💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
✅ ذو الدّرهمين أشدّ حسابا من ذي الدّرهم و ذو الدّينارين أشدّ حسابا من ذي الدّينار.
✅ آنكه دو درهم دارد حساب وى از صاحب يكدرهم سختتر است. و آنكه دو دينار دارد حساب وى از صاحب يك دينار سختتر است.
📚 نهج الفصاحه، 1627
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚙ کارآمدی حکومت
🖊 علی ا کبرعالميان
💢یکی از عوامل کارآمدی حکومت و حاکمان دقیق، مستمر، حساب شده و قاطع در امور حکومتی و بررسی چگونگی کارکرد و مدیران واستمرار بازرسی می باشد. خداوند متعال خود همواره ناظر بر عملکردها می باشد: «...إنِ تكَنْ مِثقْالَحَبَّةٍ مِنْ خَرْدلَ فتَكَنْ فيِ صَخْرَةٍ أوَ فيِ السَّمَاواَتِ أوَ فيِ الأرَضْ يَأتْ بهِا الله إنِّ الله لطَيفٌ خَب ِيرٌ ».
💢 اگر به اندازه ی سنگينى دانه خردلى (كار نيك يا بد) باشد و در دلسنگى يا در (گوشه اى از) آسمانها و زمين قرار گ يرد، خداوند آن را (در قيامت براىحساب) مى آورد؛ خداوند دقيق و آگاه است! این نظارت دائمی و همیشگی است:«إِذْ يَتَلَقَّ ى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنْ الْيَمِ ينِ وَعَنْ الشِّمَالِ قَعِيدٌ ».
📃نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#کار_آمدی
#نظارت
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام سجاد (ع) میفرمایند:
✅ رأَيْتُ الْخَيْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمَّا فِی أَيْدِی النَّاسِ
✅ من تمامىخیر و سعادت را دیدم گرد آمده در اینکه باید طمع از هر چه در دست مردم است برید.
📚 اصول کافى جلد 4 صفحه:10
#حدیث
🆔 @farhang_puya
⚠️ سوء استفاده از ترديد امت موسی(ع)
🔸جامعهای که ازعمق ايمانی برخوردار نباشد و در عقايدش ترديد داشته باشد، بهترين بستر را برای شکل گيری و رشد انحراف، فراهم خواهد آورد. اصولاً انحراف در جامعهای روی میدهد و نشو و نما میيابد که آن جامعه دارای عقايد متزلزل و ايمان ضعيف باشد. انحراف هيچ گاه فرصت و توان ريشه يافتن در جوامعی که دارای بنية قوی دينی و مذهبی هستند، ندارد.
🔸 همانگونه که گفته شد، سامری با سوء استفاده از ترديد امت موسی(ع) در عقايد خود، گوسالهای را به عنوان خدای امت معرفی و مردم آن ديار نيز با توجه به همين نقطة ضعف موجود، فريب سامری را خورده و انحراف را در خود نهادينه نمودند.
📃نشریه فرهنگ پویا #شماره_23
#داستان_قرآنی
#انحراف
#فتنه_سامری
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🔊 ما تابع آرای ملت هستیم
🖊 رضا محمدی فيروزجايی (بررسی دیدگاه امام خمینی)
🔵 «اسلام به ما اجازه نداده است كه دیكتاتوری بكنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هرطور رأی داد، ما هم از آنها تبعیت میكنیم،ما حق نداریم، خدای تبارك و تعالی به ماحق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است كه ما به ملتمان یك چیزی را تحمیل بكنیم.
🔵 اگر خدای نخواسته آزادی را صرف كردیم برخلاف مسیر ملت و اسلام،حالا كه آزاد شدیم، خودمان را به هرج ومرج بكشیم. حالا كه آزاد هستیم، بر خلاف نظامات اسلامی و بر خلاف نظامات ملی عمل كنیم، هرج و مرج به پا كنیم، چون آزادهستیم».
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#دیكتاتوری
#امام_خمینی
#نظام_کار_آمد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امیرالمومنین علی (ع) میفرمایند:
✳️ الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ .
✳️ دنيا بدنها را فرسوده، و آرزوها را تازه مینمايد، مرگ را نزديك و خواستهها را دور و دراز میسازد، كسی كه به آن دست يافت خسته میشود، و آنكه به دنيا نرسيد رنج میبرد.
📝 نهج البلاغه، حکمت ۷۲
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 حاکم باید تخصص داشته باشد
🖊 علی اکبر عالمیان
💢 یک حاکم در کنار تعهد و تقوا باید تخصص نیز داشته باشد: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُون »؛ بپرسید از اهلش اگر که به آن علم ندارید. حضرت آدم (علیه السلام) نیز وقتی خلیفهی خدا شد: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَة إنِّی جَاعِلٌ فِی الأرَضْ خَلِیفَةً... » ؛ (به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى (نمايندهاى) قرار خواهم داد .
💢 خدواند به او تعلیم داد و او را متخصص بار آورد: «وَعَلمَّ آدَمَا لأَسْمَاء كُلهَّا … »؛ خداوند تمامی اسماء (علم اسرارآفرینش)را به حضرت آدم آموخت . در مورد سایر پیامبران ازجمله حضرت داوود نیز همین مسئله حکم فرما بوده است: «أنَ اعْمَلْ سَابغِاتٍ وَقَدِّرْ فيِ السَّرْدِ وَاعْمَلوُا صَالحِا »؛ ( خداوند خطاب به حضرت داوود می فرماید): زره های کامل ومناسب بباف وآن را درست ودقیق اندازه گیری کن.
📃 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#آموزه_های_قرآنی
#پیامبران
#نظام_کار_آمد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
🔊 ملاک ملّيّت فرهنگ است
🔷 از اصلیترين نشانههای فکری اين جريان، ترويج افکار ناسيوناليستی و رواج تئوری «ايرانی گری» است. شهيد مطهری با فراست خاص خود، اين لايه فکری جريانات انحرافی را شناخته بود و با انتقاد از ترويج اين افکار توسط نوشته ها و گفته های دکتر شريعتی، نسبت به فراگير شدن اين انديشه منحرفانه هشدار میداد.
🔶 در بخشی از نامه انتقادی استاد شهيد، وی ضمن تبيين مقالات دکتر شريعتي در «روزنامه کيهان» که در مورد «مليت ايرانی» نوشته بود، به نقد اين نوشته پرداخته و میگويد: «خلاصه اين مقالات که يک کتاب میشود، اين بود که ملاک ملّيّت ، خون و نژاد که امروز محکوم است نيست.
🔷 ملاک ملّيّت ، فرهنگ است و فرهنگ به حکم اينکه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملّتهای مختلف ، مختلف است . فرهنگ هر قوم روح آن قوم و شخصيّت اجتماعی آنها را میسازد.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_23
#شهيد_مطهري
#دکتر_شریعتی
#جریان_انحرافی
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امیرالمومنین علي عليه السلام میفرمایید
✳️ الْفُجُورُ دَارُ حِصْنٍ ذَلِيلٍ لَا يَمْنَعُ أَهْلَهُ وَ لَا يُحْرِزُ مَنْ لَجَأَ اِلَيْهِ
✳️ ارتكاب گناهان پناهگاهي است خوار، كه نگه ندارد اهل خود را، و حفظ نكند كسي را كه بدان پناه برد
📚 غرر الحكم، 10609
#حدیث
🆔 @farhang_puya
🔰 مشخصه نظام کارآمد
🎙 علامه مصباح يزد ی
🔷 وقتی گفته میشود یک نظام کارآمد است یا نیست، باید مشخص کرد که منظور از نظام چیست؟ منظور از کارآمدی چیست؟ چه کسی میخواهد اینکارآمدی را قضاوت کند؟ و این قضاوت، با چه معیاری سنجیده میشود؟به طور خلاصه ، نظام دو معنای انتزاعی و عینی دارد: نظام گاه به نهاد و گاه به سازمان اطلاق میشود.
🔶 در مفهوم انتزاعی نظام که مفهومی ذهنی است،روابطی میان پدیده هایی در نظر گرفته میشود و مجموعه به صورت یک واحد یا سیستم اعتبار میشود. شاید در ادبیات معاصر، بیشتر واژه «نهاد » رابه جای آن به کار می برند.
🔷 گاهی منظور از نظام، مصداق عینی آن نظام است؛یعنی چیزی که منشأ انتزاع این مفهوم است. معمولا در ادبیات معاصر،به جای آن، واژه «سازمان» به کار برده میشود. منظور از سازمان، افرادی هستند که در خارج موجودند و با هم ارتباطاتی دارند و مفاهیم انتزاعی بر آنها صدق می کند.
📑 نشریه فرهنگ پویا #شماره_37
#علامه_مصباح_یزدی
#سازمان
#نظام_کار_آمد
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
⚠️ تلاش برای نابودی هويّت ملی اسلامی ايرانيان در طول تاریخ
✒️ محمدعلی رنجبر
💢 با ظهور صفويه در ايران و رسميت يافتن تشيع با تلاش فرهنگی علمای بزرگ شيعه، هويت ايرانی چنان با آموزههای اسلامی در هم آميخت که عنصر اسلاميّت با عنصر ايرانيّت به هيچ وجه قابل انفکاک از يکديگر نيستند و ايرانيّت و اسلاميّت به عنوان عناصر تشکيلدهنده هويت ايران پيوندی تلازمی دارند.
⭕️ تا آنجا که حتی جريآنهای روشنفکری اسلامی و ايرانی نيز به آن اذعان دارند؛ اما در طول تاريخ عدهای سعی داشتند اين هويت را تغيير دهند که البته ناموفق بودهاند.
💢 مثلاً نادرشاه افشار با معرّفی مذهب شيعه به عنوان مذهب پنجم اهل سنّت و ضرب سکّه به نام خلفا، سعی در پررنگ کردن عناصر غير شيعی داشت و سپس در حکومت پهلوی نيز با مطرح کردن عناصر باستانی و ملّی، سعی کردند هويّت ملی اسلامی ايرانيان را استحاله کنند که البته با شکست مواجه شدند.
📄نشریه فرهنگ پویا #شماره_20
#روشنفکران_اسلامی
#هویت_ایرانی
#پهلوی_دوم
🆔 @farhang_puya
📦 جهت سفارش نشریه فرهنگ پویا https://eitaa.com/MAbdollahy025
💠 امام علی(ع) میفرمایند:
✅ إنّ اللّه َ سبحانَهُ فَرَضَ في أموالِ الأغنياءِ أقواتَ الفُقَراءِ ، فما جاعَ فَقيرٌ إلاّ بما مُتِّعَ بهِ غَنيٌّ ، و اللّه ُ تعالى سائلُهُم عن ذلكَ.
✅خداوند سبحان خوراك تهيدستان را در اموال توانگران قرار داده است. پس، هيچ تهيدستى گرسنه نماند، مگر به سبب اين كه ثروتمندى از حقّ او بهره مند شده است. و خداى بزرگ در اين باره از آنان بازخواست مى كند.
📚 ميزان الحكمه، جلد8، صفحه 531
#حدیث
🆔 @farhang_puya