eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
945 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیشرفت عدالت‌محور علمی؛ یعنی کشف حقایق 🔹 معانی مختلف و زیادی برای «علم» کرده‌اند. در مجموع، علم، یک معنای عامی است که شامل علوم عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی می‌شود. هرچند که وقتی در عرف میگویند یک پیشرفت علمی حاصل شده، بیشتر ناظر به همین علوم تجربی و تکنیک و فناوری است. 🔸 بنابراین اگر هدف «کشف حقایق» و «فهم واقعیات» «آنگونه که هست» باشد، می‌شود گفت که هرچه واقعیات بیشتر فهمیده شود، «پیشرفت علمی» حاصل شده است؛ اما هرچه ما از واقعیات فاصله بگیریم «پسرفت» حاصل می‌شود. 🔸بنابر این، طبق این تعاریف، «پیشرفت عدالت‌محور» در جایی فرض می‌شود که ما هدفی را در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم به آن برسیم و برای رسیدن به آن حرکتی انجام می‌دهیم. 🔚 اگر آن حرکت به سوی «کشف حقایق علمی» صورت گرفت و آن حرکت متوازن بود، این «پیشرفت علمی عدالت‌محور» می‌شود؛ ولی اگر نامتوازن شد خلاف عدل می‌شود. 📝 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
💠 لزوم انتخاب غایت نهایی زندگی 🔹 همه حرکات جزیی که انجام می‌دهیم، تحت یک انگیزه و هدف بالاتری قرار می‌گیرد که آن هم خودش می‌تواند مقدمه‌ای برای یک هدف بالاتر باشد و همینطور تا به آن هدف نهایی برسد. 🔸 در یک ارزیابی کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم که این حرکت‌های جزئی ما در مسیر آن هدف نهایی چه جایگاهی دارد و آیا این حرکت‌ها، ما را به آن هدف نهایی نزدیک کرده است، باید یک ارزیابی مجددی بکنیم و ببینیم در مجموع ما چقدر به هدف نهایی نزدیک شده‌ایم و به سوی آن هدف پیشرفت کرده‌ایم. 🖊 دکتر علی مصباح 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گناه نابخشودنی مسئولین! 🗣 استاد علیرضا پناهیان: 🔻ما که رأی می‌دهیم، به خاطر خدا رأی می‌دهیم؛ یعنی هر کس از ما رأی بگیرد، یک طرف‌اش خداست؛ [ اگر تخلف بکند ] خدا نابود‌اش می‌کند. 🆔 @farhang_puya
🔹 در صف انقلابیون بودن، حکم انقلابی را ندارد! چیزی که این شیخ و امثال او، نمی‌فهمند و به واسطه این فهم غلط، افرادی که موریانه‌های انقلاب هستند را مخالف دشمنان می‌پندارند و در نهایت به حمایت از آنها می‌پردازند. 🔹 باید به یاد چنین افرادی آورد که جریان اصلاح‌طلب، چه آفتی برای انقلاب اسلامی بود و هست. جریانی که در زمانه‌ای، در روزنامه‌هایشان اقدام به شبهه‌افکنی علیه اسلام و انقلاب اسلامی می‌کردند تا بنیاد‌های این حرکت را از بین ببرند و در این مسیر، شخصیت‌های مهمی را همچون علامه مصباح یزدی، ترور شخصیت نمایند. 🆔 @farhang_puya
💠 امـام علی علیه السلام: آن که اخـــلاقش بــــد باشد، روزى‌اش تنگ مى‌شـــود. 📚 غـــررالحکم | ۸۰۲۳ 🆔 @farhang_puya
💠 مراقب کودکان‌تان باشید! 🔹 اکثر متفکران عرصه رسانه و سینما معتقدند، تلویزیون و سینما به دلیل دارا بودن ابعاد پیچیده، چیزی بیش از سرگرمی هستند. چرا که اغلب مخاطبان تلویزیون و سینما در موقعیت انفعالی از آن قرار دارند. 🔸 یعنی بیش از هر زمان دیگری از واکنش‌های روزانه، قدرت واکنش کمتری در برابر برنامه‌های پخش شده از تلویزیون دارند. بدیهی است که این تاثیرپذیری در کودکان و نوجوانان، که بالطبع سبک زندگی ناموزون این روزها، زمان بیشتری را پای جعبه جادو می‌گذرانند، بیشتر است. 🔸 و این مدخل مهمی برای عبور و انتقال مفاهیم متعددی به کودکان شده است؛ مفاهیمی که گاه و بیشتر از آن در تضاد جدی با فرهنگ، تاریخ، مذهب و اعتقادات مخاطب هدف هستند. 🖊 زینب ابوذری 🆔 @farhang_puya
💠 امام باقر علیه السلام: کار نیک، از مرگ بد، جلو می‌گیرد و هر کار نیکی، صدقه است و نیکوکاران در دنیا، نیکان آخرتند. 📚دعائم الاسلام،ج۲ ص۱۳۲۱ 🆔 @farhang_puya
💠 سکولاریسم اخلاقی؛ انحراف در خوانش حسن و قبح عقلی 🔹 سکولاریسم اخلاقی، نوع خطرناکی است؛ چراکه مروج بی اعتنایی یا به حاشیه راندن دین از عرصه اخلاق است؛ که این مطلب از گرایش جدید به حسن و قبح عقلی سرچشمه می‌گیرد. 🔸در قدیم منظور از حسن و قبح عقلی، گرایشی در برابر نص‌گرایی افراطی بود که ریشه حسن و قبح را در عقل می‌جست و دین را مؤکد حکم عقل و هادی آن معرفی می‌کرد؛ اما برداشت معاصر از حسن و قبح عقلی، جدایی عقل از دین است. 🔹 اعتقاد معاصر منجر به نظریه تغییر در حسن و قبح افعال می‌شود بدین معنا که حسن و قبح نزد ملتی می‌تواند کاملا متفاوت از ملت دیگر باشد. اما این معنا در اسلام دیگرگونه است. 🔹 متفکران اسلام نیز، خوبی و بدی را به خوبی و بدی دائم و ثابت و متغیر تقسیم می‌کنند. اما اسلام معتقد است که برخی امور ذاتا و همواره حَسَن و برخی قبیح‌اند و این ملت یک ملت متفاوت نخواهد بود؛ مثلا قبح ظلم و حسن عدل دائمی است. 📝 معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
18.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تذکری که امام خامنه‌ای سال‌های پیش به مسئولین دادند و خطر آن را، از همان دوران احساس کردند... 🆔 @farhang_puya
💠 شیخ محمد‌تقی؛ مسلمان انقلابی 🔹 آیت الله شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی (۱۲۶۲ – ۱۳۳۲ق)، در عصری می‌زیست که زمان انحطاط ایران و دوران نفوذ تدریجی فرنگیان در این سرزمین بوده است. 🔸 مبلغان مذهبی اروپایی، تجار و کمپانی‌های خارجی، سیاستمداران و مستشرقین، هر یک در حوزه نفوذ خود، به هویت و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ضربه می‌زده است و متأسفانه حاکمان این کشور که می‌بایست حافظ ملت باشند، در برابر آنان از خود، ضعف، زبونی و خودباختگی نشان می‌دادند. 🔹 آقانجفی اصفهانی در خط مقدم جبهه‌ای قرار دارد که علیه این انحطاط و زوال مقاومت می‌کند. درخشیدن نام وی در ردیف رهبران طراز اول نهضت‌های بزرگ علیه استبداد و استعمار، مؤید این ادعاست‌. 📝 غلامرضا گلی‌زواره 🆔 @farhang_puya
💠 تفاوت مکتب اخلاقی اسلام و غرب 🔹 مكاتب اخلاقی جهان طبق تقسیم علامه طباطبایی، به چهار طیف مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیت‌گرایی اخلاقی تقسیم می‌شود. دو مکتب اول، اخلاق دینی و دو مکتب دوم اخلاق سکولار است. 🔸 تفاوت دو مکتب در شکل اعتقاد و التزام عملی به اعتقاد است. از این رو در دو مکتب اخلاق دینی، ایمان حقیقی به اصل مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی و ارزش‌های اخلاقی را در پی می‌آورد؛ همچنان که بی‌توجهی به این مبانی موجب عدم التزام اخلاقی و پدید آمدن ناشایستی‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی می‌شود. 🔹اخلاق دینی بر عقل و اندیشه مبتنی است و از مکتب پیامبران بهره‌مند است. در حالی که اخلاق سکولار ابتنا بر مکتب نبوت را نفی می‌کند. از همین تفاوت در بنیان فکری اسلام و غرب، در مسأله اخلاق، قابل دریافت است. 🖊 معصومه اسماعیلی 🆔 @farhang_puya
17.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 | عبد باشیم 🗣 علامه حسن‌زاده آملی: وقتی [قرآن] به شما خطاب می‌کند: «یا ایها الذین آمنوا» در جواب عرض کنید: «لبیک» آمدیم ایستادیم بنده‌ایم بنده بنده... 🆔 @farhang_puya