• تحلیل •
#قدم_صدق
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ تقدیر و آرزو
از امثال آقای رئیسی به درازای چهل سال و بیشتر، متشکریم؛
زیرا که ما را در زندگی نوینی که به دعوت فرزند فاطمه، خمینی کبیر وارد آن شدیم تنها نگذاشتند و با زندگی پاک و مجاهدانۀ خود و با آموختنهای مداوم و قبول مسؤولیتهای سخت هر چه گذشت توان ویژه تری را پای کارهای این انقلاب و این نظام و این کشور عزیز آوردند.
امروز هم این خیز و این اقدام قهراً دشواریهای زیادی برای ایشان به همراه دارد، ولی حتماً مبارک است و امیدواریم مورد عنایت حق تعالی و سرورمان امام زمان عج نیز باشد.
جبهۀ انقلاب عزیز است و سرمایۀ بزرگ ملت ایران محسوب می شود، ولی از خامیهای زیادی در رنج و عذاب است و هر موقع که به گردنه ای و نقطۀ دشواری نزدیک می شویم این خامیها بروز می کند و مشام همه را آزار می دهد، بلکه سرمایه ها و فرصتهای کلیدی ای را نابود می کند.
ما همگی نگران بودیم که جبهۀ انقلاب در کشاکش این انتخابات سخت، تنور تنازع را آنچنان گرم کند که همه را در شرارۀ جهل آن بسوزاند و اضطراری چون سال 92 برای مردم پدید بیاورد.
به دلایل و اسباب متعدد با پیش آمدن آقای رئیسی امیدها به آرامش و همگرایی جبهۀ انقلاب بیشتر شده است. این خوب است که ورود خود را مستقل نامیده است و امیدواریم مرهمی بر دردهای دیرین مدیریتهای کهنۀ جبهۀ انقلاب بگذارد.
البته بیش از اینها امیدوار هستیم که نگاه او به فراتر از جبهه انقلاب کشیده شود و همۀ کسانی را که دلسوز ایران عزیز هستند با هم همنوا بگرداند و به صحنۀ تلاش و کوشش برای انتخاباتی پرشور و عاقلانه و پس از آن حل مشکلات کشور بکشاند.
┄┅••؛••┅┄
امروز وظیفۀ همۀ کانونهای تبلیغی انقلاب اسلامی آن است که همۀ خطوط اصلی مکتب امام را که نجات را و سعادت و شکوفایی را برای ما به ارمغان می آورد به خوبی به مردم یادآوری کنند و از کاندیدهای محترم آن را مطالبه نمایند.
امیدواریم با اخلاصهای انسانهای بزرگواری که هنوز پای انقلاب هستند انتخابات پرشور و عاقلانه ای که مایۀ عزت ملت ایران و سکوی پیشرفت آنها در این مقطع حاصلخیز باشد، رقم بزنند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند حضرت زهرا سلام الله علیها
☘️@faslefarhang
• اندیشه •
#دال_مرکزی_گفتمان_انتخابات
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ انتخاب روشن
سالهاست دال مرکزی گفتمان اصلاحی حضرت آقا «اقتصاد مقاومتی» است.
ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را اقتصاد مقاومتی می دانستند :
«امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395)
به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود :
«باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرحهای اقتصادی غیرهمسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395)
و نهایتاً گلایه مند بودند که :
«اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد، وضع زندگی مردم اینگونه نبود!» (15/ 12/ 1395)
▫️ امتیازات این سخن محوری
اقتصاد مقاومتی چند ویژگی مهم دارد :
1. اسلامی است و با تمام ارزشهای اسلامی و تربیتهای شیعی ایرانی دست می دهد؛
ـ بسیاری از پیشنهادهای اقتصادی در صورتی پیش می رود که اقتصاد سرمایه سالاری پذیرفته بشود، ولی این الگوی اقتصادی چنین نیست؛
ـ عمدۀ الگوهای اقتصادی نه تنها از ارزشهای انسانی تغذیه نمی کند بلکه با آنها دشمن نیز هست، ولی اقتصاد مقاومتی به ارزشهای فطری تکیه دارد و به تقویت آنها نیز می پردازد. از جمله مواسات.
2. دقیقاً متناسب با اقتضائات امروز و قواعد پیروزی است؛
ـ در جنگ احزاب چیزی که باعث پیروزی است التماس به دشمن مستکبر نیست، بلکه ایمان، امید و استقامت است؛
ـ در جنگ با دشمن ددمنش تنها اظهار قوّت است که پاسخگو است و به تعبیر حضرت آقا دشمن را از «طمع، بد ادایی و بی ادبی» باز می دارد؛
ـ بسیاری از زمینه های نفوذ را که اکنون مشکل بزرگی برای کشور ما است کند و سخت و آشکار می کند؛
3. تهاجمی است و دارای سخن نو است و بهترین نهال برای زمین حاصلخیز ایران اسلامی است؛
ـ ایران امروز جوان است و نیروی کار و ابتکار فراوان دارد، باید به داخل توجه کند؛
ـ ایران امروز انقلابی است و روحیه دارد و هنوز خودباوری در آن زنده است؛
ـ ایران امروز توفیقات بزرگی در زمینه های متعدد علمی، فن آوری، صنعتی، نظامی، سیاسی و ... داشته است و همۀ اینها کمک بزرگی به حرکت پیروز اقتصادی است.
4. مردمی است و می تواند اقتصاد را از چنگ مافیاهای قدرت و ثروت خارج کند؛
«اين اقتصادي که به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح ميشود، مردمبنياد است، اقتصاد مردمي است؛ با اراده مردم، سرمايه مردم، حضور مردم تحقق پيدا ميکند» (1/ 1/ 1393)
ـ اقتصاد مردمی عطش انسان معاصر و راه نجات جامعۀ بشری است؛
ـ هیچ کشوری به اندازۀ ایران مستعد تأسیس چنین اقتصادی نیست و فرصتهای پدید آمده به واسطۀ جریان فاسد لیبرال ما را به تحقق اقتصاد مردمی نزدیک کرده است؛
5. گوش آشنا و زمینه دار و مورد وفاق کارشناسان است.
به واسطۀ تبلیغها و تأکیدهای رهبری «اقتصاد مقاومتی» کمی شنیده شده است و همۀ کارشناسان اقتصادی با آن همراهی نشان داده اند، قوانین متعددی به نفع آن وضع شده است، کوتاهیهای مربوط به آن شناسایی و شماتت شده است و ...
اکنون وقت آن است که جدی و پرنفس مطرح شود.
▫️وظیفۀ تبلیغی
در تبلیغات انتخاباتی به خواسته های الگو و طرح اقتصاد مقاومتی محوریت بدهیم؛
همۀ مؤلفه های محتوایی و سخنان پشتیبان آن را بیابیم و در گفتگوهای انتخاباتی خود آنها را بالا بیاوریم؛
جالب این است که مقام معظم رهبری طی این 10 سال عمدۀ مفاهیمی که مددکار این دال مرکزی است به زبان آورده اند و تکرار کرده اند.
در آینده به این موارد اشاره خواهیم نمود.
باید همۀ سخنان ما سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیدا کند.
به همین جهت باید در ساده ترین قالبها به معرفی اقتصاد مقاومتی بپردازیم، امتیازات آن را بگوییم و زاویه هایی که سیاستهای جریان مقابل با آن دارد به خوبی آشکار کنیم.
انتخاب با مردم است.
┄┅••؛••┅┄
خدا یاری خواهد نمود،
آنچنان که قریب به پنج دهه است که به ما نشان داده است.
ما از یاری خدا غفلت نکنیم!
«اگر یاری کنید، یاریتان می کند و گامهایتان را استوار می گرداند»
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه
☘️@faslefarhang
• اندیشه •
#ویژگی_مفاد_گفتمانی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ ضرورت گفتمان
زمانهای بسیاری برای انتخاب گفتمان انتخابات 1400 از دست رفته است، ولی هر چه به صحنه نظر میکنیم میبینیم انفعال گفتمانی را با هیچ چیز دیگری نمیتوان جبران کرد و در این انتخابات جبهۀ انقلاب به خاطر انفعال گفتمانی دچار سردی و خمودی بدی شده است و در عین این که همۀ شرایط برای استفادۀ او فراهم است، ولی باز هم به انفعال از طرف جبهه و خط مقابل میافتد و گاهی نیز بیمهای بیهودهای به او دست میدهد.
بماند که اگر جبهه در دل این انقلاب اسلامی به وضوح و وحدت گفتمانی دست پیدا کند هیچ نیرویی جلودارش نخواهد بود و اساساً می تواند نگران ریاست دولت نیز نباشد.
به همین جهت باید از جوّ درد و تعهد موجود استفاده کرد، آستین بالا زد و کاری برای رفع این کاستی انجام داد.
▫️چند ویژگی لازم
یکی از اولین سخنان این است که چه ویژگیهایی برای گفتمان منتخب لازم دیده میشود؟
ذیل این نوشتار به چند ویژگی اشارت رفته و توضیح مختصری نیز در تبیین و توجیه آن آمده است. این ویژگیها را از آن جهت باید لازم شمرد که اندیشۀ انقلاب از غنای خوب و دستآوردهای خوب و فرصتهای تاریخی و زمینه های خوب ملی برخوردار است و به همین جهت نباید دربارۀ آن کوتاهی نمود.
1ـ مبتنی بر اندیشه رهبری باشد
اندیشۀ رهبری گذشته از حکمتآمیز و میدانآشنا و سودمند بودنش از اعتبار خوبی در میان جبهه برخوردار است و به سرعت میتواند وفاق بیافریند.
اما نکتۀ افزونتری نیز باید گفت. پیشتر اجمالاً چنین برداشتی داشتیم و هنگامی که سخنان ایشان را طی سالهای 1392 تا 1400 مورد بررسی قرار دادیم تفصیلاً مشاهده کردیم که ایشان یک «دالّ مرکزی» برای گفتمان اصلاحی خویش برگزیدهاند و بقیۀ سخنان متکثر و پرتعدادی که دارند همگی نقش دالّهای پشتیبان این دالّ مرکزی را بازی میکند.
این نکته بسیار جذّاب و طمأنینهآفرین بود و تعهد بیشتری برای همرأیی و همراهی با این رهبر فرزانه ایجاد مینمود.
2ـ مهاجم و پیشرو باشد
گاهی می شود حرف های آقا را طوری فهمید که حالت تهاجمی و پیشرو در آن به چشم نیاید. ولی محیط به این نیاز دارد که تقریری پیشرو و فاخر از اندیشه رهبری ارائه شود.
ایدههای منتخب ایشان از غنای معرفتی و راهبردی بالایی برخوردار است. نخبگان باید برای دریافت این غنا اهتمام خوبی صرف کنند و به تبیین مناسب آن بپردازند.
تقریرهای قوی استقرار و استحکام خوبی در جبهۀ انقلاب پدید میآورد.
3ـ منسجم باشد
همۀ سطور گفتمان منتخب رهبری از نظام روشن و مستحکم و قابل دفاعی برخوردار است. باید این انسجام و ربطها و تعاضدهای پارههای سخن را نشان داد و فهم اندیشۀ ایشان را سهلتر و پایدارتر نمود.
4ـ ادبیات نشیطی داشته باشد
از ادبیات نشیط در باب هر محصولی در عرصۀ حیات نوینمان بتوانیم صرف نظر کنیم، در حوزۀ گفتمان اصلی انقلاب اسلامی نمیتوان از آن گذشت و به ورودهای زبانی ساده بسنده نمود.
ادبیات نشیط به ادبیات عجیب و دور از ذهن عمومی گفته نمیشود.
این عبارات نشیط بخشی در فرمایشات آقا است و بخشی نیز با ورودهای نخبگانی به دست آمده است و اگر نارسائیای هست باید جبران نمود.
5ـ پاسخگو و امیدبخش باشد
مشکلات متنوع مردم از فهرست پیدا و پنهانی برخوردار است که از میان آنها برخی از نظر مردم درشتتر است. باید نشان بدهیم که اندیشۀ رهبری پاسخگو است و می تواند مشکلات جامعه را حل کند.
این کار با تحلیل و با بیان برخی تجربیات میسر است.
6ـ ریشهدار(اصیل) و علمی باشد
اینجا منظور این است که اندیشۀ رهبری را چنین بفهمیم و چنین نیز معرفی نماییم. اصیل یعنی ریشه داشتن در فهم معتبر دینی و علمی یعنی قابل دفاع توسط عقل کارشناسی.
طی سالهای اخیر به واسطۀ مجاهدتهای دستهای از نخبگان ولایی، فهم اندیشۀ رهبری با دو وصف یادشده بسیار سهلتر و در دسترستر از پیش شده است.
7ـ شیعی و هویت دار باشد
اصالت فرهنگی یک اندیشه یعنی برخوردار از هویّت تاریخی و ملی که در جامعۀ ما شیعی و ایرانی میشود.
هم نشان بدهیم که این اندیشه با هویّت ملی و آئینی ایرانی مسلمان میسازد، هم این بعد اندیشه را به خوبی تقویت کنیم.
موارد دیگر را بدون توضیح مطرح میکنیم :
8ـ اخلاقی و معنوی باشد
9ـ تحولی و اصلاحی باشد
10ـ واقعبینیانه و دست یافتنی باشد
11ـ میانبر و سهل الوصول باشد
12ـ تجربهپسداده باشد
13ـ متناسب با مقدورات مدعیان باشد
یعنی مثلاً اگر جبهۀ انقلاب و شاگردان مکتب رهبری این گفتمان را دارند و اموری را ادعا میکنند، واقعاً میتوانند آن را نیز از آب در بیاورند.
┄┅••؛••┅┄
همۀ این موارد در گفتمان رهبری هست ولی باید آن را با تلاش نخبگان جبهه تأمین کرد و ارائه نمود.
انشاءالله.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه
☘️@faslefarhang
• اندیشه •
#گفتمان_انقلاب
#گفتمان_انتخابات
#مفاد_گفتمانی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ منظومۀ کامل
به منظور ارائۀ یک نظام معنایی که مفاد گفتمان اصلاحی جریان انقلابی را معلوم کند به بیانات 8 سال اخیر رهبر انقلاب سر زدیم.
چند نکته به دست آمد :
1. ایشان طرح راهبردی روشنی دارند؛
تحلیل این که مشکلات کشور چه اموری است، ریشه در چه اموری دارد، راه حل چیست، برای به جریان افتادن این راه حلها چه الزاماتی وجود دارد.
2. یک اندیشۀ اسلامی راقی و ثابت نیز از همۀ پاره های تحلیلها، ارزش گذاریها و تدبیرهای ایشان پشتیبانی می کند؛
در صورت انس با این اندیشه یافتن رد پای آن در همۀ ادراکهای امتدادی ایشان در این طرح راهبردی سخت نیست.
3. این طرح راهبردی از مرکز ثقلی برخوردار است که طی این هشت سال ثابت بوده و تغییر نکرده است؛
4. ایشان به حسب وظیفۀ گفتمانسازی که برای رهبر انقلاب قائل هستند مطابق یک سنّت ثابت طی این سه دهه رهبری ایشان، در بسیاری از مناسبتها با گروههای مختلف مردم سخن می گویند و سعی می کنند در این سخنان معارفی را برجسته کنند و در اذهان زنده نگهدارند.
جالب این است که در تمام بیانات مربوط به هر یک از این موضوعات، مرکز ثقل معنایی مد نظر ایشان محفوظ مانده است و ملحوظ بوده است و همواره به آن توجهی متناسب با اتمسفر معنایی موضوع سخن داده شده است.
در نتیجه یک پیوستار معنایی حکیمانه از تمام این ورودها حاصل آمده که همۀ بخشهای این سخن به تقویت بقیۀ بخشها و به ویژه آن دال مرکزی می پردازد.
برخی بزرگواران به ویژه نهادهای فرهنگی ـ تبلیغی به واسطۀ نادیده گرفتن این اطلس معنایی با این مشکل مواجه شده اند که هر سخن جدید رهبری برای ایشان پروژه ای جدید درست می کند و همین باعث ناتمام ماندن پروژه های قبلی می شود و معلوم است که لاجرم همین پروژه نیز به سرنوشت بقیه دچار خواهد شد.
راه نجات این سروران تنها توجه به «طرح کامل رهبری» و «نظام معنایی منتخب» ایشان است.
5. با توجه به جایگاه ایشان، نسبتی که ما با ایشان داریم، شنیده شدن سخنان ایشان طی این سالها و عزم و اراده و اهتمام و اصرارهای تحسین برانگیزی که ایشان روی طرحهای اصلاحی دارد، لازم است جبهۀ انقلاب به سرعت دیدگاه اصلاحی ایشان را به همین صورت بسط یافته و منسجم بیابد و نگاه خود را با آن ارتقا ببخشد.
6. همان طور که پیشتر نیز مطرح شد حضرت آقا سالها است ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» می دانستند :
«امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395)
به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود :
«باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرحهای اقتصادی غیرهمسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395)
و نهایتاً گلایه مند بودند که :
«اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد، وضع زندگی مردم اینگونه نبود!» (15/ 12/ 1395)
7. البته نکتۀ افزون تر تمرکزی است که در دل «اقتصاد مقاومتی» طی چند سال اخیر روی «تولید داخلی» کرده اند و اهتمام ویژه ای نسبت به آن نشان می دهند. این بیانات نیز تقدیم خواهد شد.
8. در کنار این سخن مرکزی شاید قریب به 120 موضوع شماره شد که طی این هشت سال دربارۀ آنها سخنانی از طرف ایشان بیان شده است. همان طور که اشاره شد همۀ این موضوعات از ایدۀ مرکزی ایشان متأثر است و ضمن این که هیچ واگرایی با آن پدید نمی آورد، بلکه روی آن تأکید نیز می آورد.
برای بهتر دیدن این موارد چند موضوع را از میان آنها گزینش و مطرح می نماییم.
9. کل این منظومۀ راهبردی از ویژگیهایی که طی یادداشت پیشین برشمرده شد برخوردار است و اگر آگاهی کاملی نسبت به آن حاصل شود باعث ارتقای جدی جبهۀ انقلاب خواهد شد؛
10. پس از روشن شدن این نظام معنایی باید مبتنی بر آن ادبیاتی متناسب با فضای انتخابات انتخاب شود و در صورت امکان به سمت وفاق هر چه بیشتر با همدیگر حرکت نماییم.
┄┅••؛••┅┄
انشاءالله.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه
☘️@faslefarhang
هدایت شده از میثم قاسمی | سلوکمجاهدانه
بسم الله
♦️به رغم تصور سطحی، که مشارکت حداکثری را در رقابتی و چالشی بودن فضای انتخابات میداند، برای مردم ناامید و بحران زده ایران مهمترین انگیزه مشارکتآفرین، آشنایی با ظرفیّتهای ملی و شنیدن پیام خودباوری و راه حلهای اقناع کننده برای حل مشکلات است.
🏵پیامآوران اندیشه امیدآفرین انقلاب اسلامی، اینک این شما و این مردمان مصیبت زده ایران.
💐مشارکت حداکثری با زدودن پرده یاس و ناامیدی، کاری کارستان است که شورای نگهبان گام اول آن را به درستی برداشت.
✍میثم قاسمی
🆔 @tooshe_noor
﷽؛
🌐 تشکر امام از شورای نگهبان
"هیچ تأسفی نمیخوریم که لیبرالها در کنار ما نیستند، چرا که از اول هم نبودند"
🌺 امام خمینی رحمةالله علیه:
🔹من امروز بعد از دهسال از پیروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف میکنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه کشور به گروهى که عقیده خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشتهاند، اشتباهى[تحمیل اطرافیان] بوده است که تلخى آثار آن به راحتى از میان نمیرود، گرچه در آن موقع هم من شخصا مایل به روى کار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحدید و تأیید #دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزى کمتر از #انحراف_انقلاب از تمامى اصولش و هر حرکت به سوى آمریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالى که در کارهاى دیگر نیز جز حرف و ادعا هنرى ندارند.
🔹امروز هیچ تأسفى نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند. انقلاب به هیچ گروهى بدهکارى ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان خود را به گروهها و #لیبرالها میخوریم.
┄┅┅┅┅❀🌐❀┅┅┅┅┄
• تحلیل •
#انضباط
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ چرا آشفته ای؟!
شورای نگهبان این روزها مثل هر نوبت انتخابات کار دشواری داشت. شاید اگر از ایشان بپرسیم بگویند هر نوبت از انتخاباتها حکمی خاص خود دارد.
ولی حتماً یک نکته ثابت است؛ ایشان موظفند از روی ضوابطی که برایشان تعریف شده دربارۀ کاندیداها قضاوت کنند.
در همین یک خط، نکتۀ مهمی نهفته است؛
«قانون» و «ضوابط»ی در میان است و آنها موظفند با آن شاغول دربارۀ راستی و کجی گزینه ها قضاوت کنند.
برخی کاندیداها می گفتند چرا کسی را رد صلاحیّت می کنید بگذارید خود مردم انتخاب کنند. عجیب است که چرا این بحث بسیار مهم و بنیادین را چنگالی می کنند و به صورت شورای نگهبان می کشند در حالی که آنها اختیار عوض کردن این قوانین را ندارند.
اکنون با طی تمام مراحل قانونی، قوانینی برای انتخابات ریخته شده است. این نظم منتخب کشور ما است.
اگر انتقاداتی به این قوانین است که مسیری باید برایش تعریف شود و به اندازۀ کافی بحث شود و ویرایشی اگر لازم است صورت بگیرد.
اگر انتقاد به نحوۀ اجرای آن است که به صلاح نیست در هر نوبت این همه جنجال هست و به اندازۀ کافی نیز پاسخ داده نمی شود.
این نقطه از رفتار جمهوری اسلامی اگر قابل دفاع است باید به خوبی دفاع کنیم و اگر قابل دفاع نیست از این ابهام خارج شویم تا همگی تکلیف خود را بدانیم.
اما این قطعاً درست نیست که کسانی که بارها گفته اند که چیز زیادی را از قوانین جمهوری اسلامی قبول ندارند و از پایه با آن مشکل دارند مرتب به خاطر اجرای آن قوانین جنجال به پا نمایند.
به حسب قانون، شورای نگهبان باید صلاحیّت کاندیداها را تصویب کند. معلوم است که چنین کاری بدون تلخی نیست.
شورای نگهبان «موظف» است به مردم بگوید به حسب قانون چه کسانی صلاحیت دارند.
از ایشان هم خواسته نشده که اسناد مربوط به افراد را در فضای عمومی پخش کنند.
البته نتیجه برای برخی تلخ خواهد بود.
این تلخیها را چرا عمیق می کنیم؟
┄┅••؛••┅┄
▫️تلاطم گردابوار
«متأسفانه گروهی بهدنبال سیاستزدگی و گروهی بهدنبال سیاستزدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مردابگونه یا تلاطم گردابوار، میخواهند،
تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریانساز باشند،
و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیریهای غلط و منحط قبیلهای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند،
و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند.
در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل میگردد،
هیچ فکری تولید و حرف تازهای گفته نمیشود،
عدهای مدام خود را تکرار میکنند و عدهای دیگر تنها غرب را ترجمه میکنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویشاند، دچار انفعال و عقبگرد میشوند.»
(مقام معظم رهبری حفظهاللهتعالی ، 16/11/81)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند عقیلۀ بنی هاشم حضرت زینب سلام الله علیها
☘️@faslefarhang
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#مهم
#گفتمان_انتخابات_1400
❇️ جزوه #گفتمان_انتخابات_1400 که توسط طلاب دوره #کلام_انقلابی مؤسسه فتوت زیر نظر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا #فلاح_شیروانی تولید شده است منتشر شد.
💠برای تولید این جزوه ابتدا کل بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 92 تا امروز مطالعه شد و موضوعات مهم و کلیدی آن استخراج شده است، سپس تلاش شد که دال مرکزی گفتمانی حضرت آقا در این سال ها به دست آید و دوال پشتیبان مهمی که برای تحقق این دال مرکزی نیز ایشان لازم می دانند مشخص گردد.
🔺 علت اتخاد این روش این بود که تیم با راهنمایی استاد معتقد بود از آنجایی که روش اداره انقلاب توسط رهبران انقلاب اساساً روشی گفتمانی بوده است و یکی از کارهای مهم رهبری گفتمان سازی است، اگر ما می خواهیم کشور را از تفکر لیبرال عبور بدهیم، مهم ترین اقدام مطالعه کنشی بود که رهبر انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) در این سال ها داشته است.
🏷 نسخه الکترونیک این جزوه را از اینجا دانلود کنید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
• تسلیت •
#باشکوه_باامام 1
#و_قلبی_که_بااو_رفت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️چون روح
رهبر معظم انقلاب :
«اگر نظام جمهورى اسلامى و اين انقلاب بزرگ و جهانى را، و رستاخيز عظيمى كه در دنيا به وجود آمده، و رستاخيز عظيمترى كه در درون انسانها پديد آمده، و اين تحولى كه مسها را طلا كرده است، كلمهى طيبه و شجرهى طيبه بدانيم ـ كه هست ـ ريشهى اين شجرهى طيبه، همين شخصيت عظيمى است كه همه چيز از او روييد. او بود كه اين درخت مبارك را روياند.
او همه چيز بود، و اگر نبود، ما هيچچيز نداشتيم.
در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين فقه و قرآن و نهج البلاغه بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم و روز به روز عقبتر مىرفتيم و بيشتر بر سرمان مىخورد و شخصيت ما هضم مىشد.
بعد كه او پديد آمد و قدم در صحنه گذاشت، مثل وجودى كه ماهيات را هستى و تحقق مىبخشد، و مثل خورشيدى كه مىتابد و اشيا را آشكار مىكند، و مانند روحى كه به كالبدى دميده مىشود و اجزاى آن را زنده مىسازد، ما را زنده و نمايان كرد و به حركت درآورد؛
آنوقت ارزش جغرافيايى و تاريخى و فرهنگ گذشته و قرآن و نهج البلاغه و ملت ما احيا شد و به كارمان آمد.
او كليد بود. او ريشهى اين درخت محسوب مىشد. اين ريشه بايد محفوظ بماند»(28/ 04/ 1368)
┄┅••؛••┅┄
کشور ایران تمدن ساز است.
و کشور ایران سالهاست که اسلام را انتخاب کرده است.
کشور ایران سالهاست که میخواهد به نام خدا تمدن باشکوهی برپا کند، اما نمیشد.
بارها عزم کرده بود اما دسیسهها و ناآمادگیها و نابلدیها نمیگذاشت.
صحنه قفل شده بود و قیامها با شکست مواجه میشد.
امام کلید بود، آن که قفلهای پیش روی ملّتی که عزم برساختن یک تمدن باشکوه و الهی را داشت، میگشود.
امام را این گونه توصیف کنیم. امام را با تمدن باشکوهی که این ملت برخواهد ساخت معرفی نماییم.
سال روز یک دوری سخت، سال روز رحلت امام بر همۀ حق خواهان تسلیت.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل درودهای الهی، هدیه به روح بلند امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#گفتمان_ملی_ایران 1
#گفتمان_حزب_الله
#گفتمان_انتخابات
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️یک نارسایی، یک کسالت
هر دارایی یا نارسایی نقطۀ ویژه ای برای بروز و جلوه کردنش هست. سالها است اندیشمندان متعددی متوجه شده اند که وضعیت «گفتمان ملی ایران انقلابی» خوب نیست. ایام انتخابات زمان خوبی برای فهمیدن این نارسایی و کسالت است. علائم و شواهد آن را بررسی خواهیم کرد و از رهگذر این بررسی به الزاماتی خواهیم رسید.
اما می توان قبل از تبیین تفصیلی این نارسایی به برخی عوامل دخیل در آن اشاره نمود. عوامل متعددی در پدید آمدن آن دخالت داشته اند.
در دوران حضرت امام، بعد از آن که جریانهای انحرافی چون «ملی گراها» و «مجاهدین خلق» و «پان ترکیسم» و «پان کردیسم» و ... از خط کار فکری و سیاسی خارج شدند و دست به کارهای امنیتی زدند و حتی با این که جنگ عراق با ایران هم به کمکشان آمد، ولی یکی یکی نزد مردم رسوا و با برخوردهای قاطع مردم و حاکمیّت بی رمق شدند، کار ادارۀ کشور دست شاگردان حضرت امام افتاد.
اینجا بود که جامعه منتظر یک حرکت ناب اسلامی بود. اما اسلام ناب تربیت شدگان کافی نداشت و حتی به اندازۀ کافی تبیین شده نبود. به همین جهت خط رهبری به خوبی دنبال نمی شد و منطق ایشان مورد بی مهری قرار می گرفت و حاشیه های متعددی بر آن می خورد. البته واقع این است که حتی آنچنان که شهید دیالمه نیز تذکر می داد، فکر امام به خوبی فهمیده نیز نمی شد.
شهید بهشتی در 22/12/59 نامه ای به حضرت امام می نویسد و در آن متذکر می شود که اکنون دو دیدگاه اسلامی میان مدیران هست که دو بینش دارند و با هم تنافر دارند و اگر به این دو رسیدگی نشود کشور هیچ کار بزرگی نخواهد کرد :
«دوگانگی موجود میان مدیران کشور بیش از آن که جنبه شخصی داشته باشد، به اختلاف دو بینش مربوط میشود.
یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهت و اجتهاد، اجتهادی که در عین زنده و پویا بودن باید سخت ملتزم به وحی و تعبد در برابر کتاب و سنت باشد؛ بینش دیگر در پی اندیشهها و برداشتهای بینابین، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آن چنان که باید و شاید در برابر آن متعبد و پایبند، و گفتهها و نوشتهها و کردهها بر این موضع بینابین گواه است.
بینش اول در برابر بیگانگان و هجوم تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی و نظامی آنها سخت به توکل بر خدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان امت اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا دلسوزی بیگانگان معتقد و ملتزم؛ بینش دیگر هر چند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد اما چون همه مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، در عمل لرزان و لغزان.
... اگر این دو بینش در اداره امور جمهوری اسلامی ادامه یابد، نه کارهای جاری مردم سر و سامان پیدا میکند، نه مشکلات موجود دینی، فرهنگی، اخلاقیات اجتماعی و اقتصادی این مردم رنجدیده و محروم و ایثارگر با سرعت و قاطعیت کافی حل میشود و نه میتوان برای آینده طرحهای اصیل اسلامی ریخت و به مرحله عمل درآورد.»
┄┅••؛••┅┄
هرچند مراکزی تلاش کردند مدیران انقلابی برای نظام تربیت کنند و حضور و فعالیتشان بی تأثیر هم نبود، ولی به دلایل متعدد این داستان جبران نشد.
(بحث ادامه دارد ...)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل درودهای الهی، هدیه به روح بلند امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف
☘️@faslefarhang
• تحلیل •
#گفتمان_ملی_ایران 2
#گفتمان_حزب_الله
#گفتمان_انتخابات
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️تاریخچه ای کوتاه
دولت میرحسین موسوی هرچند انقلابی می نمود ولی در راهبردهای مهمی با خط امام زاویه می گرفت و شاید چاره ای هم نزد خود نمی دید؛ زیرا خط امام به خوبی روشن نشده بود(و در واقع طلایه داران این جریان به تحلیل حضرت آقا «تغذیه های عمیقی نکرده بودند»).
این جریان باعث دیده نشدن گفتمان امام خمینی و ایجاد تحریفی در آن می شد و اتفاقات کلیدی ای را در زندگی امام و ایران رقم زد از جمله دولتی کردن اقتصاد ایران و دیگری به رکود کشاندن جنگ.
در عین حال دولت سازندگی اولین زاویه گرفتن جدی و قاطع و محسوس از خط امام بود. این دولت کاملاً به سمت بینش لیبرالی در عرصه های متعدد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی خزیده بود و بدون آن که آشکارا به تبیین آن بپردازد، عملاً این بینش را دنبال می نمود.
ظهور این دولت غربگرا به آشفتگی گفتمانی جبهه انقلاب و پریشانی گفتمان ملی دامن زد و به تدریج عناصر زیادی را در آن جابجا نمود. چیزی که رهبری تلاش بسیاری در خنثی نمودن آن داشت و بعدها گزارش مختصری از این دوران سخت داد :
«یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعۀ مصمّمی بر این شد که آرمانهای انقلاب را بهکلّ بشویند بگذارند کنار. بعضیشان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. اینجا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که میخواهند آرمانها را بهکل، کنار بگذارند.
... بیوقفه هم کار کردند. فقط هم در داخل کار نکردند؛
• هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند،
• هم از عنصر فکری استفاده کردند،
• هم از عنصر علمی استفاده کردند،
• هم از عنصر هنری استفاده کردند،
• هم از عنصر سیاسی استفاده کردند،
برای اینکه آرمانها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمانها را بهکلّ فراموش کند.»(20/4/94)
دولت اصلاحات بسیار صریحتر از کارگزاران ـ که برخی از ایشان خود را گاهی ولایی هم می پنداشتند ـ از اندیشۀ انقلاب فاصله گرفته بود و صریحاً آن را اعلام می کرد و در حالیکه با آقای هاشمی درگیر بود، ولی همراهترین جریان گفتمانی مقتدر در کشور را با خود، حزب کارگزاران می دید و می دانست.
این جریان هشت ساله نیز آشفتگی ذهنی فراوانی برای جامعۀ ایران و حتی جبهۀ انقلاب پدید آورد. بسیاری از نیروهای انقلاب منطق تحلیلی خود را گم کردند و به جریان اصلاحات پیوستند.
دولت نهم و دهم هرچند با شعارهای امام شروع کرد و اتفاقات شناختی و شخصیتی مهمی را رقم زد، ولی عملاً با زاویه گرفتن از طرح رهبری و به تدریج مطرح کردن مکتب بهار و مکتب ایرانیان و در باطن عبور از «مکتب امام» و ارائۀ تقریرهایی جدید از همۀ عناصر مهم حیات نوین شیعی، دوباره به آشفتگی گفتمانی کشور دامن زد.
وقتی مردم عمق گفتمانی چندانی پیدا نکنند، بلکه عوامل متعدد یک آشفتگی فکری نیز پیش بیاورد، «شخصیت ملّی» ضعیف می شود و با ضعف شخصیت ملی «قدرت ملی» نیز رو به ضعف می رود و در آن صورت مردم این کشور باورهای نیرومندی از خویش نخواهند داشت و مستعد تصمیمهای خطرناکی خواهند شد.
دولت یازدهم در چنین شرایطی شکل گرفت. هیچ امر شریف و نیرومندی بالای سر مردم نبود که با تکیه به آن بتوان شخصیّت ملی را تحریک کرد و به تصمیمهای بزرگ فراخواند.
انتخاب کلید «کرنش در برابر غرب» که یک بی شخصیتی و رفتار مبتذل انقلابی بود و با سرپوشهای کریمانۀ «نرمش قهرمانانه» نیز قابل توجیه نبود، به این خاطر صورت گرفت.
هرچند در دوران سازندگی نیز این رویه در پیش گرفته شده بود ولی تفاوت آن دوران با این مقطع این بود که در آن دوران مردم ایران به زعم خود به یک شاگرد حضرت امام رأی داده بودند و آن شاگرد پس کسب قدرت به تحریف عملی و تدریجی مکتب امام پرداخت و مردم خیلی دیر متوجه ماجرا شدند :
«آنچه آن پیر فروهشت جوانان خوردند/گله را گرگ ندزدید شبانان خوردند»
حتی جریان دوم خرداد نیز ابتدا «بروز گفتمانی» چندانی نداشت و مردم فریب «تفاوت» را خوردند و پس از حاکم شدن آن طائفه گرفتار حوادثی شدند که به یک نفرت گسترده در انتهای دو دورۀ اصلاحات منتهی شد.
(این بحث ادامه دارد ...)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل درودهای الهی، هدیه به روح بلند امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف
☘️@faslefarhang