eitaa logo
فریضه
121 دنبال‌کننده
1هزار عکس
398 ویدیو
0 فایل
🇮🇷 (مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر (شهرستان اهر
مشاهده در ایتا
دانلود
ز فرهنگ بدآموز غربی و برگشت به فرهنگ خودی. مسئله اول دوراندیشی و اندیشه راهبردی حضرت امام است که فرمودند جنگ تمام می‌شود، آنچه مهم است دانشگاه است. دهه اول انقلاب به توسعه کمی اختصاص یافت که دانشگاه‌ها دوباره شکل گرفتند و در استان‌های مختلف دانشگاه‌ها توسعه یافتند. گستردگی جذب هیئت‌علمی و افزایش تعداد دانشگاه و دانشجو و جدا شدن گروه پزشکی در این زمان آغاز شد. همچنین از ظرفیت‌های بیمارستان‌ها برای آموزش استفاده شد. این تحولات تا سال ۷۰ روی داد. این استراتژی رهبر انقلاب بود. سال ۷۹ ایشان در دانشگاه امیرکبیر در جمع دانشجویان فرمودند جنبش نرم‌افزاری و تولید علم در کشور شکل بگیرد. بعد خود ایشان این مسئله را پایش و پیگیری کردند. بعد از آن موجی در جریان علم کشور به وجود آمد و در جستجوی آن برآمدند که نهضت نرم‌افزاری چیست و ویژگی‌های آن چیست و چگونه می‌توان آن را محقق کرد، دانشگاه چه نقش محوری می‌تواند در این نهضت ایفا کند. بعد از مدتی ایشان فرمودند اکنون کشور باید دارای نقشه جامع علمی باشد. امروز که این تحول شکل‌گرفته و جریان علمی قوام‌یافته و منسجم شده است و پویایی و نوآوری کسب کرده دو درصد از علم دنیا را دانشمندان ایرانی تولید می‌کنند. برخی می‌گویند این مقالات چه گرهی از مشکلات کشور می‌گشاید؟ تا زمانی که وارد رقابت جهانی علمی در دنیا نشوید نمی‌توانید خود را محک بزنید که توان چنین کاری را دارید. اگر وارد این رقابت شدید و توانستید قابلیت رقابت دانشی پیدا کنید می‌توانید این ظرفیت دانشی را به فناوری تبدیل کرده و ظرفیت فناورانه خود را به محصول و کالا تبدیل کنید. باید این چرخه شکل بگیرد؛ بنابراین رهبری از همان ابتدا فرمودند این چرخه باید کامل دیده شود و تا انتها مورد توجه قرار بگیرد. ما در این زنجیره توفیقات خوبی را داشتیم و در برخی جاها نیز ناکامی داریم. این زنجیره به معنای کامل و جامع آن در همه اجزا و همه عرصه‌ها به تمامی شکل نگرفته است اما در بخش‌های قابل‌توجهی شکل گرفته است؛ یکی از این زنجیره‌های موفق تولید دانش، فناوری و تولید محصول در صنعت دفاعی است. همین روند را در تولید سلول‌های بنیادی می‌بینید. هم دانش سلول‌های بنیادی و هم توانمندی و دانش آن‌ها را داریم و هم قابلیت آن را داریم که از سلول بنیادی در درمان بیماری‌ها و کاربرد پزشکی آن استفاده کنیم. در صنایع دارویی هم به همین شکل است. اکنون ایران جزو کشورهایی است که داروهای نوترکیب تولید می‌کند و این نوع داروها جزو داروهای بسیار پیشرفته در دنیا هستند. ده‌ها داروی نوترکیب در ایران تولید می‌شود. هنوز تا رسیدن به چند داروی با فناوری بالا راه باقی‌مانده است و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.  رفتار دشمنان در برابر این رشد علمی ویژه ایران که در چند دهه اخیر اتفاق افتاده چگونه بوده است؟  دشمنان در ابتدا می‌خواستند به ما اجازه پیشرفت علمی ندهند، لذا سعی کردند مراکز علمی و دانشگاهی ما را از دانشمندان درجه‌یک خالی کنند. بعد سعی کردند انحرافی در مسیر علمی ایجاد کنند که به مسائل اصلی علمی دنیا ورود پیدا نکنیم؛ درنهایت وقتی در این دو مرحله شکست خوردند، تلاش کردند انسداد و توقف ایجاد کنند. با این هدف شروع به ترور و حذف فیزیکی دانشمندان ما کردند و فکر می‌کردند با این کار می‌توانند جریان علمی را متوقف کنند که مجدداً با شکست مواجه شدند. گزارش ادعایی درباره فساد در جریان علمی کشور نیز در همین راستا بود. جدیدترین حرکت آن‌ها که یک پروژه برنامه‌ریزی‌شده است، مثل پروژه‌های انحراف، انسداد و توقف، این پروژه نیز سری در خارج از کشور و بخش‌هایی هم در داخل کشور دارد. دشمن در پی بی‌ارج کردن جامعه ایران و بی‌ارج و منزلت شدن دانشمندان و محققان ایرانی است. این پروژه را تحقیر نام‌گذاری کرده‌ام. باید با این پروژه مواجهه فعال داشته باشیم. مسئولان، رسانه‌ها و عموم مردم باید از ذخیره و ظرفیت بزرگ که ضامن پیشرفت و یکی از نقطه‌های مرکزی پیشرفت در چهل‌واره دوم و رسیدن به مرجعیت در دنیاست، استفاده کنند. ما باید از این امر صیانت و آن را تشویق و حمایت کنیم. به صرف اینکه برخی از افراد ضوابطی را رعایت نکنند، نباید این جامعه بزرگ را در معرض یک آسیب جدید قرار دهیم؛ اصلاً قابل توجیه نیست. این همه پیشرفت بعد از انقلاب به‌وسیله همین محققان، دانشمندان و استادان اتفاق افتاده است. قاطبه جریان علمی کشور پشتیبان جریان اصلی انقلاب هستند و دغدغه نظام، انقلاب و شهدا را دارند. بی‌مهری به این مجموعه به صرف برخی افرادی که بی‌انضباطی علمی می‌کنند که باید به آن در جای خود پرداخت و رسیدگی کرد، رویکرد صحیحی نیست. این جریان پاک بسیار گسترده شکل‌گرفته بعد از انقلاب باید صیانت و حمایت شود. در همه جای دنیا برای دانشمندان به‌گونه‌ای فضای زیست علمی فراهم می‌کنند که دغدغه و نگرانی حاشیه‌ای نداشته باشند؛ دغدغه‌هایی از جنس مسکن، دستمزد، تحصیل
فرزندان و ... . باید جمهوری اسلامی حداقل‌های واقع‌بینانه‌ای را برای این قشر فراهم کند. نمی‌توان به‌سادگی از کنار این قضیه رد شد وگرنه همان مجموعه علمی که این دلبستگی‌ها را دارد ممکن است نومید شود و اگر احساس تحقیر کند ممکن است مهاجرت کند. کما اینکه یکی از مشکلات ما در کشور شدت گرفتن خروج برخی از اعضای جامعه علمی کشور است.  نقاط قوت وضعیت دانشگاهی کشور را به تفصیل بیان کردید. اگر بخواهید نقاط ضعف را هم یک آسیب‌شناسی هم از وضعیت علمی و دانشگاهی کشور داشته باشید.  یکی از نقاط کلیدی شکل‌گیری تمدنی نخبه‌های کشور هستند. منظور از نخبه، طبقه تحصیل‌کرده است، چه حوزوی و چه دانشگاهی. بی‌توجهی به مجامع دانشگاهی و عدم پشتیبانی مالی دانشگاه پیشینه طولانی دارد. سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی یا GDP کمتر از یک درصد بوده است. آخرین عددی که سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه‌ای گزارش دادند ۰.۴ GDP بود و بودجه تحقیق و توسعه هم که جدا از این محسوب می‌شود، همیشه کمتر از یک درصد بوده و اکنون می‌گویند حدود نیم درصد است. این پیشرفت‌ها با توجه به این نیم‌درصد چیزی جز ایثارگری نیست. کره‌جنوبی حدود ۴ درصد و آمریکا ۳ درصد و تقریباً همه کشورهای اروپایی بیش از دو درصد هستند. رهبر انقلاب از چندین سال قبل طرح اختصاص ۳.۵ تا ۴ درصد از GDP را ارائه فرمودند. توجه کنید رهبری بالندگی را تا کجا می‌بینند. اگر این توجه ویژه شود، بسیاری از خلأهای مادی و معنوی از بین می‌روند و کمبودها جبران می‌شوند. بحث دیگر بحث نوسازی تجهیزات دانشگاهی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی و متخصصان به‌شدت با کمبود امکانات مواجه هستند. مداخله دستگاه‌‌هایی که نوعاً با نگاه منفی بدون توجه به اثربخشی علم و دانش داخلی در پیشرفت‌ها به دانشگاه می‌پردازند، دانشگاه را صرفاً مصرفی می‌بینند و سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و نمی‌دانند بزرگ‌ترین مزیت نسبی ما امروز معادن و منابع زیرزمینی ما نیستند، مغزهای متفکر ما هستند که چندین برابر آن منابع زیرزمینی می‌توانند برای کشور ارزش‌آفرینی مادی و معنوی کنند. نگرانی دیگری که در زمینه‌ی علم کشور وجود دارد، این است که جدای از توجه به علوم انسانی که در سال‌های اخیر کارهایی در جهت رشد و ارتقای آن صورت گرفته، بخشی که برای پیشرفت تمدنی و سازوکار رفاه جامعه ما موردنظر است در بخش علوم پایه است. ما آسیب دیده‌ایم. اگر نتوانید علوم پایه را تقویت کنید و استعدادهای شما به سمت رشته‌های پایه سوق داده نشوند، آثار و زیان‌های آن را در دهه‌های بعد خواهید دید. در ۱۰ سال گذشته، تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی‌فیزیک به‌شدت کاهش یافته‌ و از ۲۷ به ۱۴ درصد رسیده‌اند. این یک آسیب جدی است. در زمینه علوم پایه هم همین‌طور است. علوم تجربی در ایران طرفدار پیدا کرده ولی علوم پایه دانشگاهی ما هم این آسیب را تجربه می‌کند، یعنی استعدادها به‌ این رشته ها گرایش ندارند. اگرچه باید از زمان مدرسه برای این رشته‌ها برنامه‌ریزی شود، در آموزش‌وپرورش بیشتر به سمت رشته‌هایی گرایش پیدا می‌کنند که احتمال درآمدزایی بیشتری دارند. در آمریکا روی ۴ رشته به‌شدت سرمایه‌گذاری می‌شود؛ علوم، ریاضیات، مهندسی و تکنولوژی (STEM) و البته برخی دیگر از کشورها مثل چین هم سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها را بسیار افزایش داده‌اند. نسخه قابل چاپ برچسب‌ها: پیشرفت‏ علمی و فناوری؛ دانشجو؛ دانشگاه‏؛ پیشرفت علمی ایران؛  .... مهمان: دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور لطفاً نظر خود را بنویسید: نام : پست الکترونیکی : نظر شما : ارسال نظر پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی All Content by Khamenei.ir 
باسلام وعرض ادب واحترام وصبح بخیر انشاءالله امیدوارم روزی خوش و خرم و همراه با موفقیت و سلامتی در پرتو تفضلات حضرت حق و دعای امام زمان علیه السلام حاصل گردد انشاءالله. لطفا برسی کنید و نتایج را اعلام فرمایید. 1. سهم شهرستان اهر از سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به استان چیست؟ 2 - چقدر است؟ کجاست؟ مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ اهداء سرود ملی اسرائیل 🔹امام جمعه اردبیل خطاب به آن دسته از سران کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی کرده‌اند بخشی از ترجمه سرود ملی اسرائیل را اهدا کرد 🔹آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل با ابراز تاسف از اینکه در یکی از کشورهای اسلامی هنگام استقبال از رئیس جمهور اسرائیل صدای اذان بلند شد و آنها برای اینکه رئیس اسرائیل ناراحت نشود سرود ملی اسرائیل را پخش کردند گفت: 🔹من اینجا ترجمه بخشی از سرود ملی اسرائیل را می آورم شاید برای بعضی از دولت های اسلامی تاثیر داشته باشد! “باید زانوهای دشمنان ما بلرزد باید زانوهای کل اهالی مصر و کنعان بلرزد باید اهالی و ساکنان بابل بلرزند باید بر آسمان آنها وحشت و رعب و ترس از ما خیمه بزند تا اینکه نیزه های ما بر سینه های آنها کاشته شود و ما ببینیم که چگونه خون آنها ریخته و سرها بریده می شود در چنین زمانی ما ملت انتخاب شده خداوند خواهیم بود ” در اسرائیل این سرود موسوم به هاتیکفاه است.
فرار شاه ۴۴ ساله شد/ صبح روز ٢٦ دی سال ٥٧ بود که محمدرضا پهلوی در فرودگاه مهرآباد، به اطرافیان خود گفت «مدتی است احساس خستگی می‌کنم» و هنوز ظهر نشده بود که مردم در خیابان‌ها جشن گرفتند و در تهران زیر تابلو خیابان پهلوی نوشتند: «سرنگون شد»/ این دومین فرار شاه از کشور بود که دیگر بازگشتی نداشت/ پارسونز این روز را چنین توصیف می‌کند: «مردمی که در خیابان‌ها حرکت می‌کردند همه در شور و هیجان بودند و هنگام عبور از برابر ما دست تکان می‌دادند و بعضی‌ها روزنامه‌هایی را که عنوان درشت «شاه رفت» بر روی آن نقش بسته بود به ما می‌دادند. ... لوله‌های تفنگ سربازان با شاخه‌های گل مسدود شده بود. من چنین صحنه‌ای را هرگز به چشم خود ندیده بودم.»