🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵
✅ مهدویت در منابع #اهل_سنت
🔸 در این قسمت بحث، دنبال اثبات مهدویت نیستیم بلکه میخواهیم روایات درباره امام زمان (عج) را در کتب اهل سنت بیان کنیم تا بدانیم این موضوع توسط پیامبر اکرم (ص) مطرح شده و در کتابها هم آمده است، و ساخته و پرداخته #شیعیان نیست.
به دو صورت درباره مهدویت بحث کردهاند:
1️⃣ در این مورد به صورت جداگانه کتاب نوشتهاند: مانند "العرف الوردی، فی اخبار المهدی" اثر جلالالدین #سیوطی، عالم مشهور اهل سنت که در آن حدود ٢٠٠ حدیث در باب مهدویت نقل کرده است.
2️⃣ کتابهایی که در بخشی از آن، مطالبی پیرامون مهدویت آمده که ٢٤٩ کتاب، بررسی شده است. #صحیح_مسلم اثر مسلم بن حجاج، فتوحات مکیه اثر ابنعربی، مروج الذهب اثر مسعودی و #مسند_احمد بن حنبل نمونهای از مهمترین این منابع است.
✅ جابر بن سمره نقل میکند که رسول خدا (ص) فرمودند: همانا این #دین [اسلام] همواره شکستناپذیر و غالب است تا زمانیکه ١٢ #جانشین من بیایند که همگی از قریش هستند. (صحیح مسلم، مسند احمد بن حنبل)
✅ جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم (ص) پرسید: این دوازده نفر کیستند؟
حضرت فرمودند: خداوند تو را #رحمت کند که خوب پرسیدی. تعداد آنها، تعداد ماههای خداوند در #قرآن است. اولین آنها علی بن ابیطالب و آخرین آنها قائم (عج) است.
___________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
موضوع: #مهدویت | جلسه ۵
@Fares_ir
22.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 #امامت_روح_غدیر
📖 اگر از اهل بیت (ع) پیامبر پیروی میشد، هیچ دو نفری در توحید اختلاف پیدا نمیکردند ...
🗓 دهه اول محرم سال ١٣٩۸
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5832298578441144552.mp3
25.8M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ٩
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۹
✅ #ایمان همان تسلیم است. اگر در مقابل خداوند #تسلیم بودیم ایمان به خدا نیز خواهیم داشت.
💠 حضرت ابراهیم تسلیم را برای خودش و همه امتش از خداوند درخواست میکند. [بقره/ آیه ۱٢۸]
📌 از مقام تسلیم در #روایت، به اقرار تعبیر میشود. از نظر منطقی، لازمه #اقرار، تسلیم است. وقتی که ما به یک چیزی اقرار میکنیم یعنی نسبت به آن تسلیم هم هستیم.
💠 باید در مقابل فرامین خداوند و پیامبر تسلیم بود. [نساء / ۵۹]
در زمان هجرت پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که در جای ایشان بخوابد. در جای دیگری فرمودند که به جنگ نروند. درهمه موارد تسلیم بودند.
در جنگ خیبر، وقتی پرچم را به دست ایشان دادند تا قلعه را فتح کنند، از پیامبر پرسیدند: تا کجا با آنها بجنگم؟ پیامبر فرمودند: تا جایی که تسلیم خدا یا تسلیم تو بشوند.
یعنی یا ایمان بیاورند یا شکست بخورند. این یعنی #اطاعت محض. هر کسی که در این حد از اطاعت نسبت به رسول گرامی باشد #مؤمن به پیامبر است.
🔹 جایگاه تسلیم در #قلب است. #شیطان هم با قلب کار دارد و ایمان را جانشین کردن #هوای_نفس به جای خداوند تضعیف میکند.
علامت تسلیم و ایمان، #اطمینان و #آرامش است. #اهل_ایمان، آرام هستند.
غالبا افراد ایمان قلبی ندارند، چون آرامش ندارند.
✳️ دو نوع ایمان داریم:
1️⃣ #ایمان_ظاهری: ایمانی است که به زبان است.
2️⃣ #ایمان_واقعی: ایمانی است که در قلب باشد.
💢 تفاوت بین #مؤمن و #منافق در همین محل اظهار ایمان است. اگر ایمان فقط بر زبان جاری شود #انسان منافق است و اگر ایمان در قلب نیز باشد، مؤمن است.
👈 ابلیس از سجده بر آدم کوتاهی کرد. به این دلیل که ایمان او، قلبی نبود. تسلیم پروردگار نبود و در ظاهر این حرفها را میزد.
💠 امام صادق (ع) فرمودند: سعادت اخروی و محاسبه بر اساس ایمان (تسلیم) است.
ایمان ظاهری در سعادت اخروی، اثری ندارد. آنچه به کار #آخرت انسان میآید فقط ایمان است.
ایمان واقعی، ملاک ارزشگذاری #دین است. نام ایمان ظاهری، #اسلام است؛ یعنی همان پذیرش زبانی.
⭕️ در فرآیند ایمان پس از #معرفت و تصدیق خدا و تسلیم خدا شدن، وارد وادی چهارم میشویم که #عمل است.
تسلیم بودن به تنهایی فایده ندارد. باید #عمل_صالح باشد. لازمه آن پذیرش و تسلیم، عمل صالح است.
_________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۹
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 #امامت_روح_غدیر
📖 چرا حضرت امیر (ع) به دنبال حق خود نرفتند ...
🗓 دهه اول محرم سال ١٣٩۸
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 حضرت امام باقر (ع) فرمودند:
تا زمانیکه بنده، به بالادست خود حسد میبرد و زيردست خود را خوار میشمارد، عالم حساب نمیشود
@Fares_ir
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #فایل_تصویری
📚 #روضه
📖 ده سال برای من عزاداری کنید ...
🗓 شهادت حضرت امام باقر (ع) | ۱۳۹۸
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5839103760848127709.mp3
28.31M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۱۰
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۱۰
✅ ایمان #انسان به دو گروه مستقر و مستودع تقسیم شده است.
امام باقر (ع) فرمودند: مستقر يعنی كسی كه #ايمان در قلبش پايدار گشته و هرگز از او جدا نشود و مستودع یعنی ايمان را برای مدتی به #امانت گرفته، سپس آن را از دست میدهد.
🖌 زبیر از همین طایفه #ایمان_مستودع بود. یعنی گاهی ایمان داشت و گاهی نداشت. بعد از پیامبر همه مردم مرتد شدند به جز چهار نفر که زبیر یکی از آنها بود. زبیر در جنگ جمل، یکی از بر پا کنندگان اصلی جنگ بود.
💠 گاهی فرزند انسان، انسان را از ایمانش دور میکند.
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: زبیر از ما بود تا زمانیکه فرزند شوم او عبدالله بزرگ شد.
🔆 یکی از دعای مهم ما باید این باشد: خدایا! ایمان ما را نگیر و ما را عاقبت به #خیر کن.
عاقبت به خیری یعنی اینکه ما با ایمان از دار #دنیا برویم. یک زلزله میتواند ایمان ما را بگیرد. ترس از #فقر میتواند ایمان ما را بگیرد.
🔸لازمه #ایمان_مستقر، #عمل است.
امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: اگر ایمان فقط به زبان بود، لازم نبود خداوند #نماز و #روزه و #حلال و #حرام را نازل کند.
💠 امام سجاد (ع) فرمودند: چهار خصلت است که اگر در کسی باشد ایمان او کامل میشود و تمام گناهانش پاک میشود و در روز #قیامت، خداوند را ملاقات میکند در حالیکه خداوند از او راضی است:
۱. به تعهدی که با #مردم کرده است برای رضای خدا وفا کند.
٢. #راست_گویى و #صداقت با مردم داشته باشد.
۳. از آنچه که مردم و خدا بد میدانند #حیاء داشته باشد.
۴. با زن و فرزندش #خوش_رفتار باشد.
_________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۱۰
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ٦
✅ مهدویت در مبانی اعتقادی #تشیع
🔸 در اعتقاد شیعه، #امامت استمرارِ #نبوت است. امام، جانشین پیامبر و حافظ #دین است. در نگاه دیگران، امام کسی است که #خلافت و #حاکمیت سیاسی داشته باشد. در حالی که در اعتقاد #شیعه، خلافت یکی از شئون امام است، #امام اگر به حکومت نرسد باز هم امام است و #هدایت امت را بر عهده دارد.
⭕️در مباحث تاریخی و کلامی، تشیع به سه شکل معرفی شده است:
تشیع سیاسی، تشیع ولایی، تشیع اعتقادی
1️⃣ #شیعه_سیاسی، کسانی بودند که با #اعتقاد و مرام اهل بیت کاری نداشتند، اما چون آنها را پیشگام مبارزه با #ظلم و ستم دیدند رهبری آنها را پذیرفتند. مانند زیدیه که در امامتِ امام سجاد (ع) توقف کردند. آنها امام را فقط مرجع سیاسی میدانستند ولی از نظر اعتقادی طرفدار معتزله بودند و تابع فقه ابوحنیفه.
2️⃣ #شیعه_ولایی، کسانی هستند که بر اساس سفارشات فراوان پیامبر، #اهل_بیت ایشان را دوست دارند ولی به امامت ایشان باور ندارند. فرقه شافعی از این دسته هستند که به حضرت علی (ع) فقط ارادت دارند ولی #معرفت ندارند.
3️⃣ #شیعه_اعتقادی، کسانی هستند که پیرو و یاور امام هستند. شیعه بهمعنای اتباع و انصار است و در ادبیات دینی منظور از شیعه، این گروه است.
✅ اگرچه آغاز رسمی تشیع، از زمان #غدیر است اما در کلام پیامبر ریشه داشته است. بهعنوان نمونه؛ پیامبر در سه نوبت مهمانی از بستگان خود دعوت کردند و در آخر علی را که ۱۳ سال داشت #ولی، #وصی و #جانشین پس از خود معرفی کردند. [منابع اهل سنت: سیرهابنهشام، تاریخ طبری، تاریخ بیهقی]
✅ مهدویت در امتداد غدیر و امامتِ حضرت علی (ع) و خاتم آن است که ریشهای مستحکم دارد و جای تردید ندارد. این اعتقاد تشیع است.
____
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ٦ ، #مهدویت
@Fares_ir