✨﷽✨
📚 اجاره مکان برای استفاده حرام
مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی بیان#فتوای_جدید
۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
🔑✅ #بیان_فتوای_جدید:
اجاره دادن مکان برای استفاده حرام، (وضعاً) باطل است و حرمت آن (تکلیفاً) دائر مدار صدق اعانه است.
(جلسه استفتاءات تهران _ استفتاء جدید از معظم له، سوال شماره: 1322507)
نکته‼️
از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود. (تا به حال چون فتوایی از حضرت آقا نبوده ، موظف به بیان و عمل بنابر فتوای امام راحل بودیم، ولکن حال که فتوای معظم له اعلام شده، همان بیان می شود.)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#اعانه
#تعاون
#اجاره
#فتوا_جدید
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #مس_نام_خداوند و #صفات خاصه اش
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
🔒سؤال:
آيا برای کسی که وضو ندارد مس اسامی خداوند و صفات خاصه او جايز است؟
❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...)
- لمس کلمه جلاله الله بدون وضو حرام است و تفاوتی بین مسح کل کلمه و بخشی از حروف آن نیست.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۷۴۲۴۹۷، تاریخ: ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
- مس لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست،اگر چه جزیی از یک اسم مرکب باشد.
اجوبه الاستفتاءات، س۱۵۲ / استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۹۸۶۷۰۵، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
- مسّ اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو (که شامل حال حیض و جنابت هم میشود) حرام است، و احوط الحاق نام های انبیاء عظام و ائمه معصومین(علیهم السلام) به نام های خداوند متعال، در حکم مذکور است.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
- مسّ لفظ جلاله بدون وضو جایز نیست، اگرچه جزیی از یک اسم مرکب باشد و نام خدا به هر زبانی که باشد همین حکم را دارد.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
🔑✅ فتوای جدید:
احتیاط مستحب است که بدون وضو مس نشود.
منبع برای انتشار اساتید:
۱. جلسه ی استفتاءات تهران
۲. استفتاء خصوصی از مدير دفتر استفتائات و مطالعات فقهي دفتر آیت الله خامنه ای
۳. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1321877، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
و شماره سوال: 1321438، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
و شماره سوال: 1325253، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
چند نکته‼️
1️⃣ این حکم فقط برای کسی است که وضو ندارد و شامل افراد جنب و حائض نمی شود. لذا مس اسماء الله برای این افراد جایز نیست. (یعنی حکم برای مُحدِث به حدث اصغر با مُحدِث به حدث اکبر متفاوت می باشد.)
2️⃣ مس آیات قرآن نیاز به طهارت دارد و فتوا کمافی السابق می باشد.
3️⃣ هتک حرمت و هرکاری که باعث بی احترامی به این اسماء شود، (مانند دور انداختن، سوزاندن، زیر دست و پا قرار دادن و...) جایز نیست و حرام است.
بلکه طبق فتوای جدید، فقط وضو نیاز ندارد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#جنابت
#حیض
#طهارت
#وضو
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #مس_نام_معصومین علیهم السلام
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
۴شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۰
🔒سؤال:
آيا براي كسي كه وضو ندارد مس اسم مبارک انبیاء و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام جایز است؟
❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...)
مس اسماء ائمه (علیهم السلام) و القاب بدون وضو بنا بر احتیاط جایز نیست ولی لمس کنيه مانع ندارد، هرچند اگر لمس کنيه موجب بى احترامى و هتک حرمت باشد، حرام است.
اجوبة الاستفتاءات، س۱۵۳ / استفتاء از معظم له، شماره سوال: ۷۶۱۰۲۳ ، تاریخ: ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ و شماره سوال: ۸۶۶۲۰۹ ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
🔑✅ فتوای جدید:
بنابر احتیاط مستحب اجتناب شود.
منبع برای انتشار اساتید:
۱. جلسه ی استفتاءات تهران
۲. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1321877 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
نکته‼️
هتک حرمت و هرکاری که باعث بی احترامی به این اسماء شود، (مانند دور انداختن، سوزاندن، زیر دست و پا قرار دادن و...) جایز نیست و حرام است.
بلکه طبق فتوای جدید، فقط طهارت نیاز ندارد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#جنابت
#حیض
#طهارت
#وضو
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید
بهمن ماه ۱۴۰۰
🔓 سوال:
با توجه به قانون جدید در عدم مجوز ورود به ادارات بدون کارت واکسن، حکم ارائه ی واکسن تقلبی و ورود به اداره چه می باشد؟ حقوق دریافتی چه حکمی دارد؟
🔑✅ پاسخ :
1. در جواب تلفنی و حضوری: توصیه به واکسن زدن شود و بعد گفته شود: «ملاک در این گونه امور قوانین و مقررات و مصوّبات ستاد کرونا می باشد و اگر ورود غیر قانونی باشد، ورود به اداره خالی از اشکال نیست.»
2. در سایر موارد: بایگانی شود.
جلسه پژوهشی 279 / استفتاء ج 279/1
نکته‼️
از این پس در پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، مساله ی فوق به صورت شفاهی مطرح گردد. (اساتید پاسخگو دقت نمایند: تا اطلاع ثانوی به هیچ وجه جواب مکتوب با کد استفتاء یا مهر دفتر یا مرکز داده نشود.)
فتوای سایر مراجع ان شاءالله روز بعد، قرار داده خواهد شد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#کارت_واکسن
#تقلبی
#واکسن
#کرونا
#فتوا_جدید
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظل
✨﷽✨
📚 ورود به ادارات با کارت واکسن تقلبی
مطابق با فتاوای سایر مراجع معظم تقلید (مدّ ظلّهم العالی)
🔓 سوال:
با توجه به قانون جدید در عدم مجوز ورود به ادارات بدون کارت واکسن، حکم ارائه ی واکسن تقلبی و ورود به اداره چه می باشد؟ حقوق دریافتی چه حکمی دارد؟
🔑✅ پاسخ :
📘#آیت_الله_سیستانی:
ایشان در این مساله توقف کردند. (رخصت نمی دهند.) لذا مقلدین معظم له یا باید احتیاط کرده و این کار را ترک نمایند، یا می توانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگر مراجعه نمایند. [1]
بله، کسی که مسئول این کار است (شخصی که می خواهد کارت واکسن بدهد) اگر کارش مستلزم تصرف در اموال بیت المال و اتلاف باشد، مسلماً جایز نیست. (مثلا واکسن مربوطه را مخفیانه دور بیاندازد و در ازای مبلغی، یا حتی مجاناً، اسم این فرد را در سیستم به عنوان فردی که واکسن زده ثبت کند تا کارت واکسن برای وی صادر شود.)
و نسبت به کار خلاف شرع اش، استحقاق اجرت ندارد.
شایان ذکر است برای مکلفین اگر تسبیب باشد، جایز نیست. (مثلا من به دکتر یا پرستاری که مسئول واکسن من است بگویم مواد واکسن را به من نزن و دور بریز.) [2]
📗#آیت_الله_شبیری_زنجانی:
حقوق دریافتی اشکال ندارد ولکن تقلب دروغ و حرام است. [3]
📙#آیت_الله_مکارم_شیرازی:
می توانید در حقوق تصرف کنید اما در زمینه ترزیق واکسن مطابق قوانین عمل نمایید.
و در استفتاء دیگری فرمودند:
این کار جایز نیست و باید طبق مقررات عمل شود. [4]
📕#آیت_الله_وحید_خراسانی:
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست؛ اما گرفتن حقوق مانعی ندارد. [5]
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
[1] یعنی در این مساله به فتوای مجتهد جامع الشرایط و زنده دیگری که علمش از مرجع تقلیدشان کمتر و از مجتهدین دیگر بیشتر است یا آنکه از نظر رتبه علمی در نظر اهل خبره با هم مساویند، عمل نماید.
[2] استفتاء مکتوب از دفتر معظم له در قم / استفتاء شفاهی از نماینده و رئیس هیئت استفتائات معظم له
[3] استفتاء پیامکی از نماینده ی رسمی معظم له در قم
[4] سایت رسمی معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140011180125 / استفتاء از نماینده ی معظم له
[5] استفتاء پیامکی از شاگرد و نماینده رسمی معظم له / استفتاء شفاهی از نماینده معظم له در قم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#کارت_واکسن
#تقلبی
#واکسن
#کرونا
#مراجع_تقلید
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 آیة الکرسی (۱ آیه یا ۳ آیه؟!)
مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🔑✅ #بیان_فتوای_جدید:
در هر جایی که آیة الکرسی گفته شود آیه اول (تا «و هو العلی العظیم» )، مراد است مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا «هم فیها خالدون»)، تصریح شده باشد.
منبع برای انتشار اساتید:
دروس خارج فقه مقام معظم رهبری، ۱۳۸۵/۱۲/۱۴، درس۱۵۶ / استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 1177476 و 1219523 و 1297828 و 1272156 / سایت رسمی احکام جامع (سراج)
نکته‼️
از این پس به عنوان پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و فتوای امام راحل مطرح نشود.
(فتوای امام خمینی (رحمة الله علیه): احتیاط واجب آن است که آیة الکرسی تا «هم فیها خالدون» خوانده شود.)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#آیة_الكرسى
#ليلة_الدفن
#نماز_وحشت
#نماز_مستحبى
#فتوا_جدید
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 آیة الکرسی (۱ آیه یا ۳ آیه؟!) مطابق با فتوای جدید #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
✨﷽✨
🔰 متن #درس_خارج معظم له: (دقیق و بدون تغییر از بیان مقام معظم رهبری)
📄 منبع و تاریخ:
دروس خارج فقه ، درس 156 ، المسالة الرابعة: التصویر ، جلسه 156 ، 1385/12/14
📖 #حدیث_اخلاقی (ابتدای شروع جلسه) :
💠 قال ابوذر «رضی اللّه عنه» : … قُلت : و أیّ آیة أنزلها اللّه علیک أعظم؟ قال «صلّی اللّه علیه و آله و سلّم» : آیة الکرسی.
در ادامه ی سؤالات، جناب ابوذر میپرسد: یا رسول الله! کدامیک از آیه هایی که خدای متعال بر تو فرستاده بزرگ تر است؟ مراد بزرگی کمّی نیست. چون معلوم است کدام آیه در قرآن بلندتر و بزرگ تر از دیگر آیات است، بلکه مراد عظمت مضمونی و محتوایی است. حضرت (صلّی اللّه علیه و آله) میفرمایند : آیة الکرسی.
شاید وجهش این است که آیة الکرسی شامل ده موضوع توحیدی است. از اول آیة الکرسی، تا «و هو العلی العظیم» ، همین آیه اول، که به نظر ما آیة الکرسی همین آیه اوّل است، آنجایی که بإطلاقه بگویند آیة الکرسی، همین آیه اول مراد است. مگر تصریح کرده باشند به آن دو آیه بعدی، تا «هم فیها خالدون». در این آیه اول ده موضوع توحیدی و معرفتی وجود دارد که دقت در اینها و ملاحظه ی اینها بسیار مهم است. عظمت و بزرگی آیه به آن موضوعی است که در آن آیه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهمیت تر باشد، آیه عظمت بیشتری پیدا میکند. آن چیزی که مربوط ذات اقدس الهی و مربوط به توحید پروردگار، صفات و اسماء الهی است، طبعاً اهمیتش بیشتر است.
📜 #داستان
یکی از اعضاء دفتر مقام معظم رهبری میگفت پس از پایان یکی از جلسات درس خارج معظم له، عرض کردم حضرت آقا اگر اجازه دهند این آقا پسر (4 یا 5 ساله) آیة الکرسی را در محضرتان قرائت کند؟ آقا اجازه فرمودند و او شروع به قرائت آیة الکرسی نمود ... تا "هم فیها خالدون" قرائت نمود. حضرت آقا ضمن تشویق کودک، (به این عضو دفترشان، به صورت شوخی) فرمودند:
شما معتقد به آیات الکرسی هستید نه آیةالکرسی. (کنایه از اینکه آیةالکرسی یک آیه است نه بیشتر.)
✅ نکته:
البته قرائت ۲ آیه ی بعد هم از لحاظ اخلاقی بسیار کار خوبی است.
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
✨﷽✨
👆موضوع عکس:👆
مقدار آیة الکرسی در نمازهای مستحبی وارده یا اعمال مستحبی دیگر.
۱ آیه یا ۳ آیه؟
🔰 به عنوان #نمونه، امشب (شب ۱۱ رجب الاصب) نمازی با فضیلت بسیار که رجائاً خوانده می شود، ۱۴۴ آیة الکرسی دارد.
💠 ۱۲ رکعت (۶ نماز دو رکعتی) و در هر رکعت بعد از حمد ۱۲ بار آیة الکرسی.
⬅️ همچنین روز ۱۵ #رجب_الاصب، ابتدای اعمال ام داوود که ۱۰ مرتبه آیة الکرسی وارد شده است.
و بسیاری از #اعمال_مستحبی دیگر در این ماه که دستور به قرائت آیة الكرسى در آن ها شده است.
☘☘☘☘☘
#آیة_الكرسى
#ليلة_الدفن
#نماز_وحشت
#نماز_مستحبى
#احکام_تصویری
📢 کانال رسمی احکام جامع👇
@ahkam_sraj
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
aye 255 soore baqare.jpg
1.06M
#کیفیت_بالا
👆تصویر بالا با کیفیت👆
✅توجه:
به دلیل سهولت در دانلود برای شما عزیزان و عدم مصرف زیاد از اینترنت، تصویر با کیفیت پایین و متوسط بارگزاری شد.
در صورت نیاز به #کیفیت_عالی و #پوستری، میتوانید به سایت رسمی احکام جامع رجوع نمایید.
✨﷽✨
📚 #اعتکاف_در_مسجد_جامع
مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🗓 تاریخ تقریبی #عدول از فتوای سابق:
اواخر سال 1399
🔒سؤال:
آیا اعتکاف حتما باید در مسجد جامع انجام شود و یا می شود در مسجد محل معتکف شد؟
❌فتوای سابق: (متن موجود در اجوبه الاستفتاءات، رساله آموزشی، سایت معظم له و...)
اعتکاف در مساجد دیگر، غیر از مساجد چهارگانه ـ مسجد الحرام، مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم)، مسجد کوفه و مسجد بصره ـ به قصد رجاء مطلوبیت (به امید این که مطلوب خداوند واقع شود) مانعی ندارد؛ و مختص به مسجد جامع نیست.
استفتاء از معظم له، شماره سوال: 985214 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ و شماره سوال: 950633 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
🔑✅ فتوای جدید:
اعتکاف در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجد النبی «صلی الله علیه وآله» ، مسجد کوفه و مسجد بصره) بیشتر فضیلت دارد امّا در همه مساجد جامع می توان اعتکاف کرد. در مساجد غیر جامع هم که در آن نماز جماعت برپا میشود و دارای امام عادلی است، اعتکاف به قصد رجاء صحیح است.
منبع برای انتشار اساتید:
۱. رساله ی نماز و روزه، فصل سوم: اعتکاف، شرایط اعتکاف، شرط چهارم، ص151، م993
۲.اجوبة الاستفتائات، چاپ جدید (هنوز منتشر نشده)، س850
۳. تفاوت فتاوا، بخش اعتکاف، ردیف 174
۴. جزوه ارسالی از تهران، م1479
۵. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1325219 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
سوال شماره: 1329063 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
✅ تفاوت های فتوای سابق با فتوای جدید:
تفاوت اول:
فتوای سابق (که نظر مرحوم امام هم همین است): اعتکاف در مساجد جامع فقط به نیت رجاء اشکال نداشت و به نیت ورود جایز نبود.
فتوای جدید: در مساجد جامع هم میتوان معتکف شد.
تفاوت دوم:
فتوای سابق: در غیر مساجد جامع اعتکاف رجاء اشکال نداشت
فتوای جدید: در غیر مساجد جامع اعتکاف رجاء اشکال ندارد، به شرط آنکه دارای امام عادل باشد. (لذا اگر امام فاسق یا مجهول الحال باشد و وی را نشناسیم و از طرق صحیح، یقین به عدالت وی پیدا نکنیم، اعتکاف صحیح نیست، حتی رجائا)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#اعتکاف
#معتکف
#مساجد_جامع
#مسجد_جامع
#مقام_معظم_رهبری
#امام_خامنه_ای
🆔 @fatava_jadid