هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
برگزاری جلسه #اول کارگاه #منبع_شناسی از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل با ارائه دکتر محمود ابوترابی به مدت۷۰ دقیقه و با حضور دانشجویان محترم در سامانه ادوب کانکت برگزار گردید.
در جلسه اول به مباحث مختلفی در زمینه اهمیت توجه به منابع در نگارش مکتوبات علمی پرداخته شد.
در این کارگاه دکتر ابوترابی پس از بیان مقدمات لازم مرتبط با مبحث مورد نظر گفتند:
تعیین شیوه تحقیق در مراجعه به منابع به سه دسته ترتیبی،موضوعی و تطبیقی تقسیم می شود؛ایشان لزوم رعایت چند نکته در منابع پژوهش یادآور شدند و افزودند: استفاده از منابع قدیمی به ویژه در مورد لغت و تاریخچه بحث، عدم غفلت از منابع جدید به ویژه در مورد استدلال ها و دیدگاه ها، استفاده از همه ی منابع:کتب،مقالات با عنوان منبع شناسی.
ایشان همچنین در ادامه این بخش سه نکته مهم را متذکّر شدند:
۱.فهرست نمودن فنی مهم ترین منابع در ابتدا (در طرح تحقیق) و در پایان تحقیق توسط محقق
۲.رعایت امانت در نقل مطالب با آدرس دادن منبع و نیز ذکر ماخذ در فهرست منابع و الا کار محقق سرقت علمی به شمار می آید.
۳.مقبول و زیبا نبودن نقل مطالب زیاد از یک کتاب
همچنین دکتر ابوترابی در قسمت مهارت های تشخیص و دستیابی به منبع مراحل پنج گانه"تشکیل پرونده علمی" را برای مخاطبان بیان نمودند و در ادامه به اعتبار سنجی منابع پرداختند.
همچنین با موافقت استاد محترم و دانشجویان گرامی مقرر گردید یک جلسه دیگر به این کارگاه اضافه شود و #فردا #جمعه ۹آبان۱۳۹۹ ساعت۱۵ جلسه دوم و پایانی از طریق سامانه ادوب کانکت برگزار میگردد که در اینجا از همه علاقه مندان دعوت بعمل می آید.
معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
✅گلِه ی ابوریحان از علمای هند
🔸مطلب دیگر هم حرف هایی است که جناب ابوریحان بیرونی در «تحقیق ماللهند» دارد در مدتی که ایشان در هند زندگی میکردند.
🔸ابوریحان بیرونی میگوید ما از علمای هند یک گِله داریم و آن این است که در خاورمیانه، بعد از جریان نوح، خلأیی احساس میشد، یک حادثه تلخی بود که به هر حال، خاورمیانه را الحاد و شرک فرا گرفته بود.
🔸وجود مبارک ابراهیم (سلام الله علیه) قیام کرد، با مسأله وثنیّت و صنمیّت و صابئین بودن و مانند آن احتجاج کرد، اثر نکرد؛ «هَذَا رَبِّی»، «هَذَا رَبِّی»(1) را به نحو جدال احسن فرمود، اثر نکرد، با آزر (2) و آزری ها درافتاد اثر نکرد.
🔸سرانجام ضرورت اقتضا کرد که دست به تَبر کرد و «فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاّ کَبیراً»(3) آنها مراسم آتش سوزی و ابراهیم سوزی راه انداختند و گفتند «حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکُمْ»(4) که وجود مبارک ابراهیم این را هم تحمّل کرد و بر امواجی از آتش رفت و ندای «یَا نارُ کُونی بَرْداً وَ سَلاماً»(5) به اهمیت مکتب ابراهیم (سلام الله علیه) گواهی داد.
🔸آن روز گرچه مثل امروز رسانههای گروهی و فردی و شخصی آسان نبود، اما خبر آن قدر مهم بود که در مدت کوتاهی کلّ خاور میانه را گرفت، کلّ خاورمیانه فهمیدند جریان ابراهیم خلیل برای چیست؛ با استدلال اثر نکرد با تبر اثر نکرد، آن معجزه اثر کرد.
🔸حرف ابوریحان بیرونی این است که این معجزه پیامی داشت، مردم یونان از این پیام استفاده کردند؛ اما هند متاسفانه از این پیام استفاده نکرده، ایشان میگوید که علمای هند قیام نکردند، مردم یونان قیام کردند، حرف ابراهیم را پذیرفتند.
🔸این سُقراط بود که شهید توحید است، سقراط را برای چه کشتند؟ او که در فکر مسائل سیاسی نبود، سخن از زمان و زمین که نبود، فکر توحیدی بود، او در راه توحید شهید شد.
🔸بعد شاگردی به نام افلاطون تربیت کرد، بعد شاگردی به نام ارسطو تربیت کرد، تفکر الهی و توحیدی، یونان را گرفته.
🔸ایشان میگوید اگر از علمای هند هم چهار نفر یا شهید میشدند، یا زندان میرفتند، یا مبارزه میکردند، بساط «بودا» و «برهمن» هم برچیده میشد.
🔸کفر و شرک این ها عارضی است؛ کتاب اوپانیشاد که تقریباً بیش از پنجاه رساله است، معارف دقیق و عمیق توحیدی در آن هست ... به دست توده مردم که افتاد، اول از «دخیل بستن ها» شروع میشود، بعد کم کم خود اینها را ـ معاذ الله ـ منشأ اثر قرار میدهند و از این ها مثلاً آثاری توقع دارند.
🔸در حالی که اهل بیت(علیهم السلام) فرمودند تنها کسی که کار از او ساخته است، ذات اقدس الهی است، دیگران همه سپاه و ستاد الهی هستند که «وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» (6)؛ آن وقت خدای سبحان از هر وسیلهای بخواهد از هر راهی که بخواهد، ممکن است که شفا عطا کند، مشکل را حل کند.
↙️پی نوشت ها:
سوره انعام، آیات76 ـ 78
2. سوره انعام، آیه74؛ «وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ لِأَبِیهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْنَاماً آلِهَةً إِنِّی أَرَاکَ وَ قَوْمَکَ فِی ضَلاَلٍ مُبِینٍ»
3. سوره انبیاء، آیه58
4. سوره انبیاء، آیه68
5. سوره انبیاء، آیه69
6. سوره فتح، آیات 4 و 7
🔹درس تفسير حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آيات 8 الي 10
امروز شنبه
10 آبان ۱۳۹۹
14 ربیع الاول ۱۴۴۲
31 اکتبر 2020
🔸#قرآن سوره آل عمران آیه 115:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
وَمَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ
هر کار نیک کنند از ثواب آن محروم نخواهند شد و خدا دانا به حال پرهیزکاران است.
💠حدیث روز💠
اهمیت صدقه و وقف
امام علی علیهالسلام:
الصَّدَقَةُ و الحَبسُ ذَخیرَتانِ فَدَعُوهُما لِیَومِهِما
صدقه و وقف دو ذخیرهاند، آنها را برای روز خودشان [قیامت] وانهید.
دعائمالإسلام ج ۲ ص۳۴۰
♨️ ملت های مسلمان چه زمان در نزد غربی ها احترام و اعتبار داشته اند؟
ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و در تعقیب مان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند. بعضی مغرضین ما را به اعمال سیاسی نفرت و کینه توزی در مجامع جهانی توصیف و مورد شماتت قرار می دهند و با دلسوزی های بی مورد و اعتراض های کودکانه می گویند: جمهوری اسلامی سبب دشمنی ها شده است و از چشم غرب و شرق و ایادیشان افتاده است، که چه خوب است این سوال پاسخ داده شود که ملت های جهان سوم و مسلمانان و خصوصاً ملت ایران در چه زمانی نزد غربی ها و شرقی ها احترام و اعتبار داشته اند که امروز بی اعتبار شده اند!
💠مجاهدت فی سبیل الله
🔸کسی که مشغول مجاهدت است، حق ندارد ناامید شود؛ چون یقیناً پیروزی در انتظار اوست. آن مواردی که پیروزی به دست نیامده و ناکامی حاصل شده است، به این خاطر بوده که مجاهدت فیسبیلالله نبوده است؛ یا اگر مجاهدت بوده، فیسبیلالله نبوده؛ یا اصلاً مجاهدت نبوده است.
شرط مجاهدت فیسبیلالله چیست؟ این است که انسان به سبیل الله ایمان و باور و معرفت داشته باشد و آن را بشناسد؛ بنابراین میتواند در راه آن مجاهدت کند.