👈هر صبح یک آیه:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا»
و (خداوند این حکم را) در کتابش بر شما نازل کرده که هر گاه بشنوید افرادى آیات خدا را انکار و استهزا مى کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگرى بپردازند. وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند، همه منافقان و کافران را در دوزخ جمع مى کند.
(نساء/ ۱۴۰)
@Farhangesadid
❇️ تفسیر❇️
👈 شأن نزول:
از ابن عباس درباره نزول این آیه چنین نقل شده: جمعى از منافقان در جلسات دانشمندان یهود مى نشستند، جلساتى که در آن نسبت به آیات قرآن استهزاء مى شد.
آیه فوق نازل گشت و عاقبت شوم این عمل را روشن ساخت.
🌼🌼🌼
👈 تفسیر:
🔹در مجلس گناه ننشینید
در آیه ۶۸ سوره انعام که از سوره هاى مکّى قرآن است، صریحاً به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور داده شده است: اگر مشاهده کنى کسانى نسبت به آیات قرآن استهزاء مى کنند و سخنان ناروا مى گویند، از آنها اعراض کن .
مسلّم است این حکم اختصاصى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) ندارد، بلکه یک دستور عمومى است که در شکل خطاب، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) بیان شده، و فلسفه آن هم کاملاً روشن است; زیرا این یک نوع مبارزه عملى به شکل منفى در برابر این گونه کارها است.
آیه مورد بحث، بار دیگر این حکم اسلامى را تأکید مى کند و به مسلمانان هشدار مى دهد: در قرآن به شما قبلاً دستور داده شده هنگامى که بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن کفر مىورزند و استهزاء مى کنند با آنها ننشینید تا از این کار صرف نظر کرده، به مسائل دیگرى بپردازند (وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللّهِ یُکْفَرُ بِها وَ یُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى یَخُوضُوا فی حَدیث غَیْرِهِ).
سپس نتیجه این کار را چنین بیان مى کند: اگر شما در این گونه مجالس شرکت کردید همانند آنها خواهید بود و سرنوشتتان سرنوشت آنها است (إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ).
و باز براى تأکید این مطلب اضافه مى کند: شرکت در این گونه جلسات نشانه روح نفاق است، مى فرماید: و خداوند همه منافقان و کافران را در دوزخ جمع مى کند (إِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقینَ وَ الْکافِرینَ فی جَهَنَّمَ جَمیعاً).
🌼🌼🌼
نکته ها:
1⃣شرکت در این گونه جلسات گناه به منزله شرکت در گناه است، اگر چه شرکت کننده ساکت باشد; زیرا این گونه سکوت ها یک نوع رضایت و امضاى عملى است.
* * *
2⃣نهى از منکر، اگر به صورت مثبت امکان پذیر نباشد، لااقل باید به صورت منفى انجام گیرد، به این طریق که انسان باید از محیط گناه، و مجلس گناه دور شود.
📚 تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴۰ سوره نساء
@Farhangesadid
👈هر صبح یک آیه:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِن كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ وَإِن كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»
(منافقان) کسانى (هستند) که پیوسته انتظار مى کشند و اگر فتح و پیروزى از سوى خدا نصیب شما گردد، مى گویند: «مگر ما با شما نبودیم؟ (پس ما نیز در افتخارات و غنایم شریکیم.)» و اگربهره اى نصیب کافران گردد، به آنان مى گویند: «مگر ما شما را به مبارزه و تسلیم نشدن در برابر مؤمنان، تشویق نمى کردیم؟!(پس با شما شریک خواهیم بود.)» خداوند در روز رستاخیز، میان شما داورى مى کند. و خداوند هرگز راهى براى تسلّط کافران بر مؤمنان قرار نداده است.
(نساء/ ۱۴۱)
@Farhangesadid
❇️ تفسیر❇️
صفات منافقان
این آیه و آیات بعد، قسمت دیگرى از صفات منافقان و اندیشه هاى پریشان آنها را بازگو مى کند، مى فرماید: منافقان کسانى هستند که همیشه مراقب شما هستند و مى خواهند از هر پیش آمدى به نفع خود بهره بردارى کنند، اگر پیروزى نصیب شما شود فوراً خود را در صف مؤمنان جا زده، مى گویند: مگر ما با شما نبودیم (الَّذینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ).
آیا کمک هاى ارزنده ما مؤثر در غلبه و پیروزى شما نبود؟ بنابراین ما هم در تمام این موفقیت ها و نتایج معنوى و مادى آن شریک و سهیمیم.
اما اگر بهره اى از این پیروزى نصیب دشمنان اسلام شود، فوراً خود را به آنها نزدیک کرده، مراتب رضایت مندى خویش را به آنها اعلام مى دارند و خود را سهیم آنها مى دانند، مى فرماید: اگر پیروزى نصیب کافران شود به آنها مى گویند: مگر ما نبودیم که شما را تشویق به مبارزه با مسلمانان و عدم تسلیم در برابر آنها کردیم، بنابراین ما هم در این پیروزى ها سهمى داریم ! (وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرینَ نَصیبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ).
به این ترتیب، این دسته با فرصت طلبى مخصوص خود، مى خواهند در صورت پیروزى مؤمنان در افتخارات و حتى در غنائم آنان شرکت جویند، و منتى هم بر آنها بگذارند، و در صورت پیروزى کفار خوشحالند و با مصمم ساختن آنها در کفرشان و جاسوسى به نفع آنان، مقدمات این پیروزى را فراهم مى سازند.
گاهى رفیق قافله اند و گاهى شریک دزد و عمرى را با این دو دوزه بازى مى گذرانند!
ولى قرآن، سرانجامِ زندگى آنها را با یک جمله کوتاه بیان کرده، مى گوید: بالاخره روزى فرا مى رسد که پرده ها بالا مى رود و نقاب از چهره زشت آنان برداشته مى شود، آرى در روز قیامت خداوند در میان شما قضاوت مى کند (فَاللّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ).
و براى این که مؤمنان واقعى مرعوب آنان نشوند در پایان آیه اضافه مى کند: هیچ گاه خداوند راهى براى پیروزى و تسلط کافران بر مسلمانان قرار نداده است (وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً).
🌼🌼🌼
اما آیا هدف از این جمله تنها عدم پیروزى کفار از نظر منطق بر افراد با ایمان است و یا پیروزى هاى نظامى و مانند آن را نیز شامل مى شود؟
در پاسخ مى توان گفت: از آنجا که کلمه سبیل به اصطلاح از قبیل نکره در سیاق نفى است و معنى عموم را مى رساند از آیه چنین استفاده مى شود: کافران نه تنها از نظر منطق، که از نظر نظامى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد.
و اگر پیروزى آنها را بر مسلمانان در میدان هاى مختلف با چشم خود مى بینیم، به خاطر آن است که بسیارى از مسلمانان، مؤمنان واقعى نیستند و راه و رسم ایمان، وظائف، مسئولیت ها و رسالت هاى خویش را به کلى فراموش کرده اند، نه خبرى از اتحاد و اخوت اسلامى در میان آنان است، نه جهاد به معنى واقعى کلمه انجام مى دهند، و نه علم و آگاهى لازم را که اسلام آن را از لحظه تولد تا لحظه مرگ بر همه لازم شمرده است دارند، و چون چنانند طبعاً چنینند!
جمعى از فقهاء در مسائل مختلف به این آیه براى عدم تسلط کفار بر مؤمنان از نظر حقوقى و حکمى استدلال کرده اند و با توجه به عمومیتى که در آیه دیده مى شود این توسعه زیاد بعید به نظر نمى رسد (دقت کنید).
قابل توجه این که: در این آیه پیروزى مسلمانان به عنوان فتح بیان شده، در حالى که از پیروزى کفار تعبیر به نصیب شده است، اشاره به این که اگر پیروزى هائى نصیب آنان گردد، محدود، موقت و ناپایدار است و فتح و پیروزى نهائى با افراد با ایمان مى باشد.
«تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴۱ سوره نساء »
@Farhangesadid
👈برشی از خاطرات منتشر نشده آیتالله هاشمی شاهرودی:
🔶تاکید آیتالله صدر به طلاب برای مطالعه جزوه ولایت فقیه امام خمینی
🔹آیتالله سید محمود هاشمی شاهرودی از شاگردان برجسته امام خمینی و علامه شهید سید محمدباقر صدر بود که به واسطه این ارتباط، حلقه وصل شهید صدر و امام لقب گرفت. ایشان در بخشی از خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است به شروع بحث ولایتفقیه توسط امام در نجف و واکنش شهید صدر اشاره کرده و میگوید: «به نظر من از همه مهمتر در آن مقطع این فكر فقه حكومتی بود كه امام این را توانست در نجف مطرح كند.
🔹اولین بار این بحث را ایشان در نجف مطرح كردند كه مثل توپ در حوزه صدا كرد، كه ولایت فقیه را كسی آن هم به این شكل بحث میكند. خیلی این ارزنده بود و یك تحولی در دید فقهی نجف بود، یعنی آن عمق فقهی و تحقیقات و تلفیقات عمیق فقهی توأم شد با این دید حكومتی و این دید جدید و پویا و این مسئله جدید كه مسئلهای بسیار اساسی هم هست مبنای آن نظریه سیاسی امام بود.
🔹من یادم هست كه درس ایشان میرفتم. هر روز كه این درس بحث میشد ایشان یك فراز جدیدی را میگفت. اینها چند روز بعد از نوار پیاده میشد و به شكل جزوه تنظیم میشد. من روزهای اول یك نسخه را خدمت آقای صدر بردم و گفتم: امام در بحث به ولایت صغار رسیده و وارد ولایت فقیه شده و به این تفسیر رسیدهاند.
🔹آقای صدر خیلی خوششان آمد، اولین بار بود كه درس امام را میدید. یادم هست كه آقای صدر در درس خود، عین این تعبیر را گفت: «برای اولینبار یك فقیه كه در حد یك مرجع تقلید است بحث حكومت اسلامی را به این شكل مطرح میكند.» خیلی ایشان تعریف كرد. شاید نصف وقت درس را ایشان راجع به همین مسئله شرح داد كه چه كار بزرگی شده و چه تحولی در حركت تاریخ فقه ماست. بعد گفت بر همه شما لازم هست این [جزوه ولایت فقیه امام] را بگیرید و مطالعه كنید.»
@Farhangesadid
👈 یادداشت / دکتر محمد بختیاری
🔹ناوگان فرسوده ارابه مرگ دانشجویان
📌 از روز گذشته که ماجرای واژگونی یکی از اتوبوسهای دانشگاه علوم و تحقیقات و متأسفانه درگذشت ۱۰ نفر از دانشجویان در محافل خبری، جنجال آفرین شد، هجمههای مختلفی علیه این دانشگاه صورت گرفت که متأسفانه بیشتر رنگ و بوی سیاسی و تسویه حساب شخصی دارد و دردی از مشکلات دانشجویان این دانشگاه دوا نمیکنند.
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1022/
@Farhangesadid
👈 «فرهنگ سدید» گزارش میدهد
🔹روحیه دینی و انگیزه ملی ورزشکاران از دستاوردهای انقلاب اسلامی
🔹رویکرد امامین انقلاب زمینه ساز تحول در عرصه ورزش
🔹عملکرد ورزشکاران زمینه ساز صدور انقلاب اسلامی
🔹۵ هزار قهرمان ورزشی که مدالشان پلاکشان بود
📌 دستاورد انقلاب از منظر سیاست خارجی، اراده و پافشاری نظام مقدس جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت پوشش بانوان در مسابقات جهانی و تحمیل و تصویب آن در مجامع بین الملی ورزشی، یکی از موفقیتهای ممتاز کشور محسوب شده که علاوه بر توسعه و رشد و گسترش ورزش بانوان، عامل تاثیر گذاری بر صدور انقلاب اسلامی نیز به شمار میرود.
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1017
@Farhangesadid
📢 شمارهی جدید نشریه #خط_حزبالله منتشر شد: فتنه تحریمساز
💢 #سخن_هفته: در طی ده روز اول آغاز #فتنه_88، شش قطعنامه در کنگرهی آمریکا علیه ایران به تصویب رسید و بعد از آن نیز تحریمهای گسترده ایران آغاز شد، خط حزبالله علت آن را بررسی میکند.
❇️ #اطلاعنگاشت: آینده روشن ایران به روایت رهبر انقلاب: #جوانها به چشم خود خواهند دید
🔰 #بازخوانی_تاریخی: میخواستند #مردم را مقابل هم قرار بدهند
⁉️ #پرسشوپاسخ: نظر رهبر انقلاب درباره «ولایت مطلقه فقیه»
@Farhangesadid
نسخه مطالعه وب-شماره 165.pdf
1.82M
🔹 نسخه PDF نشریه خط حزب الله
@Farhangesadid
👈 «فرهنگ سدید» گزارش میدهد
🔹اضطراب دانشآموزان برای حذف مافیای کنکور!
🔹نظام سرمایهداری، حلقه واسط آموزشوپرورش و آموزشعالی
🔹«قبولی تضمینی» در یک هجمه تبلیغاتی
🔹ناکارآمدی نظام پذیرش دانشجو در حذف کنکور پس از یک دهه
📌 سالهاست از وعده حذف کنکور میگذرد، اما هر سال این رویداد علمی با تغییرات مختلف تکرار میشود و نسلهای زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست، درصد، رتبه و تراز نشستهاند و در این مسیر دانشگاهی شدهاند.
در لینک زیر بخوانید
🍀 http://farhangesadid.ir/fa/news/1023/
@Farhangesadid