«علیکم انفسکم»
ما باید اموری را برای خود حل کنیم :
«خدا ولایت مؤمنان را برعهده دارد و کافران سرپرستی ندارند»(محمد،11)
«شما ولیّ و یاوری جز خدا ندارید»(بقره، 107)
«پیامبر ولایت بیشتری بر مؤمنان حتی نسبت به خودشان دارد»(احزاب، 6)
این حرفها یعنی چه؟
آیا شده یک بار به قصد فهم عمیق، به این گزارهها خیره شویم؟
«ولیّ ما است» یعنی همین طوری هست دیگر، ما باید حرفش را گوش کنیم و ... ؟
تلقی ولیّ بودن خدا حتی اگر آن را به معنای سرپرست بگیریم، شدیداً در حیات فعال اجتماعی و فردی ما، در تحلیلها و تدبیرهایمان اثر دارد.
آیا این ولایت به اندازه حکومتهایی که پیش چشم ما است خاصیت و واقعیّت مؤثر دارد؟
ببینیم که تحلیلها دارد چه بر سر جبهۀ انقلاب میآورد. این باور حداقل دستهای هیجانهای اضافی و اضطرابهای نادرست را از ما میگیرد.
ما انسانهایی را میشناسیم که این گونه بودهاند، حالا میتوانیم شانه بالا بیاندازیم و بر تاریکیهایمان سماجت کنیم یا قدری درنگ کنیم و بی ربط بودن خود را به سیاست سازندۀ اسلامی، بفهمیم.
به خود بگوییم : فکر میکنی بیرون کار داری، در حالی که کاری برای خود نکردهای «که گر بلغزد پای، فرشتهات به دو دست دعا نگهدارد».
#ولی_و_یاور
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1720836142746977154
▫️
🔍| #اندیشه
🔰«دربارۀ کتاب همرزمان حسین»
◽️شماره ٢
🔸✼ مختصات کتاب
▫️مفاد ده سخنرانی و ده منبر ماه محرمی(در محرم سال ١٣٩٣ ه.ق مصادف با بهمن ١٣۵١ ه.ش) است.
حضرت آقا در آن زمان طلبۀ فاضل قریب به ٣٠ سالهای بوده است.
ایدۀ اصلیای که محور سخنان این ده روز است آنچنان که خود ایشان میگوید در سال ١٣۵٠ در دل حوادثی مصیبتبار به ذهن شریف ایشان رسیده است.
▫️در فروردین همین سال(١٣۵١) ایشان تحت عنوان «دو امام مجاهد» به تحلیل زندگانی امام حسن و امام حسین ع پرداخته و دیدگاه فاخری را ارائه نموده است.
▫️البته آنچه در کتاب «همرزمان» آمده جنبۀ ارائۀ تصویری کلیتر از حیات اهل بیت علیهم السلام دارد. در پرتو بحث این کتاب میتوان سراغ خردهتحلیلهای زندگی اهل بیت علیهم السلام در سخنرانیها و مباحث دیگر ایشان، رفت.
مخاطبان این سخنرانیها قشر ویژهای نیستند و از عموم مردم به شمار میآیند و همین آشکارا در انتخاب واژگان و سطح بحث تأثیر خود را گذاشته است. البته ایشان به خاطر این محدودیّت بنا را بر سخنرانی عاطفی یا موعظهای با ایشان نگذاشته، بلکه رسماً به طرح مباحث اندیشهای برای ایشان پرداخته است.
بحث ایشان به نظر تاریخی میرسد، ولی دربارۀ سیره و منطق زندگی اهل بیت علیهم السلام است.
🔸✼ نکات اصلی بحث
▫️دربارۀ امامت بحثهای زیادی میتوان کرد، ولی واقعیت این است که بسیاری از این بحثها فایدهای برای زندگی امروز ما ندارد.
شناخت سیرۀ امامان دو ثمره برای ما دارد؛ یکی این که روش زندگی به ما میآموزد و دیگری این که ما را برمیانگیزد و در ما حس اعتماد به نفس مذهبی ایجاد میکند تا حرکت کنیم.
دشمنان هم برای زمینگیر کردن یک ملت تلاش میکنند یا قهرمانهایشان را به کلی از خاطرهایشان محو کنند یا اگر این کار شدنی نبود به تحریف واقعیت آنها بپردازند.
▫️فلسفۀ امامت شیعه یکی آموزش دین و جلوگیری از تحریف آن بوده و دیگری رهبری جامعه برای تحقق این امور در زندگی ایشان بوده است.
امامان شیعه را باید یک حقیقت دید ولو دوازده نفرند و یک سیره دید ولو دوازده زندگی هستند.
امامت شیعه تمام معنای بلند و بیبدیل خود را به صورت اندیشهای و انضمامی از نبوت میگیرد و نهضتی که نبی مکرم اسلام ص به راه انداخت و مقاصد بسیار بسیار متعالیای را برای بشر در نظر گرفته بود و دنبال میکرد و چند گامی به پیش برده بود.
▫️امامان شیعه را باید «امام» دید و امام حتماً طرحی برای هدایت بشر دارد و خود او اول مؤمن به این طرح است و کوشاترین فرد در دل این طرح و این طرح فراتر از همۀ تقدیرها و تقریرها در همان افق نبوت به سعادت بشریّت در طول تاریخ میاندیشید و طبعاً به مؤثرترین عوامل حیات بشری بیشترین نگاه را داشت و برای آن برنامههای روشنی داشت.
وظیفۀ امامان شیعه امامت بوده است و به همین جهت در طرح هدایت ایشان به ناچار درگیری با ائمۀ کفر و نفاق که مؤثرترین نیروها برای انحراف مسیر سعادت بشر بودند، قرار میگرفته است و همین آنها را تبدیل به یک شخصیت جهادی به معنای یک مبارز حادّ سیاسی که این ائمۀ کفر را دشمن میداشتند و دائماً به دنبال آن بودند که شرّ آنها را از سر مسلمین کم کنند و سرمایۀ اسلامی را به دست دین اسلام برگردانند، میکرد.
▫️این نقش آنقدر بلند و متعالی است که پس از آن که متوجهش شدیم باید مطالعات دقیق و هوشمندانهای کنیم تا آن را بفهمیم ولی در مقابل ما بنا را بر سادهانگاری گذاشتهایم و ائمه خود را انسانهای علاف و معطلی فرض کردهایم که گاه رفتاری دون شأن یک مؤمن معمولی داشتهاند و تنها روزگاری را به قداست گذارندهاند و ما را داغدار شهادت خویش کردهاند.
▫️این تحریف البته بسیار بسیار مطبوع دل دژخیمان اموی و عباسی بود و درست در همان زمان حیات اهل بیت ع برای خلق چنین تصویری به صورتی برنامهدار میکوشیدند و از علم و علما و صنعت منبر و تدریس برای جاانداختن آن استفاده مینمودند. حتی در همان دورانها هم موفق شدند و در دورههای بعد تا امروز توفیقات آنها چشمگیر بوده است و شیعه یک دریافت بهدردنخور و غیرالهامبخش و قطعاً گمراهیآفرین از زندگی و حتی شخصیت حضرات اهل بیت علیهم السلام داشته است.
▫️امامان شیعه به واسطه مقاصد و معیارهایی که داشتهاند عملاً در دوران ٢۵٠ ساله تا غیبت امام زمان عج که دوران کاملاً ویژهای شروع میشود به صورت یکپارچه طرحی داشتهاند که به اقتضای شرایط زمان چهار دوره را پشت سر گذاشته است.
🔸این طرح را نباید شوخی گرفت. این طرح طرح کسانی است که شبیه پیغمبرند و عقل کلند و در اوج دانایی و ایمان و آمادگی برای مجاهدت قرار داشتهاند و کوچکترین تعویق و سکت و ضعفی در این طرح راه نداشته است و در اوج حکمت متصور برای بشر قرار داشته است.
ادامه دارد ...
#ژرفتر_ببینیم
#اسلامشناسی_رهبرانقلاب
🍀 @faslefarhang
🔍| #اندیشه
🔰 «دربارۀ کتاب همرزمان حسین»
◽️شماره ۳
🔸✼ نکات اصلی بحث
▫️حضرت آقا میفرمایند : «زندگی ائمۀ هدی برای ما ناشناخته است. ... خیلی نگفتهها هست؛ آنقدر از این نگفتهها هست که اگر کسی بگوید شیعه، ائمۀ خود را اصلاً نشناخته، خیلی نباید تعجب کرد و حمل بر مبالغه کرد»؛ یعنی فقط اسمی در میان است و در واقع از رسمشان خبری نیست.
میافزایند : «برای ایجاد روح شخصیت و استقلال در امتهای عالم و در ملتهایی که در این جهان زندگی میکنند، یکی از مهمترین و مؤثرترین عوامل، این است که پیشینۀ افتخارآمیز این امّت و چهرۀ منور رجال پیشرو و پیشتاز این امّت، همچنان درخشنده و منوّر در مقابل چشم این امّت قرار گرفته شود»
▫️این بحث و این زاویۀ نگاه فوقالعاده بزرگ است. شیعه البته به همین شکل کنونی هم به حضرات اهل بیت ع افتخار میکند، و به دلایل متعدد این افتخار را سطحی و بیمحتوا هم نباید خواند، ولی مثل حضرت آقا کاملاً حق دارند بگویند که من و شما از این چشمه ننوشیدهایم و الا شخصیتی تمدنساز پیدا میکردیم.
به همین جهت حضرت آقا میفرمایند : «گمان میکنم اگر بدانیم که در زمان اهل بیت ع شیعه به چه کسی گفته میشده، برای اکثر ما مایۀ شرمندگی بشود»
🔸همان طور که گفته شد ایشان این ٢۵٠ سال کلیدی را که حضرات معصومین در آن حضور آشکار داشتند و چون یکی از نفوس جامعه ارتباطات معمولی با مردم آن روزگار میگرفتند دارای نقش بسیار مهم و تاریخساز میداند و این ٢۵٠ سال را دارای چهارچوب اعتقادی و حتی طرح واحد میداند ولی در عین حال به حسب اقتضائات آن را به چهار دوره تقسیم میکند.
▫️دورۀ اول : صبر و سکوت و نه سکون / ٢۵ سال پس از سقیفه / دورۀ امام علی ع
یکی از قواعد عجیبی که به آن اشاره میکنند و از کنار آن میگذرند این است که : «گویا دشمنان اهل بیت ع کارشان تقویت فکر و فرهنگ ایشان بوده است. هر فکری و هر خواستی که مورد خشم قدرتها قرار بگیرد، محکوم به رشد کردن است؛ مسلماً رشد میکند» «خاصیت قدرتهای استبدادی و زور همین است که دشمنان خود را تقویت می کنند»
حضرت زهرا «سلام الله علیها» معتقد بود که امّت نبوی یک زمینۀ نافرهیختگی و گرایش به فرهنگ جاهلی داشتند که این تیم شارلاتان، بداندیش و شوم، توانستند با زمینههایی که حتی از دوران حیات آقا رسول اکرم ص گذاشتند، با استفاده از همین نقاط ضعف مردم را بفریبند و از ولایت الهی خارج کنند. همان طور که شهید مطهری توضیح میدهند، عملاً منطق امام علی و انسانهای «آزاداندیشی» که کنار او و همراه او بودند فهم نمیشد و تنها شخصیتهای بسیار فکور و محتواگرا و دور از فرهنگ جاهلی توانستند با ایشان در عمل همراهی کنند. مسأله عمیق بود، حتی کانالکشیهای بسیار درشتی مثل غدیر خم هم نتوانست این برکه آب را هدایت کند و این پای علیل را آتلبندی کند و از شکست یا انحنا گرفتن باز بدارد. در واقع همان نگرانی و شماتتی که قرآن پیشتر کرده بود محقق شد «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ؟»﴿آلعمران، ١۴۴﴾
▫️حضرت آقا معتقدند در این دوران ٢۵ ساله جور و جفای سه خلیفۀ نابجا و مستکبر، عملاً مردم را به سمت منطق و فرهنگ امام علی «علیه السلام» سوق داد.
ادامه دارد...
#ژرفتر_ببینیم
#اسلامشناسی_رهبرانقلاب
🍀 @faslefarhang
🔍| #اندیشه
🔰 «دربارۀ کتاب همرزمان حسین»
◽️شماره ۴
🔸✼ نکات اصلی بحث
▫️دورۀ دوم : تشکیل حکومت اسلامی/ 5 سال حکومت امام علی و 6 ماه حکومت امام حسن ع
هرچند مردم به سمت امام علی ع هجوم آوردند و منتهی به حاکم شدن ایشان شد، ولی این را هم اضافه میکنند که از نظر امام علی ع صحنه هنوز برای حاکمیت او فراهم نبود و عملاً امام علی ع ناخواسته در طرح عاطفی و بیسر و ته این مردم ناآماده افتاد.
🔸امام تلاش کرد خلیفه کشی نشود و شد، به مردم گفت من اکنون وزیر باشم بهتر است تا امیر باشم، ولی خواست مردم امیری امام علی ع بود.
امام علی ع معتقد بود با قوم آشفتهای چون مردم دهۀ سوم پس از نبی و پس از سقیفه و سه خلیفه، چیز چندانی از صراط مستقیم را نمیتوان به پیش برد، ولی طبیعی بود که مردم این را درنیابند و بر خلافت امام علی ع اصرار کنند.
🔸مسائلی که در حکومت ۵ سالۀ امیرالمؤمنین ع پدید آمد گویای صحت این تحلیل بود. عثمانیه یا عثمانیها که در واقع دومین مذهب شکل گرفته در تاریخ اسلام به شمار می روند(اولین مذهب شیعه است) و گویا باور برجستهای جز خونخواهی عثمان نداشتند و شعارشان هنگام جنگ افروزیهای فراوان «یا لثارات عثمان» بود و بعدها اصطلاح «علی دین عثمان» را هم درست کردند به واسطۀ همین کجروی شکل گرفتند. این طائفه هرچند تا قرن چهارم بیشتر دوام نیاوردند، اما تاثیر تفکرات عثمانیه تا چندین قرن بعد به وضوح مشاهده میشود. در جای جای قلمرو حکومت امام علی ع گروهها و قبایلی یافت میشدند که عثمانی بودند و گاه ساکت بودند و گاه علیه امام علی ع میشوریدند و فتنه به پا می کردند.
🔸ناکثین(اصحاب جمل) خیلی راحت توانستند نقض عهد کنند و چیزی را بهانه کنند و علیه امام بشورند(عایشه به اسم خونخواهی عثمان جنگ جمل را رهبری میکرد)، قاسطین آنچنان زیرساختهای محکمی یافته بودند و حسابی دور گرفته بودند و با تکیه بر یک قوم نیمه مسلمان و ناآگاه می توانستند جلوی خلافت و در واقع امپراطوری مذهبی آن روز قد علم کنند و جنگ طولانی یکسالهای را مدیریت کنند. نیروهای تندرو، پرشور ولی بیتربیتی مثل خوارج هم مثل یک سمّ کشنده در پایتخت دویدند و حسابی امام مسلمین را به خود مشغول کردند. پس از آن هم غارتگریهای حکومت جائر شام مشغلۀ بزرگی شد و گویا نفس حکومت امام علی ع را میتوانست بگیرد.
▫️هرچند امام علی ع کارهای نمایان بسیاری کرد و عملاً به مقولۀ «پیشرفت» نیز پرداخت، ولی در واقع امام علی ع در آستانۀ دعوت مردم به حاکمیت ایشان تلاش ٢۵ سالۀ خود را هنوز ناتمام می دید و می خواست در حاشیۀ حکومت به ظاهر اسلامی به کارهای زیربنایی خود ادامه بدهد تا با آمادگی واقعی بر مرکب حکومت سوار شود، ولی حوادث روزگار و این اقبال بزرگ مردمی این زمینه را از دست او خارج کرد.
#ژرفتر_ببینیم
#اسلامشناسی_رهبرانقلاب
☘️@faslefarhang
🔍| #اندیشه
🔰 «دربارۀ کتاب همرزمان حسین»
◽️شماره ۵
🔸✼ نکات اصلی بحث
▫️دورۀ سوم : دورۀ ایجاد تشکلیلات پنهانی برای قیام بود. دورۀ نیروسازی و هویّت و باورسازی / این دوران از صلح امام حسن ع شروع می شد و تا قیام عاشورا(از چهل و یکم هجرت تا شصت و یکم هجرت) ادامه داشت.
🔹صلح امام حسن در طول تاریخ بدفهمی شده است، حتی در زمان خود امام مجتبی ع. صلح امام حسن جزء پیچیده ترین کارهایی است که یک رهبر می توانسته برای زنده ماندن حرکتی اصیل انجام دهد. امام حسن برای این صلح ملاحظات وسیع و ژرفی داشت و کاملاً از سر یک فهم راهبردی از صحنه این کار را انجام داده بود.
🔹پس از آن امام حسن ع یک حرکت ابتکاری را صورت بخشید و آن «صحنۀ مبارزۀ حق و باطل را، یعنی صحنۀ مبارزۀ قرآن و ابوسفیان را از روی زمین منتقل کرد به زیر زمین».
البتۀ ایدۀ آن را پیشتر خود امام علی ع مطرح فرموده بود. اینجا است که عنصر تابندۀ «تقیه» آشکارتر و کلیدی تر از همیشه پا به میدان می گذارد.
🔹امام سعی کرد سینهها را مالامال از کینه و خصومت با راه معاویه نماید. وقتی به امام پیشنهاد دادند بیا کوفه تا علیه این ظالمان قیام کنیم، فرمود مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود. الآن وظیفه این است، به خود بپردازید و خود را قوی کنید و پس از آن جمعسازی کنید. حضرت آقا می گویند نکتۀ جالب این است که شیعه آن زمان حرف امام را گوش کرد.
🔹البته اسناد تاریخی کمک زیادی نمی کنند که از کار امام حسن ع سردر بیاوریم ولی آنچه معلوم است این است که امام مشغول نیروسازی شد و «یک جمعیت پرشور قابل اطمینانی» را پرورش داد، افراد متعددی که هر کدام ستارۀ تابانی بودند که در رأس ایشان «امام حسین ع» قرار داشت.
▫️اما دورۀ سوم با واقعۀ عاشورا تمام شد که سردمدار آن امام حسین ع بود. امام حسین نه برای حکومت و نه برای شهادت به سمت کوفه نرفت، بلکه دقیقتر این است که برای «تجدید انقلاب پیامبر ص» قیام کرد. درست است که طی سالهای متمادی حیات امام حسن و امام حسین ع محیط اسلامی فاسدتر و فاسدتر میشد، ولی امام حسین ع و جامعۀ شیعیانی که جانبازی افسانهای ایشان را در صحرای کربلا مشاهده کردیم، برای انجام این مأموریت بزرگ و تاریخی آمادهتر و آمادهتر میشد. او میدانست که کار چطور پیش خواهد رفت و این امّت آسیب دیدۀ بیشخصیت و سرگردان و بیآرمان و بدون عشق و بدون حماسه چگونه رفتار خواهد کرد، ولی تلقی او این بود که این جهش، این تنبه و این تلنگر بزرگ را امت نبوی احتیاج دارد.
#ژرفتر_ببینیم
#اسلامشناسی_رهبرانقلاب
☘️@faslefarhang
• تسلیت •
#روز_عزا
#روز_تأمل
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ مرگ معیار
«آه ای مرگ تو معیار!
مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت،
و آن را بیقدر کرد،
که مردنی چنان،
غبطۀ بزرگ زندگانی شد.
خونت
با خونبهایت حقیقت
در یک طراز ایستاد،
و عزمت، ضامن دوام جهان شد،
که جهان با دروغ میپاشد
و خون تو امضای " راستی" است»
علی موسوی گرمارودی
┄┅••؛••┅┄
تسلیت به همۀ آنان که خدا را و انسان را دوست دارند!
تعزیت بابت این جهالت عمیق، این سبعیّت که از محضر انسانیّت بسیار دور است!
و دعا، که به منّت حق با حسین باشیم، در دو دنیا!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿ شاخه گل صلوات، هدیه به روح بلند همۀ ستارگان آسمان کربلا سلام الله علیهم اجمعین.
☘️@faslefarhang