امروزه هنر خطاطی و کتابت قرآن کریم بهعنوان یک کار زینتی تلقی میشود و کمتر به چشم یک حرفه و فعالیت اصلی شخص به آن نگاه میشود، سرعت، دقت و ظرافت در کار چاپ افزایش یافته و بهعلت هزینههای سنگین نسبت به گذشته، کمتر به سراغ جذب و استخدام کاتبان برای کتابت قرآن میروند اگرچه هنوز در عربستان و بهندرت در ایران هم این اقدام انجام میشود اما حق مطلب این هنر ادا نمیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌همراه با کاتبان وحی
«کتابت قرآن فعالیت زینتی نیست »
🎙 مصاحبه خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)،با استاد فوق ممتاز خوشنویسی،حجه الاسلام و المسلمین«عبداله عبدالله زاده»
🆔 https://qom.iqna.ir/fa/news/4209166
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ای مجاهد...
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦حرف دهنتو بفهم !
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کلید موفقیت: KSR
این یک کلیپ برای موفقیت است اما من میخوام از آن #برداشت_تربیتی کنم.
دانش Knowledge = K
مهارت Skill = S
مسئولیت پذیری Responsibility = R
دانش: فهم ما را از موضوعات بیشتر و کمک میکند تا تصمیمات آگاهانهتری بگیریم.
مهارت: کمک کند که بتوانیم چالشها را بهتر حل کنیم.
مسئولیت پذیری: موجب پاسخگویی و افزایش اعتماد میشود.
👈 والدین عموماً در تربیت فقط به #دانش میاندیشند و برایش برنامهریزی میکنند اما برای دو اصل مهم دیگر برنامهای ندارند.
به این موضوع فکر کنیم.
در مدرسه والدین بیشتر در موردش بیشتر صحبت میکنیم.
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رفتار گلهای یا تودهای (Herd behavior)
رفتاریست که افراد در یک گروه بدون تفکر و بدون برنامهریزی قبلی انجام میدهند و از عملکرد گروه تبعیت میکنند، ریشهٔ این اصطلاح مربوط است به رفتاری که حیوانات در گلهها، رمهها از خود بروز میدهند.
جان مینارد کینز در کتاب نظریهٔ عمومی در سال ۱۹۳۶ میگوید:
خرد دنیوی به شما میآموزد که به خاطر حفظ آبرویتان همرنگ جماعت شوید و شکست بخورید تا اینکه بر خلاف جریان آب شنا کنید و موفق شوید.
این نقل قول نشاندهندهٔ این مشاهدهٔ کینز است که شکست خوردن به همراه جماعت شما را از انتقادات دور میکند. اگر همه یک اشتباه یکسان را مرتکب شوند، برای ارتکاب این اشتباه سرزنشتان نمیکنند؛ بنابراین، پیروی از جمع شما را در زمین بازی یکسانی با دیگران قرار میدهد.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگوهای اجتماعی چگونه شکل می گیرند؟ herd behavior
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عجب آخوند سادهای !!!
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
☑️اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ
اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ
اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ
برای سلامتی رییس جمهورانقلابی و همراهان نذر #صلوات راه بیندازید
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
🌐صابرین نیوز(اخبار #تکمیلی)↙️
🆘@SABERIN_NEWS
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
یا حافِظَ مَنِ اسْتَحْفَظَه ...
@mahdipouraskari
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣این کلام «شهیدآوینی» آرام بخشه 😞
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه سایت کاربردی برای معلمان می خوایم معرفی کنیم
اونم طراحی آزمون از طریق هوش مصنوعی👌
#طراحی_سوال_آزمون
#معرفی_سایت
دکتر حسن فانیدپور استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه و فارغ التحصیل دکترای تکنولوژی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران
┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
◀️ راد؛رسانه اختصاصی استادان دانشگاهها : 👇
🆔 https://eitaa.com/ostad_tv
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
✔️ نام پدر شهدای خدمت جهت خواندن نماز اول قبر
🌷نام پدر آیتالله سیدابراهیم رئیسی: سید حاجی رییس الساداتی
🌷نام پدر شهید حسین امیرعبدللهیان: محمد
🌷نام پدر شهید سید محمدعلی آل هاشم: سید محمد تقی
🌷نام پدر شهید دکتر مالک رحمتی: حاجاسکندر_فردا دفن می شوند
🌷نام پدر شهید سید طاهر مصطفوی: سید احمد.
🌷نام پدر شهید محسن دریانوش: مختار
🌷شهید بهروز قدیمی (فرزند شهید هستش که نتونستم نام پدرش پیدا کنم.)
🌷شهید موسوی : فردا دفن می شوند
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
📌آیا می توان هرکشته شده ای را شهید به شمار آورد؟
معیار شهیددانستن چیست؟ آیا رییسجمهور را میتوان شهید دانست؟
👈پاسخ
1️⃣شهیددانسته شدن یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص166)
2️⃣شهید در معیار خاص خود، کسی است که در میدان نبرد علیه کسانی که در پی نابودی دین خدا هستند، کشته می شود. طبق این معیار حتی از میان امامان شیعه، تنها و تنها امام حسین علیه السلام شهید به حساب می آید و حتی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز شهید به شمار نمی روند.
3️⃣از سوی دیگر، حضرت زهرا و دیگر امامان علیهم السلام در روایات فراوانی، شهید دانسته شده اند. (الکافی، ج1، ص458) حال آنکه در میدان جنگ نبوده اند. پس باید دید طبق کدام معیار بوده است.
4️⃣معیاری که می توان آن را معیار شهیددانستن به شمار آورد، آن است که اگر کسی در راه دین خدا کشته شود، او نیز شهید است، هرچند در میدان جنگ نباشد. امامان علیهم السلام در راه بیان دین حق، مسموم شده و از دنیا رفتند؛ ازاین رو شهید به شمار می روند. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در همین مسیر، مجروح و از دنیا رفتند، پس شهید هستند.
5️⃣بر پایۀ معیار پیش گفته، اگر طلبه یا امام جمعه ای به دلایل شخصی ترور شوند، شهید به شمار نمی روند؛ ولی اگر به دلیل آنکه در راه دفاع از دین یا نظام اسلامی که داعیه دفاع از دین دارد، ترور شود، یا به نحوی کشته شود، شهید به شمار می رود.
6️⃣بر این اساس، اگر کسی به قصد خدمت و دفاع از نظام دینی که برای حفظ و اجرای دین آمده، برود و با سانحه کشته شود، او نیز شهید قلمداد میشود.
#شهید
#شهید_خدمت
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی از لینک زیر وارد شوید.
🆔@faryab110
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
✔️ دعایی که حضرت آقا - حفظه الله - در دیدارِ خانوادهی رییسِ جمهورِ آسمانی، خواندنِ آن را توصیه کردند:
اَللَّهُمَّ لاَ بُدَّ مِنْ أَمْرِكَ وَ لاَ بُدَّ مِنْ قَدَرِكَ وَ لاَ بُدَّ مِنْ قَضَائِكَ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ اَللَّهُمَّ فَمَا قَضَيْتَ عَلَيْنَا مِنْ قَضَاءٍ أَوْ قَدَّرْتَ عَلَيْنَا مِنْ قَدَرٍ فَأَعْطِنَا مَعَهُ صَبْراً يَقْهَرُهُ وَ يَدْفَعُهُ وَ اِجْعَلْهُ لَنَا صَاعِداً فِي رِضْوَانِكَ يُنْمِي فِي حَسَنَاتِنَا وَ تَفْضِيلِنَا وَ سُؤْدُدِنَا وَ شَرَفِنَا وَ مَجْدِنَا وَ نَعْمَائِنَا وَ كَرَامَتِنَا فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَنْقُصْ مِنْ حَسَنَاتِنَا اَللَّهُمَّ وَ مَا أَعْطَيْتَنَا مِنْ عَطَاءٍ أَوْ فَضَّلْتَنَا بِهِ مِنْ فَضِيلَةٍ أَوْ أَكْرَمْتَنَا بِهِ مِنْ كَرَامَةٍ فَأَعْطِنَا مَعَهُ شُكْراً يَقْهَرُهُ وَ يَدْفَعُهُ وَ اِجْعَلْهُ لَنَا صَاعِداً فِي رِضْوَانِكَ وَ حَسَنَاتِنَا وَ سُؤْدُدِنَا وَ شَرَفِنَا وَ نَعْمَائِكَ وَ كَرَامَتِكَ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَجْعَلْهُ لَنَا أَشَراً وَ لاَ بَطَراً وَ لاَ فِتْنَةً وَ لاَ مَقْتاً وَ لاَ عَذَاباً وَ لاَ خِزْياً فِي اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي اَلْآخِرَةِ اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ عَثْرَةِ اَللِّسَانِ وَ سُوءِ اَلْمَقَامِ وَ خِفَّةِ اَلْمِيزَانِ اَللَّهُمَّ لَقِّنَا حَسَنَاتِنَا فِي اَلْمَمَاتِ وَ لاَ تُرِنَا أَعْمَالَنَا عَلَيْنَا حَسَرَاتٍ وَ لاَ تُخْزِنَا عِنْدَ قَضَائِكَ وَ لاَ تَفْضَحْنَا بِسَيِّئَاتِنَا يَوْمَ نَلْقَاكَ وَ اِجْعَلْ قُلُوبَنَا تَذْكُرُكَ وَ لاَ تَنْسَاكَ وَ تَخْشَاكَ كَأَنَّهَا تَرَاكَ حِينَ تَلْقَاكَ وَ بَدِّلْ سَيِّئَاتِنَا حَسَنَاتٍ وَ اِجْعَلْ حَسَنَاتِنَا دَرَجَاتٍ وَ اِجْعَلْ دَرَجَاتِنَا غُرُفَاتٍ وَ اِجْعَلْ غُرُفَاتِنَا عَالِيَاتٍ اَللَّهُمَّ وَ أَوْسِعْ لِفَقِيرِنَا مِنْ سَعَتِكَ مَا قَضَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ اَلْهُدَى مَا أَبْقَيْتَنَا وَ اَلْكَرَامَةَ مَا أَحْيَيْتَنَا وَ اَلْكَرَامَةَ إِذَا تَوَفَّيْتَنَا وَ اَلْحِفْظَ فِيمَا يَبْقَى مِنْ عُمُرِنَا وَ اَلْبَرَكَةَ فِيمَا رَزَقْتَنَا وَ اَلْعَوْنَ عَلَى مَا حَمَّلْتَنَا وَ اَلثَّبَاتَ عَلَى مَا طَوَّقْتَنَا وَ لاَ تُؤَاخِذْنَا بِظُلْمِنَا وَ لاَ تُعَاقِبْنَا بِجَهْلِنَا وَ لاَ تَسْتَدْرِجْنَا بِخَطِيئَتِنَا وَ اِجْعَلْ أَحْسَنَ مَا نَقُولُ ثَابِتاً فِي قُلُوبِنَا وَ اِجْعَلْنَا عُظَمَاءَ عِنْدَكَ أَذِلَّةً فِي أَنْفُسِنَا وَ اِنْفَعْنَا بِمَا عَلَّمْتَنَا وَ زِدْنَا عِلْماً نَافِعاً اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَ عَيْنٍ لاَ تَدْمَعُ وَ صَلاَةٍ لاَ تُقْبَلُ أَجِرْنَا مِنْ سُوءِ اَلْفِتَنِ يَا وَلِيَّ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ.
📚 مصدرِ دعا کتابِ «تهذیب الاحکام» شیخ طوسی - علیه الرحمة - ج ۶، ص ۳۵ (کتاب المزار) ضمنِ اعمال و ادعیهی #نجف و #کوفه است؛ از «فرحة الغری»، «الوافی» و «بحار» هم به عنوانِ مصادرِ دسته دوم این دعا میتوان نام برد. در «مفاتیح الجنان» هم این نقل از دعا مورد توجهِ مرحوم شیخ عباس قمی - اعلی الله درجته - قرار گرفته است.
نقلِ دیگرِ این دعا در «تهذیب الاحکام» ج ۳، ص ۹۳ (کتاب الصلاة) آمده است؛ این نقل در «الاقبال»، «الوافی» و «بحار» هم تکرار شده است.
نقلِ سوم مرحوم شیخ طوسی از این دعا ضمنِ نوافلِ شبهای ماه مبارک رمضان در «مصباح المتهجد» ج ۲، ص ۵۵۴ است.
همچنین این دعای شریف در «المصباح» مرحوم کفعمی، ص ۵۶۴، «المصباح الکبیر» مرحوم ابن مشهدی، ص ۲۲۵، «مصباح الزائر» مرحوم سید بن طاووس، ص ۱۲۸، «المزار» شهید اول ص ۴۸ و... نقل شده است.
▫️باشگاه استادان معارف اسلامی
:: میزمعارف ااا @mizemaaref
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
چقدر این خاطره از شهید مطهری این روزها خواندنی است ...
#انتخابات
من یک درس شخصی را برای شما میگویم. در سال ۱۳۲۵ که مرحوم آقا سید ابوالحسن فوت کرد و آقای بروجردی مرجع شد، من در فاصله چند روز گفتم تمام مشکلات من در باب «خلافت» حل شد، یعنی گذشته را در پرتو حال شناختم. آقای آقا سید ابوالحسن «مرجع کل فی الکل» بود و من حدود هشت سال بود که در قم بودم و افراد زیادی را میشناختم که آدمهای خوبی بودند.
در آن چند روز یکمرتبه میخواست یک قدرت بزرگ روحانی از مقامی به مقام دیگر منتقل شود، یک امتحان بسیار بزرگ. من یکمرتبه دیدم مثل اینکه حوزه قم زیرورو شد. یک حالت هول عجیبی به افراد افتاد! حال، هرکسی گرایشی به یک آقا داشت. در راه گرایش به این آقا و کوبیدن بقیه آقایان، همه چیز فراموش شده بود. مثل اینکه موقتاً همه، همه چیز را فراموش کرده بودند. یک حالت جنونآمیزی به وجود آمده بود. این آن را تعدیل میکرد و آن یکی را تفسیق، و دیگری به عکس.
گفتم سبحان الله! بشر چه موجودی است! پس اگر روزی پیغمبری بخواهد بمیرد و یک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، میبیند آن عادلترینِ عادلها تبدیل میشود به فاسقترین فاسقها.
از امتحانهایی که در زمان حاضر برای بشر پیش میآید، انسان میتواند طبیعت بشر در گذشته را بفهمد، که میفهمد. همین ماها هم اگر بودیم از همین کارها میکردیم. چیز عجیبی نیست که انسان فکر میکند آدمهای خیلی استثنایی آمدند خلافت علی علیه السلام را غصب کردند. نه، اگر ماها هم بودیم همین کارها را میکردیم.
منبع: فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۸۰
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فرهنگ...
🔴 چرا دانشآموزان در سراسر جهان در حالِ #خِنگ_شدن هستند؟!
نشریه ترجمان یه مطلبی رو به تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ در مورد روند تحصیلی دانشآموزان در سراسر دنیا کار کرده که به نظر خواندنش مهم باشه. من خلاصه اون رو براتون نوشتم که میتونید بخونید
👇👇
معروفترین معیار سنجش توانمندیِ دانشآموزان در سطح جهان، آزمونی موسوم به PISA هست که هر ۳ سال یکبار عملکرد دانشآموزان ۸۰ کشور جهان رو در ریاضی، علوم و درک مطلب میسنجه. در سالهای اخیر هربار که نتایج این آزمون منتشر شده، سیاستگذاران و برنامهریزانِ آموزشی در جهان، کلی تعجب کردند!
تو چند آزمون گذشته، نمرات دانشآموزان، تقریباً در همهی درسها و تقریباً در همهجای دنیا به طور مداوم در حال کاهش بوده و حتی کشورهایی مثل فنلاند و کره جنوبی که نظامهای آموزشی بسیار باکیفیتی دارند هم این اتفاق براشون افتاده.
اما چه چیزی باعث افت نمرات در دانشآموزان سراسر جهان شده؟
برخی از تحلیلگران همهگیری کرونا رو عامل اصلی میدونند، اما متأسفانه! روند اُفول نمرات از چندین سال قبل و مشخصاً از سال ۲۰۱۲ به بعد شروع شده و کرونا فقط شیب اون رو افزایش داده!
گزارش PISA به ۳ دلیل «گوشیهای همراه» رو #عامل_اصلی معرفی میکنه:
1️⃣ دانشآموزانی که روزانه کمتر از یک ساعت از اوقات فراغتشون رو با دستگاههای دیجیتال سپری میکنند، عملکرد ریاضیشون حدود ۵۰ درصد بالاتر از دانشآموزانی هست که روزانه بیش از ۵ ساعت، چشم به اسکرین دوختند!
2️⃣ دلیل دومش رو نفهمیدم و به نظرم یه جوری بود، ننوشتم! 😁 (شایدم بد ترجمه شده بود)
3️⃣ تقریباً نیمی از دانشآموزانی که در این آزمون شرکت کردند، گفتند وقتی از موبایلشون دور هستند، احساس «کلافگی» یا «اضطراب» میکنند!
به همین روال، حدود ۵۰ درصد دانشآموزان گفتند که بدون موبایلهاشون از زندگی #رضایت_کمتری دارند.
نتیجه چی شده؟!
این اضطراب رابطهای معکوس با عملکرد تحصیلی دانشآموزان داره!
و در مجموع، دانشآموزانی که بیشتر با موبایلشون کار میکنند، در مدرسه نمرات بدتری میگیرند، حواس بچههای دیگه رو هم پرت میکنند 🤦♂ و احساس بدتری نسبت به زندگی خودشون دارند!
پینوشت۱: آزمون PISA تنها پژوهشی نیست که همبستگی استفاده زیاد از موبایل و عملکرد بد تحصیلی رو نشان میده.
پینوشت۲: الان شب امتحانی نرید و این رو به بچهها نشون بدید، باهاشون دعوا راه بندازید! ممنون 😊
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
عکس قدیمی از نماز جماعت آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) در صحن آیینه (اتابکی) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومهس
علمای حاضر در نماز به دستخط مرحوم آیتالله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی(ره) در پشت عکس:
۱. آقای حاج سید صدرالدین
۲. آقای حاج شیخ محمدعلی اراکی
۳. آقای حاج ولائی زنجانی
۴. آقای حاج میرزا عبدالله چهل ستونی
۵. آقای حاج آقا روح الله کمالوند
۶. آقای حاج میرزا مهدی بروجردی
۷. آقای میرزا محمد همدانی مدرس معروف
۸. آقای شمس ابهری
۹. آقای صدر اشکوری
۱۰. آقای شیخ عبدالرزاق یا آقای شیخ عبدالوهاب قائینی علی الظاهر
۱۱. آقای آخوند ملاعلی علی الظاهر
۱۲. آقای شیخ محمدحسن تنکابنی از خاندان صاحب قصص العلماء
🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدیمی ترین فیلم نویافته از شهر قم سال ۱۳۰۰ شمسی این فیلم توسط وزارت جنگ کشور انگلیس تهیه شده، ظاهرا فیلم بردار به همراه گروهی از مسیر ایران قصد مسافرت به هند را داشته اند تا در آنجا با شاهزاده آرتور فرزند ملکه و همراهان ملاقات کنند.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍چرا حج؟؟
📍حیف این پول نیست!
💬 #seyyed_kazem_roohbakhsh
@insta_enghelabi
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گریه های حاج آقا مجتبی تهرانی در فراق امام...
#امام_خمینی
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
در کانال«فرهنگ» 👇 عضوشوید
🆔 @farhanng