eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
310 ویدیو
74 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
@Fares_ir4_5805373608851149618.mp3
زمان: حجم: 20.34M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت دعای مشلول 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
@Fares_ir4_5805373608851149619.mp3
زمان: حجم: 24.2M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
@Fares_ir4_5805373608851149620.mp3
زمان: حجم: 3.79M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         شنبه ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۰ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیستم ✅ یکی از ویژگی‌های ضد ارزش در انسان، بی‌تابی است که در قرآن به جَزَع تعبیر شده است. در سوره معارج‌ آیه ۲۰ می‌فرماید: إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا چون بدی به انسان برسد بی‌تابی می‌کند. جزوع بر وزن فعول و صیغه‌ی مبالغه است که شدت بی‌تابی را بیان می‌کند. جزع در مقابل سختی مطرح می‌شود. انسان وقتی با مصیبتی مواجه می‌شود جزع می‌کند. شروع به گریه‌ می‌کند اما صرف گریه کردن جزع نیست. بلکه شیون و زاری همراه با اعتراض به قضا و قدر، جزع است. جزع ناشی از جهل است و جهل نقطه‌ی تفریط نفس ناطقه است. انسا‌ن چون غالبا نسبت به حکمت سختی‌ها غافل است، اعتراض می‌کند. چون نمی‌داند که این سختی‌ چقدر می‌تواند او را در سیر تکاملی بالا ببرد. ❇️ فطرت انسان خداجو است. فطرت انسان در اثر دو چیز شکوفا می‌شود: ۱. مواجه شدن با سختی‌ها ۲. زهد اگر فردی، کسی را از دست داد و برای او گریه کرد به معنای دور بودن از مراتب توحید نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند: زمانی‌که ابراهیم پسر پیامبر از دنیار رفت، پیامبر فرمودند: ابراهیم! ما برای تو محزونیم ولی صابر هستیم. قلبم می‌سوزد و اشک در چشمم جاری می‌شود اما حرفی نمی‌زنم که خدا راضی نباشد. ✅ صفت نکوهیده‌ی دیگر در انسان این است که به جهت بهره‌مندی از نعمت‌های دنیا دچار غرور بی‌جا، و به جهت از دست دادن آن دچار یأس و ناامیدی ناروا می‌شود. در سوره فجر آیات ۱۵ و ۱۶ فرمود: انسان زمانی‌که پروردگارش به جهت آزمایش او را اکرام می‌کند و به او نعمت می‌دهد، می‌گوید خدا مرا گرامی داشت. (دچار غرور می‌شود) و زمانی‌که در جهت آزمون و آزمایش برای او روزیش را تنگ می‌کنیم می‌گوید خدا من را خوار کرد. ▫️هر دو حالت بودن یا نبودن نعمت، امتحان است اما انسان نسبت به این دو ماده‌ی امتحانی جهل دارد. پس غرور بی‌جا و یأس ناروا در اثر جهل است که حد تفریط قوه‌ی عاقله است. غرور، آرامش و سکون نفس به چیزی است که در زندگی آمده و به‌واسطه‌ آن آرام می‌شود. آن چیز، مطابق هوای نفس است و با خواسته‌های درونی مطابق است و این توافق به‌واسطه‌ی خدعه‌ی شیطان ایجاد شده است. 💠 مواردی که باعث غرور می‌شود بسیار است. ما به دو مورد اشاره ‌می‌کنیم: ۱. انسان گنه‌کار و رحمت الهی خداوند فرمود: رَحمَتی وَسِعَت کُلَّ شَیء شیطان در بین همه‌ی صفات خدا، رحمت او را برجسته می‌کند تا انسان از این رحمت سوء استفاده کند. ۲. سیادت و اصل و نسب سیادت نسب پیامبر است، اما ممکن است فرد از آن سوء استفاده ‌کند. سیادت و نسب پیامبر یک واقعیت است در حالیکه خداوند نسبت به پسر نوح فرموده: لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ؛ ای نوح! به یقین او از خاندان تو نیست، او دارای کرداری ناشایسته است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: این‌‌که من ولایت علی(ع) را داشته باشم برای من برتر از آن است که فرزند علی(ع) باشم. چون این ولایت واجب است، اما این نسب فضیلتی است که خدا به من داده است. 💠 از اقسام غرور، غرور عالم، عابد، ذاکر و ثروتمند می‌باشد. قرآن کریم می‌فرماید زندگی دنیا جز اسباب فریب نیست. در سوره‌ لقمان آیه ۳۳ می‌فرماید: دنیا مغرورتان نکند و به خدا هم مغرور نشو. قرآن یک مرحله بالاتر می‌رود و می‌گوید: عده‌ای هستند وقتی مال دنیا به آن‌ها می‌رسد دچار فَرَح می‌شوند. در سوره‌ هود آیات ۹ و ۱۰ فرمود: ما رحمتی را به بنده می‌دهیم و بعد از مدتی از او می‌گیریم، دچار ناامیدی و ناسپاسی می‌شود و دوباره نعمت را به او می‌چشانیم، می‌گوید که سختی‌ها از من دور شد و حالت مغرورانه‌ی شاد و خودستایانه می‌گیرد. 🔹انسان موحد معتقد است حوادثی که در جهان پیرامون او پیش می‌آید، خداوند قبلا مقدر کرده است لذا برای خودش در به‌دست آوردن آن نقشی قائل نیست. البته توجه کنید خدا سناریو نمی‌نویسد تا بشر در آن فیلم نقش بازی کند بلکه خداوند در علم خویش که قبل از خلقت است، نوشته که ما در چه زمانی چه‌کاری را انجام می‌دهیم، نه این‌که آن‌چه را آن‌جا نوشته، اجرا کنیم. لذا رفتار براساس اختیار بشر است و از او سر می‌زند و خداوند آن را قبلا دانسته و نوشته است. انسان موحد چون می‌داند همه چیز دست خداست، در به‌دست آوردن و از دست دادن نعمت، تکلیف‌مدار است ولی غیرموحد تکلیف ندارد، خودباختگی و خودشیفتگی دارد. در سوره حدید آیات ۲۲ و ۲۳ فرمود:‌ هیچ سختی در زمین و در مورد شما نیست مگر این‌که در کتابی نوشتیم قبل از این‌که این حوادث پیش بیاید. این برای خدا آسان است. انسان باید در از دست دادن نعمات دنیا، دچار یأس و ناامیدی نشود و در رو آوردن نعمات در دنیا مغرور نشود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۰ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
@Fares_ir4_5805368016803730740.mp3
زمان: حجم: 28.57M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هفتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۱ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و یکم ✅ یکی دیگر از صفات نکوهیده‌ی انسان از منظر قرآن، جدل است. جدل، مبارزه‌ در حیطه‌ی گفتار و مبارزه‌ی کلامی است. قرآن در سوره کهف آیه ۵۴ به این حقیقت اشاره کرده است: ما برای هدایت انسان‌ها در این قرآن مثل های متعدد زدیم، به‌خاطر این‌که انسان بیش از هر چیز مجادله می‌کند. ▫️پدید آمدن همیشگی فرقه‌های مختلف، هنر اهل جدل است. 💠 جدل به معنای نزاع گفتاری است به انگیزه‌ی غلبه‌ی بر دیگری در عموم مسائل از جمله مسائل اعتقادی و دینی. ❇️ دو انگیزه‌ برای جدل وجود دارد: جدل یا الهی است یا شیطانی. 🔹جدل به انگیزه‌ی الهی یعنی گفتگویی که در مسیر اعتقاد انجام می‌شود و برای خدا است. اما خطر این جدل اینست که هرکسی فکر می‌کند باید جدل را انجام بدهد. حتی این جدل مثبت را همه نباید انجام دهند. در سوره حج آیه ۳ فرمود: گروهی از مردم هستند برای خدا بدون هیچ علم و دانشی به مجادله می‌پردازند و از هر شیطان سرکشی پیروی می‌کنند. یعنی دفاع بدون تخصص از دین، پیروی از شیطان است. مجادله، حد تفریط قوه عاقله است و به حسب عملکرد و ابزارش چون می‌خواهد غلبه کند، حد افراط قوه غضبیه است. ✅ دستوراتی که در جدال الهی داریم: ۱. سوره عنکبوت آیه ۴۶: با اهل کتاب جز به طریقی که نیکوتر است مجادله نکنید. ۲. سوره‌ نحل ۱۲۵: با روش نیکوتر با آن‌ها مجادله کن. ۳. نتیجه‌ی جدال الهی در سوره مائده آیه ۳۲ آمده: اگر یک نفر را وصل کنی، انگار همه را وصل کردی. (و به طور منطقی اگر یک نفر را جدا کردی، انگار همه را از بین بردی) ▫️گاه موضوع جدال مفید است، گاه بی‌فایده. گاه مخاطب آماده‌ی پذیرش است، گاه مخاطب لج‌باز است. گاه موضوع مجادله قابل فهم است، گاه قابل فهم نیست. ❇️ جدال به سه شکل است: ۱. گاهی جدال‌کننده در بحث با دیگران به خشونت و درشتی سخن می‌گوید و توهین می‌کند. در این صورت حتی اگر طرف مقابل جاهل یا دچار شبهه باشد، و جدل‌کننده نیز با انگیزه‌ی الهی بخواهد آن شبهه را از ذهن او بزداید، با این برخورد تند مانع از رسیدن طرف مقابل به حقیقت می‌شود. به این می‌گویند جدال قبیح. ۲. گاهی شخص جدال کننده در سخن گفتن بسیار آرام و نرم است و با وفق و مدارا می‌کوشد تا طرف مقابل را قانع و از عقیده‌ی باطل دور کند. این، همان جدال احسن است که خدا در قرآن می‌‌فرماید: اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۳. گاهی جدلی است که حالت معمولی دارد. جدل کننده در این حالت به مخاطب خود توهین نمی‌کند و او را از خود نمی‌رنجاند و البته با نرمی و حوصله هم با او جدل نمی‌کند. توهین نمی‌کند ولی بحث را قطع می‌کند. به این می‌گویند جدل حسن. 🔹جدل به انگیزه شیطانی یعنی تمام انگیزه‌ها، انگیزه‌های شیطانی است. زمانی‌که شخص می‌کوشد، برتری خود را به دیگری اثبات کند و اصلا کاری ندارد موضوع اثبات شود یا نه، انگیزه‌ی نفسانی و شیطانی را دنبال می‌کند. این انگیزه می‌تواند حالات گوناگونی داشته باشد: گاه شخص می‌خواهد طرف مقابل را به ذلت بکشاند یا همه بفهماند که خیلی باسواد است. شخصی به امام حسین(ع) عرض کرد: می‌شود با هم مباحثه کنیم؟‌ حضرت فرمودند: اگر مسئله‌ی دینی داری برو دنبالش، ولی من در مناظره‌ی شیطانی شرکت نمی‌کنم. حضرت بحث نکردند چون برای ایشان معلوم بود طرف مقابل دنبال معارف دینی نیست. لذا حضرت فرمودند: شیطان آدمی را وسوسه می‌کند و در گوشش آرام می‌گوید با مردم در دین مناظره کن تا گمان نکنند تو نادان هستی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۱ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
🔊 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه 🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی 📖 موضوع : | جلسه ۲۳ @Fares_ir 👇👇👇
@Fares_ir4_5807619816617416712.mp3
زمان: حجم: 20.54M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 حاج مصطفی سماواتی         قرائت مناجات حضرت امیر ع در مسجد کوفه 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
@Fares_ir4_5807619816617416713.mp3
زمان: حجم: 24.2M
🔊 📚 📖موضوع : | جلسه ۲۳ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
@Fares_ir4_5807619816617416714.mp3
زمان: حجم: 2.09M
🔊 📚 ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🎤 استاد علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۲۲ ✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان 🗓 شب
. 🔴 انسان از نگاه قرآن 📝 گزیده جلسه بیست و دوم ✅ از صفات نکوهیده‌ی انسان براساس آیات قرآن، رویگردانی از دعا است. در حالت سختی که آدمی اهل دعا می‌شود ولی اگر شدائد نباشد و شرایط عادی باشد، انسان اهل دعا نمی‌شود. 💠 دعا، کلامی است که باید دلالت بر ارتباط قلبی بین بنده و خدا کند. اگر این ارتباط باشد دعا مستجاب است. همین ارتباط قلبی است که ارزش دارد و به انسان ارزش می‌دهد. در آیه ۷۷ سوره فرقان می‌فرماید: بگو اگر دعای شما نبود، به شما اعتنائی نمی‌کردم. در سوره بقره ۱۸۶ می‌فرماید: وقتی بندگان من درباره‌ی من از تو سوال کردند که خدا کجاست؟ بگو نزدیک است، و آن‌چه را که دعا کننده می‌خواهد زمانی‌که دعا می‌کند، اجابت می‌کند. ❇️ خدا در آیاتی می‌فرماید در همه‌ی حالات من را بخوانید: ۱. سوره غافر آیه ۶۰: بخوانید مرا تا خواسته‌ی شما را اجابت کنم. ۲. سوره اعراف آیه ۵۵: بخوانید پروردگارتان را در آشکار و نهان. ۳. سوره کهف آیه ۲۸: پروردگارشان را می‌خوانند صبح و شام. ۴. سوره سجده آیه ۱۶: پروردگارشان را می‌خوانند با بیم و امید. (امید جایی است که آدمی خوشحال است و بیم آن‌جایی است که آدمی ناراحت است) ۵. سوره‌ عنکبوت آیه ۶۵: مشرکان وقتی سوار کشتی می‌شوند و وقتی گرفتار طوفان و امواج می‌شوند، خدا را با اخلاص می‌خوانند. ما آن‌ها را نجات می‌دهیم به سوی خشکی. ۶. سوره نمل آیه ۶۲: وقتی درمانده‌ای به پیشگاهش به دعا برخیزد، کیست که غیر از او کشف سوء بکند؟ 💢 دعا ظهور این آیه است: یا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ. یعنی بشر بیچاره‌ است نسبت به حضرت حق. فقر و احتیاج به سوی خدا را دائما باید گفت نه فقط موقع گرفتاری. 🔹فرمایشات اهل بیت درباره دعا رسول اکرم می‌فرمایند: باشرافت‌ترین بندگی، دعا است. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: گرامی‌‌تر از دعا نزد خداوند هیچ عبادتی نیست. باز می‌فرمایند: محبوب‌تر از خواستن، نزد خدا نیست. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: محبوب‌ترین عمل روی زمین دعا است. در حدیثی دیگر می‌فرمایند: راه نزدیک شدن به خدا، درخواست کردن از اوست و راه نزدیک شدن به مردم، نخواستن از آن‌ها است. از امیرالمومنین(ع) سوال کردند: چه عملی نجات بخش است؟ فرمودند: مطالبه‌ی آن‌چه نزد خدا است. از امام باقر(ع) سوال کردند: برترین عبادت چیست؟ فرمودند: چیزی برتر نزد خدا نیست که از آن‌چه نزد او است بخواهد، و منفور نزد خدا کسی است که از خواستن از خدا عارش می‌آید و از خداوند مطالبه نمی‌کند. 💢 زندگی سخت در سوره طه ۱۲۴ می‌فرماید: کسی‌که از یاد من اعراض کند، زندگی‌اش سخت است و روز قیامت هم نابینا است. مصداق اعراض از یاد خدا که معیشت را ضَنک (سخت) می‌کند، ترک دعا است و این اعراض در اثر غفلت است و غفلت حد تفریط نفس ناطقه است. در سوره یونس می‌فرماید: چون بیچارگی به انسان‌ها رو می‌آورد، دعا می‌کنند خوابیده، نشسته و درحال راه رفتن و وقتی ما سختی را برطرف کردیم، اصلا انگار برای برطرف شدن از ما چیزی نمی‌خواست. در سوره زخرف ۳۶ می‌فرماید: اگر کسی از ما جدا شد، شیطان را بر او می‌گمارانیم و همراهش است. در سوره نساء آیه ۳۸ فرمود: و شیطان چه بد همنشینی است. ▫️امیرالمومنین(ع) در نصیحتی فرمودند: از کسانی نباش که خودپسند شود هرگاه در عافیت به سر برد و مأیوس می‌شود وقتی مبتلا شد. در حدیثی دیگر می‌فرماید: وقتی به او دردسری می‌رسد، خدا را از سر بیچارگی می‌خواند و وقتی برطرف شد، دوباره به همان غرور خودش برمی‌گردد. امام زین العابدین(ع) در مناجات‌شان می‌فرمایند: خدایا مرا از آدم‌هایی قرار نده که خوشی‌های دنیا سرمست‌شان می‌کند و از آن آدم‌هایی نباشم که بلا به زمینش می‌زند. آدم‌هایی که این‌طور هستند، جز در هنگام سختی تو را نمی‌خوانند و جز در مقام مصیبت زدگی به تو رو نمی‌کنند و وقتی هم که می‌خواهند تو را بخوانند، صورت‌شان را زمین می‌گذارند و دست‌شان را بالا می‌آورند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: اهل دعا باشید. اگر بندگان اهل دعا باشند، هنگامی‌که سختی برسد و دعا کنند، ملائکه می‌گویند این صدا برای ما آشنا است و وقتی اهل دعا نیستند، وقتی دعا می‌کنند به خاطر این‌که سختی رسیده، ملائکه می‌گویند: تا امروز کجا بودی؟ در حدیثی دیگر می‌فرمایند: کسی‌که در دعا پیش‌دستی کند (همیشه اهل دعا باشد)، وقتی مشکلات می‌رسد و دعا می‌کند دعایش مستجاب است و ملائکه بیان می‌کنند: صدای آشنا و ممانعتی از بالا رفتن این صدا نمی‌کنند. امام کاظم(ع) به نقل از امام زین العابدین(ع) فرمودند: دعا در حالت مصیبت زدگی، منفعتی ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی جلسه ۲۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان مسجد حضرت امیر علیه السلام موضوع: انسان از نگاه قرآن @Fares_ir
@Fares_ir4_5809871616431100414.mp3
زمان: حجم: 26.42M
🔊 📚 ✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان 🗓 ظهر روز بیست و هشتم رمضان ۱۴۴۵         دوشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ 🔸 مسجد حضرت امیر (ع) 🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان @Fares_ir