eitaa logo
فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
6.2هزار دنبال‌کننده
856 عکس
469 ویدیو
318 فایل
شهیدی سطح۴حوزه علمیه قم ارشدمشاوره دانشجودکتری قرآن وروانشناسی عضوسازمان نظام روانشناسی کد:۲۲۲۸۰ ش پ اشتغال:۱۹۵۸۶۴۸ عضوانجمن روانشناسی اسلامی استادومشاورحوزه ودانشگاه سوال از استادو نوبت مشاوره، کارگاه با👇 09218919572 @qodsishams کانال دیگر👇 @Kr_shahidi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ 🔴قوانین : 1-رفتار مطلوب را دقیق مشخص می‌کنیم. 2-فرصت مشاهده به‌صورت طبیعی به کودک بدهیم و زمانی این کار را انجام می‌دهیم که بیشترین توجه کودک به ما باشد. 3- برای کودک شرح داده شود: مثلاً اول بشقاب‌ها را می‌چینم بعد قاشق‌ها و چنگال‌ها را کنار بشقاب می‌گذاریم یا در سفره جمع کردن شیوه تمیز کردن آن را به خوبی در حین انجام آن برایش شرح می دهیم. 4-اجازه داده شود کودک سؤالات خود را بپرسد. 5-اجازه تقلید کردن به کودک داده شود. 6-در صورت نیاز به کودک کمک شود. 7-به کودک بازخورد مثبت (تحسین) داده شود. 8-از الگودهی و سرمشق دهی نامطلوب خودداری شود. ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢💢💢💢💢💢💢💢 با عرض سلام خدمت اعضای محترم کانال بویژه اعضای جدید و خوشامدگویی به همه این عزیزان از حضور همه دوستان در کانال سپاسگزارم و از اینکه برنامه های این کانال را پیگیری می کنند، بسیار متشکرم. به توفیق الهی، مباحث فرزندپروری کودکان زیر 12 سال را در این کانال شروع کردیم. و قرار شد مباحث زیر در این کانال به مرور بیان شود: 1. اصول فرزندپروری 2. خطاهای فرزندپروری 3. علل مشکلات رفتاری کودکان 4. سبکهای فرزندپروری 5. انواع والدین 6. تکنیکهای تقویت رفتارهای مطلوب 7. تکنیکهای کاهش رفتارهای نامطلوب تاکنون شش مبحث یعنی اصول و خطاهای فرزندپروری، علل مشکلات رفتاری کودکان، سبکهای فرزندپروری و انواع والدین و تمام تکنیکهای تقویت رفتارهای مطلوب کودک الحمدلله بیان شد، در ادامه به تکنیکهای کاهش رفتارهای نامطلوب کودک خواهیم پرداخت. سعی می کنیم از ارائه مباحث پیچیده علمی صرف نظر کنیم و حتی المقدور بصورت کوتاه و کاربردی به مباحث بپردازیم. در ابتدای هر پیام، هشتک فرزندپروری گذاشته می شود با کلیک بر روی این هشتک تمام مباحث رو به ترتیب مشاهده کنید( ). : 👇👇👇👇👇👇👇👇 @farzandparvari_mosbat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ 🔴مقابله با بدرفتاری کودکان برخی از والدین زمانی که کودک رفتار منفی دارد به او توجه کرده و تنبیه می‌کنند مثلاً: می گویند چرا سلام نکردی، دست‌وپا چلفتی، باز زدی و غیره. درحالی‌که اصل یادگیری می‌گوید؛ رفتاری که موردتوجه قرار گیرد، افزایش می‌یابد و در مقابل این والدین، رفتارهای مثبتی را که از کودکشان سر می زند، نمی‌بینند و تشویق نمی‌کنند و آن رفتار دچار خاموشی و عدم تکرار می‌شود. بعضی‌اوقات که بچه رفتار منفی داشته و جریمه می‌شود، در مقابل گریه و لج می‌کند، برخی والدین برای ساکت کردن به او چیزی می‌دهند (بچه‌ای که باج و رشوه گرفته از کار بدش خوشش می‌آید). ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚📚📚📚📚📚 از امام معصوم نقل شده: چون کودک سه ساله شود هفت بار به او بگو بخوان «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» بعد، واگذارش تا به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز رسد، هفت بار باو بگویند: بگو «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ»، و دیگر تا چهار سالگی او را واگذار، و چون چهار سالش تمام شد هفت بار بگوید: «صلی اللَّه علی محمد و آل محمد» و ولش کنید تا پنج سالگی باو گفته شود دست راست و چپ کدامست؟ وقتی فهمید، او را رو بقبله کنید، و به او بگویید سجده کند، و باز واگذارش کنید تا 6 سالگی چون شش ساله اش تمام شد به او گفته شود نماز بگذار و رکوع و سجود به او آموخته شود تا هفت سالگی او تمام شود، در این سن به او گفته شود دست و صورتت را بشوی و وقتی شست به او گفته شود نماز بخوان تا نه سالگی اش تمام شود و چون تمام شد، وضوء یادش دهند و از او بخواهند وضو بگیرد و نماز بخواند. و چون وضو و نماز یاد بگیرد، والدینش آمرزیده شوند ان شاء اللَّه. منبع : مكارم الأخلاق، ص 222 @farzandparvari_mosbat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ 🔴 می‌توان گفت یکی از مشکل‌ترین مهارت‌هاست. این تکنیک برای رفتارهایی است که اساس آن توجه‌طلبی منفی کودک است و برای رفتارهای منفی کوچک و خفیف بروز می‌کند. 👈مانند: قشقرق، جیغ‌وداد، غرغر، دروغ گاه‌وبیگاه، فحش‌های کوچک که بچه از دیگران یاد می‌گیرد، رفتارهای نامتعارف کوچک، و غیره به کار می‌آید. اساس این تکنیک این است که والدین، توجه خود را از تمام رفتارهایی که دوست دارند فرزندشان انجام ندهد، بازداشته و توجه نکنند بلکه فقط به رفتارهایی توجه نمایند که می‌خواهند، دوباره تکرار شود. ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ 🔴 برای بیان منطق تکنیک می‌توان این‌گونه آموزش داد، که برخی رفتارهای بچه مانند علف هرزی است که می‌خواهیم آن را از بین ببریم اما به آن آب می‌دهیم اما تا آن علف از آب تغذیه می‌کند، انتظار از بین رفتن آن را نمی‌توان داشت. در قدیم تلفن‌های عمومی در خیابان به‌صورت سکه‌ای بود و در برخی مواقع چون پر از سکه می‌شد بعضی افراد با مشت به تلفن می‌زدند به امید اینکه شاید سکه‌ای از آن بیرون بیاید و بتوانند با آن تماس بگیرند چون تابه‌حال با این عمل بلاخره سکه‌ای از تلفن خارج‌شده بوده است که این کار را تکرار می‌کردند اما اکنون در خیابان‌ کمتر کسی به عابر بانک‌ها مشت و لگد می‌زند چون حتی یک‌بار هم، پولی از آن خارج نشده است لذا این رفتار تکرار نشده و به خاموشی منتهی شده است. ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مدرسه امین
مسئله محور بودن.pdf
513.2K
مسئله محوری و نامسئله محوری مطالعه این مقاله مهم به تمام عزیزانی که فعالیت فرهنگی و تشکیلاتی دارند توصیه می‌شود. @madrese_amin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ 🔴 والدین معمولاً می‌گویند که نمی‌شود کار منفی(کوچک) بچه را دید و هیچ کاری نکرد و این هیچ کاری نکردن را غیرعملی می‌دانند. درست است که نادیده گرفتن انرژی زیادی می‌گیرد و از مشکل‌ترین مهارت‌ها است اما با صرف انرژی و صبر زیاد، عملی است. والدین باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که انگار چیزی رخ نداده است در مقابل، بازخورد کودک به این شکل است که سروصدا یا رفتار خود را به‌تدریج بالا می‌برد و به والدین نزدیک شده اصرار بیشتری می‌کند تا اینکه به اوج می‌برد و بعد از زمانی، شدت آن کاسته می‌شود، تا این رفتار کودک به خاموشی می‌گراید. حال اگر والدین در اواسط نادیده گرفتن به رفتار او عکس‌العمل نشان دهند یا حتی نگاه چشمی داشته باشند(کلامی یا غیرکلامی). کودک که مقصود او جلب‌توجه بوده به خواسته‌اش می‌رسد و زحمات والدین از بین می‌رود و اگر بخواهند دوباره همان رفتار نامطلوب را برای موقعیت دیگری نادیده بگیرند، نیاز به انرژی بیشتری دارند و کودک نیز با شدت بیشتری رفتار را به‌منظور جلب‌توجه والدین انجام می‌دهد. ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅✅✅ 🔴 اگر به خاطر سختی این تکنیک، والدین میگویند پس انجام نمی‌دهیم ما سریعاً آنها را معاف نمی‌کنیم بلکه تشویق می‌کنیم تا این تکنیک را اجرا کنند. نادیده گرفتن هیچ کاری نکردن نیست، بلکه روش مؤثری است برای حل مشکل و نیازمند ثبات و کنترل بسیار است. روش مؤثری که به کودک یاد ‌می‌دهد، رفتارش توجه والدین را جلب نمی‌کند. با این تکنیک کودک در انجام دوبارۀ رفتار نامطلوب دلسرد می‌شود. ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ 🔴 (اصول تکنیک) 1- این تکنیک برای کودکان یک تا هفت سال اجرا می‌شود. 2- استفاده از این تکنیک برای رفتارهای نامطلوب خفیف (ناله کردن، نق زدن، قشقرق، غر زدن، فحش دادن ابتدائی و...) کاربرد دارد. 3- در این روش والدین نباید هیچ نوع توجهی را به آن رفتار نامطلوب نشان دهند. 4- نادیده گرفتن را باید به‌طور مداوم و هر زمان که رفتار نامطلوب اتفاق می‌افتد، استفاده نمود. 5- وقتی رفتاری را نادیده می‌گیرید، ممکن است قبل از بهتر شدن، بدتر شود. 6- از هرگونه بحث و گفتگوی اضافی با کودک، بپرهیزید. 7- والدین برای کمک به کنترل نادیده گرفتن، می‌توانند کارهایی را جهت منحرف نمودن توجه خود انجام دهند. ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون ▪️رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله: إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى ‏پوشد. ▪️روح بلند عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره به ملکوت اعلا پیوست از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم. فقدان این عالم کم نظیر را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) و منتظران حضرتش تسلیت عرض می نماییم... جهت شادی روح ایشان صلواتی به همراه فاتحه قرائت نمایید... 🖤 رحلت 🖤 http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅✅✅✅✅ 🔴 (ادامه اصول تکنیک) 8- این تکنیکها باید از داخل خانه اجرا شوند نه اینکه برای دیگران و جلوی آنها اجرا شود. در صورتی که کودک توجه طلبی منفی رو کنار گذاشت و رفتار درست را انجام داد باید بصورت صحیح تحسین شود. 9- دور شدن از کودک در صورت نیاز(مدیریت خشم و استرس). 👈🏼 والدین باید خشم و استرس خودشان را مدیریت کنند؛مثلاً خود را مشغول چیز دیگری کنند و بیکار جلوی کودک نمانند که مجبور نباشند به او توجه کنند.(آشپزی، تلفن، دوش گرفتن، فیلم و غیره) تا ده بشمارند، نفس عمیق بکشند، فکر خود را عوض کنند و ... 10- هماهنگ با پیام غیرکلامی(عدم هرگونه توجه ) باشد. جایی که چند نفر هستند و بی‌توجهی والدین با توجه آن‌ها (چه کودک یا بزرگ‌سال) خنثی می‌شود، اجرای این تکنیک فایده ندارد و یا در محیط غیر خانه که امکان اجرای آن نیست از تکنیک‌های دیگر استفاده می‌شود. ادامه دارد..... ┏━━━🍃🍂━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182 ┗━━━🍂🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا