eitaa logo
استاد علوی تهرانی
4.1هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
257 ویدیو
61 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۸ ✅ چیست؟ امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: ارزش هر آدمی به میزان او است. لذا اگر فهم در دین وجود نداشته باشد، فاقد ارزش است. 💠 امام سجاد (ع) می‌فرمایند: برای صاحب قیام از ما، دو نوع وجود دارد. یکی از آن دو غیبت، طولانی‌تر است ... که آن‌قدر طولانی می‌شود که بیشترین افرادی که به امامت امام زمان دارند، دست از اعتقاد بر می‌دارند ... مگر کسی‌که دارای بالا و قوی و دارای معرفت صحیح باشد. کسی‌که دارای معرفت صحیح است، نسبت به آنچه که ما در حق او کرده‌ایم از درون دچار تشویش نمی‌شود. ✳️ ملاک معرفت صحیح چیست؟ امام باقر (ع) به امام صادق (ع) فرمودند: فرزندم؛ جايگاه را به اندازه روايت و معرفت آنها بشناس. معرفت، درايت و است. با فهمیدن است که به بالاترين دست پيدا می‌کند. ⭕️ اگر کسی در معارف دینی، کاری به روایات نداشته باشد و معرفت خود را از منابع غیر حدیثی اخذ کند، نباید انتظار صحت معارف خود را داشته باشد. 💠 امام صادق (ع) به یونس ابن ذبیان فرمودند: اگر به دنبال صحیح بودی، آن نزد ما است. چون ما همان اهل ذکری هستیم که خداوند در مورد آن‌ها فرموده است: از بپرسید اگر نمی‌دانستید. [سوره نحل / ۴۳] 💢اگر می‌خواهیم از اهل بیت باشیم، یک راه دارد. امیرالمؤمنین (ع) به کمیل فرمودند: ای کمیل! علمت را از غیر ما نگیر تا از ما باشی. (منظور اهل بیت از علم، علم دین است نه سایر علوم بشری) 🖌 گفتیم که مرحله دوم این بود که معرفت باید تبدیل به شود. عقیده یعنی و درونی نسبت به اصل توحید و صفات پروردگار، نبوت پیامبر، امامت اهل بیت و . اگر تسلیم نباشیم ایمان هم نداریم. ممکن است دانش و باور به دین یعنی تصدیق درونی را داشته باشیم، ولی تسلیم نباشیم. تفاوت ۷۲ یار امام در عاشورا با لشکر دشمن در همین بود. دشمن، می‌دانست که در مقابل پسر پیامبر است و او بر حق است؛ اما نسبت به او تسلیم نبودند. 📎 مرز ایمان، همین تسلیم است. جای این تسلیم، است. هم با قلب کار دارد و کاری می‌کند که این تسلیم از بین برود. در آیه ۵ سوره ناس می فرماید: در درون سینه انسانها می‌کند. ______________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۸ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۴ ✅ مهدویت در احادیث (ع) 🔸 یکی از این موضوعات که همه ما درباره آن دارند، موضوع مهدویت است. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ... بدانید! هرکه (در آن دوران) در دینش استوار باشد و قلبش به‌واسطه طول امامش سخت نشود، او در روز هم‌درجه من است. 👈 امن و امان، حضرت مهدی در دوره غیبت است. 💠 روایت است که امام جواد (ع) فرمودند: پس از من فرزندم علی است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و او اطاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت او اطاعت پدرش است، سپس سکوت کردند. (راوی می‌گوید) گفتم: ای فرزند رسول خدا! امام پس از حسن کیست؟ ایشان به شدّت گریسته و فرمودند: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ امام منتظَر است، گفتم: چرا او را می ‏گویند؟ فرمودند: زیرا او پس از آنکه یادش از بین برود و اکثر معتقدین به امامتش مرتدّ شوند قیام می‌‏کند، گفتم: چرا او را می‌گویند؟ فرمود: زیرا ایّام غیبتش زیاد شده و مدّتش طولانی می‌گردد و مخلصان در قیامش بوده و شکاکان انکارش می‌کنند، و منکران یادش را می‌کنند، و تعیین‏ کنندگان وقت ظهورش می‌گویند، و شتاب‏ کنندگان در غیبت هلاک می‌شوند، و تسلیم‏ شوندگان در آن می‌یابند. 📌 امام عصر (عج) فرمودند: من هستم و خداوند متعال به واسطه من را از خاندانم و شیعیانم دور نماید. ❇️ در منابع روایی نیز در مورد امام عصر (عج) روایت داریم. کتاب «سیمای مهدویت در و حدیث» اثر جناب آقای مردانی تقریبا ۲۴۹ اثر از آثار اهل سنت را با سند ذکر می‌کند. 🔸 برخی از برزگان اهل سنت برای امام زمان (عج) کتاب ویژه نوشته‌اند، پس کسی نمی‌تواند ما را متهم کند که بحث مهدویت ساخته و پرداخته است. از زمان بعثت و از عامه هم روایت وجود دارد پس ساخته و پرداخته اذهان عالمان نیست بلکه آنان مدافعین و مبلغین مهدویت هستند نه مخترعان آن. 📚 در کتاب "البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان" اثر متقی هندی عالم اهل سنت، ۲۷۰ حدیث و در کتاب "البیان فی اخبار صاحب الزمان" اثر گنجی شافعی، ۷۰ حدیث درباره امام زمان (عج) جمع آوری شده است. 💢 بحث از امام عصر (عج) تنها موضوعی شیعی نیست بلکه بحثی اسلامی بوده و در جهان مطرح است. ___________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: | جلسه ۴ @Fares_ir
🔴 ولایت و امامت حضرت جواد (ع) در کودکی ✅ ولايت اهل بيت (ع) تابع شرايط فقهی مانند رشد و بلوغ نیست چون قابل قیاس با موارد ديگر ولایت (ولایت پدر بر فرزند، و ... ) نیست. و ، منصبی الهی است که خداوند به اقتضاء علم و حکمت، آن را عطا می‌کند. امام جواد را در ٨ سالگی و امام عصر را در ٥ سالگی ولیّ و امام قرار می‌دهد. ویژگیهای این منصب خاص اهل بیت است. @Fares_ir
4_5920542319374763329.mp3
5.75M
🔊 حجةالاسلام والمسلمین علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۵ ✅ مهدویت در منابع 🔸 در این قسمت بحث، دنبال اثبات مهدویت نیستیم بلکه می‌خواهیم روایات درباره امام زمان (عج) را در کتب اهل سنت بیان کنیم تا بدانیم این موضوع توسط پیامبر اکرم (ص) مطرح شده و در کتاب‌ها هم آمده است، و ساخته و پرداخته نیست. به دو صورت درباره مهدویت بحث کرده‌اند: 1️⃣ در این مورد به صورت جداگانه کتاب نوشته‌اند: مانند "العرف الوردی، فی اخبار المهدی" اثر جلال‌الدین ، عالم مشهور اهل سنت که در آن حدود ٢٠٠ حدیث در باب مهدویت نقل کرده است. 2️⃣ کتاب‌هایی که در بخشی از آن، مطالبی پیرامون مهدویت آمده که ٢٤٩ کتاب، بررسی شده است. اثر مسلم بن حجاج، فتوحات مکیه اثر ابن‌عربی، مروج الذهب اثر مسعودی و بن حنبل نمونه‌ای از مهم‌ترین این منابع است. ✅ جابر بن سمره نقل می‌کند که رسول خدا (ص) فرمودند: همانا این [اسلام] همواره شکست‌ناپذیر و غالب است تا زمانیکه ١٢ من بیایند که همگی از قریش هستند. (صحیح مسلم، مسند احمد بن حنبل) ✅ جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم (ص) پرسید: این دوازده نفر کیستند؟ حضرت فرمودند: خداوند تو را کند که خوب پرسیدی. تعداد آنها، تعداد ماه‌های خداوند در است. اولین آنها علی بن ابیطالب و آخرین آنها قائم (عج) است. ___________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: | جلسه ۵ @Fares_ir
22.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 اگر از اهل بیت (ع) پیامبر پیروی می‌شد، هیچ دو نفری در توحید اختلاف پیدا نمی‌کردند ... 🗓 دهه اول محرم سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5832298578441144552.mp3
25.8M
📚 | جلسه ٩ 🗓 جلسه هفتگی صبح‌های جمعه 📌 حسینیه آیت‌الله علوی تهرانی @Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث / جلسه ۹ ✅ همان تسلیم است. اگر در مقابل خداوند بودیم ایمان به خدا نیز خواهیم داشت. 💠 حضرت ابراهیم تسلیم را برای خودش و همه امتش از خداوند درخواست می‌کند. [بقره/ آیه ۱٢۸] 📌 از مقام تسلیم در ، به اقرار تعبیر می‌شود. از نظر منطقی، لازمه ، تسلیم است. وقتی که ما به یک چیزی اقرار می‌کنیم یعنی نسبت به آن تسلیم هم هستیم. 💠 باید در مقابل فرامین خداوند و پیامبر تسلیم بود. [نساء / ۵۹] در زمان هجرت پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که در جای ایشان بخوابد. در جای دیگری فرمودند که به جنگ نروند. درهمه موارد تسلیم بودند. در جنگ خیبر، وقتی پرچم را به دست ایشان دادند تا قلعه را فتح کنند، از پیامبر پرسیدند: تا کجا با آن‌ها بجنگم؟ پیامبر فرمودند: تا جایی که تسلیم خدا یا تسلیم تو بشوند. یعنی یا ایمان بیاورند یا شکست بخورند. این یعنی محض. هر کسی که در این حد از اطاعت نسبت به رسول گرامی باشد به پیامبر است. 🔹 جایگاه تسلیم در است. هم با قلب کار دارد و ایمان را جانشین کردن به جای خداوند تضعیف می‌کند. علامت تسلیم و ایمان، و است. ، آرام هستند. غالبا افراد ایمان قلبی ندارند، چون آرامش ندارند. ✳️ دو نوع ایمان داریم: 1️⃣ : ایمانی است که به زبان است. 2️⃣ : ایمانی است که در قلب باشد. 💢 تفاوت بین و در همین محل اظهار ایمان است. اگر ایمان فقط بر زبان جاری شود منافق است و اگر ایمان در قلب نیز باشد، مؤمن است. 👈 ابلیس از سجده بر آدم کوتاهی کرد. به این دلیل که ایمان او، قلبی نبود. تسلیم پروردگار نبود و در ظاهر این حرف‌ها را می‌زد. 💠 امام صادق (ع) فرمودند: سعادت اخروی و محاسبه بر اساس ایمان (تسلیم) است. ایمان ظاهری در سعادت اخروی، اثری ندارد. آنچه به کار انسان می‌آید فقط ایمان است. ایمان واقعی، ملاک ارزش‌گذاری است. نام ایمان ظاهری، است؛ یعنی همان پذیرش زبانی. ⭕️ در فرآیند ایمان پس از و تصدیق خدا و تسلیم خدا شدن، وارد وادی چهارم می‌شویم که است. تسلیم بودن به تنهایی فایده ندارد. باید باشد. لازمه آن پذیرش و تسلیم، عمل صالح است. _________ حجةالاسلام والمسلمین جلسه هفتگی صبح‌های جمعه | جلسه ۹ حسینیه آیت الله علوی تهرانی @Fares_ir
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📚 📖 چرا حضرت امیر (ع) به دنبال حق خود نرفتند ... 🗓 دهه اول محرم سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 حضرت امام باقر (ع) فرمودند: تا زمانیکه بنده، به بالادست خود حسد می‌برد و زيردست خود را خوار می‌شمارد، عالم حساب نمی‌شود @Fares_ir