eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
169 ویدیو
64 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
اخلاص یعنی چی؟.mp3
4.53M
🎧 👤 استاد عليرضا پناهيان | اخلاص يعني چي؟ 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 تا خوب ها خوب تر نشوند، بدها خوب نمي شوند « ۲ » 🔸شيوه تبليغ انبياي الهي (ع) نيز همين بوده است. انبيا و اولياي الهي هميشه چند نفر را پيدا مي کردند و به طور ويژه با آن ها کار مي کردند. اگر آن چند نفر درست مي شدند، همه مردم را درست مي کردند. اگر آن ها درست نمي شدند، آن پيامبر يا ولي خدا پيش مردم حرفي براي گفتن نداشت؛ چرا که مردم به او مي گفتند: «اگر حرف شما درست بود، چرا اين هايي که حرف هاي شما را گوش کردند، به جايي نرسيدند؟ اگر نماز، اخلاق انسان را درست مي کند، پس چرا اين ها اينقدر بداخلاق هستند؟ 🔹چه موقع بي نماز ها، نمازخوان مي شوند؟ وقتي نمازخوان ها بهتر نماز بخوانند. اگر نمازخوان ها حظّي را که از نماز خواندن مي برند به اهل عالم نشان دهند، همه نمازخوان مي شوند. چه کنيم که همه نمازخوان بشوند؟ بايد کاري کنيم آن هايي که نمازخوان هستند، بهتر نماز بخوانند، به همين سادگي. در آن صورت آن کسي که نماز نمي خواند مي آيد از رفيق نمازخوانش مي پرسد: «تو چرا اينقدر با نشاطي؟ تو چرا هميشه اينقدر سرحالي؟ تو چرا کينه هيچ کسي را به دل نمي گيري؟ تو چرا عصباني نمي شوي؟ تو چرا حسرت زده نمي شوي؟» و او جواب مي دهد: «نمي دانم، اما شايد به خاطر نماز باشد.» 🔸اگر بي نمازها، تاثير نماز را در نمازخوان ها ببينند، به نماز علاقه مند مي شوند. اما اگر تاثيرش را نبينند، نه تنها علاقه مند نمي شوند، بلکه دلزده خواهند شد و ذهنيت منفي پيدا خواهند کرد. لذا اگر مذهبي ها خوب نماز نخوانند، نه تنها فرصت جذب غيرمذهبي ها از دست مي رود، بلکه همين نماز خواندن بي روح مذهبي ها، مانع جذب غير مذهبي ها خواهد شد. 🔹امروزه اگر بخواهيم تعداد بي نمازهاي جامعه کاهش پيدا کند، راهي نداريم جز اينکه کاري کنيم نمازخوان هاي مسجدي بهتر نماز بخوانند. اگر بخواهيم مشکل بي حجابي برطرف شود، بايد محجبه ها معرفتشان نسبت به حجاب بالا برود. در زمينه هاي ديگر نيز همين طور است. «تا خوب ها خوب تر نشوند، بدها خوب نمي شوند» و اين شعار پُر رمز و راز و عجيبي است. ✂️ : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۲۲ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 اولين جلسه کارگاه آنلاين هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سیدموسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان) 👈 مهارت های ارتباط موثر با نوجوان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | نقش دین در بهداشت روان 👤 دکتر سيدعلي مرعشي 🔶 هر چند که پس از انقلاب های علمی و صنعتی در غرب، گستره نفوذ دین رو به کاهش گذاشت، تا جایی که تصور می شد دین به کلی رو به زوال است، اما در سالیان اخیر محرز شده که به دلایل زیر دین و معنویت هردو مورد توجه مجدد جوامع قرار گرفته اند: 🔹بی معنی شدن زندگی 🔸احساس خلأ اخلاقی 🔹اسارت بشر در دست تکنولوژی 🔸تماس غرب با مذاهب مشرق زمین 🔹 آگاهی روزافزون از وسعت جهان 🔸افزایش یافته های علمی همسو با دین و معنویت 🔹نیاز فطری انسان 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/13 🆔 @fatehan
📶 | جستاری در نوروسایکولوژی وضو - انطباق طراحی وضو با طراحی قشر حسی مُخ، هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 سخنران: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 🌐 آدرس ورود: Http://meeting.scu.ac.ir/ravanshenasi/ با فتح همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 حفظ فاصله با کودک 🔸در تربيت، بايد از فرزند يا شاگرد فاصله گرفت تا شکوفا شود. نصيحت، موعظه، قصه، قهر، آشتي و ...، فاصله گرفتن هاي لازم از کودک است. الزام، فشار، حيا، خجالت دادن و ...، کار را مصنوعي مي کند و با پيدايش کوچک ترين راه فرار، دوباره سر جاي اولش بر مي گردد. انسان بايد با پاي خودش برود، نه اينکه او را ببرند. 🔹وقتي در آيه «فَذَکِّر اِنَّما اَنتَ مُذَکِّر لَستَ عَلَيهِم بِمُصَيطِر» خداي تعالي به پيامبر(ص) مي فرمايد: «اي پيامبر، تو فقط يادآوري کننده هستي و برآن ها چيره نيستي!» معنايش اين است که مربي و والدين هم، بر شاگرد يا فرزند چيره و مصيطر نيستند؛ بلکه حالت يادآوري کننده براي او دارند. هيچ پدري نمي تواند اختياراتي بيشتر از پيغمبر(ص) بر اولادش داشته باشد. به محضي که بخواهد سيطره يابد، جدال شروع مي شود. انسان اگر بو ببرد که مي خواهند بر او سيطره پيدا کنند، آن را اعلان جنگ تلقي مي کند و در پاسخ، عمليات جنگي او آغاز مي شود. ✂️ : تربيت ديني کودک؛ ص ۱۳۱ 👤 استاد حائري شيرازي (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
زبان خارجه آری یا خیر؟.mp3
6.19M
🎧 👤 استاد رحيم پور ازغدي | زبان خارجه آری یا خیر؟ 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 چگونگي اداره يک مدرسه بر اساس تقوا 🔸مدرسه‌ای که براساس تقوا اداره می‌شود به مقدار توانایی و استعداد دانش آموزان توجه می‌کند و ارزیابی‌اش براساس سعی و تلاش آن‌هاست. ممکن است کسی نیمی از سوالات ارزشیابی را جواب ندهد، اما ارزش کارش بیشتر از کسی باشد که تمام سوالات را جواب داده است. چون او تمام تلاش خود را برای فهم کرده است. در مقابل کسی که استعداد بالایی در حفظ یا فهم مطالب دارد، ارزش چندانی برای ما نخواهد داشت و نمره کامل را نخواهد گرفت. چون مهم برای ما سعی و تلاش دانش آموزان است. 🔹وقتی به کسی که استعداد و هوش بالایی دارد نمره کامل بدهیم، راه سعی و تلاش او برای پیشرفت را بسته‌ایم! چون او فکر می‌کند همین چیزی که هست بهترین است و نباید برای بهتر شدن تلاش کند. درعین حال وقتی به کسی که استعداد پایینی دارد ولی تلاش خودش را کرده است، همیشه نمره پائین می دهیم، از تلاشش ناامید می شود، برای تلاش بیشتر تشویق نمی‌شود و علاقه اش به ادامه تحصیل و تلاش برای آن را از دست خواهد داد. 🔸عمل کردن به روش تقوا در ارزشیابی مدارس باعث شکوفا شدن استعدادها و پیشرفت روزافزون دانش‌آموزان است و عمل نکردن به این روش نابود کردن استعدادها و باعث ناامید شدن دانش آموزانی است که استعداد پایین‌تری دارند. 🔹مرحوم آیت الله بهجت می‌فرمودند: «در درس خواندن و تحصیل علوم نبوغ شرط نیست. ملا صالح مازندرانی (رحمه الله) هنگامی که برای درس از خانه بیرون می‌رفت، از در خانه تا مدرسه کاه می‌ریخت تا هنگام بازگشت راه را گم نکند. با این کندی حافظه، بر اصول کافی شرح نوشت که از بهترین، یا بهترین شروح است.» 🔸این نتیجه توجه به میزان توانایی‌ها در تشویق و تنبیه است. کسی که حافظه‌ای بسیار پایین داشته، اما تحقیر نشده است، از نظر فهم مطالب به مرتبه‌ای می‌رسد که می‌تواند بهترین شرح را بر اصول کافی بنویسد. همان مقدار حافظه و استعدادی که همه ما داریم برای عالم و دانشمند شدن کافی است و بعد از ظهور این را به چشم خواهیم دید و تجربه خواهیم کرد. ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۱۱۶ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ... 🎙 | تربیت جنسی در سایه عفاف 👤 دکتر فاطمه فیاض 🔸آموزش جنسی یکی از مسائلی است که چند سالی است در فضای رسانه ای و آموزشی کشور بیش از گذشته مطرح می شود. کشور های مختلف هر یک متناسب با پیش فرض های اندیشه ای خود راهبردهایی برای آموزش های جنسی در سنین مختلف برگزیده اند. در کشور ما نیز تالیفاتی از سالهای پیش در این زمینه نگاشته شده است. 🔹کتاب «تربیت جنسی در سایه عفاف» یکی از آخرین کتابهای این حوزه است که توسط سرکار خانم دکتر فاطمه فیاض نگاشته شده است. ایشان در نشست رونمایی از کتاب ضمن بیان اینکه تربیت جنسی یکی از ابعاد تربیت بوده و نسبت به آموزش جنسی مفهومی عام است، نکات کاربردی فراوانی در زمینه تربیت جنسی در سنین مختلف بیان می کنند و در پایان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ می دهند. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/163 🆔 @fatehan
📶 | نظریه رویکرد روانشناسی اسلامی به مدل زیست پزشکی بیماری‌های روانی 👤 سخنران: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 🌐 آدرس ورود: http://www.skyroom.online/ch/baharsums/meeting2 ⏰ زمان: پنجشنبه 27 آذرماه 99 ساعت 10 تا 11:30 با فتح همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 هر چه شهوت فعال‌تر، عقل خاموش‌تر 🔹صحنه‌های مبتذل، مثل میخ در ذهن بیننده فرو خواهند رفت، در تمام طولِ روز مدام در ذهن بیننده مجسم شده و تکرار می‌گردند. سر کلاس درس، سر نماز، هنگام خواب، وقت مطالعه و مخصوصاً زمان‌های بیکاری. 🔸شما حساب کنید وقتی ذهن یک جوان در طول روز مدام درگیر صحنه‌های شهوت‌انگیز باشد، این جوان به چه کار دیگری خواهد رسید؟ 🔹سیستم بدن به شکلی است که هرچه شهوت فعال‌تر شود، عقل خاموش تر خواهد شد، خب عقل هم که خاموش شود، صدها نتیجه مضر دیگر پیش خواهد آمد. 🔸علاوه بر آن، تماشای صحنه‌های مبتذل، تمامی نتایج مخرب چشم‌چرانی که از ابتدای کتاب گفتیم را داراست، البته با تاثیر ده‌ها برابری. نتایجی مانند اضطراب، افسردگی، تندخویی، نارضایتی از همسر، بیماری‌های جسمی و روحی و ... 🔹شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به شکلی طراحی شده که مخاطب خود را آهسته آهسته به سمت محتوای جنسی می‌کشاند، یعنی در مرحله اول، تماشای یک فیلم مبتذل را به شما پیشنهاد نمی‌دهد. در ابتدا تصاویری ساده از افراد بدون پوشش را به نمایش می‌گذارد. آن‌قدر زمینه تماشای این تصاویر را برای شما فراهم می‌کند و همچون رگبار این تصاویر را به سمتتان می‌فرستد که اگر اولی و دومی و سومی را باز نکنید، چهارمی را باز خواهید کرد و اگر خیلی مقاومت کنید، آن‌قدر به کارش ادامه خواهد داد تا مقاومت شما را بشکند و درنهایت گناه نگاه به نامحرم و تصاویر نامناسب را پیش چشم شما عادی می کند، همین که شما با باز کردن تصاویر پیشنهادی به اینستاگرام چراغ سبز نشان دهید، در مرحله بعد تصاویری با پوشش‌های نامناسب تر به نمایش خواهد گذاشت. این روال ادامه پیدا خواهد کرد و نهایتاً به نمایش محتوای برهنه و حیوانی خواهد رسید. 🔸به احتمال زیاد بادی به غبغبتان انداخته‌اید و می‌گویید ما کاری با تصاویر آنچنانی اینستاگرام نداریم. بله قبول! اما حاضرید قسم بخورید حتی یک‌بار هم تصویری نامناسب در اینستاگرام ندیده‌اید و یا بعداً نخواهید دید؟ 🔹حاضرید ماشینتان را چسبیده به پرتگاه یک دره خطرناک پارک کنید؟ قطعاً نه! پس چطور خودتان را کنار پرتگاه دره ی اینستاگرام مستقر می‌کنید؟ ما که می‌دانیم این فضا ما را به سمت گناه خواهد کشاند از همان ابتدا از آن فاصله بگیریم. البته ما فقط اینستاگرام را مثال زدیم، ممکن است ده‌ها برنامه مشابه آن هم موجود باشد. تشخیص با خود شماست. ✂️ : تَرگُل (بيست دليل عقلي و روانشناسي براي حجاب) ؛ ص ۷۶ 👤 عماد داوري دولت آبادي 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
بايد دوباره نسلي را تربيت کرد.mp3
5.64M
🎧 👤 استاد رحيم پور ازغدي | بايد دوباره نسلي را تربيت کرد! 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 هفتمین جلسه هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی (پزشک، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز) 👈 منزل اول: انسان شناسی اسلامی به عنوان مبنای روانشناسی اسلامی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 تعیین کردن ملاک برای کودک 🔸مربی باید از راه‌های مناسب، به شاگرد ملاک خوب و بد عمل را یاد بدهد. صحیح نیست برای کودک، مصادیق خوب و بد را مدام معین کند؛ زیرا مربی همیشه در کنار کودک نیست که این کار را برای او انجام دهد. اگر فرزند، ملاک‌ها را یاد بگیرد و خط را درک کند، خودش با دلیل و بصیرت وارد می‌شود و راه را دنبال می‌کند. 🔹مربی یا پدر و مادر، با پاسخ دادن به همه پرسش‌های طفل، او را مقلد و عاجز بار می آورند؛ اما اگر به جای ده‌ها بار جواب دادن، ملاک حق و باطل یا راهِ یاد گرفتن پاسخ پرسش را به او یاد بدهند، مسائل دیگر را خودش می‌شناسد و انتخاب می کند. 🔸فردی قبل از انقلاب، مدرسه و کلاس های تربیتی داشت. در آن مدرسه، بچه‌ها از فعالیت‌های سیاسی منع می‌شدند تا مبادا روزی به گروهک‌ها ملحق شوند و از آن‌جا بروند. محیط داخل مدرسه به شدت کنترل می‌شد. حرف‌ها، رفقا و آشنایان و این‌که با چه کسی حرف می‌زنند و چه کتابی می‌خوانند، همگی تحت نظارت بود. در هفته کلاس‌های مختلف برگزار می‌شد. دوره دبیرستان تمام شد و تعدادی از بچه‌ها وارد دانشگاه شدند. 🔹بلافاصله برخی فارغ‌التحصیلان از محیط متأثر شدند و دنبال بعضی افکار رفتند و عباداتشان را هم کنار گذاشتند! مسئولان مدرسه به من گفتند شما که با جوانان هستید، چه می‌کنید که شاگردان شما در صحنه باقی می‌مانند؟ گفتم من هفته‌ای یک ساعت درس می دهم و یک جلسه دینی هم شب‌های جمعه در شیراز دارم و با جوانان به صحبت می‌نشینم تا دل‌ها زنده شود و وقتی واعظ درونی آن‌ها زنده شد، رهایشان می کنم، نه کنترلی و نه منع فعالیت سیاسی! آن‌ها خودشان در صحنه می‌مانند. 🔸شما باید ملاک خوب و بد را معین کنید و مطمئن باشید درنهایت، خودشان در مسائل قضاوت خواهند کرد؛ کبری را که مشخص کنید، صغری را خودشان پیدا می کنند! باید به آن‌ها ملاک داد، البته نه ملاک‌های شخصی که تابع نظام ارزشی خاصی شوند! بلکه باید آن‌ها را تابع ملاک‌های ارزشی و انسانی کرد. ✂️ : تربيت ديني کودک؛ ص ۱۳۵ 👤 استاد حائري شيرازي (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | راهکارهای علمی برای تمرکز کردن 👤 دکتر غلامحسین مکتبی 🔸عدم تمرکز حواس، موضوعی است که بسیاری از جوانان از آن رنج می برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. 🔹همان طور که خود می دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن  از ضروریات قطعی است. 🔸تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. 🔹در این کارگاه سعی شده است عوامل برهم زننده ی تمرکز بررسی شود و در مقابل آن راه های کسب تمرکز بیان شود. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/18 🆔 @fatehan
📖 دشواری تبلیغات دینی 🔸یکی از سختی‌های کار تبلیغات دینی، این است که ما می‌خواهیم به چیزی دعوت کنیم که در جایگاه رفیعی قرار دارد و عمیق و ژرف است. عمق دارد و عمقش نه به سهولت قابل درک است و نه به سهولت قابل انتقال. فرق می‌کند با تبلیغ خوراکی‌ها، یا ترویج شهوت، که هم عموم مردم به سهولت درکش می‌کنند و هم ترویجش ساده است. 🔹بعضاً به کم توفیقی های نهادهای مسئول فرهنگی کشور در زمینه تبلیغ و ترویج دین و کارهای فرهنگی انتقاد می‌شود و ما را با دیگران مقایسه می‌کنند که مثلاً آن‌ها چه قدر در تبلیغ بی‌فرهنگی و بی‌بندوباری خودشان موفق عمل می‌کنند، ولی ما در تبلیغ دین حق خودمان به اندازه آن‌ها کار نمی‌کنیم و موفق نیستیم. بخشی از این حرف درست است که ما باید بیشتر برنامه‌ریزی کنیم؛ اما بخش دیگر به این برمی‌گردد که کار آن‌ها بسیار ساده‌تر است. باید به این واقعیت توجه داشت که آن‌ها به گمراهی دعوت می‌کنند ولی ما به سعادت راهنمایی می کنیم. 🔸مستکبرین می‌خواهند مردم را به شهوت و شکم دعوت کنند. واضح است که آن‌ها براحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً اگر یک گروه فیلم‌بردار و فیلم‌ساز بخواهند در مورد شهوت‌رانی فیلم بسازند، از آن راننده تا بازیگر و کارگردان شان، همه تجربه شهوت دارند. ولی اگر ما بخواهیم یک فیلم برای نماز بسازیم، شاید نتوانیم یک کارگردان پیدا کنیم که دو رکعت نمازی که خدا در آن شهود شود تجربه کرده باشد. انسان خوب، زیاد داریم اما مگر چند نفر را می‌توانیم پیدا کنیم که تجربه دو رکعت نمازی را که انسان در آن خدا را شهود کند، داشته باشد؟ لذا کار ما سخت است، ولی کار آن‌ها آسان. 🔹این‌قدر نباید گفت که ما چقدر نسبت به آن‌ها عقب هستیم، ما عقب هستیم، اما نه نسبت به آن‌ها. ما نسبت به آنجایی که باید می رسیدیم عقب هستیم و باید تلاشمان را مضاعف کنیم؛ ولی این وضعیت را نمی‌توان با آن‌ها مقایسه کرد و گفت که آن‌ها از ما جلوترند، چراکه ماهیت کار ما با آن‌ها متفاوت است. 🔸آن‌ها می‌خواهند شهوت‌رانی را رواج بدهند، و طبیعی است که این کار برایشان بسیار آسان است. هر کارگردانی می تواند فیلم شهوت برانگیز بسازد؛ چون خودش تجربه کرده است. اما چه کسی می‌تواند نماز را به این سهولت تجربه کند، و حتی اگر هم تجربه آن را هم داشته باشد، چگونه این تجربه را به دیگرانی که در این عوالم نیستند منتقل کند؟ «من، گنگِ خواب دیده و عالم همه کر» لذا کار ما بسیار سخت است. ✂️ : پرورش نخبگان معنوي در مساجد؛ ص ۳۰ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
بازی های رایانه ای تهدیدی جدی.mp3
4.13M
🎧 👤 حجت الاسلام کهوند | بازی های رایانه ای تهدیدی جدی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 👤 استاد حائري شيرازي (ره) | با من نگاه کن ... 🔸به مناسبت سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔹نثار ارواح همه مؤمنین و مؤمنات، بخصوص روح مطهّر مرحوم استاد (ره) صلوات. 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 مهمانان على‏ 🔸مردى با پسرش به عنوان مهمان بر على علیه السلام وارد شدند. على با اکرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروى آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا قنبر، غلام معروف على، حوله‏ اى و طشتى و ابریقى براى دست شویى آورد. على آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست مهمان را بشوید. مهمان خود را عقب کشید و گفت: «مگر چنین چیزى ممکن است که من دستهایم را بگیرم و شما بشویید». 🔹على فرمود: «برادر تو، از سر تو است، از تو جدا نیست، می‏خواهد عهده ‏دار خدمت تو بشود، درعوض خداوند به او پاداش خواهد داد، چرا میخواهى مانع کار ثوابى بشوى؟». باز هم آن مرد امتناع کرد. آخر على او را قسم داد که «من میخواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل گردم، مانع کار من مشو.» مهمان با حالت شرمندگى حاضر شد. 🔸على فرمود: «خواهش می‏کنم دست خود را درست و کامل بشویى، همان طورى که اگر قنبر میخواست دستت را بشوید میشستى، خجالت و تعارف را کنار بگذار.». 🔹همینکه از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر برومند خود محمدبن حنفیه گفت :‏ «دست پسر را تو بشوى. من که پدر تو هستم دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوى. اگر پدر این پسر در اینجا نمی بود و تنها خود این پسر مهمان ما بود من خودم دستش را می شستم، اما خداوند دوست دارد آنجا که پدر و پسرى هر دو حاضرند، بین آنها در احترامات فرق گذاشته شود.» محمد به امر پدر برخاست و دست پسر مهمان را شست. 🔸امام عسکرى علیه السلام وقتى که این داستان را نقل کرد فرمود: «شیعه حقیقى باید این‏طور باشد.» ✂️ : داستان راستان؛ جلد دوم، ص ۱۰۵ 👤 استاد شهید مطهری (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 دومين جلسه کارگاه آنلاين هم اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: سرکار خانم دکتر سیدموسوی (دکتری تخصصی روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان) 👈 مهارت های ارتباط موثر با نوجوان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | تعلیم و تربیت اسلامی 👤 استاد میرباقری 🔸تعلیم و تربیت رسمی در کشور ما به شدت تحت تأثیر فرهنگ غرب است. وضعیت‌شناسی تعلیم و تربیت برای شناخت تأثیر جریانات تعلیم و تربیت غربی در دنیای اسلام و کشورمان امری  لازم است. 🔹سه رویکرد در دانش‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت اسلامی (رویکرد فلسفی، رویکرد فقهی، رویکرد تدوینی) وجود دارد  که در این سخنرانی ویژگی های هر یک بیان شده است.  🔸مکتب تربیتی اسلام بعنوان مجموعه آموزه هایی است که می توان از اسلام نسبت به حوزه تربیت استنباط کرد. البته مکتب تربیتی اسلام برای تبدیل شدنش به یک نظام تربیتی عینی و جاری شدنش در عینیت باید از بستر علوم تربیتی هم عبور کند. ما در حوزه علوم تربیتی نیاز به مکتب تربیتی، دانش ها و علوم تربیتی و نیاز به مدل های عینی تربیتی داریم. 🔹علم دینی یعنی علمی که در آن مکتب مستند به اسلام فرآوری شده، تبدیل شده به دانش کاربردی که می‌تواند به ما معادله دهد، پیشگویی کند و هدایت تغییرات را به عهده بگیرد. علم دینی، علمی است که مکتب و دستاوردهای استنباطی از دین در روش تحقیقش جانمایی شده باشد. 🔸ما در دستیابی به علوم تربیتی اسلام در قدم اول نیازمند به استنباط مکتب تربیتی اسلام از متون دینی هستیم، قدم بعد این است که این مکتب تربیتی چگونه تبدیل به علوم تربیتی می شود. البته دستیابی به مکتب تربیتی اسلام و علوم تربیتی و مدل های برنامه ریزی تربیتی احتیاج به نرم افزار پیشینی هم دارد. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/34 🆔 @fatehan
📖 مادران شهدا مقاوم‌تر از پدران شهدا 🔸بارها من این را گفته ام؛ در زیارت خانواده های شهدا، اغلب اوقات مادران شهید را شجاع‌تر و مقاوم‌تر از پدران شهید یافتم. 🔹مگر محبت مادر را می شود با محبت پدر مقایسه کرد؟ روح لطیف زنانه، آن هم نسبت به جگر گوشه، این را پرورش بدهد، بزرگ کند مثل دسته ی گل، بعد راضی بشود که او برود میدان جنگ و به شهادت برسد؛ بعد برای اینکه جمهوری اسلامی دشمن شاد نشود، بر جنازه ی او گریه هم نکند؟ 🔸که بنده مکرر به این خانواده های شهدا گفتم گریه کنید؛ چرا گریه نمیکنید؟ گریه ایرادی ندارد. گریه نمی کردند، میگفتند می‌ترسیم جمهوری اسلامی دشمن شاد شود. (زن مگو، مردآفرین روزگار). زن های ما این هایند؛ امتحان خوبی دادند. ✂️ : بانوی تراز در گفتمان امام خمینی ره و امام خامنه ای مدظله العالی؛ ص۳۱ 👤 سعید صلح شیرازی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 استقلال مالي و رابطه آن با تقوا 🔸دلیل این‌که در دین اسلام تجارت این‌قدر تحسین شده و از کارمندی نهی شده است چیست؟ چون در تجارت کردن فرد مستقل عمل می‌کند و این استقلال بسیار ارزشمند است. شخصی به امام صادق علیه‌السلام گفت: مردی تجارت می‌کند و درعین‌حال می‌تواند مزدبگیر (کارمند یا کارگر) شده و همان مقدار پول دربیاورد. حضرت فرمودند: نباید خودش را اجیر دیگری کند، باید مستقل باشد و تجارت کند و روزی‌اش را از خدا بخواهد! 🔹یکی از دستوراتی که خدا به ما داده است، استقلال مالی و استقلال در کسب‌وکار است. درعین‌حال فرم کلی که خدا برای انجام دستورات خودش از ما خواسته است، تقواست؛ یعنی هر عملی که انجام می‌دهیم، زمانی ارزشمند است که براساس انگیزه‌های درونی و بدون تاثیر گرفتن از تشویق و تنبیه فوری و مستقل از آن‌ها باشد. 🔸نکته‌ای که در این‌جا روشن می‌شود این است که خداوند، دستوراتش را به گونه‌ای تنظیم کرده است که با فرم کلی تقوا همخوانی دارد. یعنی اگر به ما دستور می‌دهد که باتقوا باشید، در عین حال دستور می‌دهد که استقلال مالی داشته باشید و هر دو دستور ما را مستقل بار می آورند. در دستورات خدا نمی‌توان دستوري یافت که خلاف فرم کلی تقوا (استقلال از انگیزه‌های بیرونی و عمل براساس خود کنترلی) باشد. بلکه بسیاری از دستورات خدا فرم تقوا را تقویت می‌کنند. اگر استقلال داشتن مطلوب شد، این استقلال باید در بخش‌های دیگر حیات هم تامین شود که می‌بینیم به همین صورت است. ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۷۹ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan