جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۷_.pdf
969.3K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۷
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه آغاز جـلسـه هفـتـگی ســهشنبـهها ســهشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ از ســـاعـت ۱۹ ت
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵
🔹مداحی : حاج مصطفی سماواتی
@Fares_ir
👇👇👇
4_6044332399356024696.mp3
14.09M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6044332399356024698.mp3
22.83M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۵
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6044332399356024701.mp3
12.22M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۸ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓 س
.
باید مانع از فراموشی یاد امام زمان شد
از این بحث باید یک بهرهای برد تا علتهایی که باعث آن رفتارها شد در ما وجود نداشته باشد. چون از این طایفه یک نفر در راه است که همان هدف یعنی عدالتخواهی را دنبال میکند. این مشابهتها باید سنجیده شود تا مشابهتهای رفتاری اتفاق نیفتد و بلایی که از ناحیۀ مردم کوفه به سیدالشهداء رسید از جانب ما به حضرت حجت نرسد. بخشی از این خطر به دلیل جهل ما نسبت به معارف دینی است. امام عصر زمانی ظهور میکند که یاد ایشان از بین رفته باشد. کسانی حضرت را از یاد میبرند که به امامت ایشان معتقد هستند. باید جلوی این فرآیند را گرفت. از کجا؟ از منطقۀ سوقالجیشی کوفه.
خویشاوند گرایی علت شکست امیرالمؤمنین در صفین
پراکندگی چهارگانه در کوفه شهری را پدید آورد که حماسهای مانند جنگ جمل را خلق کردند. آرایش لشکر امیرالمؤمنین در جمل از هشت دسته شکل گرفته بود. یک دسته از حجاز و هفت دستۀ دیگر از کوفه آمده بودند. امام قبل از آغاز جنگ برای مردم کوفه خطبه خواندند: شما از گرامیترین مسلمانان هستید. من شما را انتخاب کردم چون جان خود را در اختیار من قرار دادید.
همین کوفیان در صفین باعث شکست امیرالمؤمنین شدند. آرایش جنگی امیرالمؤمنین بیست و پنج گروه از قبایل کوفه بود. در صفین کوفه در تقابل با شام بود. بخشی از یک قبیله در کنار امیرالمؤمنین و بخش دیگر در کنار معاویه بودند. تبعات منفی قبیلهگرایی در همین جا بروز کرد. لشکریان امیرالمؤمنین وقتی میدیدند که خویشاوند آنها در طرف مقابل است تمایلی برای ادامۀ جنگ نشان نمیدادند. لذا خوارج موفق شدند که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کنند.
مردم کوفه غیر قابل پیشبینی بودند
فاصلۀ بین جمل و صفین یک سال است. این اختلاف در رفتار بهواسطۀ ویژگیهای مثبت و منفی است که در این مردم وجود دارد. لذا در هر شرایطی یکسری از این ویژگیها بروز پیدا میکند. قبل از یک حادثه نمیتوان حدس زد که مردم کوفه چه واکنشی از خود نشان خواهند داد. حادثه که اتفاق میافتاد تازه موضع آنها مشخص میشد. به همین دلیل است که امام حسین کوفه را انتخاب میکند. چون از قبل مشخص نبود که مردم کوفه چه برخوردی با ایشان خواهند کرد.
ویژگیهای مردم کوفه
۱. دنیاطلبی؛ در جریان کشورگشایی و فتوحات کودتاگران سقیفه غنائمی به دست میآمد و به لشکریان میرسید. لذا طمع به دست آوردن غنائم تبدیل به طبیعت مردم کوفه شد. در جنگها شرکت میکردند تا غنیمت بگیرند. به دلیل وجود همین خصیصه بود که در جنگ جمل فقط ۱۲ هزار نفر از آنها شرکت کردند. چون احتمال پیروزی نمیدادند. اما در صفین چون احتمال پیروزی میدادند ۶۵ هزار نفر با حضرت امیر همراه شدند. در جمل ویژگی مثبت آنها بروز کرد: حمیت دینی. و در جنگ صفین ویژگی منفی آنها: قبیلهگرایی. دنیا طلبی انسان را از تکلیفمداری بازمیدارد.
۲. تبعیت کردن از احساسات؛ مردم کوفه به شدت تابع احساسات بودند. گاه با یک کلام آنچنان تحریک میشدند که عمل غیر ممکن را انجام میدادند. گاهی هم با یک کلام آنچنان فروکش میکردند که از انجام کارهای ممکن و در دسترس خودداری میکردند. لذا یکی از اموری که در آن زمان و در بین مردم کوفه جریان داشت خواندن خطبه و رجز قبل از آغاز جنگ بود. چون ممکن بود در لحظه تصمیم خود را عوض کنند.
این دو مسئله یعنی دنیا طلبی و تابع احساسات بودن در طول تاریخ اسلام برای اهل بیت مشکلساز بوده است.
از کربلا باید عبرتهای کربلا را گرفت
قصد من از طرح این مسائل این است که از خطاهای مردم کوفه عبرت بگیریم تا در زمان ظهور گرفتار این خصائص نباشیم. اگر گرفتار این خصائص باشیم قطعا در برابر امام همان خطاهایی را انجام میدهیم که مردم کوفه در برابر امام حسین مرتکب شدند. داستان کربلا گذشته است و باید از آن عبرت گرفت. اهمیت بحث کوفه در همین نکته است.
ما باید مرز خودمان را نسبت به وجود مقدس امام زمان مشخص کنیم. مرزبندی ما باید اینگونه باشد: ((و امری لامرکم متّبع.)) باید تابع امر این ذوات مقدسه باشیم. چرا خواندن این زیارت اربعین اهمیت دارد؟ چون اولین زیارت سیدالشهداء بعد از شهادت ایشان است و زائر در این زیارت مرزبندی خودش را با امام حسین مشخص میکند. ما اگر تابع امر امام زمان نباشیم ممکن است فردای ظهور مانند کوفیان در مقابل ایشان قرار بگیریم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۸
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۸_.pdf
1.17M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۸
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #جریان_شناسی_مردم_کوفه | جلسه ۹ 🏴 مجلس شهادت امام رضـا (ع) | ۱۴۰۳
دعا برای تعجیل در فرج دعوت از امام است
مردم کوفه به امام حسین نامه نوشتند. در برخی از نامهها آمده بود: عجله کن ای پسر رسول خدا!
ما هم دائما به محضر مبارک امام زمان عرض میکنیم: العَجل!
این هم یک نوع دعوت است. جهل ما نسبت به خطاهای مردم کوفه ممکن است باعث تکرار تاریخ شود. ما که مدعی یاری امام زمان هستیم نباید به سمت حذف شدن برویم. یکی از ویژگیهای منفی کوفیان دنیاطلبی بود. به همین دلیل تنها در حوادثی ورود پیدا میکردند که منافع آنها را تأمین میکرد. ما هم اگر دنیاطلب باشیم نمیتوانیم پای امام زمان بایستیم.
تبعیت کردن از احساسات معطوف به صفت عجله است
احساسات کوفیان به سادگی برانگیخته میشد. همین کوفیانی که سیدالشهداء را به شهادت رساندند وقتی کاروان اسراء وارد شهر شد شروع کردند به گریه کردن! به اندازهای گریه کردند که حضرت ام کلثوم به آنها فرمود: مردان شما ما را میکشند و زنان شما برای ما گریه میکنند؟ این تناقض رفتاری بهواسطۀ برانگیخته شدن احساسات آنها بود. مختار و توابین هم از برانگیختگی عواطف کوفیان بهره بردند.
این ویژگی منفی معطوف به خصلت منفی دیگر بنام عجله است. مردم کوفه به سرعت خروشان میشدند و به سرعت هم فروکش میکردند.
۳. قبیلهگرایی
سومین ویژگی مذموم مردم کوفه، قبیلهگرایی است. سهم بزرگی از بافت جمعیتی کوفه به اعراب تعلق داشت.
من به سه خروجی از خروجیهای مهم قبیلهگرایی اشاره میکنم:
* نظمناپذیر بودن
این قبایل کاملا نظمناپذیر بودند. به این دلیل که هر قبیله قواعد خودش را داشت. اینها انسانهای بادیهنشین بودند. خصوصیت اصلی بادیهنشینان آزادی مطلق بود. این دسته از افراد به هیچ عنوان قاعدهپذیر نبودند. نه از اهل بیت قاعده میپذیرفتند نه از مؤسس کوفه.
کوفیان تنها با دو دسته از والیان کوفه کاری نداشتند:
والیانی مانند: نعمان بن بشیر و مغیرة بن شعبه که مسامحهگر بودند.
و والیانی مانند: زیاد بن ابیه و عبیدالله بن زیاد که با سیاست تهدید و خشونت با کوفیان رفتار میکردند.
آن کسیکه این شهر را تأسیس کرده میدانسته که باید چکار کند. شما تصور نکنید که سقیفه بدون طرح و نقشه و به یکباره تشکیل شد. تعدادی از آدمهای تشکیلاتی و خوشفکر در رأس تشکیل آن قرار داشتند. این عده دشمنان امیرالمؤمنین بودند نه دشمن یک عده عرب بادیه نشین. اینها کاملاً با محاسبات دقیق رفتار میکردند.
* خویشاوند محوری
قبایل عرب خویشاوند محور بودند و چیزی به نام حق برای آنها وجود نداشت. خویشاوند برای آنها در حکم حق بود. به همین دلیل بود که شِمر برای حضرت عباس و برادرانش اماننامه آورد. چون بین آنها نسبت خویشاوندی برقرار بود.
* وابستگی به حکومت از نظر اقتصادی
این قبایل از نظر اقتصادی و درآمد تابع حکومت بودند. چون بخش عمدۀ درآمد آنها عطایایی بود که از حکومت به آنها میرسید. عطایا یعنی بخششهای مازاد بر بیتالمال. لذا هم قبایل تابع حکومت بودند و هم حکومت برای آنها تعیین کننده بود.
۴. اجتهاد نابجا
در بین مردم کوفه، صحابۀ پیامبر و قاریان قرآن حضور داشتند. قاریان قرآن به کسانی گفته میشد که قرآن را تعلیم میدادند. این عده با قرآن مأنوس بودند به همین دلیل احساس بزرگی میکردند. همین دسته از افراد بودند که در مقابل امام مجتبی ایستادند و به ایشان اعتراض کردند. اینها در مقابل امام معصوم اجتهاد نابجا و منیت داشتند.
۵. اِبنُالوَقت بودن
ابن الوقت به افراد فرصت طلب گفته میشود. کسانیکه هر لحظه رنگ عوض میکنند. طایفهای از مردمان کوفه اینچنین بودند. بوقلمون صفتی مردم کوفه به دلیل همین ابنالوقتی آنها بود. یکی از همین ابنالوقتها شِمر بود. سرباز امیرالمؤمنین؛ جانباز صفین؛ و قاتل سیّدالشهداء.
یکی دیگر از این ابنالوقتها، شبث بن ربعی بود. در آغاز اسلام از یاران سجاح بود. زنی از قبیلۀ بنیتمیم که پس از رحلت پیامبر اکرم ادعای نبوت کرد. بعد از مدتی توبه کرد و مسلمان شد. در قتل عثمان مشارکت داشت. پس از به خلافت رسیدن امیرالمؤمنین به ایشان پیوست. بعد از صفین به خوارج پیوست. پس از مرگ معاویه از امام حسین برای آمدن به کوفه دعوت کرد. در جریان قیام سیدالشهداء فرماندۀ پیادهنظام لشکر عمر سعد بود. پس از شهادت سیدالشهداء و به شکرانۀ پیروزی مسجدی را در کوفه تجدید بنا کرد!
در برخورد با امام زمان ابنالوقت نباشیم
تعداد ابنالوقتها در کوفه کم نبود. همۀ این حرفها به این دلیل است که ما در برخورد با امام زمان چنین نباشیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۹
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاربخ : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
جریانشناسی_مردم_کوفه_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۹_.pdf
966.6K
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۹
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
تاریخ : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
ســهشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳
از ســـاعــت ۱۹ تـــا ۲۱
زیـارت آلیس: حاج حسین ارضـی
سخنـرانی : استـاد عـلــوی تهــرانی
مـداحـــی : حــاج میثم مؤمنینژاد
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
📣 #اطلاعیه
مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین در فصل #پاییز_۱۴۰۳ دورههای ویژه آموزش کودکان و نوجوانان را برای #پسران و #دختران برگزار میکند:
آموزش قرآن کریم: روخوانی، روانخوانی، قرائت، حفظ
تاریخ اسلام و سیره پیامبر و اهلبیت علیهمالسلام
روش اندیشهورزی و تفکر
کتابخوانی گروهی
آموزش مهارتهای زندگی
سلامت (بهداشت) دوران نوجوانی
ورزش، کار گروهی، فعالیتهای تفریحی و بازیمحور و خلاقانه
🗓 شروع کلاسها: از نیمه دوم مهرماه ۱۴۰۳
جهت کسب اطلاعات بیشتر، به کانال مرکز رشد به نشانی @Roshd_Fares_ir مراجعه نمایید.
@Fares_ir
شرحی از مقام و معرفت حضرت عبدالعظیم حسنی
نسب ایشان
حضرت عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن بن علی(ع) است و مرقد ایشان در شهرری است.
ایشان در مدینه متولد شدند و دوران کودکی را به تعلیم قرآن و ممارست در معارف اهل بیت(ع) سپری کردند.
حضرت عبدالعظیم زمانه امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) را درک کردند و مشخصا از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) معارف دین را آموختند و عهدهدار مقام وكالت امام دهم(ع) شدند.
توصیه امام هادی(ع) به مردم درباره ایشان
آوردهاند که فردی از امام هادی(ع) درباره مسائل حرام و حلال سوال پرسید و امام(ع) آن فرد را به حضرت عبدالعظیم ارجاع دادند و گفتند: «اگر براى تو مشکلى در دین پیش آید، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان»
عرضِ دین خدمت امام هادی(ع)
حضرت عبدالعظیم باورهای دینی خود را بر امام هادی(ع) عرضه کردند تا مُهر تاییدی بر باورهایشان از حضرت دریافت کنند.
هنگامیکه به محضر امام هادی(ع) رسیدند، امام(ع) تا چشمانشان به ایشان افتاد، فرمودند: «انت ولینا حقا؛ تو حقیقتا از دوستان ما هستی»
جناب عبدالعظیم عرض کردند: «ای پسر پیامبر خدا! میخواهم دینم را برای شما بازگویم تا اگر رضایتبخش بود، بر آن پایداری ورزم، تا آنگاه که خداوند عزوجل را دیدار میکنم»
امام هادی(ع) پذیرفتند و پاسخ مثبت دادند.
جناب عبدالعظیم عرض کرد:
«من معتقدم که خداوند یکی است و چیزی همانند او نیست و از دو مرز، بیرون است: مرز ابطال و مرز تشبیه، و اینکه او نه جسم است و نه صورت و نه عَرَض و نه جوهر بلکه خود، پدیدآورنده اجسام است. او پروردگار هر چیز و مالک و آفریننده آن است.
معتقدم که محمد(ص) بنده و فرستاده او و واپسین پیامبران است که پس از او تا روز قیامت، پیامبری نخواهد آمد و شریعت او پایان بخش همه شریعت هاست که پس از آن تا روز قیامت، هیچ شریعتی نخواهد آمد.
عقیده من درباره امامت این است که امام بعد از رسول اکرم(ص) امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) است، بعد از او حسن، پس از وی حسین و علی بن حسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و سپس شما.
در این هنگام امام هادی(ع) فرمودند: پس از من فرزندم حسن امام است، لیکن مردم درباره امام بعد از او چه خواهند کرد؟
عرض کرد: ای مولای من، مگر اوضاع چگونه میشود؟
فرمودند: امام بعد از فرزندم حسن، شخصش دیده نمیشود و اسمش در زبانها جاری نمیگردد تا خروج کند و زمین را از عدل و داد پر کند، همانطور که از ظلم و ستم پر شده باشد.
عبدالعظیم گفت: به این امام غائب هم معتقد شدم و اکنون میگویم: دوست آنان دوست خدا و دشمن ایشان دشمن خدا است، طاعت آنان طاعت پروردگار و معصیت و نافرمانی از آنها موجب معصیت اوست.
من عقیده دارم که معراج و پرسش در قبر و هم چنین بهشت و دوزخ و صراط و میزان حق اند، و روز قیامت خواهد آمد و در وجود آن شکی نیست، و خداوند همه مردگان را زنده خواهد کرد و نیز عقیده دارم که واجبات بعد از اعتقاد به ولایت و امامت عبارت اند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.
در این هنگام حضرت هادی (ع) فرمودند: ای ابوالقاسم! به خدا سوگند اینها دین خداست که برای بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش. خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد»
عرضه دين براى اطمينان يافتن از صحت باورها صورت میگرفته است. شخصی مثل حضرت عبدالعظیم حسنی نیاز به تایید باور خود داشتند، فردی چون ما که جای خود دارد...
کمی تامل کنیم بر آنچه اکنون هستیم و آنچه در آینده خواهیم شد...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بهمناسبت ولادت حضرت عبدالعظیمالحسنی (ع)
@Fares_ir