eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
857 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 عدم توانایی زعامت فقهای بی‌تدبیر ⚠️ فقیهانی که به سادگی فریب می‌خورند، با همه احترامی که برای آن‌ها قائلیم توان و حق زعامت بر حوزه انقلابی را ندارند. 🔚 در بسیاری از متونی که از روایت امام عسکری استفاده می‌شود، بخش پایانی روایت بیان نمی‌شود. در این بخش آمده است که این ویژگی‌ها فقط در برخی علمای شیعه وجود دارد و همه آن‌ها دارای این ویژگی‌ها نیستند. از اینجا مشخص می‌شود که یافتن زعيم جامع برای حوزه‌ها آسان نیست و باید برای تحقق زعامت انقلابی تلاش‌ها و حتی توسلات و گسترده‌ای صورت پذیرد. ✍️ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
⭕️ تبیین‌های گوناگون از ناسیونالیسم میان روشنفکران 🔰 مفهوم ناسیونالیسم در ایران اگرچه بسیار زیاد توسط روشنفکران به کار برده می‌شود، ولی دارای تبیین‌های گوناگون و گاه متضادی است که وقتی این این تعبیرات مختلف به اسناد مربوط به هویت فراماسونی یا وابستگی‌های سیاسی برخی از منادیان یا مروّجان ناسیونالیسم ضمیمه گردد، تردیدی جدی نسبت به انگیزه ایشان فراهم می‌آورد. 🔘 چه این که اولین بار فتحعلی آخوندزاده پس از دریافت درجه سرهنگی از دولت تزاری روس، هاتف ناسیونالیسم می‌شود و البته تعریف تبلیغاتی او از ناسیونالیسم، منافاتی با سر سپردگی نسبت به دولت متجاوزی که قفقاز را از ایران جدا ساخته ندارد، بلکه حتی مستلزم تمکین عموم مردم از روس است! چنان‌که در نمایشنامه‌های مختلف او خصوصا «شش کمدی» منعکس شده است. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🌐 تناقض در موضع‌گیری‌ها و سخنان روشنفکران ناسیونالیست 📖 محمد مددپور در کتاب تجدد و دین‌زدایی در فرهنگ و هنر منور‌الفكری ایران می‌نویسد: فتحعلی آخوندزاده از اطاعت دولت روس صحبت می‌کند و از اینکه باید به شکرانه امنیتی که دولت روس به‌وجود آورده است، تابع نظام آن شد... و (باید) لیاقت پیدا کند برای نوکری، نوکری حکومت روس...» 📜 همچنین در دیدگاه ملکم‌خان، ناسیونالیسم به گونه‌ای تبیین می‌شود که نه با تقلید از ظواهر حيات غربی منافاتی دارد و نه با تسلط اقتصادی کمپانی‌های خارجی بر ثروت ایران متعارض است:«ملل فرنگستان در ممالک خارجی هیچ‌ کار و مقصدی ندارد، مگر ازدیاد آبادی و توسيع تجارت دنیا... باید اولیای دولت، راه آهن و عمل معادن و ترتیب بانک و جمیع کارها و بناهای عمومی را بلا تردید محول به کمپانی‌های خارجی نماید... دولت ایران هرقدر می‌تواند باید به کمپانی‌های خارجی امتیاز بدهد.» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔺 سکولارها نمیتوانند ادعای زعامت کنند 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه‌السلام): 👈 من كَثُرَ مُناهُ كَثُرَ عَناؤُهُ 🖇 هر که آرزویش بسیار است، رنجش بسیار است. 📙 غررالحکم، ح 8603 🆔 @farhang_puya
🔎ویژگی دین‌ستیزی ناسیونالیسم و متولیان ناسیونال 📉 ویژگی دین‌ستیزی ناسیونالیسم و پتانسیل اسطوره‌ساز ارزش‌های ناسیونالیستی که از قرن ۱۵ - ۱۶ سبب اقبال متولیان رنسانس در ترویج و گسترش آن شد، برای مطرح شدن و رویارویی در برابر قدرت وحدت‌بخش و جذابیت‌های بلا منازع ادیان، همچنان نیاز مستمر تمدن سرمایه‌داری غرب است و مستلزم انتخاب گزینه‌ای مناسب به جای ناسیونالیسم می‌باشد. 🔏 به‌طوری‌که این جانشین بتواند ضمن حفظ خصیصه قدرت‌شکنی دینی و توانمندی فرو ریختن شکوه ادیان، عوارض منفی ناسیونالیسم را هم نداشته باشد. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💢 عوارض منفی ناسیونالیسم ⚠️ عوارض منفی ناسیونالیسم عبارتند از: تعارض با تئوری دهکده جهانی، دامن زدن به مباحث بحران هویت، تشدید جنگ‌های نظامی و اطلاعاتی، تقویت ستیزهای نژادی، توسعه مقاومت‌ها در برابر تهاجم فرهنگ‌ها و... پس با توجه به مقتضیات سیاست و مدیریت جهان پست مدرن، پلورالیزم به عنوان جانشینی مطمئن از سوی فلسفه سیاسی غرب پیشنهاد شد. 🔘 پلورالیزم که خود از مبانی دموکراسی است، می‌تواند ضمن شکستن وحدت و شکوه و قدرت ادیان در میان ملت‌ها به رواج نوعی روحیه بی‌تفاوتی بپردازد و تسلیم شدن به فرهنگ‌های بیگانه را تسهیل کند. 🔚 البته فرهنگی که از قدرت جذب بیشتر و استراتژی‌های پیشرفته‌تر و منابع مادی غنی‌تری برخوردار باشد، در فضایی که فاقد هرگونه مرزبندی فرهنگی باشد، بهتر می‌تواند گسترش یابد و با سهولت بیشتری می‌تواند قلب و مغز ملت‌ها را به زنجیر بکشد. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔸 تفاوت اصلاح‌طلبی در اروپا و ایران 🔏 ملت اروپا آگاهانه خواهان تقویت جنبه‌های دینی کلیسا بودند و از دنیازدگی و آمرزش‌نامه‌فروشی و ثروت‌پرستی ارباب کلیسا افسرده گشته و از عقل‌ناپذیری آموزه‌های «تثليث» و «خدای مرده» ناامید شده و از صومعه‌های جدال‌خیز و علم‌زدا و کهنه‌پرست نیز به جان آمده بودند. 🔘 اروپاییان نه به انگیزه انزوای دین از جامعه یا تبعید مسیح از سیاست، بلکه صرفا به منظور تحقق واقعیت دین عیسوی خواستار رفورمیسم شده بودند. ✅ اما مردم ایران به دین و متولیان آن خوش‌بین بودند و این خوش‌بینی آن‌ها بر مبنای وجود تفاوت‌های اساسی میان اسلام و مسیحیت، از توجیه منطقی کافی برخوردار بود؛ چرا که حداقل سه تفاوت اساسی میان اسلام و مسیحیت مشهود بوده است. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 توسعه و پیشرفت در تفکر اسلامی در گروی عدالت ورزی دولتمردان نظام حاکم می‌باشد 🔶 پیداست با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئولیت های اجتماعی و ابعاده حقوق و تکالیف در جامعه بشری تنها با حاکم عادل، نظام عادلانه برقرار نمی شود بلکه باید همه مسئولان و دست اندرکاران طراز بالا و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری و اجرا عادل باشند تا عدالت در جامعه تحقق یابد؛ 🔷 بنابراین توسعه و پیشرفت در تفکر اسلامی در گروی عدالت ورزی دولتمردان نظام حاکم می‌باشد. امام معصوم یا ولی فقیه به عنوان حاکم منصوب از سوی خدا به تنهایی نمی تواند نظام عادلانه را در جامعه گسترده و پیچیده پیاده کند و نیازمند به کارگزاران عادلی است که به عنوان بازوی رهبر جامعه اسلامی باشند و در استقرار نظام عادلانه به او کمک کنند. 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
‼️ نباید تمایز قائل شد! 📛 برخی از خواص اصحاب رسول خدا (ص) در صدر اسلام معتقد بودند، تمام زحماتی که انقلابیون در عصر نبوی کشیده‌اند باید در این دنیا مزدش را دریافت نمایند؛ ❌ لذا معتقد بودند باید عطای سالیانه‌ی مسلمانان را به صورت تبعیض‌آمیز و بر اساس سوابق و موقعیت اجتماعی آنها تعیین نمود؛ بدین گونه که سابقان در اسلام را بر سایران، مهاجران را بر انصار، مهاجران قریش را بر غیر مهاجران، عرب را بر عجم و خانواده های مشهور را بر خانواده های گمنام ترجیح دادند.¹ ❎ پیداست چنین تمایزهایی با عدالت سازگار نیست.² 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
🌸 خوش آمدی شاه کربلا 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین على (عليه‌السلام): 👈 ليسَ شَيءٌ أدعى لِخَيرٍ وأنجى مِن شَرٍّ مِن صُحبَةِ الأَخيارِ ✅ هيچ چيز، بيش از همنشينى با نيكان، به نيكى نمى‌كشاند و از بدى نجات نمى‌بخشد. 📙 غررالحكم، حدیث 7518 🆔 @farhang_puya
فرمانده عشاق ، دل آگاه حسین است / بیراهه مرو ! ساده ترین راه حسین است از مردم گمراه جهان راه مجویید / نزدیک ترین راه به الله حسین است 🌸🌺 ولادت پرنور و سرور عزیز دردانهٔ حضرت رسول، گل زهرا، حضرت حسین‌ابن‌علی علیهم‌السلام و روز پاسدار را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya
🔄 متولیان نااهل را بردارید ⚠️ یکی از مشکلات عدم استقرار عدالت در جوامع این است که دولتمردانی که وظیفه‌ی وضع قوانین عادلانه را به عهده دارند و مسئولیت اجرای آن بر دوششان سنگینی می‌کند؛ درک صحیح از مفهوم عدالت ندارند،... . ✴️ دولتمردان نیز مانند شخص امام یا ولی فقیه باید مصادیق عدالت را بدانند و در اجرای قوانین عادلانه ثابت قدم باشند. در غیر این صورت توسعه‌ی حقیقی و مطلوب رخ نخواهد داد. چنانکه در برخی از بره های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل اینکه بعضی از دولتمردان طراز بالای نظام اسلامی در تشخیص قوانین عادلانه و در نحوه‌ی اجرای عادلانه با مشکل مواجه شدند توسعه‌ی مطلوب اسلامی رخ نداد و پیشرفت غربی جای پیشرفت اسلامی را گرفت؛... . 📝 جواد سلیمانی امیری 🆔 @farhang_puya
〽️ توسعه بی‌فایده 🔰 پیشرفت و ترقی در زندگی، مطلوب و ممدوح است و از نظر قانون اسلام لاقیدی و کَلّ بر مردم شدن حرام است، احقاق حقوق و دفع ظلم واجب است. بشر امروز از لحاظ تمدن و تسخیر قوای طبیعت با بشر اعصار گذشته قابل مقایسه نیست؛ 📛 لاکن متاسفانه از لحاظ نتیجه‌ای که از همه‌ی این ها باید عاید شود فرقی نکرده، بلکه چندین مرحله عقب‌تر رفته، امین ابزار و آلات که باید وسیله ی رفاه و آسایش باشد موجب بیچارگی، بدبختی و نگرانی شده. اینها همه از آن جهت است که در قسمت های روحی و اخلاقی عقب‌نشینی کرده. 📝 فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
🔷 دید کلی‌نگر به پیشرفت 🔶 ما اهداف و نیازهای متعددی داریم که ممکن است در برخی از آنها به مقصد خود نزدیک شویم و در آن زمینه پیشرفت کنیم؛ ولی ممکن است در زمینه‌ی دیگر پیشرفت نکنیم و یا حتی پسرفت کنیم! 🌐 اگر با یک نگاه کل نگر نگاه کنیم و زندگی انسان را به صورت یک مجموعه ببینیم؛ یعنی همه‌ی نیازهای او را یک کاسه در نظر بگیریم، در این حالت دیگر نباید پیشرفت انسان را تقسیم بندی کنیم و بگوییم در این جهت پیشرفت کرده و در آن جهت پسرفت داشته است، بلکه باید این انسان را در مجموع سنجید که آیا پیشرفت داشته یا نداشته است؟ 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
🚫 غرب‌گرایی؛ عوارض اصلاح‌طلبی روشنفکری ⚠️ فرنگی‌مآبی از عوارض زودرس اصلاح‌طلبی روشنفکری بود که با مخالفت نسبتاً شدید و البته کم تاثیر اقشار گوناگون جامعه ایران، خصوصاً روحانیت و خانواده‌های متدین مواجه گشت. 🔘 در عین حال، غالب سخنرانی‌ها و نوشته‌های روشنفکری حاوی ترغیب ملت به «اخذ بدون تصرف تمدن فرنگی» بنابر توصیه پدر معنوی روشنفکری سکولار «میرزا ملکم‌خان» بود. ✍ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 منزلت حضرت عباس (علیه‌السلام) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام حسین (علیه‌السلام): ⭕️ ناتوان‌ترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد. 📚موسوعه کلمات الامام الحسین، ۷۸۱ 🆔 @farhang_puya
🌸🌺 میلاد با سعادت باب‌الحوائج حضرت اباالفضل‌العباس (عليه‌السلام) و روز جانباز را گرامی می‌داریم. 🆔 @farhang_puya
💢 حمایت علما و منبریان نا‌آگاه از غرب‌گرایی 🔰 اکثریت جراید و حتی برخی از گویندگان مذهبی، نظیر سید جمال واعظ اصفهانی یا نصرالله ملک‌المتکلمین فریب سخنان روشنفکران را خورده و تحت تأثیر تبلیغات عوام فریبانه غرب‌زدگان با زبانی عامیانه، غرب‌گرایی را ناخواسته تبلیغ و غرب را ستایش و توجیه می‌نمودند. 🔏 سید جمال واعظ بر سر منبر می‌گفت و روزنامه «الجمال» متن سخنرانی‌های او را در اختیار غیر حاضران می‌گذاشت: «... ایها‌ الناس! من مکرر خدمت شما عرض کرده‌ام، حالا هم عرض می‌کنم ما مردم ایران، جاهلیم. بدون معلم و مربی و استاد، هیچ کار ما درست نمی‌شود. به فرمایش جناب پرنس ملکم‌خان، اگر ما خواسته باشیم یک کارخانه کبریت‌سازی تشکیل بدهیم، بدون معلم خارجی محال است. اگر خواسته باشیم یک کارخانه ریسمان‌سازی بسازیم، مسلماً محتاجیم به یک نفر معلم خارجی...» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
⭕️ موافقان و مخالفان غرب‌گرایی 🌐 شعار عموم روشنفکران این بود که: «ایرانی باید ظاهر و باطناً و جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس... بیایید ایران را برای یک انقلاب اخلاقی که ما را از انسان قرون وسطی به انسان قرن بیستم ترقی می‌دهد، مستعد کنیم.» 🌀 فضاحت فرنگی‌مآبی تا حدی پیش رفته که برخی از روشنفکران، از جمله طالبوف، کسروی، جمال‌زاده و علی نوروز (نویسنده جعفر خان از فرنگ آمده) و دیگران نیز تحت فشار مخالفت‌های اجتماعی به نقد نیم‌بند غرب‌گرایی می‌پرداختند. ✅ جدی‌ترین مخالفت‌ها عليه فرنگی‌مآبی و ترویج خلق و خوی غربی توسط متولیان اخلاق دینی و عالمان بیدار، که نگران به خطر افتادن اخلاق مردم و تحت‌الشعاع قرار گرفتن ارزش‌های اخلاقی گشته بودند، ابراز گردید. چنان‌که روزنامه «جریده نجف» می‌نویسد: «اخلاق اروپا در مملکت ما شیوع یافته و اخلاق عمومی؛ ملت را بالطبيعه فاسد نموده و اکابر مملکت از سوء عاقبت این مطلب اندیشناک‌اند.» ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
🔸 تقابل غرب‌ستیزی و غرب‌گرایی؛ بدو تولد 🔏 وجود شواهد فراوان از مکتوبات، مقالات، سخنرانی‌ها و... در زمینه مخالفت با غرب‌گرایی، مبیّن این واقعیت است که تقریبا غرب‌گرایی با ظهور غرب‌ستیزی در میان اقشار مختلف مردم مقارن گشته است و این دو قلوی متضاد، به خلاف اینکه یکی (غرب‌گرایی) به طور کامل حوزه تعلیم و تربیت را تحت سیطره گرفت، ولی دیگری (غرب‌ستیزی) هرگز اجازه ورود به آن‌ را در هیچ یک از سطوح و مراتب نیافت، با فاصله اندکی پا به عرصه وجود اجتماعی در ایران نهاده‌اند. ✍️ سجاد کریمان‌مجد 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (عليه‌السلام): 👈 اَلمنافقُ اِنْ حَدَّ ثَكَ كَذَّبَكَ و اِنْ وَعَدَكَ اَخلَفَكَ و إنِ ائْتَمَنْتَهُ خانَكَ و اِنْ خالَفتهُ اِغتابَكَ. 🔻منافق کسی است هرگاه با تو حرف می‌زند دروغ می‌گوید و اگر به تو وعده می‌دهد خُلف وعده می‌کند، هر وقت امانت به او سپردی به تو خیانت می‌نماید، و چنانچه با او مخالفت کنی در پشت سر، تو را غیبت می‌کند. 📙 بحارالانوار، ج ٧٢، ص ٢٠٥ 🆔 @farhang_puya
💠 ایستاده در برابر طاغوت 🌸🌺 میلاد با سعادت زین‌العابدین، سید‌الساجدین، امام سجاد (عليه‌السلام) را تبریک عرض می‌کنیم. 🆔 @farhang_puya