روضههای خانگی
بحمدالله امسال روضههای خانگی در حال برگزاری است انشاءالله دیگران نیز با حفظ قوانین و توصیههای بهداشتی، از قافله عقب نمانند.
https://eitaa.com/farbehi
روضههای خانوادگی
بحمدالله از اینطرف و آنطرف خبر میرسد که خانوادهها به طور محدود و در خانههای خود، روضههای خانوادگی با حضور اعضای خانوادهی کوچک یا بزرگِ خود، برگزار میکنند.
https://eitaa.com/farbehi
حسین ثارالله
یعنی؛
(1) خون حسین به گونهای ریخته شد، که خدا خودش خونخواه اوست.
(2) خون حسین، خون خداست که در رگهای جامعه جریان یافت و جامعه را زنده به یاد خدا کرد.
(3) هر کسی نوبتی دارد اما تا خدا خداست نوبت حسین است؛ زیرا حسین خون خدا است و خدا باقی و ابدی است.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایههای نظام اسلامی را نشکنیم
(1) اگر مأموران دولتی، حرمت روحانیونِ مردمدار را بشکنند، این نظام، به سرعت فرو میریزد، چون یا روحانیون، ایننظام را، نظامی یزیدی معرفیکرده و علیه آن قیام میکنند و یا مردم، روحانیت را همدست با نظام ظالم دانسته، و نظام اسلامی؛ همراه با دینداری مردم، فرو میریزد؛
(2) با اینکه نهی از منکر در قانون اساسی آمده، اما ناهی از منکر بهاندازهی کافی، در کشور ما امنیت ندارد، هر از گاهی، خبرهای ناگواری در این زمینه میشنویم و اهل منکر هم متجاهرتر و جسورتر میشوند؛
ناهی از منکر نباید در نظام اسلامی احساس ناامنی، اما متجاهر به فسق احساس امنیت کند.
(3) امام حسین علیهالسلام در منا، سخنرانی معروفی دارند که در آن سخنرانی، شکلگیری ظلمهای بنیامیه را، به عدم نظارت عالمان دینی، بر عملکرد کارگزاران، نسبت میدهد؛ امروزه گاه برخی از عالمان دینی از سر خیرخواهی، سخنانی در نقد کارگزاران یا حتی سیاستهای نظام اسلامی بیان میکنند که اگر حتی ناصحیح هم باشد، نباید جایگاه نظارتی آنها شکسته شود، اگر شکسته شد، پایههای نظام اسلامی نیز شکسته میشود؛ عالمان دینیِ شناختهشده را نباید با اپوزسیونی که به دنبال براندازی نظام اسلامیاند، یکی دانست.
این سه دسته؛ یعنی عالمان ناظر و ناظرانِ ناهی، و روحانیونِ مردمی، اصلیترین پایههای نظام اسلامیاند و اگر این سه، شکستهشوند نظام اسلامی نیز فرو میریزد.
سخن من دربارهی حفظ جایگاه این سهدسته، بهخاطر نقش آنها در حفظ عدالتاجتماعی و نظام اسلامیاست، نه دفاع از تکتک مواضع و رفتار آنها.
https://eitaa.com/farbehi
آموزهی لعن، چرا از بین رفتنی نیست؟
آموزهی «لعن نسبت به ظالمان»؛ خصوصا کسانی که به اهلبیت علیهمالسلام ظلم کردند و نیز لعن به کسانی که به ظلمِ آن ظالمان، راضی بودند، از تفکر شیعه حذف شدنی نیست، چون در روایات اهلبیت، یکی از علامات مؤمن، زیارت اربعین دانسته شده، از سوی دیگر اولین زیارتی که در این روز به ذهن خطور میکند، زیارت اربعین است، و یکی از آموزههایی که در این زیارت خوانده میشود، لعن به کسانی است که به ابیعبدالله علیهالسلام، ظلم کردند و یا به آن ظلم راضی بودند؛
یعنی در اسلام، هندسهای چیده شده، که در آن هندسه، برخی از آموزهها را نمیتوان حذف کرد لذا همیشه ماندگار میماند؛
آموزهی لعن یکی از آنهاست.
هدایت شده از ابوالفضل عبادی
رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را بهمعنای محاسبهی صحیح دانستند و گفتند: بعضیها اسم عقلانیت و عقل را میآورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است درحالیکه فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت بهمعنای محاسبهی درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند. #عقلانیت
خبر از آینده، یکی از معجزات ادیان آسمانی
از مرحوم امام نقل شده که ایشان در روز میلاد پیامبر اسلام فرمودند:
«آن چیزى که مى خواستم امروز عرض کنم این است که در ولادت حضرت رسول- صلى اللَّه علیه وآله- قضایایى واقع شده است، قضایاى نادرى به حسب روایات ما و روایات اهل سنت وارد شده است که این قضایا باید بررسى بشود که چى است. از جمله، قضیهی شکست خوردن طاق کسرى، و فرو ریختن چهارده کنگره از آن قصر ... اینکه چهارده کنگره از کنگره هاى قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمىآید که یعنى در قرن چهاردهم این کار مىشود، یا چهارده قرن بعد این کار مىشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بین مى رود و بحمداللَّه رفت از بین.»صحیفه امام، ج۱۹ص۴۳۲
اینکه فروریختن چهارده کنگره، اشاره به فروریختن نظام شاهنشاهی پس از چهارده قرن باشد یا نه؟ موضوعی است که از نظر تفسیری و شواهد نقلی باید بررسی شود.
اما نکتهی مهمی که در عصر حاضر نباید از آن غفلت کرد، این است که؛
اصل پیشبینی آینده، توسط اخبار غیبی دین، یکی از معجزات ادیان آسمانی و پیامبران الهی است.
سکولاریسم هستیشناسانه؛ که همهی هستی را زمینی میبیند، اساس این ذهنیت را انکار و به تمسخر میکشد و گاه آنقدر فضای انکار و تمسخر زیاد میشود که کسی جرأت نمیکند، این دسته از آموزههای دینی را بیان کند.
ما به اخبار غیبی پیامبران الهی؛ که بخشی از آنها مربوط به آینده است، ایمان داریم و از نظر فلسفی آن را امری ممکن و از نظر تجربی، امری واقعشده میدانیم، اما اینکه در بین اخبار غیبی آنها، خبر وقوع انقلاب اسلامی هم هست یا نیست، و اگر هست چهمضامینی و تا چه اندازه هست و چگونه باید آنرا برای مردم بیان کرد، سخن دیگری است که پژوهشگران تاریخ و اندیشمندان فرهنگی، باید بررسی کرده و آن را به سمع و نظر جامعه برسانند.
https://eitaa.com/farbehi
«بُعد جهادی اسلام»، حافظ «اسلام رحمانی»
دینی که از سوی آفریدگار انسان و جهان نازل شده، بهترین چارچوب، برای رسیدن انسانها به عدالت اجتماعی است؛ لذا همهی افراد و ارکان جامعه، باید نگهبان دستورات و هنجارهای الهی در متن جامعه باشند.
«نظارت اجتماعی» از سوی همهی افراد جامعه، و «اجرای حدود» از سوی حاکمیت دینی، قوامبخش این نظام دستوری، و حافظ هنجارهای دینی، در متن جامعه است؛ این دو امر موجب میشود تا شیب جامعه به سمت هنجارهای دینی و عدالت اجتماعی باشد؛
بُعد جهادی اسلام، حافظ اسلام رحمانی و نگهبان عدالت اجتماعی در متن جامعه است.
پینوشت؛
قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي لَا دِينَ لَهُ قَالَ الَّذِي لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ.(کافی،5ص60)
https://eitaa.com/farbehi
پیامبر رحمت با دشمنان چگونه برخورد میکرد؟
توصیفی که حضرت زهرا سلامالله علیها از پیامبر اسلام در خطبهی فدک دارند این است :
پیامبر رحمت، در حالی که انسانها را با حکمت و موعظهی حسن، به راه خدا دعوت میکرد، بر سر برخی افراد میکوبید و گلوی برخی را میفشرد و پسر عمویش را به دهان نعرهکشندگان میفرستاد تا آنها را ساکت کند.
ضرورت این برخورد آن است که در جوامع انسانی، برخی انسانها دست به طغیانگری میزنند و یا بهنام آزادی، هنجارهای دینی را میشکنند، از اینرو باید عدهای از افراد، جلوی آنها را بگیرند، تا هم زمین را به فساد نکشند(لفسدتالارض) و هم مراکز فرهنگی را ویران نکنند(لَهُدِّمَت...).
برخی افراد، مدام اسلام رحمانی را برای رحم کردن به این عده، ترویج کرده، و مدام به متدینان، پرخاش میکنند؛ ولی مقتضای رحمت پیامبر آن است که جلوی این افراد گرفتهشود.
پینوشت؛
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْض؛ بقره، 251
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ؛حج،40
ضَارِباً ثَبَجَهُمْ آخِذاً بِأَكْظَامِهِمْ دَاعِياً إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة
...كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ أَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّيْطَانِ أَوْ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَذَفَ أَخَاهُ فِي لَهَوَاتِهَا(خطبهی فدک)
https://eitaa.com/farbehi
نتیجهی خدشهدار کردن چهرهی شیعه
اهل بیت علیهمالسلام، خصوصیاتی دارند که موجب گرایش انسانهای حقطلب به آنها شده و میشود، از اینرو هر کسی با آنها همنشین و مأنوس باشد، جذب سیره و سخنان آنها میگردد؛ به برخی از آن خصوصیات اشاره میکنم؛
1- اهلبیت علیهمالسلام در طول تاریخ، مورد مدح و ستایش همهی عالمان و خواص جامعه بودهاند.
2- سخنانشان را از سرچشمهی وحی الهی گرفتهاند لذا سخنان همهی آنها با هم و با آیات قرآن هماهنگ است.
3- محتوای کلامشان همگی مضامینی عالی دارد و این امر کاملا مشهود است.
4- شیوهی بیانی آنها، کاملا منطقی و تفهیمی است، بههمین جهت، عقلها و قلبهای سلیم را به سوی خود روانه میکند.
5- هر زمینهای که به هدایت انسانها باز میگردد آنها سخنانی پرفائده در آنزمینهها دارند.
با وجود این خصوصیات، کافی است کسی مسیرش به سخنان و سیرهی آنها بخورد، بهسرعت جذب آنها میشود؛ اما برخی از کارهایی که در نهم ربیع انجام میشود، چنان نفرتی را نزد مخاطبان، مخصوصا اهل سنت به وجود میآورد که هرگز حاضر نیستند این احتمال را در ذهنشان راه دهد که
«شاید مذهب اینها، حق باشد!»
تصویر شیعه در این چهره، خدمت بزرگی به بقاء مذهب باطل، و مانعی قوی برای گرایش انسانهای پاکطینت به مذهب اهلبیت علیهمالسلام شده؛ بدون شک باید رفتار خلفاء را بررسی و نقد کرد، اما رفتاری که صلاحیت نقدکردن را از انسان بگیرد، یکی از رفتارهای جاهلانه است.
https://eitaa.com/farbehi
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
💢 بیانات آیتالله بهجت(ره) دربارۀ نهم ربیعالاول
▪️سب و لعن و شتم لازم نیست، استدلال بیاورید!
⭕️حضرت آیتالله بهجت(قدس):
🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند
🔸 بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا [مجالس اهل بیت علیهم السلام] خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست.
🔻و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند،
نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچکدام لازم نیست.
بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است خدا میداند چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است.
یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را مستبصر میکند.
🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
بیانات معظمله در درس خارج فقه، کتاب حج
کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمي بهجت
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
ماسک، صدفی بر گوهر لبانتان!
اگر کسی بداند، بدپوششی؛
باعث بالارفتن آستانهی رضایت جنسی،
و احساس ناکامی مردمان،
و احساس بیفایدگی همسران؛
و جنگ علیه والدین و خانواده،
و خیانت علیه زنان و دختران،
و وضعیت اسفباری برای پسران،
و به دنیاآمدن تعداد زیادی از فرزندانِ بدون پدر و گاه بدون پدر و مادر،
و نیز باعث فروپاشی جامعه میشود؛
بعد ببیند مسؤولان فرهنگی، روی تابلویی بنویسند؛
«حجاب، صدفی بر گوهر وجودتان!»،
گمان میکند که مسؤولان فرهنگی، یا از آسیبهای بدپوششی اطلاع ندارند، و یا مردم را مسخره میکنند، این تابلو، همانند آن است که پس از اعلامِ مرگ بیش از سیصدنفر از هموطنان، مسؤولان بهداشت روی تابلو بنویسند؛
«ماسک، صدفی بر گوهر لبانتان!»
بدپوششی، ظلم فراوانی به دنبال دارد، از اینرو؛
«حجاب، جامعه را از آسیبها و ظلمهای گوناگونی حفظ میکند!»
در حال حاضر، آگاهیبخشی و نهی از منکر مسؤولان فرهنگی کشور، از نهی از منکر خانمهایی که با بدپوششی خود، جامعه را آلوده میکنند، ضروریتر است، در عین حال که هر دو لازماند.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیةالله بهجت فرمودند: چون سبّ و طعن را کنار گذاشتیم، موجب شد، سهنفری که بر ولایت امیرمؤمنان ماندهبودند، تبدیل به 500 میلیون شود! اگر شیوهی سبّ و طعن را در پیش گرفته بودیم، همهی اینها را از دست میدادیم!
مرحوم علامهی عسکری میگفت: به اندازهای که با کتابهای من، از اهلسنت شیعه شدهاند، در طول تاریخ اسلام، با کتابهای هیچ عالمی به این اندازه، شیعه نشدهاند؛ علتش آن است که من از کتابهایم سبّ و طعن به خلفا را حذف کرده، و به جای آن استدلال آوردهام.
این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که برای هدایت انسانها، زمینههای آنرا باید فراهم کرد و در مقابل، نباید زمینهی هدایت را با گفتار و رفتار، از بین برد.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیةالله بهجت در این درس، دربارهی نقش کفار در برهم زدن #وحدتمسلمین و ایجاد جنگ و کینه بین مسلمانان سخن میگوید، معلوم میشود از اینسخنان نیز گفتهاند.
من با مسجد و نماز آیةالله بهجت زیاد مراوده داشتهام، اما هیچوقت نمود اجتماعی در رفتارهایشان نمیدیدم، در عین حال همیشه این سؤال برایم مطرح بود که چرا بسیاری از شاگردان ایشان، از شخصیتهای انقلابی و اجتماعیاند!،
آیةالله مصباح یزدی در یکی از خاطراتشان گفتهاند؛ در برخی از مقاطع انقلاب، مهمترین کسی که مرا به حضور در حرکتهای انقلابی تشویق میکرد ایشان بود! ایشان قبل از انقلاب برای خانوادهی انقلابیهایی که از دست رژیم گریزان بودند، توشه و غذا میفرستاد.
یکی از جهات شخصیت آیةالله وحید هم، همین روحیهی اجتماعی و جهادی ایشان است که با برخی حرکتهایشان نمودار میشود.
اسلام، دینی اجتماعی و جهادی است و انتظار ما از مراجع تقلید نیز همین است؛ امیدوارم، ناصحان جامعه، چهرهی اجتماعی، جهادی و انقلابی مراجع تقلید را بیشتر نمایان کنند و اجازه ندهند، پنهان بماند.
رحمت خدا بر گذشتگان، و سایهی بازماندگان مستدام باد!
https://eitaa.com/farbehi
چقدر راحت میتوانستیم دست دیگران را بگیریم و چقدر راحت دست دیگران را از دامان اهلبیت کوتاه کردیم!
برای تبلیغ به یکی از دانشگاههای جنوب رفته بودم، یکی از دانشجویان، خیلی گرم سلام میکرد، من هم با احترام، لطف ایشان را پاسخ میگفتم، بعدا فهمیدم ایشان سنی مذهب بوده و الان خیلی رفتارهایش عوض شده؛ بهقول علامهی عسکری، مذهب خلفا را داشته بعدا به مذهب اهلبیت گرویده(ایشان بهجای اهلسنت، مذهبخلفا، میگفت)، اتاقش رفتم، روایات اهل بیت علیهمالسلام را برایم نقل میکرد، دربارهی سرگذشتش پرسیدم، گفت:
روزی یکی از دوستانم حدیثی از امام جعفر صادق علیهالسلام برایم فرستاد، دیدم عجب محتوای عالی و قشنگی دارد! از دوستم پرسیدم: باز هم از این احادیث داری؟! گفت: برنامهای روی موبایلم نصب کردهام که هر روز یک روایت را روی صفحه میگذارد، اگر میخواهی روی موبایلت نصب کنم!
گفتم: نصب کن!
او هم نصب کرد؛ از آن روز، هر روز، یک روایت از روایات امام صادق علیهالسلام روی صفحهی موبایلم میآمد و من آنرا میخواندم، الان کانالی تأسیس کردهام و کسانی که به گناه، عادت کردهاند را با روایات امام صادق، به سوی بندگی خدا باز میگردانم معمولا جواناند!، که همهی آنها پس از مدتی، به من اطلاع میدهند که گناه را ترک کردهاند!
گفتگو با آن دانشجو، تجربهی جدیدی جلوی چشمانم نهاد، احساس کردم چه راحت میتوان دست دیگران را گرفت، اما چه راحت دست دیگران را از دامان اهلبیت کوتاه کردهایم.
ما میتوانیم شاهد گرایش فوجفوج انسانهای آزاده، به مکتب اهلبیت باشیم؛ اما با عقلانیت اجتماعی. انشاءالله
https://eitaa.com/farbehi
مؤلفههای سازمان روحانیت
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«جایگاه شیعیان ما را، از مقدار روایاتی که از ما نقل میکنند بشناسید»؛ (روایت)
و فرمودند:
«از بین اصحاب ما، کسی که تفقه در دین نکند، خیر و فائدهای در او نیست»؛ (فقاهت)
و فرمودند:
«هر کدام از شما که روایات ما را نقل میکند و در حلال و حرام ما نظر کرده و احکام ما را میداند؛ شما به حکمکردنِ او راضی باشید، من او را بر شما حاکم قرار دادم»؛ (ولایت)
سپس امام صادق علیهالسلام برخی را به عنوان وکیل و نائب، برای شیعیان نصب میکردند و کمکم سازمان وکالت و نیابت را تشکیل دادند(جباری، سازمان وکالت، ص47) و بدین ترتیب، سازمانی گسترده، با محوریت «روایت، فقاهت، وکالت، ولایت» شکل گرفت که متولی و قیّمِ مسائل دینی شیعیان شدند؛ نام آنرا «سازمان روحانیت» نهادهاند.
پینوشت؛
اعْرِفُوا مَنَازِلَ شِيعَتِنَا عِنْدَنَا عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا وَ فَهْمِهِمْ مِنَّا(الغیبةللنعمانی)
لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا(کافیج1ص33)
مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِما(کافیج1ص67)
https://eitaa.com/farbehi
نجات از زندگی بریدهی از بندگی
انسانی که زندگیاش را در چارچوب دستورات الهی قرار میدهد، تلاش میکند تا برای ابدیتش، نوعی تأمین، از سوی «مالکیومالدین» به دست آورد و البته خدا هم به چنین شخصی وعدهی نجات داده، اما کسی که زندگیاش در چارچوب بندگی نیست؛ و قائل به اینگونه زندگی هم نباشد، بر لبهی پرتگاه جهنم زندگی میکند، چون هیچنوع تأمینی، نسبت به حیات پس از مرگش ندارد.
پیامبر اسلام، بشریت را از زندگیِ بریدهی از بندگی، نجات داد؛ حضرت زهراسلامالله علیها فرمودند:
«و کنتم علی شفا حفرة من النار...فانقذکم الله بابیمحمد»
https://eitaa.com/farbehi
رسیدن جامعهی نبوی به حکومت اموی
اگر عالمان دینی، کارگزاران و مسؤلان را نهی نکنند و علیه ظالمان، تغییری ایجاد نکنند، جامعهی نبوی به حکومت اموی میرسد؛
و خدا چنین عالمانی را لعن کرده، و با همان ظالمان محشور میکند.
https://eitaa.com/farbehi
دعا برای آمریکا
هر کشوری که با روحیهی استکباری، آسایش دیگران را از بین میبرد از زبان امام سجاد علیهالسلام اینگونه برای او باید دعا کرد؛
«خدایا ظالمان را به خودشان مشغول کن، و میان آنها و سلاحشان جدایی افکن و دلهایشان را از ترس و دلهره لبریز، و دست و زبانشان را قطع، و آذوقههایشان را از دسترسشان دور، و راهها را برایشان گم کن، و بلائی بر سرشان آور که هیچکس طمع نکند همانند آنها رفتار کند...»(دعای 27 صحیفه)
ما دعا میکنیم بلائی بر سر کشورهای مستکبر بیاید که هیچکس طمع نکند همانند آنها گردنکشی کرده و امنیت و آسایش کشورهای دیگر را از بین ببرد؛ الهی آمین!
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نهایت خضوع
1) علامهی حسنزاده، کرامتی از مرحوم الهی و قاضی نقل میکند سپس میگوید:
«اولچیزی که اونجا؛ به امام صادق قسم!، به دلم خطور کرد، گفتم: اینها که آحاد رعیتاند، ایناند، پس امام صادق علیهالسلام چی بود؟!»
خضوعی که ایشان در مقابل اوصیاء الهی و کلمات ایشان دارد، ستودنی است.
3- با آقای ترابی شهرضائی در مسیری همراه بودم، ایشان میگفت: «ارادتی که حکمای ما به روایات اهلبیت دارند از فقهاء هم بیشتر است»، ایشان در ادامه گفت:
«فقهاء چون کارشان ارزشگذاری روایات است، به برخی روایات که میرسند میگویند: این ضعیفه! این مضطربه! این مجهول السنده! اینو بزن به دیوار! و...ولی وقتی حکمای ما به روایتی منسوب به اهلبیت میرسند خاضعانه در مقابل آن میگویند:
این سخن منسوب به عقل کل است!
این روایت از واسطهی فیض الهی نقل شده!
شاید این سخن را نَفَس رحمانی القاء فرموده!
این روایت به فیض مقدس نسبت داده شده!،
این کلام از سلسلهی محمدین است که لافرق بینک و بینها الا انهم عبادکاند!»
شنیدن این سخن از شخصی رجالی همانند ایشان خیلی برایم جالب بود.
همهی علمای ما، در مقابل روایات اهلبیت خاضعاند، اما خضوع حکماء نمود دیگری دارد.
3) در برخی حواشی اسفار اینچنین آمده که مسألهی اتحاد عاقل و معقول، برای ملاصدرا در حرم حضرت معصومه و با توسل به ایشان حل شده، این مسأله مهم است اما مهمتر از آن، تصریحات ایشان دربارهی «ضرورت اخذ معارف فلسفی از مشکات نبوت» است؛ من کلمات ایشان را در اینزمینه، سابقا منتشر کردهام.
منزل اصلی صدرائیها، حرماهلبیت و کتاب مُنزَل است.
https://eitaa.com/farbehi
عبارات ملاصدرا دربارهي ضرورت وحیانی بودن فلسفه و مباحث تعقلی؛
(1) هلاکباد فلسفهاي که قوانينش مطابق با کتاب و سنت نباشد«تبّا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» اسفار ج8/303(فصل دوم)
(2) فقط کساني که علمشان را از مشکات نبوت گرفتهاند عقولشان حيران نيست ساير عقلاء همگي عقولشان حيران است؛ «فانظر إلى هذه العقلاء كيف صارت عقولهم صرعى و بصائرهم حولى و عيونهم عمشاء و أما سادات هذه الطريقة و خزنة أسرار الوحدة و علماء علم الربوبية الذين يقتبسون أنوار المعرفة من مشكاة النبوة و إعلام الله و تعريفه و تنبيهه فهم يعلمون بالحق و به يهتدون و ليس لغيرهم نصيب مما رزقهم الله خاصة». مفاتيح الغيب، ص: 334، همچنین رسالهی متشابهات القرآن، دربارهی فخررازی و غزالی
(3) مسائل اختلافي، جز با اقتباس از مشکلات نبوت و باطن ولایت، قابل تحصیل نیستند؛ «فعلم أن هذه المسائل لا تحصل إلا باقتباس الأنوار من مشكاة النبوة و التماس فهم الأسرار من باطن الولاية» العرشية، ص: 287
(4) ملاصدرا در ابتداي رسالهي عرشيه ميگويد من در اين رساله مطالبي ميخواهم بگويم که در گنجينهي هيچيک از فلاسفهي مشهور نيست بعد دربارهي اينکه چرا در گنجينهي آنها چنين مطالبي نيست ميگويد: «إذ لم يأتوا البيوت من أبوابها فحرموا من شراب المعرفة بسرابها بل هذه قوابس مقتبسة من مشكاة النبوة و الولاية مستخرجة من ينابيع الكتاب و السنة من غير أن تكتسب من مناولة الباحثين أو مزاولة صحبة المعلمين» عرشیه ص218
(5) چگونه کسي ميتواند با عقلش و بدون استضاء به نور شرع هدايت يابد؟«كيف يهتدى الى الصواب من اقتفى محض العقل و اقتصر، و ما استضاء بنور الشرع و لا استبصر فليت شعرى كيف يفزع الى العقل حين يعتريه العى و الحصر، ا وَ لا يعلم ان حِظَى العقل قبل ان يهتدى بنور الشريعة قاصرة و ان مجاله ضيق مختصر،» شرح أصول الكافي، ج2، ص: 389
(6) فقدان دين، فقدان امنيت است «من فارق الدين و ان كان مع العقل كان بمنزلة انسان حى مقطوع الاطراف، فهو و ان كان باقيا لكنه ليس متهنىء الحيوة و لا رغيد العيش بل يكون مع الم و خوف و شدة و بؤس» شرح اصول کافی کتاب العقل و الجهل ذیل حدیث 30
(7) فقط کساني ميتوانند بين شرع و تحقيق جمعکنند که حکمتشان را از مشکات نبوت و ولايت گرفته باشند؛ «انه لم يتيسر بالتوفيق للجمع بين الشرع و التحقيق فريق سوى هذا الفريق لاقتباسهم انوار العلم و الحكمة من مشكوة النبوة و الولاية و اتّباعهم مناهج الائمة و اصحاب العصمة.» شرح أصول الكافي، ج2، ص:389 همچنين ميگويد: «و إنما يقول بمخالفتهما في المقصود من لا معرفة [له] لتطبيق الخطابات الشرعية على البراهين الحكميّة. و لا يقدر على ذلك إلا مؤيّد من عند اللّه، كامل في العلوم الحكميّة، مطّلع على الأسرار النبويّة. فإنه قد يكون الإنسان بارعا في الحكمة البحثيّة، و لا حظّ له من علم الكتاب و الشريعة، أو بالعكس».16) الاسفار الاربعة: ج 7 ص 326.
(8) ملاصدرا ميگويد: دربارهي مباحث نفس هر چه فلاسفه بحثکردهاند نتوانستهاند آنرا حل کنند زيرا علم به نفس را جز با اقتباس از مشکات نبوت و ائمهي معصومين عليهمالسلام نميتوان به دست آورد؛ «اذ لا يستفاد هذا العلم إلا بالاقتباس من مشكاة النبوة و التتبع لأنوار الوحي و الرسالة و مصابيح الكتاب و السنة الواردة في طريق أئمتنا أصحاب الهداية و العصمة عن جدهم خاتم الأنبياء عليه أفضل صلوات المصلين و على سائر الأنبياء و المرسلين» العرشية، ص: 235
(9) اشراف به علم معاد را فقط از طريق خبر و ايمان به غيب به دست بياور«و إياك أن تستشرف الاطلاع عليها من غير جهة الخبر و الايمان بالغيب...الطمع في ادراك أحوال الاخرة بعلم الاستدلال و صنعة الكلام عين الجحود و الإنكار لها، فمن أراد أن يعرف القيامة بفطانته المعروفة و عقله المشهور فقد جحدها و هو لا يشعر»تفسیر ملاصدرا ج5/150
https://eitaa.com/farbehi
قیمت گوشت و مرغ پایین آمد
یکی از رویههایی که در بازار، در حال اجراست، این است که قیمت اجناس را گاه تا دو یا چند برابر بالا میبرند، بعد مقداری آن را پایین میآورند تا این ذهنیت به وجود آید که؛
قیمت این جنس پایین آمد!
این شیوه که متأسفانه تبدیل به یک رویه شده، خسارت سنگینی به اعتماد ملی، نسبت به جامعهی دینی و حتی حاکمیت دینی میزند، تأسفبارتر اینکه در اینمیان، سودش را عدهای سوداگر میبرند و دشنامش را حاکمیت دینی و عالمان دینی میخورند.
اگر روحانیون، عالمان دینی و حوزههای علمیه، صریح و با فریادی رسا، این امر را تقبیح کرده و با آن مخالفت کنند، هم این شیوه از کارآئی میافتد، و هم سرمایهی اجتماعی متولیان دین، از بین نمیرود اما اگر سکوت کنند، گناه همهی ظلمهایی که واقع میشود، به عهدهی آنها هم هست و البته سرمایهی اجتماعی آنها نیز از بین خواهد رفت.
https://eitaa.com/farbehi
افتخار شاگردی اهلبیت
از افتخارات ملاصدرا، شاگردی مکتب اهلبیت علیهمالسلام است، آثار تفسیری ایشان، اگر از آثار فلسفیاش بیشتر نباشد، کمتر نیست، بزرگان حکمت متعالیه نیز همینگونه بودهاند؛ وحیپژوهی شاخصهی حکمت متعالیه است.
امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند: «اگر محمد صلیالله علیه و آله و سلم و اوصیاء پس از ایشان نبودند شما همانند چهارپایان، حیران میماندید و هیچیک از واجبات الهی را نمیشناختید، آیا برای ورود به شهری، جز از در آن، کسی وارد میشود؟!»
ملاصدرا در رسالهی متشابهات القرآن میگوید؛ علت تحیّر برخی از حکماء، آن است که عمرشان را صرف بحث و نظر کرده، و در کتاب و سنت؛ با قلبی صاف، تأمل نکردند.
اهلبیت، باب بیوت معرفتاند(عرشیه218).
پینوشت؛
و لولا محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم والاوصیاء من بعده لکنتم حیاری کالبهائم لا تعرفون فرضا من الفرائض و هل یدخل قریة الا من بابها(امام حسن عسکری علیهالسلام)
ان هذه الآفة العظيمة و الداهية الشديدة، إنما لحقت عقول هؤلاء المتفكرين لاعتمادهم طول العمر على طريقة البحث و الجدل، و عدم مراجعتهم الى طريقة اهل الحق و هي التأمل في كتاب اللّه و سنة نبيه صلّى اللّه عليه و آله بقلب صاف عن نقوش الافكار المبتدعة(ملاصدرا، رسالةمتشابهات القرآن)
إذ لم يأتوا البيوت من أبوابها فحرموا من شراب المعرفة بسرابها بل هذه قوابس مقتبسة من مشكاة النبوة و الولاية مستخرجة من ينابيع الكتاب و السنة من غير أن تكتسب من مناولة الباحثين أو مزاولة صحبة المعلمين(عرشیه ص218)
https://eitaa.com/farbehi
راهی به سوی بهشت
در کاملالزیارات ابن قولویه و نیز ثوابالاعمال شیخ صدوق و عیون اخبارالرضا(صدوق) چنین آمده؛ «هر کس فاطمه بنت موسیبن جعفر را در قم زیارت کند، برای او بهشت ثابت میشود.»
خدای متعال در زمین، خانههایی دارد، که در آنخانهها، یاد خدا زنده میشود مؤمنان با رفت و آمد به آنمکانها، یاد خدا را در دلهایشان زنده نگه میدارند، همچنانکه خدا ایامی دارد که یاد آن ایام، یاد خدا و شکر نعمتهای او را در قلب و رفتار مؤمنان زنده نگه میدارد.
میخواستم بگویم؛ شیاطین تلاش میکنند، هم آن مکانها و هم ایامالله فراموش شود؛ امامزادگان قطب فرهنگی زمیناند و ایامالله، زمان زندهشدن یاد خدا در دلهای مؤمنان، و امروز سپاه شیطان، تلاش میکند با تحقیر و تمسخرِ این زمانها و مکانهای الهی، توجه انسانها را از آن، منصرف کند.
https://eitaa.com/farbehi