💢پیشرفت از منظر قرآن (قسمت 1)
🔸نزدیک ترین واژه به پیشرفت در قرآن را میتوان همان اصطلاح 《رشد》 دانست. رشد در لغت به معنای صلاح و رسیدن به صواب و در مقابل غی و ضلالت است. همانگونه که در آیه ۲۵۶ سوره بقره آمده است:《قَد تَبَیَّنَ الرُشدُ مِنَ الغَی》؛ راه درست از راه انحرافی،روشن شده است.
🔹واژه رشد در قرآن ۱۹ بار در صیغه های مختلفی مانند: رشد، رشاد، مرشد، راشدون و رشید استعمال شده است. از منظر قرآن انسان همواره به دنبال رسیدن به مرز های پیشرفت بوده و در این راه خستگی ناپذیر است.
✏️علی اکبر عالمیان
#قرآن
#پیشرفت
#شماره_34
🆔 @farhang_puya
💢پیشرفت از منظر قرآن (قسمت۲)
🔸یکی از مشخصترین صفاتی که در قرآن به عنوان شاخصه و نشانهی جامعهی رشد یافته و مترقی و پیشرفته به شمار می آید، صفت رستگاری میباشد که در آیات قرآن با عنوان 《قَد اَفلَحَ》آمده است؛ مانند:《قَد اَفلَحَ المُومِنُون》، 《قَد اَفلَحَ مَن تَزَکی》 ، 《 قَد اَفلَحَ مَن زَکاهَا》.
✍علیاکبر عالمیان
#قرآن
#پیشرفت
#شماره_34
🆔 @farhang_puya
💢پیشرفت از منظر قرآن (قسمت۳)
🔹هدف نهایی و قالب اصلی پیشرفت را باید مسئله قرب الهی دانست.انسان برای رسیدن به خدا و نزدیک شدن به معارف حقهی الهی باید تلاش کند تا به مرحلهی تکامل برسد و قالب و هدف اصلی پیشرفت نیز چیزی جز این مسئله نیست.
🔸قرآن به مسئلهی قرب و تقرب به خداوند تاکید کرده و میفرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان)خدا بپرهیزید! و وسیله ای برای تقرب به او بجویید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.(مائده/۳۵)
✍علیاکبر عالمیان
#قرآن
#شماره_34
🆔 @farhang_puya
◾️منظور از تمدن مدرن
▫️منظور از تمدن غرب یا تمدن مدرن، تمدنی است که از رنسانس با محوریت اومانیسم(انسان خدا انگاری) و نقد مسیحیت، از شمال ایتالیا و جنوب فرانسه آغاز شد و کم کم از وجوه ادبی و هنری به سمت وجوه فلسفی رفت و سپس تکنولوژی مورد نظر خود را ایجاد کرد و سیستم فکری و اقتصادی و سیاسی خاصی را در جهان پیگیری کرد و پیشرفت را منحصراً در غربی شدن دانست.
▫️البته اگر با دید تحقیقی به پایه های شکل گیری این تمدن دقت شود، تاثیر برخی اندیشه های قرون وسطایی بر جهان مدرن، غیر قابل تردید است.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۶۷، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
کم رویی موجب محرومیت است.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💢مردمی بودن انقلاب اسلامی
🔹انقلاب اسلامی ایران، از بدو شکل گیری شاهد حضور مردم بود و تمام فعالیت های انقلابی عمدتا به دست خود مردم انجام می گرفت.
🔹در دوران پیش از پیروزی انقلاب، مردم خودشان اقدام به توزیع اعلامیه های امام می کردند و با هزینهی خود آثار انقلابی را گسترش می دادند و امام نیز همیشه بر نقش مردم تأکید داشتند و به جای آنکه مبارزهی مسلحانه با رژیم پهلوی را تأیید کنند، به دنبال بیدارسازی مردم بودند و باور داشتند که اگر مردم بیدار شوند، انقلاب به ثمر خواهد نشست و اتفاقا همین گونه شد.
✍محمدرضا فلاح
#انقلاب_اسلامی
#مردم
#شماره_21
🆔 @farhang_puya
💢از استبداد ستیزی تا بیداری اسلامی
🔰ایران سال ها حاکمان مستبدی را بر خود دیده بود و طعم تلخ استبداد را مردمان سرزمین پارس با تمام وجودشان حس کرده بودند. این روند استبدادی کاسه صبر مردم را لبریز کرد و کار را بدانجا کشاند که مردم ترجیح دادند بمیرند اما
ذلت نپذیرند و زیر بار ذلت و استبداد روزگار نگذرانند.کوچه خیابان های شهر و روستاهای ایران شهادت می دهد که مردمان این دیار خون دادند تا ریشهی استبداد در این سرزمین بخشکد و خشکید.
🔰سال ها بعد مردمانی در چند کشور دیگر به جایی رسیدند که دیگر نمی توانستند در فضای استبداد نفس بکشند و همین شد که موج بیداری اسلامی یکی پس از دیگری کشورهایی را در شمال آفریقا و خاورمیانه درنوردید. نخستین اثر این بیداری سرنگونی بن علی در تونس بود.
✍محمدرضا فلاح
#استبداد_ستیزی
#بیداری_اسلامی
#شماره_21
🆔 @farhang_puya
◾️قبالا چیست؟
▫️قباله یا قبالا دو اصطلاح دارد؛ در یک اصطلاح عام معادل کل مکاتب عرفان یهودی به کار رفته و در یک اصطلاح خاص، به معنای عرفان یهودی زوهری به کار رفته است.
▫️پیش از تشکیل منسجم مکاتب عرفان یهودی، این کلمه به سنت های شفاهی گفته میشد که در میان یهودیان نسلبهنسل می چرخید و از اواسط قرون میلادی به بعد کم کم در کتب مرکابایی و قبالی نگاشته شد.
📚 تحلیل نفوذ فرهنگی کابالیستی (عرفان یهودی) در سینما، صفحه ۷۴، محمد حسین فرجنژاد و رفیعالدین اسماعیلی
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) :
هرکس خود را در جایگاه های تهمت قرار دهد،نباید کسی را که به او گمان میبرد سرزنش کند.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۵۹
#حدیث
🆔 @farhang_puya