eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
848 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 همراهی حوزه با نظام اسلامی 🔘 امروزه کسانی حتی در حوزه‌ها هستند که جاهلانه یا معاندانه همکاری حوزه علمیه با نظام اسلامی را با روحانیت درباری زمان طاغوت مقایسه می‌کنند و بر این اصرار دارند که روحانیون چون نباید حکومتی باشند نباید با حاکمیت اسلامی هم همکاری و معاضدت داشته باشند؛ در‌حالی‌که این قیاس از اساس باطل و بی‌مبنا است. حضرت امام حتی حضور روحانیون در مناصب اجرایی را اجتناب‌ناپذیر و مقدس می‌دانستند و در منشور روحانیت آورده‌اند. ✍ محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puys
⭕️ صیانت از نفس و مخالفت با هوای نفس؛ مولفه‌ای برای زعیم انقلابی 🚫 فقیهی که قرار است زعیم حوزه انقلابی شود، باید دارای ملکه خود کنترلی باشد. در روایت امام حسن عسکری دو عنوان برای این خودکنترلی مطرح شده است؛ یکی صیانت از نفس و دیگری مخالفت با هوای نفس که از لحاظ منطقی عام و خاص مطلق به شمار می‌آیند. ☑️ صیانت نفس به این معنا است که عنان نفس خود را در همه‌جا اعم از محرمات و غیر محرمات در اختیار داشته باشد و از آنجا که هوای نفس موضوعی مهم است، متکلم آن را تخصیص به ذکر کرده است. 🔺 توضیح آن‌که گاه مساله‌ای نفسانی وجود دارد اما در دایره محرمات نیست؛ کشتن عمرو‌بن عبدود در جنگ خندق، دارای رجحان است اما علی چون عنان نفس خود را در اختیار دارد وقتی با جسارت عمرو روبه‌رو می‌شود لحظاتی او را رها می‌کند تا نفس علی در قتل عمرو دخیل نباشد. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
🔸 درصد احتمال خطای فقیه آگاه کمتر از غیرفقیه 1⃣ فقیه نیز ممکن است در مواردی اشتباه کند اما سه نکته وجود دارد: نخست این که درصد احتمال خطای فقیه آگاه به مراتب کمتر از غیرفقیه است؛ چرا که فقیه بر اساس ادله حکم می‌کند، نه از روی استحسانات شخصی. 2⃣ دوم این‌که بنابر آنچه در بعضی از کتاب‌های کلامی آمده است، اگر قاطبه امت در موضوعی به خطا بروند بر امام زمان از باب قاعده لطف واجب است که جلوی خطای امت را بگیرد. 3⃣ نکته سوم این‌که با توجه به حکم کردن فقیه بر اساس ادله شرعی و عقلی، اگر حکم او مطابق واقع و حقیقت شرع هم نباشد فقیه و پیروانش در آن حکم در محضر خداوند معذور هستند و مورد عقاب قرار نمی‌گیرند. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
❌ لازمه جدایی‌ناپذیر انقلابی‌گری؛ گذشت از امیال شخصی ▪️ لازمه جدایی‌ناپذیر انقلابی‌گری، گذشت از امیال شخصی است؛ زیرا انقلابی‌گری به مبارزه می‌انجامد و در مبارزه هر دو طرف متحمل رنج‌ها و مصائبی می‌شوند که اگر فرد خود را وقف آرمان خویش نکرده باشد نمی‌تواند هزینه انقلابی‌گری را بپردازد. 📜 امام راحل در جای جای منشور روحانیت از هزینه‌های سنگینی که روحانیت انقلابی برای آرمان خود پرداخته است سخن می‌گوید؛ گاه از خون‌های ریخته شده برای به ثمر رسیدن نهضت می‌گوید و گاه از آسیب‌هایی که روحانیون متحجر به نهضت تحمیل کرده‌اند. 🔏 در این غوغایی که خودی و غیرخودی جریان انقلابی را در فشار قرار می‌دهند، تنها انسان‌های پاکی که خود را از همه نفسانیت رها کرده‌اند، توان ایستادگی دارند و اهل عافیتی که حتی توان تحمل یک سیلی را برای اسلام ندارند، نمی‌توانند از زعامت حوزه‌ها سخن بگویند. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 🔰 اندیشیدن در فرجام کارها، انسان را از ناخوشی‌ها و حوادث ناگوار ایمن می‌دارد. 📙 غررالحکم، باب‌الفکر 🆔 @farhang_puya
💠 هدف از بعثت پیامبر 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌺 عرض تبریک و تهنیت خدمت مخاطبین گرامی به مناسبت مبعث پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم) 🆔 @farhang_puya
🔰 اصل پیشرفت 🔶 کلمه‌ی «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمداً نخواستیم کلمه‌ی «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه‌ی توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. 🔷 ما نمی‌خواهیم یک اصطلاح جا افتاده‌ی متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن می‌فهمند، بیاوریم داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه می‌کنیم؛ این مفهوم عبارت است از پیشرفت.¹ 🚫 پیشرفتی که با باختن هویّت مستقل ملّی همراه باشد و انسان خودش را از دست بدهد، پیشرفت نیست.² 📆 سخنان مقام معظم رهبری (مدظله)، ۱۳۸۹/۹/۱۰ و ۱۳۸۵/۸/۱۸ 🆔 @farhang_puya
🔘 دلیل اصلی انقلاب، اسلام است! 🔰 در انقلاب ایران، از ابتدا که این نهضت به دست مبارک حضرت امام (ره) شروع شد، تکیه کلام و کلید واژه اصلی «اسلام» بود و بیشترین واژه ای که امام (ره) در کلماتش به کار برده، «اسلام» است. ❇️ ایشان وقتی می خواستند مردم را تحریک کنند، می‌گفتند: من برای اسلام احساس خطر می‌کنم. این بالاترین خطری بود که امام نسبت به آن هشدار می‌دادند. آیا در دنیا انقلاب دیگری را سراغ دارید که اینچنین باشد؟ 🔸 البته همه مردم در ابتدا چنین دیدگاهی نداشتند؛ اما امام، با بیانات و تعالیم شرکت مردم را به این جهت هدایت کرد، و در ادامه نهضت کسانی را تربیت کرد و به کار گرفت که اندیشه شان سمت و سویی دینی، اخلاقی و معنوی داشت، و مسائل دیگر برایشان جنبه ثانوی داشت. 🎙 مصاحبه با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
⚠️ از اصول دور نشویم، خط را گم نکنیم! ♨️ رهبری معظم انقلاب در روز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ باز مطمئن از جدا نشدن مردم از دولتمردان و مدیران نظام به سراغ مسئولان و مدیران نظام به عنوان کانون خطر رفتند؛ از «تقوا»، «اجتناب از گناه و خیانت و دنیا‌طلبی» به عنوان عوامل ایستادگی یاد کردند و رعایت آن را از اوجب واجبات مدیران خواندند ⭕️ و با طرح این سوال که «آیا احساسات و رفتارهای تحسین برانگیز دهه‌ی شصت را به یاد دارید؟ آیا هان بی اعتنایی به مال دنیا و اهتمام به خدمت را به یاد دارید؟»، اشکال کار را در فراموشی آن ارزش‌ها خواندند، 🔰 ارزش‌هایی که راز پایایی و مانایی انقلاب اسلامی است. ارزش هایی که بر پایه عدالت با آن استوار و بستر پیشرفت هر جامعه ای بسته به تبدیل آن به فرهنگی فراگیر است. 📝حسن ابراهیم‌زاده 🆔 @farhang_puya
💢 زعامت فقهایی که اعتقاد به حرکت‌های انقلابی ندارند ☑️ زعيم انقلابی حوزه باید خود را در برابر حفاظت از مسلمات و فروع دین اعم از اعتقادات، اخلاقیات و احکام مسئول بداند و با تمام وجود برای حفاظت از آن‌ها به میدان بیاید. 🔚 فقیهانی که به حرکت‌های انقلابی اعتقاد ندارند و دایره اختیارات فقیه را در حد ولایت بر مجانین و سفها می‌دانند نه تنها «حق» که «توان» زعامت بر حوزه انقلابی را ندارند. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
❌ ذبح اصول دموکراسی توسط غرب 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): 👈 المَعذِرَةُ بُرهانُ العَقلِ 💡 عذرخواهى، نشانه‌ی خردمندى است. 📙 غررالحكم، حدیث ۴٩٧ 🆔 @farhang_puya
🔸 فقهای بی‌‌دغدغه صلاحیت زعامت حوزه را ندارند 🔰 فقیهانی که افتخار می‌کنند از آغاز برپایی حکومت اسلامی در این کشور یک کلمه له و یا علیه انقلاب صحبت نکرده‌اند نمی‌توانند داعيه زعامت حوزه انقلابی را داشته باشند‌. 🔘 فقیهانی که تمام تحرکشان در حفاظت از آرمان بلند دولت برخاسته از شریعت، به یک ابراز نگرانی ساده محدود می‌شود و در برابر ستم‌ها و خلاف شرع‌ها سکوت عافیت طلبانه را ترجیح می‌دهند و در مواقع لزوم فریاد وا اسلاما سر نمی‌دهند نمی‌توانند در زمره زعمای حوزه انقلابی قرار بگیرند حوزه انقلابی زعیمی انقلابی می‌خواهد. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
✅همایش جهاد تبیین؛ موانع، راهبردها و راهکارها ✳️ سخنرانان: ✅ آیت‌الله محمود رجبی (رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره) ✅ حجت‌‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی ✅ آقاتهرانی (رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) ✅ دکتر حسن عباسی (رئیس اندیشکده یقین) ⏰جمعه 13 اسفند ساعت 9 تا 12 💠قم، بلوار جمهوری اسلامی، تالار موسسه امام خمینی‌ره لینک مجازی: 🌐https://iki.ac.ir/su/?u=14 🌐 https://heyatonline.ir/fa/heyat/3468 🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir 🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی 🆔 @difqom 🔷مؤسسه آموزشی‌و‌پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️02532113627
⭕️ ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری زعیم حوزه انقلابی 📜 ویژگی دیگری که در روایت آمده، روحیه ولایت‌پذیری توسط فقیهی است که می‌خواهد زعامت حوزه انقلابی را در دست بگیرد این ولایت‌پذیری باید در همه مراتب ولایت اعم از ولایت الله، ولایت رسول الله، ولایت خليفة الله یا امام و ولایت ولی الله که تجلی آن در ولی فقیه حاکمی است که حکومتش تمام امور جامعه اسلامی اعم از حوزه و غیرحوزه را در بر می‌گیرد وجود داشته باشد. 🔺 اگر این ولایت‌پذیری وجود نداشته باشد، حوزه انقلابی که قرار است بخشی از فرایند تمدن‌سازی باشد که توسط ولی حاکم راهبری می‌شود، به جزیره‌ای خودمختار مبدل می‌شود که چنانچه همه ویژگی‌های حوزه انقلابی را هم داشته باشد، باز به آن قله انتفاع نخواهد رسید. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
💠 روایت پیامبر اسلام(ص) در رابطه با رسیدگی به امور مردم 📜 در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که اگر کسی شب را به صبح برساند و به امور مسلمین اهتمام نداشته باشد، از زمره مسلمانان نیست. 🔏 این اهتمام به فراخور افراد متفاوت است و بی‌گمان اهتمام فقیه با اهتمام یک نانوا تفاوت دارد؛ فقیهی که به امور مسلمانان اهتمامی فراخور جایگاهش ندارد، نه تنها نمی‌تواند زعیم حوزه انقلابی باشد که چه‌بسا بنا به نص روایت شريف بتوان او را از دایره مسلمين خارج دانست. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
💢 شجاعت در اقدام؛ مولفه دیگری برای زعیم انقلابی ✅ فقیهی که قرار است زعیم حوزه انقلابی شود، باید شجاعت در اقدام داشته باشد؛ چه در مقام فتوا چه در مقام عمل. اگر این شجاعت در امثال میرزای شیرازی نبود، هیچ‌گاه نهضت مبارزه با تنباکو درست نمی‌شد و اگر امام راحل چون بسیاری از فقیهان از ریخته شدن خون‌های پاک در راه خدا واهمه داشت، هیچ‌گاه انقلاب اسلامی ایران شکل نمی‌گرفت. این شجاعت از ارکان زعامت انقلابی در حوزه است. ✍ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
🔘 انقلاب ایران متکی به اسلام 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام صادق (عليه‌السلام): 👈 ما أحَدٌ مِنَ الأوَّلِينَ والآخِرِينَ إلّا وهُو يَحتاجُ إلى شَفاعةِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله يَومَ القِيامَةِ 💥 در ميان انسان‌ها، از اوّلين تا آخرين، هيچ كس نيست، مگر آن‌كه به شفاعت محمّد صلى الله عليه و آله در روز قيامت، نياز دارد. 📙 المحاسن، ج 1، ص 293 🆔 @farhang_puya
🔶 تدبیر و سیاست زعیم حوزه انقلابی ⚠️ فقیهی که قرار است در رأس حوزه علمیه انقلابی قرار گیرد، باید سیاست و تدبیر لازم را داشته باشد؛ زیرا نظام‌سازی و تمدن‌سازی، فرایندی پیچیده است که هر کسی نمی‌تواند آن را راهبری کند. 🔚 زمانی یکی از بزرگان صاحب فتوا در درس خارج خود به فراخور موضوعی به ماجرای اعدام شیخ فضل‌الله اشاره فرمودند و گفتند: قاصدی که از ایران برای گرفتن حکم به محضر آخوند خراسانی رفته بود، به اندازه بالا رفتن از پله خانه آخوند وقت گذاشت و حکمی از آخوند گرفت که به استناد آن، شیخ ابراهیم زنجانی حکم اعدام شیخ فضل‌الله را صادر کرد تا فقیهی وارسته را در وسط میدان اعدام تهران بسر دار کشند. 🔚 آخوند بعد از فهمیدن توطئه به قصد اصلاح امر قصد عزیمت به تهران کرد اما دستان پنهان آخوند خراسانی را در همان نجف با سم ترور کردند. ✍️ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys
🔘 مکتب فلسفی ارسطو 🖌 مرحوم دکتر محمدحسین فرج‌نژاد: 💢 بدون تردید یکی از سه مکتب متداول در علم اخلاق، مکتب فلسفی است که شروع آن را به ارسطو نسبت می‌دهند. در این مکتب به صورت خلاصه چنین عقیده‌ای است: ❇️ بالاترین نیروی انسانی عقل است که اگر بر قوای شهوانیه و غضبیه غالب شود، فضیلت در انسان حاصل می‌شود. برای وصول به کمال در تمام عادات و رفتارها باید حد وسط یا اعتدال را برگزید که به مدد غلبه قوه عقل بر غضب و شهوت پدید می‌آید. 🔰 در این مرام اخلاقی برای هر خلقی سه مرحله می‌توان قائل شد که مرحله اول تفریط، مرحله دوم حد وسط و اعتدال است و مرحله سوم افراط می‌باشد. 🆔 @farhang_puya
💠 پيامبر مکرم اسلام (صلي‌الله عليه و آله): 👈 من قامَ عَلى مَريضٍ يَوما و لَيلَةً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ ابراهيمَ الخَليلِ ✅ هر كس يك شبانه روز از بيمارى پرستارى كند، خداوند او را با ابراهيم خليل محشور مى‌كند. 📙 ثواب‌الأعمال، ص 341 🆔 @farhang_puya
💠 حاکمیت وحی و عقل 🔻 مطمئنا اگر صرفاً به همین مقدار اکتفا کنیم و حد وسط هر چیز را بگیریم منهای وجود معیاری فرا انسان در اوج حکمت و علم باشد و حدود کامل را معین نماید و مرز تعادل را از غیر از آن بشناسد، این سیستم پاسخگو نخواهد بود. 🔙 اما اگر با حاکمیت وحی و عقل سیراب‌شده از حکمت الهی و عقل مستفام به این سو رو نماییم، این شیوه اخلاقی را پاسخگویی دقیق نیازهای معنوی و اجتماعی بشر خواهیم یافت. ✅ برخی روایات ما نیز نزدیکی قابل تاملی به این روش دارند که باعث شده در برخی کتاب‌های اخلاق اسلامی ترکیبی از این روش و روش روایی استفاده شود. ✍️ مرحوم حجت‌الاسلام محمدحسین فرج‌نژاد 🆔 @farhang_puya
🚫 عدم توانایی زعامت فقهای بی‌تدبیر ⚠️ فقیهانی که به سادگی فریب می‌خورند، با همه احترامی که برای آن‌ها قائلیم توان و حق زعامت بر حوزه انقلابی را ندارند. 🔚 در بسیاری از متونی که از روایت امام عسکری استفاده می‌شود، بخش پایانی روایت بیان نمی‌شود. در این بخش آمده است که این ویژگی‌ها فقط در برخی علمای شیعه وجود دارد و همه آن‌ها دارای این ویژگی‌ها نیستند. از اینجا مشخص می‌شود که یافتن زعيم جامع برای حوزه‌ها آسان نیست و باید برای تحقق زعامت انقلابی تلاش‌ها و حتی توسلات و گسترده‌ای صورت پذیرد. ✍️ عبدالصالح شمس‌اللهی 🆔 @farhang_puys