eitaa logo
فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
1.6هزار دنبال‌کننده
348 عکس
26 ویدیو
2 فایل
فضیلت «خوش خیالی» : «تاب بنفشه می‌دهد، طُرّۀ مُشک سای تو. پردۀ غنچه می‌درد، خنده دلگشای تو. شاه‌نشین چشم من، تکیه گه خیال توست، جای دعاست، شاه من! بی تو مباد جای تو!»(حافظ) ☘️ @fallahshirvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«خیر است انشاء الله!» این جمله برای تخلیۀ‌ فشار واقعیت‌های تلخ نیست. این یک باور عمیق است. این جمله تفسیر زندگی ما به عنوان انسان‌هایی است که «به حول و قوۀ‌ الهی» برمی‌خیزیم و می‌نشینیم. یعنی ما که جز خدا سرپرست و یاوری نداریم باید حواسمان باشد که در کنار همۀ تلاشها واقعاً کار را به خدا بسپاریم. پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720264304725931884 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لاٰ يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اِهْتَدَيْتُمْ»﴿المائدة، 105﴾ «مؤمنان! به خود«تان» بپردازید، اگر هدایت شوید گمراهان ضرری به شما نمی رسانند» «ضرری نمی‌رسانند»(!!؟) این آیه شدیداً راهبردی است. آن را دست کم گرفته‌ایم. برداشتی انزوایی از «به خود بپردازیم» داشته‌ایم. چون «زندگی» را به معنای تمدنی نمی‌فهمیم و وزن و جایگاه آن را درک نمی‌کنیم، عمق این توصیه را هم نمی‌فهمیم. پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720492538692206886 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقولۀ «به خود پرداختن» فهرست مشعشع، حیرت‌زا و مفصلی دارد. نگاههای سطحی به همه چیز باعث می شود شگفت‌انگیز بودن این توصیۀ قرآنی را متوجه نشویم. به یک نمونه توجه بفرمایید. 🔰🔰🔰 «وَ أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لاٰ تَنٰازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اِصْبِرُوا إِنَّ اَللّٰهَ مَعَ اَلصّٰابِرِينَ»﴿أنفال‏، 46﴾ به خود بپردازید : با هم درگیر نشوید! بی‌جان و بی‌رمق می‌شوید و وجهه‌تان خراب می‌شود. آیا همین آیه را فهمیده‌ایم؟ آیا حرکت ما بدون اصول اسلامی کماکان اسلامی است؟ آیا در هدایتیم که در سنّت حراست الهی وارد شویم و به ما ضرری نرسد؟ پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720518959074332825 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«علیکم انفسکم» ما با اصول اسلامی باید «به خود بپردازیم». یکی از این اصول «مؤاخات و برادری» است. بحث فراتر از «تنازع» نکردن است. امام ره : قرآن می‌گوید «مؤمنان تنها شأنی که نسبت به هم دارند برادری است» برادری یعنی «جان‌یکی» بودن. آیت الله شاه آبادی برای برادری چهار رکن قائلند : «مؤانست» که بر وفاق و یک‌رویی، «کمال‌خواهی» که بر اتحاد و یک‌رنگی، «عزت‌خواهی» که بر تواضع و فروتنی و «مددرسانی» که بر جوانمردی استوار است. در ادامه نیز به سعادت «مواسات» یعنی «برای هم بودن» می‌توان رسید که یک پیشنهاد افسانه‌ای به مؤمنان است. اگر چیزی فروتر از حسّ برادری نسبت به اعضای جبهۀ انقلاب داشتیم، حداقل در حق خود لطف کنیم کارهایی که آن را کار سیاسی می دانیم به اسلام نسبت ندهیم. این یکی از آن اموری است که در رویکرد ناموسی «خودپردازی» اگر حل کنیم «گمراهان» نمی توانند «هیچ ضرری» به ما برسانند. در مقام نقدالذات، خیلی به خود خوش‌بین نباشیم. 🔹پیوند https://virasty.com/fallahshirvani/1720728911898201852 ▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا