eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
923 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ ارتباط با بیگانگان از نظر قرآن 📝 رضا محمدی فیروزجایی: 💢 نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهان‌خواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین، آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی‌دارند مگر این‌که شما را از دینتان برگردانند! 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❌ الگوی رفتاری ضد مردم‌سالاری اصلاح‌طلبان در انتخابات! (بخش یازدهم) 2️⃣ گروه‌های اصلاح‌طلب معطوف به
❌ الگوی رفتاری ضد مردم‌سالاری اصلاح‌طلبان در انتخابات! (بخش دوازدهم) 2️⃣ گروه‌های اصلاح‌طلب معطوف به قدرت 🔹 مهم‌ترین چیز برای این جریان، امکان فعالیت در قوه مجریه، استمرار حضور در قدرت و نیز داشتن ظرفیت قانونی برای احزاب زیر پوشش خود است، لذا می‌کوشد که این کرسی را برای خود حفظ کند. این عده معتقدند که طی چندسال گذشته در انتخاب زبان غیردینی و فراقانونی به بیراهه رفته‌اند و برای جبران آن باید زبان دوگانه‌ای را انتخاب کنند. 🔸 به این معنا که برای جذب هر طیفی از جامعه با زبان خود آنان سخن بگویند؛ به عبارت دیگر، مطالبات غیردینی و فراقانونی را با زبان قانونی و دینی دنبال کنند، لذا در استعفانمایی‌های خود، ضمن اعلام خروج از آن‌ها با مبانی نظری جمهوری اسلامی، راه امام و اصل مترقی ولایت فقیه نیست، بلکه مشکلشان اولا با کاستی‌هایی در قانون اساسی است که در زمان مناسب اصلاح‌شدنی است؛ می‌تواند چارچوب قابل قبولی برای تداوم فعالیت اصلاحات باشد و ثانیا مشکلشان با تصمیمات ولی‌فقیه و نهادهای مربوط به اوست که از آن به اقتدارگرایان! تعبیر می‌کنند. ادامه دارد... ✂️ برشی از یادداشت سید عبدالمجید پیش‌بین اشکوری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❎ خیر بودن بسیاری از امور نامطلوب ✅ از جمله لطف‌هایی که عقل ما نمی‌رسید و خدا خودش بیان فرموده این است که گاهی اموری در ظاهر برای شما نامطلوب است و این‌ها را جزو شرور حساب می‌کنید، اما همین امور نامطلوب، زمینه را برای کمالات بعدی، فراهم می‌کند و در واقع نعمت‌هایی است که باید از آن‌ها استفاده کنند: «وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❌ الگوی رفتاری ضد مردم‌سالاری اصلاح‌طلبان در انتخابات! (بخش دوازدهم) 2️⃣ گروه‌های اصلاح‌طلب معطوف ب
❌ الگوی رفتاری ضد مردم‌سالاری اصلاح‌طلبان در انتخابات! (بخش سیزدهم) 2️⃣ گروه‌های اصلاح‌طلب معطوف به قدرت 🔹 به عبارت واضح‌تر بین این جریان و جریان اول نوعی تقسیم کار برای آینده صورت گرفته است: جمهوری‌خواهان سکولار، مبانی نظری نظام را مورد تهاجم نظری قرار می‌دهند و احزاب دوم خردادی معطوف به قدرت، طی یک فرایند عملیات روانی با استفاده از نفوذ خود در ساختار قدرت (قوه مجریه) و ظریفیت قانونی (تشکیل دفاتر حزبی)، تصمیمات ولی‌فقیه و نهادهای وابسته به او را با ادبیات شبه قانونی و شبه دینی - و البته تحت عنوان نهضت آزادی‌خواهی! - مورد تهاجم قرار می‌دهند و انتظار دارند که نتیجه‌ی آنان به اصطلاح و اعتراف خودشان، تقویت جمهوریت نظام باشد. 🔸 ناگفته نماند این جریان با پوشش نسبت اقتدارگرایی به جریان انقلاب، از پاسخ‌گویی به بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... بر سر راه نظام اسلامی که خود مسبب آن بوده است، شانه خالی می‌کند و به اعتراف متولیان خود، تلاش می‌کند در عرصه‌ی قدرت باقی بماند و در این مدت - با وجود نفوذ و حضور داشتن در مراکز قدرت (قوه مقننه و مجریه) - جریان اصول‌گرا را در موضع مدافع مطلق وضع موجود و گذشته، قرار خواهد داد. 🔰 و چنان‌که گفته آمد از یک سو با جریان اصلاح‌طلب رادیکال همراهی می‌کند و از سوی دیگر خود را در چارچوب نظام تعریف می‌کند. ادامه دارد... ✂️ برشی از یادداشت سید عبدالمجید پیش‌بین اشکوری در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⭕️ سقیفه داغی بزرگ بر دل زهرا (سلام‌الله‌علیها) 📍 در کنار خواص باید به مردم نیز به چشم مقصران رخ دادن واقعه‌ی سقیفه نگریست. غیر از جمعی از شیعیان پاک‌باخته‌ی علی (علیه‌السلام)، اکثر مردم به سوی ابوبکر گرایش پیدا کرده و بدین ترتیب موجبات غربت خاندان رسالت شدند؛ به‌عنوان نمونه باید به نقش قبیله‌ی اسلم در این مورد اشاره کرد. به تعبیر طبری: «قبیله‌ی اسلم تمام کوچه‌ها و خیابان‌های مدینه از آنان مملو گردیده و از هر سو برای بیعت با ابوبکر ازدحام کردند. وقتی چشم عمر به قبیله‌ی اسلم افتاد، فریاد برآورد که دیگر پیروزی ما قطعی شد.» 📝 علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 واکنش علی و فاطمه (علیهم‌السلام) در برابر سقیفه (بخش اول) 🔘 واکنش علی (ع) و فاطمه‌ی زهرا (س) در برابر این اقدامات خودسرانه‌ی مردم و کارگردانان سقیفه، یکی از فرازهای مهم تاریخی به‌شمار می‌آید. ↙️ علی (ع) در جاهای گوناگون از این اقدام، انتقادهای صریحی داشته است؛ مثلا در بخش‌هایی از خطبه‌ی شقشقیه می‌فرماید: «به خدا سوگند، پسر ابی‌قحافه، خلافت را؛ هم‌چون پیراهن پوشید، در صورتی که جایگاه و مقام مرا در این باره می‌دانست که برای خلافت، همانند قطب وسط آسیاست. سیل معارف و علوم از من سرازیر می‌شود و هیچ پرواز کننده‌ای در فضای علم و کمال به من نمی‌رسد. 🔻 پس چون چنان دیدم، جامه‌ی خلافت را رها ساختم و پهلو از آن تهی کردم و هم‌چنان در کار خود اندیشه کردم که آیا با دست بریده و بدون یاور، حمله کنم (حق خود را بستانم) یا بر تاریکی کور (گمراهی مردم) صبر کنم؛ آن تاریکی شدیدی که پیران سال‌خورده را فرتوت کند و خردسالان را پیر نماید و مؤمن در آن رنج برد تا پروردگار خود را ملاقات کند؟ دیدم که صبر کردن، سزاوارتر و به خِرَد نزدیک‌تر است. پس صبر کردم؛ اما چه صبری؟! خار در چشمم و استخوان در گلویم بود و میراث خود را می‌دیدم که به تاراج رفته.» ✂️ برشی از یادداشت علی‌اکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 واکنش علی و فاطمه (علیهم‌السلام) در برابر سقیفه (بخش اول) 🔘 واکنش علی (ع) و فاطمه‌ی زهرا (س) در ب
💢 واکنش علی و فاطمه (علیهم‌السلام) در برابر سقیفه (بخش دوم) 🔺 حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) پس از واقعه‌ی سقیفه و در هنگام وقایع مربوط به گرفتن بیعت از علی (ع) و محاصره‌ی خانه ایشان، مخالفت شدیدی کرد و در خطبه‌ای معروف به فدکیه که در مسجد مدینه ایراد گردید، صراحتا از حق خاندان رسالت دفاع کرد. در فرازی از این خطبه‌ی معروف، ایشان از بی وفایی مردم گلایه کرده و می‌فرمایند: «ای مسلمانان! که برای شنیدن حرف‌های بیهوده شتابان بوده و کردار زشت را نادیده می‌گیرید، آیا در قرآن نمی‌اندیشید، یا بر دل‌ها مهر زده شده است، نه چنین است بلکه اعمال زشتتان بر دل‌هایتان تیرگی آورده و گوش‌ها و چشمانتان را فراگرفته و بسیار بد آیات قرآن را تاویل کرده و بد راهی را به او نشان داده و با بدچیزی معاوضه نمودید. 💥 به خدا سوگند تحمل این بار برایتان سنگین و عاقبتش پر از وزر و وبال است، آن‌گاه که پرده‌ها کنار رود و زیان‌های آن‌ روشن گردد و آن‌چه را که حساب نمی‌کردید و برای شما آشکار گردد، آن‌جاست که اهل باطل زیان‌کار گردند.» علی (ع) نیز در واکنش به بی‌مهری مردم می‌فرماید: «پس از درگذشت رسول خدا (ص) مردم به ابوبکر روی آوردند و با وی بیعت کردند، در حالی‌که من سرگرم غسل و دفن رسول خدا (ص) بودم... ادامه دارد... ✂️ برشی از یادداشت علی‌اکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ فاطمیه خط مقدم است و با محرم فرق دارد 👈 حتی با یک پرچم سیاه ساده اعلام عزا کنید. 🆔 @farhang_puya
⚡️ داغ دل حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) 🔻حضرت زهرا (س) در خطبه‌ای که در بستر بیماری و در خانه‌شان در حضور زنان مهاجر و انصار ایراد کردند لحن تند، کوبنده و محتوایی غم‌انگیز داشتند که نشان از رنج قلب مجروح دخت گرامی پیامبر اسلام است. این خطبه نشان از یاس ایشان نسبت به اصولی است که فراموش شده است. 🔺حضرت در عین درد و بیماری حتی یک کلمه در مورد حال شخصی و غم‌های درونی خود نگفت و تنها هدفش اتمام حجت بود و محور تمام سخنانش غصب خلافت و مظلومیت امام خویش و اشاره به خطرات آینده این انحراف بود. 📝 زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
💠 ما را مسلمان کرده زهرا با دعایش 🔚 حضرت زهرا (س) در خطبه‌ای که در بستر بیماری در جمع زنان مهاجر و انصار خواندن فرمودند: به خدا در حالی صحبت کردم که از دنیای شما متنفرم، مردان شما را دشمن می‌شمارم و از آنان بیزارم و وای بر آنان که خلافت را از کوه‌های محکم رسالت و شالوده‌های متین نبوت و رهبری و جایگاه نزول وحی و جبرئیل امین و آگاهان در امر دنیا و دین کنار زدند و بدانید که این خسران و زیان آشکار است. ☑️ در ادامه ایشان به غصب خلافت اشاره می‌فرمایند که چه نعمت بزرگی چون حضرت علی (ع) را از دست دادند زیرا علی آگاه‌ترین مردم به حلال و حرام الهی و آیات قرآن است. ➕در جمله پایانی می‌فرماید: «تأسف بر شما چگونه امید نجات دارید در حالی که حقیقت بر شما مخفی مانده و از واقعیت‌ها بی‌خبرید. آیا ممکن است شما را مجبور به پذیرش حق کنیم در حالی که کراهت دارید؟» افسوس که امت به گوش جان نشنید و از حق روی گرداند. 📝 زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
⚠️ نگرانی پیامبر از رفتار امت با خاندانشان (قسمت اول) ✨ ناگفته پیداست که حفظ حریم خاندان رسالت کمترین وظیفه امتی بود که پیامبرشان همه وجود خویش را برای نجات و هدایت آنان مصروف ساخته بود. این‌جاست که سفارش‌های فراوان خدا و پیامبر نسبت به اهل‌بیت دقت افزون‌تری می‌طلبد. 💢 کینه‌ای که قریش نسبت به بنی‌هاشم و پیامبر و خاندان او داشت سخت آن حضرت را نگران ساخته بود و روزگار سخت پیشروی نزدیکانش را پیش بینی فرموده بود‌. 💠 امام علی (ع) می‌فرماید: «کنار پیامبر نشسته بودم حضرت سر بر دامان من گذاشته چشمانش در خواب بود سخن از دجال می‌گفتیم و بیم اغواگری‌هایش که پیامبر بیدار شد و با چهره‌ای برافروخته فرمود: پیش از دجال بر شما از غیر دجال بیمناکم. بیم من از پیشوایان و زمامداران گمراه کننده و ریخته شدن خون خاندانم پس از من است.» 📝 احمد یادگار 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ نگرانی پیامبر از رفتار امت با خاندانشان (قسمت اول) ✨ ناگفته پیداست که حفظ حریم خاندان رسالت کمتر
⚠️ نگرانی پیامبر از رفتار امت با خاندانشان (قسمت دوم) 🔸این هراس آن‌گونه دل پیامبر خدا را به درد می‌آورد که بارها در جمع عزیزترین عزیزانش علی و فاطمه (علیهم‌السلام) از آن سخن به میان آورده و خون می‌گرید چنان‌چه نقل است از پیامبر که فرمودند: «اشک می‌ریزم برای خاندانم و آن‌چه بدکاران امت پس از من بر آنان روا خواهند داشت.» 🔸 چه جانکاه اهل‌بیت رسالت تنها برای اسلام و آرامش جامعه اسلامی غربت و مظلومیت و خانه نشینی و اسارت و شهادت را به جان خریدند تا مبادا رخنه و ویرانی در پیکره اسلام ببینند و حکومت چند روزه‌ای را که چون سراب می‌ماند وانهادند تا آنکه آرامش به آغوش اسلام بازگردد. 📝 احمد یادگار 🆔 @farhang_puya