رابطه «محدودیت» با «ترس»😢
یکی دیگه از آسیبهای محدود کردن بچهها، ترسو شدن اونهاست😱
گفتیم باید فضایی برای بچهها مهیا بشه که بتونن آزاد باشن و چیزهای مختلف رو خودشون تجربه کنن.
وقتی بچهها تو انجام کارهای مختلف با مخالفت پدر و مادر رو به رو میشن، جرئت و جسارت خودشون رو برای انجام کارها از دست میدن. 🙁
البته محدودیت آزادی تنها دلیل ترسو شدن نیست؛ اما میتونیم مدعی باشیم که بیشتر بچههایی که آزادی کافی دارن، در آینده جسور و نترس هستن.😌
#ازادی_در_تربیت (۱۵)
📌 #چطوری_تربیت_کنم (۶۳)
(شنبه تا چهارشنبه، حدود ۲۰:۲۰)
📚 برگرفته از کتاب #من_دیگر_ما
✍حجت السلام محسن عباسی ولدی
استاد حوزه
@abbasivaladi
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
مذاکره با آمریکا آتش جنگ را خاموش میکند؟!
بعد از جنگ اخیر، آن هم دقیقا در وسط مذاکرات، عجب اعتماد به سقفی دارند که چنین جملاتی را بر زبان میآورند! خدایا ما چه گناهی کردیم که به این نوع فهم جعفر و همفکرانش مبتلا شدیم؟!
✍دکتر محمد منان رئیسی
استاد دانشگاه قم و نماینده مردم قم
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
🔴یافتههای جدید موسسات بین المللی:
شرکت در مراسمهای مذهبی، انسانها را بخشندهتر میکند.
▪️طبق تحقیقات ۴ ساله موسسه گالوپ، کسانی که در مراسمهای مذهبی شرکت میکنند نسبت به آنهایی که شرکت نمیکنند، بخشندهتر و به فقرا بیشتر کمک میکنند.
▪️دادههای گالوپ نشان میدهد که پیروان همه ادیان اصلی جهان که در آن هفته در مراسم مذهبی شرکت کردهاند نسبت به هممذهبیهای خود که در مراسم شرکت نکردهاند، نرخ سخاوت بیشتری دارند.
▪️حتی برای افرادی که به هیچ سنت مذهبی وابسته نیستند، کسانی که گفته اند در هفته گذشته در مراسم مذهبی شرکت کرده اند، رفتارهای سخاوتمندانه تری از خود نشان دادند.
▪️این یافتهها بر اساس نظرسنجیهای گالوپ است که از سال 2005 تا 2009 در 145 کشور انجام شده است.
▪️ مدتهاست که مشخص شده است که در ایالات متحده، حضور مذهبی با میزان بالاتری از کمکهای داوطلبانه و پولی همراه است، و دادههای جهانی نشان میدهد که این رابطه تقریباً در همه کشورها وجود دارد.
#اربعین
✍دکتر حامد پوررستمی
هیات علمی دانشگاه تهران
منبع:
http://www.gallup.com/poll/122807/religious-attendance-relates-generosity-worldwide.aspx
🔴 کانال کشف تحلیلی:
https://eitaa.com/raveshekashfetahlili
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
📌دکتر محمدجوادحیدری در جمع اساتیدحوزه ودانشگاه اظهار داشت:
🔹نظریه عشق تمدن ها اکسیر احمری که انسان و جهان را احیا می کند
ما می توانیم در ایران وجهان عشق تمدن ها را برای پیوند دادن *اصول حقوق بشر بینالمللی* با *مفاهیم و آموزههای اسلامی،* مطرح کنیم
وی خاطرنشان کرده که میتوان حقوق بشر را در چارچوب فرهنگ و اعتقادات اسلامی به صورت زیر تفسیر و تبیین کرد:
1⃣ *توسعه محبت و تبیین عشق تمدن ها و مفاهیم حقوق بشر اسلامی:*
او به تبیین اصولی پرداخته است که نشان میدهد چگونه حقوق بشر با ارزشهای اسلامی همخوانی دارد و میتواند در چارچوب آن تبیین شود.
* او به تدوین و انتشار اسناد و مقالاتی در این زمینه پرداخته که به آگاهیافزایی درباره سازگاری حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر جهانی کمک کرده است.
2⃣ *ترویج عشق تمدن ها و حقوق بشر در جهان اسلام:*
ما می توانیم در فعالیتهای بینالمللی و کنفرانسهای مختلف، به طرحریزی مباحث حقوق بشری پرداخته و به ترویج آموزههای اسلامی در این حوزه بپردازیم.
این نظریه سعی کرده است تا تعاملات میان فرهنگهای مختلف را تسهیل کند و به بهبود وضعیت حقوق بشر در کشورهای اسلامی کمک به عمل آورد.
3⃣ *عشق تمدن ها ونقش ان در سازمانهای حقوق بشری:*
ما می توانیم در تاسیس و هدایت سازمانهای مرتبط با حقوق بشر در جهان اسلام و دیگر نهادهای بینالمللی فعال باشیم
و با همکاری دیگر فعالان حقوق بشر کوشش کنیم تا صدای کشورهای اسلامی را در زمینه حقوق بشر تقویت کنیم.
4⃣ *برگزاری جلسات و کنفرانسها در خصوص عشق تمدن ها :*
معتقدان به نظریه عشق تمدن ها به عنوان سخنران در بسیاری از کنفرانسها و سمینارها به تبیین و تشریح عشق تمدن ها وارتباط ان با حقوق بشر در کشورهای اسلامی پرداخته و سعی می کنند تأثیرگذار باشند.
5⃣ *ایجاد همبستگی میان نظریه عشق تمدن ها و فعالان حقوق بشر:*
ما می توانیم به عنوان یک پل ارتباطی میان فعالان حقوق بشر در سطح ملی و بینالمللی شناخته شویم و و سعی کنیم براساس عشق تمدن هاموجب همبستگی و همکاری بیشتر میان ملل ودول وفرهنگ ها شویم.
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
برای مومن ترس معنا ندارد
دکتر محمد جواد حیدری در جمع دانشجویان واساتید دانشگاه اظهار داشت:
تجربه دوران دفاع مقدس اول ودوم بیانگر این است که :
طبیعت ملت شریف ایران تبدیل تهدید ها به فرصت های طلایی است
برخی از عزیزان سوال می کنند چه کنیم از شدائد وسختی ها ومصائب جنگنترسیم و در امان باشیم؟
عرض می کنم
ایمان را تقویت کنیم
قران می فرماید:
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!
🟣 امروز مومنان و ملت شریف ایران دست برتر را دارند
وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ
این برتری تا زمانی هست که :
✓ ایمان وباور قلبی داشته باشیم قدرتی و قوتی فوق قدرت خدا نیست
✓ استقامت داشته باشیم و محکم بایستیم و ضعف روحی از خود نشان ندهیم
✓متحد و همدل و هم زبان باشیم
✓ دین خدا را صادقانه یاری کنیم
«اِنّ الّذين قالوا ربُّنا الله ثمّ استقاموا فلا خوفٌ عليهم ولا هم یحزنون»
🟣 ما مسلمانها تجربه جنگ احزاب را داریم
مامی توانیم تهدیدها به فرصت تبدیل کنیم
به قول مقا م معظم رهبری :
طبیعت ملت باایمان تبدیل تهدید به فرصت است.
✔️ طبیعت یک ملّتِ باایمان همین است. بله، حادثه برایش پیش میآید امّا از حادثه که ممکن است تهدید باشد، برای خودش فرصت درست میکند؛
از حادثه، از تهدید برای خودش فرصت درست میکند. تا الان هم این جور بوده؛ از صدر اسلام هم همین جور بوده. همین آیهی شریفهای که این برادرمان تلاوت کردند: وَ لَمّا رَأَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَهُ وَرَسولُهُ وَ صَدَقَ اللَهُ وَرَسولُه.
🔸 خب جنگ احزاب، جنگ کوچکی نبود؛ تمام طوائف عرب از قریش و طائف و مکّه و همه جا جمع شدند آمدند به جنگ یک شهر مدینه با چند هزار نفر جمعیّت. جنگ احزاب بود، این باید دلها را بلرزاند؛ وقتی که مؤمنین این را دیدند، قالوا هٰذا ما وَعَدَنَا اللَهُ وَ رَسولُه؛ [گفتند] این چیز جدیدی نیست، خدا گفته بود که میآیند، برایتان دشمن هست، دشمنانها میآیند سراغتان، آمدند؛ وَ صَدَقَ اللَهُ وَرَسولُهُ وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیما.(۱) این «وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیما» همان فرصت است؛ تهدید بود، از این تهدید استفاده کردند، ایمانشان بیشتر شد؛ یعنی یک فرصتی برای ازدیاد ایمان پیدا شد.۱۴۰۱/۰۸/۲۸
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
37.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹#با_هم_ببینیم1⃣
🔹مصاحبه دکتر فضائلی عضو هیأت علمی دانشگاه قم با عنوان مکانیزم ماشه و خاستگاه آن در ادبیات سیاسی
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا | آپارات
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
📜 خدا به کسی باج نمیدهد!
✏️ هيچگاه خدا، باج بىكارى و تنبلى ما را نمىدهد! او مىخواهد كه زمينهى حركت و تحوّل ما را فراهم كند و امكان انتخاب ما را آماده سازد. پس دنيايى همراه رنج و حادثههايى بىامان و درگيرىهايى مستمر و مداوم مىآورد تا ما با برخوردها به تماميّت خويش برسيم. مشكلات تماميّت ندارد. اين ما هستيم كه بايد تماميّت خود را به دست بياوريم و پايدارى كنيم.
✏️ هيچ مادر مهربانى، بچههاى عزيزش را هميشه به بغل نمىكشد، كه اينكار با محبّت او سازگار نيست. بچهها تا حركت نكنند و سينه بر خاك نكشند و زمين نخورند و درگير نشوند، نمىآموزند و به جايى نمىرسند و راه رفتن را فراموش مىکنند.
✏️ ...راستى كه، انسان چقدر محدود و ضعيف و بىتوجّه و پرمدّعاست. كار خود را فراموش مىكند و كارگاه جهان را فراموش مىكند و بهجاى حركت و اقدام و برخورد، از خدا مىخواهد كه بهجاى او كار كند و بتهاى او و هوسهاى او را نشكند. زيبايى او و قدرت او را افزون كند تا او نمايش بدهد و خودش را به رخ بكشد و در چشمها بنشاند.اما خدا مىخواهد تا آدمى حركت كند و از بتها و هوسها بگذرد. اگر با رغبت آمد، رنج نمىبرد و در هنگام فشارها آرام است. عذابها، از محدوديتهاى او برخاسته؛ پس بهجاى فرمان و گلايه، بايد محدودهها را بشكند تا محروم و مغبون نشود.
✍دکتر محمد محیط آرا
استاد دانشگاه فرهنگیان رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری
🛒 کتاب نامههای بلوغ 📖
#اربعین
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
https://eitaa.com/tahavvol_ir
کانال #تحول را ببینید
🌗 طنز تلخ سیستم اداری ما
👈 از کاغذ بازی تا مسئولیت گریزی
🔹یادداشت روز
جناب شیر سلطان جنگل از فعالیت مورچه که بدون رئیس کار می کرد، متعجب بود.
شیر فکر می کرد اگر مورچه می تواند بدون نظارت این همه تولید داشته باشد، به طور مسلم اگر رئیسی داشته باشد، تولید بیشتری خواهد داشت.
بنابراین شیر یک سوسک را که تجربه ریاست داشت، به عنوان رئیس مورچه استخدام کرد.
سوسک در اولین اقدام خود برای کنترل مورچه ساعت ورود و خروج نصب کرد.
سوسک همچنین به همکاری نیاز داشت که گزارشات او را بنویسد و تایپ کند... او بدین منظور و همچنین برای بایگانی و پاسخگویی به تلفن ها یک عنکبوت استخدام کرد.
شیر از گزارش های سوسک راضی بود و از او خواست که از نمودار برای تجزیه و تحلیل نرخ و روند رشد تولیدی که توسط مورچه صورت می گیرد، استفاده کند. تا شیر بتواند این نمودار ها را در گزارش به مجمع مدیران جنگل به کار برد.
سوسک برای انجام امور یک کامپیوتر و پرینتر خریداری کرد... ... سوسک برای اداره واحد تکنولوژی اطلاعات یک زنبور نیز استخدام کرد.
مورچه که زمانی بسیار فعال بود و در محیط کارش احساس آرامش می کرد، کاغذ بازی های اداری و جلسات متعدد وقت و آرامش او را می گرفت.
شیر به این نتیجه رسید که فردی را به عنوان مدیر داخلی واحدی که مورچه در آن کار می کرد، به کار بگمارد.
این پست به ملخ داده شد.
اولین کار ملخ خریداری یک فرش و صندلی برای کارش بود.
ملخ همچنین به کامپیوتر و کارمند نیاز داشت که آنها را از اداره قبلی خودش آورد تا به او در تهیه و کنترل بودجه و بهینه سازی برنامه ها کمک کند...
محیطی که مورچه در آن کار می کرد، حال به مکانی فاقد شور و نشاط تبدیل شده بود. چرا که دیگر هیچ کس نمی خندید و همه غمگین و نگران بودند.
با مطالعه گزارش های رسیده شیر متوجه شد که تولیدات مورچه کمتر از قبل شده است.
بنابراین شیر یک جغد را به عنوان مشاور عالی استخدام کرد و به او ماموریت داد تا امور را بررسی کرده، مشکلات را مشخص و راه حل ارائه نماید.
جغد سه ماه وقت صرف کرد و گزارش مفصلی تهیه نمود و در آخر نتیجه گرفت که مشکلات پیش آمده ناشی از وجود تعداد زیاد کارمند است.
حدس می زنید شیر اولین کسی را که اخراج کرد که بود؟
البته " مورچه ”
زیرا مورچه دیگر انگیزه ای برای کار کردن نداشت....
🔺آری این حکایت تلخ، در این دوران برای ما چقدر آشنا ست؟🤔.....
✍ پی نوشت: به امید آنکه سیستم اداری و دولتی ما کمی از این فضای کاغذ بازی و بروکراتیک که تا حد زیادی ریشه در تنبلی و مسئولیت گریزی مزمن تاریخی دارد، فاصله گرفته و بیش از این به حل مشکلات مردم بپردازد؛ مردمی که در دفاع از این دیار سنگ تمام گذاشتند.🌞
✍️دکترمسلم محمدی
هیات علمی دانشگاه تهران
🌍 پايگاه نقد و تبیین؛ هر روز صبح یک یادداشت🔻
🔸ایتا
https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832
🔸واتساپ
https://chat.whatsapp.com/KfateeAvX1CA1pUCEaismM
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
📌آیا نظریۀ مهبانگ می تواند دلیلی علیه وجود خدا باشد؟
✍️پاسخ
1️⃣بر اساس نظریه مهبانگ، جهان مادی بر اثر یک انفجار بزرگ پدید آمده است و از آن پس، جهان در حال انبساط است. این نظریه در نیمه دوم قرن بیستم مطرح شد.(عقل و اعتقاد دینی، ص144)
2️⃣دربارۀ چگونگی پیدایش جهان، نظریات دیگری نیز از سوی فیزیکدانان مطرح شده است. اما بر فرض درستی نظریۀ مهبانگ، ممکن است گفته شود این نظریه، منجر به انکار وجود آفرینندهی هوشمند برای جهان است، بلکه پیدایش جهان، حاصل یک تصادف و اتفاق است.
3️⃣در پاسخ باید گفت که نظریهی مهبانگ، به خودی خود از اظهارنظر درباره وجود یا عدم آفریننده برای جهان ساکت است؛ به دیگر سخن، فقط از چگونگی پیدایش سخن گفته و دربارۀ وجود یا عدم آفریننده سخنی به میان نیاورده است؛ ازاینرو، این انفجار می تواند همراه با تدبیر یک طراح و آفریدگار هوشمند باشد.
4️⃣وقتی کاپوت یک خودرو را بالا میزنیم و به قطعات کنار هم چیده شده، مینگریم به وجود یک خودروساز هوشمند پی میبریم که این اجزاء را چنان منظم ساخته که با چرخاندن سوییچ، ماشین روشن میشود. به همین سان، با نگاهی به عرصههای جهان و آفریدههای آن، به روشنی میتوان به وجود یک طراح و آفرینندهی هوشمند پی برد و نمیتوان جهانی با این عظمت را محصول تصادف و اتفاق به شمار آورد.
5️⃣جالب آنجاست که فیزیکدانان، شیمیدانان و زیستشناسان غربی متعددی به وجود آفرینندهی هوشمند برای نظام هستی اذعان کردهاند. برای نمونه، کریستین آنفیزن برنده جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۷۲ میگوید: «به نظرم فقط یک آدم ابله ممکن است خداناباور باشد. باید بپذیریم که قدرت یا نیروی غیرقابل فهمی با روشنبینی و دانش نامحدودی جهان را خلق کرده است». (بولوره، کتاب خدا، علم و برهانها، ص۲۵۰)
✍دکتر محمدحسین فاریاب
دکترای کلام اسلامی و دانشیار موسسه امام خمینی (ره)
#نظریه_مهبانگ
#آیا_نظریه_مهبانگ_دلیل_عدم_وجود_خداست
✅کانال یادداشتهای اعتقادی
🆔@faryab110
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
✍قابل توجه کسانی که هنوز فکر می کنند دشمنی اسرائيل با ایران به خاطر شعار "مرگ بر اسرائیل" می باشد.
این نقشه اسرائيل بزرگ چیست که روی یونیفورم سربازان کودک کش صهیونیستی نقش بسته است؟
✍️دکترعلیرضا عباسی
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه قم
⚡️ کانال فریاد حق
@Faryad_Hagh
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur
دکتر فنایی اشکوری: بدون بنیان فلسفی تحلیلهای سیاسی به سطحینگری میانجامد
💠 فلسفه به دانشجو میآموزد که چگونه از سطح تحلیلهای روزمره فراتر رود و با پرسشهایی عمیقتر مواجه شود. بدون این بنیان فلسفی، تحلیلهای سیاسی اغلب به سطحینگری و تکرار کلیشهها محدود میمانند.
🔺 به گزارش روابط عمومی ، دکتر محمد فنایی اشکوری عضو هیئتعلمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره طی یادداشتی در خبرگزاری تسنیم مطرح کرد: علوم سیاسی و علوم زیر شاخهای آن همچون سیاست خارجی و روابط بینالملل، بهعنوان یکی از رشتههای کلیدی علومانسانی، به مطالعه قدرت، حاکمیت و روابط اجتماعی - سیاسی میپردازد. این رشته نهتنها به تحلیل ساختارهای سیاسی، بلکه به درک انگیزهها، رفتارها و مناسبات جوامع در بسترهای تاریخی و فرهنگی وابسته است. برای موفقیت در این حوزه، دانشجویان باید مجموعهای از دانشها و مهارتها را فرابگیرند که شامل رشتههایی مانند اقتصاد، حقوق، روانشناسی سیاسی، جغرافیای سیاسی، رسانه، روششناسی پژوهش، و تسلط بر زبانهای خارجی است.
🔸تحلیلگر سیاسی موفق، علاوه بر دانش نظری، به مهارتهای عملی و روششناختی نیاز دارد. تسلط بر روشهای پژوهش کمی و کیفی، مانند تحلیل دادههای آماری یا تحلیل مصاحبههای مهم، به او امکان میدهد تحلیلهای خود را بر پایهی شواهد بنا کند. همچنین آشنایی با رسانههای روز و تأثیر آنها بر افکار عمومی و درک جامع از جغرافیای سیاسی، از دیگر ابزارهای ضروری است...
🖇تسنیم
🖇 متن اصلی کانال دکتر محمد فنایی اشکوری
👈🏻🖇 مطالعه کامل
ــ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
#زیارت_اربعین2⃣
🔹 مراتب سلوک مؤمنانه در زیارت و طریق الحسین
🔻زیارت، در نگاه دینی و معرفتی، تجلیگاه سلوک روحی انسان مؤمن است. در زیارتِ اولیای الهی، بهویژه زیارت حسین بن علی علیهالسلام، انسان وارد فضای دیگری از بندگی میشود؛ جاییکه مرزهای زمین و آسمان فرو میریزد و هر گام، همزمان حرکتی در خاک و صعودی در افلاک است.
🔻در این مسیر و سلوک معنوی، زیارت علاوه بر حضور در مزار محبوب، عهدی تازه با مسیر و مشی امام معصوم است. زائر حسینی، با نیت پاک، قدم در مسیری میگذارد که با عبودیت، ولایتپذیری، ایثار و آگاهی، آمیخته است. چنین زیارتی، مقدمهای برای لقاءالله است؛ زیرا از مسیر معرفت و محبت به امام معصوم میگذرد.
🔻در یک حدیث طولانی و ارزشمند وقتی شخصی در مورد فضیلت های این زیارت سوال کرد، امام صادق علیهالسلام ابعاد شگفتانگیز پاداشهای این زیارت را ترسیم کرد؛ پاداشهایی که دل را از شوق میلرزاند و روح را به پرواز درمیآورد و فراتر از محاسبات دنیوی سنجیده شده است.
▫️امام صادق علیهالسلام، در بخشی از آن حدیث (۱) ضمن وعده بهشت برای زائری که با نیت و تبعیت به زیارت رود، فرمود:
▫️کسی که در جوار آن حضرت اقامت کند، پاداش هر روزش چون هزار ماه است.
▫️درهمی که برای این سفر خرج میشود، برابر با هزار درهم برشمرده میشود.
▫️و اوج کرامت، درباره کسی است که در مسیر این زیارت از دنیا برود: فرشتگان الهی او را تشییع میکنند، کفن و حنوط بهشتی میآورند، بر او نماز میگزارند، قبرش را به نسیم بهشت میسپارند و دری از بهشت تا قیامت بر او گشوده میشود.
🔻این مراتب گوناگون، نشان میدهد که زیارت، تنها یک حضور فیزیکی نیست، بلکه سلوکی است که بسته به نیت، معرفت، خلوص و همراهی با امام، در درجات گوناگونِ پاداش و لقاء معنا مییابد.
🔻اما در روایت، دو نکته کلیدی و هشدارآمیز نیز وجود دارد :
نکته اول اینکه همهی پاداشها، برای کسی است که واقعاً تابع و مطیع امام باشد. یعنی زیارت، اگر با معرفت و پیروی همراه شد، زائر را به مقصد نهایی میرساند؛ نه فقط در دنیا، که تا بهشت و ابدیت.
نکته دوم هم اینکه اگر کسی این زیارت را از سر بیمیلی ترک کند، در قیامت گرفتار «حسرت یومالحسرة» خواهد شد؛ چرا که فرصت همراهی با امام را از دست داده است.
🔻باید توجه داشت که «این مسیر، مسیر مؤمنان آگاه است» آنان که با معرفت به امام، نهتنها زائر قبر، که رهرو راه حسینیاند.
🔻زیارت اربعین، فرصتی است برای بازتعریف خود در افق ولایت. مؤمنِ منتظر، در این زیارت، ابعاد مختلف بندگی و تبعیت را تجربه میکند؛ از سختی تا ایثار، از خستگی تا خلوص، از راه تا لقای محبوب...
(۱) متن روایت و منبع روایت:
🔻"...قَالَ: فَمَا لِمَنْ أَتَاهُ؟ قَالَ: ٱلْجَنَّةُ، إِنْ كَانَ يَأْتَمُّ بِهِ. قَالَ: فَمَا لِمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ؟قَالَ: ٱلْحَسْرَةُ يَوْمَ ٱلْحَسْرَةِ. قَالَ: فَمَا لِمَنْ أَقَامَ عِنْدَهُ؟ قَالَ: كُلُّ يَوْمٍ بِأَلْفِ شَهْرٍ. قَالَ: فَمَا لِلْمُنْفِقِ فِي خُرُوجِهِ إِلَيْهِ وَٱلْمُنْفِقِ عِنْدَهُ؟ قَالَ: دِرْهَمٌ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ. قَالَ: فَمَا لِمَنْ مَاتَ فِي سَفَرِهِ إِلَيْهِ؟ قَالَ: تُشَيِّعُهُ ٱلْمَلَائِكَةُ، وَ...."
📚 [کامل الزیارات، ابن قولویه، ج ۱، ص ۱۲۳]
🖊دکتر محمدعلی راغبی عضو هیأت علمی دانشگاه قم
#زیارت_اربعین
#پاداش_زائرِ_حسین
#سفر_بهشت
#تبعیت_از_امام
#مراتب_زیارت
#سلوک_حسینی
#طریق_الحسین
#کامل_الزیارات
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا | آپارات
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
بستری برای ارائه دیدگاه ها و تحلیلهای اساتید استان قم
http://ble.ir/faslehozur
https://eitaa.com/faslehozur