💠 پیشرفت عدالتمحور علمی؛ یعنی کشف حقایق
🔹 معانی مختلف و زیادی برای «علم» کردهاند. در مجموع، علم، یک معنای عامی است که شامل علوم
عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی میشود. هرچند که
وقتی در عرف میگویند یک پیشرفت علمی حاصل شده، بیشتر ناظر به همین علوم تجربی و تکنیک و فناوری است.
🔸 بنابراین اگر هدف «کشف حقایق» و «فهم واقعیات» «آنگونه که هست» باشد، میشود گفت که هرچه واقعیات بیشتر فهمیده شود، «پیشرفت علمی» حاصل شده است؛ اما هرچه ما از واقعیات فاصله بگیریم «پسرفت» حاصل میشود.
🔸بنابر این، طبق این تعاریف، «پیشرفت عدالتمحور» در جایی فرض میشود که ما هدفی را در نظر گرفتهایم و میخواهیم به آن برسیم و برای رسیدن به آن حرکتی انجام میدهیم.
🔚 اگر آن حرکت به سوی «کشف حقایق علمی» صورت گرفت و آن حرکت متوازن بود، این «پیشرفت علمی عدالتمحور» میشود؛ ولی اگر نامتوازن شد خلاف عدل میشود.
📝 بخشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر علی مصباح
#علوم_انسانی
#شماره۳۸
🆔 @farhang_puya
💠 لزوم انتخاب غایت نهایی زندگی
🔹 همه حرکات جزیی که انجام میدهیم، تحت یک انگیزه و هدف بالاتری قرار میگیرد که آن هم خودش میتواند مقدمهای برای یک هدف بالاتر باشد و همینطور تا به آن هدف نهایی برسد.
🔸 در یک ارزیابی کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم که این حرکتهای جزئی ما در مسیر آن هدف نهایی چه جایگاهی دارد و آیا این حرکتها، ما را به آن هدف نهایی نزدیک کرده است، باید یک ارزیابی مجددی بکنیم و ببینیم در مجموع ما چقدر به هدف نهایی نزدیک شدهایم و به سوی آن هدف پیشرفت کردهایم.
🖊 دکتر علی مصباح
#شماره۳۸
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گناه نابخشودنی مسئولین!
🗣 استاد علیرضا پناهیان:
🔻ما که رأی میدهیم، به خاطر خدا رأی میدهیم؛ یعنی هر کس از ما رأی بگیرد، یک طرفاش خداست؛ [ اگر تخلف بکند ] خدا نابوداش میکند.
#انتخابات
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔹 در صف انقلابیون بودن، حکم انقلابی را ندارد! چیزی که این شیخ و امثال او، نمیفهمند و به واسطه این فهم غلط، افرادی که موریانههای انقلاب هستند را مخالف دشمنان میپندارند و در نهایت به حمایت از آنها میپردازند.
🔹 باید به یاد چنین افرادی آورد که جریان اصلاحطلب، چه آفتی برای انقلاب اسلامی بود و هست. جریانی که در زمانهای، در روزنامههایشان اقدام به شبههافکنی علیه اسلام و انقلاب اسلامی میکردند تا بنیادهای این حرکت را از بین ببرند و در این مسیر، شخصیتهای مهمی را همچون علامه مصباح یزدی، ترور شخصیت نمایند.
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
💠 امـام علی علیه السلام: آن که اخـــلاقش بــــد باشد، روزىاش تنگ مىشـــود.
📚 غـــررالحکم | ۸۰۲۳
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 مراقب کودکانتان باشید!
🔹 اکثر متفکران عرصه رسانه و سینما معتقدند، تلویزیون و سینما به دلیل دارا بودن ابعاد پیچیده، چیزی بیش از سرگرمی هستند. چرا که اغلب مخاطبان تلویزیون و سینما در موقعیت انفعالی از آن قرار دارند.
🔸 یعنی بیش از هر زمان دیگری از واکنشهای روزانه، قدرت واکنش کمتری در برابر برنامههای پخش شده از تلویزیون دارند.
بدیهی
است که این تاثیرپذیری در کودکان و نوجوانان، که بالطبع سبک زندگی ناموزون این روزها، زمان بیشتری را پای جعبه جادو میگذرانند، بیشتر است.
🔸 و این مدخل مهمی برای عبور و انتقال مفاهیم متعددی به کودکان شده است؛ مفاهیمی که گاه و بیشتر از آن در تضاد جدی با
فرهنگ، تاریخ، مذهب و اعتقادات مخاطب هدف هستند.
🖊 زینب ابوذری
#هنر
#شماره۳۳
🆔 @farhang_puya
💠 امام باقر علیه السلام: کار نیک، از مرگ بد، جلو میگیرد و هر کار نیکی، صدقه است و نیکوکاران در دنیا، نیکان آخرتند.
📚دعائم الاسلام،ج۲ ص۱۳۲۱
#حدیث
🆔 @farhang_puya
💠 سکولاریسم اخلاقی؛ انحراف در خوانش حسن و قبح عقلی
🔹 سکولاریسم اخلاقی، نوع خطرناکی است؛ چراکه مروج بی اعتنایی یا به حاشیه راندن دین از عرصه اخلاق است؛ که این مطلب از گرایش جدید به حسن و قبح عقلی سرچشمه میگیرد.
🔸در قدیم منظور از حسن و قبح عقلی، گرایشی در برابر نصگرایی افراطی بود که ریشه حسن و قبح را در عقل میجست و دین را مؤکد حکم عقل و هادی آن معرفی میکرد؛ اما برداشت معاصر از حسن و قبح عقلی، جدایی عقل از دین است.
🔹 اعتقاد معاصر منجر به نظریه تغییر در حسن و قبح افعال میشود بدین معنا که حسن و قبح نزد ملتی میتواند کاملا متفاوت از ملت دیگر باشد. اما این معنا در اسلام دیگرگونه است.
🔹 متفکران اسلام نیز، خوبی و بدی را به خوبی و بدی دائم و ثابت و متغیر تقسیم میکنند. اما اسلام معتقد است که برخی امور ذاتا و همواره حَسَن و برخی قبیحاند و این ملت یک ملت متفاوت نخواهد بود؛ مثلا قبح ظلم و حسن عدل
دائمی است.
📝 معصومه اسماعیلی
#اخلاق
#شماره۳۵
🆔 @farhang_puya
18.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تذکری که امام خامنهای سالهای پیش به مسئولین دادند و خطر آن را، از همان دوران احساس کردند...
#مسئولین
#سیاست
🆔 @farhang_puya
💠 شیخ محمدتقی؛ مسلمان انقلابی
🔹 آیت الله شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی (۱۲۶۲ – ۱۳۳۲ق)، در عصری میزیست که زمان انحطاط ایران و دوران نفوذ
تدریجی فرنگیان در این سرزمین بوده است.
🔸 مبلغان مذهبی اروپایی، تجار و کمپانیهای خارجی، سیاستمداران و مستشرقین، هر
یک در حوزه نفوذ خود، به هویت و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران ضربه میزده است و متأسفانه حاکمان این کشور که میبایست حافظ ملت باشند، در برابر آنان از خود، ضعف، زبونی و خودباختگی نشان میدادند.
🔹 آقانجفی اصفهانی در خط مقدم جبههای قرار دارد که علیه این انحطاط و زوال مقاومت میکند. درخشیدن نام وی در ردیف رهبران طراز اول نهضتهای بزرگ علیه استبداد و استعمار، مؤید این ادعاست.
📝 غلامرضا گلیزواره
#تاریخ
#شماره۳۱
🆔 @farhang_puya
💠 تفاوت مکتب اخلاقی اسلام و غرب
🔹 مكاتب اخلاقی جهان طبق تقسیم علامه طباطبایی، به چهار طیف مکتب انبیای سلف، مکتب ویژه قرآن، مکتب فلاسفه یونان و مکتب نسبیتگرایی اخلاقی تقسیم میشود. دو مکتب اول، اخلاق دینی و دو مکتب دوم اخلاق سکولار است.
🔸 تفاوت دو مکتب در شکل اعتقاد و التزام عملی به اعتقاد است. از این رو در دو مکتب اخلاق دینی، ایمان حقیقی به اصل مبدأ و معاد، التزام عملی به احکام دینی و ارزشهای اخلاقی را در پی میآورد؛ همچنان که بیتوجهی به این مبانی موجب عدم التزام اخلاقی و پدید آمدن ناشایستیها و ناهنجاریهای اخلاقی میشود.
🔹اخلاق دینی بر عقل و اندیشه مبتنی است و از مکتب پیامبران بهرهمند است. در حالی که اخلاق سکولار ابتنا بر مکتب نبوت را نفی میکند. از همین تفاوت در بنیان فکری اسلام و غرب، در مسأله اخلاق، قابل دریافت است.
🖊 معصومه اسماعیلی
#اخلاق
#شماره۳۵
🆔 @farhang_puya
17.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #بشنوید | عبد باشیم
🗣 علامه حسنزاده آملی:
وقتی [قرآن] به شما خطاب میکند:
«یا ایها الذین آمنوا»
در جواب عرض کنید: «لبیک»
آمدیم
ایستادیم
بندهایم بنده بنده...
#اخلاق
#اخلاص
🆔 @farhang_puya