eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.9هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
254 ویدیو
38 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 حضرت ابوالفضل(ع) در منابع اهل سنت ✅ حضرت عباس بن علی(ع)، مشهور به ابوالفضل، فرزند امام علی(ع) است. شرح واقعه کربلا در کتابهای اهل سنت به وفور ذکر شده است. فضائل حضرت نیز در ذیل واقعه کربلا آمده است. آنچه در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد جایگاه و شخصیت ایشان در منابع اهل سنت است. بایسته توجه است که تنها چند کتاب مورد بررسی قرار گرفته و اهم مطالب گزینش شده است. 🔹سقّای دشت کربلا نقل می‌کنند هنگامی‌که امام حسین(ع) در کربلا برای کودکان آب تقاضا کردند، حضرت عباس(ع) مَشکی برداشتند و همراه برادران خود، برای آوردن آب رفتند. برادران، پیش از حضرت کشته شدند و ایشان با تحمل سختی‌های فراوان، تلاش کردند تا مَشک پر شده را به امام حسین(ع) برسانند. از این رو حضرت ابوالفضل(ع) را سقّا نامیده‌اند و کنیه ابوقِربه (صاحب مَشک) را به ایشان اختصاص داده‌اند. 🔹اطاعت و شجاعت یک از نقل‎های اهل سنت اینست که عصر روز نهم، شمر بن ذی الجوشن به کنار لشکرگاه امام حسین(ع) آمد و فریاد زد: خواهرزادگان من کجایند؟ حضرت عباس(ع) و برادران ایشان سکوت کردند، امام حسین(ع) فرمودند: «هر چند شمر فاسق است اما پاسخش را بدهید که دایی شماست» پرسیدند: چه می‌خواهی؟ شمر گفت: «شما در امان هستید. اطاعت یزید بن معاویه را بپذیرید و خود را به کشتن ندهید!» حضرت عباس(ع) در پاسخ او گفتند: «دو دستت بریده باد ای شمر! لعنت بر تو و امانی که آورده‌ای. ای دشمن خدا! از ما می‌خواهی از برادر خود حسین(ع) فرزند فاطمه(س) دست برداریم و به طاعت لعنت شدگان گردن نهیم؟» 👈 شمر بن ذی‌الجوشن و حضرت ام‌البنین مادر حضرت عباس، هرکدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر داشت که حضرت ام‌البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» بودند. نتیجه اینکه حضرت امّ‌البنین نسبت فامیلی نزدیکی با شمر نداشته است و شمر با این سخن فریبکارانه‌ی خود می‌خواسته حضرت را به خود جلب کند و لشگریان حضرت اباعبدالله را متزلزل کند. اما حضرت عباس(ع) امان‌نامه شمر را نپذیرفتند و اطاعت از امام و شجاعت خود را به همگان نشان دادند. 🔹علمدار کربلا حضرت عباس(ع) علمدار لشکر امام حسین(ع) بودند. در روز عاشورا هنگامی‌که یکی از یاران امام حسین(ع) در حلقه محاصره دشمن گرفتار می‌شد، حضرت در نجات او خود را به خطر می‌انداختند و لشکر دشمن را متلاشی می کردند. حضرت عباس(ع) پیوسته جنگیدند تا در نهایت توسط لشکر ستمکار به شهادت رسیدند. هنگامی‌که امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) را در خون افتاده دیدند، فرمودند: «اکنون کمرم شکست و راه چاره بر من بسته شد» 🔹ارادت به امام حسین(ع) چند بیت از رجزهای حضرت عباس(ع) در کتاب‌ها نقل شده است که حضرت در حالات مختلف نظیر زمانی‌که آب را در دستان خود دیدند، این ابیات را بر زبان آوردند:  یا نَفس مِن بَعدِ الحُسین هونی / وَ بَعدُه لا کنتَ اَن تَکونی هذا الحسین شارب المنون / و تَشربین بارد المعین       اُقاتل القوم بقلب مُهتَد / اذب عَن سِبطِ النَبی اَحمد اَضرِبُكم بالصارم المُهنَد / حَتی تَحیدوا عَن قِتال سیدی   ای نفس، بعد از حسین زندگی ارزشی ندارد و بعد از او تو نباید باقی بمانی حسین لب تشنه در خطر مرگ است آنگاه تو می‌خواهی آب گوارا و خنک بنوشی؟ من اینک با قوم کافر با قلبی هدایت یافته در ستیزم، و از حریم فرزند پیامبر دفاع می‌کنم با شمشیر بّران بر سرهایتان می‌کوبم تا از نبرد با سرور من (حسین) کنار بروید ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت ولادت حضرت ابوالفضل (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها بمناسبت ولادت انــوار کــربــــلا سه‌شنبه ۲۴ بهمن
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 بمناسبت ولادت انــوار کــربــــلا 🌸 🗓 سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۷ 🔹مداحی : حاج حمید بهاری @Fares_ir 👇👇👇
4_5936189417810040635.mp3
9M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 بمناسبت ولادت انــوار کــربــــلا 🌸 🗓 سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5936189417810040645.mp3
22.73M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۷ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 بمناسبت ولادت انــوار کــربــــلا 🌸 🗓 سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5936189417810040647.mp3
13.89M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 بمناسبت ولادت انــوار کــربــــلا 🌸 🗓 سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🎤مداحی : حاج حمید بهاری 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
بخش پایانی رساله حقوق امام سجاد (ع) و توصیه حضرت
. 🔴 معرفی «رساله حقوق» امام علی بن حسین(ع) ✅ رساله حقوق، حدیثی طولانی از امام علی بن حسین(ع) مشهور به امام سجاد(ع) است که از سوی ابوحمزه ثمالی، شاگرد امام(ع) نقل شده است. این رساله به زبان عربی نوشته شده و به مجموعه ای از توصیه های حقوقی و وظایف انسان ها از جمله حقوق فردی، اجتماعی، خانوادگی و نظائر آن پرداخته است. 🔹بررسی مستندات این رساله رساله حقوق امام سجاد(ع) در منابع مختلف روایی آمده است که تفاوت‌های مختصری با یکدیگر دارند اما در اصول و عنوان‌های حقوق و متن آن، تقریبا یکسان هستند. محدثان بزرگی همچون شیخ صدوق (صاحب کتاب الخصال و من لایحضره الفقیه)، ابن شعبه حرانی (صاحب کتاب تحف العقول)، شیخ حرعاملی (صاحب کتاب وسائل الشیعه)، در کتاب‌هایشان رساله حقوق را از ابوحمزه ثمالی نقل کرده‌اند. 🔹محتوای رساله حقوقی که در این رساله آمده مجموعا ۵۰ حق و تکلیفِ انسان نسبت به خود و دیگران است که در هفت دسته کلی شمرده شده است: حق خداوند، حق نفس و اعضاء بدن، حق افعال عبادی، حق رعایا، حق خویشاوندان، حق برخی اصناف اجتماعی، و حق مالی. منظور از حق در این رساله صرفا حقوق واجب شرعی نیست بلکه احکام استحبابی، اخلاقی و عرفانی را نیز شامل می‌شود. علاوه بر آن حقوق مطرح شده در رساله منحصر به احکامی نیست که عدم رعایت آنها مستوجب گناه باشد. در واقع محتوای رساله حقوق، وظایف اخلاقی انسان را شامل می‌شود. 🔹اهمیت رساله این رساله جامع ترین منشور حقوقی در متون دینی دانسته شده که دربردارنده اهم حقوق الهی و وظایف اخلاقی است. امام سجاد(ع) در این رساله انواع حقوقی که مراعات آن بر انسان لازم است را دسته بندی می‌کنند. 🔹وضعیت نشر و شروح آن رساله حقوق برای نخستین بار با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) در پنجم شعبان ۱۴۴۱ قمری منتشر شد. رسم الخط این نسخه از رساله حقوق از قرآن شماره ۱۶ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منسوب به امام سجاد(ع) اقتباس شده است. بر این رساله شرح‌ها و ترجمه‌های متفاوتی نگارش شده است. تاکنون به زبانهای فارسی، انگلیسی، ارمنی، روسی، فرانسه، یونانی، پرتغالی، صربی، هندی و اردو نیز ترجمه و شرح نگاشته شده است. شروحی که به زبانهای مختلف بر رساله حقوق نوشته شده بیش از ۷۰ مورد، ترجمه های فارسی بیش از ۳۰ مورد و ترجمه‌های غیرفارسی بیش از ۲۵ مورد است. در این میان جوامع دانشگاهی نیز به رساله حقوق امام سجاد(ع) توجه بسیاری شده است و پایان‌نامه‌ها و مقالات متعددی با موضوعات متنوع پیرامون آن نگاشته‌اند. خواندن رساله حقوق امام سجاد(ع) به تمام انسانهای حق‌پژوه توصیه می‌شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت ولادت حضرت امام سجاد (ع) @Fares_ir
📣 جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها شب ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیارت آل‌یس: حاج حسین ارضی سخنرانی : استاد عـلــوی تهـرانی مداحی : حاج سیدمحمد قاضوی خیـابـان کـارگــــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها شب ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ از
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 در شب ولادت حضرت علی اکبر (ع) 🌸 🗓 سه‌شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۸ 🔹مداحی : حاج سیدمحمد قاضوی @Fares_ir 👇👇👇
4_5956565017540171138.mp3
9.92M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 در شب ولادت حضرت علی اکبر (ع) 🌸 🗓 سه‌شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 حاج حسین ارضی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5956565017540171140.mp3
24.21M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 در شب ولادت حضرت علی اکبر (ع) 🌸 🗓 سه‌شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5956565017540171141.mp3
13.12M
🔊 📚 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🌸 در شب ولادت حضرت علی اکبر (ع) 🌸 🗓 سه‌شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🎤مداحی : حاج سیدمحمد قاضوی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 شخصیت شناسی حضرت علی اکبر(ع) ✅ حضرت علی اکبر(ع) فرزند حضرت امام حسین(ع) و لیلی (دختر ابی مُره) در یازدهم شعبان در مدینه متولد شدند. حضرت شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) بودند و هرکسی آرزوی دیدار پیامبر(ص) را داشت به چهره ایشان می‌نگریست. ایشان اولین شهید از بنی‌هاشم در روز عاشورا بودند. درباره وقایعی که برای حضرت در روز عاشورا اتفاق افتاد و نحوه شهادت ایشان، مطالب بسیاری به رشته تحریر درآمده است. آنچه در کتابها کمتر بدان پرداخته شده، زندگی حضرت، پیش از واقعه عاشورا است. در متن زیر اشاراتی به این مهم خواهیم داشت. 🔹نام حضرت سیاست امویان مبنی بر لعن و ناسزاگویی نسبت به امام علی(ع) و از بین بردن هواخواهان امام(ع) و نیز علاقه بسیار امام حسین(ع) به پدرش، سبب شد تا سیدالشهداء(ع) نام فرزندان خویش را علی بگذارند. بنابر برخی نقلها امام حسین(ع) اسم سه پسر خود را علی گذاشتند که به ترتیب به علی اکبر، علی اوسط و علی اصغر معروف شدند. 🔹ویژگی‌های حضرت در منابع از حضرت علی اکبر(ع) با کنیه ابوالحسن و لقب اکبر نام برده شده است. صفاتی همچون: جوانی رشید، شجاع، راستگو، پاک و درستکار برای ایشان ثبت شده است. همچنین ایشان را وارث دو شجاعت بی‌نظیر دانسته اند؛ یکی شجاعت حیدری و دیگری شجاعت حسینی. فصاحت و بلاغت از دیگر ویژگی‌های حضرت است. در رجزها و جملاتی که از حضرت نقل شده، این مسأله قابل مشاهده است. به خاطر شخصیت معنوی و شجاعت ایشان، بسیاری از کوفیان در روز عاشورا از اینکه قاتل حضرت باشند، اجتناب می‌کردند. به حضرت علی اکبر(ع) صفت «ناری القُری» هم داده‌اند. در میان اعراب رسم بود کسی‌که در شبهای تاریک آتش می‌افروزد تا عابرین به وسیله آتش راه را پیدا کنند و به مقصد برسند، را ناری القری گویند. این صفت همواره منسوب به حضرت علی اکبر(ع) بود چرا که ایشان چراغ هدایت به سوی امام(ع) بود. 🔹خاندان و تبار حضرت منابع اشاره مستقیمی به اینکه حضرت دارای همسر و فرزند بوده‌اند، ندارند. بنابر دلایلی چند، ایشان را صاحب همسر و فرزند دانسته‌اند. در زیارتنامه ایشان آمده است: «صلّی الله علیکَ و علی عترتک و آل بیتک و آبائک و أبنائک؛ درود بر تو و خانواده و اهل تو، و پدران و مادران و فرزندانت». لفظ أبنا دلالت بر بیش از دو فرزند دارد. همچنین به دلیل آنکه کنیه ایشان ابوالحسن ثبت شده است، ایشان را صاحب فرزند می‌دانند. در مجلسی از امام رضا(ع) پرسیدند: «امام سجاد(ع) هم با دختر امام حسن مجتبی(ع) و هم با امّ‌ولد ازدواج کرد؟» امام(ع) فرمودند: «چنین نیست. امام سجاد با دختر امام حسن ازدواج کرد، و امَ‌ولدی که گفتی مربوط به علی بن حسین است که در کربلا به شهادت رسید و او را به عقد خود درآورد» 🔹خصومت معاویه در روایتی نقل شده است که معاویه از حاضرین در جمعی پرسید: «چه کسی در امر حکومت سزاوارترین است؟» مردم پاسخ دادند: لباس خلافت شایسته تو است. معاویه گفت: «نه چنین نیست. بلکه سزاوارتر برای خلافت علی بن حسین است که جدش رسول خدا است و شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی امیه (به دلیل انتساب مادربزرگ حضرت به امیه) و حُسن منظر و فخر و فخامت ثقیف (به دلیل انتساب مادر حضرت به قبیله ثقیف) در او جمع است» محققان دلایلی برای این سخن معاویه آورده‌اند. نظیر اینکه: ۱. قصد فریب افکار و آراء مسلمین را داشت تا بگوید خلافت مخصوص حسین بن علی نیست و از این راه بتواند حقی را برای بنی امیه ثابت کند. ۲. سعی در ایجاد تفرقه در جریان امامت بعد از سیدالشهداء(ع) داشت به همین جهت حضرت علی اکبر(ع) را مستحق امامت می‌دانست. ۳. اثبات سخاوت و بخشش در خاندان خود را نشان می‌داد. ۴. معاویه قصد داشت در ذهن مردم این مسأله را که جلوه دهد که جوانان نیز می‌توانند به خلافت برسند و بدین ترتیب راه را برای ولایتعهدی پسرش یزید هموار کند. بنابراین شخصی چون معاویه بدون دلیل، جوانی از بنی‌هاشم را نمی‌ستاید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) @Fares_ir
🌺 مجلـس احیـــاء شـب نیمــه شعبـان شـــنبـه ۵ اسـفنــد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰ تا ۱ بامداد دعای کمیل : حاج مصطفی سماواتی سخنــرانی و احیــاء : استـاد سیدمحمدباقر علــوی تهـرانی مداحی : حاج سیدمجید بنی‌فاطـمه خیـابـان کـارگـــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🌺 #اعلام_برنامه مجلـس احیـــاء شـب نیمــه شعبـان شـــنبـه ۵ اسـفنــد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰ تا ۱ بامداد د
🔊 🌸شب نیمه شعـبان | ۱۴۰۲🌸 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹دعای کمیل : حاج مصطفی سماواتی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۹ 🔹مداحی : حاج سید مجید بنی فاطمه @Fares_ir 👇👇👇
4_5969841972632884109.mp3
18.47M
🔊 🌸شب نیمه شعـبان | ۱۴۰۲🌸 📚 🎤 حاج مصطفی سماواتی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5969841972632884110.mp3
18.56M
🔊 📚 🌸شب نیمه شعـبان | ۱۴۰۲🌸 📖 موضوع : | جلسه ۹ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5969841972632884111.mp3
23.45M
🔊 🌸شب نیمه شعـبان | ۱۴۰۲🌸 📚 🎤 حاج سید مجید بنی فاطمه 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5969841972632884112.mp3
17.31M
🔊 🌸شب نیمه شعـبان | ۱۴۰۲🌸 📚 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 رفتار امام حسن عسکری(ع) در امر ولادت و غیبت امام زمان(عج) ✅ دوران امامت امام حسن عسکری(ع) مصادف با حکومت سه خلیفه عباسی و دوران آشفتگی و ضعف عباسیان بود. به جهت فشارهای عباسیان و سختگیری به امام(ع) و نیز آماده نبودن جامعه برای پذیرش امامت حضرت مهدی(عج)، مشیت الهی بر این قرار گرفت تا آخرین وصی پیامبر(ص) از نظرها غایب باشند تا وجود مقدسش از گزند حوادث مصون بماند. امام حسن عسکری(ع) با عنایت به شرایط موجود جامعه و جلوگیری از آسیب رسیدن به حضرت مهدی(عج)، در یک دوره خاص، موضوع ولادت ایشان را مخفی نگاه داشتند. اگر غیبت امام زمان(عج) ناگهانی اتفاق می‌افتاد، وضعیت بسیار سخت و غیرقابل تحملی برای شیعیان به وجود می‌آمد و ای بسا درک غیبت ایشان برای یاران حضرت هم مشکل می‌شد تا جایی‌که حتی ممکن بود در اصلِ وجود حضرت نیز شبهه به وجود آید. زمانی‌که مسأله غیبت حضرت بر سر زبانها افتاد، عباسیان مصمم شدند تا به هر طریق ممکن، راه امامت را برای شیعیان مسدود کنند. امام حسن عسکری(ع) از یک سو باید مراقبت از فرزند خویش را در نظر می‌داشتند و از سوی دیگر مراقب شیعیان می‌بودند تا از مسیر گمراه نشوند. امام(ع) با وجود حفاظت شدید و حصر، اقداماتی انجام دادند که به سازماندهی شیعه کمک شایانی کرد و جامعه را برای عصر غیبت آماده نمود. 🔹ظاهر نشدن امام(ع) در بین عموم مشکلات سیاسی و سختگیری‌هایی که حاکمان عباسی برای امامان شیعه(ع) ایجاد می‌کردند موجب نابسامانی در ارتباط‌گیری شیعیان با امامان(ع) می‌شد. امام عسکری(ع) نیز با توجه به این موضوع، و نیز برای مهیا نمودن ذهنیت مردم به امر غیبت، خود را از دیدگان پنهان می‌نمودند و جز ایامی که بنابر شرایط بیرون می‌رفتند و یا بنا به مصالحی اجازه ملاقات می‌دادند، ملاقات دیگری با مردم نداشتند. تا جایی‌که مورخان نقل کرده‌اند که «امام(ع) برای شیعیان خود ظاهر نمی‌شد و از پشت پرده با آنان سخن می‌گفت» 🔹پنهان کردن امر ولادت حضرت مهدی(عج) امام عسکری(ع) به یاران خود سفارش کرده بودند که ولادت حضرت مهدی(عج) را از مردم پنهان کنند و لذا زمانی‌که خبر ولادت را با نامه به یاران خویش رساندند در آن تأکید کردند که «این خبر باید نزد تو پوشیده بماند» در برخی از نقلها برای امام عسکری(ع) فرزندان دیگری همزمان با ولادت حضرت مهدی(عج) آمده است که پس از مدت کوتاهی از دنیا می‌روند و امام عسکری(ع) تولد فرزندان دیگر و وفات آنها را تدبیر پروردگار می­خواندند تا جان حضرت حجت(عج) در امان باشد. زمانی‌که یاران امام عسکری(ع) از ایشان درباره محل زندگی حضرت مهدی(عج) می‌پرسیدند، پاسخ می‌دادند: «من او را همانگونه که مادر موسی، فرزندش را به خدا سپرد آنجا که او را در تابوت نهاد و در رودخانه انداخت تا خدا او را نزدش بازگرداند، فرزندم را به خدا سپرده‌ام» برخی مورخان معاصر با توجه به روایات مربوط به ولادت حضرت مهدی(عج) چنین استنباط کرده‌اند که آن حضرت پس از تولد، به جهت در امان ماندن جان خویش به مدینه منتقل شده‌اند. در روایات منقول از امامان(ع) در امر ولادت حضرت مهدی (عج) به نکات و اسراری اشاره شده است که این مسئله را یکی از دلایل شناخت ایشان دانسته‌اند. 🔹طرح مسأله غیبت امام حسن عسکری(ع) در مراتب مختلف نسبت به طرح مساله غیبت حضرت مهدی(عج) اقدام کردند. در مجلسی فرمودند: «آگاه باشید که هرکس به ائمه بعد از رسول خدا اقرار کند، اما منکر فرزندم شود؛ مانند کسی است که به همه انبیاء الهی و رسولانش اقرار داشته باشد، اما نبوت رسول اکرم را انکار کند، زیرا اطاعت از آخرین نفر ما مانند اطاعت از اولین ماست و منکر آخرین نفر ما مانند منکر اولین ماست. آگاه باشید برای فرزندم غیبتی است که مردم در آن شک می کنند؛ مگر کسی که خدای تعالی وی را حفظ فرماید» و یا این سخن امام(ع) که فرمودند: «فرزندم محمد؛ او امام و حجت پس از من است؛ هر که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیت درگذشته است. آگاه باشید که برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند...» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین بمناسبت ولادت حضرت امام مهدی (عج) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #آداب_ورود_به_ماه_رمضان | جلسه ۲ ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه دوم 🔘در قنوت نماز عید فطر ۹ بار می‌گوییم: اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوى وَ الْمَغْفِرَةِ این بخش از قنوت تمجید خداوند است. اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامتا وَ مَزِیْداً روز فطر برای مسلمین عید است اما برای پیامبر و آل پیامبر ذخیره و شرف و کرامت و مزید است. بهره اهل بیت(ع) از ماه رمضان اینهاست اما بهره‌ی دیگران عید است، یعنی برگشت به سوی خداست. اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و اًن تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ و اَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ من را در آنچه خیر است که به محمد و آل محمد علیهم السلام داده‌ای داخل کن و از هرآنچه بدی است که ایشان را از آن خارج ساخته‌ای، خارج کن. این‌ بهره‌ی ماه رمضان است. اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ بهترین چیزهایی که بندگان صالح از تو خواسته‌اند را از تو درخواست می‎‌کنم. وَ اَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه عِبادُکَ الْصّالِحُونَ المُخلِصونَ و از آن‌چه که بندگان صالح مخلص به تو پناه بردند، من نیز پناه می‌برم. 🔺ما دو مشکل در این مسیر داریم: ۱. نگاه‌ درستی به ماه رمضان نداریم. ۲. برنامه‌ای برای ورود به ماه رمضان نداریم. 🔹اولین فرمایشی که می‌تواند بینش ما را نسبت به ماه رمضان تغییر دهد، خطبه‌ی رسول خدا در آخرین جمعه‌ی ماه شعبان است. حضرت در مقدمه‌ی ورود به رمضان می‌فرمایند: مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغرت به شما روی آورده است. برترین ماه‌ها، برترین روز‌ها، برترین شب‌ها و بهترین لحظات است. شما در این ماه مهمان خدا هستید و شایسته‌ی کرامت حضرت حق می‌شوید. شرحهای مختلفی برای این خطبه نوشته شده است. یک شرح آن، کتاب وظایف ما در ماه رمضان از جناب‌ آقای سیدحسین شیخ‌الاسلامی است. 🔹کلام دومی که به بینش ما کمک می‌کند، دعای چهل و چهارم صحیفه‌ی سجادیه امام زین العابدین(ع) است. ✅ به دو اثر ماه مبارک رمضان اشاره می‌کنم: ۱. ماه مبارک رمضان انسان را به بی‌نیازی می‌رساند. براساس قرآن کریم انسان نیازمند است. در سوره‌ی مبارکه‌ی فاطر آیه ۱۵ می‌فرماید: ای مردم! شما نیازمند بسوی حضرت حق هستید و خداوند علی اعلی بی‌نیاز است و تنها کسی است که ستوده شده است. این نیاز ما ذاتی است و خداست که می‌تواند ما را بی‌نیاز کند. رسول خدا فرمودند: ماه رمضان ماه خداست و بهار نیازمندان است. یعنی اغناء و استغناء ذاتی در ماه رمضان است. این بهره‌ای است که ما باید در ماه رمضان ببریم. ۲. انس بن مالک می‌گوید ماه رمضان رسید. پیامبر بر فراز منبر خطاب به مردم فرمودند: از چه چیزی استقبال می‌کنید و چه چیزی به سوی شما آمده است؟ گفتند: ‌وحی نازل شده؟ یا دشمن آمده و باید برای جهاد آماده شویم؟ حضرت فرمودند: نه! ماه رمضان وارد شده است. خداوند در شب اول این ماه، هرکسی‌که خانه خدا را قبله‌ی خود می‌داند و به آن اعتقاد دارد، می‌بخشد. کسی گفت: به‌به! (به مسخره) پیامبر عصبانی شدند و فرمودند: انگار برای تو سنگین آمد که خداوند تمام اهل قبله را می‌بخشد. گفت: نه به خدا! فقط در ذهنم این سؤال پیش آمد که خدا منافقین را هم می‌بخشد؟ حضرت فرمود: او‌ که کافر است، کافر از ماه رمضان هیچ بهره‌ای ندارد. بعد پیامبر از منبر پایین آمدند. منبر سه پله بود. از هر پله‌ی که پایین آمدند یک آمین گفتند. به پله‌ی اول که رسیدند بلندتر آمین گفتند و مردم هم شنیدند. انس جلو رفت و سؤال کرد: این آمین‌ها برای چه بود؟ فرمودند: جبرئیل آمد و گفت همه از ظرفیت این ماه استفاده می‌کنند مگر برخی افراد. خصوصیات آنان را گفت، من هم آمین گفتم. جبرئیل گفت: ۱. کسانی‌که نام مبارک شما برده شود و صلوات نفرستند. ۲. کسانی‌که والدین‌ خودرا درک کنند و اهل بهشت نشوند یعنی عاق والدین شوند. رسول خدا و امیرالمؤمنین علیهما السلام، ابو الاُمّه یعنی پدران امت هستند. مراقب باشم عاق ایشان نشویم. ۳. کسانی‌که ماه رمضان وارد شود و آمرزیده نشوند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه دوم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
📣 جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیارت آل‌یس: حاج حسین ارضی سخنرانی : استاد عـلــوی تهـرانی مداحی : حــاج محمــد رســتمی خیـابـان کـارگــــر شـمـــالــی بالاتر از ایستگاه مترو کارگر مسجـد حضـرت امیــــر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 🏴 مجلس عزاداری حضرت زینب (س) | ۱۴۰۲ 🎤 استاد علوی تهرانی 📖موضوع : #آداب_ورود
. 🔴 آداب ورود به ماه رمضان 📝 گزیده جلسه سوم 🔘 رسول خدا در آخرین جمعه‌ی ماه شعبان فرمودند شما در این ماه مهمان خدایید. امیرالمؤمنین علی(ع) در اولین روز از ماه رمضان در خطبه‌ای فرمودند: روزه‌دار! در امر خودت اندیشه کن که تو در این ماه مهمان خدا هستی. ✅ ما به کدامین حقیقت‌مان مهمان خدا هستیم؟ فرزند مرحوم آیت الله غروی اصفهانی در مقاله‌ای درباره ماه رمضان نوشته است: بدان این مهمانی، پذیرایی از جسم نیست و بدن تو به این مهمانی دعوت نشده است. چرا که تو در ماه رمضان در همان خانه‌ای ساکن هستی که در ماه شعبان نیز ساکن بودی و غذای تو همان غذاست که در ماه شعبان می‌خوردی و در ماه‌های دیگر سال می‌خوردی با این تفاوت که در روز‌های این ماه از خوردن آن منع شده‌ای. پس جسم تو دعوت ندارد بلکه روح توست که مهمان این ضیافت است و به منزل و غذایی دیگر دعوت شده که روحانی و هماهنگ با روح توست. دعوت به ماه رمضان دعوت به بهشت است و غذای این مهمانی نیز از نوع غذای های بهشتی است. هر دو مهمان‌خانه‌ی خدا هستند، لیکن نام مهمان‌سرا در این‌جا ماه رمضان است و نامش در آن‌جا غرفه‌‌های بهشتی ... بهره‌ی از رمضان، خود را در بهشت دیدن است. شراب طهور در زندگی دنیا، محبت خداست و بهترین وقتی‌که برای فراهم ساختن آن مغتنم است همین ضیافتی است که ساقی‌اش همان میزبانش است. هرگز مپندار که تعبیرات این بنده، خیالات شاعرانه یا شطحیات صوفیان افراطی است. هرگز مباد که از زبان قرآن و حدیث فراتر بروم یا در اعتقاداتم از آن‌چه خداوند و پیامبر به آن‌ گفته و فرمان داده پیش‌تر بروم. 🔹ما با قلب‌مان به سوی خدا دعوت شده‌ایم این سیر، روحانی است نه جسمانی، و این سیر در قلب است. امام صادق(ع) فرمودند: حریم الهی قلب توست و در این حریم الهی غیر از خدا کسی را راه نده. جناب داوود به حضرت حق عرض می‌کند: خدایا تو پادشاه عالمین هستی، گنج‌خانه‌ات کجاست؟ خداوند فرمود: من گنج‌خانه‌ای دارم بزرگ‌تر از عرش، وسیع‌تر از کرسی، خوشبوتر از بهشت، زیبا‌تر از عالم ملکوت. زمینش معرفت و دانش، آسمانش ایمان، خورشیدش شوق و رغبت، ماهش عشق، ستارگانش خاطرات الهی، ابرش عقل، بارشش رحمت، ثمراتش اطاعت و نتیجه‌ی آخرش حکمت است. چهار در دارد: العِلمُ وَ الحِلمُ وَ الصَّبرُ وَ الرِّضا. بدانید آن گنج‌خانه‌ی من، قلب است. 🔹مانع بزرگ قلب، گناه است امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: چشم‌ها خشک نمی‌شود مگر بخاطر قساوت قلب، و قلب‌ها سخت نمی‌شود مگر بخاطر گناهان زیاد. اما دلیل کثرت گناه چیست؟ دو عامل گناه، شیطان و دنیا هستند. عیسی بن مریم فرمود: زیادی گناه بخاطر محبت دنیاست و این محبت رأس همه گناهان است. یک موقع قلب انسان ترکش می‌خورد (ترکش گناه) ولی یک موقع قلب منهدم می‌شود. ترکش، کار شیطان است ولی انهدام، کار دنیا است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: هربار شخصی مرتکب گناهی شود، نقطه‌ی سیاهی در قلب حاصل می‌شود، اگر توبه کرد، لکه‌ی سیاه از بین می‌رود اما اگر بیش‌تر گناه کرد، لکه‌ی سیاه بیش‌تر می‌شود تا این‌که تمام قلب را می‌گیرد. این‌جاست که انذار کنی یا نکنی هیچ فرقی نمی‌کند و اصلا سعادتمند نمی‌شود. 🔹راه نجات، توبه است. مرحوم آیت الله العظمی محمدتقی آملی می‌نویسد: آیا توبه‌ی شخص توبه کننده مقبول حتمی و صحیح است و آیا عقاب آن شخص تائب، نیکو یا قبیح است؟ ... مادامی‌که چرک معصیت به مغز روح فرو نرفته و ظلمت کفر، نور ایمان را زائل نگردانیده، می‌توان روح را به حمام توبه برد و با آب تضرع و زاری به درگاه ایزدی و صابون استغفار و معذرت‌خواهی او را شستشو داد تا رفع کثافات و نجاسات شده و بصورت اولیه خویش برگردد. پس نزد عقل واضح است چون به این طریق شستشو داده شد، البته توبه به درگاه حضرت احدیت مقبول واقع خواهد شد. اما چقدر فرق است بین توبه‌ی قلب و گفتن استغفار به زبان. ولو این‌که این گفتار این ذکر هم بسیار نافع است لکن یک مرتبه با زبان دل توبه کردن بهتر است از صدها هزار استغفار به زبان بی‌توجه قلب. و باید کاری کرد که دل و زبان یکی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه سوم | جلسات هفتگی ۱۴۰۲ مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: آداب ورود به ماه رمضان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
📣 #اعلام_برنامه جـلسـه هفـتـــگی ســـه‌شنبـــه‌ها سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ از سـاعـــت ۱۹ تـــا ۲۱ زیا
🔊 ✅ جلسه هفتگی سه‌شنبه‌ها | ۱۴۰۲ 🗓 سه‌شنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸مسجد حضرت امیر (ع) 🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی 🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖موضوع : | جلسه ۱۰ 🔹مداحی : حاج محمد رستمی @Fares_ir 👇👇👇