eitaa logo
🎙فصل حضور استادان و مدیران
800 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
409 ویدیو
34 فایل
پل های ارتباطی @Hadi_Mosadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اخیرا کلیپ کوتاهی از جناب استاد پورجوادی در شبکه های اجتماعی بازپخش شده که ایده "علوم انسانی اسلامی" از جمله روان‌شناسی اسلامی را شکست خورده دانسته و طرح این پدیده را جفای بر دانشگاه ها معرفی کرده اند... ، که مناسب دیدم نکاتی را با این استاد محترم در میان بگذارم: جناب استاد که شما آن را پروژه شکست خورده دانسته اید، همان نقدی را به روان‌شناسی جاری دارد که دقیقا شما بخاطر آن، این رشته را 60 سال پیش در آمریکا رها کردید. در مصاحبه ای در علت رها کردن روانشناسی و گرایش به فلسفه فرموده بودید "از سبک روانشناسی که در آمریکا تدریس میشد خوشم نیامد، آزمایش‌هایی که با موش و خرگوش میکردند و کلا از روان‌شناسی رفتارگرایی خوشم نیامد"( ر.ک. سایت مرکز دائره المعارف اسلامی) 🔹استاد عزیز راستی میدانستید همین رشته ای که شما سالهاست بر آن تمحض داشته اید(عرفان)، از نظر پارادایم حاضر (پوزیتویسم) "علم" تلقی نمی‌شود و اسفا شما هم "عالم" شناخته نمیشوید؛ و تمام آنچه در این دنیای وسیع و عمیق یافته اید، از نظر این تفکر، یا برساخته ذهن شما بوده و یا نهایتا پدیدار ها و تجربه های درونی خودتان است که صرفا برای خودتان با ارزش است، از این رو این تفکر حتی به شما اجازه نمی‌دهد درباره "اسلامی" بودن "علوم انسانی" اظهار نظر کنید، چون نه "فرضیه ای" ارائه داده اید و نه فرضیه ای را به "آزمون" گذارده اید، بلکه صرفا "پیش فرضهای" ذهنی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته اید و البته کف و سوتی هم دریافت کرده اید. روان‌شناسی اسلامی اما جناب استاد می‌خواهد بگوید علم فقط در یافته های پوزیتویسم خلاصه نمیشود، "خبر" صادق مصدق نیز می‌تواند منشا علم و حتی خود علم باشد، همان صادق مصدقی که خودتان در جایی گفته بودید عرفان قطعا از آن منبع آغاز شده است. 🔰 راستی جناب استاد اطلاع دارید امروز بخش زیادی از نظریه های روان‌شناسی اسلامی در دنیا و نه در ایران( که شما تلقی حاکمیتی بدان داده اید) بلکه در خود آمریکا و انگلیس، تحت تاثیر نظریه های غزالی شکل گرفته، همو که مبنای معظم پژوهشهای شما، ایده های او و برادرش احمد بوده است؟ و در جریان هستید که برخی پژوهشگران اسلامی با شیوه حوزه های معنایی استاد شما ( ایزوتسو) به طرح ایده های روان‌شناسی اسلامی پرداخته‌اند؟ شما علاقه ویژه ای به فرهنگ ایرانی دارید، خواهش میکنم با اطلاعات مبتنی بر دهه شصت خود در مورد روان‌شناسی اسلامی قضاوت نفرمایید، میدانید ایده های روان‌شناسی اسلامی امروز با روان‌شناسی فرهنگی گره خورده است؟ در جایی فرموده بودید فیلسوفان واقعی سنایی، مولوی و ... اند. جناب استاد خواهش میکنم اجازه دهید دانشجویان این مرز و بوم از یافته ها و ایده پردازیهای روان‌شناسان اسلامی که از تفکر حافظ و مولوی به طراحی نظریه اقدام کرده اند، بهره مند شوند. جناب دکتر میدانستید امروز حداقل 7 مجله پژوهشی در عرصه روان‌شناسی اسلامی در حال فعالیت هستند که نه تنها سر "زا" نرفته اند که شمارگان برخی از آنها از سه برابر تعداد آثار و کتابهای شما افزون شده است. شما در جریان ساخت صد مقیاس در سنجش مفاهیم دینی هستید؟ مطلعید که بیش از 50 پروتکل آموزشی- روان‌شناختی طراحی، تدوین و اجرا شده است که نتایج برخی از آنها در ژورنال‌های خارجی منعکس شده؟ راستی مطلعید که فقط در ایران دو انجمن علمی روان‌شناسی اسلامی با بیش از 400 عضو روان‌شناس حوزوی و دانشگاهی مشغول به فعالیت اند؟ مابقی اطلاعات در این زمینه را در کتاب "روان‌شناسی اسلامی در سراسر دنیا" مطالعه بفرمایید. 🔸جناب استاد امروز مجامع علمی دنیا مشتاق ایده های اسلامی در ایران شده اند، خواهش میکنم با این اظهار نظرها در جمع برخی دانشجویان کم اطلاع از وضعیت علم در دنیا، مانع خیر نشوید و اجازه دهید تفکر امام صادق علیه السلام، و شاگردان مکتب او چون شیخ اشراق ها و صدراها در روان‌شناسی اسلامی هم دیده شود، همان‌هایی که خودتان در آثار پیشین خود از آنها نام برده و به مرجعیت و دانش آنها در عرفان اسلامی بالیده اید. با احترام دکتر حمید رفیعی‌هنر روان‌شناس و استاد دانشگاه مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔eitaa.com/Mohyiee ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💠 نگرش مردم درباره رفع فیلترینگ واتساپ و گوگل‌پلی توسط دولت ‌ 🔹 بر اساس نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی متا که با همکاری هسته سپهرا مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، در نیمه دوم دی ماه ۱۴۰۳ (پس از رفع فیلتر گوگل پلی و واتس‌آپ) انجام شده است، حدود ۶۴.۵ درصد از کاربران بالای ۱۵ سال، دولت چهاردهم را در عمل به وعده انتخاباتی خود در خصوص رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی موفق می‌دانند. ‌ 🔸 در خصوص میزان اولویت‌دار بودن مسئله رفع فیلترینگ برای مردم، بر اساس داده‌های این نظرسنجی حدود ۶۱ درصد کاربران معتقدند دولت باید تلاش خود را صرف مسائل مهم‌تری همچون کمبود انرژی، آلودگی هوا، افزایش قیمت دلار و... کند و رفع فیلترینگ مسئله اولویت‌داری نیست؛ این در حالی است که حدود ۳۷.۹ درصد از کاربران، رفع‌ فیلترینگ را یکی از مسائل اولویت‌دار دولت در کنار سایر مسائل می‌دانند. ‌ ‌ 🔰 این داده‌ها در دی ماه ۱۴۰۳ و در بستر پانل ملی متا جمع‌آوری شده است. ✍دکتر محمد جعفري دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ‌ 🆔@mjafari_ir ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
هدایت شده از Dr.m H
🔸 هم اندیشی علمی علوم انسانی اسلامی؛ امکان و چگونگی 🔰 گروه کلام اسلامی و الهیات جدید و گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه برگزار می‌کنند: 🎙 با حضور اساتید گرانقدر: ✍️ دبیر علمی: 📅 چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: ➖ skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/almensa سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش کوتاهی از مناظره با موضوع سیاستهای تامین مسکن در برنامه میزگرد اقتصادی: وزارت راه و شهرسازی چه پاسخی برای محروم کردن مردم از حق قانونی خود دارد؟! بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
تاریخچه هوش مصنوعی ✍دکتر فانید پور هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم 🆔 @Bargozidehhaa ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 اقتصاد رایج چه مشکلی از اقتصاد کشور را برطرف کرده است ؟ 🔻اخیرا جناب آقای دکتر نصرالله پورجوادی، استاد محترم دانشگاه تهران، ادعا کردند که چیزی به اسم علوم انسانی اسلامی و از جمله اقتصاد اسلامی نداریم و به دانشگاه در این زمینه جفا شده است. 🔹هرچند رشته ایشان اقتصاد نیست و در مورد غیر حوزه مطالعاتی خودشان نظر دادند، ولی شبهه ای را مطرح کردند که با واقعیت هماهنگ نیست. 🔻در چهار دهه اخیر هم دانشگاه های ما مشغول تدریس اقتصاد رایج بودند و هم سیاست های اقتصادی برخاسته از آن به ویژه سیاست های اقتصادی نئولیبرالی بر اقتصاد کشور حاکم بوده است. 🔹 اینکه انگشت اتهام در مشکلات موجود در حکمرانی اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد اسلامی نشانه برویم حاکی از مظلومیت اقتصاد اسلامی و اندک محققان آن است. در تحقیقی که جهت ممیزی اقتصاد اسلامی انجام دادیم، یافته ها حاکی از این بود که تنها بخش بسیار اندکی از سرمایه های انسانی و مادی کشور به اقتصاد اسلامی اختصاص یافته است. 🔻 استاد گرامی، حتی دولتهای اصولگرا هم اقبالی به سیاست‌های اقتصادی پیشنهادی محققان اقتصاد اسلامی نکردند و نمی‌کنند. ماجرای اقتصاد اسلامی همان حکایت آش نخورده و دهن سوخته است. اجرای سیاست‌های شکست خورده اقتصاد رایج پدر اقتصاد ایران را در آورده است، ولی ناسزا و بد و بیراهش را به اقتصاد اسلامی می‌گویند. حکایت عجیبی است. ⁉️ من می‌خواهم سوال را به ایشان برگردانم. این همه وقت و بودجه‌ای که در دانشکده های اقتصاد کشور صرف اقتصاد رایج کردیم چه ثمره‌ای برای اقتصاد کشور داشته است؟ ✍دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی eitaa.com/eqmoq2
✍بنظرم تلویزیون بزرگ‌ترین ضربه را اولا به خودش و دوم به سخنرانانی می‌زند که در منبر و مسجد و هیأت خود موفق‌اند اما هنوز آمادگی سی شب آنتن زنده را ندارند. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1741445251092352561 @ahmad_olyaeiدکتر احمد اولیایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
10.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد قنبریان درجمع معاونین و مربیان پرورشی مدارس استان قم. ۱۴۰۳/۱۲/۸ 🎙اصالت فرد و جامعه باید در کنار هم معنا پیدا کند!مشکل امروز دانش آموزان فقط ندانستن وشبهات نیست، بلکه گرفتار شدن در شهوات و تمایلات است. تربیت، فراتر از آموزش است؛ هدف، ساختن انسان‌هایی است که نه‌تنها جامعه‌پذیر، بلکه جامعه‌پرداز باشند؛ نسلی که بتواند در تراز انقلاب اسلامی، تمدن‌ساز باشد.شهید رجایی در ۱۳۵۹ امور تربیتی را برای چنین هدفی بنیان نهاد. 🎙تربیت فقط به نمازخوان و مؤدب کردن افراد ختم نمی‌شود؛ هدف، جامعه‌پردازی است! یعنی تربیت نسلی که بتواند در برابر جاهلیت بایستد و طرحی نو دراندازد. جامعه‌ی الگو، جایی است که جز خدا پرستیده نشود و جز عدل و احسان حکومت نکند. اگر هدف تربیتی ما ساختن انسان‌هایی در تراز سید حسن نصرالله و حاج قاسم سلیمانی باشد، آنگاه نسلی خواهیم داشت که نه‌تنها جامعه‌پذیر، بلکه جامعه‌پرداز است. این همان مطالبه‌ی شهید رجایی از امور تربیتی بود. اداره مشاوره،امورتربیتی و مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی •┈••••✾•🌷•✾••••┈•          معــــــاونت پرورشــی و فرهنگی          اداره کل آموزش و پرورش استان قم          🆔 @qomparvareshi   ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊 دکتر احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم 🔸دعوت به مناظره 🔻همانطور که ملاحظه می‌کنید، جناب آقای دکتر نصرالله پورجوادی، استاد محترم دانشگاه تهران، در این کلیپ کوتاه سه ادعا را مطرح می‌کنند: یک. ایده علوم انسانی اسلامی، طرحی شکست‌خورده است؛ دو. هزینه‌های زیاد اما بی‌ثمری برای این کار شده است؛ سه. جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ جفا کرده است. 🔻بنده به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی و به عنوان یکی از مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، این استاد عزیز را خاضعانه به یک علمی برای بحث درباره این مدعیات دعوت می‌کنم. تعیین مکان، مخاطبان و زمان این گفتگو را نیز به خود ایشان واگذار می‌کنم. البته خیلی مناسب است در همان مکان و با دعوت از همان مخاطبانی باشد که در تأیید سخنان ایشان کف و سوت هم می‌زنند. و مطمئن هستم در یک گفتگوی علمی بهتر می‌توان حقایق را فهمید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
کنوانسیون محدودیت استفاده از برخی سلاح‌های متعارف (CCW) یا Convention on Certain Conventional Weapons، که به عنوان کنوانسیون سلاح‌های غیرانسانی نیز شناخته می‌شود، یک معاهده بین‌المللی است که زیرمجموعه‌ای از قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی محسوب می‌شود. این کنوانسیون در ۱۰ اکتبر ۱۹۸۰ در ژنو به تصویب رسید و در دسامبر ۱۹۸۳ به اجرا درآمد. هدف اصلی آن محدود کردن یا ممنوعیت استفاده از سلاح‌های متعارفی است که می‌توانند باعث رنج غیرضروری یا آسیب‌های غیرقابل کنترل به غیرنظامیان شوند. اهداف کلی کنوانسیون: کاهش آسیب‌های غیرضروری به غیرنظامیان و نیروهای نظامی. محدودیت یا ممنوعیت استفاده از سلاح‌هایی که اثرات غیرقابل کنترل یا غیرانسانی دارند. ارتقای قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشردوستانه. پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون: کنوانسیون CCW شامل چندین پروتکل است که هر کدام به جنبه‌های خاصی از سلاح‌های متعارف می‌پردازند: پروتکل I: ممنوعیت استفاده از سلاح‌هایی که ترکش‌های غیرقابل شناسایی توسط اشعه‌ایکس دارند (مانند ترکش‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی). پروتکل II: محدودیت یا ممنوعیت استفاده از مین‌ها، تله‌های انفجاری و سایر دستگاه‌های مشابه. پروتکل III: محدودیت استفاده از سلاح‌های آتش‌زا (مانند ناپالم). پروتکل IV: ممنوعیت استفاده از سلاح‌های لیزری کورکننده. پروتکل V: مقررات مربوط به پاکسازی بقایای جنگی (مانند مهمات منفجر نشده) ✍دکترحمیدرضا مقصودی استاد گروه اقتصاد دانشگاه قم ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
💢 تحقیق در حوزه اقتصاد اسلامی بسیار دشوار‌تر از اقتصاد غرب است 🔹 در مباحث اقتصاد اسلامی، افزون‌بر این‌که کاملاً باید مسلط بر ادبیات غرب باشیم و همچنین باید مسلط بر ادبیات خودمان باشیم، چند مؤلفه دیگر را نیز لازم داریم. چرا که تحقیق در حوزه اقتصاد اسلامی خیلی مشکل‌تر از اقتصاد متعارف در غرب است. 🔹 در گام اول شما باید فرآیند را توضیح بدهید و مدل‌سازی کنید و حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب را طراحی کنید. بنابراین به یک معنا شما وارد فقه می‌شوید که خوب است اما فقه صرف به‌معنای احکام تکلیفی کافی نیست. 🔹 اگر در سطح کلان در این خصوص موضع‌گیری صورت پذیرد، باید همه کارها و جوانب آن انجام بگیرد و به حل مسئله منتهی شود. یک متفکر اقتصاد اسلامی باید بتواند مسئله کلان نظام را حل کند و گام‌های عملیاتی آن را تبیین نماید. 🔹 یک متفکر اقتصاد اسلامی برای پیاده‌کردن حل مسئله چه نیازهایی دارد؟ اولین الزامات این است که باید مفاهیم نظام رقیب را که ادبیات اقتصاد ما را ساخته است، بشناسد. 🔹 دومین لازمه متفکر اقتصاد اسلامی، تسلط داشتن بر ادبیات فقهی و فلسفی اسلامی است. چرا که دائماً باید فروض را با مبانی مقایسه کند و فروض جدید را براساس این مبنا ارائه دهد. ✍دکتر سید مهدی زریباف رئیس دانشکده اقتصاد و مرکز تهران ┅┅┅┅═✧❁••💠••❁✧═┅┅┅┅ 🔗کانال دفتر هم اندیشی استادان دانشکده اصول الدین https://eitaa.com/osool_aldin ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
دکتر مصطفی هاشمی استاد فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد قم ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur