⚫️نظریۀ هنر برای هنر
🖊محمد رضا اسدی
◼️سانسور هنری، واژهای است که هنوز در بسیاری از محافل هنری به عنوان مانعی جدی برای رشد هنر مطرح است. هنر برای هنر باوری است که پس از انقلاب فرانسه و تحوّلات سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم جای خود را در میان برخی دانشمندان باز کرد.
🔳به باور این گروه: هنرمند باید شخصی با پیشهای خاص انگاشته شود که الزام اصلی او، یا دست کم الزام او در وهله نخست، کامل کردن اثرش و به ویژه زیبایی آن بوده، جامعه هر انتظاری دارد داشته باشد.
📇نشریه فرهنگ پویا #شماره_17
🆔@farhang_puya
♻️دیدگاه مقام معظم رهبری درباره تعامل با دنیا
🖋فائزه فلاطونی
✳️ما با کسی دعوا نداریم. ما به کسی که میخواهد دوباره بر ما سیطره پیدا کند میگوییم نخیر، غلط میکنی؛ اجازه نمیدهیم. منازعه نظام اسلامی با کسانی که در پی چالش با این نظامند، سر این قضیه است.
✅ما رفتار نظام سلطه را به هیچ وجه قبول نمیکنیم، البته داعیه سلطه گری نداریم اما در هیچ موضوعی، زیر بار سلطه نمیرویم و شاخص دیپلماسی خود را مقابله با رفتار جهانی نظام سلطه و خروج از قاعدۀ «سلطه گر-سلطه پذیر» میدانیم.
📗نشریه فرهنگ پویا #شماره_36
🆔@farhang_puya
🌕مبارزه مثبت معصومین با استکبار- تربیت نیروهای شجاع و مبارز
✍زهرا ملک زاده
🚧از روشهای مبارزاتی پیشوایان معصوم، تربیت نیروهای شجاع و مبارز بوده است تا در اوضاع دشوار و درگیریهای طاقت فرسا استوار و ثابت قدم بمانند.
⭐️مردانی چون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، مالک اشتر ، میثم تمار، معلی بن خنیس، زید بن علی الحسین، یحیی بن زید، محمد بن عبدالله(نفس زکیه)، حسین بن علی(شهید فخ) و... تربیت یافتگان این مکتب هستند که وجودشان سرشار از ایمان و اعتماد و تبلوری عالی از شجاعت و شهامت بود.
📒نشریه فرهنگ پویا #شماره_34
🆔@farhang_puya
🔳شرکای بالقوه غربیها در جهان اسلام
✍قاسم روانبخش
🔘آمریکا و غربیها برای مقابله با آن چه افراطی گری میخوانند، سه دسته را به عنوان شرکای بالقوه خود انتخاب میکنند:
1⃣سکولارها: این گروه به جدایی دین از سیاست اعتقاد دارند ولی خصومتی با مذهب ندارند.
2⃣مسلمانان لیبرال: این دسته به گونهای هستند که ایدئولوژی سیاسی آنها بنیاد مذهبی دارد، در عین حال دستور العملی که در نظر دارند، با ارزشهای دموکراسی غربی منطبق است.
3⃣سنت گرایان میانه رو مانند صوفیها که عقایدشان برای قرنها مورد حمایت قرار گرفته است.
📓نشریه فرهنگ پویا #شماره_25
🆔@farhang_puya
🎥شعبۀ غیر مستقیم هالیوود در ایران
✍سجاد طاهری
📽امروزه، همه فیلمهای توفیقی و زاویه دار با ارزشهای ایرانی و اسلامی یا فیلمهایی که تصویری سیاه از ایران را نشان میدهند، توسط کمپانیها و مؤسسههای غربی جایزه باران میشوند.
🎬مدتی است که هالیوود حتی از خدشه دار شدن چهره هنریاش و انگ سیاسی خوردن ابایی ندارد و از همین رو به فیلم آرگو که به اعتقاد بسیاری از منتقدان سینما فیلمی درجه دو است، عنوان بهترین فیلم را اختصاص میدهد.
📝نشریه فرهنگ پویا #شماره_24
🆔@farhang_puya
💢اصول لازم برای پیروزی در کودتاها
🖋فاطمه خراسانی
🔴تجربۀ کودتاها توسط استعمار نشان میدهد که پیروزی در کودتا به سه عامل اصلی بستگی دارد:
1⃣تمرکز و تراکم قدرت سیاسی نظامی و یا حداقل بخش قابل توجهی از قدرت در یک نقطه، به نحوی که بتوان با تصرف آن بر سراسر کشور مسلط شد.
2⃣فقدان یک نیروی سیاسی اجتماعی نیرومند داخلی که توان خنثی کردن کودتا را داشته باشد
3⃣وجود اهرمهای لازم نظامی سیاسی برای وارد کردن یک ضربه غافلگیر کننده، ناگهانی و قاطع به منظور تصرف قدرت سیاسی.
📕نشریه فرهنگ پویا #شماره_15
🆔@farhang_puya
💠انسان، بندۀ تکنولوژی!
🖊سمیرا سیفی
🔵ژاک راشل در کتاب " جامعۀ تکنیک زده" اعتراف میکند که اینک انسان خادم و برده تکنولوژی شده است و تکنولوژی مسیر کنونی دنیا را برای آدمی هدف سازی میکند.
🔷همچنین وانبرگ در کتاب " آیا جهان یک کامپیوتر است" توضیح میدهد«معنا در جهان مدرن نا پدید گردیده و چنان چه این روند ادامه یابد، اثری از حیات باقی نخواهد ماند؛ چرا که تکنولوژی اکنون به وضعیت خطرناک و نا بهنجاری تبدیل شده است»
📘نشریه فرهنگ پویا #شماره_8
🆔@farhang_puya
🔳پست مدرنیسم
✍سید صمد موسوی
🔘در زبان فارسی به فرانوگرایی، پسامدرنیسم و فرا مدرنیسم و فرا تجددگرایی ترجمه شده است.
☑️این اصطلاح در سالهای پایانی سده نوزدهم میلادی از بطن مدرنیسم و و در واکنش و نقد به آن و یا به عنوان جانشین آن پدید آمد و باعث تحولات گستردهای در حوزههای شعر، داستان، نمایشنامه، موسیقی، معماری، تآتر، سینما، عکاسی و دیگر هنرها و فنون شد و به سرعت به صورت اصطلاحی توصیفی برای تمامی انواع جا به جاییها و تحولات مطرح شد.
📓نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
🆔@farhang_puya