eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 امام علی علیه السلام:سخن چون داروست، اندکش سود می‌بخشد و بسیارش کشنده است 📚 میزان الحکمه ج۱۰ 🆔 @farhang_puya
🖇 علت وقوع انقلاب مهدوی 🔹 استاد شهید مطهری می گوید: «اصولا هر انقلابی معلول یک سلسله نارضایتی‌ها و ناراحتی‌هاست؛ یعنی وقتی مردم از وضع حاکم ناراضی باشند و آرزوی وضع مطلوب کنند، زمینه انقلاب به وجود می‌آید». در جهان امروز بحران‌های کنونی زائیده نظامات کنونی است. 🔸 این نظامات از حل بحران‌ها عاجزند و مردم جهان باید به قدر کافی تلخی این وضع نابسامان و بی عدالتی‌ها را درک کنند. مردم دنیا باید این حقیقت را بیابند که تنها در سایه اصول و پیوندهای مادی و ضمانت اجرایی موجود و مقررات خود ساخته انسان‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژی بدون سایه سلسله‌ای از اصول معنوی و انسانی مشکل جهان حل نمی‌شود. 🔹 مشکلات هر روز متراکم‌تر و به گونه کلاف سردرگمی پیچیده‌تر می‌گردد. بالاخره مردم جهان باید تشنه شوند و تا تشنه نشوند به سراغ چشمه‌های آب نمی‌روند. 📝 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
🖇 علل مشترک انقلاب اسلامی ایران و انقلاب جهانی مهدوی 🔹 در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران باید اذعان کرد علت مبارزه با رژیم شاه ناشی از نارضایتی مردم از رژیم طاغوت حاکم بوده است و این تحولات در برهه‌ای اتفاق می‌افتد که نه اثری از «مدرنیزاسیون» یا «اسلام‌زدایی» بود و نه پشت نمودن به اسلام یا ظهور «بحران اقتصادی». 🔸 ریشه این نارضایتی را بایستی در سرشت سیاسی آن رژیم جستجو نمود. از یک سو برخی از نمودهای ترقی و پیشرفت اقتصادی به چشم می‌خورد و از سوی دیگر در حوزه ساختار سیاسی کمتر تحول مؤثری در آن صورت گرفته بود و فی الواقع ایران مدرن محمدرضا شاه و در آستانه دروازه‌های تمدن بزرگ، در مقایسه با ایران عقب مانده ناصر الدین شاه، یکصد سال قبل از آن، تفاوت چندانی نکرده بود. 🔹 به این ترتیب عوامل اصلی حرکت و اعتراض علیه نظام قاجار در قالب نهضت مشروطه باعث پیدایش انقلاب اسلامی در عصر پهلوی شد. بدین ترتیب نارضایتی مردم از وضع موجود را می‌توان علت مشترک انقلاب جهانی مهدوی و انقلاب اسلامی ایران دانست که همین امر به دو انقلاب شکلی مردمی بخشید. 🖊 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 امام صادق علیه‌السلام: مهدی(عج) وارد کوفه می‌شود، بالای منبر می‌رود و شروع به سخنرانی می‌کند و مردم آنقدر از شدت شوق اشک می‌ریزند که نمی‌فهمند حضرت چه می‌فرمایند... 🆔 @farhang_puya
🖇 آخرالزمان و حرف آخر 🔹 آخر‌الزمان، جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر است؛ حرف آخر زمان که بالاتر از آن نیامده و مهمتر از آن نیست. این معنا همراه با سختی ها و بدی‌ها، برتری‌های اقوام و جریاناتی را می‌رساند و به همین سبب، نظام سلطه نظام سلطه می کوشد با استفاده از تمام قوا و روش‌ها، حرف آخر زمان را بگوید و خود را گوینده و یگانه پایان‌دهندهٔ حرفها بداند، بخواند و القا کند. 🔸 تبدیل دیدگاه جنگ تمدن‌های هانتینگتون به نظریه «پایان تاریخ» فرانسیس فوکویاما مبنی بر برتری نظام لیبرال دموکراسی و این که آن را بدیل و مانندی نیست، نمونه‌ای از این تلاش‌ها به شمار می‌آید؛ در این راستا غرب به روشهایی روی آورده. 📝 محمد صابر جعفری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تصاویری از هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیلی بیریا و فیلون در شمال فلسطین اشغالی توسط حزب الله 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: مبادا جز حق، با تو اُنس بگیرد 📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه۱۳۰ 🆔 @farhang_puya
🖇 تئوری «چند علتی» در تبیین انقلاب اسلامی 🔹 تنوع آرا و گستردگی نظریات درباره پیدایش انقلاب اسلامی، بیش از هر چیز، پیچیدگی این رویداد را می‌نمایاند. این انقلاب اگر رخدادی ساده می‌بود، ما تماشاگر چنین طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها نبودیم. دیدگاه‌هایی که به تبیین انقلاب پرداخته‌اند را می‌توان در دو دسته کلی «تئورهای تک علتی» و «تئوری‌های چند علتی» جای داد. 🔹 با واکاوی دقیق‌تر انقلاب در می‌یابیم که تئوری‌های تک علتی کامل نیستند و باید برای تبیین انقلاب، از مدل‌های تبیینی چند علتی بهره بگیریم. براساس این مدل علل رخداد انقلاب به دو شاخه «علل ساختاری» و «علل ارادی» تقسیم می‌شود. 📝 محمدرضا فلاح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 تئوری «چند علتی» در تبیین انقلاب اسلامی 🔹 تنوع آرا و گستردگی نظریاتدرباره پیدایش انقلاب اسلامی،
🖇 تئوری «چند علتی» در تبیین انقلاب اسلامی (بخش دوم) 🔸 مشکلات ساختاری که طی مدت‌زمان طولانی شکل گرفته و ریشه‌دار شده بودند، زمینه‌ای را برای ایجاد یک تحول بنیادین فراهم آوردند و علل ارادی در شیارهای این علل ساختاری روانی شده و بحران را دامن زدند و به حرکت انقلاب شتاب بخشیدند. 🔹 علل ارادی انقلاب چند امر هستند که مهم‌ترین آن ظهور امام خمینی به عنوان رهبر است. ویژگی برجسته امام، اجتهاد ایشان بود که منجر به چنین تحولاتی شد. این نوشته کوتاه می کوشد تا نظری اجمالی و گذرا به جایگاه اجتهاد در انقلاب داشته باشد. 🖊 محمدرضا فلاح 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | آخرین دیدار پدر و پسر 🔹پدر شهید پارسا سوزنی برای آخرین‌بار با فرزند شهیدش دیدار کرد. 🔹شهید سوزنی از شهدای حملهٔ تروریستی میرجاوه است. 🆔 @farhang_puya
💬 اهانت به مقدسات دیگر مذاهب چه حکمی دارد؟ 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | فراموش‌تان نمی‌کنیم شهدای فتنه زنان فواحش ۱۴۰۱ 🖊 این روزها که بازار فتنه‌گران سال ۱۴۰۱ رونق گرفته و عاملان و حامیان آن پله‌های قدرت را می‌پیمایند، بد نیست ما بچه‌های کف خیابان که سینه‌چاک در برابر هر فتنه‌ای می‌ایستیم، یادی کنیم از شهدایی که به بد‌ترین صورت ممکن جان دادند تا امنیت فحاشان و حامیانِ قاتلان‌شان حفظ شود... 🔚 گاهی انسان آنچه را که در تجربه درک می‌کند، بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که در تاریخ و کتاب مطالعه می‌کند. آیندگان می‌آیند و می‌نویسند که نفاق یعنی روزی بر بسیجی‌ها فحش دهی اما روز دیگر بر مسند قدرت بنشینی و در برابر ولی امر مسلمین جهان شعار بسیجی دهی... 🆔 @farhang_puya
💠 افیون علت انحطاط هنر 🔹 جهان درمانده و گرفتار در غرقابه انحطاط فرهنگی، در پی راهی برای نجات است؛ نجات از رنجی که ارزش‌های انسانی را در خود فرو برده و آرمانهای والای بشر را در خویش فرو بلعیده است. در این انحطاط، جایگاه ها چنان تغییر یافته است که هنر ضرورتاً میل به کمال‌خواهی و حقیقت جویی دارد؛ زیرا هنر نوعی معرفت شهودی در حقایق متعالی عالم وجود است. 🔹 هنر ریشه در زیبایی‌ها دارد و با آن که زیبایی در حد اعلای آن از صفات باری تعالی به شمار می‌آید، دستمایه‌ای می‌شود برای بیان فرومایه‌ترین پیام‌های دور از ذات حقیقت و اگرچه اثر هنری مظهر روح هنرمند و بیان هنگامه شهود و حضور اوست... 🔸 در حالی که مست كأس دهاق و شراب طهور است، اما اهل ظاهر چون به آن بزم عرفانی راه ندارند، روی به افیون می‌آورند. افیون نیز عقل و اختیار را می‌گیرد و مستی و خلسه‌ای دروغین در خود دارد؛ پس باید ره توشه‌ای برگرفت و قدم در راهی نو گذارد. 🖊 نورالله عطاردی تهرانی 🆔 @farhang_puya
🖇 اهمیت توجه به سینما 🔹 بررسی این مهم که سینما اکنون و اکنون سینما در چه مرحله‌ای از این شناخت قرار دارد خود بن‌مایه پرسش‌های بسیاری در عرصه هنر تجریدی - معنوی است. و از طرفی مقام معظم رهبری در تبیین اهمیت و لزوم توجه به سینما و رسالت آن می‌فرمایند: 🔸 «انجام کارهای سینمایی و هنرهای نمایشی در سطح اعلای آن به لحاظ کیفی و کمی باید مد نظر باشد. فیلم و سینما وسیله‌ای بلیغ و تبیین‌کننده‌ای رسا برای ارائه برترین حقایق عالم یعنی حقیقت دین به شمار می‌رود و برای این منظور دست اندرکاران امور سینمایی باید بر توانایی‌های خود بیفزایند». 🔸 امروزه باورپذیر نمودن اندیشه‌های دینی با مدد جستن از قالب‌های روایی – گفتاری، نوشتاری و تصویری؛ خود از ارزشمندی رویکرد هنر معاصر است. 📝 نورالله عطاردی تهرانی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: هر کس بی آن که خوبی بیند، تشکّر کند، بی آن که بدی بیند، نیز نکوهش کند 📚 میزان الحکمه ج۶ 🆔 @farhang_puya
27.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | این انقلاب، حمّال می‌خواد 📌 مسئول باید بتونه توالت بشوره 👤 این صحبت‌های شهید حاج همت رو از دست ندید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔 @farhang_puya
📌 امام على عليه السلام: 🌀 همانا دنيا وارونه و واژگونه است؛... زندگى در آن رنج است و بقايش، فنا. با جوينده خود، چموشى مى‌كند و سوار خود را به هلاكت مى‌افكند، به كسى كه به او اعتماد كند، خيانت مى‌ورزد و كسى را كه بدان آرام گيرد، بى قرار (پريشان خاطر) مى‌سازد. 📚غررالحكم حدیث ۳۶۶۱ 🆔 @farhang_puya
🖇 انقلاب اسلامی احیا‌گر مفاهیم قدسی 🔹 در دورانی که بسیاری از واژه‌ها معنای حقیقی خود را از دست داده‌اند، گسترش ابتذال و فساد، ترویج فرهنگ و خدمت به جامعه بشری نام می‌گیرد و دفاع از هویت ملی و ارزش های والای انسانی؛ واپس‌گرایی، سکون و عقب‌ماندگی تلقی می‌شود و باندهای آشکار و نهان مافیایی از هر وسیله‌ای برای استحاله فرهنگی و مسخ ارزش‌های معنوی بهره می‌جویند. 🔹 امروزه صاحبان فن‌آوری با ابداع فرهنگ‌های مهاجم در صدد مقابله با هویت دینی انسان‌ها برآمده‌اند و هرگونه ارتباط قدسی را انکار می‌کنند؛ در حالی که بشر به برکت ارتباط‌های معنوی هزاران سال زندگی خویش را جلوه‌ای الهی بخشیده است. 🔹در این میان، انقلاب اسلامی ایران با احیای فرهنگ، تفکر و هویت دینی شخصیت مردم به ویژه نسل جدید و حضور فعال آنان را در صحنه‌های گوناگون اجتماعی تثبیت و تضمین کرد. این دستاورد بزرگ، هرگز مورد خواست دشمنان نبوده و آنان را در ضربه زدن مصمم‌تر کرده است. 📝 فاطمه سادات حسینی 🆔 @farhang_puya
🔹 حقایقی که کیهان با تیترهای دقیقش از آن پرده‌برداری می‌کند و به‌همان خاطر متهم به دوقطبی‌سازی می‌شود. 🆔 @farhang_puya
43.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| حاج قاسم سلیمانی خطاب به سیدحسن نصرالله: اگر می‌خواهید نیروها در مسیر بمانند آنها را به علامه مصباح وصل کنید 🆔 @farhang_puya
🖇 کد‌خدایی آمریکا در دهکده جهانی 🔸 بعضی از نظریه‌پردازان آمریکایی پایان جنگ سرد را زمینه بسیار مناسبی برای القای این اندیشه دانستند که نظم و صلح جهانی حضور و استقرار قدرت مسلطی را ایجاب می‌کند که با تکیه بر منابع مادی و قدرت مطلقه خود، مدعی تأمین و تضمین امنیت و رفاه عمومی در جهان باشد. 🔸 متعاقب این اندیشه نظریه‌پردازان آمریکایی دکترین جرج بوش پدر را تحت عنوان «نظم نوین جهانی عرضه کردند. 🔹 دکترین مزبور بر این پایه استوار بود که ایالات متحده آمریکا، تنها ابرقدرت باقی‌مانده از دوران جنگ سرد برای اعمال نفوذ مؤثر جهانی همچنان نیازمند حفظ میزان قابل توجهی از نیروی نظامی خویش است. نظریه مزبور مورد توجه تعدادی از متفکرین سیاست بین الملل در دانشگاه‌های آمریکا قرار گرفت و آنان را به توجیه و دفاع از آن مشغول داشت. 📝 دکتر منوچهر محمدی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 صدبار تکرار 🔖 با وجود بیان صریح، نهی واضح و تاکیدات ولی فقیه عده ای کماکان با بهانه ها و اشکال گوناگون دَر را بر همان پاشنه‌شان می‌چرخانند. 🖇 اینجا بحث من اصلا بر سر وحدت شیعه و سنی نیست! اصلا الان بحثی بر سر برائت و وحدت ندارم. حرف فهم تاریخ است. 🔖 همیشه بر ما سوال بود که چرا شیعیان در دوره حضور امام معصوم از کلام امام تبعیت نمی‌کردند! به چه بهانه‌ای کلام و دستور امام را دور می‌زدند!؟ سلیمان صرد خزاعی چرا جا ماند!؟ انتقادش به امام حسن(ع) چه بود!؟ مختار چرا عقب ماند!؟ 🖇 به‌نظرم این بخش سخنان رهبر گویاست. دیگر نهی نیست؛ گلایه است؛ شکایت است؛ ناراحتی است؛ چرا گوش نمی‌دهند!؟ با چه توجیهاتی این فیلم‌ها و این مجالس برگزار می‌شود؟ 🔚 آنقدر کار اساسی و اصلی روی زمین مانده در آخرالزمان داریم، که متاسفانه بجای انجام دادن آنها گرفتار این جماعت شده‌ایم! 🖊 علیرضا زادبر 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: در حالی که در واقع، از کمترین مال برخوردار هستید، در ظاهر، بهترین حال را از خود نشان دهید، که خداوند متعال، بندگان باایمانش را [ این گونه ] نیکو ادب کرده است. 🆔 @farhang_puya
🖇نقش تکلیف‌مداری در تعطیل شدن مجلس مشروطه 🔶 خود شیخ به ضیاءالدین دری گفته قوانین اروپا را به کلی رد نمی‌کند؛ بلکه گفت آن را می‌برم و مطالعه می‌کنم اگر مخالف شرع نبود همان قانون اساسی بلژیک و فرانسه را امضا میکنم و الا فلا؛ به همین جهت، وقتی که قانون اساسی را آوردند که پیشوایان مشروطه در تهران؛ یعنی شیخ فضل الله نوری، سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی امضا کنند؛ بهبهانی خودش امضا کرد و به طباطبایی فرصت فکر کردن نداد. 🔷 گفت: بدون این که جوابی به من بدهید فوری آن را امضاء کرده، بعدا جواب مرا بگویید و... آقای طباطبایی بدون آن که سخن بگوید مهر خود را درآورد و زیر مهر آقا سید عبدالله را مهر کرد؛ سپس صدای سیدین «سندین» از اطراف بلند شد. نوبت به شیخ که رسید از امضاء تبرا کرد، امتناع ورزید. جواب دادند: من بایستی روزی چند در این قوانین غور کنم و دقت نمایم. 🔶 پس از آن اگر از وظیفه شرعى من خارج نباشد مضایقه از امضاء ندارم و الا بدون تأمل امضاء نخواهم کرد. خلاصه به هر طریقی بود حاج شیخ از میدان علماء «سیدین» بیرون رفت و مجلس به هم خورد. 🖋دکتر علی احمدی خواه 🆔 @farhang_puya