eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
855 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ریشه بلای خانمان‌سوز داعش 🖇 در میان جریان‌های صدر اسلام دو جریان کاتالیزورهای نفوذ به شمار می‌آمدند؛ یعنی عملیات نفوذ و استحاله انقلاب رسول خدا(ص) توسط جریان زرسالار برانداز را سرعت بخشیدند، به طوری که ظرف سه دهه بعد از رحلت رسول خدا(ص) آن‌ها به تمام جهان اسلام مسلط شدند و با اندیشه و فرهنگ بازی کرده و بر سیاست و اقتصادی امت اسلامی غلبه یافتند. 🔸 اگر جریان‌های تسریع کننده نفوذ نبود شاید هرگز اسلام از مسیر خود منحرف نمی‌شد و کار جهان اسلام به اینجا نمی‌رسید که امروز بزرگترین جنایت‌های تاریخ بشریت به نام اسلام اصیل و سنت رسول خدا(ص) نمایان شود. جنایت‌های چنگیز و هیتلر در تاریخ با نام دین نبود؛ ولی وهابیت و داعش و جیش النصره به نام دین و بازگشت به سنت سلف صالح چنین می‌کنند. ✍ سجاد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
🖇 وظایف رسانه‌های لیبرال 🔹 یکی از اینها اطلاع‌رسانی است. در موضوع اطلاع‌رسانی لیبرالیزم به این معتقد می‌شود که می‌توان اطلاعات را به صورت حقیقت پیدا کرد و ارائه داد؛. وظیفه دوم این می‌شود که یک محیط بحث و مناظره در جامعه به وجود آید تا مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مورد بحث قرار گیرد. 🔸 وظیفه سوم رسانه‌های لیبرال این است که در مدتی طولانی بتوانند به فرهنگ کمک کنند و این فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر منتقل شود، همان طوری که نهاد خانواده یا نهاد مسجد و کلیسا این کار را می‌کرد. براساس راهبرد دیگر رسانه‌های لیبرال که خیلی روی آن تکیه می شود، رسانه باید یک وسیله سرگرمی و تفریح برای عموم باشد. 🔹 گرچه اطلاع‌رسانی مهم است ولی مردم باید تفریح کنند. شما بدون این که مسائل سیاسی را مطرح کنید، می‌توانید خودتان به تفریح بپردازید. راهبرد آخر که شاید بزرگترین نقش را در رسانه‌های لیبرال ایفا می‌کند، داد و ستد و سوداگری است. غیر مستقیم می.خواهند بگویند که محتویات رسانه یک کالا است، نه توشه اجتماعی. 📝 پروفسور حميد مولانا 🆔 @farhang_puya
💠 آزادی مطبوعات در گرو قدرت اقتصادی 🔹 از قرون ۱۷، ۱۸ تا قرن ۲۰، توانایی اجتماعی و فرهنگی انسان‌سازی رسانه‌های لیبرال کاهش می‌یابد و قدرت اقتصادی و سیاسی آنها اضافه می‌شود؛ به گونه‌ای که وقتی پس از جنگ دوم جهانی که آرامشی به دست می‌آید و در آمریکا و اروپا هم‌متفکران، هم‌دولتمردان، هم‌نخبگان و صنعت‌مداران به این موضوع رسانه توجه می‌کنند. 🔸 آنها به خوبی به آسیب آن رسانه‌ها در جامعه خودشان پی می‌برند و می‌بینند که رسانه‌ها یک کنترل جدی و انحصار در جامعه به وجود آورده‌اند. زیرساخت‌های آنها چنان بزرگ شده است که اگر کسی بخواهد وارد این مرحله قدرت شود، توانایی اقتصادی بالایی را لازم دارد. 🔚 بنابراین آزادی مطبوعات با توانایی میلیون‌ها دلار ثروت مساوی می‌شود؛ یعنی کسی آزادی دارد که بتواند میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کند. 📝 پروفسور حميد مولانا 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: بپرهیزید از این که دنیا بر جانتان چیره شود؛ زیرا پیامد زودهنگام آن، ناگواری است و نتیجه دیررس آن، اندوه است 📚 عیون الحکم والمواعظ 🆔 @farhang_puya
📌 اصل اساسی تمام فتنه‌ها 🖇فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولی و صفي او - جل و علا سر باز زد و بدان که تمام گرفتاری‌های بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است. 🖇 شاید آیه شریفه «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكونَ الدِّينُ لِلَّه»، در بعض مراحل آن اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسان‌ها شاخه و ریشه دارد، باشد و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید، همه چیز و همه کس اصلاح می‌شود. ✍ امام خمینی (ره) 🆔 @farhang_puya
🖇 مناسک اجتماعی اسلام ابزاری برای نبرد رسانه‌ای 🔹 یکی از عوامل کاستن اضطراب، صحبت کردن چهره به چهره است؛ اما در اینترنت و وبلاگ، ارتباط چهره به چهره وجود ندارد. هر قدر ارتباطات چهره به چهره در زندگی‌مان زیاد شود، اضطراب‌ها کاهش می یابد و توافق‌های فراوانی حاصل می‌شود. 🔸 ما باید هر چه زودتر آشنا با آفات و برکات وبلاگ و اینترنت شویم. اگر این کار را نکنیم، پیش‌بینی می کنم آفات آن بیش از برکاتش باشد. خوشبختانه ما مسلمانان و ايراني‌ها فرهنگ ارتباطات میان خودمان را نسبتا حفظ کرده‌ایم و این بزرگترین حربه ای است که ما داریم. 🔹 اگر آن را از دست بدهیم، از جنبه پزشکی، سلامتی، ایمنی، اقتصادی، سیاسی و نظامی متلاشی خواهیم شد. کارمان به حدی عادی شده است که تشخیص نمی‌دهیم چرا به نماز جماعت، حج و... دعوت شده‌ایم. 📝 پروفسور حمید مولانا 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) را به محضر امام زمان (عج) و تمامی شیعیان تسلیت می‌گوییم 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💠 برایم سخت بود تا باور کنم... (بخش سوم) 🔹 با ذهنیت قبلی می‌گفتم این امری عادی است؛ منظور این است ک
🖇 برایم سخت بود تا باور کنم... (بخش چهارم) 🔹 گرچه حقیقت این است که تحلیل این مسأله کار مشکلی است و روان‌شناسی اجتماعی پیشرفته‌ای لازم است که بتوان درست تحلیل کرد که چه طور می‌شود کسی با دین دیگری مخالف بشود؛ بررسی این مسأله که اصلا دین شامل چه عناصری است؛ آیا فقط اعتقاد به خدا و ماوراء طبیعت است یا وسیع‌تر از آن است و احکام را هم شامل می‌شود؟ 🔹 گرایش به دین چه انگیزه‌های روانی دارد، چه چیزی موجب تعصب در دین می‌شود و چه انگیزه‌ای باعث می‌شود که کسی بخواهد دین دیگری را از بین ببرد؛ در مرحله بعد این که چگونه این انگیزه در سطح اجتماع گسترش پیدا می‌کند تا جامعه‌ای بخواهد جامعه دیگری را در دین مغلوب کند؟ این مسأله بسیار پیچیده‌ای است که با یک فرمول ساده روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی نمی‌شود آن را تحلیل کرد؛ ولی مسأله قابل مطالعه و تحقیقی است. 📝 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 برایم سخت بود تا باور کنم... (بخش چهارم) 🔹 گرچه حقیقت این است که تحلیل این مسأله کار مشکلی است و
🖇 برایم سخت بود تا باور کنم... (بخش آخر) | علت مبارزه جبهه استکبار با دین 🔹 ممکن است عوامل و منافع مادی هم در این امر دخیل باشد؛ در واقع عوامل گوناگونی می‌توانند در یک پدیده اجتماعی مؤثر باشند؛ همچنان که در انقلاب ما عوامل مختلفی مؤثر بود. همه میدانیم نگرانی‌های مردم از ظلمها و تبعیض‌ها در مخالفت با رژیم گذشته بی‌اثر نبود. 🔹 عقب افتادگی‌های مادی، علمی و اقتصادی هم برای این که مردم را به مبارزه با رژیم وادار کند بی‌اثر نبود؛ اما ما معتقدیم عنصر اصلی را امام رضوان الله علیه کشف کرد، بر آن تأکید کرد و آن را تقویت کرد؛ و این عنصر دین بود. ما می‌توانیم از آموزه‌های دینی و آیات صریح قرآن برای تحلیل مسائل اجتماعی و حتی برای پیشبینی حوادث اجتماعی بهره بگیریم. 🖊 علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: بپرهیزید از این که دنیا بر جانتان چیره شود؛ زیرا پیامد زودهنگام آن، ناگواری است و نتیجه دیررس آن، اندوه است 📚اعیون الحکم والمواعظ 🆔 @farhang_puya
📌 پا روی نفس بگذارید! 🖇 شمایی که امروز هستید در مجلس و در صحنه، شما هم این نصیحت عاجزانه من را قبول کنید و یک پا روی نفسانیت بگذارید و این گروه‌هایی که ایران را می‌خواهند به تباهی بکشند، قیام مسلحانه بر ضد اسلام کردند، این‌ها را از خود برانید و از آن‌ها تبری کنید و آن‌هایی که اسلام را برای حالا دیگر صحیح نمی‌دانند، آن‌ها را هم از خودتان برانید و از آن‌ها تبری کنید. 🖇 جای توبه باز است. بزرگترین گناه این است که انسان طرفداری بکند از کسانی که به ضد اسلام قیام کرده‌اند یا به ضد اسلام اعلامیه می‌دهند. من خیر شما را می‌خواهم. من حق خودم را بخشیدم به شما. هرچه بد گفتید بخشیدم. لکن خیر شما را می‌خواهم که از این خطاها که تاکنون شده است دست بردارید و با ملت حسابتان را یکی کنید. 🖇 با این گروه‌های مختلفی که می‌خواهند از حیثیت شما برای خودشان کسب وجاهت کنند و هر چه آن‌ها کسب وجاهت کنند، شما وجاهتتان را از دست می‌دهید، از این‌ها ببرید و به اسلام، به چیزی که عقیده به آن دارید لکن هوای نفس نمی‌گذارد، برگردید. ✍ امام خمینی (ره) ١۵ 🆔 @farhang_puya
4_5987644904132581231.mp3
3.38M
🎧 | سربازی امام زمان(عج) ✏️ رهبر انقلاب: بزرگترین وظیفه‌ی منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند... 🗓 سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج) 🆔 @farhang_puya
🖇 دوران «گذار» 🔹 دوران «گذار» یک مرحله موقتی است که طی آن یک نظام یا ساختار بین‌المللی از بین رفته و هنوز نظام و ساختار جدیدی جایگزین آن نگردیده است. این فرآیند زمان مشخصی نداشته ولی بی انتها نیز نیست و در نهایت یک ساختار جدیدی باید جایگزین آن گردد. 🔸 «ویلیام بریجز» در کتاب گذارها، گذار را طی یک مرحله به مرحله ی دیگر دانسته و برای آن سه مرحله تعریف مینماید: ۱. مرحله پایانی نظام قدیم ۲. مرحله ی بی تفاوتی ۳. بنیان‌سازی نوین (William Bridges, April ۱۹۹۷). 🔹 تفاوت عمده‌ای که دوران گذار با دوران‌های تثبیت نظام دارد در این است که در دوران تثبیت و استقرار نظام بازیگران خود را تابعی از نظام حاکم بین‌الملل می‌دانند و در چارچوبه قانونمندی آن نظام به تعامل با یکدیگر می‌پردازند، در حالی که در دوران گذار هر بازیگری سعی می ‌کند نظام بین‌الملل را بر اساس تمایلات و خواسته‌های خود شکل بدهد‌. 🖊 دکتر منوچهر محمدی 🆔 @farhang_puya
🖇 تکلیف‌گرایی و انواع آن 🔷 وظیفه‌گرایی به معنای حرکت و فعالیت بر مبنای وظیفه تعیین شده از سوی قواعد خاص یا الزام دیگران است. این وظیفه ممکن است با تأمل عقلانی در شرایط و اوضاع به اجرا در آید یا بدون لحاظ چنین تأملی صورت گیرد. ⬅️ در فرض اول، وظیفه‌گرایی با تکلیف‌گرایی پیوند می‌یابد و در فرض دوم، وظیفه‌گرایی متحجرانه و زمخت، شکل می‌گیرد. 🔶 پس وظیفه‌گرایی می‌تواند در قالب انجام وظیفه با چشمان بسته و اطاعت محض بدون دخالت عقل نیز صورت گیرد؛ اما تکلیف‌گرا در انجام وظیفه همواره به دخالت عقل در افعال خویش نظر دارد. 🖋 دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱💔°• زِبی‌وَفـٰایی‌ِدُنیـٰا‌دِلَم‌گِرِفت‌‌وَنَبود‌ . . وَفـٰای‌ِهیچ‌کَسی‌بِهتَر‌اَز‌وَفـٰای‌ِحُسِین! 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام:سخن چون داروست، اندکش سود می‌بخشد و بسیارش کشنده است 📚 میزان الحکمه ج۱۰ 🆔 @farhang_puya
🖇 علت وقوع انقلاب مهدوی 🔹 استاد شهید مطهری می گوید: «اصولا هر انقلابی معلول یک سلسله نارضایتی‌ها و ناراحتی‌هاست؛ یعنی وقتی مردم از وضع حاکم ناراضی باشند و آرزوی وضع مطلوب کنند، زمینه انقلاب به وجود می‌آید». در جهان امروز بحران‌های کنونی زائیده نظامات کنونی است. 🔸 این نظامات از حل بحران‌ها عاجزند و مردم جهان باید به قدر کافی تلخی این وضع نابسامان و بی عدالتی‌ها را درک کنند. مردم دنیا باید این حقیقت را بیابند که تنها در سایه اصول و پیوندهای مادی و ضمانت اجرایی موجود و مقررات خود ساخته انسان‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژی بدون سایه سلسله‌ای از اصول معنوی و انسانی مشکل جهان حل نمی‌شود. 🔹 مشکلات هر روز متراکم‌تر و به گونه کلاف سردرگمی پیچیده‌تر می‌گردد. بالاخره مردم جهان باید تشنه شوند و تا تشنه نشوند به سراغ چشمه‌های آب نمی‌روند. 📝 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
🖇 علل مشترک انقلاب اسلامی ایران و انقلاب جهانی مهدوی 🔹 در ارتباط با انقلاب اسلامی ایران باید اذعان کرد علت مبارزه با رژیم شاه ناشی از نارضایتی مردم از رژیم طاغوت حاکم بوده است و این تحولات در برهه‌ای اتفاق می‌افتد که نه اثری از «مدرنیزاسیون» یا «اسلام‌زدایی» بود و نه پشت نمودن به اسلام یا ظهور «بحران اقتصادی». 🔸 ریشه این نارضایتی را بایستی در سرشت سیاسی آن رژیم جستجو نمود. از یک سو برخی از نمودهای ترقی و پیشرفت اقتصادی به چشم می‌خورد و از سوی دیگر در حوزه ساختار سیاسی کمتر تحول مؤثری در آن صورت گرفته بود و فی الواقع ایران مدرن محمدرضا شاه و در آستانه دروازه‌های تمدن بزرگ، در مقایسه با ایران عقب مانده ناصر الدین شاه، یکصد سال قبل از آن، تفاوت چندانی نکرده بود. 🔹 به این ترتیب عوامل اصلی حرکت و اعتراض علیه نظام قاجار در قالب نهضت مشروطه باعث پیدایش انقلاب اسلامی در عصر پهلوی شد. بدین ترتیب نارضایتی مردم از وضع موجود را می‌توان علت مشترک انقلاب جهانی مهدوی و انقلاب اسلامی ایران دانست که همین امر به دو انقلاب شکلی مردمی بخشید. 🖊 فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 امام صادق علیه‌السلام: مهدی(عج) وارد کوفه می‌شود، بالای منبر می‌رود و شروع به سخنرانی می‌کند و مردم آنقدر از شدت شوق اشک می‌ریزند که نمی‌فهمند حضرت چه می‌فرمایند... 🆔 @farhang_puya
🖇 آخرالزمان و حرف آخر 🔹 آخر‌الزمان، جدای از معناهای درست و نادرست آن، به معنای حرف آخر است؛ حرف آخر زمان که بالاتر از آن نیامده و مهمتر از آن نیست. این معنا همراه با سختی ها و بدی‌ها، برتری‌های اقوام و جریاناتی را می‌رساند و به همین سبب، نظام سلطه نظام سلطه می کوشد با استفاده از تمام قوا و روش‌ها، حرف آخر زمان را بگوید و خود را گوینده و یگانه پایان‌دهندهٔ حرفها بداند، بخواند و القا کند. 🔸 تبدیل دیدگاه جنگ تمدن‌های هانتینگتون به نظریه «پایان تاریخ» فرانسیس فوکویاما مبنی بر برتری نظام لیبرال دموکراسی و این که آن را بدیل و مانندی نیست، نمونه‌ای از این تلاش‌ها به شمار می‌آید؛ در این راستا غرب به روشهایی روی آورده. 📝 محمد صابر جعفری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | تصاویری از هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیلی بیریا و فیلون در شمال فلسطین اشغالی توسط حزب الله 🆔 @farhang_puya
🛑 امام علی علیه السلام: مبادا جز حق، با تو اُنس بگیرد 📚 نهج البلاغه، قسمتی از خطبه۱۳۰ 🆔 @farhang_puya
🖇 تئوری «چند علتی» در تبیین انقلاب اسلامی 🔹 تنوع آرا و گستردگی نظریات درباره پیدایش انقلاب اسلامی، بیش از هر چیز، پیچیدگی این رویداد را می‌نمایاند. این انقلاب اگر رخدادی ساده می‌بود، ما تماشاگر چنین طیف گسترده‌ای از دیدگاه‌ها نبودیم. دیدگاه‌هایی که به تبیین انقلاب پرداخته‌اند را می‌توان در دو دسته کلی «تئورهای تک علتی» و «تئوری‌های چند علتی» جای داد. 🔹 با واکاوی دقیق‌تر انقلاب در می‌یابیم که تئوری‌های تک علتی کامل نیستند و باید برای تبیین انقلاب، از مدل‌های تبیینی چند علتی بهره بگیریم. براساس این مدل علل رخداد انقلاب به دو شاخه «علل ساختاری» و «علل ارادی» تقسیم می‌شود. 📝 محمدرضا فلاح 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 تئوری «چند علتی» در تبیین انقلاب اسلامی 🔹 تنوع آرا و گستردگی نظریاتدرباره پیدایش انقلاب اسلامی،
🖇 تئوری «چند علتی» در تبیین انقلاب اسلامی (بخش دوم) 🔸 مشکلات ساختاری که طی مدت‌زمان طولانی شکل گرفته و ریشه‌دار شده بودند، زمینه‌ای را برای ایجاد یک تحول بنیادین فراهم آوردند و علل ارادی در شیارهای این علل ساختاری روانی شده و بحران را دامن زدند و به حرکت انقلاب شتاب بخشیدند. 🔹 علل ارادی انقلاب چند امر هستند که مهم‌ترین آن ظهور امام خمینی به عنوان رهبر است. ویژگی برجسته امام، اجتهاد ایشان بود که منجر به چنین تحولاتی شد. این نوشته کوتاه می کوشد تا نظری اجمالی و گذرا به جایگاه اجتهاد در انقلاب داشته باشد. 🖊 محمدرضا فلاح 🆔 @farhang_puya