💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
✅ ذروة سنام الإسلام الجهاد في سبيل اللَّه لا يناله إلّا أفضلهم.
✅ اوج مسلمانى جهاد در راه خدا است كه جز مسلمانان برجسته بدان نرسند.
📚 نهج الفصاحه، 1619
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 دستاوردهای انقلاب اسلامی ايران برای قدرتهای شرقی
🖊 دكتر سيداحمد رهنمايی
⚪️ امواج برخاسته از نفوذ انقلاب اسلامي در شرق بهويژه در روسيه، نظريهپردازی سياسس چون الکساندر دوگين بزرگترين ايدئولوگ کاخ کرملين، فيلسوف روسيکی و مشاور پوتين را بر آن داشته است که بگويد: وقت آن رسيده است که به اصالت و هويت شرقی زمينی خودمان بازگرديم و ريشههای حقيقت شرقی خويش را بازيابيم.
✳️ انقلاب اسلامی خواستار بازگشت به انديشه شيعی است همانطور که در روسيه هم بازگشت به انديشة مسيحی ارتدوکسی وجود دارد. ايران و روسيه هر دو تئوریهای ليبراليسم، کمونيسم، ناسيوناليسم و فاشيسم را دوست ندارند و در فلسفة سياسیشان به آن اعتقاد ندارند. هر دوی ما به فرهنگ انتظار اعتقاد داريم.
✳️ ايرانيان در انتظار امام مهدی هستند و در انديشه مسيحی ارتدوکس هم ما منتظر بازگشت عيسی مسيح هستيم. بنابراين انتظار بين اين دو کشور مشترک است؛ همانطور که نگاه ما به شيطان مشترک است؛ چنانکه هر دوي ما امپرياليسم را شيطان و دشمن خود ميدانيم.
📝 نشریه فرهنگ پویا #شماره_32
#ولایت_فقیه
#اندیشه_شیعه
🆔 @farhang_puya
⁉️ گفت و گوی پویا با علامه مصباح یزدی
❓پویا: چرا اطاعت از قوانين دولت اسلامی واجب است؟
✅ حضرت آيت الله مصباح يزدی:
امام میفرمايد: عمل كردن به قوانين دولت اسلامی شرعاً واجب است. اين وجوب از كجا آمده؟ چون او میگويد، واجب است. اگر او نگويد چه وجوبی دارد؟! نظام ما اعتبارش از طرف خدا است و رعايت قوانينش وجوب شرعی دارد.
✅ وقتی در مجلس شورای اسلامی تصويب شد و شورای نگهبان هم تأييد كرد كه فلان مبلغ بايد ماليات بدهيد، پرداخت آن ماليات مثل پرداخت خمس و زكات واجب میشود، زيرا دولت اسلامی آن را تعيين كرده و دولت اسلامی مورد امضای ولی فقيه است، او هم مورد تأييد خدا و پيغمبر است.
✅ اين سلسله مراتب، وجوب شرعی میآورد. اما اگر اين نباشد، همان فرهنگی رايج میشود كه در همه جای دنيا وجود دارد: فرار از ماليات، نوعی زرنگی است! در صورتی كه اين مقام وجود نداشته باشد، مقررات مجلس شورای اسلامی اگر به اتفاق آراء هم تصويب شود، وجوب شرعی نخواهد داشت.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_2
#ولایت_فقیه
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @farhang_puya
📽 سينمای استراتژيک
✒️ علیاصغر سياحت هويدا
🔴 سينما دارای سه بخش است: هنر، رسانه و صنعت. هر چند هر سه وجه درهم تنيده شده و لزوما نمیتوان گفت که يک فيلم تنها يک وجه دارد، بلکه اين روزها کارگردانان در تلاش هستند تا هر سه وجه را با هم داشته باشند، هر چند گاهی اسير ماديات میشوند و از سفارت استراليا يا از سرمايهدار اماراتی کمک میگيرند تا بودجه ساخت فيلم را به دست آورند.
🔵 از طرفی، کيفيت فيلم را متناسب با گيشه تهيه میکنند تا اثر فروخته شود. اما در ده سال اخير بلکه بيشتر، کارگردانان و آثار آنها رنگ و بوی ديگرد يافته است. وقتی شما ميوه بارور درخت فلسفه را وارد سينما بکنی، محصولی را ارائه میدهد که در انسانهای امروزد میتوان مشاهده کرد.
🔴 وظيفه سينمای استراتژيک از اين قرار است که با مبنا قرار دادن ايدئولوژیهای کشور مهاجم به کشور هدف حمله کند و تفکرات و برنامهريزی و اساس فکری آن را به حاشيه براند و ضمن ترسيم جهانبينی و ايدئولوژی كشور مهاجم در قالب نمادها و إلمانها رويكردی را در فيلم و سريال خود در پيش گيرد كه در نهايت مخاطب ناخودآگاه همان رويكرد را در زندگی خويش اجرا ميكند.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_34
#رسانه_غرب
🆔 @farhang_puya
⚠️ دنيای فوق خشونت برای كودكان
✒️ مريم صدرا
🔶 من دراكولارا دوست دارم؛ چون خون زنها را میمكد.» اين جمله را يك پسر 11 ساله به زبان آورده است! 90 درصد از دانشآموزان 12 ساله سراسر جهان با شخصيتهای خشنی چون «ويرانگر» و «رميو» آشنايی دارند. هر پنج دقيقه يكبار يك كودك آمريكايی به دليل ارتكاب جرم خشونت بار دستگير میشود.
🔸 بيشترين تأثير تماشای برنامههای خشن، حساسيتزدايی و ترس آفرينی در كودكان است. تماشای مكرر خشونت در برنامههای تلويزيونی، خلق و خوی بیرحمانهای در كودكان به وجود میآورد. آنها با مشاهده برنامههای خشن از دنيای واقعی میترسند و همواره اين ترس را دارند كه ممكن است مورد حملهای خشونت بار واقع شوند.
🔶 يك آمار مهم درباره محتوای برنامههای تلويزيونی آمريكا نشان میدهد كه 30 درصد از محتوای اين برنامهها خشونت محض است و سهم برنامههای آموزشی و معمايی فقط 4 درصد است10 و بقيه را كمدی ها و برنامه هايگی تخيلی كه البته گاهی هم حاوی خشونت هستند تشكيل میدهند.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_8_9
#رسانه_غرب
#رسانه_آمریکایی
🆔 @kheybar_net
❌ تفسیر غلط از دین و قرآن
✒️ هادی قطبی
✔️ حكم تكفير و دايره احكام و افتای وهابيون هر چند بيشتر به مظاهر شرك نزد اينان - مانند توسل، شفاعت، تبرّك و... - بازگشت ميكند، اما اين بيراهه ناشی از تفسير و بدفهمی مباحث توحيدی است.
✔️ كجفهمی از واژگانی چون اله، شرك و عبادت و در پی آن دعا و شفاعت و بدعت، مبانی تفكر اينان را تشكيل میدهد. عالمان شيعی و پيشتر و بيشتر از آنها اهلسنت، تفكر وهابيان و به طور عمده محمدبن عبدالوهاب را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند.
⚫️ خشونت و تعصب اين عده، آنقدر بيوجه و منطق است كه از ميان وهابيون نيز گروهی به انتقاد برخاستهاند و اكنون وهابيان را به دو شاخه سلفیهای متعصب و تندرو و وهابیهای معتدل و اهل گفت و گو تقسيم كرده است. هر چند فراگيری وهابيت سلفی بيش از گروه ديگر است، اما قرائن نشان از «پايان تاريخ» اين گروه تندرو میدهد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_7
#اسلام_هراسی
#وهابیت
🆔 @kheybar_net
🔰 علوم جديد چارچوب فکر اسلامی مطالعه کنند
⁉️ گفت و گو پويا با دكتر محمد فنائی اشکوری
❗️پويا: نقش مؤسسات حوزوی و دانشگاهی مثل مؤسسه امام خمينی(ره)، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در اين موارد چيست؟
✅ دکتر فنايی اشکوری: به نظر بنده، فلسفه وجودی چنين مؤسساتی همين است. فلسفه وجودی اين مؤسسات اين است که علوم اسلامی را با توجه به فضای جديد و نيازهای جديد ما مورد پژوهش قرار دهند و از طرف ديگر، علوم جديد را در فضای اسلامی و با چارچوب فکر اسلامی مطالعه کنند.
✅ اسلامی شدن علوم، حاصل اين دو نوع مطالعه و دو نوع نگاه است: نگاهمان به علوم اسلامی چگونه باشد و به علوم جديد چگونه بنگريم. بنابراين کار اصلي نظري، به عهده چنين نهادهای است. اين نهادها هرچند فوايد و برکات بسياری داشتهاند، اما تا رسيدن به اين هدف اصلی فاصله زيادی دارند.
✅ محصول عمده اينگونه مؤسسات، فارغالتحصيلانی است که مشغول تدريس در اين مؤسسات هستند و عمده فرصت و انرژی آنها صرف امور جاری اين مؤسسات میشود. تعداد زيادی از نيروهای اين مؤسسات هم جذب نهادها و سازمانهای ديگر میشوند و به کارهايی میپردازند که گاهی تناسبی با آموختههايشان ندارد.
📄 نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🆔 @kheybar_net