• تحلیل راهبردی رهبری •
#امت_اسلامی
#مسؤولیت_تمدنی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ ابتکار عمل
حضرت آقا در 18 آذر سال 76 در مراسم گشايش هشتمين اجلاس سران كشورهاى اسلامى بیاناتی داشتند که بخشی از آن را ذیل عنوان «امت اسلامی» ارائه فرمودند :
• ثمره ای شگفت
«نخستين فرآوردۀ سياسى ـ انسانىِ اسلام، «امّت اسلامى» است كه از مدينة النّبى آغاز شد و به صورتى حيرتآور و افسانهوار، قدم در راه رشد كمّى و كيفى نهاد.
هنوز نيم قرن از ولادت اين پديدۀ مبارك نگذشته بود كه نزديك به نيمى از تمامى قلمرو سه تمدّن بزرگ باستانىِ همسايۀ خود، يعنى ايران، رم و مصر را درنورديد و يك قرن پس از آن، تمدّنى درخشان و حكومتى عزيز و مقتدر در مركز جهان پديد آورد كه از شرق به ديوار چين و از سوى ديگر به سواحل اقيانوس اطلس و از شمال تا استپهاى سيبرى و از جنوب تا جنوب اقيانوس هند مىرسيد.
قرنهاى سوم و چهارم هجرى و پس از آن، مزيّن به تمدّنى آنچنان مشعشع است كه پس از هزار سال، هنوز بركات علمى و فرهنگى آن را در مدنيّت كنونى جهان، مىتوان بهوضوح ديد.
• تبانی شرم آور مورّخان غربی
اگرچه مورّخان غربى به هنگام حكايت تاريخ علم و تمدّن، اين رستاخيز عظيم و بىسابقۀ علم و فرهنگ و تمدّن را يكسره در بوتۀ اجمال و اهمال مىنهند و سرگذشت علم را از يونان و رم باستان، يكسره به رنسانس متصل مىكنند! گويى علم و تمدّن، هزار سال مرده بود و يكباره در رنسانس تولّد يافت!
ليكن حقيقت آن است كه قرون وسطى، فقط براى غرب و اروپا دوران تاريكى و جهالت و وحشت بود، ولى براى دنياى اسلام با گسترهاى چندين برابر اروپا يعنى از اندلس تا چين دوران تشعشع و بيدارى و عروج علمى شمرده مىشد.
• اثبات ظرفیّت اسلامی
غرض از اين يادآورى، تفاخر به گذشته نيست. غرضِ يادآورى اين حقيقت است كه آنچه آن تمدّن را پديد آورد يعنى اسلام و معارف زندگىساز آن هماكنون نيز در اختيار ماست و به ما هشدار مىدهد: كه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ».
اسلام ثابت كرده است ظرفيت آن را دارد كه امّت خود را به اعتلاى مدنى و علمى و عزّت و قدرت سياسى برساند.
• شروط اعتلای امت اسلامی
ايمان و مجاهدت و پرهيز از تفرقه، تنها شرطهاى تحقّقِ اين هدف بزرگ است و قرآن به ما مىآموزد: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». و مىآموزد: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ». و مىآموزد: «وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ».
ضعف اين سه عامل، امت اسلامى را امروز در وضع تأسّفبارى قرار داده است. حداقل در دو قرن گذشته، دشمنان پيگير و با تدبير و برخى حكومتهاى مسلمان بىكفايت، در كنار عوامل و شرايط گوناگون تاريخى و سياسى، در پديد آوردن اين وضع، به شدت مؤثّر بودهاند و ما امروز وارث گذشتگانيم.
برادران! بياييد ما براى آيندگان، ميراثى از اين افتخارآميزتر به ارث بگذاريم!
• مؤثرترین عامل بیرونی
در بررسى عوامل بيرونى وضع كنونى، من تهاجم جبهۀ استكبار را، از همه مؤثّرتر مىيابم.
... قدرتهاى غربى در اين تهاجم مؤثّر، از پيشرفت علم و تكنولوژى و از برخى خصال ملى و بومى خود بهره بردهاند. ما دشمن را ملامت نمىكنيم. كسانى سزاوار ملامتند كه با كوتهبينى و راحتطلبى و خودخواهى، زمينۀ پيروزى دشمن و زوال خويش را فراهم ساختند. غرب در تهاجم همهجانبۀ خود، ايمان و خصال اسلامى ما را نيز هدف قرار داد و در سايۀ متاع دانش خود كه همه بدان احساس نياز مىكردند، فرهنگ اباحيگرى و بىمبالاتى در دين و اخلاق را كه خود دچار آن است مصرّانه به جوامع ما صادر كرد.
بىشك اين لجنزار اخلاقى، روزى كه چندان دور نيست، تمدّن كنونى غرب را در خود فروخواهد برد و محو خواهد كرد.
• وضع مصیبت بار امروز جهان اسلام
دنياى اسلام، امروز بر اثر آن تهاجم خصمانه، به اضافۀ عوامل درونى نسلهاى گذشته، در وضعى مصيبتبار است. فقر و جهل و عقبماندگى علمى و ضعف اخلاقى و از همه بدتر تسلّط فرهنگى و بعضاً سياسى دشمنانش بر آن، از يكسو و گرفتاريهاى بزرگى از قبيل مسألۀ فلسطين و مسائل افغانستان، لبنان، عراق، كشمير، بوسنى و هرزگوين، قفقاز و غير آن از سوى ديگر، فهرست بلندى از مسئوليتهاى الهى و انسانى را در برابر حكومتها و شخصيتهاى سياسى و رهبران جهان اسلام قرار داده است.
• وظیفۀ ما
ما امروز بايد «ابتكار عمل» را به دست گيريم.
تا كنون همواره دشمن ابتكار عمل را در دست داشته و ما حدّ اكثر شكوه و گله كردهايم. فلسطين در يك فرايند تاريخىِ متشكّل از دهها ابتكار عمل از سوى دشمن، به ملك طلقِ صهيونيستها بدل شده است»
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#شکست_رسانه_ای
#فرمانده_میدان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
تسلیت بابت شهادت امام رؤوف که قبلۀ دلهای مردم ایران است و زندگی همۀ ما به گونه ای به او وصل است.
تسلیت به فرزندان معنوی ایشان در ایران و غیر ایران!
┄┅••؛••┅┄
▫️چه کسی پاسخگو است؟
قطعاً در این تظاهرات خیابانی نسبتاً گسترده که تنها جوانها به صحنه آمده بودند، بخش عمده ای از ایشان کسانی بودند که بدون هماهنگی سازمانی حاضر می شدند. همین نکته می طلبد که این بروزات اجتماعی به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و نه امنیتی مورد مطالعه قرار بگیرد.
درصد بالایی از معترضان جوانانی جویای هیجان و بی خبر از واقعیتها بودند ولی علاقه داشتند که در این بروزات معترضانه شرکت کنند. موجه ترین نکتۀ صحنه این بود که این جوانها مجروحان جنگ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران با نظام سلطه بودند و این رفتارها شبیه ناله های سوزناک زخم خورده های این منازعه بود.
گذشته از این خود همین اعتراضات هم بیشتر از یک منازعۀ میدانی و رو در رو، همان طور که استاد میرباقری بزرگوار می فرمایند، یک منازعۀ رسانه ای بود.
ما در حالی که در میدانهای متعددی در حال عقب راندن دشمن هستیم داریم در این میدان شکست می خوریم و لطمه ها و جراحتها بر جگر گوشه هایمان می خورد که با خشم تمام بر سر ما فریاد می زنند.
این صحنه مثل صدها صحنۀ دیگر حیات اجتماعی ما امکان ویرایش و اصلاح دارد.
چه موقع در این میدان هم اخبار خوش خواهیم شنید؟
چه کسی پاسخگو است؟
چه کسی باید مثل فرماندۀ میدان اخبار این منازعه را به گوش جامعۀ عزیز ایران که دارند از این صحنۀ جانکاه نزاع اذیت می شوند، برساند؟ چه کسی باید دربارۀ خرمشهرها با مردم سخن بگوید و پیشرفتها را گزارش بدهد؟
این شخص دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟ وزیر ارشاد است؟ معاون فرهنگی نهاد ریاست جمهوری است؟ مسؤول سازمان تبلیغات اسلامی است؟ رئیس صدا و سیما است؟ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است(که حضرت آقا امامت جمعه را قرارگاه فرهنگی میدانی خوانده است)؟ حلقۀ تدبیر فرهنگی بیت رهبری است؟ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است؟ معاونت تبلیغ حوزه علمیه است؟
چه کسی مسؤول فرهنگ کشور است؟
ما باید از که بخواهیم که به معنای راهبردی با هوشمندی و تلاش روشن شبانه روزی «ابتکار عمل» را در این صحنه با دستان شایستۀ عاقلان و دلسوزان ژرف اندیش جامعه و مخلصان واقعی مردم، به دست بگیرد؟
این سردرگمی و این امکان فرار و این تواکل قطعی در صحنه، دارد دمار از روزگار یک فرصت بزرگ که از قضا ماهیتا فرهنگی است در می آورد. انقلاب اسلامی ایران به عنوان سخن نو در همۀ حوزه های حیات انسان، از ماهیّت و حقیقت عمیقاً فرهنگی برخوردار است، ولی رهاترین صحنه و بی تدبیرترین و ولنگارترین صحنه حیات اجتماعی ما نیز همین صحنه است.
تا کی بنا است این وضع ادامه پیدا کند؟
چرا فضای مجازی ولنگار این طور تحمل می شود؟
چرا بیماری «کرونا» مسؤول داشت، حتی برای آن ستادی تشکیل شد و درست و نادرست تحلیلهایی می کردند و تدبیرهایی میکردند و پروتکلهای روشنی از آنها صادر می شد و باید و نبایدها معلوم بود و رهبری هم روی آن تأکید می نمودند. ولی هیچ کس پاسخگو نیست که «چرا حتی یک روز دارد این ولنگاری تحمل می شود؟».
چه موقعی میخواهیم قبول کنیم که اوضاع افتضاحی داریم؟
«بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور» در رتبۀ اولِ اولِ اول و قبل از همۀ بازیهای فکری به عنوان طراحی ساختارهای نوین فرهنگی، یعنی این که یک نفر به عنوان مسؤول فرهنگ این کشور به جامعه معرفی بشود، و او واقعاً مسؤول باشد و اگر میدان و اختیار به او ندادند فریاد بزند و این و آن را رسوا کند و اگر واقعاً مسؤول است با ما مرتباً سخن بگوید و ما هم بتوانیم بر سر او فریاد بزنیم و اینهمه سفاهت گسترده در حوزۀ فرهنگ را پیش روی او قی کنیم و از این افتضاح بزرگ در دل این فرصت بینظیر تاریخی بپرسیم.
واقعاً تا این حد صحنه بی ارزش است که از معمولیترین و بدیهیترین آرایش ضروری صحنه محروم هستیم؟
نبودن این شخص باعث می شود به صورت ملی «خیز اصلاح» در این حوزه شکل نگیرد. برای پدید آوردن «عزم ملی» برای تعالی فرهنگ نجیب ایرانی باید این شخص باشد و با جامعه سخن بگوید و همۀ ظرفیتها و همۀ عناصر فرهنگی را به هیجان بهروزی بیاندازد.
┄┅••؛••┅┄
افزوده :
ما البته دژخیمان اقتصادی و کل شبکه های فساد مالی را که خون مردم را در شیشه کرده اند و لطمه های فراوان به پیر و جوان این کشور و به حیثیت این انقلاب زده اند و پایه گذار بسیاری از کج رویها در کشور شده اند، فراموش نمی کنیم و غضبناکتر و مطالعه شده تر و سنجیده تر و قوی پنجه تر از همیشه سراغ ایشان خواهیم رفت و همۀ این بغضها و حسرتها را چون تیرهای کینه متوجه قلبهای کثیف و بی رحم ایشان خواهیم کرد.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#غربال_میشوید
امام به حق ناطق، علی ع : «لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً»
«حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج / فکر معقول بفرما گل بی خار کجاست!»
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
از رهگذر تأمل در رهنمودهای چندین سالۀ رهبری و استقبال از نگاههای پایۀ مکتب امام دریافتی از یک نکته و یک اقدام به عنوان «باطل السحر» عمدۀ مشکلات امروز به دست می آمد که به امید خدا طی یادداشتهای پیش رو خدمت مخاطبین بزرگوار عرض خواهد شد،
«باطل السحر»ی که در دستان ما است و تنها باید نسبت به آن توجیه شویم تا آن را فعال کنیم یا به آن سرعتی بدهیم که در عین اظهارات مأیوس کنندۀ برخی متفکران امروزمان، امید را به صورتی اساسی، ابتدا در جامعۀ انقلابی و بعد در عموم جامعه بپراکند.
ولی مسائل جدید جای تأمل پیرامون برخی مباحث کلامی است و گذر از آنها چندان شایسته و مؤمنانه نیست؛ مباحثی چون «سنّت غربال»، «سنّت حق و باطل» و «سنّت جنگ احزاب».
▫️ حکم مستوری و مستی
سنّتهای الهی دسته ای قوانین و نوامیس «حاکم» بر این عالم است که تغییری ندارد، البته سعه و ضیق چرا و همه چیز حتی قوانین طبیعت در مشت آن است.
سنّتهای الهی بسیار متنوع است و حتی اگر نسبت آن با خدا نیز در نظر گرفته نشود موارد بسیاری از آن دور از ذهن، شگفت آور و تأمل خواه است.
اما افزون بر آن وقتی به این نکته توجه می کنیم که خدا چنین خواسته است و خدا چنین کرده است، طعم و آهنگ متفاوتی نیز پیدا می کند.
این که انتخاب هست و قانون هست، این که هیچ استثنایی نیست، این که تغییری هم نیست، خیلی جالب و «روح پرور» است.
این دانایی فوق هر دانایی دیگری برای بشر سودمند است و او را تفسیر و هدایت می کند.
┄┅••؛••┅┄
یاران امام مظلوم علی ع از او پرسیدند «چه می شود؟ ... » فرمود :
«عهده دار این سخنی که می گویم هستم،
کسی که بهروشنی عبرت بگیرد، گرفتار شبهات نمیشود.
به کسی که خدا او را به حق برانگیخت قسم،
حسابی در هم میآمیزید و هم می خورید،
و حسابی غربال میشوید،
تا جایی که زیر و رو شوید و برتر کهتر و کهتر مهتر شود، پیش رفتهها عقب میافتند و عقبماندهها پیشمیافتند!»(نهج البلاغه، خطبه16)
و این یعنی زندگی شوخی و بازی نیست که با چند لفاظی و چند جلوه نمایی سر و ته آن را به هم بیاوریم و به عالمی پر از کودنی بخندیم!!!
ظاهر این سخن امام علی خبری است دربارۀ مردم آن دوران، ولی دربارۀ آخر الزمان هم سخنانی شبیه به این هست.
امام رضا(ع) می فرمایند :
«أَمَا وَ اللَّهِ لَا يَكُونُ الَّذِي تَمُدُّونَ إِلَيْهِ أَعْيُنَكُمْ حَتَّى تُمَيَّزُوا»(بحار، ج52، ص113)
«به خدا قسم بی تردید آنچه با چشمهایتان دنبالش می گردید واقع نخواهد شد؛ مگر بعد از آنکه آزمایش و امتحان شوید».
حضرت آقا می فرمایند این غربال شدن برای غیر کسانی که در کنج هستند نیست. کنج عافیتی نیست، همه درگیر می شوند. البته در کنج عافیت خزیدگان متاعی ارائه نمی کنند تا پذیرفته شوند و این که ورز می خورید تا آماده شوید برای نشستگان و سخنی دربارۀ نشستن نیست.
┄┅••؛••┅┄
طبعاً توقع نمی رود کسی که بی تقوایی کرده و زندگی خوبی نداشته در این غربال بماند و نریزد!
این شخص یک هنرپیشه یا ورزشکار «مشهور» با زندگی لجنی باشد(ملأ) یا سیاستمدار یا اندیشمند نامدار(هامان) یا پولدار و رانتخوار(مترَف) یا ... هر کس دیگری.
وقتی که حکم استغنای حق تعالی جاری می شود و برگهای زردی خزان زده می ریزند، به این طبیعت تن بدهیم و نرنجیم، ولی از عاقبت خود بترسیم!
• حکمِ مستوری و مستی همه بر عاقبت است،
کس ندانست که آخِر به چه حالت برود.
• کاروانی که بُوَد بدرقهاش لطف خدا،
به تَجَمُّل بنشیند به جَلالت برود.
• حافظ از چشمۀ حکمت به کف آور جامی،
بو که از لوحِ دلت نقشِ جهالت برود.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخه گل صلوات، هدیه به ارواح رندان متواضعی که با شرم و با خدا زیستند و دل ملکوتیان را ربودند و رفتند، رحمة الله علیهم.
☘️@faslefarhang
هدایت شده از ..: برای ایران :..
📜 تصویر سازی
🇮🇷 زن با شرف و با استعداد ایرانی
اثر: سید محمدرضا موسوی
#برای_ایران
@foriran1401
• تحلیل •
#خیال
#خام_اندیشی
┄┄┅••=✧؛🌺؛✧=••┅┄┄
🌸 میلاد سید کائنات مهربانترین و پرتلاشترین مخلوق خداوند متعال، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و زادروز امام عزیزمان جعفر ابن محمد که زندگی پرافتخارش همیشه چون خورشید در چشمان ما می درخشد از ما دل می برد، بر عاشقان حضرتشان مبارک باد! 🌸
▫️آیند یا روند؟ (1)
رسول گرامی اسلام ص نشان داد که اسلام حیات بخش است، نه در اندازه های فردی و نه حتی کمتر از آن صرفاً در کنج دل، بلکه در اندازه های اجتماعی و فراتر از آن در افق تمدنی. اسوه و الگو بودن حضرت یعنی پیروان او هم باید همین را دنبال کنند، اگر راست می گویند.
پس از انقلاب امام باید دلها به حال عافیت طلبها، به حال طرفداران اسلام سکولار بسوزد که هر چه منتظر ماندند این پرچم بر زمین بیافتد و دوباره پای منبرهای بی سوزشان شوری بگیرد خبری نشد و نخواهد شد.
انسانهای تنبل و بی تحرکی که بر خلاف رویۀ روشن رسول گرامی اسلام ص و ائمۀ اطهار علیهم السلام در خانه می نشینند و آرزوی زمانی را می برند که مردم به کالای صوری آنها رشک ببرنند و درب خانۀ آنها را از جا بکنند.
این روزها گمان می برند که با هر چه حداقلی و عافیت طلب و بی خاصیت تر نشان دادن خود و اسلامشان می توانند مردم را به سوی دکانشان بکشند و برخلاف خیال ایشان چنین نمی شود.
آینده از آن اسلام کارآمد است و مردم دین تحریف شده و حوزۀ عافیت طلب و همۀ عناصر بی خاصیت را به انزوا خواهند کشاند. این مردم انقلاب کرده اند و نشان داده اند که قوچند.
لذا نیروهای انقلاب نیز باید از ظواهر بگذرند و بر حقیقت خصلت انقلابی مردم بدمند. این حقیقت همان مطالبۀ اسلام سودمند است.
این انقلابیگری است.
باید با مردم همآوا شد و اسلام سودمند را فریاد کرد و با دل گرم و با امید به خدای مهربان برای ارائۀ اسلام ناب و اسلام سودمند واقعاً کوشید. انسانها فطرتاً چنین اند. عاشق آنند که «خدا» مشکلشان را حل کند، ولو با راهنمایی.
«اسلام کارآمد» را فراموش نکنیم. هر ضعفی احساس کردیم بپذیریم و فهم خود را ارتقا ببخشیم. اسلام ناکارآمد همان اسلام تحریف شده است و همان است که سالها دل دشمنان خدا را شاد می کرد و مبلغ و مدافع آن بودند و الآن هم جریانهایی که مقابل اسلام امام خمینی هستند را طواغیت عالم عزیز می دارند. هرچند استکبارشان اجازه نمی دهد که این عقب مانده ها را از دل دوست بدارند.
«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِسْتَجِيبُوا لِلّٰهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذٰا دَعٰاكُمْ لِمٰا يُحْيِيكُمْ»﴿الأنفال، 24﴾
خدا که کارآمدترین شخصیت این عالم است و الوهیت و معبودیّت او هم قاطعانه به خاطر «خلق» و «تدبیر» حیرت انگیز او است، شدیداً طرفدار کارآمدی است و به مؤمنان می گوید سخنان خدا و رسول را که سودمند و حیات بخش است، گوش کنید.
البته ما در حجاب غیبتیم و از اوجهای بلند حقیقت محرومیم، ولی انسان نشسته و انسان بی انصاف و بی مروّت به مقام «انتظار» نمی رسد. تنها کسی که می کوشد تا دین خدا را بفهمد و در جامعه جاری کند، منتظر واقعی آن عزیزی است که او همین کار را با صلاحیتهای افسانه ای خود خواهد کرد.
این کشور پاک کانون تربیت و رویش انسانهای عزیزی است که به پیروی از امام بزرگ و شاگردی در محضر رهبر معظم انقلاب تلاش دارند اسلام حقیقی و اسلام کارآمد را بفهمند و در همۀ شریانهای جامعه به جریان بیاندازند. درست است که این مهم با خصلت عافیت طلبی و خوی نق زنی جمع نمی شود، ولی این کشور فقط نق زن ندارد، این کشور پایگاه ظهور استعدادهای بزرگی است که «مسؤولیّت» را درک می کنند و این بار را از زمین برخواهند داشت. بر دستهای ایشان باید بوسه زد و دور دلهای ایشان گردید.
«فَضَّلَ اَللّٰهُ اَلْمُجٰاهِدِينَ عَلَى اَلْقٰاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً»﴿النساء، 95﴾
ما چون حادثۀ «دفاع مقدس» را عالمانه و موشکافانه و پرتکرار و به صورتی مؤثر روایت نکردیم به خوبی معلوم نشده است که با اسلام چه معجزۀ انسانی در این قطعه از زمین خدا رقم خورد.
اساساً روایت این حادثۀ انسانی تک نوبتی نیست، مستمراً باید به این روایت پرداخت زیرا این گنج پایانی ندارد و ما مدام ظرفیت تحلیلمان تمام می شود و باید اگر رشدی کردیم و ذائقه های جدیدی پیدا کردیم باز هم به این معجزۀ حقیقی مراجعه کنیم و انسان را بهتر بشناسیم و مفاهیم اخلاقی و معنوی را به معنای امروزی درک کنیم و امیدوار شویم و الهام بگیریم و به مهندسی یک زندگی فخرآمیز اسلامی ـ قرآنی امروزی بپردازیم.
ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد و صلوات، هدیه به روح بلند دوران رسول گرامی اسلام و فرزند عزیزش امام جعفر صادق علیهما صلوات الله و السلام.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#خیال
#خام_اندیشی
┄┄┅••=✧؛🌺؛✧=••┅┄┄
▫️آیند یا روند؟ (2)
جریان موسوم به سنتی در حوزه، مثل همیشه تحلیلهایش درست نیست و دور از مردم و از کنج کتابخانه است. البته طبعاً هر که موسوم به سنتی شد در این بحث مورد اشاره ما نیست.
جریان مدنظر هیچگاه نخواسته مردم را درک کند و درک هم نخواهد کرد.
همراه شدن با بازیهای رسانه ای دشمن ساخته و سکوت در برابر مظالم آشکار و متراکم دولتهای یازدهم و دوازدهم و خباثتهای جریان اصلاحات خود بزرگترین علامت درک نکردن مردم است.
اسلام کارآمد اسلام قاسم سلیمانی است، اسلام آن امام جماعتی است که در یک محلۀ ضعیف به داد مردم می رسد، اسلام آن نمایندۀ مجلس است که با ربا در حال جنگ است، اسلام آن فیلمساز و کارگردانی است که از صمیم دل می سوزد و خود را به زحمت می اندازد و برای هدایت جوانان فیلم مناسب می سازد، اسلام آن اندیشمند و نویسنده ای است که عقاید متعالی جوان مسلمان را با قویترین تقریرها به او معرفی می کند و او را از کام الحاد و التقاط بیرون می کشد.
این مردم اگر هم بیایند به طرف اسلام بی خاصیت آنها نخواهد بود. تا چشمها را باز نکنند این حقیقت را نمی بینند.
این طائفه هیچ عرضه و دستآوردی جز تکرار آموزه های بزرگان پیشین ما نداشته اند. البته اینقدر هست که با هم پیمان می بندند بعد از رحلت رهبر انقلاب ـ أعاذه الله من مکاید الشیاطین ـ همه با هم بیانیه بدهند که ما «نظریۀ ولایت فقیه» را جزء تعلیمات اهل بیت علیهم السلام نمی دانیم و با آن مخالف بوده ایم. همین!
آزاداندیشی و آزادی بیان جای خود. تا می توانید همینها را به شکلهای غیرحساسیت برانگیز ـ که متأسفانه ضعف حوزۀ امروز ما است که شما هم جزئش هستید و از قضا مهمترین مسببینش هم هستید ـ مطرح کنید تا حوزه از رهگذر بحثهای مفصل پیرامون آن به درک بهتری از اسلام و مکتب اهل بیت دست بیابد. ولی این رفتار کاملاً یک کار سیاسی است و کاری ضد انقلاب است. البته آن روز را به لطف الهی نمی بینید، ولی روشن است که اتفاقات بدی تا آن روز برای شما خواهد افتاد.
ما از کارآمدی تک تک این آقایان پرس و جو خواهیم کرد. همه را به چالش خواهیم کشید. نظریۀ ولایت فقیه نظریۀ سرپرستی فقه بر جامعۀ اسلامی است. وقتی که فقه ناکارآمد باشد این نظریه شکست می خورد و عامل شکست این نظریه همین فقیهان بی خاصیتند. وقتی که فقهشان پاسخگو نیست و بهترین راه حل این است که مثل پیرمردهای زهوار در رفته بگویند «آن» که به اسلام مربوط نیست، «این» هم به اسلام مربوط نیست. فقط همین احکام خمس و طهارت می ماند که آن هم آنقدر رویش کار شده که دیگر مقلدین مجتهدنمایی مثل ایشان را نمی خواهد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد و صلوات، هدیه به روح بلند دوران رسول گرامی اسلام و فرزند عزیزش امام جعفر صادق علیهما صلوات الله و السلام.
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#سیاست_کبک
زمین بِده! زمان هم بِده!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ حجاب تبختر(1)
عزیزند،
به خاطر دردی که در جان دارند و سوزی که ایشان را به تلاش وامیدارد، ولی باید دید در سیاست از سطح تاکتیک بالاتر میروند؟ آیا در تمام این سالها هیچ ایدۀ سیاسی بزرگ و ژرفامندی داشتهاند؟ کاشکی این را هم ببینند؛ این که هیچگاه به یک تراز نخبگانی خوب نرسیدهاند و قامت جبهۀ انقلاب را رشدی ندادهاند!
در بحث فوقالعاده خسارتبار و مسألۀ بزرگ ملی دیروز و امروزمان؛ یعنی وضعیت فضای مجازی، ظاهراً به رفتار پیچیدهای اشاره میکنند، وقتی که میگوییم باید سکوها(پلتفرمها)ی خارجی را بست.
یکی از ایشان که از قضا در بیت رهبری هم جا گرفته است و دیدگاههای رهبری را اینجا و آنجا تبیین میکند و طرفدار باز ماندن سکوهای دشمن و فعالیت پاسخگویانه در برابر تهاجمات دشمن و مثلاً شکست دادن آنها در این میدان است، در جلسۀ مهمی میگفت «راه انداختن شبکۀ ملی اطلاعات خواستۀ رهبری نیست»، وقتی که این سخن رهبری برایشان قرائت شد، تغییر محسوسی در رأیشان مشاهده نشد :
«در مسئلۀ فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، مسئلۀ شبکۀ ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما بهعنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینهها کوتاهی کنیم، این مسئلهای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست ... کشورهایی که شبکهی ملّی اطّلاعات درست کردهاند و [فضای مجازی را] کنترل کردهاند بهنفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند»(بیانات مورخه 22 خرداد 1396)
باید نگران بود. با یک مدل نخبگی خطرناک رو به رو هستیم.
دربارۀ این سیاست، ما در موقف 15 یا 20 سال پیش نیستیم؛ امروز ثمرات این سیاستها معلوم شده است. آن روز رهبری میفرمودند :
«اینترنت الآن مثل یک جریان افسارگسیخته است ...، این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند "قلادهاش کو؟"، بگوید "سفارش کردهایم آهنگر قلاده را بسازد"» (26 آذر 1381)
یا تذکر میدادند که اینجا لغزشگاه است، استفادۀ درست شرط است و برای آن باید فضای مجازی را قبضه کرد :
«این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگتر شده؛ بعضیها اصلاً در فضای مجازی تنفّس میکنند؛ اصلاً آنجا تنفّس میکنند، زندگیشان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواعواقسام چیزها و کارها، با برنامههای علمیاش، با اینترنتش، با شبکههای اجتماعیاش، با مبادلات و امثال اینها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است»(13 اردیبهشت 1395)
«از این استفاده کنید منتها استفادۀ درست بکنید؛ دیگران دارند استفادۀ درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاهها را قبضه کردهاند، ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است»(13 اردیبهشت 1395)
حتی با درد و سوز گزارش دادند که داریم کشته میدهیم و فضا در دست دشمن است، باید دشمن را از این فضا بیرون کرد :
«فضای مجازی، حقیقتاً به «قتلگاه نوجوانان و جوانان» بدل شده است. منطقه عظیمی از این فضا اکنون در دست دشمن است، باید دشمن را از فضای مجازی برانید و بتارانید»(19 آبان 1395)
«(دشمن) از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته. در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی «آرایش مناسب» بگیرد، باید خودش را آماده کند»(11 اردیبهشت 1398)
و باز هم تذکر میدادند که وقتی میگویند فضای مجازی باید مدیریت شود به یک ضرورت بلندمدت اشاره نمیکنند :
«مسئلۀ مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ماست که این مسئله، مسئلۀ بلندمدّت هم نیست، مسئلۀ کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل نزدیک ماست»(22 تیر 1399)
و گلایه کردند که مدیریتی در کار نیست :
«فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. ... ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشتپرده، فضای مجازی را اداره میکند»(2 شهریور 1399)
ادامه دارد ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح شهدای مظلوم امنیّت
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#فرزندفاطمه
#یک_شهر_تماشاچی
کم سرودنها گناه واژه نیست ...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
سوگوار شهادت مظلومانۀ بنت نبی مصطفاییم.
آری بشر چه انحطاطی را تجربه کرد!
آه از این لحظه های تاریک!
و ...
▫️ ایستاده ایم، ولی برای تماشا
چقدر مظلومیتهای تاریخی به راحتی تکرار می شود.
نیزه دار با نیزه می زند، شمشیردار با شمشیر می زند،
حتی همانها که پیشتر آهسته و پیوسته با غلاف شمشیر می زدند.
همۀ بغضها روی این نقطه متمرکز شده است ...
و ما می نگریم ...
شاید پیش خود گمان می کنیم این کارها بیهوده است، این کارها که به جایی نمی رسد،
پنجه به صورت خورشید می کشند.
ولی مگر الحاد کار بیهوده ای نیست؟ آیا به گونه های مختلفی عالم را نگرفته است؟
آیا الواطی را طی همین سده ها هیچ قوم و ملتی می پذیرفت؟ الآن یکی از معضلات ارتباطی دیپلماتهای کشورها حتی دانشمندان، همین جریان الواطیگری است که باید اظهار نظر مثبت شخص را بگیرند تا به او میدان عمل بدهند.
ولی برای این منظور سخت کوشیده اند و از طرح خواسته های نجسشان در هیچ شرایطی کوتاهی نکرده اند. و پیش رفته اند.
خدا را شاکریم، نه صرفاً به خاطر نعمت رهبران رشید و خورشیدسان انقلاب اسلامی که دربارۀ تک تک روزهای زندگی شان می توان افتخار سرود، بلکه خدا را شاکریم که مردم ما در این دوران قدر رهبر خویش را می دانند و نسبت به او غیرت دارند.
ولی دشمن بی کار نیست.
«بحران جمعیّت» مثال حیرت انگیزی شده بود، «بحران حجاب» هم به آن اضافه شد.
ما دربارۀ حجاب هم شاید باور نمی کردیم کار را به اینجا برسانند، ولی انصافاً زحمت کشیدند و شد.
اگر بایستیم و این همه نقد نسبت به رهبری را تکرار کنند، واقعاً روی باورها و وضع عاطفی همۀ ما تأثیر می گذارد.
مثل حجاب.
ولی اینجا دیگر ستون خیمه است.
سالهاست که همۀ دلهای تباه کار می خواستند به این نقطه برسند، خیمۀ علی.
و گویا همه دارند می آیند، حتی فامیلهای بدکردار.
حکیم بی بدیل انقلاب می فرمود :
«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»
┄┅••؛••┅┄
هر چه به نظرمان نمی رسد، هر کاری نمی توانیم بکنیم، می توانیم نشان دهیم که هستیم و باورمان دربارۀ رهبر انقلاب این چیزی نیست که پرتعداد و پراصرار گفته می شود.
از من و تو حرکت از خدا برکت.
1. دربارۀ «نظریۀ مترقی» ولایت فقیه بگوییم و بنویسیم؛
خود ایده را بار دیگر توضیح دهیم، ساخت اصلی آن را بگوییم، با نظرات رقیب مقایسه کنیم، به ادله اشاره کنیم، به سابقه اشاره کنیم، ...
تقریرهای نیرومند و چند بعدی از این «نظریۀ قدسی» ارائه کنیم.
2. دربارۀ شخصیت امام و رهبری بگوییم و بنویسیم؛
این که دانشمندند، این که به روزند، این که ساسة العبادند، این که معنوی و باطن دارند، این که اخلاقی و متواضعند، این که زندگی خوبی داشته اند، این که ...
3. دربارۀ تجربۀ رهبری امام و رهبری بگوییم و بنویسیم؛
این که انقلاب حیرت انگیز بود و این معجزه وامدار فهم و درد و حرکت امام بود، این که ما به دعوت ایشان در مقابل دشمنان خون آشام بسیج شده ایم، این که الگوهای مدیریتی ایشان با همۀ دنیا فرق دارد، این که دیگران دربارۀ ایشان چه می گویند، این که ...
4. دربارۀ بغض دشمنان نسبت به این دو و افتخاری که این کینه ها و دشمنیها برای هر موحدی رقم میزند، مورد به مورد بنویسیم و تحلیل کنیم؛
نگوییم که نیاز نیست.
چرا، واقعاً نیاز هست.
یاعلی بگوییم، برکت را خدا می دهد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید آوینی ـ سید شهیدان اهل قلم ـ که مظلومانه و هدفدار چون شمعی سوخت و سوخت تا در آن دنیا شرمسار نباشد
☘️@faslefarhang
• تبریک و تسلیت •
#سوگ_مادر
#سوگ_رفیق
شیر عرب که لرزه به ارکان کفر زد / کشتی شکست خوردۀ هجران فاطمه است.
┄┄┅••=✧؛▪️؛✧=••┅┄┄
علی را باید داشت، علی را باید نگریست،
آنگاه که رسول خدا ص را از دست داد، فرمود اگر ضربه ای که بر فرق من فرود آمد بین کوههای زمین تقسیم می کردند همه متلاشی می شدند،
و داغ انحراف امت را پس از نبی اکرم ص دید،
و اکنون ...
عجب دلی!!
عجب سرنوشتی!!
ما مخلص شماییم علی جان!
┄┅••؛••┅┄
در منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار گفته اند،
این که معصومه بوده است، قدیسه بوده است، منظور آفرینش بوده است، سیدۀ زنان اهل بهشت است، بزرگ شفیعۀ روز جزا است و ...
همچنین می دانیم که خود را فدای نهضت نبوی کرد و می دانیم که خود را فدای ولایت برحق علی ع کرد و می دانیم که با خلق خدا چه عاشقانه مهربان بود ...
در سوگ این مجاهد بزرگ و عزیز و آموزگار به یکدیگر تسلیت می گوییم و عزاداری می کنیم؛
تا این ارزشها برجسته شوند و بمانند،
تا قدر و منزلت انسان فراموش نشود،
تا راه درست با هیاهو و اغواگری مخفی نشود،
تا پلشتی و سیاه کاری قدر و منزلت نگیرد،
تا نشستن و نظاره کردن و بی خاصیت بودن و عافیت طلبی کردن ساده انگاشته نشود،
تا سکوت بیجا و مماشات با دنیاطلبان نام عقل ورزی و احتیاط و کار سنجیده نگیرد،
تا فداکاری برای حقیقت کاری سبک و ذلیل به شمار نیاید،
تا ...
ما به خاطر سنّت تعزیت رحلت حضرت زهرا سلام الله علیها منّتهای بسیاری بر سر بشر امروز داریم، بسیار! بسیار!
ما به نام حضرت مادر و به خاطر فداکاریهای حیرت انگیز او، پرچمدار انسانیّتیم.
روزی خواهند فهمید.
┄┅••؛••┅┄
این شعور بزرگ را خدمت شیعیان و دوست داران حضرتش صمیمانه تبریک،
و این رحلت جانسوز را به همۀ بشریّت و فرزند عزیز و دردانه اش تسلیت می گوییم.
┄┄┅••=✧؛▪️؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به پیشگاه گل نشکفتۀ علی سلام الله علیها
▪️@faslefarhang
• تحلیل •
#فرزندفاطمه
#یک_شهر_تماشاچی
#شخصیت_رهبری
#روایت_یک_زندگی_خوب
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
شگفتی بزرگ هستی، انسان است و زندگی او.
اسلام به یک زندگی جامع و کامل دعوت میکند، آنچنان که رسول گرامی اسلام زیسته بود.
امام خمینی و شاگرد برومندش در شمار نامداران این سبک زندگی بودند و هستند.
زندگی انقلابی زندگی پرمغزی است، درتراز تمدنی است، در اوج شعور اسلامی و عواطف انسانی است.
اینگونه زیستن حتما دشوار است و «افضل الاعمال احمزها»
به نام انقلابیگری نباید فرهنگ انقلاب را بدنام کرد. انقلابیگری یعنی یک زیست مترقی و کامل که ما در رفتار رهبری میبینیم.
اشاره خوبی به این شگفتی دوران در یادداشت سرکار خانم قديري بود که عینا در اینجا نقل میشود:
▫️ داستان یک مبارزه، پر از زندگی!
شاید اگر مینوشتم " این زندگی سراسر مبارزه بود " خیلی جای تعجب نداشت اما این روزها که برای خیلی از " مثل منها " خوب زندگی کردن مثل راندن ماشین شده و انقلاب کردن چون دویدن ، جمله اول خیلی عجیب تر است.
" مثل منها " اگر بخواهند خوب زندگی کنند نمیتوانند انقلاب کنند اما همین که تصمیم به انقلاب کردن میگیرند مجبورند کناری، ماشین را پارک کنند و مشغول دویدن بشوند و فقط زمانی میفهمند زندگیشان کیلومتر ها دورتر از آنها کنار جاده پارک شده است که دیگر سلامتی و کانون خانواده و تفریح و هیچ چیز دیگری باقی نمانده و حتی جانی هم نمانده که برگردند زندگیشان را بردارند.
اما ما رهبری داریم که روایت مبارزهاش سراسر زندگیست.
زندگی که پر است از شمشیر زدن و پوزهی شیطان آمریکایی را به خاک مالیدن در دل تفسیر قرآن گفتن و منبرهای بعد از نماز و قلم زدن های داخل زندان و راه رفتن بر زمین و ....
همینطور یک قیام است که پر از اهتمام به سلامت و تغذیه روح و تربیت فرزند و توجه به خانواده است.
این ها چطور با هم جمع میشوند؟
چطور میشود همه این چیزهایی که در زندگیهای " مثل منها " تا به این حد بیربط مینماید را جمع کرد و در همهی آنها موفق شد؟
هنوز یک خط هم روایت ننوشتم
فقط یک عنوان بود که نشان داد 《اینجا یک اتفاق بزرگ دارد نفس میکشد.》
┄┅••؛••┅┄
همه میدانند که درباره این شگفتی گفتنی بسیار است.
به مدد الهی خواهیم گفت.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها
☘️@faslefarhang
• تسلیت •
«وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ،
اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ،
قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»(البقرة، 155 و 156)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️رخنه میجویی خلاص خویشتن
▫️رخنهای جز مرگ ازین زندان که یافت
بامداد ۲۷ بهمن مصادف با شهادت امام موسای کاظم علیه السلام، فاضل ارجمند حجتالاسلام سیدمصطفی مدرس مصلی در راه زیارت امام رؤوف از میان ما پر کشید و به دیار باقی شتافت.
برادر بسیار عزیزی را از دست دادیم. به او امیدهای بسیاری بود و هرچند هنوز در موقف خود به طور کامل نشکفته بود، ولی انسان بزرگی بود.
باید درباره سیدمصطفی کمی تفصیلی سخن گفت. شخصیت او باید برای جوان امروز بازنموده شود تا بیاندیشد که در این زمانه چنین هم میتوان بود.
اندیشهها و ایدههایش برای جوان امروز جذاب است و افقگشاست.
خاطرات زندگیش نیز الهامبخش است.
سالهای سال بود که تلاش میکرد کار بزرگی برای انقلاب بکند. کارهای متنوعی کرده بود و دائما میآموخت و میشنید تا عملیات خود را دقیقتر کند. نقطه عملیات او تیزتر شده بود و سرعت رشدش خیلی بالا رفته بود. اقلا تنها یکی دو سال لازم بود تا بخش خوبی از ثمرات تلاشهای این سالهایش را ببیند. دریغ که خدای بینیاز او را در همین مقطع طلبید و ظاهراً این کارها بدون مجری ماند.
از همه چیز و همه کس میآموخت. با سرعت زیادی در حال اندوختن بود.
نکتههای دقیق را درمییافت و پس از آن نزدش حاضر بود.
اهل یقین بود، اهل توقفها و تردیدهای بیجا و از سر کاهلی نبود، در هدف و مسیر تردید نداشت.
منطق داشت، منطق او پیشرفت کار بود و برای آن بسیار میسوخت و میکوشید و تواضع و فداکاری میکرد.
مهمترین و بارزترین خصلت او این بود که عظمت انقلاب اسلامی را درک کرده بود. انقلاب اسلامی همه وجودش را تسخیر کرده بود.
ریشههای انقلاب را یافته بود و همه آنها را جدی میگرفت. دانشهای حوزوی را از ریشههای قطعی انقلاب یافته بود و با جدیتی مثال زدنی هر محفل علمی وزینی مییافت خود را به آن میرساند تا از تراث معرفتی اسلامی چیز بیشتر و سنگینتری بیاموزد. باز هم شیرینترین گفتگوها برای او گفتگوی عالمانه درباره گذشته، حال و آینده انقلاب بود.
غیر از عشق به اهلبیت که شاید از کودکی با او همراه بود، دردهای معنوی را از ابتدای حیات حوزوی برگزیده بود و علاقه داشت همه چیز را به این افق بکشد و با این رائحه بشنود. شاید زیباترین رائحه حضور و بروز او اخلاص و صداقتش بود.
اگر دردها و غصهها رهایش میکرد او را بسیار اهل رفاقت مییافتی، با گامهای سریعی به سمت رفیق میآمد و در زمان کمی حجم عظیمی از عواطف ناب را به رفیق خود هدیه میکرد.
حجم فعالیتش بالا بود و تنوع آنها تعجب دوستان را برمیانگیخت.
اهل ارتباط بود. در ذهن و سینه وسیعش اشخاص و گروههای زیادی جا میشدند و هر کدام سهمی داشتند. نگاه او به اشخاص و مجموعهها و حرکتها احترامآمیز بود و هرچه میگذشت این خصلت در او برجستهتر میشد. جالب این بود که این ارتباطها او را منفعل و صرفا اهل رفیقبازی نمیکرد. ارتباطها همه با معنا بود.
خدا جابر است و به او صد امید و هزاران طمع داریم، ولی میپرسیم چگونه این ثلمه جبران خواهد شد؟!
┄┅••؛••┅┄
درگذشت این عزیز را به خانواده مکرم، اساتید معزز و دوستان ارجمند ایشان صمیمانه تسلیت میگوییم و روح شریف ایشان را در حشر اصفیای الهی و در جوار امام رؤوف ع میخواهیم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
◾️◾️@faslefarhang