هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
✅گلِه ی ابوریحان از علمای هند
🔸مطلب دیگر هم حرف هایی است که جناب ابوریحان بیرونی در «تحقیق ماللهند» دارد در مدتی که ایشان در هند زندگی میکردند.
🔸ابوریحان بیرونی میگوید ما از علمای هند یک گِله داریم و آن این است که در خاورمیانه، بعد از جریان نوح، خلأیی احساس میشد، یک حادثه تلخی بود که به هر حال، خاورمیانه را الحاد و شرک فرا گرفته بود.
🔸وجود مبارک ابراهیم (سلام الله علیه) قیام کرد، با مسأله وثنیّت و صنمیّت و صابئین بودن و مانند آن احتجاج کرد، اثر نکرد؛ «هَذَا رَبِّی»، «هَذَا رَبِّی»(1) را به نحو جدال احسن فرمود، اثر نکرد، با آزر (2) و آزری ها درافتاد اثر نکرد.
🔸سرانجام ضرورت اقتضا کرد که دست به تَبر کرد و «فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاّ کَبیراً»(3) آنها مراسم آتش سوزی و ابراهیم سوزی راه انداختند و گفتند «حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکُمْ»(4) که وجود مبارک ابراهیم این را هم تحمّل کرد و بر امواجی از آتش رفت و ندای «یَا نارُ کُونی بَرْداً وَ سَلاماً»(5) به اهمیت مکتب ابراهیم (سلام الله علیه) گواهی داد.
🔸آن روز گرچه مثل امروز رسانههای گروهی و فردی و شخصی آسان نبود، اما خبر آن قدر مهم بود که در مدت کوتاهی کلّ خاور میانه را گرفت، کلّ خاورمیانه فهمیدند جریان ابراهیم خلیل برای چیست؛ با استدلال اثر نکرد با تبر اثر نکرد، آن معجزه اثر کرد.
🔸حرف ابوریحان بیرونی این است که این معجزه پیامی داشت، مردم یونان از این پیام استفاده کردند؛ اما هند متاسفانه از این پیام استفاده نکرده، ایشان میگوید که علمای هند قیام نکردند، مردم یونان قیام کردند، حرف ابراهیم را پذیرفتند.
🔸این سُقراط بود که شهید توحید است، سقراط را برای چه کشتند؟ او که در فکر مسائل سیاسی نبود، سخن از زمان و زمین که نبود، فکر توحیدی بود، او در راه توحید شهید شد.
🔸بعد شاگردی به نام افلاطون تربیت کرد، بعد شاگردی به نام ارسطو تربیت کرد، تفکر الهی و توحیدی، یونان را گرفته.
🔸ایشان میگوید اگر از علمای هند هم چهار نفر یا شهید میشدند، یا زندان میرفتند، یا مبارزه میکردند، بساط «بودا» و «برهمن» هم برچیده میشد.
🔸کفر و شرک این ها عارضی است؛ کتاب اوپانیشاد که تقریباً بیش از پنجاه رساله است، معارف دقیق و عمیق توحیدی در آن هست ... به دست توده مردم که افتاد، اول از «دخیل بستن ها» شروع میشود، بعد کم کم خود اینها را ـ معاذ الله ـ منشأ اثر قرار میدهند و از این ها مثلاً آثاری توقع دارند.
🔸در حالی که اهل بیت(علیهم السلام) فرمودند تنها کسی که کار از او ساخته است، ذات اقدس الهی است، دیگران همه سپاه و ستاد الهی هستند که «وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» (6)؛ آن وقت خدای سبحان از هر وسیلهای بخواهد از هر راهی که بخواهد، ممکن است که شفا عطا کند، مشکل را حل کند.
↙️پی نوشت ها:
سوره انعام، آیات76 ـ 78
2. سوره انعام، آیه74؛ «وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ لِأَبِیهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْنَاماً آلِهَةً إِنِّی أَرَاکَ وَ قَوْمَکَ فِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ»
3. سوره انبیاء، آیه58
4. سوره انبیاء، آیه68
5. سوره انبیاء، آیه69
6. سوره فتح، آیات 4 و 7
🔹درس تفسير حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آيات 8 الي 10
امروز شنبه
10 آبان ۱۳۹۹
14 ربیع الاول ۱۴۴۲
31 اکتبر 2020
🔸#قرآن سوره آل عمران آیه 115:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
وَمَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ
هر کار نیک کنند از ثواب آن محروم نخواهند شد و خدا دانا به حال پرهیزکاران است.
💠حدیث روز💠
اهمیت صدقه و وقف
امام علی علیهالسلام:
الصَّدَقَةُ و الحَبسُ ذَخیرَتانِ فَدَعُوهُما لِیَومِهِما
صدقه و وقف دو ذخیرهاند، آنها را برای روز خودشان [قیامت] وانهید.
دعائمالإسلام ج ۲ ص۳۴۰
♨️ ملت های مسلمان چه زمان در نزد غربی ها احترام و اعتبار داشته اند؟
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و در تعقیب مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند. بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاسی نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می دهند و با دلسوزی های بی مورد و اعتراض های کودکانه می گویند: جمهوری اسلامی سبب دشمنی ها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادیشان افتاده است، که چه خوب است این سوال پاسخ داده شود که ملت های جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران در چه زمانی نزد غربی ها و شرقی ها احترام و اعتبار داشته اند که امروز بی اعتبار شده اند!
💠مجاهدت فی سبیل الله
🔸کسی که مشغول مجاهدت است، حق ندارد ناامید شود؛ چون یقیناً پیروزی در انتظار اوست. آن مواردی که پیروزی به دست نیامده و ناکامی حاصل شده است، به این خاطر بوده که مجاهدت فیسبیلالله نبوده است؛ یا اگر مجاهدت بوده، فیسبیلالله نبوده؛ یا اصلاً مجاهدت نبوده است.
شرط مجاهدت فیسبیلالله چیست؟ این است که انسان به سبیل الله ایمان و باور و معرفت داشته باشد و آن را بشناسد؛ بنابراین میتواند در راه آن مجاهدت کند.
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
جلسه #دوم و #پایانی کارگاه منابع شناسی از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر محمود ابوترابی و با حضور دانشجویان گرامی بصورت مجازی در سامانه ادوب کانکت به مدت۶۰ دقیقه برگزار گردید.
در جلسه دوم دکتر ابوترابی مطالب و مباحث مختلفی در حوزه منابع شناسی گفتند که چکیده وار به چند مورد اشاره می کنیم.
ایشان در این جلسه ویژگی های "منابع مرجع" که شامل: جامعیت مطالب، فشرده بودن مطالب،تنظیم مدخل مطالب به صورت الفبایی یا موضوعی جهت دست یابی سریع و آسان به مطالب موردنظر. همچنین ایشان نمونه هایی از کتب مرجع مانند دایره المعارف ها، تاریخ تمدن ها، معجم ها، سال نامه ها و... را بیان کردند.
دکتر ابوترابی همچنین در رابطه با منابع دست اول که به دو دسته علمی_تجربی و علمی_برهانی تقسیم می شود؛نمونه هایی از منابع دست اول علمی_تجربی مانند تفسیر بوعلی سینا،الجواهر فی تفسیر القرآن طنطاوی و همچنین نمونه هایی از منابع دست اول علمی_برهانی و جامع مانند تفاسیر شیعه و سنی که هر کدام تفاسیری را دارا می باشند نکاتی را گفتند.
دکتر ابوترابی در مورد منابع دست اول در رشته تفسیر و علوم قرآنی در تفاسیر روایی شیعه و سنی مثل تفسیر منسوب به امام علی ع در تفسیر نعمائی را به دانشجویان حاضر بیان نمودند.
#انجمن_علمی_دانشجویی
#علوم_قرآنی_آمل
@quran_amol