eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
18 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: 🔶 إنّ المؤمن ينضي شيطانه كما ينضي أحدكم بعيره في السّفر. 🔸 مؤمن شيطان خود را لاغر مى كند چنان كه يكى از شما اشتر خود را در سفر لاغر ميكند. 📚 نهج الفصاحه، 817 🆔 @kheybar_net
⚠️ رهبری و دوران اصلاحات ✒️ سمیه طاهریان ☑️ با انتخاب سید محمد خاتمی در خرداد ۷۶ با حمایت‌های مالی کارگزاران، طیفی از تجدید نظر طلبان که مدعی اصلاح طلبی بودند، قوه مجریه را عهده گرفتند. هدف این گروه تجدیدنظر در اصول انقلاب اسلامی و ارایه تفسیر جدید و انحرافی از اندیشه امام بود. ⚫️ در این اوضاع ارائه تعاریف جدیدی از دموکراسی، مردم سالاری، حقوق بشر، جامعه دینی و... که در سایه هوشمندی امام خامنه‌ای به دست آمد، هجمه نظری ایدولوژیک مدعیان اصلاح طلبی را به یک فرصت بی‌بدیل بدل کرد تا مفاهیم بلندی همچون مردم سالاری، جامعه مدنی نبوی و اصول‌گرایی اصلاح‌طلبانه؛ در خدمت تحکیم مبانی انقلاب و اندیشه امام قرار گیرند. 🔴 هنر مدیریتی مقام معظم رهبری زمانی زیباتر رخ می‌نمایاند که اوضاع بحرانی و طوفانی همچون حوادثی چون قتل‌های زنجیره‌ای، توسعه و تضاد درون نظام، اصلاح قانون مطبوعات و ارسال توهین نامه نمایندگان اصلاح طلب و شبه کودتای ۱۸ تیر را به یاد آوریم که چطور فضای سیاسی جامعه ملتهب می‌ساخت. 📃 نشریه فرهنگ پویا ۲۲ 🆔 @kheybar_net
♻️ صف آرایی در برابر شخصیت‌ها 🔻 تشنج آفرینی در داخل کشور تضعیف نیروهای پیرو خط امام، با سخنرانی بنی‌صدر در ۱۷شهریور ۵۹ آغاز شد و با سخنرانی در میدان آزادی در روز عاشورا که با سوت و کف نیروهای غیر مذهبی و اهانت به ساحت مقدس عزای حسینی همراه بود، تا اول تیر ۶۰ ادامه یافت. 🔴 ۱۷ شهریور، در میدان شهدای تهران‌، بنی‌صدر با متهم کردن شخصیت‌های بزرگ انقلابی به انحصار طلبی کوشید تا افکار عمومی را از بانیان انقلاب بیزار کند و قدرت را در سلطه خود قرار دهد. در نوک پیکان این حمله، حزب جمهوری اسلامی قرار داشت که شخصیت‌هایی چون آیت اللّه خامنه‌ای عضو آن بودند. 🔺 شهید بهشتی در پاسخ به اتهام اعلام کرد: اگر منظور رئیس جمهور از اقلیتی که نام می‌برد حزب جمهوری اسلامی باشد، باید گفت مواضع حزب در قبال رئیس جمهور مجلس، دولت و انقلاب گویای این مطلب است کجا رئیس جمهور طرح و پیشنهادی مجلس و یا دولت فعلی دادند و این طرح تصویب و یا رد و اصلاح قرار نگرفته. 📄 نشریه فرهنگ پویا ۶ ۶۰ 🆔 @kheybar_net
[ Photo ] ❌ تشنج‌آفرینی توسط رئیس جمهور... #فتنه #عکس_نگاشت 🆔 @kheybar_net
❓عبدالاعلى گوید: ✅ قلْتُ لَهُ مَا الْكِبْرُ فَقَالَ أَعْظَمُ الْكِبْرِ أَنْ تَسْفَهَ الْحَقَّ وَ تَغْمِصَ النَّاسَ قُلْتُ وَ مَا سَفَهُ الْحَقِّ قَالَ يَجْهَلُ الْحَقَّ وَ يَطْعُنُ عَلَى أَهْلِهِ 💠 به امام صادق (ع) عرض کردم: تکبر چیست؟ فرمود: بزرگترین تکبر این است که حق را سبک شمارى و مردم را پست دانى، گفتم سبک شمردن حق چیست؟ فرمود: در برابر حق نادانى کند و باهل حق طعنه زند. 📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 424 🆔 @farhang_puya
🔰 برسی چهار آیه حجاب سوره نور ✒️ علی اکبرعالميان ✅ برای وجوب حجاب و حدود آن، به چهار آيه که صراحت بر آن دارند، تمسک شده است. اين چهار آيه عبارتند از: آيه 30 سوره نور و آيات 59، 23 و 33 سوره احزاب. 💠 در آيه سي‌‌ام سوره نور، خداوند خطاب به پيامبر اسلام (ص) مي‌فرمايد: «به زنان باايمان بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و دامان خويش را حفظ کنند و زينت خود را جز آن مقدار که نمايان است آشکار نسازند و روسری‌های خود را بر سينه خود افکنند ( تا گردن و سينه با آن پوشيده شود) و زينت خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان و ساير افراد محرم‌شان... . در اين آيه به چهار موضوع در رابطه با حجاب و حفظ حريم عفّت تصريح شده است؛ 1⃣ اول آن‌که زنان بايد ديدگان خود را از نگاه به نامحرمان ببندند، 2⃣ دوم آن‌که زنان بايد دامن خود را از هرگونه عوامل بی‌عفّتی حفظ نمايند، 3⃣ سوّم آن‌که زنان بايد زينت خود را جز آن مقدار که به طور قهری آشکار است، آشکار نسازند. 4⃣ چهارم آن‌که آنان بايد روسری‌های خود را بر سينه خود بی‌فکنند. ⚪️ در آيه 59 سوره‌ احزاب نيز خداوند به پيامبر تأکيد می‌کند: ای پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو که جِلْباب‌ها (روسری‌های بلند) خود را بر خويش فرو افکنند. اين کار براد اين‌که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔎 برسی کوتاه بر شعارهای لیبرالیسم 🖋 اسماعيل چراغی كوتيانی 🔴 ليبراليسم عبارت است از«نوعی ايدئولوژی و گونه‌ای جهان‌بينی که فرد را برپايه ارزش‌های اخلاقی می‌شمرد. و همه افراد را دارای ارزش برابر می‌داند.از اين رو فرد بايد در انتخاب هدف زندگی خود آزاد باشد.» درباره پيشينه ليبراليسم بايد گفت که برپايه فردگرايی به تدريج مجموعه‌ای از انديشه‌های‌ سياسی، حقوقی و اقتصادی شکل گرفت و پايه‌های غرب جديد را بنا نهاد. 🔵 شعارهايی چون برابری، حقوق بشر، آزادی فردی، حق مالکيت و تساهل، همگی برخاسته از فردگرايی است. از اين نگاه، چون درجهان هيچ حقيقت اخلاقی وجود ندارد و اساسا برای شناخت ارزش‌ها هيچ ملاک ومعياری در دست نيست، ارزش‌های انسانی جز بر پايه تمايلات افراد قابل تعريف وتوصيف نخواهد بود؛ 🔴 پس چاره‌ای نيست جز آن‌که افراد آزادانه و به طور برابر به دنبال خواسته‌ها و اميال خويش باشند. براساس اين نگرش، بشر بايد آزادی خود را در طبيعت و جامعه تجربه کند وخود بر سرنوشت خويش حاکم شود. و اين انسان است که حقوق خويش را تعيين می‌کند، نه اين‌که تکليفی از مافوق برای او تعيين شود. در اين ديدگاه انسان حق دارد، نه تکليف. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
آثار باستانی که توسط زنان مسلمان ساخته شد 🖊 مهيا زاهدين لباف 🔶 در رابطه با حضور زنان ترديدی نيست که نقش مهمی را به عنوان حاميان هنر و معماری ايفا کرده‌اند. «جُشيه» مادر رومی المنتصر خليفه عباسی، قبه‌ای هشت‌ضلعی به نام «قبه الصليبيه» را بر روی رودخانه سامرا ساخت، اين قبه، قديمی‌ترين آرامگاه اسلامی باقی مانده است. 🔷 کاخ بانو «نوشتوق المظفری» که ساخت آن در حدود سال 1388 به اتمام رسيد، و يکی از مهم‌ترين بناهای قرون وسطی در اورشليم و از آثار تاريخی هنر اسلامی می‌باشد که يک زن نقش مؤثری در ساخت آن داشته است. 🔍 بررسی آثار تاريخی به جرئت می‌توان گفت که زنان در دوران حکومت‌های ترک - مغول، از قرن سيزدهم به بعد در مقايسه با جامعه قديم عرب يا ايرانی، از منزلت بيشتری برخوردارد است. 🔶 از قرن چهاردهم به بعد تصوير ملکه‌ها و شاهزاده‌خانم‌های بر تخت نشسته همانند مردان در نقاشی‌ها به چشم می‌خورد. در ترکيه عثمانی، مهرماه دختر سليمان کبير، سفارش ساخت دو مسجد يکی در «اسکودار» و ديگری در «اورنه قاپی» را به سنان داد. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❌ از #کوی_78 تا #رای_88 💢 از کوچه‌های سال 78 نقشه‌ها را کشیدند تا برگه‌های سال 88 واژه فتنه نوشته شود... 💢 88 یک خیمه بازی بود که سناریوی آن از قبل نوشته شده بود، حال چه تماشاچی رای بدهد یا ندهد...
💠 امام على عليه السلام: ✅ فقْرُ الحُمقِ لا يُغْنيهِ المالُ ✅ فقرِ بى خردى را ثروت برطرف نمى كند 📜 غررالحكم حدیث 6549 #حدیث 🆔 @farhang_puya
✊ حماسه‌های از جنس بالارفتن روی خاکريز 🖋 سردبير 🔻 امروز و در گذر از پيچ تاريخی فراروی جهان چارهای جز خلق حماسه نيست؛ حماسه‌های از جنس بالارفتن روی خاکريز و سر سپردن به خدا، امروز در هجوم همه جانبه دشمنان داخلی و خارجی و همزمان با ريزش سنگين‌ترين آتش تهيه رسانه‌های بر سر خاکريز انقلاب بايد حماسه آفريد، و حماسه يعنی رفتن روی خاکريز، حتی اگر صندلی مديريت، جايگاه علمی و منزلت اجتماعيات را از تو بگيرند. 🔴 حماسه يعنی رفتن روی خاکريز و از اسلاميت، استقلال و جمهوريتی سخن بگويی که هندسه آن را تنها ولی‌فقيه ترسيم می‌کند حتی اگر همه درها را به روی تو ببندند و همه دهانه‌ها را برای ريختن آبرويت باز بگذارند. 🔺 حماسه يعنی رفتن روی خاکريز و تنها به اين فکر کنی که نه خون تو رنگين‌تر از خون هزاران هزار شهيد «ديروز و امروز» است و نه «فردا» بار خدا بر زمين ميماند که اگر تو برنداشتی يکی ديگر آن را برندارد؛ يعنی ثبت نام خود در فهرست خدامحوران تاريخ. 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📣 انقلاب اسلامی الهام گرفته از واقعه کربلا 🖋 زهرا رضائيان 🔶 بسياری از غرب‌زده‌های وطنی، به جهت روحيه تسليم و ترس در برابر غرب، هرگز دوست ندارند و باور نمی‌کنند که صدور انقلاب به اقصی نقاط جهان معنا و مفهومی داشته باشد و هنوز هم انقلاب اسلامی را حرکتی محصور در مرزها و جغرافيای خاصّ ايران تصور و صدور آن را تخطئه می‌کنند؛ 🔷 اما بسياری از مقاومت‌ها و عدالت‌خواهی‌ها در سراسر دنيا، نشان ازآن دارد که انقلاب اسلامی در حال صدور خود به مناطق ديگر است و آرام آرام به الگوی حق‌طلبی و ظلم‌ستيزی تبديل خواهد شد. 🔶 اکنون انقلاب اسلامی که با الهام‌گيری از واقعه کربلا، با جان‌فشانی جوانان و نوجوانان و به طور کلی همه اقشار ملت تحقق پذيرفت، يک جريان جهانی است که بر قلوب ملّت‌ها و فطرت بشر اتّکا کرده و می‌تواند بدون حضور فيزيکی بر ارواح ملت‌ها که عميق‌ترين لايه‌های وجودی انسان‌ها است، حکومت کند. 📄 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya