eitaa logo
گروه علمی فرهنگی فتح
7.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
171 ویدیو
64 فایل
به یاد پیرجماران که فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. #تمدن_نوین_اسلامی #سبک_زندگی_اسلامی 🔸سایت fatehan.net 🔸برادران @moshaver1 🔸خواهران @fatehan_admin2 🔸خانه مشاوره فاتحان @fatehan_moshavere تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️نماز لیلة الدفن برای مرحوم استاد آیت الله مصباح یزدی(ره) فراموش نشود. ◾️محمدتقی فرزند محمدباقر 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ... 🎙 | مکتب حاج قاسم 👤 آيت الله سيد محمدمهدي ميرباقري 👤 آيت الله دکتر احمد عابدي 🔸ما به حاج قاسم سلیمانی -شهید عزیز- و ابومهدی -شهید عزیز- به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آنها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار عزیز شهید ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه درس آموز، با این چشم نگاه کنیم. (رهبر معظم انقلاب اسلامی) 🔹مولفه های مکتب حاج قاسم را در لا به لای اقدامات و زندگی این مرد بزرگ باید جستجو کرد و اندیشمندان ما باید سالها و سالها از او بگویند و بنویسند تا بلکه حق مطلب ادا شود. 🔸آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در صوت نخست با بیان اینکه حاج قاسم جزء السابقون بودند، ویژگی افراد اهل سبقت را گام نهادن در مسیرهای مبهم و سخت ذکر می کنند که پس از فتح قله ها توسط آنها مسیر جبهه حق هموار می شود. در ادامه نیز ذیل تفسیر آیاتی از سوره مبارکه مائده شهادت حاج قاسم را موجب ارتقاء مقیاس مبارزه و رسوایی جبهه منفعلین دنیای اسلام ذکر می کنند. 🔹آیت الله دکتر احمد عابدی در صوت دوم با ذکر خاطراتی کمتر شنیده شده از حاج قاسم سلیمانی به بیان مولفه های مکتب حاج قاسم می پردازند و سپس راهکارهایی جهت تحقق این مکتب در درون خودمان ارائه می دهند. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/167 🆔 @fatehan
📖 بیایید آدم تربیت کنیم! 🔹شما ای پدر و مادر می‌خواهی درباره فرزندت چگونه نقشی داشته باشی؟ آیا شما می‌خواهی سلب‌کننده آزادی و اختیار بچه باشی و تازه اسمش را بگذاری دلسوزی و تربیت؟!؟ ((من خیلی پدر خوبی هستم نمی‌گذارم بچه‌ام چپ و راست برود و حتی خطا کند))، ((خیلی مادر دلسوزی هستم آن‌قدر مراقب کوچک‌ترین حرکات بچه‌ام هستم که نه می‌گذارم این طرف نه آن طرف برود))! 🔸آفرین بر من و تو مسلمان پیرو قرآن که این‌قدر کج فکر می‌کنیم! می گویم قرآن می گوید اگر خدا می‌خواست این‌ها مشرک نشوند برایش کاری نداشت، مشرک نمی‌شدند. خدا خواست آن‌ها امکان مشرک شدن داشته باشند. خدا به پیغمبرش می‌گوید: (افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین؟*) تو می‌خواهی مردم را مجبور کنی مؤمن باشند؟ تو برای این رسالت نیامدی! 🔹حالا تو پدر و تو مادر می‌خواهی بچه‌ات را مجبور کنی که مؤمن باشد؟!؟ قیمت این آدمک های مصنوعی ظریف زیبای دلربا از قیمت یک مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود! 🔸بیایید همه با هم تصمیم بگیریم بچه‌هایمان آدم باشند؟ آدم باشند یعنی چه؟ یعنی مختار باشند، آگاه و مختار. نقش ما و شما نسبت به این بچه‌ها باید نقش کمک باشد. نقش فراهم آورنده زمینه‌های بیشتر برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر و سرراست تر باشد، نه نقش استادکار قالب سازی که می خواهد این استعداد نرم و لطیف کودک را در یک قالب خشن بریزد و از او یک موجود قالبی بسازد. *سوره یونس، آیه ۹۹ ✂️ : نقش آزادی در تربیت کودکان، ص ۱۶ 👤 شهید آیت الله دکتر بهشتی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
دوست و دشمن ما انسانها.mp3
2.46M
🎧 👤 استاد آيت‌الله حائري شيرازي (ره) | دوست و دشمن ما انسانها 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 کارگاه آنلاین | بر مبنای دیدگاه‌های علمی و سپس دیدگاه‌های دینی 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 🌸ویژه اساتید و دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره🌸 سرفصل های کارگاه: ۱. ادله طبیعی انگاری خودارضایی ۲. ادله طبیعی‌ انگاری همجنس‌گرایی ۳. معیار احساس سلامت و یا دیسترس(رنج) ۴. معیارهای معلولیت و اختلال در عملکرد ۵. معیار نقض هنجارهای اجتماعی ۶. معیار آماری ۷. معیار سبب شناسی(اتیولوژی) ۸. معیار مشاهده در حیوانات ۹. تحول دیدگاه ها در مورد بهنجار یا نابهنجار بودن خودارضایی ۱۰. نقد و بررسی دیدگاه‌های انجمن روان‌پزشکی آمریکا در خصوص معیارهای بهنجاری در خودارضایی و همجنس‌گرایی ۱۱. معیار لاعلاج بودن ۱۲. نقد مهم نهایی ۱۳. مرور کوتاهی بر نقدهای وارده ۱۴. دیدگاه قرآن درباره خودارضایی ۱۵. خودارضایی در روایات ۱۶. دیدگاه قرآن درباره همجنس‌گرایی ۱۷. همجنس‌گرایی در روایات ۱۸. گزارش‌های موردی از درمان خودارضایی و همجنس‌گرایی 📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇 📲 09059752600 🆔 @moshaver1 با ما همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 حفظ کرامت کارمندان در مدیریت به روش تقوا 🔸در شیوه مدیریت تقوا، نباید با انسان‌ها و کارکنان، برخورد غیرانسانی داشت. اگر با کارمندان این‌گونه برخورد کنیم که هر کسی به تشخیص خودش بتواند غیبت کند و نیازی به اجازه مرخصی نداشته باشد، خبر بدهد اما نیازی به اجازه گرفتن از مافوق نباشد، قطعاً کیفیت کار بالاتر خواهد رفت. 🔹مطالعات میدانی نشان می دهد تنظیم ساعت کار توسط خود کارمندان، می‌تواند کمیت و کیفیت محصولات و همچنین رضایت شغلی کارکنان را افزایش دهد. این استقلال بخشی و شخصیت دادن، احساس خوبی به کارمند می‌دهد و از کارش بیشتر لذت می‌برد. این یعنی با کرامت برخورد کردن با انسان‌ها و حفظ شخصیت آن‌ها. 🔸خداوند به ما کرامت داده است: « و لَقَد کَرَّمنا بَنی آدم؛ ما بنی‌آدم را گرامی داشتیم» (اسراء/۷۰) ما می توانیم کرامتی را که به واسطه تقوا به ما داده شده است افزایش دهیم؛ چون می‌فرماید: «إنَّ أکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقاکُم؛ هرکه باتقواتر است، باکرامت‌تر است» (حجرات/ ۱۳) ولی با آیین‌نامه و مقررات زیادی و اشتباهاتمان، این کرامت را از بین می‌بریم و افراد را بی‌شخصیت بار می‌آوریم. 🔹شاید بعضی از کارمندان و کارگران در صورت حذف روش کارت ساعت زنی، سوءاستفاده کنند؛ البته تعداد آن‌ها کم است. اما در این صورت به کسانی که تخلف کردند و تقوا را رعایت نکردند، مهلت داده می‌شود تا خودشان را اصلاح کنند و به روش تقوا مقید شود. اما اگر اصلاح نشدند، مدیر مجموعه آن‌ها را قاطعانه اخراج می کند. و بعد از آن به جای مدیریت از بالا به شیوه تشویق و تنبیه، تذکر همکاران دیگر، جایگزین کارت ساعت زنی می شود. همه باید در اداره و کارخانه احساس مسئولیت کنند که اگر یک نفر از سر تنبلی و بی‌انضباطی تأخیر کرده یا بی‌جهت غیبت کرد، به او تذکر دهند تا متوجه اشتباهش بشود و خودش را اصلاح کند. 🔸علم مدیریت علاوه بر این‌که شیوه اداره یک مجموعه را به ما می‌آموزد، درعین‌حال روشی برای تربیت انسان‌ها است. یعنی مدیر یک مجموعه با روش‌های مدیریتی خود در حال تربیت زیردستان خود است. اساساً اهداف مدیریتی ما نباید اهداف تربیتي ما را زیر سوال برده یا نقض کنند؛ بلکه شیوه مدیریت صحیح شیوه‌ای است که اهداف تربیتی ما را تقویت نماید. خداوند وقتی می‌خواهد ما را تربیت کند با مفهومی مانند تقوا این کار را می‌کند؛ یعنی انگیزه‌های درونی ما را تقویت می‌کند تا بدون نظارت بیرونی عمل کنیم. همین روش تربیتی می‌تواند در مدیریت استفاده شده و الگو قرار گیرد. 🔹تقوا روشی است برای اداره يک کارخانه. در اداره کارخانه به روش تقوا، به انسان ها شخصیت و کرامت می دهیم؛ در آن صورت یک انسان باشخصیت _ اگر کارمند یا کارگر باشد _ بهتر به وظایفش عمل می کند! پس اگر به روشی غیر از تقوا مدیریت شود و شخصیت ها له شوند، از جنبه اقتصادی هم متضرر می شویم. به‌تازگی در علم مدیریت، به این نتیجه رسيده اند که اگر کارگر ما یک «انگیزه درونیِ مستقل» داشته باشد، با کمترین قوانین و نظارتِ بیرونی، کیفیت کارش بالاتر خواهد رفت. تقوا با انگیزه‌های درونی فرد کار دارد و آن‌ها را بیدار می‌کند. ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۷۲ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 دومین جلسه کارگاه آنلاين هم‌اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: دکتر داود نوده‌ئی | مشاور و روانشناس، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) 👈 هر آنچه برای موفقیت تحصیلی به آن نیاز دارید! 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | بازگشت به حقیقت 👤 دکتر سیدعلی مرعشی 🔸چرا سوئد که یکی از مرفه ترین کشورهای دنیاست، با بالاترین آمار افسردگی مواجه است؟ 🔹چرا این همه اختلاف نظرات در محیط خانواده بوجود آمده است؟ 🔸علت آمار بالای طلاق در کلانشهرها چیست؟ 🔹چرا شاهد آمار بالای فرسودگی و از کار افتادگی در کشور هستیم؟ 🔸چرا اقتصاد لیبرالی در دنیا شکست خورده است؟ 🔹چرا همه طرح های وارداتی که برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور پیاده می شود، به شکست منجر می شود؟ 🔸همه این مشکلات و نابسامانی ها از غفلت ما نسبت به یک مساله مهم ناشی می شود و تا زمانی که نسبت به آن آگاهی و هشیاری پیدا نکنیم، همه تلاش هایمان، آب در هاون کوبیدن است. 🔹با شنیدن این صوت، می توانید با تحلیل دکتر سیدعلی مرعشی در خصوص ریشه مشترک این معضلات آشنا شوید. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/82 🆔 @fatehan
📖 عقلتان را تعطیل نکنید 🔸توصیه می‌کنم اول از عقلتان استفاده کنید. عقلتان را تعطیل نکنید. بعضی‌ها برای همه کارهایشان استخاره می کنند. استخاره کار خوبی است، ولی اگر زیاد شود، طرف دیگر نمی‌تواند فکر کند. از تعطیل شدن فکرتان جلوگیری کنید. 🔹هر کسی می آید پیش من استخاره کند به او می‌گویم استخاره دوتا شرط دارد: اول این‌که فکر کرده باشی و دوم این‌که از این‌که با فکرت حل بشود مایوس شده باشی و مشورت هم کرده باشی؛ یعنی بعد از فکر و مشورت، اگر به نتیجه ای نرسیدی رو به استخاره بیاور. اگر این دو کار را کردی و دیدی با این حل نمی‌شود، این استخاره جواب خداست، وگرنه این استخاره جواب خدا نیست. او هم قرآن را از من می‌گیرد، می‌بوسد و می‌برد می‌گذارد سر جایش و استخاره نکرده برمی‌گردد! 🔸خدا گفته هر وقت مضطرب شدی من جوابت را می‌دهم، نه این‌که همین‌جوری من عوض تو فکر کنم. این استخاره زیاد هم به خاطر تنبلی است. 🔹عادت کنید اول فکر کنید، بعد صحبت کنید. هر وقت می‌خواهید صحبت کنید، دو دقیقه فکر کنید. ببینید رهبر انقلاب چطور صحبت می کند؟ نُت برداشته به آن نگاه می‌کند و حرف می‌زند. ✂️ : تفکر؛ ص ۸۱ 👤 استاد آيت‌الله حائري‌ شيرازي(ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
بررسی آیه لا اکراه فی الدین.mp3
2.97M
🎧 👤 دکتر علي غلامي | بررسي آيه "لا اکراه في الدين" 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 نعمت شناخت و ايمان به خدا 🔸گویا ساختار وجودی و ذهنی انسان به گونه‌ای است که تا از نعمت‌های الهی برخوردار است و آن‌ها در معرض خطر واقع نشده و یا از او سلب نگردیده اند، هرگز پی به ارزش آن‌ها نمی‌برد و برای وی ارزشمند تلقی نمی‌شوند. و آنگاه که به فقدان آن‌ها مبتلا گردید می‌فهمد که چقدر ارزش دارند. این روحیه انسان نسبت به تمام نعمت‌های الهی است. 🔹در میان تمام نعمت‌ها و قبل از همه، نعمت شناخت خدای متعال قرار دارد. ما نمی‌توانیم به ارزش نعمت شناخت خدای متعال پی ببریم. همین مقدار، ایمان ضعیفی که داریم و همه هم اقرار می‌کنیم که ایمان و معرفتمان به خداوند سبحان خیلی ضعیف و ناقص است، وقتی به ارزش و ضرورت آن پی می‌بریم که به شک و شبهه‌ای مبتلا شویم. اگر این سوسوی ایمان خاموش گردد آن وقت می‌فهمیم که چه آتشی شعله‌ور گردیده که جان ما را می‌سوزاند و هیچ راه نجاتی نداریم. 🔸اگر خدایی ناکرده رابطه ما با خدای متعال قطع شود، به گونه‌ای که ذره‌ای ایمان در کف نداشته باشیم و در دل احساس نکنیم که با جایی و با کسی ارتباط داریم که حرفمان را بشنود و دردمان را درمان نهد، در این صورت جز گمراهی و حیرت و سردرگمی و بدبختی بهره‌ای نخواهیم داشت. به قول آن حکیم که می‌گفت: «بی‌خدایی نکشیدی تا بدانی چه دردی است». 🔹ما چون نمی‌دانیم آن‌هایی که ایمان ندارند در چه پستی و گمراهی و بدبختی به سر می‌برند، قدر ایمان ضعیف خود را نمی‌دانیم و به ارزش آن پی نمی‌بریم و غافليم که برای همین زندگی دنیا چقدر مؤثر است. البته تأثیر آن در آخرت و سعادت ابدی برای ما قابل اندازه‌گیری و درک نیست و به یقین تأثیرش بیشتر از آن است که عقل ما بفهمد. ✂️ : پند جاوید، جلد اول، ص۲۵۸ 👤 استاد علامه مصباح یزدی (ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | مدرسه اقتصاد 👤 دکتر مسعود درخشان 🔸اقتصاد اسلامی چیست؟ 🔹در حال حاضر در چه مختصاتی قرار دارد؟ 🔸راه های رسیدن به این اقتصاد کدام است؟ 🔹مطلب ارائه شده در دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) توسط دکتر مسعود درخشان می باشد. 🔸دکتر درخشان پیش درآمدی از اقتصاد اسلامی ارائه می نماید و به سوالات دانشجویان در باب اقتصاد اسلامی پاسخ می گوید. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/41 🆔 @fatehan
📶 کارگاه آنلاین | بر مبنای دیدگاه‌های علمی و سپس دیدگاه‌های دینی 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 🌸ویژه اساتید و دانشجویان رشته روانشناسی و مشاوره🌸 سرفصل های کارگاه: ۱. ادله طبیعی انگاری خودارضایی ۲. ادله طبیعی‌ انگاری همجنس‌گرایی ۳. معیار احساس سلامت و یا دیسترس(رنج) ۴. معیارهای معلولیت و اختلال در عملکرد ۵. معیار نقض هنجارهای اجتماعی ۶. معیار آماری ۷. معیار سبب شناسی(اتیولوژی) ۸. معیار مشاهده در حیوانات ۹. تحول دیدگاه ها در مورد بهنجار یا نابهنجار بودن خودارضایی ۱۰. نقد و بررسی دیدگاه‌های انجمن روان‌پزشکی آمریکا در خصوص معیارهای بهنجاری در خودارضایی و همجنس‌گرایی ۱۱. معیار لاعلاج بودن ۱۲. نقد مهم نهایی ۱۳. مرور کوتاهی بر نقدهای وارده ۱۴. دیدگاه قرآن درباره خودارضایی ۱۵. خودارضایی در روایات ۱۶. دیدگاه قرآن درباره همجنس‌گرایی ۱۷. همجنس‌گرایی در روایات ۱۸. گزارش‌های موردی از درمان خودارضایی و همجنس‌گرایی 📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر👇 📲 09059752600 🆔 @moshaver1 با ما همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 شهدا اين قدرها هم نازنين نبودند! 🔹تلاش کردند تا به قول خودشان، ارزش‌های دفاع مقدس را تبیین کنند؛ نشستیم و دل سپردیم. تلاش کردند تا به قول خودشان، دستاوردهای دفاع مقدس را تشریح کنند؛ نشستیم و گوش کردیم. انگشت‌هایشان را تاآنجاکه می‌توانستند باز کردند و افتخار کردند که خاک ایران را حتی به اندازه یک وجب هم از دست نداده‌اند؛ نشستیم و نگاه کردیم. 🔸ما نشسته بودیم و ارزش‌های دفاع مقدس درحال تحقیق و تشریح و ترویج و تبلیغ و تبیین و تثبیت بودند. ما نشسته بودیم و خیلی‌ها دوست داشتند که ما بنشینیم و به خاطرات گوش کنیم. «بنشینیم» و از روی مین رفتن هاي داوطلبانه، از نماز شب‌های زیر منوّر، از وصیت نامه نوشتن‌های کنار اروند، از به خط زدن و به خدا رسیدن، از یخ زدن روی قله ماووت، از سوختن در سه‌راه شهادت، از قطعه قطعه شدن پشت خاک‌ریز و ... بشنویم. 🔹کارمان شده بود نشستن و شنیدن ... و چه شیرین بود و چه حالی داشت! درست مثل نشستن در خیمه های عزاداری و شنیدن مصائب و فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام. ثمره جهاد نسل ایستاده فریادگر، شده بود نسل نشسته یادآور. 🔸و در تمام آن سال‌ها که ما داشتیم عکس حاج همت و متوسلیان و بروجردی و باکری و خرازی را پشت کلاسورهايمان یا روی کمد‌هایمان می‌چسباندیم و صبح‌های سه‌شنبه می‌رفتیم «زیارت عاشورا با ساندیس»؛ یک نفر داشت فریاد می‌زد: «بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت‌های اصلی انقلاب زنده بماند.» 🔹وسط میدان ما شده بود کُنج عافیتی تزیین شده با یاد و عکس‌ها و خاطرات شهدا که روزبه‌روز هم لطیف‌تر می‌شد و لطیف‌تر. این‌که چطور عاشق می‌شدند؛ چطور خواستگاری می‌کردند؛ چطور دل خانم‌هایشان را بدست می‌آوردند؛ چطور به نوزادانشان نگاه می‌کردند؛ چطور شوخی می‌کردند و ... . عجب شهدای نازنین بی‌آزاری! شهیدانی که حتی شهرام جزایری هم حاضر بود زکات اختلاس‌هایش را بدهد تا برایشان کنگره بزرگداشت برگزار شود. 🔸گفته بود: «می‌بینی این را برای حجله ام گرفته‌ام؟ قشنگه؟» اصغر شهید که شاید ۲۲ را هم پر نکرده بود و دست‌هایش، دست‌های زمخت پینه بسته‌اش، به شصت ساله‌ها می‌مانست. اصغر که شهید شد، می‌دانست روزی خواهد رسید که فقط شهدای نازنین را یاد خواهند کرد؟ آن‌ها که نه فرزندان پابرهنه جنوب شهری خمینی اند؛ نه بغض به قربانگاه آمده‌ی تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها؛ نه شمشیر برهنه عدالت علی در برهوت ظلم و تحجر. شهدایی که به نشستن فرامی‌خوانند و گریستن و حال، نه به قیام و مبارزه و قیل و قال. شهدای نازنین؛ شهدایی که می شود عکسشان را چسباند به داشبورد زانتیا و گاز داد تا جمکران! 🔹تاآنجاکه یادم می‌آید، شهدا این‌قدرها هم که حالا می گویند نازنین نبودند. همیشه هم لبخند روی لبشان نبود. آن‌قدر مست خدا نبودند که فقر و فساد و تبعیض از یادشان برود و آن‌چنان از خوف خدا غش نکرده بودند که هیچ خوفی بر دل هیچ کس نیندازند. تاآنجاکه یادم هست ... 🔸راستی چند هزار سال پیش بود؟ تجمل‌پرست ها از بسیجی‌ها می‌ترسیدند. مفسدها و مال مردم خورها و رانت‌خوارها از بسیجی‌ها می‌ترسیدند. شهدا آدم‌های ترسناکی بودند. باور کنید به خدا این‌قدر دوست‌داشتنی بودن هم خوب نیست. باور کنید به خدا امام حسین عليه السلام هم این‌قدر دوست‌داشتنی نبود. اگر نمی‌ترسیدند از او که قطعه قطعه‌اش نمی‌کردند و اسب بر پیکرش نمی‌دواندند و آب بر قبرش نمی‌بستند و در «خیمه‌ها» محصورش نمی‌کردند. 🔹به روضه‌اش رسیدیم. حالا چه حالی دارد زیارت خواندن برای شهدایی که بعد از رفتن هم شبیه شده‌اند به عشقشان. به حسین عليه السلام که آن بزرگ گفت: «دو بار شهید شد.» «السلام علیکم یا اولیاءالله و احبّائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و اودّائه.» ✂️ : شهدا براي چه افقي جنگيدند؟، ص ۲۱ 👤 استاد وحيد جليلي 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
تهديد محوري يا فرصت محوري؟.mp3
2.12M
🎧 👤 استاد وحيد جليلي | تهديد محوري يا فرصت محوري؟! 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 اصل قضیه، عشق است! 🔹اگر در زندگی محبت وجود داشت، سختی‌های بیرون خانه آسان خواهد شد. برای زن هم سختی‌های داخل خانه آسان خواهد شد. 🔸در ازدواج اصل قضیه محبت است. دخترها و پسرها این را بدانند این محبتی را که خدا در دل شما قرار داده حفظ کنید. این رابطه انسانی براساس محبت و رابطه عاطفی استوار است. یعنی زن و شوهر باید به هم محبت داشته باشند و همین محبت همزیستی آن‌ها را آسان خواهند کرد. عامل محبت هم به پول و تشریفات و این چیزها بستگی ندارد. 🔹محبت خانواده را پایدار می‌کند. محبت مایه آبادی زندگی است. کارهای سخت به برکت محبت برای انسان آسان می‌شود. در راه خدا هم اگر انسان با محبت وارد شود همه کارها آسان خواهد شد. مشکلات آسان خواهد شد. 🔸دختر و پسر عروس و داماد به هم محبت بورزند چون محبت آن ملاتی است که این‌ها را برای هم حفظ می‌کند. در کنار هم نگه می‌دارد و نمی‌گذارد از هم جدا شوند. محبت خیلی چیز خوبی است. محبت که بود وفاداری هم هست. بی‌وفایی و بی‌صفایی و خیانت به یکدیگر دیگر نخواهد بود. محبت که بود فضا فضای انس می شود، فضای قابل تحمل و مورد استفاده و شیرین ایجاد می‌گردد. ✂️ : مطلع عشق، ص ۱۱۸ 👤 امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🌀 سایت فتح به روز رسانی شد ... 🎙 | نوروسایکولوژی وضو 👤 دکتر سيد علي مرعشي 🔸حس هر بخشی از بدن به قسمت خاصی از قشر حسی ارسال می شود. در قشر حسی بخش های متناظری با اعضای بدن وجود دارند و اگر نقشه آنها را طراحی کنیم شکل آدمکی بدست می آید که آن را "آدمک حسی" می نامند. تناسب اندام های آدمک حسی شبیه به یک انسان واقعی نیست. در آدمک حسی اعضایی که بزرگتر هستند، حساسیت بیشتری دارند. هر قدر بخش بزرگتری از آدمک حسی تحریک شود، هوشیاری بیشتری بدست آمده و قدرت تمرکز و توجه بیشتر می شود. 🔹حال اگر ما به نقشه آدمک حسی توجه کنیم در می یابیم که رابطه جالبی بین آن و اعضای وضو وجود دارد. در این نشست دکتر سید علی مرعشی (پزشک و روانشناس) تبیین جالبی از رابطه اعضای وضو با آدمک حسی ارائه می دهند. 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/165 🆔 @fatehan
📖 آرمان‌گرایی وسواس‌گونه 🔸آرمان‌گرایی و تعیین هدفِ والا کاری پسندیده و ستودنی است. اما باید میان توانایی‌های شخص و هدف، رابطه‌ای منطقی تنظیم کرد. تناسب میان هدف و توانایی راه درست رسیدن به هدف است. صعود به قله دماوند لذّت‌بخش است اما برای کسی که حدّاقل چند بار به دربند و درکه صعود کرده باشد، اما برای کسی که هرگز کوه‌پیمایی نکرده باشد بی‌تردید شکست را در پی می‌آورد. امیرمؤمنان علیه‌السلام در سخن زیبایی فرمودند: "مَن سَاَلَ فَوقَ قَدرِهِ اِستحقّ الحِرمان"؛ هر که بیش از توانایی‌اش را بخواهد سزاوار محرومیت است. 🔹کسی که بدون در نظر گرفتن توانایی‌اش تنها به آرمان خود می‌اندیشد تلاش‌های خود را نادیده می‌گیرد و همواره ضعف‌های خود را بیش از توانایی‌هایش می‌بیند و پس از مدتی اراده خود را برای به انجام رسانیدن اهدافش از دست می‌دهد. ✂️ : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص۴۳ 👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
تسلط کفر بر ساختارهاي تربيتي.mp3
2.03M
🎧 👤 استاد رائفي پور | تسلط کفر بر ساختارهاي تربيتي 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 تقید به آداب دینی 🔸آداب دینی زمان‌بندی ویژه‌ای دارند، از این روی برای پدید آوردن روحیه زمان‌شناسی بسیار مؤثر است. برای نمونه تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام برای تعقیبات نمازهای واجب سفارش شده است. تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام افزون بر پاداش معنوی دو ویژگی مهم دارند که برای درمان ضعف اراده مؤثرند: نخست وقت آن ویژه است که هر روز ۵ نوبت تکرار می‌شود و ویژگی دیگر تعداد معین و مقید آن است که ۳۴ بار «الله‌اکبر»، ۳۳ بار «الحمدلله»، و ۳۳ بار «سبحان الله» است. دقت در انجام تسبیحات که با اراده انسان انجام شود، اراده ضعیف را تقویت می‌کند. 🔹از یکی از بزرگان پرسیدم، اگر ذکر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام را کم یا زیاد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ ایشان در پاسخ فرمودند: مثل این است که به شما بگویند اگر از فلان نقطه ۳۴ قدم به سمت راست، بعد ۳۳ قدم به سمت جلو و بعد ۳۳ قدم به سمت چپ بروی و آن‌جا را حفر کنی، به گنجی ارزشمند می‌رسی! روشن است که اگر در هرکدام از مراحل، یک قدم اشتباه کنی و یا به عمد کم و یا زیاد کنی، هرگز به آن گنج نخواهی رسید. 🔸تعبد در اسلام جایگاه خاصی دارد و برای تنظیم ساختار ارادی انسان بسیار مؤثر است، زیرا فرد با آنکه می تواند کلمه‌ای را کم و یا زیاد کند، با اراده خود به آنچه از دين رسیده است پای‌بند می شود و ذکر را همانگونه که در دین رسیده است، به جای می‌آورد. 🔹پیشوایان دین نیز شاگردان خود را در فراگیری اذکار و اوراد آن‌چنان تربیت می‌کردند که بدون هر گونه افزونی و کاستی به ذکری که فرامی‌گیرند، پای‌بند باشند. برای نمونه شخصی از امام صادق علیه‌السلام پرسید در دوره آخرالزمان چه ذکری بگوییم؟ امام فرمود: «یا مقلّبَ القلوب! ثَبِّت قلبی علی دینِک»؛ او در حضور امام گفت: «یا مقلب القلوب! و الاَبصار ثَبِّت قَلبی علی دینِک» امام فرمود: خداوند مقلب القلوب و الأبصار هست ولی همان ذکری را که گفتم بگو! این ذکر اثر دیگری دارد. 🔸ادعیه و اذکار و بویژه تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام در تقویت اراده بسیار مؤثرند و تقید به قرائت قرآن هر روز نیز برای بهره‌مندی از زمان مؤثر خواهد بود. ✂️ : اراده (بازبینی و درمان ضعف آن؛ تلاش بر بازیابی و قوت آن)، ص ۵۷ 👤 استاد دکتر مرتضی آقاتهرانی 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
🎙 | از خودتحریمی در اقتصاد متکی به نفت تا مدیریت جهادی در اقتصاد مقاومتی 👤 دکتر محمد حسن قدیری ابیانه 🔸بسیاری از مردم در خصوص میزان درآمد نفتی کشور دچار توهم هستند و توقعاتشان را از دولت بر اساس این تصورات اشتباه تنظیم می‌کنند و نه واقعیات، بنابراین انتظارات مردم از دولت بسیار فراتر از امکانات موجود است و در معیشت، مسکن، درمان و غیره منتظر کمک‌های دولت هستند. 🔹نتیجه چنین توهمی از درآمد بالای نفتی بروز تنبلی اجتماعی و نارضایتی است. ساعات کار مفید روزانه در کشور‌های اروپایی شش تا هفت ساعت و کره 9 ساعت و نیم است اما در ایران ساعت مفید کار در ادارات در سال 90، حدود ... 📥 لینک دریافت صوت 🌐 fatehan.net/post/59 🆔 @fatehan
📖 درآمدی بر مفهوم تقوا 🔸هرچند معنای کلمه «تقوا» روشن است، اما اگر بخواهیم برای منتقل شدن بهتر معنا معادل فارسی آن را بکار ببریم، می توان کلمه «مراقبت» را جایگزین آن کرد. در قرآن بیشترین تعداد «امر» به تقواست و حدود ۸۰ بار در آن به تقوای خدا امر شده است که در این صورت معنای آن می‌شود: مراقب خدا بودن، مراقب اوامر او بودن، مراقب رضایت خدا بودن و ... 🔹«پرهیزکاری» معنای ناقصی از کلمه تقواست. نمود بیرونی تقوا به همان صورت که گاهی پرهیز کردن از بدی‌ها و معاصی است، عمل کردن و به انجام رساندن نیکی‌ها و خوبی‌ها نیز هست. اقدام به کار خوب، همان قدر می تواند به دلیل تقوا باشد که دوری کردن و ترک کار بد. مهم آنست که وجهی از «مراقبت» در آن وجود داشته باشد. 🔸در قرآن کریم ایمان به خدا و روز قیامت و پیامبران، انفاق مال به خویشان و یتیمان و فقرا، اقامه نماز، زکات دادن، وفای به عهد، صبر در سختی‌ها و ... همگی از صفات اهل تقوا به شمار آمده است. این یعنی تمام خوبی‌ها، اعم از انجام خوبی و ترک بدی نمود و مصداقی از تقوا است و نباید آن را منحصر در دوری کردن از بدی‌ها دانست. همانگونه که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « إتَّقِ اللهَ فَاِنَّهُ جِماعُ الخَیر؛ تقوای خدا را پیشه کنید که جمع همه خوبی‌ها است.» ✂️ : تقوا طرحي براي اداره جامعه؛ ص ۱۳ 👤 استاد عليرضا پناهيان 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📶 کارگاه آنلاین ، هم‌اکنون در حال برگزاری است. 👤 مدرس: دکتر سیدعلی مرعشی | پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز 👈 نقد بر مبنای دیدگاه‌های علمی و سپس دیدگاه‌های دینی با ما همراه باشید ... 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
چرا بايد با هواي نفس مبارزه کرد؟.mp3
3.57M
🎧 👤 استاد عليرضا پناهيان | چرا بايد با هواي نفس مبارزه کرد؟ 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan
📖 ریشه‌های تربیتی تفکر 🔸این‌که ما یک مقدار کم فکر می‌کنیم و این شده سنت ما، ریشه در تربیت ما دارد؛ همان تربیتِ ابتدای بچگی. بیگانگان در ابتدای بچگی مایه‌هایی می‌گذارند. دیده‌اید که بچه‌های هشت نه ماه یا یک‌ساله وقتی می‌نشینند سر سفره، وقتی یک لیوان آب به دستشان می آید، چه کارش می کنند؟ یک لیوان آب را می‌گیرند و با آن بازی می‌کنند و ریخت‌وپاش می‌کنند. 🔹برخورد با بچه‌ای که به سمت لیوان آب می‌آید، در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. آن‌هایی که طبقات پایین یا طبقات کم‌رنگ جامعه هستند، روی دست بچه با سوزن یا چیزی فشار می‌دهند و تنبیه‌اش می‌کنند؛ آن‌هایی که یک خُرده از این‌ها پیشرفته ترند، نگاه تندی می‌کنند؛ آن‌هایی که یک خُرده باسوادترند و اهل تربیت هستند، لیوان را از جلوی بچه برمی‌دارند یا بچه را از جلوی لیوان برمی‌دارند، شما اگر راه دیگری دارید بگویید! به نظر شما می‌شود کار دیگری کرد؟ اگر رهایش کنی، لیوان آب را یا روی قالی می‌ریزد، یا روی خودش می‌ریزد و خسارت به بار می‌آورد. 🔸عروس من اتریشی است. بچه‌اش امین حدوداً یک‌ساله بود، یک لیوان روی سفره بود که داخلش آب بود. امین آمد بردارد، عروس ما وقتی دید امین به لیوان نزدیک شد، نه لیوان را برداشت و نه بچه را. هیچ تذکری هم به او نداد و چیزی نگفت؛ بلکه یک لیوان خالی گذاشت بغل دستش. امین هم از این لیوان ریخت درون آن یکی و از آن یکی ریخت درون دیگری. زمین را کثیف نکرد و آب‌بازی خودش را هم انجام داد. 🔹این، فکر کردن است؛ اما وقتی بچه را برمی‌داری، معنای آن این است که قدّ تو به این نمی‌رسد، تو کوچک‌تر از این هستی، تو توانایی نداری و هزار القا و تحقیر در متن انجام این کار نسبت به طرف مقابل وارد می‌شود. بعد این بچه که بزرگ شد استعمارپذیر می‌شود؛ اما آن دیگری که بزرگ شد، اگر بدذات باشد استعمارگر می‌شود و اگر روی دنده عقل راه برود و خوش ذات باشد، بُت‌شکن می‌شود. ✂️ : تفکر؛ ص ۷۲ 👤 استاد آيت‌الله حائري‌ شيرازي(ره) 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan