📖 حفظ کرامت کارمندان در مدیریت به روش تقوا
🔸در شیوه مدیریت تقوا، نباید با انسانها و کارکنان، برخورد غیرانسانی داشت. اگر با کارمندان اینگونه برخورد کنیم که هر کسی به تشخیص خودش بتواند غیبت کند و نیازی به اجازه مرخصی نداشته باشد، خبر بدهد اما نیازی به اجازه گرفتن از مافوق نباشد، قطعاً کیفیت کار بالاتر خواهد رفت.
🔹مطالعات میدانی نشان می دهد تنظیم ساعت کار توسط خود کارمندان، میتواند کمیت و کیفیت محصولات و همچنین رضایت شغلی کارکنان را افزایش دهد. این استقلال بخشی و شخصیت دادن، احساس خوبی به کارمند میدهد و از کارش بیشتر لذت میبرد. این یعنی با کرامت برخورد کردن با انسانها و حفظ شخصیت آنها.
🔸خداوند به ما کرامت داده است: « و لَقَد کَرَّمنا بَنی آدم؛ ما بنیآدم را گرامی داشتیم» (اسراء/۷۰) ما می توانیم کرامتی را که به واسطه تقوا به ما داده شده است افزایش دهیم؛ چون میفرماید: «إنَّ أکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقاکُم؛ هرکه باتقواتر است، باکرامتتر است» (حجرات/ ۱۳) ولی با آییننامه و مقررات زیادی و اشتباهاتمان، این کرامت را از بین میبریم و افراد را بیشخصیت بار میآوریم.
🔹شاید بعضی از کارمندان و کارگران در صورت حذف روش کارت ساعت زنی، سوءاستفاده کنند؛ البته تعداد آنها کم است. اما در این صورت به کسانی که تخلف کردند و تقوا را رعایت نکردند، مهلت داده میشود تا خودشان را اصلاح کنند و به روش تقوا مقید شود. اما اگر اصلاح نشدند، مدیر مجموعه آنها را قاطعانه اخراج می کند. و بعد از آن به جای مدیریت از بالا به شیوه تشویق و تنبیه، تذکر همکاران دیگر، جایگزین کارت ساعت زنی می شود. همه باید در اداره و کارخانه احساس مسئولیت کنند که اگر یک نفر از سر تنبلی و بیانضباطی تأخیر کرده یا بیجهت غیبت کرد، به او تذکر دهند تا متوجه اشتباهش بشود و خودش را اصلاح کند.
🔸علم مدیریت علاوه بر اینکه شیوه اداره یک مجموعه را به ما میآموزد، درعینحال روشی برای تربیت انسانها است. یعنی مدیر یک مجموعه با روشهای مدیریتی خود در حال تربیت زیردستان خود است. اساساً اهداف مدیریتی ما نباید اهداف تربیتي ما را زیر سوال برده یا نقض کنند؛ بلکه شیوه مدیریت صحیح شیوهای است که اهداف تربیتی ما را تقویت نماید. خداوند وقتی میخواهد ما را تربیت کند با مفهومی مانند تقوا این کار را میکند؛ یعنی انگیزههای درونی ما را تقویت میکند تا بدون نظارت بیرونی عمل کنیم. همین روش تربیتی میتواند در مدیریت استفاده شده و الگو قرار گیرد.
🔹تقوا روشی است برای اداره يک کارخانه. در اداره کارخانه به روش تقوا، به انسان ها شخصیت و کرامت می دهیم؛ در آن صورت یک انسان باشخصیت _ اگر کارمند یا کارگر باشد _ بهتر به وظایفش عمل می کند! پس اگر به روشی غیر از تقوا مدیریت شود و شخصیت ها له شوند، از جنبه اقتصادی هم متضرر می شویم. بهتازگی در علم مدیریت، به این نتیجه رسيده اند که اگر کارگر ما یک «انگیزه درونیِ مستقل» داشته باشد، با کمترین قوانین و نظارتِ بیرونی، کیفیت کارش بالاتر خواهد رفت. تقوا با انگیزههای درونی فرد کار دارد و آنها را بیدار میکند.
✂️ #برشی_از_کتاب : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۷۲
👤 استاد عليرضا پناهيان
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📶 دومین جلسه کارگاه آنلاين #مهارتهای_موفقیت_تحصیلی هماکنون در حال برگزاری است.
👤 مدرس: دکتر داود نودهئی | مشاور و روانشناس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج)
👈 هر آنچه برای موفقیت تحصیلی به آن نیاز دارید!
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | بازگشت به حقیقت
👤 دکتر سیدعلی مرعشی
🔸چرا سوئد که یکی از مرفه ترین کشورهای دنیاست، با بالاترین آمار افسردگی مواجه است؟
🔹چرا این همه اختلاف نظرات در محیط خانواده بوجود آمده است؟
🔸علت آمار بالای طلاق در کلانشهرها چیست؟
🔹چرا شاهد آمار بالای فرسودگی و از کار افتادگی در کشور هستیم؟
🔸چرا اقتصاد لیبرالی در دنیا شکست خورده است؟
🔹چرا همه طرح های وارداتی که برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور پیاده می شود، به شکست منجر می شود؟
🔸همه این مشکلات و نابسامانی ها از غفلت ما نسبت به یک مساله مهم ناشی می شود و تا زمانی که نسبت به آن آگاهی و هشیاری پیدا نکنیم، همه تلاش هایمان، آب در هاون کوبیدن است.
🔹با شنیدن این صوت، می توانید با تحلیل دکتر سیدعلی مرعشی در خصوص ریشه مشترک این معضلات آشنا شوید.
📥 لینک دریافت صوت #کارگاه
🌐 fatehan.net/post/82
🆔 @fatehan
📖 عقلتان را تعطیل نکنید
🔸توصیه میکنم اول از عقلتان استفاده کنید. عقلتان را تعطیل نکنید. بعضیها برای همه کارهایشان استخاره می کنند. استخاره کار خوبی است، ولی اگر زیاد شود، طرف دیگر نمیتواند فکر کند. از تعطیل شدن فکرتان جلوگیری کنید.
🔹هر کسی می آید پیش من استخاره کند به او میگویم استخاره دوتا شرط دارد: اول اینکه فکر کرده باشی و دوم اینکه از اینکه با فکرت حل بشود مایوس شده باشی و مشورت هم کرده باشی؛ یعنی بعد از فکر و مشورت، اگر به نتیجه ای نرسیدی رو به استخاره بیاور. اگر این دو کار را کردی و دیدی با این حل نمیشود، این استخاره جواب خداست، وگرنه این استخاره جواب خدا نیست. او هم قرآن را از من میگیرد، میبوسد و میبرد میگذارد سر جایش و استخاره نکرده برمیگردد!
🔸خدا گفته هر وقت مضطرب شدی من جوابت را میدهم، نه اینکه همینجوری من عوض تو فکر کنم. این استخاره زیاد هم به خاطر تنبلی است.
🔹عادت کنید اول فکر کنید، بعد صحبت کنید. هر وقت میخواهید صحبت کنید، دو دقیقه فکر کنید. ببینید رهبر انقلاب چطور صحبت می کند؟ نُت برداشته به آن نگاه میکند و حرف میزند.
✂️ #برشی_از_کتاب : تفکر؛ ص ۸۱
👤 استاد آيتالله حائري شيرازي(ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 نعمت شناخت و ايمان به خدا
🔸گویا ساختار وجودی و ذهنی انسان به گونهای است که تا از نعمتهای الهی برخوردار است و آنها در معرض خطر واقع نشده و یا از او سلب نگردیده اند، هرگز پی به ارزش آنها نمیبرد و برای وی ارزشمند تلقی نمیشوند. و آنگاه که به فقدان آنها مبتلا گردید میفهمد که چقدر ارزش دارند. این روحیه انسان نسبت به تمام نعمتهای الهی است.
🔹در میان تمام نعمتها و قبل از همه، نعمت شناخت خدای متعال قرار دارد. ما نمیتوانیم به ارزش نعمت شناخت خدای متعال پی ببریم. همین مقدار، ایمان ضعیفی که داریم و همه هم اقرار میکنیم که ایمان و معرفتمان به خداوند سبحان خیلی ضعیف و ناقص است، وقتی به ارزش و ضرورت آن پی میبریم که به شک و شبههای مبتلا شویم. اگر این سوسوی ایمان خاموش گردد آن وقت میفهمیم که چه آتشی شعلهور گردیده که جان ما را میسوزاند و هیچ راه نجاتی نداریم.
🔸اگر خدایی ناکرده رابطه ما با خدای متعال قطع شود، به گونهای که ذرهای ایمان در کف نداشته باشیم و در دل احساس نکنیم که با جایی و با کسی ارتباط داریم که حرفمان را بشنود و دردمان را درمان نهد، در این صورت جز گمراهی و حیرت و سردرگمی و بدبختی بهرهای نخواهیم داشت. به قول آن حکیم که میگفت: «بیخدایی نکشیدی تا بدانی چه دردی است».
🔹ما چون نمیدانیم آنهایی که ایمان ندارند در چه پستی و گمراهی و بدبختی به سر میبرند، قدر ایمان ضعیف خود را نمیدانیم و به ارزش آن پی نمیبریم و غافليم که برای همین زندگی دنیا چقدر مؤثر است. البته تأثیر آن در آخرت و سعادت ابدی برای ما قابل اندازهگیری و درک نیست و به یقین تأثیرش بیشتر از آن است که عقل ما بفهمد.
✂️ #برشی_از_کتاب : پند جاوید، جلد اول، ص۲۵۸
👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🎙 #بشنو | مدرسه اقتصاد
👤 دکتر مسعود درخشان
🔸اقتصاد اسلامی چیست؟
🔹در حال حاضر در چه مختصاتی قرار دارد؟
🔸راه های رسیدن به این اقتصاد کدام است؟
🔹مطلب ارائه شده در دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) توسط دکتر مسعود درخشان می باشد.
🔸دکتر درخشان پیش درآمدی از اقتصاد اسلامی ارائه می نماید و به سوالات دانشجویان در باب اقتصاد اسلامی پاسخ می گوید.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/41
🆔 @fatehan
📶 کارگاه آنلاین #نقد_حذف_همجنسگرایی_و_خودارضایی_از_فهرست_اختلالات_جنسی_در_DSM | بر مبنای دیدگاههای علمی و سپس دیدگاههای دینی
👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
🌸ویژه اساتید و دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره🌸
سرفصل های کارگاه:
۱. ادله طبیعی انگاری خودارضایی
۲. ادله طبیعی انگاری همجنسگرایی
۳. معیار احساس سلامت و یا دیسترس(رنج)
۴. معیارهای معلولیت و اختلال در عملکرد
۵. معیار نقض هنجارهای اجتماعی
۶. معیار آماری
۷. معیار سبب شناسی(اتیولوژی)
۸. معیار مشاهده در حیوانات
۹. تحول دیدگاه ها در مورد بهنجار یا نابهنجار بودن خودارضایی
۱۰. نقد و بررسی دیدگاههای انجمن روانپزشکی آمریکا در خصوص معیارهای بهنجاری در خودارضایی و همجنسگرایی
۱۱. معیار لاعلاج بودن
۱۲. نقد مهم نهایی
۱۳. مرور کوتاهی بر نقدهای وارده
۱۴. دیدگاه قرآن درباره خودارضایی
۱۵. خودارضایی در روایات
۱۶. دیدگاه قرآن درباره همجنسگرایی
۱۷. همجنسگرایی در روایات
۱۸. گزارشهای موردی از درمان خودارضایی و همجنسگرایی
📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇
📲 09059752600
🆔 @moshaver1
با ما همراه باشید ...
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 شهدا اين قدرها هم نازنين نبودند!
🔹تلاش کردند تا به قول خودشان، ارزشهای دفاع مقدس را تبیین کنند؛ نشستیم و دل سپردیم. تلاش کردند تا به قول خودشان، دستاوردهای دفاع مقدس را تشریح کنند؛ نشستیم و گوش کردیم. انگشتهایشان را تاآنجاکه میتوانستند باز کردند و افتخار کردند که خاک ایران را حتی به اندازه یک وجب هم از دست ندادهاند؛ نشستیم و نگاه کردیم.
🔸ما نشسته بودیم و ارزشهای دفاع مقدس درحال تحقیق و تشریح و ترویج و تبلیغ و تبیین و تثبیت بودند. ما نشسته بودیم و خیلیها دوست داشتند که ما بنشینیم و به خاطرات گوش کنیم. «بنشینیم» و از روی مین رفتن هاي داوطلبانه، از نماز شبهای زیر منوّر، از وصیت نامه نوشتنهای کنار اروند، از به خط زدن و به خدا رسیدن، از یخ زدن روی قله ماووت، از سوختن در سهراه شهادت، از قطعه قطعه شدن پشت خاکریز و ... بشنویم.
🔹کارمان شده بود نشستن و شنیدن ... و چه شیرین بود و چه حالی داشت! درست مثل نشستن در خیمه های عزاداری و شنیدن مصائب و فضائل اهلبیت علیهمالسلام. ثمره جهاد نسل ایستاده فریادگر، شده بود نسل نشسته یادآور.
🔸و در تمام آن سالها که ما داشتیم عکس حاج همت و متوسلیان و بروجردی و باکری و خرازی را پشت کلاسورهايمان یا روی کمدهایمان میچسباندیم و صبحهای سهشنبه میرفتیم «زیارت عاشورا با ساندیس»؛ یک نفر داشت فریاد میزد: «بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.»
🔹وسط میدان ما شده بود کُنج عافیتی تزیین شده با یاد و عکسها و خاطرات شهدا که روزبهروز هم لطیفتر میشد و لطیفتر. اینکه چطور عاشق میشدند؛ چطور خواستگاری میکردند؛ چطور دل خانمهایشان را بدست میآوردند؛ چطور به نوزادانشان نگاه میکردند؛ چطور شوخی میکردند و ... . عجب شهدای نازنین بیآزاری! شهیدانی که حتی شهرام جزایری هم حاضر بود زکات اختلاسهایش را بدهد تا برایشان کنگره بزرگداشت برگزار شود.
🔸گفته بود: «میبینی این را برای حجله ام گرفتهام؟ قشنگه؟»
اصغر شهید که شاید ۲۲ را هم پر نکرده بود و دستهایش، دستهای زمخت پینه بستهاش، به شصت سالهها میمانست. اصغر که شهید شد، میدانست روزی خواهد رسید که فقط شهدای نازنین را یاد خواهند کرد؟ آنها که نه فرزندان پابرهنه جنوب شهری خمینی اند؛ نه بغض به قربانگاه آمدهی تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرمآور محرومیتها؛ نه شمشیر برهنه عدالت علی در برهوت ظلم و تحجر. شهدایی که به نشستن فرامیخوانند و گریستن و حال، نه به قیام و مبارزه و قیل و قال. شهدای نازنین؛ شهدایی که می شود عکسشان را چسباند به داشبورد زانتیا و گاز داد تا جمکران!
🔹تاآنجاکه یادم میآید، شهدا اینقدرها هم که حالا می گویند نازنین نبودند. همیشه هم لبخند روی لبشان نبود. آنقدر مست خدا نبودند که فقر و فساد و تبعیض از یادشان برود و آنچنان از خوف خدا غش نکرده بودند که هیچ خوفی بر دل هیچ کس نیندازند. تاآنجاکه یادم هست ...
🔸راستی چند هزار سال پیش بود؟ تجملپرست ها از بسیجیها میترسیدند. مفسدها و مال مردم خورها و رانتخوارها از بسیجیها میترسیدند. شهدا آدمهای ترسناکی بودند. باور کنید به خدا اینقدر دوستداشتنی بودن هم خوب نیست. باور کنید به خدا امام حسین عليه السلام هم اینقدر دوستداشتنی نبود. اگر نمیترسیدند از او که قطعه قطعهاش نمیکردند و اسب بر پیکرش نمیدواندند و آب بر قبرش نمیبستند و در «خیمهها» محصورش نمیکردند.
🔹به روضهاش رسیدیم. حالا چه حالی دارد زیارت خواندن برای شهدایی که بعد از رفتن هم شبیه شدهاند به عشقشان. به حسین عليه السلام که آن بزرگ گفت: «دو بار شهید شد.»
«السلام علیکم یا اولیاءالله و احبّائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و اودّائه.»
✂️ #برشی_از_کتاب : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۲۱
👤 استاد وحيد جليلي
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
📖 اصل قضیه، عشق است!
🔹اگر در زندگی محبت وجود داشت، سختیهای بیرون خانه آسان خواهد شد. برای زن هم سختیهای داخل خانه آسان خواهد شد.
🔸در ازدواج اصل قضیه محبت است. دخترها و پسرها این را بدانند این محبتی را که خدا در دل شما قرار داده حفظ کنید. این رابطه انسانی براساس محبت و رابطه عاطفی استوار است. یعنی زن و شوهر باید به هم محبت داشته باشند و همین محبت همزیستی آنها را آسان خواهند کرد. عامل محبت هم به پول و تشریفات و این چیزها بستگی ندارد.
🔹محبت خانواده را پایدار میکند. محبت مایه آبادی زندگی است. کارهای سخت به برکت محبت برای انسان آسان میشود. در راه خدا هم اگر انسان با محبت وارد شود همه کارها آسان خواهد شد. مشکلات آسان خواهد شد.
🔸دختر و پسر عروس و داماد به هم محبت بورزند چون محبت آن ملاتی است که اینها را برای هم حفظ میکند. در کنار هم نگه میدارد و نمیگذارد از هم جدا شوند. محبت خیلی چیز خوبی است. محبت که بود وفاداری هم هست. بیوفایی و بیصفایی و خیانت به یکدیگر دیگر نخواهد بود. محبت که بود فضا فضای انس می شود، فضای قابل تحمل و مورد استفاده و شیرین ایجاد میگردد.
✂️ #برشی_از_کتاب : مطلع عشق، ص ۱۱۸
👤 امام خامنهای (مدظلهالعالی)
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ...
🎙 #بشنو | نوروسایکولوژی وضو
👤 دکتر سيد علي مرعشي
🔸حس هر بخشی از بدن به قسمت خاصی از قشر حسی ارسال می شود. در قشر حسی بخش های متناظری با اعضای بدن وجود دارند و اگر نقشه آنها را طراحی کنیم شکل آدمکی بدست می آید که آن را "آدمک حسی" می نامند. تناسب اندام های آدمک حسی شبیه به یک انسان واقعی نیست. در آدمک حسی اعضایی که بزرگتر هستند، حساسیت بیشتری دارند. هر قدر بخش بزرگتری از آدمک حسی تحریک شود، هوشیاری بیشتری بدست آمده و قدرت تمرکز و توجه بیشتر می شود.
🔹حال اگر ما به نقشه آدمک حسی توجه کنیم در می یابیم که رابطه جالبی بین آن و اعضای وضو وجود دارد. در این نشست دکتر سید علی مرعشی (پزشک و روانشناس) تبیین جالبی از رابطه اعضای وضو با آدمک حسی ارائه می دهند.
📥 لینک دریافت صوت #همايش
🌐 fatehan.net/post/165
🆔 @fatehan