4_5904227448014244337.mp3
28.4M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۱
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۱
✅ چرا خداوند ما را #آزمایش میکند؟ انسانها دو دسته هستند:
👈 برخی در باب #کمال و #معرفت، از وضع موجود زندگیشان راضی هستند. اینها از خود #نماز و #روزه لذت میبرند، نه از آثار و نتایج نماز و روزه. این گروه دچار #غفلت میشوند.
👈 برخی متمرد و در مسیر عصیان هستند. خداوند آنها را در زندگی، پیشرفت داده است و زندگیشان رنگ و لعاب پیدا دارد و باورشان میشود که توانستهاند خواسته خودشان را بر خواسته خدا تفوق بدهند و بر خدا پیروز شدهاند. اینها دچار #مکر الهی هستند.
📌 انسانها در مسیر مکر و غفلت دچار #ابتلاء و #آزمون میشوند. ابزار این ابتلاء و آزمون از دیدگاه #قرآن و منابع دینی چیست؟
🔹 یکی از ابزارهای آزمون، #نعمت است. در کنار هر نعمت و بلایی که میآید یک مسئولیتی هم هست. کسانی که دچار غفلت میشوند این مسئولیت را نمیفهمند. به همین دلیل از پس هیچکدام از مسئولیتها برنمیآیند.
✅ آسانترین و رایجترین نعمتی که خدا در اختیار عموم موجودات قرار داده است، خوردن است. همین خوردن، مسئولیتهایی را در کنار خود دارد که عبارتند از:
🔸 #اسراف نکردن
💠 در سوره اعراف آیه ۳۱ میفرماید: بخورید؛ ولی اسراف نکنید.
🔸 رعایت #تقوا
💠 از آنچه به دست آوردهاید به شرط اینکه حلال باشد و طیب بخورید. سپس تقوای الهی پیشه کنید. [انفال / ۶٩]
🔸 #شکرگزاری
💠 از آنچه خداوند به صورت #حلال و طیب به شما عنایت کرده است بخورید و #شاکر نعمتهای الهی باشید. [نحل / ۱۱۴]
🔸 تجاوز نکردن از #حدود_الهی
💠 از بهترینها و پاکیزههایی که به شما دادهایم بخورید ولی طغیان نکنید. [طه / ۸۱]
🔸 کمک به تهیدست
💠 از آن رزقی که به شما دادیم بخورید و تهیدست را نیز اطعام کنید. [حج / ۲۸]
🔸 #عمل_صالح
💠 ای پیامبران، از خوردنیهای طیب و پاکیزه بخورید و عمل صالح انجام بدهید که من به آنچه انجام میدهید آگاه هستم. [مؤمنون / ۵۱]
🔸 #تبعیت نکردن از #شیطان
💠 از آنچه در زمین حلال و طیب است بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید که او #دشمن آشکار برای شماست. [بقره / ۱۶۸]
🔸 فساد نکردن
💠 از روزیهای خدا بخورید و بیاشامید اما تبهکارانه در روی زمین #فساد نکنید. [بقره / ۶۰]
🔸 خوردن از چیزی که نام خدا بر آن برده شده
💠 از آنچه [از گوشت حیوان حلال گوشتی] که [وقت ذبح شدن] نام خدا بر او برده شده بخورید [نه از ذبیحه گمراهان]. [انعام / ۱۱۸]
⭕️ ٩ مسئولیت برای خوردن بیان شد، چند موردش را انجام دادهایم؟ آزمون ما همین است. هر روز ما را سه وعده امتحان میکنند. این آسانترین نعمتی است که در اختیار ما هست. برای اینکه بتوانیم آزمون الهی از نعمت را پشت سر بگذاریم، باید نعمتشناس باشیم.
✅ یکی از سختترین نعمتهایی که به دست هر کسی هم نمیرسد، #حکومت و #پست و #مقام است.
💠 حضرت امیرالمؤمنین (ع) به اشعث بن قیس حاکم آذربایجان در نامه اینطور نوشتند: «این پستی که به تو دادهام راهی برای به دست آوردن نان و آب نیست. این پست، #امانت است. تو نسبت به مافوق خودت مسئول هستی. تو حق نداری در مقابل رعیت #استبداد داشته باشی. این پولهایی که در اختیار توست برای خداست. وثیقه و امانت است. آن را به مخاطره نینداز. تو نگهبان هستی تا آن را به من تحویل بدهی. درست عمل کن تا من که مافوق تو هستم، بدترین زمامدار برای تو نباشم»
👈 به ما دستور دادهاند که در حکومت باید دو چیز را رعایت کرد. اگر به کسی گفتند تو از فردا مسئول فلان جا هستی باید دو چیز را رعایت کند، البته اگر #هوای_نفس به او اجازه داد:
1️⃣ باید ببیند شایسته آن کار هست یا نه.
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: «کسی که خودش را در پذیرش پست و مقام جلوتر از بقیه قرار بدهد در حالی که میداند در میان مسلمانان بهتر از او وجود دارد، به خدا و پیامبر و مسلمانان #خیانت کرده است»
2️⃣ ببیند میتواند #اقامه_حق و #دفع_باطل بکند یا نه.
💠 ابن عباس میگوید حضرت امیر (ع) کفششان را وصله میکردند. از من پرسیدند: این کفش چقدر میارزد؟ گفتم: هیچ. حضرت فرمودند: «به خدا قسم این کفش بیارزش از حکومت بر شما برایم محبوبتر است مگر اینکه دو کار بکنم؛ حقی را اقامه بکنم یا باطلی را دفع کنم»
✅ بالاترین نعمت، نعمت وجود امام زمان (ع) است.
⭕️ از پس این نعمت چطور برمیآییم؟ ما در آزمون هستیم و مرتباً شکست میخوریم و میگوییم چرا به قرب خدا نمیرسیم!
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۱
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۷
✅ بحث در این بود: آیا امکان دارد که برنامهای داشته باشیم تا به اراده خودمان در #غیبت_کبری به محضر امام (ع) برسیم؟ و در حین ملاقات، ایشان را بشناسیم؟
🔆 در این مسئله دو نظر وجود دارد.
نظر نخست را عالمانی چون شیخ مفید، نعمانی، کاشف الغطاء و فیض کاشانی انتخاب کردهاند. آنها میگویند: اصلاً نمیشود با امام ارتباط برقرار کرد و بههیچوجه این اتفاق نمیافتد. به چند دلیل نیز استناد کردهاند:
🔹 مضمون برخی روایات است که امام دیده نمیشود.
مثلاً در #دعای_ندبه آمده است: « ... أنْ أَرَی الخَلْقَ وَ لَا تُرَی؛ مردمان را میبینی ولی دیده نمیشوی»
🔹 ملاقات با امام (ع) با #حکمت_غیبت منافات دارد. مصالح و حکمت #غیبت امام عصر (ع) را بعداً خواهیم گفت.
👈 یکی از اهداف و مأموریتهای امام عصر (عج) این است که #نفاق را از بین ببرند. نفاق با طولانی شدن غیبت امام (ع) از بین میرود. طول غیبت، #امتحان است.
🔹 فرمایش حضرت حجت (ع) به محمدبنعلی سمری چهارمین نایب ایشان است که فرمودند: هر کس پیش از خروج سفیانی و صحیه ادعای ملاقات مرا داشت، #دروغگو و #تهمتزننده است.
📌 سفیانی و صیحه از علامات حتمی #ظهور هستند.
🔸 نظر دوم این است که امکان ملاقات وجود دارد. طرفداران این نظریه هم شخصیتهای بزرگواری مثل سید مرتضی، شیخ طوسی و سیدبنطاووس هستند.
👈 میگویند: امام بهسان خورشید پشتِ ابر است. درست است که خورشید پشتِ ابر، نورافشانی ندارد ولی با اینسوی ابر بیارتباط نیست.
💠 جابر از پیامبر (ص) سؤال کرد: آیا #شیعیان در دوره غیبت قائم از وجود او بهرهمند میشوند؟ حضرت فرمودند: آری؛ سوگند به خدایی که مرا به #نبوت برانگیخت، آنها در غیبت او از نورش روشنی میگیرند و از #ولایت او بهرهمند میشوند همانند بهرهبردن مردم از خورشید، اگرچه با ابر پوشیده شده باشد. این مطلب از اسرار نهفتۀ الهی و از علوم ذخیرهشده اوست. آن را جز از اهلش کتمان کن.
⚡️ دلایل این دسته از علماء عبارتند از:
🔹 عقلاً دلیلی برای منع ارتباط نیست. ارتباط با امام نه محال است و نه مستلزم محال. بنابراین امتناعی ندارد و محال نخواهد بود.
🔹 محمدبنعثمان که #نایب_خاص امام بود، میگوید: به خدا سوگند، امام زمان (ع) هر ساله در مراسم #حج حاضر میشود. #مردم را میبیند و آنها را میشناسد. مردم هم ایشان را میبینند ولی #شناخت وجود ندارد.
📚 جناب سید مرتضی میفرماید: «محال نیست که امام برای برخی دوستانش آشکار شود یعنی افرادی که ترسی از سوی آنها وجود ندارد»
📚 شیخ طوسی میگوید: «ما با جزم و #یقین نمیدانیم که آن محبوب دلها از دیده همه دوستدارانش نهان و غایب است. بلکه امکان دارد برای بیشتر آنها ظاهر شود»
📚 سیدبنطاووس میفرماید: «امام اکنون از جمیع شیعیان غایب است ولی ممتنع نیست که گروهی از آنها به ملاقات او مشرف شوند»
🔹 عدهای از عالمان دینی ما که شخصیتهای وارسته و اهل #ورع و #تقوا هستند، ادعای تشرف خدمت حضرت را داشتند مانند سید بحرالعلوم که به حرم امیرالمؤمنین (ع) رفت و حضرت را دید.
👈 ما این معنا را انکار نمیکنیم. چون سید این ملاقات را اراده نکرده بود، بلکه حضرت به او #لطف کردند.
⭕️ این ادعا را از هرکسی نمیتوان پذیرفت. مدعی باید حقیقتا وارسته و اهل ورع و تقوا باشد، نه اینکه دنبال منفعت یا جایگاهی برای خودش باشد.
البته تشخیص این مساله مخصوصا در زمان حال بسیار سخت است.
_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۷، #مهدویت
@Fares_ir
🔴 نماز يکشنبه ماه ذیالقعده
از رسول خدا (ص) برای روزهای يكشنبهی ماه ذیالقعده نماز با فضيلتی روايت شده که برخی از برکات نماز چنین است:
كسیکه توفیق انجام آن را پیدا کند، توبه اش مقبول و گناهش آمرزيده میشود. سبب برکت براى او و خانواده خواهد بود و پدر و مادرش از او راضى شوند. باعث مغفرت برای والدين و فرزندان است. سبب پایداری ایمان و از اسباب وسعت رزق است.
كيفيت این نماز چنين است:
• غسل كند و سپس وضو بگيرد.
• چهار ركعت نماز بگذارد، دو تا دو رکعت مانند نماز صبح به نيت نماز توبه.
در هر ركعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره توحيد، و یک مرتبه سوره فلق و سوره ناس را بخواند.
•پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه با این ذکر استغفار كند:
" اَستَغفِرُ الله ربّی وَ اَتوبُ اِلَيه "
• سپس استغفار خود را با ذکر " لا حَولَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِالله العَلىِّ العَظيم " ختم كند
• آنگاه در انتها بگويد:
" يا عَزيزُ يا غَفَّارُ، اِغفِر لى ذُنُوبى وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَالمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنتَ "
@Fares_ir
4_5922357265179871478.mp3
26.57M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۲
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۲
✅ یکی از ابزارهای #آزمون را به استناد قرآن کریم گفتیم.
🔸 ابزار دوم آزمون، زینتهای زمین است.
💠 در سوره کهف آیه ۷ میفرماید: آنچه را روی زمین است را زینتِ زمین قرار دادیم تا با آن شما را بیازماییم و ببینیم چه کسی بهتر #عمل میکند.
👈 #حکمت_الهی اقتضاء میکند که #انسان به کمال برسد و برای رسیدن به #کمال، عمل لازم است. محل انجام عمل، زمین است. زمین به خودی خود جای رغبتانگیزی برای زندگی نیست. خداوند به آن زرق و برق داده است تا رغبت پیدا کنیم و در آن زندگی کنیم و عمل نماییم.
⚡️زینتها را گذاشتند تا ببینند چه کسی #بندگی میکند. بندگی برخی به #صبوری است. بندگی برخی به #شکرگزاری است. ما نه صبوری میکنیم و نه #شاکر هستیم. قرار بود این زرق و برق، عاملی بشود که ما دلبستگی کوچکی پیدا کنیم ولی وابستگی پیدا کردیم.
💠 حضرت رسول گرامی (ص) فرمودند: ما را میآزمایند تا ببینند #عقل چه کسی بیشتر است و #ورع او از #گناه بیشتر است و سریعتر به #اطاعت کشیده میشود.
✳️ زینتهای زمین چیست؟ برای برخی #پول است. برای برخی #مقام است. برای برخی هم چیزهای دیگری است.
یکی دیگر از ابزارهای آزمون، اموال و اولاد است.
👈 این دو از زینتهای دنیاست، اما به قدری مهم است که جداگانه از آن یاد کردهاند. هر کدام از این دو امتهایی را زمین زده است.
💠 در سوره انفال آیه ۲۸ میفرماید: بدانید که داراییها و فرزندان شما ابزار آزمون شما هستند. اگر کسی از پس این دو امتحان بربیاید اجر بزرگی نزد خداوند دارد.
📍برای زینت _دنیا، اجر عظیم نگذاشتهاند؛ ولی اگر کسی از آزمون اولاد بربیاید اجر عظیم دارد.
📍آزمون برای #اهل_ایمان است. چون میخواهند #مؤمن واقعی را از مؤمن ظاهری مشخص کنند.
🖌 فرزند و مال، ثمره و #منفعت زندگی است. گرچه منافع مهمی هستند، ولی زودگذر هستند. پایدار نیستند. عُلقه انسان به فرزندش یک امر غریزی است. این علاقه در حیوانات هم هست. در روایات هم وقتی میخواهند مثال بزنند و بگویند اوضاع در #آخر_الزمان بسیار سخت است و باید مراقب اوضاع دینی خودتان باشید، میگویند مثل روباه که بچه خودش را میگیرد و از این سوراخ به آن سوراخ میرود، شما هم باید در آخرالزمان از این شهر به آن شهر بروید که بتوانید إنشاءالله دینتان را حفظ کنید. روباهی را مثال زدهاند که فرزندش را به دهان میگیرد و میرود. یعنی این #محبت در حیوانات هم وجود دارد. حس مالکیت هم یک امر غریزی است و در حیوانات هم وجود دارد. شما جنگ بین دو حیوان در حفظ حریم #ریاست را دیدهاید. پس این دو علقه، انکارنشدنی است. هم در حیوان هست و هم در انسان.
⭕️ اگر قرار باشد علاقه به فرزند و مال در انسان، متفاوت باشد باید بتواند از این دو بگذرد. اگر توانست موفق شده است و اگر نتوانست از چهارپایان کمتر است.
💠 در سوره منافقون آیه ٩ میفرماید: ای کسانی که #ایمان آوردهاید، فرزندان و اموالتان شما را از #یاد_خدا باز ندارند. اگر کسی با مال و اولادش از خدا دور شد، زیان کرده است.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۲
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5929355184244263847.mp3
28.12M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۳
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۳
✅ بر اساس #تعالیم_دینی، اولاد و مال ابزارهای #امتحان انسانها هستند.
🔸 به ما گفتهاند هر روز را به سه یا چهار بخش تقسیم کنید و یک بخش را برای به دست آوردن #روزی بگذارید.
👈 منظور این است که به این سه یا چهار سرفصل تقسیم کنید. نه اینکه حتماً هشت ساعت یا شش ساعت باشد.
📌 #رزق در لغت یعنی: چیزی که شما از آن بهره میبرید.
🔸صد میلیارد پول دارید، ولی یک پرس غذا خوردهاید. روزی شما همان غذایی است که خوردهاید. چون از بقیه اموالتان بهرهای نبردهاید. نام آن بقیهای که میماند مال است. مال، وبالی است بر عهده #انسان. راجع به آنچه خوردهاید سؤال نمیکنند. راجع به آنچه دارید سؤال میکنند. خدا کریمتر از آن است که بگوید چند پرس غذا خوردهاید؟ تنها سؤالی که میکند این است که #حلال خوردهاید یا نه.
⭕️ انسانها به دنبال بزرگترین خانه هستند. وقتی بزرگترین را گرفتند به دنبال لوکسترین هستند. لوکسترین را که گرفتند به دنبال تجملاتش میافتند. این رفتار، ریشه در #حرص دارد.
✅ چه کنیم که به رزق راضی شویم و دنبال مال نباشیم؟
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: از کسی تعجب میکنم که میداند خداوند روزی را تضمین کرده و آن را مقدّر و آماده نموده است و میداند هر چقدر هم #تلاش کند این مقدّر برای او اضافه نمیشود؛ ولی با این حال در به دست آوردن روزی #حریص است.
💠 در حدیث دیگری فرمودهاند: هرگز آن چیزی که برای تو نیست به تو نمیرسد. پس در کسب و کار میانهرو باش.
⭕️ انسانها در کسب و کار، مشتری همدیگر را میبرند. فکر میکنند جنگ است. نقشه میکشند که پیروز شوند. #رشوه میدهند. #کلاهبرداری میکنند. #حیلهگری میکنند. با این کارها روزی به دست نمیآید. با این کارها مال به دست میآید که باید در #قیامت برای آن جواب داد.
👈 قدیمیها این حرفها را میفهمیدند. مغازه را که باز میکردند وقتی روزی خود را به دست میآوردند، مشتری را سراغ بقیه مغازههایی میفرستادند که آن روز کاسبی نکردهاند.
🔸 یکی دیگر از ابزارهای امتحان، همین #زندهبودن ماست.
💠 در سوره ملک آیه ۲ میفرماید: خدا مرگ و زندهبودن را #خلق کرد تا شما را بیازماید و ببیند کدام یک از شما بهترین #عمل را دارد.
🔆 عمل بهتر، عملی است که منشأ آن، ترس از خدا باشد. برای اینکه شما به ترس از خدا برسید باید به #معرفت و #شناخت برسید. در دورهای که زنده هستیم باید به این شناخت برسیم. ما را خلق کردهاند تا به شناخت برسیم. اگر به آن شناخت نرسیم در #آزمون حیات و ممات رد شدهایم.
📎 عده بسیار زیادی، خدا را نمیشناسند، چه برسد به اینکه او را قبول داشته باشند. لازمه شناخت خدا، رسیدن به #خودشناسی است.
👈 به همین خاطر است که فرمودهاند: نافعترین دانش، خودشناسی است.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۳
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5942841531877558918.mp3
29.37M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۴
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۴
✅ چهارمین ابزار #امتحان، #مرگ و زندگی است.
👈 باید یک قدری راجع به مرگ صحبت کنیم، همان چیزی که همه ما از آن وحشت داریم و اصلاً حاضر نیستیم راجع به آن #فکر کنیم.
💠 امام صادق(ع) فرمودهاند: مرگ در مسیر زندگی انسانها قرار گرفته تا آنها #عمل انجام بدهند.
📌 فکر به مرگ است که انسانها را #بنده خدا میکند. اگر میبینید کسی بنده نیست به خاطر این است که به مرگ فکر نمیکند. لازمه فکر به مرگ این است که نباید به #دنیا وابسته شد. فکر به مرگ #محبت_دنیا را از بین میبرد.
💠 امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: بسیار یاد مرگ کنید در آن زمان که خواستنیهای دنیا سراغ شما میآید.
🔸آدمی #حریص و بر مبنای لذتطلبیِ بینهایت خلق شده است. وقتی این دو دست به دست هم بدهند هر چیزی را که ببیند میخواهد. خواستهها زیاد است، ولی رسیدن به همه آنها امکانپذیر نیست.
💠 امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: پیامبر همواره به اصحابش میفرمود: زیاد یادِ مرگ کنید چون مرگ از بینبرنده لذتهاست.
🔆 #یاد_مرگ، یک مسئولیت شخصی است. هر کس باید با خودش فکر کند. تصورتان این نباشد که هر کجایی به همه باید بگویید که مرگ هم هست. به دیگران کاری نداشته باشید و فقط به خودتان کار داشته باشید.
⭕️ اصل زندگی انسان، لذتطلبی است. #گناه هم که میکند بر مبنای لذتطلبی است. #عبادت هم که میکند بر اساس لذتطلبی است. ظهور و بروز لذتطلبی در انسان، بینهایت است. لذتطلبی باید کنترل شود. اگر قرار باشد مسیر لذتطلبی در دنیا و در امور مادی مصرف شود، انسان را زمین میزند؛ ولی اگر در امور معنوی مصرف شود اینطور نیست.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: کسی که زیاد به یاد مرگ باشد در دنیا به اندازه کفایتش راضی میشود.
💢 نباید بر اساس خواستهها زندگی کرد. بلکه باید بر اساس نیاز زندگی کرد. چیزی که خواستههای انسان را تعدیل میکند، یاد مرگ است. وقتی زلزله میآید همه مهربان میشوند و هر چه دارند را میبخشند. این به خاطر یاد مرگ است ولی چند روز بیشتر طول نمیکشد.
⚡️ از بین رفتن گناه، یکی دیگر از ثمرات یاد مرگ است.
💠 حضرت ختمیمرتبت (ص) فرمودند: بسیار یاد مرگ کنید که گناه را از بین میبرد و موجب زندگی زاهدانه در دنیا میشود.
✳️ #زهد چیست؟
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: اگر هنگام ثروتمندی یاد مرگ کنید، طغیانگری شما را از بین میبرد و اگر در حال #فقر یاد مرگ باشید، از زندگی راضی میشوید.
📍 اگر کسی یاد مرگ باشد هرگز به همسر و فرزندش ظلم نمیکند، چون میداند باید جواب هر ظلمی را بدهد.
💠 امام صادق (ع) در تفسیر زهد میفرمایند: زهد، کلید سربلندی #آخرت است. آزادی از آتش #جهنم است. ترک هر چیزی است که شما را از خدا بازمیدارد، آن هم بدون اینکه به خاطر از دست دادن آن، #حسرت بخورید.
🔆 خداوند مرگ را وسیلهای برای امتحان قرار داده است تا ما به زهد برسیم. اگر به زهد نرسیدیم یعنی یاد مرگ نیستیم و در #آزمون_الهی قبول نشدهایم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۴
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🌸 "... سلام بر شما ای امام رئوف ..."
✅ رأفت به ۳ دلیل از رحمت بالاتر و برتر است:
رأفت، بخشش و رحمتی است که بسیار زیاد است و حدّ و حصر ندارد.
رأفت، نصیب انسان گرفتار میشود.
رأفت، رحمتی است که نفس انسان آن را دوست دارد و در آن ذرّهای کراهت و ناپسندی وجود ندارد.
🌺 ولادت با سعادت امام رئوف، حضرت امام رضا علیهالسلام مبارک باد
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 بمناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع)
📖 امام هادی (ع) فرمودند: "هرکس حاجتی از خدا دارد، به زیارت جدم امام رضا (ع) برود، آنگاه چنین کند تا دعایش مستجاب شود: ...
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 برنامه مخاطب خاص / شبکه سه سیما
@Fares_ir
4_5954250670117750678.mp3
29.3M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۵
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۵
✅ #مرگ و حیات از ابزارهای #امتحان_الهی هستند. در جلسه گذشته، چگونگی آزمون مرگ را مفصلاً بیان کردیم. در این جلسه در رابطه با آزمون #حیات صحبت خواهیم کرد.
🔸 #انسان در زنده بودن، فرصت #فکر کردن راجع به خویشتن را دارد. وقتی انسان فکر نمیکند و #اندیشه ندارد، نمیتواند از فرصت زندگی و حیات استفاده کند.
⭕️اگر کسی در خودش فکر کند به این نتیجه میرسد که مجموعهای از احتیاجات است. اگر انسان به این نتیجه نرسد، #طغیان میکند.
👈 وقتی به #ادعیه مراجعه میکنیم این احتیاج را به زیبایی بیان فرمودهاند. حضرت زینالعابدین در #دعای_ابوحمزه_ثمالی احتیاج را در ابعاد مختلف انسانی بیان میکنند.
🖌 احتیاج، لازمه نقص است. موجودی که محتاج است، ناقص است. انسان فطرتاً از نقص بدش میآید و همواره به دنبال #کمال است. سیر از نقص به کمال، همان #سلوک_عملی است. پس باید برای #سلوک، نقصمان را پیدا کنیم و ببینیم نقصمان چیست.
✳️ انسان برای اینکه به سمت سلوک عملی حرکت کند، باید دو اقدام بکند:
🔸اقدام اول در حیطه #حکمت_نظری است. انسان باید ببیند نقصش چیست و این نقص چطور رفع میشود و بداند کمالش در چیست. انسان در این مرحله باید جزم پیدا کند.
🔸اقدام دوم در حیطه #حکمت_عملی است. انسان باید ببیند برای برطرف کردن این نقص باید چه کاری بکند. در این مرتبه باید به عزم برسد.
⭕️ خیلیها فکر میکنند همین چیزی که هستند خوب است. مشکل عمده ما همین است که به حالت موجود خودمان راضی هستیم. از خودمان راضی هستیم چون همیشه خودمان را با شمر و یزید مقایسه میکنیم و میگوییم ما از آنها بهتر هستیم. قبول. ما #امام معصوم را نکشتهایم؛ ولی آیا همه بدیهای عالم، کشتن امام است؟ همین که انسان نداند در چه منطقهای از خطا به سر میبرد، بزرگترین نقص است.
📌 انسان باید میان آنچه هست و آنچه باید باشد، در حرکت باشد.
👈 آنچه هست با #تفکر به دست میآید. آنچه باید باشد با عزم و جزم به دست میآید.
🔆 این سلوک #واجب است. واجب است انسان بشویم.
💠 در سوره ذاریات آیه ۲۱ میفرماید: آیا در #نفس خودتان نمینگرید؟
👈 دستور به #نفسشناسی میدهد. وقتی نفسمان را شناختیم تمام نقایص را میفهمیم. وقتی نقص را فهمیدیم به سوی کمال حرکت میکنیم.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: «کسی که #خودشناسی نداشته باشد از راه #نجات دور میشود و در گمراهی و نادانیها سرگردان میشود»
🔆 یکی از ابعاد انسان، جسم بودن اوست. در بحثهای طبیعیات میگویند جسم، حقیقتی است که دارای سه مؤلفه طول و عرض و عمق باشد. جسم، مکان را اشغال میکند. در این خصیصه بین ما و جمادات، هیچ تفاوتی وجود ندارد.
⭕️ بعضی از انسانها در #دنیا و در حالت جمادی توقف دارند.
🔆 فرصت حیات، فرصتی است که باید در آن از نقص به کمال برسیم. اگر به کمال رسیدیم از فرصت استفاده کردهایم و اگر نرسیدیم، فرصتسوزی کردهایم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۵
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴۸
✅ یکی از القاب مشهور امام عصر (عج)، مهدی است. مهدی هم به معنای هدایتکننده و هم به معنای هدایتشده و راهیافته است.
👈 این لقب، عام است و میتوان برای تمام معصومین استفاده شود.
🔸#شیعه اعتقاد دارد که مهدی، لقب یک فرد خاص است. او در سال ۲۵۵ به دنیا آمده و الآن در #غیبت به سر میبرد و منتظر #ظهور است. خروج خواهد کرد و زمین را از #عدل و داد پر خواهد کرد.
📌 #اهل_سنت اعتقاد دارند که منجی در #آخر_الزمان به دنیا میآید. یعنی یک روز یک نفر خواهد آمد و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. ولی به اینکه این شخص کیست و به دنیا آمده یا نه، #اعتقاد ندارند.
⭕️ برخی از #صوفیه میگویند اینطور نیست که در آخرالزمان یک نفر بیاید، بلکه در هر دورهای یک مهدی وجود دارد و مهم هم نیست که از نسل چه کسی باشد.
🔆 ما این #عقیده را هم نمیپذیریم. اعتقاد ما در مسئله مهدویت این است که گرچه لقب مهدی قابل انطباق بر همه دوازده امام است، اما لقب خاص پسر امام حسن عسکری (ع) است.
✅ ادله ما چیست؟
🔸 اینکه ما #منتظر باشیم که در آخرالزمان یک مهدی به دنیا بیاید، مستلزم این است که زمین خالی از #حجت باشد. روایات میگویند زمین هیچ وقت خالی از حجت نخواهد بود. از زمان حضرت آدم تا آخرین لحظه اینطور است.
🖌 روایات صادرشده از پیامبر اسلام (ص) مهدی را به چند شکل معرفی میکند:
👈 برخی روایات میگوید که مهدی از فرزندان عبدالمطلب است.
👈 برخی روایات میگوید قطعاً مهدی از نسل پیامبر (ص) است که با تعابیری چون: «از #عترت پیامبر است، از #اهل_بیت پیامبر است، از ذریّۀ پیامبر است، از فرزندان پیامبر است» معرفی شده است.
👈 برخی از روایت میگوید مهدی، مردی از فرزندان امیرالمؤمنین (ع) است.
👈 برخی روایات میگوید ایشان مردی از فرزندان حضرت زهرا (س) است.
🔹 لذا طبق این روایات، مهدی منطبق بر هر کسی نیست. بلکه شخصِ مشخصی است. این تعابیر از زبان پیامبر (ص) نقل شده است.
_______
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴۸، #مهدویت
@Fares_ir
4_5960812229094803674.mp3
32.33M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۶
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۶
✅ یکی دیگر از ابزارهای #آزمون و ابتلا، صحنه هستی است. خود هستی آزمون است.
💠 در سوره بقره آیه ۱۵۵ میفرماید: بی تردید شما را به چیزی اندک از ترس و گرسنگی و کاهش بخشی از اموال و کسان و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می کنیم و به کسانی که #صبر و استقامت میکنند #بشارت بده.
👈 اگر کسی بخواهد از این آزمون بیرون بیاید راهش استقامت است.
✅ ابزار دیگر آزمون، آزار دیدن در راه #دینداری است.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱۸۶ میفرماید: یقیناً در اموال و جانهایتان #امتحان خواهید شد، و مسلماً از کسانی که پیش از شما کتاب آسمانی به آنان داده شده و [نیز] از کسانی که #شرک آوردند، سخنان رنجآورِ بسیاری خواهید شنید، و اگر [در برابر آزار اینان] شکیبایی ورزید و [از تجاوز از حدود الهی] بپرهیزید [سزاوارتر است.] این اموری است که ملازمت بر آن درست است.
👈 استقامت یعنی صبوری و خوفپیشگی.
💠 امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: هنگامی که سختیها به اوج برسد، گشایش پیدا میشود.
⭕️ #دین_داری آسان نیست. اذیتتان میکنند. میگویند اُمّل. به زن چادری #توهین میکنند.
✅ یکی از ابزارهای آزمون، القائات #شیطان است.
💠 در سوره حج آیه ۵۳ میفرماید: [آزاد گذاشتن شبهه اندازی شیطان] برای این [است] که خدا آنچه را شیطان میاندازد برای آنان که در دلهایشان بیماری است و برای سنگدلان وسیله آزمایش قرار دهدتا آنچه شیطان القاء میکند را آزمون قرار بدهد.
👈 اگر بخواهیم از شر شیطان نجات پیدا کنیم راهش این است که بیماریهای #قلب را بشناسیم. در آزمونی هستیم که راه نجاتش را نمیدانیم.
📌 با لعنت کردن شیطان هم کار حل نمیشود؛ چون او با یک لعنت، صحنه را خالی نمیکند. اینطور نیست که یک بار القاء کند و برود. تا به مقصود نرسد رها نمیکند. به انبیاء هم حمله میکند، منتها زورش به انبیاء نمیرسد.
🔆 شیطان به دنبال چیست؟
💠 در سوره نساء آیه ۶۰ میفرماید: شیطان میخواهد آنها را به #گمراهی شدید بکشاند.
💠 در سوره نساء آیه ۱۱۶ میفرماید: خدا #گناه شرک را نمیبخشد. ولی اگر کسی به گناهی غیر از شرک مبتلا باشد ممکن است خدا او را ببخشد. اگر کسی برای خدا شریک قائل شود، قطعاً دچار گمراهی شدید شده است.
⭕️ از خودتان سؤال کنید آیا #مشرک هستید یا نه. اگر یک عروسی مختلطی باشد، شما میروید یا نه؟ میگویید اگر نرویم خویش و قوم ناراحت میشوند. این شرک است. خویش و قوم را در کنار خدا گذاشتهاید.
💠 در سوره نساء آیه ۱۳۶ میفرماید: ای کسانی که #ایمان آوردهاید؛ به خدا و پیامبر و قرآن و کتابهای آسمانی پیش از قرآن ایمان بیاورید. هر کس به خدا و فرشتگان و فرستادگان و #معاد #کفر بورزد، در گمراهی شدید افتاده است.
👈 قبول نداشتن کتاب آسمانی یعنی عمل نکردن به آن. اگر خداوند قرآن را آسمانی قرار داده، برای #عمل به آن است.
💠 در سوره نساء آیه ۱۶۷ میفرماید: کسانی که #کافر شوند و مردم را از راه خدا بازبدارند، گرفتار گمراهی شدید شدهاند.
⭕️ چقدر با عملمان #مردم را از #دین خدا دور کردهایم؟ بازداشتن از راه خدا، همین است. طوری رفتار کردهایم که مردم میگویند به هیئتیها دختر نده و از آنها دختر نگیر و با آنها معامله نکن. با دعوت غلطمان باعث میشویم مردم هم از راه بمانند و هم منکر صاحبان راه بشوند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۶
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5974168812881185868.mp3
31.03M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۷
✅ القائات شیطانی، #آزمون است.
💠 #هدف_شیطان این است که میخواهد موجودات را دچار #گمراهی شدید کند. [فاطر / ۶]
🔆 آن چیزی که از بیرون به جان #انسان ورود پیدا کند بدون اینکه انسان متوجه شود، القاء است. #فکر انسان را درگیر میکند. گاهی اوقات این القائات و خطورات که به ذهن و جان و #نفس انسان ورود میکند، انسان را دعوت به #خیر میکند. القائی که دعوت به خیر باشد الهام نام دارد. منشأ الهام خداست و انجام آن، توفیق است. گاهی القاء، یک ذهنیت منفی و دعوت به #شر است. منشأ این القاء، #شیطان است. این القاء، اغواست.
🔸اغواء در دو صورت عمل نمیکند که یکی از آنها #عاقل بودن است. انسان عاقل شش علامت دارد. کسی این شش علامت را نمیداند، ولی همه مردم ویژگی ماشینهایشان را میدانند و به آنها تسلط دارند ولی به خودشان نه.
دومین گروهی که شیطان مطلقاً نمیتواند با آنها کاری داشته باشد کسانی هستند که قلبشان پاک است.[سبأ/۲۰]
✳️ راهکارهای شیطان برای القاء چیست؟
🔸 حمله همهجانبه است. [اعراف/۱۶ و ۱۷]
🔸 لگام زدن است. [اسراء/۶۲]
🔸 امر کردن. [بقره/۱۶٩]
🔸 یکی از راهکارهای شیطان، وعید است. [بقره/۲۶۸]
🔸 مسّ کردن است. [اعراف/۲۰۱]
🔸 یکی از روشهای او، همزات است. [مؤمنون/٩۷]
🔸 #فریب یکی دیگر از راهکارهای شیطان است. [اعراف/۲۷]
🔸 یکی از شیوههای شیطان، زیبا جلوه دادن است. [محمد/۲۵]
🔸 گاهی شیطان گمراه میکند و در آرزوهای طولانی میاندازد. [نساء/۱۱٩]
🔸 ربودن #عقل انسان از راهکارهای شیطان است. [انعام/۷۱]
🔸 گاهی شیطان باعث فراموشکاری انسان میشود. [کهف/۶۳]
🔸 گاهی شیطان ایجاد #دشمنی میکند. [یوسف/۱۰۰]
🔸 گاهی با لشگرش میتازد. [اسراء/۶۴]
📌 با همه راههایی که شیطان دارد باید چهار نکته را بدانیم:
🔹 تسلط شیطان، همگانی نیست. [نحل/٩٩ و ۱۰۰]
🔹 حمله شیطان با هر وسیله و حربهای که باشد ضعیف است. [نساء/۷۶]
🔹 همه راهکارهای شیطان صرفاً دعوت است. در روز #قیامت همه به شیطان میگویند هر کاری که ما کردهایم تو باعث آن هستی. او هم از خودش دفاع میکند. [ابراهیم/۲۲]
🔹 دعوت #ابلیس به صورت #وسوسه است. بنابراین باید وسوسه را بشناسیم و راه مقابله با وسوسه را بدانیم. راه مقابله با وسوسه، راهاندازیِ #تفکر است. هر کسی به وادی فکر وارد شد، جلوی وسوسه را میگیرد.
🔆 همه این کارها سخت است. آدم شدن واقعاً سخت است. به قدری سخت است که علما میگویند محال است. واقعاً شبیه محال است.
👈 سختترین کار، گام اول است که انسان #اراده کند. باید از امام زمان(ع) بخواهیم تا به ما نگاه کنند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴٩
✅ یکی از مباحث و مسائل دوره #غیبت_کبری این سؤال است که چرا امام زمان (ع) غایب شده است.
📌 پیش از اینکه پاسخ این مسئله را بدهیم پنج نکته را بیان میکنیم:
🔸 #غیبت اختصاص به #امت_اسلامی ندارد و بسیاری از انبیاء و اولیاء و اوصیاء غیبت داشتند.
🔸 غیبت امام زمان (ع) از معدود مسائلی است که همه معصومین آن را مطرح کردهاند.
🔸 مراد از غیبت امام، #ظهور نداشتن است نه حضور نداشتن. یعنی امام دیده نمیشود، نه اینکه حاضر نیست.
🔸 ظهور نداشتن به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی.
🔸 اگر ما به این مسئله پاسخ میدهیم و ادلهای را مطرح میکنیم، پاسخهای ما درونگروهی است. یعنی پاسخ به کسی است که به #امامت حضرت مهدی (عج) و به حیات و زنده بودن او اعتراف دارد.
📎 این مطالب هیچکدام علت تامه نیستند. بلکه وجهی از وجوه غیبت امام هستند، نه اینکه بگوییم غیبت امام فقط و فقط به همین دلیل است.
✳️ #حکمت_غیبت را میتوان از دو نگاه #عقل و #نقل بررسی کرد.
🔸 روایاتی را از ساحت مقدس معصومین (ع) میخوانیم:
👈 برخی روایات میگوید غیبت، رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمیشود.
💠 عبداللهبنفضل هاشمی نقل میکند که امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب امر امامت، غیبتی دارد که گریزی از آن نیست. در این دوران هر باطلگرایی به تردید میافتد. گفتم: غیبت برای چیست فدای شما شوم؟ حضرت فرمودند: به خاطر دلیلی که مأذون نیستیم آن را بیان کنیم»
📍عبدالله اصرار میکند که حکمت غیبت را بداند. حضرت فرمودند: «به همان دلیلی که حجتهای الهی دیگر غیبت کردند. ولی وجه #حکمت در مورد حضرت ولیعصر بعد از ظهور خود او مشخص میشود مانند داستان خضر و موسی که همراه هم بودند، وقتی قرار شد از هم جدا شوند، دلیل سوراخ کردن کشتی و کشتن غلام و بازسازی دیوار باغ برای موسی روشن شد»
👈 دومین حکمت، #امتحان و #آزمایش خلایق است. مسئله امتحان و ابتلا و آزمایش، یکی از سنتهای الهی است.
💠 در سوره ملک آیه ۲ میفرماید: «خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر #عمل میکنید. او موجودی شکستناپذیر و بسیار آمرزنده است.»
📌 ابتلا و امتحان، سنتی است که برای جن و ملک و برای انبیاء (ع) بوده و برای امتها هم هست. یکی از حکمتهای غیبت حضرت ولیعصر (عج) مسئله #امتحان_امت است. خداوند کسانی را که قائل به امامت ایشان هستند، با این غیبت امتحان میکند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴٩، #مهدویت
@Fares_ir
4_5985652271235467771.mp3
25.26M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۸
✅ در جلسات گذشته، اهداف #خلقت را به دو بخش مقدّمی و عالی تقسیم کردیم. اهداف مقدّمی، مقدمهای برای رسیدن به مرتبه والاتر هستند و نباید در آنها توقف کرد. اهداف مقدمی سه بخش است که بخش اول یعنی #آزمون و #ابتلا را مفصلاً توضیح دادیم.
🔆 هدف مقدّمی دوم، #معرفت و #بندگی است. ما را خلق کردهاند تا به معرفت و #شناخت برسیم.
💠 در سوره طلاق آیه ۱۲ میفرماید: خداوند هفت آسمان و هفت زمین را خلق کرد. فرمان خداوند پیوسته میان آسمان و زمین نازل میشود تا بدانید؛ خداوند بر هر چیزی توانایی دارد و به همه آنچه خلق کرده است #علم دارد.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱۰۳ میفرماید: خداوند آیاتش را برای شما بیان میکند تا شاید راه را پیدا کنید.
👈 دلیل اینکه ما #هدایت نمیشویم و راه را پیدا نمیکنیم چیست؟ باید دلیلش را از خود قرآن بگوییم:
📌 قرآن کریم سیزده مانع را برای پِیبردن به نشانههای الهی و بهره گرفتن از آنها معرفی میکند که باید برطرف شود:
🔸اهل #فکر نیستیم.
💠 در سوره رعد آیه ۳ میفرماید: در این مسائل، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که اهل فکر هستند.
🔸#تعقل نمیکنیم.
💠 سوره رعد آیه ۴ میفرماید: در این امور، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که تعقل میکنند.
📍تفاوت تفکر و تعقل را باید در جای خودش مطرح کرد.
🔸صبار و شکور نیستیم.
💠 در سوره ابراهیم آیه ۵ میفرماید: در این امور، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که بسیار شکیبا و سپاسگزار هستند.
🔸هوشیار نیستیم.
💠 در سوره حجر آیه ۷۵ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست ولی برای آدمهای هوشیار.
🔸باید #اهل_ایمان بود.
💠 در سوره نحل آیه ۷۵ میفرماید: در آن مطلب، نشانههایی هست ولی برای اهل ایمان.
🔆 مهمترین مسئله در معارف دینی، #ایمان است. در آیات ابتدایی سوره بقره میفرماید: این قرآن، کتابی برای هدایت اهل تقواست. #اهل_تقوا کسانی هستند که به #غیب ایمان دارند و #نماز میگذارند و #انفاق میکنند.
⭕️ ما بدون اینکه ایمان به غیب را درست کنیم نماز میخوانیم. به همین دلیل است که تأثیری ندارد.
🔸باید شنونده بود.
💠 در سوره یونس آیه ۶۷ میفرماید: در این امور، نشانههایی هست ولی برای کسانی که میشنوند.
🔸باید #تقوا داشت.
💠 در سوره یونس آیه ۶ میفرماید: آنچه خداوند در آسمآنها و زمین آفرید، نشانه است منتها برای تقواپیشگان.
🔸باید اهل پندگرفتن شویم.
💠 در سوره نحل آیه ۱۳ میفرماید: در این امور برای مردمی که پند میگیرند، نشانه وجود دارد.
🔸باید صاحب خِرَد باشیم.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱٩۰ میفرماید: برای صاحبان #خرد، نشانههایی هست.
🔸باید جستوجوگر باشیم.
💠 در سوره یوسف آیه ۷ میفرماید: در داستان حضرت یوسف و برادرانش نشانههایی هست ولی برای کسانی که جستجوگر هستند.
🔸باید خردمند بود.
💠 در سوره طه آیه ۵۴ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست منتها برای خردمندان.
🔸دانشمندان از قرآن بهره میبرند.
💠 در سوره روم آیه ۲۲ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست منتها برای دانشمندان.
👈 منظور از دانشمند، دانشمندان حوزه علمیه و دانشگاه نیست بلکه منظور همان عربی است که با اصمعی برخورد کرد و از #قرآن بهرهاش را بُرد.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir