• اندیشه •
#نکتههایی_ظریف
#چون_عامه
«وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ ... »﴿البقرة، ١٣﴾
به ایشان گفته می شود مثل مردم ایمان بیاورید ...
چرا چون عامه؟
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ ایمان و امید
بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ
يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيٰاءَ، تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ
وَ قَدْ كَفَرُوا بِمٰا جٰاءَكُمْ مِنَ اَلْحَقِّ،
يُخْرِجُونَ اَلرَّسُولَ وَ إِيّٰاكُمْ،
أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللّٰهِ رَبِّكُمْ.
ای مؤمنان دشمنان خدا و دشمنان خودتان را در دایرۀ ارتباطی خود وارد نکنید، یعنی این طور نباشد که آنها را با مایه هایی از محبت و دوستی دیدار کنید(درست گویی)،
در حالی که آنها آیین و اندیشۀ حقی که شما دارید(اسلام) را انکار می کنند(بلکه با آن می جنگند، جنگ نرم)،
و رسول گرامی اسلام و شما را به خاطر ایمانتان از شهر اخراج می کنند(تحریم).
إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهٰاداً فِي سَبِيلِي وَ اِبْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِي، تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ
وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمٰا أَخْفَيْتُمْ وَ مٰا أَعْلَنْتُمْ
وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوٰاءَ اَلسَّبِيلِ» ﴿الممتحنة، ١﴾
حتی وسط جنگ برای «اعتمادزایی» با دشمن روابط پنهانی با آنها برقرار می کنید.
چون داستان شوم تنش زدایی، درست گویی به جای درشت گویی و از انزوا خارج کردن ایران، که فریبهایی بودند که عده ای ما را از «عقلانیّت قرآنی» محروم کنند.
جالب است که خداوند اینها را مؤمن می خواند. یعنی خیلی شبیه بقیه هستند.
ولی چرا اینها این طور رفتار می کنند؟
زیرا خود را عاقل می یابند که به واقعیتها چشم دوخته اند و بی خودی برخوردهای شعاری نمی کنند؛ یعنی در خود نوعی نخبگی احساس می کنند.
می خواهند راهی به دسته ای منافع بیابند و گمان می کنند که راهی یافته اند؛ این که واقع بین باشیم، هزینه بدهیم و چیزی بگیریم.
شأن نزول هم مربوط به یکی از اصحاب رسول اکرم ص است که فرزندانش در مکه بودند و برای آن که بتواند آنها را ایمن کند بخشی از اسرار لشگر رسول اکرم ص را برایشان ارسال کرد(البته رسول خدا امام علی ع را فرستاد و فرستادۀ او را اسیر کرد)
وقتی سؤال شد که این چه کاری است؟ گفت می خواستم بچه هایم لطمه نخورند.
یعنی در جبهۀ رسول اکرم ص رخنه ایجاد می کند تا منفعتی را جلب کند. البته خود را از جبهۀ رسول بیرون نمی داند، ولی «عقلی» کرده تا به منافعی برسد.
امروزه خیلی ها دارند این کار را می کنند. و این نشان دهندۀ شدیداً کاربردی و زنده بودن تعلیمات قرآن کریم است.
به تعبیر حضرت آقا : «ببینید چقدر متناسب و زیباست. ببینید که تدبر در قرآن چقدر آدم را روشن میکند نسبت به این مسائلی که فکر میکرده قرآنی نیست، قرآن چگونه رسا حرف میزند»(طرح کلی ...، ص۴٣۵)
ادامۀ سوره دقیقاً تحلیل الهی دربارۀ همین حال امثال او است؛
خداوند متعال می فرماید اگر تسلطی بیابند فکر نکنید با شما دوستی می کنند.
إِنْ يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدٰاءً وَ يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ ﴿الممتحنة، ٢﴾
اگر فائق بیایند هیچ رحمی نمی کنند، هر کاری از دست و زبانشان بر بیاید انجام می دهند. ته خواسته شان این است که شما از دینتان برگردید.
حضرت آقا 50 سال پیش به شماتت این گروه زبان می گشاید و میگوید :
«مگر چقدر این ارحام و اولاد به درد آدم میخورند؟ مگر این جوانی که شما برای خاطر شغلش، برای خاطر بورسش، برای خاطر کاسبیاش در میان کفار قریش، حاضری با کفار قریش بسازی، چقدر به درد تو خواهد خورد؟ بیچاره!
چقدر تو را از عذاب خدا نجات خواهد داد؟ ای نادان!»(طرح کلی ...، ص۴٢٠)
البته حضرت آقا در آن زمان آنچه گفته نیز در واقع تفسیر آیات بعدی سورۀ ممتحنه است :
«لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحٰامُكُمْ وَ لاٰ أَوْلاٰدُكُمْ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ» ﴿الممتحنة، ٣﴾
┄┅••؛••┅┄
«وَ إِذٰا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمٰا آمَنَ اَلنّٰاسُ، قٰالُوا أَ نُؤْمِنُ كَمٰا آمَنَ اَلسُّفَهٰاءُ»﴿البقرة، ١٣﴾
صحبت آرزوها نیست، صحبت «ایمان» است.
اینها خود را نخبه میدانند و به خدا اعتماد کردن را سفاهت میپندارند. لذا مثل تودۀ مردم ایمان نمیآورند. ایمانشان کاملاً سست و سطحی است. در واقع فهمشان از مسائل سطحی است.
حتی وقتی صحبت واقع بینی هم باشد، نگاه ابلهانۀ (همالسفهائی) ترسوها و سست ایمانها نگاه سودمندی نیست.
ایمان، امید و دلیری اقدام میآورد.
ناامیدها و ترسوها به هیچ دریایی نمی زنند و هیچ سودی برای خود، خانواده و مملکتشان به ارمغان نمیآورند، کما این که نیاورند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند نبی مکرم اسلام ص که بیش از همۀ پیامبران از کژیها و کاستیهای امت خود عذاب کشید.
☘️@faslefarhang
• اندیشه •
#کفر_خوب
#کفر_ضروری
#کفر_به_طاغوت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ به دستآویز محکم آویختن
اوهام روشنفکری و اوهام لیبرالیستی در جنگ با فرهنگ قرآن است. اوهام لیبرالیستی برای یک مسلمان مساوی بی هویّتی است.
موجود بی هویّت در دل هویّت دیگران «هضم» می شود؛ یعنی نابودی.
هیچ تعارفی هم ندارد.
قرآن به ما می آموزد :
«فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها»﴿البقرة، 256﴾
کسی که به طاغوت کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستی برای آن نیست.
┄┅••؛••┅┄
▫️پای درس تفسیر رهبری
«این یک معرفتی است، این یک اصل است؛ کفر به طاغوت و ایمان به خدا.
یعنی ما همهی عالم وجود را تقسیم میکنیم به دو قسمت: یک قسمت منطقهی نفوذ طاغوت است، باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقهی نفوذ الله است، باید به او ایمان آورد، باید او را باور کرد؛ هویّت ایمانی در مقابل هویّت کفر.
استقلال هویّت
این به معنای این نیست که ما دائم بایستی با هر کسی که در هویّت کفر است بجنگیم؛ این معنایش مقاتله نیست؛ این معنایش عدم ارتباط هم نیست؛ این معنایش [عدم] تبادل معلومات هم نیست؛
این معنایش استقلال هویّت ایمانی و مرزبندی هویّت ایمانی است تا [انسان] بتواند در مقابل هویّت طاغوت و هویّت کفر، خودش را حفظ کند، نگه دارد، تکمیل کند، رو به پیشرفت حرکت کند.
گرفتاری اصلی امت اسلامی
امروز گرفتاری امّت اسلامی در چیست؟
در تسلّط فرهنگ غربی بر او است، در تسلّط اقتصاد غربی بر او است، در تسلّط سیاست غربی بر او است؛ گرفتاریها اینها است.
بی هویتی
امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی چیزی به نام «هویّت اسلامی» وجود ندارد. بله، مردم مسلمانند، نماز هم میخوانند، روزه هم میگیرند، شاید زکات هم میدهند امّا مجموعۀ جامعه، هویّت اسلامی ندارد؛ یعنی یک شخصیّتی، یک حقیقتی قرار گرفتۀ در مقابل حقیقت کفر و حقیقت طاغوت وجود ندارد.
نتیجه
لذا شما میبینید آنها دخالت میکنند؛ در فرهنگِ اینها دخالت میکنند، در باورهایشان دخالت میکنند، در اقتصادشان دخالت میکنند، در روابط اجتماعیشان دخالت میکنند، سیاستهایشان را در مشت میگیرند.
درگیریهای داخلی
آنوقت نتیجه این میشود که چون درون مجتمع اسلامی و امّت اسلامی هویّت واحدی وجود ندارد، دعوا به وجود میآید، جنگ به وجود میآید، تنافر به وجود میآید، عدم تفاهم به وجود میآید؛ این[جوری] میشود.
عزم دنیای کفر
امروز دنیای کفر درصدد مضمحل کردن و نابود کردن این هویّت است؛ هرچه از این هویّت در هر نقطهای از دنیا باقی مانده، این را میخواهند از بین ببرند.
آموزۀ حیاتبخش
این یک اصل اسلامی است؛ «فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی لَاانفِصامَ لَها وَ اللهُ سَمیعٌ عَلیم» این یک حقیقت است.
این حقیقت را اگرچنانچه ما درست بفهمیم، آن را دنبال کنیم، آن را بهصورت یک فهم عمومی در جامعهی اسلامی و امّت اسلامی دربیاوریم، شما ببینید چه تحوّلی اتّفاق میافتد!
شما ببینید همین یک حقیقت، که صدها حقایق ازاینقبیل در قرآن وجود دارد، چه تحوّلی در دنیای اسلام به وجود میآورد!
اگر همین یک امر را، همین یک معرفت را درست بفهمیم و باور کنیم و گسترش بدهیم، ببینید چه اتّفاقی میافتد!»
(1396 /2 /7)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید مطهری معلم بزرگ معارف ناب اسلامی رحمت الله علیه
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#آسیبشناسی_دقیق
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ درد ما چیست؟
پیامی به دستم رسید که خوب است به اشتراک بگذارم :
"عرض سلام و وقت بخیر
یک سوال،
مخاطبان شما غالبا جبهه داخلی انقلاب هستند،
ایشان هم بهگمانم بیشتر به آموزش آداب توسعهٔ روابط و تعامل با دیگریها برای تبیین نیازمندند.
برایم مبهم است که در چند یادداشت اخیر در فصل فرهنگ، به ضرورت مرزگذاری و این دست مسائل توجه دادید!! "
┄┅••؛••┅┄
پاسخ :
"سلام و رحمه
به نکتۀ خوب و باظرافتی اشاره می فرمایید.
در عین حال مخاطبان قرآن هم مؤمنان هستند و این تذکرات در قرآن سیلان دارد،
حتی گاه تصریح می شود که ای مؤمنان چنین کنید و چنان نکنید.
حتی مخاطب قرآن رسول گرامی اسلام ص است.
به ایشان گفته می شود که «بگو»
یا به مؤمنان بگو
یا به کافران بگو
یا حتی به خود بگو، به خود بیا!
اینجا می گوید به کافران بگو.
ما سخن قرآن را باید ابتدا به مؤمنان یادآوری کنیم"
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ به یاد همۀ دلسوزان پاکنهاد که قرآن را با عطش شنیدند و در نهاد خویش و جامعۀ بشری جاری نمودند!
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#عقل_دینی
#اخلاق_اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ ما نجیب بودن را فراموش کرده بودیم
اگر آقای رئیسی به رفتار با اخلاص خود ادامه بدهد، خدا کاری با ما می کند که از همۀ آنچه در ذهن و دل دربارۀ ایشان داشتیم پشیمان بشویم.
اگر آقای رئیسی همین طور بی سر و صدا و با صد گرفتاری، وظائف خود را دنبال کند و همه را برای حل مسائل کشور به صحنه بخواند و صادقانه بیاندیشد و اگر اطرافیان گذاشتند به آنچه رسید عمل کند، خدا راه را برای او باز می کند. خدایی هست.
┄┅••؛••┅┄
چه خوب شد که جناب دکتر «عبدالله گنجی» متنی دربارۀ آقای رئیسی نوشت! چه خوب است ما هم به تدریج جرأت کنیم و چیزی شبیه به این بنگاریم. برای خودمان خوب است. ظاهراً آقای رئیسی روحی بلندتر از این توقعات دارد.
آقای گنجی نوشته است :
"شخصیت رئیسی
این متن در باره شخصیت رئیسی است(نه عملکرد که بعضا انتقاد وارد است)؛ زیرا تجربه 24 سال قبل آن را لمس کرده ایم و بعد از 25 سال تریبون رئیس جمهور محل دعوا نیست. کسی را نگران نمی کند.
اشکال هم ندارد بگویید فلانی ماله کشید یا چاپلوسی کرد. مسئولیتی هم ندارم. اما نعمت این شخصیت را قدر بدانیم.
1. رئیسی شانی برای خود قایل نیست، "من" نمی شناسد، بی ادعاست.
2. سوگلی هایی با خط قرمز ندارد، باند ندارد، روحیه باندی ندارد، مثلا مشایی، واعظی ندارد، جیب نزدیکان در اطرافش باز نیست.
3. به موانع فرضی و موهوم حمله نمی کند و آن را عامل ناکامی نمی داند. با دوقطبی آفرینی مردم را سرکار نمی گذارد و دنبال نخود سیاه نمی فرستد. فضا را رازآلوده نمی کند. بگم بگم ندارد. به منتقدان یک بار هم توهین نمی کند عبارت "اگر می گذاشتند" و یا "نمی گذارند" ندارد. تربیونهایش منشا تنش و تحریک سیاسی در کشور نیست.
4. اختلافات با قوا را به میان مردم نمی آورد و آرامش مردم را بهم نمی ریزد.
5. اینجا دهها اکانت تهمت و توهین و تحقیرش می کنند، ولی شکایت نمی کند، پاسخ هم نمی دهد. مدعای آزادی هم ندارد!
6. اصرار بر نظریه پردازی و حرفهای فلسفی از تربیون قدرت ندارد. بین نخبگان و توده فاصله نمی گذارد.
7. شبانه روز مثل سرباز(نه ژنرال)می دود، از هیچ کس طلبکار هم نیست .به همین دلایل مدیرانش هم درگیر ذهنیات سیاسی نیستند.
قدر این نعمت را بدون منفعت طلبی و فراتر از قبیله گرایی باید دانست.
معتقدم همین اخلاص و یک رنگی آبروی وی را نزد ملت ایران حفظ و ارتقا می دهد.
سنت های الهی سوخت و سوز ندارد"
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند شهید باهنر که بی صدا کارهای بزرگی می کرد رحمت الله علیه
☘️@faslefarhang