🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | انبیا ۵۱
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«رشد مقدمه مسؤولیت»
☘️ ابراهیم ابتدا #رشد خود را دریافت کرده بود،
رشدی متناسب #مسؤولیت.
☘️ برخوردهای حضرت ابراهیم با امت خود همه از فرهیختگی مشهودی برخوردار است.
مواجهات همه تاملزا و تفکرپرور است.
حتی امت از او میپرسند سخن نویی داری یا داری ما را بازی میدهی؟
☘️ خداوند میفرماید، چون میدیدیم که رشدش متناسب است، او را مسوول کردیم.
☘️ این مسوولیتها رشد متناسب را میطلبد.
#مسؤولیت_و_رشد
🍀@faslefarhang
🔍| #اندیشه
#تفکر_علمی
#شبه_علم
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
▫️تفکر علمی یعنی چه؟
اگر بنویسیم «تفکر علمی یعنی همان طوری که گمان می کنیم غرب مادی میاندیشد»، عبارت سخیفی خواهد شد؟
اگر بنویسیم «تفکر علمی یعنی همان طوری که غرب مادی میاندیشد» چطور؟ عبارت بهتری میشود؟ حالا دیگر تعریف خوبی از تفکر علمی کردهایم؟
اگر طرز فکر یک انسان فرهیخته را کاویدیم و دیدیم عبارت دوم در آن نوشته شده و عملاً به عبارت اول پایبند است، حالا دربارۀ آن بزرگوار چه باید بگوییم؟
به متن عالمانۀ برادر دانشورم جناب حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله بابایی نظر بیاندازید :
┄┅••؛••┅┄
▫️توتالیتاریسم «شبهعلم»
١
اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang
🔍| #اندیشه
#تفکر_علمی
#شبه_علم
┄┄┅••=✧؛🌼؛✧=••┅┄┄
▫️توتالیتاریسم «شبهعلم»
٢
ادامه از بالا 👆👆
علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو میکنند از کجا میآید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمههای بی رویه در ایران در عرصههای علمی از جمله علوم انسانی را میداند و میدانند آنچه از ترجمهها به محافل علمی ما سرریز میشود برآمده از اولویتهای بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاریهای روشنی در باب ترجمههای شده و مهمتر ترجمههای نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمههایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمیکند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمیکند (چیزی به نام «جامعهشناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفلهای علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال مییابد، نمیتواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد.
باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم مینامد در دنیای غرب دستکم سابقهای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و سادهلوحانه تسلیم تکصدایی و تکگوییها در علوم جدید شدهایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کردهایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقبماندگیهای بسیاری شدهایم.
بدینسان به نظر میرسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانیها و داوریهای یک طرفه در مهمترین مسئلههای علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمانهای جدید و پاسخهای نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
┄┄┅••=✧؛🌸؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang
🔳 ۱۷ دی ۵۶ چه روزی بود؟
🔶معجزۀ انقلاب، معجزۀ زن، معجزۀ هفده دی
🔹در هفده دی ۱۳۵۶ برای انسان ایرانی ورق تاریخ برگشت. در حالیکه ۱۷ دی ۱۳۱۴ روزی بود که دستهای بیگانه و طاغوتی تلاش کردند به عنوان روز زن، با کشف حجاب به هویت و حریم زن ایرانی دستدرازی کنند و از همین طریق بر سرنوشت عموم ملت مسلط بشوند، در یک چرخش چهلساله در هفده دیماه ۱۳۵۶ زنان ایرانی در مشهد اولین قیام علنی و عمومی را علیه رژیم سابق کلید زدند.
🔹زنهای چادری مشهد به بهانۀ حجاب و با اقدام شجاعانه و حسابشدۀ خود مبدأیی برای قیام گستردۀ عمومی در کشور شدند و پس از آنها حرکتهای مردانه شکل گرفت که از همین طریق به پیروزی انقلاب منجر شد.
🔶 شماره صفر فصلنامه «هفده دی» بهزودی منتشر میشود...
📚@mag_17dey
▫️از شکیبایی مدد بگیر!
خدا را نیز بخوان!
ما به ارجمندی حجاب معتقدیم. بسیاری از بزرگان از جمله امام و رهبری اهمیّت بالای آن را به ما تذکر داده اند.
دشمن دین و دنیای بشر نیز برای آن اهمیّت بسیاری قائل بوده و هست و آنچنان که معلوم است مقابلۀ جدیای را پیریزی کرده است.
باورمندان به این ارزش انسانی ــ الهی باید از تواصی به حق و صبر دست نکشند تا خدا ما را از دل این خسارت بیرون بکشد.
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1726058492221495050
▫️
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | مریم ۴۵
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«عذاب دوستی با شیطان»
🔻بدی کنیم گرفتار میشویم.
گرفتاری این است که دوست و همنشین #شیطان میشویم.
شیطان #دشمن خویش و انسان است.
این همنشینی خوی شیطنت را در انسان تقویت میکند.
و شیطنت انسان را از دیدن راههای مستقیم بازمیدارد.
➖عذاب رحمان چهرهای فریبنده دارد.
🔻#علوم_انسانی مانع جدی شدن «اندیشه دشمنی شیطان» است.
علوم انسانی شیطان را نمیشناسد، بلکه قبول ندارد و از این راه، میدان را برای جولان او در حیات بشری باز میکند.
گفته میشد که فیلم معروف محمد رسول الله با پشتیبانی مالی کامل یهود ساخته شده بود تا نقش یهود را در دوران رسول اکرم ص مخفی کند. این اقدام به صورت حیرتانگیزی موفق بود.
🔻شیطان هم برای مخفی شدن خود به علوم انسانی مادی احتیاج دارد، ولی این #قرآن است که او را آشکار میکند و بر دشمنی او اصرار میورزد.
#فریب_بزرگ
#دوست_شیطان
🍀@faslefarhang
▫️پیام پر سر و صدا
شلیک موشک هایپرسونیک یمن خیلی پرمعنی بود.
کاملاً روشن است که یک عملیات شناسایی بود،
ولی پیام بزرگی داشت که تن سفاکان اسرائیلی را میلرزاند؛
یمن دارد فاتحانه، اثرگذار و بیمماشات، نزدیک و نزدیکتر می شود.
حزب الله، کرانه باختری، عراق، سوریه و حتی اردن دارند جهنم را آماده میکنند.
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1726490771876916154
▫️
«إِنَّ مَعَ اَلْعُسْرِ يُسْراً» ﴿الشرح، 6﴾
برای سلامتی برادران مجاهدمان در لبنان صمیمانه دعا کنیم و برایشان صدقه بدهیم.
سالها است یک زندگی مترقی جهادی را در پیش گرفته اند و همگی به ستاره های آسمان بدل شده اند.
در میان هزاران دقت و مراعات پیروزمندانه، یک غفلت از کید دشمن برایشان گرفتاری بزرگی درست کرده است.
از عمق دل و عاجزانه از خداوند متعال می خواهیم که سلامتی کامل به ایشان بدهد و این خسارت مجاهدانه را به هزاران پیروزی برای ایشان مبدل نماید.
دلهای ما برای این عزیزان سرافراز می تپد و به وجودشان افتخار می کنیم و برای پیروزی همۀ سربازان اسلام در جهاد با کافران پراز خباثت و پلیدی امروز دعا می کنیم.
یک نکته هم در این حادثه برای ما هست؛
«دشمنی جدی است، دشمن دور نیست، میدان دشمنی وسیع است. باید حواسمان را جمع تر کنیم»
🤲
🔹پیوند
https://virasty.com/fallahshirvani/1726490771876916154
▫️
🕌 | #تأملی_قرآنی
📍 | انفال ۶۵
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔷«چه کتاب صلحی!»
[. پیامبر مؤمنان را برای جنگیدن تشویق کن!
. چه بگویم؟
. بگو اگر از شما بیست نفر پایمرد و شکیبا پای کار بیایند بر دویست نفر غلبه خواهند کرد، اگر صد نفر باشند بر هزار نفر غلبه خواهند کرد!!!(یعنی به واسطۀ ایمان و استقامت توانی ده برابر پیدا میکنند)
. دلیلش این است که دشمنان شما «نمیفهمند»!!!]
▫️چند نکتۀ جالب :
🔻 قرآن کتاب #صلح است، ولی دعوت به #جنگ می کند. این نشان میدهد که نباید #لوس فکر کرد. کسی که دشمن صلح است تنها با دشمنیِ نیرومند من و تو آرام میگیرد و صلح و آرامش جامعه تأمین میشود.
🔻 اندیشههای لوس و تک بُعدی و صرفاً عاطفی، آفت ارزشها هستند و ارزشها را هم به اردوگاه کفر میکشانند و دو دستی به ولایت طاغوت هدیه میکنند، ولی نمیفهمند!
🔻 #ایمان و استقامت میتواند توان انسانها را ده برابر کند.
. ایمان
. استقامت
این در جنگ معنای راهبردی بسیار عمیق و تعیین کنندهای دارد.
طبعاً از نظر قرآن باید این گزاره اخذ شود و طراحان جنگ باید روی آن حساب باز کنند.
🔻 چرا غلبه حاصل میشود؟
چون دشمن #نارسایی_ادراکی دارد!!
این عجیب است!! حتماً مسألۀ جالبی در میان است.
دشمن غیرمؤمن نگاه ایمانی ندارد و #نگاه_ایمانی نگاه درست است و رهیافتهای اختصاصی دارد و آن رهیافتهای اختصاصی درست است و همانها پیش برندۀ مؤمنان است.
مددهای تکوینی جای خود را دارد.
#تشویق_به_جنگ
#نصرت_الهی
🍀@faslefarhang