینکه بگوییم «عاشوراء» اشاره به اینست که «با امام حسین (ع) معاشرت کنید» یک تفسیر ذوقی و باطنی است که سازگاری با شواهد لغوی و کاربردهای مصدر «معاشرت» در آیات و احادیث ندارد.
درباره تاسوعاء هم اصل بر اینست که وقتی این واژه برای روز نهم محرم به کار رفته پس با واژه «تسع» به معنای «عدد 9» ارتباط دارد و دلیلی نداریم که آن را مرتبط با ریشه «وسع» بدانیم. اینکه کسی ادعا کند حرف تاء در آغاز تاسوعاء نتیجه اِعلالِ واو و قلبِ آنست شاهدی ندارد و یک ادعای بدون سند به شمار می آید.
البته شاید کسی بگوید چه اهمیتی دارد که این متن را نقد می کنید؟
پاسخ اینست که اینها اگر نقد نشود خوانندگان هر «ادعای جذاب و شاعرانه ای در تفسیر واژگان و مفاهیم دینی» را باور می کنند و سلیقه و ذوق آنها آسیب می بیند و عادت می کنند حرفهای ظاهرا جذابِ فضای مجازی را بدون دقت و بدون مراجعه به متخصصان بپذیریم.
اینگونه مطالب نه «واژه شناسی» هستند و نه «اسلام شناسی» بلکه به قول استاد شهید مرتضی مطهری، اینها «اسلام سُرایی» است یعنی «مطالب شاعرانه و ذوقی که گوینده آنها فقط دنبالِ جذب مخاطب است و دقت و درستی مطالب برای او اهمیت ندارد»
#ارسالی اعضای کانال
🎯 @Farajaleb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقام کسی که فقط به خاطر چای به مجلس روضه میرفت ...
🎙 استاد عالی
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
002219.mp3
1.42M
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ(2/219)
#تفسیر کوتاه آیات قرآن توسط حجت الاسلام قرائتی
با تشکر از همکاری آقای آب پرور
🎯 @Farajaleb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود
کربلا، در کربلا می ماند اگر زینب نبود
چهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ
پشت ابری از ریا، می ماند اگر زینب نبود
اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا اُمَّ المَصَائِبِ یَا زَینَبُ
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
11.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پخت یک تن کشک بادمجان نذری توسط یک خانم در کاشان
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند نمونه از عجیب ترین اسمهای گیاهان
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتی معلولیت هم این مادربزرگ رو خانه نشین نکرده ، حالا ما کافیه دچار یک سرماخوردگی کوچیک بشیم
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای محقق مسیحی درباره حضرت زینب سلام الله علیها
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکایتی زیبا از برزخ آخوند خراسانی رضوان الله تعالی علیه
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک ماهی که قلابی درون دهانش گیر کرده بود 😢
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توزیع گسترده نذری در خیابانهای آمریکا
ساکنان آمریکا با ملیتهای مختلف به عشق امام حسین علیه السلام در خیابانهای این کشور غذا و نذری توزیع میکنند.
مجله مجازی فراجالب را دنبال کنید 👇
🎯 @Farajaleb