📗 #اسلایدی| ۷ درس مستندسازی از حاج نادر طالبزاده
🔰شباهت سینمای مستند به سینمای داستانی
🔰معنویت در مستند سازی انقلاب اسلامی
🔰مراحل مستندسازی
🔰گرایش افزاینده به سینمای مستند
🔰تأثیر سینمای مستند بر سینمای داستانی
🔰نقش انتظار در مستند سازی
🔰ارتباط مستندسازی و حقیقت
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
استاد محمدحسین فرجنژاد
🔹فارغالتحصیل کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا بود. هم فیلم زیاد دیده بود و سینما را میشناخت، هم تکنیک فیلمسازی را بلد بود و در مستندسازی دستی بر آتش داشت. از فضای هنری غرب هم، یک شناخت بیواسطه داشت که از تجربیات زیسته خودش بر میآمد؛ و یک مدرسِ فیلمسازی، غیر از اینها به چه چیزی نیاز دارد؟
🔹نادر طالبزاده، فقط یک مستندساز، فعالِ فرهنگی یا برنامهساز نبود؛ که یک #معلم هم بود. این وجهی از شخصیت حاجنادر است که شاید گاهی زیر فعالیتهای پرحجم و چشمگیرش در عرصه رسانه از چشمها پنهان بماند. او نه فقط میدانست چطور باید تکنیک را به خدمت «کشفِ حقیقت» درآورد، که میتوانست این دانش و معرفت را در خدمت دیگران قرار بدهد و شاگرد تربیت کند.
🔹طالبزاده نه تدریس را پشت کرسیهای دستوپاگیرِ دانشگاه دنبال کرد و نه در آموزشگاههای خصوصیِ پایتخت، مأمن جست. دورههایش را در جشنواره عمار برگزار میکرد تا سادهتر، در میان مردم باشد؛ در میان جوانانِ انقلابیِ مشتاق و مستعد که باید سینما و تکنیک را میشناختند و او، وظیفه داشت تا برای آنها راهنما باشد.
🔹«مستندسازی» برای طالبزاده، فقط کنشِ فیلمسازی نبود؛ بخشی از یک وظیفه بزرگتر بود و آن کشف حقیقت بود؛ کشفی که نه فقط فیلمساز به دنبال آن است، که مخاطبِ دلزده از رویاهای رنگارنگِ سینما نیز در جستوجویش است.
🔹حالا این مستندسازِ کاشف حقیقت، هم باید سینما را بشناسد و فیلم ببیند و به تکنیک مسلط باشد، هم باید سیر و سلوکی معنوی داشته باشد که او را لایق ثبت حقیقت بکند و مهمتر از همه اینها، صبور باشد و صبور باشد و صبور؛ چرا که حقیقت خودش را فقط به منتظران نشان میدهد.
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🕹 بازیها آینده برتر دنیای رسانه
🎮 دنیای بازی، دنیای آیندۀ رسانهها است؛ بازی، هنرهای هفتگانه حتی سینما را هم در خود ذوب کرده است و از دنیای سایبر هم وامگیری کرده است. بازیهای ویدیویی کاری کرده است که هیچکدام از هنرها نمیتوانند بکنند. در دنیای آینده که صحبت از متاورس میشود، بازی دارد خیلی جدی میشود. الان طی بازی میشود خرید کرد، جلسه گرفت، کلاس درس شرکت کرد، در دنیای آینده، بازی رسانۀ برتر است.
🎮 آدمهای مهم در ساخت بازیهای ویدیویی عموما آمریکایی و ژاپنی بودند. آمریکاییها در بُعد تکنیکال و ژاپنیها در ژانر و سبک خیلی بیشتر اثر داشتند. ما بازیهای ویدیویی را میتوانیم به آمریکایی و ژاپنی تقسیمبندی کنیم.
🎙 حجتالاسلام محمد کهوند
🖇 دوره رسانه و جنگ شناختی، ویژه برادران
🔗ادامه مطلب
#نقد_بازی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
📸 #گزارش_تصویری| دوره فیلمنامه تا تدوین - روز هجدهم
👤مدرس: امیربهادر مظاهری
📆 8 اردیبهشت 1403
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ترازِ رسانه در نادر خلاصه میشود
🔸 نادرِ زمان خویش بود، چرا که فرزند زمان خویش بودن را به نیکی آموخت و در مسیر انقلاب اسلامی قرار داد، او همچون فرج نژاد پاتولوژیست فرهنگی بود، آسیبها را میشناخت و برای علاج واقعه تلاش میکرد.
🔹 شاید آثار مکتوب زیادی از استاد طالب زاده نبینید اما یک ژورنالیست پژوهشی بود، سال 88 در قاب تلویزیون برنامه راز را تولید کرد و گفتمان انقلاب اسلامی را یک بار به طور خلاصه دوره کرد و همان خط شروعی برای مواجهه با خط فتنه شد.
🔸 آثار او در قالب مستند یا برنامههای تلویزیونی تولید میشد و مهمترین رویکردش شکستن کلیشهها و باز کردن راه جدیدی برای ارتباط با مخاطب بود.
🔹 استاد حسن عباسی در توصیف شخصیت ایشان گفت: معتقدم تراز رسانه امروز نادر طالبزاده است. به دانشجویان علوم ارتباطات، رسانه و هنر میگویم اگر شخصیت آیینهای ندارید، نادر طالبزاده را مبنای تراز رسانهای قرار دهید. در تراز رسانهای ویژگی اصلی نادر این است که 95 درصد کاری است که در ذهن پرورش میدهد و 5 درصد کار عملیاتی و چیزی است که جلوی دوربین میبینید.
#نادر_طالب_زاده
✏️راضِمان
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
📌احوال این روزهای آمریکا و کنشهای رسانهای که ما بلد نیستیم
✍ حجتالاسلام دکتر مهدی راسخی
🔻پرسش این است که اگر آمریکاییها به جای ما بودن و دانشجویان توسط پلیس دستگیر میشدند چه میکردند:
1) نخست این که تمام رسانهها را به خط میکردند که مظلومیت دانشجویان تیتر اول رسانهها شود.
2) نظام را متهم به سانسور و عدم اجازه انتشار تصاویر این برخوردها میکردند.
3) بلافاصله تمام سیستم های اطلاعاتی اعم از CIA ،MI6 و شینبت، آدرس خانه و منزل و نام و نشانی پلیسهای برخورد کننده را به راسویاب و روباهیاب میدادند تا هیچ پلیسی احساس امنیت نکند.
4) سمبلی از دانشجویانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند میساختند و مرتب با خانوادههای آنان مصاحبه و احوالات آنها را از زندان جویا میشدند و سعی میکردند تقابل جدی میان نظام و مردم از طریق خانوادههای آنها ایجاد کنند.
5) تمام سلبریتیها را پای کار میآوردند که گیسو پریشان کنند و هشتگ سرکوبگر و جای دانشجو در زندان نیست را ترند میکردند.
6) مسئولین نفوذی داخل را توجیه میکردند که بیایند ژست حقوق بشری به خود بگیرند و طرفدار این دانشجویان مظلوم باشند!
7) بلافاصله بخش حقوق بشر سازمان ملل جلسه تشکیل میداد، چند تحریم هم به مخالفان هدیه میداد که احساس کنند تنها نیستند.
📍ما یعنی جمهوری اسلامی کجای معادله هستیم آقای پرس تی وی، هیسپان تی وی و العالم!
‼️آقایان دیپلمات چه ظرفیتهایی را برای حمایت از دانشجویان آمریکا فعال کردید؟! بپاخیزید که وقت جهاد تبیین است آن هم در مرکز کفر و شرک.
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🖇 #نشست| منجی در سینمای غرب «با نگاهی به فیلم تلماسه1»
👤با حضور استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما دکتر سیدمحمد طباطبایی
📅 زمان: سهشنبه 11 اردیبهشت ماه، ساعت 15
🏢مکان: بلوار بسیج، بعد از خیابان شهید نجفزاده، پلاک ۲۴۵، مؤسسه استاد فرجنژاد
📮برای شرکت در نشست به آیدی @f_neshast در پیامرسان ایتا پیام دهید
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 دومین همایش بینالمللی #دشمن_شناسی
🖇به مناسبت سومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
⏰زمان برگزاری: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
⏱ مهلت ارسال آثار: ۲۵ تیر ۱۴۰۳
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh2
#همایش_دشمن_شناسی
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
استاد محمدحسین فرجنژاد
سلام به دختران گل حاج قاسم✋☺️ دوره✨ شیرین بیان✨ با همکاری موسسه شناخت و موسسه فرهنگی رسانهای استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| گزارشی مختصر از «رویداد شیرین بیان»
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
📸 #گزارش_تصویری| سلسله کارگاههای نقد فیلم و انیمیشن
👤استاد ابراهیم کارگران
📅 9 اردیبهشت 1403
📲 موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
📸 #گزارش_تصویری| دوره درسگفتار غرب شناسی؛ مقدمهای بر گذار جدید سرمایه داری در عصر دیجیتال با تکیه بر کتاب زرسالاران یهودی و پارسی
👤 دکتر محمد محمدینیا
📅 10 اردیبهشت 1403
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
📸 #گزارش_تصویری| دوره فیلمنامه تا تدوین - روز نوزدهم
👤مدرس: امیربهادر مظاهری
📆 10 اردیبهشت 1403
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
27.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید| تاریخچهٔ مختصر رابطهٔ کوکاکولا و اسرائیل
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست منجی در سینمای غرب «با نگاهی به فیلم تلماسه1».mp3
44.53M
🎙 #بشنوید| نشست «منجی در سینمای غرب با نگاهی به فیلم تلماسه1»
👤 دکتر سیدمحمد طباطبایی
🗓11 اردیبهشت 1403
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
📸 #گزارش_تصویری| نشست «منجی در سینمای غرب با نگاهی به فیلم تلماسه1»
👤 دکتر سیدمحمد طباطبایی
🗓11 اردیبهشت 1403
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🖇از معماریِ تکبر تا معماریِ تواضع
📌به معماری فضاهای ورزشی و هنری دقت کردهاید؟ معمولا معماری این فضاها به نحوی ارائه میشود که حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن را برای ورزشکار و یا هنرمندی که در فضا قرار میگیرد به بار بیاورد.
📌برای مثال، مکان جشنوارههای سینمایی مهم (اسکار و ...) به این نحو طراحی میشود که هنرمندان در شروع جشنواره، از روی فرش قرمزی که برای تنآراییِ آنها پهن شده است عبور کنند و سپس به مصاحبه با انبوه خبرنگارانی که مشتاقانه در انتظار عبور آنها از روی فرش قرمز هستند بپردازند تا این نوع طراحی، به حداکثرِ تشخّص و یونیک شدن آنها کمک کند.
📌این نوع طراحی، دقیقا همان چیزی است که اقتضاء #سلبریتی_پروری است که این روزها، شواهد مختلفی از آن، هم در طراحی مجموعههای هنری و سینمایی و هم در طراحی مجموعههای ورزشی (یعنی دو بستر اصلی سلبریتی پروری در فرهنگ معاصر غرب) مشاهده میشود.
📌حالا لطفا با دقت در این تصویر، این نوع معماری متکبرانه را مقایسه بفرمایید با معماری متواضانهای که بر فضاهای هنری و ورزشی شهرهای سنتی ما (اعم از تعزیهخانهها و زورخانهها و ...) حاکم بود.
📌برای مثال، در زورخانههای قدیم، درب ورودی زورخانهها را بسیار کوتاه میساختند تا هنگام ورود، ورزشکار مجبور شود تا به كلى خم شود تا از همان ابتداى ورود، درس تواضع و فروتنى را بياموزد: "ولا تمْشِ فی الْأرْض مَرحًا إِنَّك لنْ تَخْرقَ الْأَرْض وَلَن تَبلُغَ الْجبَالَ طولًا: و بر زمين با تکبر گام برمدار، چرا كه هرگز زمين را نمىتوانى شكافت، و در بلندى به كوهها نمىتوانى رسيد"(اسرا/۳۷).
✍ دکتر منان رئیسی
📝 @FarajNezhad110
🖇در بلبشوی تبلیغات، کودکان را دریابید
📘تبلیغات یکی از بهترین راهکارها برای فروش محصول است. اما این تبلیغ یک خوراک است که علاوه بر فروش محصول، بر روی ذائقه، سبک زندگی، نوع نگاه و... مخاطب اثر میگذارد.
📘به همین علت توجه به محتوا و المانهای موجود در تبلیغ بسیار اهمیت پیدا میکند و نباید در این تبلیغات از بچهها به راحتی و بدون توجه به تبعات روانی و تربیتی که روی آنها دارد استفاده شود.
🔗ادامه مطلب
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110