🔚 دَوَران محمد قوچانی
◾️محمد قوچانی نه روزگاری نه چندان دور در دوران دوم خرداد با انتشار مقالاتی در روزنامههای همچون «نشاط» به صورت افراطی از مواضع رفرمیستها در موضوعاتی همچون قتلهای زنجیرهای، کوی دانشگاه و اصلاح قانون مطبوعات دفاع میکرد.
📎 وی این روزها در حالی خود را مدافع رئیس جمهور کنونی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری یک معتدل مینامد که روزگاری سرمقالهها و کتابهایش مختص به تخریب این افراد از جناح راست سنتی بود. او اکنون سر دبیر روزنامه سازندگی است.
🗞او در دورهای که سردبیر روزنامه تازه تاسیس هممیهن شده بود در توضیح اینکه این روزنامه در دوره جدید چه روندی را طی خواهد کرد. در سرمقالهای به عنوان هممیهن نه ارگان دولتی نه ارگان اپوزیسیون مینویسد: «هممیهن نه ارگان دولت است و نه ارگان اپوزیسیون. روزنامه هممیهن خود را یک روزنامه حرفهای معتقد به گفتمان اصلاح+اعتدال میداند.»
✍🏻حجت احسان بخش
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
⭕️ دولت مخفی
‼️در ریاست جمهوری دوره اول آقای روحانی وزیر نیرو ایشان آقای چیتچیان برای بیان گزارش وزارت متبوعش به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفت و به او گزارش داد!
⁉️ این عمل وی با موضعگیریهای بعضی از نمایندگان مجلس و بعضی از نخبگان کشور مواجه شد که واقعا رئیس دولت کیست و نقش هاشمی رفسنجانی در دولت چیست؟
🔰 فعال شدن این شخصیت همراه و همیشگی اصلاحطلبان و سایتشان را نیز میتوان در همین چارچوب تحلیل کرد. سایت آقای هاشمی که در آن زمان بسیار فعال شده بود بعد از پیروزی دکتر حسن روحانی کاربران را با تیتری عجیب شگفت زده کرد:«هاشمی انقلاب را از خوارج پس گرفت.»
🖋حجت احسان بخش
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
❌جمهوری منها انقلاب
⚜ بالاترین شعار اعتدالیون در داخل عمل کردن به قانون است این حرف تا اینجا درست است و مشکلی ندارد اما تفسیر آنها از قانون خیلی مهم است. آنها میگویند:«هرچه مورد قبول اکثریت مردم است؛ قانون میشود.» این حرف برگرفته از اندیشههای لیبرال دموکراسی غرب است و منجر به این میگردد که ارزشهای جامع طبق خواست اکثریت جامعه انتخاب شود.
⬛️ شعار جامعه باز در ادامه مطرح میشود. جامعه باز یعنی جامعهای که در آن به حقوق افراد احترام گذاشته شود؛ لذا هر چیزی مخالف حکم افراد جامعه باشد دیکتاتوری محسوب و خشونت را در پی دارد. با این تفسیر حکم ولیفقیه میشود حاکمیت فرد بر جامعه و این حاکمیت خروج از اعتدال است.
🧕از آنجایی که این جریان در ادامه جریان سازندگی و اصلاحات است و آمده تا برای تحقق جامعه مدنی آخرین تلاشهای خود را به کار بندد. در جامعه این چنینی که در آرمانهای آن حقوق و خواستههای فرد کاملاً باید رعایت شود دیگر مسئلهای مثل حجاب یک ارزش اجتماعی تلقی نمیشود.
⚠️ اعتدالیون میخواهند ذاتیات انقلاب اسلامی را از جمهوری اسلامی سلب کنند تا از جمهوری اسلامی تنها اسم باقی بماند.
📝سید محمد حسینی
#شماره_25
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی
(قسمت اول)
🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت را به صورت بادوام، ثابت و مستقر توضیع کند. ما وقتی در ارزششناسی اسلامی میگوییم که ارزش اقتصاد اصیل نیست، منظور این است که این معیشت باید در خدمت عبودیت قرار گیرد. آن وقت با این مفهوم معنویت میشود سه کارکرد نظام اقتصادی که ایجاد ثبات، رشد اقتصادی و توزیع عادلانه است، را انجام داد.
❌ حتی اگر همهی این سه کارکرد باشد؛ ولی در خدمت معنویت قرار نگیرد، به آن تمدن اسلامی صدق نمیکند. شما اگر نگاه کنید میبینید در آیات قران گاهی اوقات اشاره به قارون میشود که ثروت بسیاری داشته...
💠 ولی این ثروت در خدمت معنویت قرار نداشته؛ لذا در رویکرد اسلامی تمدن مادی، خودش ارزش ذاتی ندارد. تمدن مادی ارزش آن، ارزش غیری است. تمدن مادی وقتی ارزش دارد که در خدمت تمدن معنوی قرار گیرد و انسان را به مقام قرب الهی برساند و آن حیات طیبه اتفاق بیفتد.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت اول)
🔸 اربعین دو قسمت دارد:
یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیست و مربوط به گذشته است. زیارت اربعین را از گذشته داشتهایم. چه بسا، زیارت عاشورا و زیارت عرفه در متون اسلامی اهمیت بیشتری هم از آن داشته باشد.
🔰 قسمت دیگر، راهپیمایی است که این نیز از گذشته وجود داشته است. عکسهای تاریخیای موجود است که بزرگان و علما را در میانهی راه نجف تا کربلا درحالی که پیاده میرفتند، نشان میدهد. البته این پیادهروی منحصر در اربعین نبوده است. امری سنتی بوده است که در اربعین پررنگتر شده است.
🔆 اینکه راهپیمایی اربعین بعد از سقوط صدام گسترش مییابد. این امری جدید است و به این صورت، سابقه نداشته است، پیداست که نفحات انقلاب اسلامی تأثیر گذاشته است. پیداست که این تأثیرگذاری را در احیاگری آن سنت - به شکلی که فرهنگ، ظهور اجتماعی پیدا کرده است - داشته است.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ اربعین و تمدن اسلامی (قسمت اول) 🔸 اربعین دو قسمت دارد: یک قسمت زیارت اربعین است که چیز جدیدی نیس
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت دوم)
🌐 حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان میدهد. اول، ناقصتر بود ولی هر سال که گذشت، کاملتر شد. اربعین به عنوان امری که هنوز احیای سنت است رگههایی از جنبههای جدید را در آن میتوانیم ببینیم. به این نکته باید توجه داشت که تمدن اسلامی ویژگیای دارد که در تمدن غربی نیست.
〽️ بیان شد که تمدنها سه ویژگی دارند: ابزار، عقلانیت، و فضایل اخلاقی. تمدن غربی در فضایل اخلاقی تک بُعدی است، تمدنی مادی و ناسوتی است. بزرگترین شعار آن هم، قدسیتزدایی از عالم بوده است، منتهی راهپیمایی اربعین، قدسی است. نقطهی آخر و مرکزی آن، زیارت امام حسین (علیهالسلام) است و خودِ این زیارت، یک کانون قدسی است.
🔆 ببینید فَرق شهر اسلامی و غیر اسلامی در چیست؟ همان فرق تمدن اسلامی با تمدن غیر اسلامی است. در شهر اسلامیای مثل مشهد، اولین سوالی که هرکس وقتی میخواهد جایی را اجاره کند میپرسد، این است که آن محل چقدر تا حرم فاصله دارد؟ یعنی مرکز مشهد حرم امام رضا (علیهالسلام) است.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ اربعین و تمدن اسلامی (قسمت دوم) 🌐 حالا فرهنگ اربعین در شکل اجتماعی و سیاسی، خود را نشان میدهد. ا
✅ اربعین و تمدن اسلامی
(قسمت سوم)
〽️ اما در تهران اینگونه نیست نیست که اگر کسی بخواهد خانه اجاره کند، بپرسد که مثلا تا مصلی چقدر راه است؟ چرا که تهران، شهری اسلامی نیست، مرکزش هم، مکان مقدس نیست. لکن کربلا، نجف، مکه، مدینه و قم شهرهایی هستند که یک قلبِ قدسی در آن شهر زده میشود و همه را با آن میسنجند.
🔘 ممکن است حاشیهها، حاشیههای مدرن باشند - شاید بازارهای مشهد حتی از بازارهای تهران هم مدرنتر باشد - اما یک کانون قدسی در این شهرها دیده میشود. در شهرهای اسلامی، این وجود دارد، در تمدن اسلامی هم همین طور است. ... . ما به ماهیت آن [راهپیمایی اربعین] که مدرن هست یا نیست، کاری نداریم.
🔆 این سبک راهپیمایی قبل از انقلاب اسلامی نبوده است. این راهپیمایی، قدسی است. خود این قدسیت نشان میدهد که راهپیمایی اربعین، فرهنگی چند ساحتی دارد. این، در مقابل تمدنِ تکساحتی غرب قرار میگیرد.
✂️ برشی از یادداشت موسی نجفی در نشریه
فرهنگ پویا #شماره_41
#معارف
#اربعین
🆔 @farhang_puya
💠 استاد حاج شیخ حسین انصاریان:
🏴 چه ایام با عظمتی است ایام اربعین، آدم قلبش میشکند که چرا توفیق ندارد در ایام اربعین شرکت کند. ائمۀ ما گفتند اگر نمیتوانی بروی زیارت بایست رو به قبله به ابیعبدالله (ع) سلام بده زائر حساب میشوی.
#معارف
#اربعین
#سخنی_از_بزرگان
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی (قسمت اول) 🔎 رسالت تمدن مادی قدرت تولید ثروت است و این ثروت ر
🔆 تفاوت اقتصاد در تمدن اسلامی با غربی
(قسمت دوم)
❌ اتفاقاً راجع به «شاخص توسعهی انسانی» مقالهای نوشتم. الان غرب برای توسعهی انسانی سه شاخص مطرح میکند و میگوید توسعهی انسانی وقتی تحقق پیدا میکند که آدمها عمرشان زیاد باشد، جیبشان پر پول باشد و بدنشان سالم باشد!
💠 به تعبیر دیگر سواد، بهداشت و درآمد را برای توسعهی انسانی مطرح میکنند. من در مقاله بعد معنویت و اخلاق را هم اضافه کردم و گفتم اگر این سه تا باشد و اخلاق و معنویت و هدفگذاری اصلی آن، تحقق پیدا نکند، اصلا توسعهی انسانی حاصل نشده است؛ چون در رویکرد قرآنی آن هدف نهایی، تعالی انسان است، توسعه و پیشرفت نیست.
❇️ در آیات آمده «و تعالوا الی کلمه سواء». تعالوا در این جا به معنی آمدن نیست، بلکه به معنی بالا آمدن است. پیشرفت؛ یعنی ارتقاء؛ یعنی بالا آمدن. ... پس رشد، عدالت، استقرار اقتصادی به عنوان مقدمه است و مطلوب بودن آنها مقید به معنویت میشود.
🎙 گفتوگو با دکتر محمد جواد توکلی
#شماره_41
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya