eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
310 ویدیو
74 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۶٩ ✅ ما را کردند تا به خدا برسیم. 💠 خداوند می‌فرماید: من گنج مخفی بودم. دوست داشتم شناخته شوم. پس خلایق را خلق کردم تا شناخته شوم. 🔸معرفت خدا علاوه بر اینکه است، لزوم نیز دارد. یعنی است. 👈 واجب عملی است که اگر ترک شود، عِقاب دارد. ⭕️ ممکن است برخی با خودشان بگویند ما به رسیده‌ایم. اینجاست که باید سراغ نشانه‌های معرفت برویم. شانزده آیه خواندم که برای رسیدن به معرفت چه آزمایش‌هایی سر راهمان است. اگر ما به خدا شناخت داشتیم، آرام بودیم. 🔆 حضرت موسی به نیل رسید. از آن طرف فرعون با لشکرش می‌آید تا آن‌ها را بکشد. هنوز نمی‌داند خدا می‌خواهد چه کند؛ ولی آرام بود. گفتند لشکر فرعون در راه است. گفت: «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی، پروردگار من با من است.» تا این جمله را گفت، به او شد: عصا را به آب بزن. 📌 اولین علامت معرفت خدا، ترس از خداست. 💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: هر کسی خداشناس‌تر باشد از خدا ترسان‌تر است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: تعجب می‌کنم کسی که خدا را می‌شناسد چطور ترسش از خدا بیشتر نمی‌شود. 👈 ترس از خدا یعنی شناخت خدا. همیشه ترسیدن یعنی بیشترین حد شناخت. ✳️ رهبران آسمانی ما در دعای سحرهای به خدا عرضه می‌کنند: «پروردگارا، این است جایگاه پناهنده به تو از آتش، این است جایگاه پناه‌خواه از تو از آتش، این است جایگاه دادخواه از تو از آتش، این است جایگاه گریزان به‌سوی تو از آتش، این است جایگاه کسی که از خطایش به تو بازگشته و به گناهش اقرار می‌کند و به‌سوی پروردگارش بازمی‌گردد، این است جایگاه بینوای تهیدست، این است جایگاه هراسنده پناه‌جو، این است جایگاه اندوهناک غمگین، این است جایگاه دلگیر افسرده، این است جایگاه غریب غرق شده، این است جایگاه ترسیده هراسان» ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۶٩ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵۰ ✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که از است و امامان اجازه ندارند آن را بیان کنند و این سرّ در دوران آشکار می‌شود. 👈 همچنین گفتیم غیبت، است. چون یکی از سنت‌های الهی، و است. یکی از امتحان‌های غیبت امام عصر (عج) است. 📌 ، یک امتحان درون‌گروهی و مختص است. چون فقط شیعه به این مسئله دارد. دیگران اصلاً به حقیقت اعتقادی ندارند تا بخواهند امتحان شوند. امتحان آن‌ها اصل امیرالمؤمنین (ع) بود. اما شیعه وقتی ولایت را پذیرفت، باید مبتلا به غیبت شود. در دوره غیبت، کسانی منحرف می‌شوند که سال‌ها سر سفره (ع) بوده‌اند. ⚡️ باید به پذیرش برسد. به همین دلیل باید غربال شود. اگر این اتفاق نیفتد، کربلای دیگری این بار برای امام عصر عج حاصل خواهد شد. رسالت حضرت مهدی (عج) جهانی است و باید غربال شوند. 🔸از زمانی که پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را معرفی کردند، قرار بود همین اتفاق بیفتد و جامعه به سمت برود. ولی جامعه دچار انحراف‌هایی شد که باعث گردید نهال خم شود. ائمه با رفتارشان فقط اصل مطلب را نگه داشتند. ولی پذیرش عمومی از بین رفت. چون تربیت‌ها علوی نبود. اگر وجود داشت، می‌توانستیم سلمان فارسی و ابوذر غفاری شویم. امام زمان به کسانی نیاز دارد که مانند آن‌ها پذیرش داشته باشند. استقرار عدالت نیاز به غربال دارد. 💠 ابن‌ابی‌یعفور می‌گوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم: چند نفر از عرب با امام زمان هستند. حضرت فرمودند: اندکی. گفتم: ولی کسانی که مشتاق این امرند، بسیار زیادند. حضرت فرمودند: مردم باید آزموده شوند و تمییز داده شوند و غربال گردند. در این غربال عده زیادی از مردم می‌روند. ⭕️ ثابت‌قدم بسیار کم است. به همین دلیل ما در دوران غیبت، وظایفی داریم که اگر آن‌ها را انجام بدهیم، کارمان درست می‌شود. پس انتظار، یک حالت خنثی نیست که بنشینیم. ما در دوره غیبت برای اینکه ریزش پیدا نکنیم، وظایفی داریم. این وظایف، عمل کردن است، نه خنثی بودن. 💠 در می‌خوانیم: اَینَ قاطِعُ حَبائِلِ الکِذبِ وَ الافتِراء ، کجاست باطل‌کننده دسیسه‌های و . 💠 پیامبر (ص) در دعای بسیار زیبایی می‌فرمایند: «اللّهم طَهِّر قَلبی مِن النّفاق ... وَ لِسانی مِن الكَذِبِ» خدایا؛ قلبم را از دورویی و زبانم را از دروغ پاک کن. 👈 رسالت امام زمان با وجود اتفاق نمی‌افتد. باید ناخالص‌ها از خالص‌ها جدا شوند. باید جامعه‌ای داشته باشیم که نقاب نداشته باشد. ✳️ چطور می‌شود را شناخت؟ 💠 پیامبر (ص) می‌فرمایند: سه خصلت است که اگر در کسی باشد، او منافق است هرچند بگیرد و بخواند و ادعا کند که است. کسی که در می‌کند. کسی که وقتی صحبت می‌کند، دروغ می‌گوید. کسی که وقتی وعده می‌دهد، می‌کند. 🔸امام زمان می‌خواهد این آدم را از بین ببرد. طول غیبت باعث می‌شود که این‌ها ریزش پیدا کنند. این‌ها همان جاهل‌هایی هستند که می‌گویند خدا به پیامبر و آل پیامبر توجهی ندارد. 👈 دروغ با طولانی شدن غیبت از بین می‌رود. یعنی کسانی که دورویی و دروغ دارند، غربال می‌شوند. _______________ حجةالاسلام و المسلمین گزیده جلسه ۵۰، @Fares_ir
@Fares_ir4_6005756944428567179.mp3
زمان: حجم: 26.57M
📚 | جلسه ۷۰ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۷۰ ✅ ، نشانه‌هایی دارد. 🔸اولین نشانه این است که از خدا می‌ترسند. 💠 حضرت زین‌العابدین (ع) فرمودند: کسی که خدا را بشناسد از او می‌ترسد. 👈 از مقامات و مربوط به کسانی است که در به سر می‌برند و می‌فهمند چه خبر است. ما یک ترس ممدوح داریم که اسم آن خوف است و یک ترس مذموم داریم به نام جُبن. نباید و داشته باشد امّا باید خوف داشته باشد. 🖌 خوف به معنای درد است. جایگاه این ترس، روح است. آتش گرفتن انسان و تألّم و سوزش قلب است. آتش به جان انسان می‌افتد، به سبب اینکه احتمال می‌دهد در آینده حادثه‌ای اتفاق بیافتد که منشأ از دست دادن نعمتی بشود. ⚡️ انسان سالک گاهی بر اثر متوجه می‌شود که خطراتی متوجه اوست منتها به اقتضای خداوند. اگر خداوند بخواهد با عدلش حساب و کتاب کند، خطراتی متوجه انسان است. ⚡️ گاهی هم نگران است مبادا در آینده دچار لغزش و شود و از دار نرود. 📌 این نگرانی را باید تا لحظه داشته باشیم چون تا آنجا دنبال گمراه کردن ماست. ما فکر می‌کنیم مسئله شوخی است. 👈 زبیر پسر عمه پیامبر بود. بعد از قضیه جزو دوازده نفر حامیِ امیرالمؤمنین بود و در مقابل سقیفه ایستاد و نکرد. این آدم بعد از بیست و پنج سال در در مقابل امیرالمؤمنین (ع) می‌ایستد و به هلاکت می‌رسد. عاقبت به خیر نشد. ⭕️ این‌ها پیامبر (ص) را دیدند. ما چه دیده‌ایم؟ ما یک داریم که بسیار شکننده است. چرا ترس عاقبت به خیری نداریم؟ 💠 امام صادق (ع) می‌فرمایند: اهل بین دو خوف زندگی می‌کنند؛ یکی ترس گناهی که در گذشته انجام داده و نمی‌داند خدا با این چه‌ کار می‌کند و عمری که هنوز مانده و نمی‌داند در این باقی‌مانده عمر خودش را با دست خودش به هلاکت می‌اندازد یا نه و جز ترس چیزی او را اصلاح نمی‌کند. 🔆 اگر این ترس را جدی بگیریم یعنی نسبت به خدا معرفت داریم. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۷۰ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 ✅ مشارکت در انجام و تدارک برای نیازمندان ♨️ به اطلاع همراهان گرامی که مایل به مشارکت در امر قربانی هستند می‌رساند با کمکهای نقدی واریزی شما، قربانی در روز عید قربان انجام می‌شود و گوشت آن بمناسبت ایام همراه با ۱۵ قلم دیگر شامل برنج، مرغ، روغن، تخم‌مرغ، رب، حبوبات، ماکارونی، قند، شکر و ... ، بین بیش از ۲۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش توزیع می‌شود. 📲 برای مشارکت در امر قربانی تا ظهر روز عید قربان، و برای مشارکت در تدارک بسته غذایی تا روز عید غدیر، فرصت دارید که از طریق درگاه ثابت و همیشگی زیر به هر میزان که تمایل دارید، کمک نقدی خود را به حساب بنیاد فارِس المؤمنین واریز نمایید. 👇 💳 https://idpay.ir/fares ❌ حتما در قسمت "شرح مبلغ واریزی" در درگاه، نوع کمک خود (قربانی، بسته غذایی و ...) را قید نمایید تا در همان مورد هزینه گردد. 🆔 @Fares_ir
🔴 خلافت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ ابَیّ بن کَعب، از اصحاب پیامبر (ص) و از کاتبان وحی بود. او در قرائت، گردآوری، تفسیر و آموزش قرآن و فقه تخصص داشت و از گروه هفتاد نفره انصار بود که در عقبه دوم با پیامبر (ص) بیعت کرد. او در غزواتی مانند بدر، احد و خندق همراه پیامبر (ص) بود. در دوره خلافت عثمان، به همراه زید بن ثابت، برجسته‌ترین اعضای هیأت ۱۲ نفره تدوین مصحف عثمانی بود. روایت شده که رسول اکرم او را سیدالانصار لقب دادند و هنوز زنده بود که مسلمانان او را سیدالمسلمین خواندند. ❇️ پس از رحلت رسول‌خدا (ص) در شمار اصحاب سرشناسی قرار داشت که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و به خلافت علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) روی آوردند. او در مقام احتجاج و آوردن دلیل، به ابوبکر گفت: ای ابوبکر! حقی را که خداوند برای غیر تو قرار داده، انکار مکن و نخستین کسی نباش که رسول خدا را در امر وصیّ و برگزیده‌اش نافرمانی کرده، از امر او سرمی‌پیچد. 🔹قیس بن سعد نقل مى‌کند: وارد مدینه شدم تا با یاران پیامبر (ص) ملاقات کنم. مخصوصا خیلى علاقه داشتم که ابىّ را ملاقات نمایم. وارد مسجد پیامبر شدم و در صف اوّل به نماز ایستادم. مردى را دیدم که نماز خود را تمام کرد و شروع به بیان حدیث نمود. گردنها به سوى او کشیده شد تا بیاناتش را بشنوند. او سه بار گفت: سران این امّت گمراه شدند و آخرتشان تباه شد، ولى من دلم به حال آنها نمى‌سوزد، بلکه به حال مسلمانانى مى‌سوزد که به دست آنان گمراه شدند. او ابىّ بن کعب بود که شاهد انحراف مردم از قطب اصلى رهبرى اسلامى بود و از این وضع رنج مى‌بردـ از او نقل است که گفت: روزى که پیامبر اسلام (ص) زنده بود و همه متوجّه یک نقطه بودند ولى پس از ایشان، صورتها به چپ و راست منحرف گردید. ✅ روزی یکى از انصار از ابى بن کعب پرسید: ابى! از کجا مى آیى؟ پاسخ داد: از منزل خاندان پیامبر (ص). او گفت: وضع آنان چگونه است؟ گفت: چگونه مى‌شود وضع کسانیکه خانه آنان تا دیروز محل رفت و آمد فرشته وحى و کاشانه پیامبر خدا بود، ولى امروز جنب و جوشى در آنجا به چشم نمى‌خورد و از وجود پیامبر (ص) خالى مانده است. این را گفت در حالىکه بغض گلویش را مى‌فشرد و گریه مجال سخن را به او نمى‌داد، به طورى که وضع او حضّار را نیز به گریه واداشت. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ عبد الله بن مسعود از صحابه پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام است. او ششمین کسی است که اسلام آورد. ابن مسعود از نخستین گروه مهاجران به حبشه بود. وی از مکه به مدینه مهاجرت کرد و در جنگ‌های بدر و احد حضور داشت. او از صحابه مورد احترام همه مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است. ✅ او می‌گوید: در آخرین روزهای حیات پیامبر خدا همراه ایشان بودم. به من فرمودند: گمان مى کنم که مرگم نزدیک شده است. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا ابوبکر را جانشین خود قرار نمی‌دهید؟ دیدم پیامبر از من روی گرداندند. فهمیدم که با او موافق نیستند. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا عمر را جانشین خود نمى‌سازید؟ باز از من رو گرداندند و فهمیدم که با او هم موافق نیستند. گفتم: اى پیامبر خدا! آیا على (ع) را جانشین خود نمى‌کنید؟ فرمودند: آری. همان است. سوگند به آنکه جز او خدایى نیست، اگر با او بیعت کنید و از او فرمان بَرید، همه شما را به بهشت، وارد مى کنم. ❇️ ابن ابى عاصم (به نقل از عبد الله بن مسعود) می‌گوید: پیامبر (ص) در آخرین روزهای حیات خود در تأیید شایستگی على (ع) برای سرپرستى مردم، فرمودند: آری، ولی نمى‌گذارند، و اگر مى‌گذاشتند، همه به بهشت مى رفتند. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ ابن ابى الحديد شاعر، ادیب و شارح نهج البلاغه قرن هفتم بود. او سنّی مذهب بود و در فقه، شافعی و در کلام، معتزلی بود. او می‌نويسد: خلیفه دوم افرادى را كه براى شوراى خلافت بعد از خود تعيين نموده بود، احضار كرد. وقتی حاضر شدند به آنان گفت: آمدید در حالیکه هريك شيطان نفسش به هيجان افتاده، به اميد آنكه خليفه شود. آنگاه پنج نفر از آنان را با ايراد و نقطه ضعفى که داشته، بدين گونه مخاطب قرار داد و معرفى کرد. 🔹به طلحه گفت: اما تو اى طلحه! مگر آن‌كس نبودى كه گفتى اگر پيامبر قبض روح شد زوجه‌هايش را به عقد همسرى درآوريم؟ چراکه خداوند هرگز محمد را از ما -براى همسرى- با دخترعموهايمان برتر قرار نداده است. پس از آن بود که خداوند با نزول آیه ۵۳ سوره احزاب، با مطرح نمودن اين موضوع، مردم را آزار و اذيت پيامبرش برحذر فرمود و براى هميشه ازدواج با همسرانش را ممنوع اعلام كرد. 🔹بعد خلیفه به زبیر گفت: و اما تو اى زبير! پس به خدا سوگند هيچ‌گاه، نه روز و نه شب نرمش نداشته‌اى و هميشه تندخو و خشن بوده‌اى. 🔹سپس خطاب به عثمان گفت: و اما تو اى عثمان! پس به خدا قسم سرگين اسب از تو بهتر باشد! 🔹به عبدالرحمن بن عوف نیز گفت: و اما تو اى عبد الرحمن! پس مرد عاجزى هستى كه قوم و دار و دسته خود را دوست دارى و به ديگران اعتنا نمی‌كنى. 🔹در نهایت به سعد بن ابی وقاص گفت: و اما تو اى سعد! پس همانا كه تو صاحب عصبيّت و فتنه هستى. 🔹 آنگاه عمر به على (ع) رو کرد و گفت: "و امّا انتَ يا على، فَوَ اللّه لَو وَزنَ ايمانَك بِايمانِ اَهلِ الأرضِ لَرَجّحَهُم" اما تو اى على! پس به خدا سوگند اگر ايمان تو را با ايمان اهل زمين بسنجند، ايمان تو بر آنها سنگينى كند و بچربد. 💢 امام على (ع) -بخاطر این برخورد خلیفه که به اقرار خودش بدترين افراد را به عضويت شورا درآورده و نقشه خليفه شدن پست‌ترین آنان را هم برنامه‌يزى نموده- از جای برخاستند و رفتند. در اين موقع خلیفه گفت: به خدا قسم من از موقعيت مردى آگاهى دارم كه اگر او را متصدى امر خود كنيد، شما را به راه راست خواهد برد. حاضرين مجلس گفتند: او كيست؟ گفت: همين كسى بود كه از بين شما برخاست و رفت. گفتند: پس چه چيزی مانع تصدى وى و واگذارى خلافت از سوی تو به او گرديده؟! (كه شوراى اين‌چنينى تشكيل مى‌دهى؟!) گفت: راهى براى انجام اين كار نيست. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
🔴 حضرت علی (ع) از نگاه اصحاب ✅ ابن عَساکِر، یکى از علماى برجسته و سرشناس اهل سنت در زمینه حدیث، رجال و تاریخ اسلام بود که در قرن ششم هجری زندگی می‌کرد. 🔹 او در کتاب تاریخ مدینه دمشق نقل کرده است که معاويه در سفر حج به مدينه رفت. در مجلسی که ابن عباس (پسرعموی پیامبر)، سعد بن ابی وقاص، و عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم) حضور داشتند شرکت کرد. پس از بحث و گفت گو با سعد بن ابی وقاص به او گفت: چرا حقِ من را از باطلِ دیگران، تشخیص ندادی و نشناختی؟ (منظورش این بود که من حق هستم و علی باطل است.) سعد پاسخ داد: من خودم شنيدم که رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمودند: "اَنتَ مَعَ الحَقّ، و الحَقَ مَعَک حَيثُ ما دار" ای علی! تو با حق هستی و حق با تو است، هركجا كه باشی. معاويه گفت: بايد برای اين ادعا شاهد بياوری. سعد گفت: امّ‌سَلَمه، همسر پيامبر حیّ و حاضر است و بدان شهادت می‌دهد. همه برخاستند و به خانه او رفتند. ام‌سلمه شهادت داد که رسول خدا (ص) اين حديث را در همین خانه خطاب به علی (ع) ايراد فرمودند. 💢 در اين موقع معاويه خطاب به سعد گفت: ای ابواسحاق! اکنون نزد من از تو پست‌تر کسی نیست، خود اين حديث را از رسول خدا (ص) درباره علی (ع) شنيده‌ای و از بيعت و همکاری با او سرپيچی و تخلف نموده‌ای؟! همانا اگر من اين سخن را از پيامبر (ص) شنيده بودم تا به هنگام مرگ، خادم علی (ع) بودم. _____________ 📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین @Fares_ir
پیامبر در غدیر فرمودند: من حجت را بر شما تمام کردم ... تا قیامت، پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان ابلاغ کنند. عید ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی (ع) مبارک باد @Fares_ir